MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: Goofy S - 22.04.14 - klo:20:26

Otsikko: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: Goofy S - 22.04.14 - klo:20:26
Onko ideoita?
Kyse on 06-07 Kymppiärrästä jonka kaasu hirttäytyy, ts. kierrokset eivät laske tyhjäkäynnille ilman "vastakaasua".

Vaihdoin tuohon talvella Dominon pikakaasun, mutta:
- Vaijerit ovat löysällä, nyt jo liiankin löysällä
- Vaijerit kulkevat täysin vapaasti, mitään tahmeutta niissä ei ole
- Ongelma ei poistu edees kahvaa irroittamalla

Kaasukahvan tuntuma on erittäin hyvä, palautus on erittäin jämäkkä.
Silti koneen lämmetessä ja ekaa kertaa kunnolla avatessa kierrokset eivät laske normaalisti vaan kone jää kiertämään "osakaasulle".

Vaikuttaa siltä kuin sama ongelma olisi ilman vaijereitakin, siis vaikka kaasua käyttäisi sormella "konehuoneen puolelta".

Hyviä ideoita?
Onko vika mekaaninen, kemiallinen vai sähköinen???
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: T1mppa - 22.04.14 - klo:20:33
Ruiskurungoissa ainakin liikkuu läpät sähkön voimalla. Mutta en osaa sanoa onko niillä tekemistä ongelmasi kanssa.
Oma veikkaukseni on, että jokin anturi on jäänyt kytkemättä, kosketushäiriö tai piuhat ovat jostain kumman syystä väärin päin.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: murmela - 22.04.14 - klo:21:04
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 22.04.14 - klo:20:26
Onko vika mekaaninen, kemiallinen vai sähköinen???
Mihis kohtaan sä oot ruuvannu tyhjäkäynnin säädön? Ts se musta muovimutteri siin vasemman koneenposken yläpuolella.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: Goofy S - 22.04.14 - klo:21:07
^ Tyhjäkäynnin säädin on ihan orggis.
Pikakaasumuutos on ainoastaan stongan päässä.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: murmela - 22.04.14 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 22.04.14 - klo:21:07
^ Tyhjäkäynnin säädin on ihan orggis.
Pikakaasumuutos on ainoastaan stongan päässä.
Nii nii, mut vaikutaaks se mutterin vääntö mitään?
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: Goofy S - 22.04.14 - klo:22:04
Vaikuttaa normaalisti kun palauttaa kaasua puoliväkisin.

Eli kierrokset saa tyhjäkäynnille mutta itsekseen kierrokset ei laske tarpeeksia alas.

Osasinkohan selittää...
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: murmela - 22.04.14 - klo:22:32
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 22.04.14 - klo:22:04
Vaikuttaa normaalisti kun palauttaa kaasua puoliväkisin.

Eli kierrokset saa tyhjäkäynnille mutta itsekseen kierrokset ei laske tarpeeksia alas.

Osasinkohan selittää...
Juu osasit.

Jos en ihan väärin muista, niin siinä kohtaa mihin vaijerit tulee kiinni läppärunkoon, niin siinä heti vieressä sisäpuolella on pieni ruuvi, jolla säädetään läppien kiinnimenorajotinta. Kokeile säätää sitä aavistus vastapäivään.

Edit: Tai voihan siellä olla joku vaseliinin jumittama hiekanmuru sen rajottimen välissä.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: parjan_fin - 23.04.14 - klo:08:06
Yksi mihin törmännyt noin yleisesti, niin jos se palautusjousi on kuoleentunut tai hypännyt vaan pois paikoiltaan, niin läpät eivät sulkeudu enään sen jousen voimasta kuten pitäisi. Yksi kanssa on ilmavuoto, eli onko ilmanputsarikotelo, suodatin ja kansi kunnolla paikoillaan?

Vetopuolen vaijeri kannattaa säätää niin, että siellä on muutama milli tyhjää pelivaraa, vielä vaikka tangon kääntää ääriasentoihin. Ja palautusvaijerin niin, että siellä on pari milliä enemmän sitä tyhjää kuin vetopuolella. Tämä siksi, että jos palautuspuolen vaijeri on liian kireällä, niin se kanittaa vetopuoltakin.

Kawan sielunelämästä tai sen säätöruuveista en sen enempää tiedä, mutta jos vakiolla on toiminut kunnolla tuo kaasu, niin silloin etsisin vikaa siitä pikakaasusta ja sen vaijereista tai tehdyn työn aikana irti olleista osista. Joku niistä on nyt vaan pikkasen pielessä.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: MarkoL - 23.04.14 - klo:08:09
Tuliko kahvan mukana vaijerit vai alkuperäiset vielä?
Mulle kävi tuon -08 kanssa sillee hassusti että samaisen valmistajan kaasukahvaa
asentaessa pitä ottaa ohjurit pois alkuperäisistä vaijereista.
Rautasahan terällä 'varovasti'...
-ja säie tahi pari poikki, vaijereista vetelemällä ei tuntunut mitään mut kahvan kun
kokosi ja yritti uudestaan, niin jossain kohissa aavistuksen ahisti.
Ja jäi kaasu vähän päälle.

Korjaustoimenpiteenä vaivaan auttoi uuden vaijerin laitto...

Sulla lienee vaijerit irti alapäästä ja silti palautus ahistaa?
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: murmela - 23.04.14 - klo:10:57
Lisää arvauksia:
Entäs onko synkat tsekattu talven aikana, ja synkkakanavien kumihatut muistettu pistää takas paikoilleen?
Ja onko ne kumihatut kunnossa, vai vanhat ja hapertuneet ja vuotavat?
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: Goofy S - 23.04.14 - klo:20:38
Taas kokeiltiin / testailtiin...
Jokin mekaaninen haaste ruiskurungossa on.
Ilman vaijereitakaan ei kierrokset laske tyhjäkäynnille, paitsi sormella pakottamalla.
Eli ruiskurungossa oleva vaijereiden "kiinnityspyörä" ei täysin sulje kaasua tyhjäkäynnin säätöä vasten.

Taitaa Murmeli olla oikeassa (kerrankin...) :), säätöruuvi löytyy, se epäilyttää ja se pitää huomenna tsekata.
Eli jos tuo vasemmalla näkyvä rajoitin ottaa vastaan ennen tyhjäkäynnin säätöruuvia niin vika taitaa olla siinä?

Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: murmela - 23.04.14 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 23.04.14 - klo:20:38
Taas kokeiltiin / testailtiin...
Jokin mekaaninen haaste ruiskurungossa on.
Ilman vaijereitakaan ei kierrokset laske tyhjäkäynnille, paitsi sormella pakottamalla.
Eli ruiskurungossa oleva vaijereiden "kiinnityspyörä" ei täysin sulje kaasua tyhjäkäynnin säätöä vasten.

Taitaa Murmeli olla oikeassa (kerrankin...) :), säätöruuvi löytyy, se epäilyttää ja se pitää huomenna tsekata.
Eli jos tuo vasemmalla näkyvä rajoitin ottaa vastaan ennen tyhjäkäynnin säätöruuvia niin vika taitaa olla siinä?
Mä kyl melkeestä ottaisin sen läppärungon käteen sielt ett pääsee kunnolla kattoon tota päädyn mekanismii.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: Goofy S - 23.04.14 - klo:21:57
Joo, läppärunko irti.
Pitää tsekata kunnolla tuo mekaniikka.
Mut jotenkin tuntuis loogiselta että tyhjäkäynnin säätöruuvin pitää ekana rajoittaa läppien sulkeutumista...
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: Goofy S - 24.04.14 - klo:22:55
Läppä-/ruiskurunko pöydällä.
En löydä mitään vuotokohtia, kaikki näyttää olevan kunnossa.
Mutta, ihmettelen kovasti miksi ruiskurungon vaijereiden kiinnityspyörän rajoitin rajoittaa kaasun palautumista ennen tyhjäkäyntirajoitinta. :o
Kyllä kovasti tekisi mieli avata tuota ylempää rajoitinta (keltaista maalia lukituksessa).

Toisaalta tietty ihmetyttää sekin että mikä nuo säädöt on talven aikana muuttanut.
Tankin alle ei ole muuta tehty kuin vaihdettu ilmanputsari...

Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: TommoKe - 24.04.14 - klo:23:18
Onkos kaikki kumikurkut ehjiä? Myös sieltä kiristyspantojen alta?
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: Goofy S - 24.04.14 - klo:23:20
Silmämääräisesti tsekattuna kuin uudet.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: TommoKe - 24.04.14 - klo:23:43
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.04.14 - klo:23:20
Silmämääräisesti tsekattuna kuin uudet.

Hjyva! Onkos tossa läppärungossa jo sellainen servomoottori? Putsaile kaikki liikkuvan näköiset osat jollain kliinerillä ja paineilmalla, mutta älä koske siihen servoon, jos sellainen on.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: murmela - 25.04.14 - klo:01:30
Entäs synkkakanavien kumihatut?
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: Goofy S - 28.04.14 - klo:20:49
Nyt löytyi vika. :)
Kymppi toimii taas!!!

Vikana oli hapettuma ruiskurungon eräässä mekanismissa.
Eli ao. kuvan yläreunassa näkyy lukkosokka jonka takana oleva akseli oli melkoisen jumissa.
Toisioläppien avautuessa liikkuu myös ko. mekasnismi. Jumissa olessaan tuo mekanismi esti kaasun vapautumisen tyhjäkäynnille.
Pirun yksinkertainen vika mutta tuskin olisin koskaan itse tuota tajunnut.

Käväisin Motovillellä ruiskurunko kourassa, Ville tietysti keksi vian noin 30 sekunnissa!

Eli taas kerran Iso Kiitos Motovillelle!!!

Kiitos myös Teille muille aktiisille jotka "mukanaelitte tuskaa" ja pyritte kovasti auttamaan.
Otsikko: Vs: 10R Kaasu "hirttää"
Kirjoitti: visu - 30.04.14 - klo:18:10
Joo, kun osa on kädessä niin kuviin verrattuna aika paljon helpompi hahmottaa mikä ei toimi. Sen takia näitä huolto- ja korjaushommia ei ainakaan toistaiseksi ihan kokonaan pysty kukaan tekemään etänä. Ja kiitos Hessu noista materiaalisista terveisistä, tuo toinen niistä on ollut pari päivää tossa pajan jääkaapissa ja toivottavasti kohta päästään tutkimaan sitä tarkemmin. Tosin kohta pitäisi vielä tulla 1kpl mini gp pyörän omistaja vuotavan telarin kanssa ja kunhan se on korjattu niin voi varmaan sammuttaa valot tältä päivältä.