MP-Rata

MP-RATA => Varikolla => Aiheen aloitti: Maria - 06.03.12 - klo:17:05

Otsikko: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Maria - 06.03.12 - klo:17:05
Tai munasta koteloksi -tyyppinenköhän tämä kysymys nyt on...  :o

Viime kesänä (kolmannella ratapäivälläni ever) sain kommentointia,
että minun on nostettava nopeutta, koska muuten jään vain hyrryyttelemään äärettömän hitaasti rataa ympäri,
oppimatta mitään.

Itse puolestani ajattelin, että annan ensin pään tottua edes siihen hitaaseen menoon ja vasta sitten joskus myöhemmin alkaisin ns. haastaa itseäni.
Epävarma olo kun ei oikein missään välissä höllännyt otettaan.

Tiedän, että omaa ajoasentoaan (tmv) ei "usko" muiden kommentoinneista
vaan vasta kun näkee sen omin silmin kuvista tai videolta.
No, minä kyllä haluaisin uskoa, että varikolta tuleva palaute on paikkaansa pitävää,
vaikka ei itsestä siltä tuntuisikaan.
Mutten kuitenkaan usko  :D

Täältäkin löytyy kommentteja siitä, että aina näkee ajotyylistä, kuka kuuluu siihen riskiryhmään, joka kaatuu,
niin jää väkiselläkin miettimään, että näkeekö sen tosiaan niin selvästi?
Onko omaan ns. sisäiseen ääneen mitään luottamista
sen suhteen, että tarvitseeko lisää toistoja vai lisäpainoja?

Miten sen voi vierestä seuraamalla päätellä, että aloittelijan olisi syytä lisätä vauhtia eikä ajella oman "mukavuusalueensa" sisällä varman päälle?
Onko se yhtä ilmiselvää vierestä katsojalle kuin näkisivät siivet selässä,
että hei, ei sinulle ole mahdottomuus kokeilla lentämistä  ;D
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: pena1 - 06.03.12 - klo:17:35
En ota kantaa vauhteihin, jokainen ajakoon oman halunsa mukaan. Kunhan koittaa pitää ajonsa loogisena. Muistaen kuitenkin että ollaan radalla, jos on aikaa katsella lintuja on parempi tyytyä kadulla ajeluun.

Itse usein ratatuomaripisteellä olleena, usein katson mitkä ovat päivän todennäköisimmät kaatajat.
Erittäin usein on veikkaukset menneet oikeaan osoitteeseen. Yleisesti syynä on ollut liiallinen yrittäminen ja/tai mopo liian lintallaan / kuski liian pystyssä. Koheltajat sitten vielä omana lukunaan.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 06.03.12 - klo:18:37
Täältäkin löytyy kommentteja siitä, että aina näkee ajotyylistä, kuka kuuluu siihen riskiryhmään, joka kaatuu,
niin jää väkiselläkin miettimään, että näkeekö sen tosiaan niin selvästi?

Kyllä sen näkee. Usein sen näkee jo ajajakokouksessakin. Etenkin jos on joku firman porukka tai kaveriporukka ja ensikertalaisia asialla. Näyttämisen tarve nousee reilusti yli osaamistason ja sitten ollaan lepikossa. Sen näkee jo ajajakokouksessa levottomana elehdintänä, hieman ylimielisinä hymähtälyinä jne. Yleensä ovat aika hiljaisia kavereita siinä vaiheessa kun käydään keräilemässä radan reunalta ja otetaan autosta top5-lista esille ja vedetään viiva yhden yli.

Perässä ajaessa näkee myös hyvin nopeasti riskikuskit. Ajaminen on holtitonta, ajolinjat päin hanuria, mutta yrittämistä piisaa. Tällaiset yritetään liputtaa mahdollisimman nopeasti pois, paitsi jos on oikein kusipäinen ollut ja radalla ei ole muita, niin ollaan sitten annettu koheltaa itsensä nurin ja haettu sitten jahka kahvit on ensin juotu ja raatoauto huollettu.

Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: jarska - 06.03.12 - klo:19:48
Oman lyhyen urani aikana en alkuun kiinnostunut tippaakaan kierrosajoista.
Tahkosin rataa, hyvien neuvojen kera, ratapäivästä toiseen, ei se vauhti kummoisesti noussut, eikä ollut väliäkään.
Jossain vaiheessa homma vaan lähti sujumaan niin, et omalla vauhdilla ajaessa huomas miten koko aika rentoutui siellä satulassa ja homma alkoi sujumaan.
Tuli lähes euforinen olo kun mutkaan tullessa ei enää jännittänytkään ja pelkokin oli kokonaan pois, tuli tunne et vois vaikka toisella kädellä sytyttää tupakan kesken kurvin.
Vois melkeen sanoa, et vauhti  otti mut kiinni ja sen jälkeen vasta rupes kiinnostamaan edes katella niitä aikoja.
Ton jälkeen on kyllä ajat kiinnostaneet, mut se onkin jo toinen juttu...
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: nopea57 - 06.03.12 - klo:20:38
Ahaa, nyt tais löytyä sopivasti kokeneempi ratakisaan: Maria   hesse_yahoo

Lupaan ajaa perässä ihan sov**un määrän kierroksia.  innocent_1

Hä, tää saitti on ohjelmoitu sensuroimaan v-un, ihan merkkijonona.  reps_1
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Fasu - 06.03.12 - klo:20:43
Kauden alussa jarskan asenteella liikkeelle. Ei ole mitään menetettävää vaikka "taluttaisi"mopoa eikä tarvetta näyttää mitään.  Kauden loppua kohden vauhti paranee
jo ihan rennon otteen vuoksi. Näkee sen siviiliajossakin ja mahdolliset sakot napsahtaa syksyllä.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: T1mppa - 06.03.12 - klo:21:01
Itse usein ratatuomaripisteellä olleena, usein katson mitkä ovat päivän todennäköisimmät kaatajat.

Hyvä harrastus   :)

Mielestäni se nopeus kasvaa jos kuski on sitä valmis kasvattamaan. Voi olla, että on kynnys lähetä puskemaan kovempaa, mutta ei se ehkä pahaa tee kierros pari kokeilla ajaa kovempaa.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Fasu - 06.03.12 - klo:21:15
Hyvä harrastus   :)

Mielestäni se nopeus kasvaa jos kuski on sitä valmis kasvattamaan. Voi olla, että on kynnys lähetä puskemaan kovempaa, mutta ei se ehkä pahaa tee kierros pari kokeilla ajaa kovempaa.

Ja se tuntuu syntisen hyvälle. :)
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 06.03.12 - klo:22:25
Viime kesänä (kolmannella ratapäivälläni ever) sain kommentointia,
että minun on nostettava nopeutta, koska muuten jään vain hyrryyttelemään äärettömän hitaasti rataa ympäri,
oppimatta mitään.
Riippuu vähä miten ajoit; eli jos esim ajoit baut tasakaasulla koko suoran sovitellen koko sen suoran ajan nopeutta siihen suoran jälkeiseen mutkaan, niin ei siin oo mitään järkee.
Vastaa lainaamalla
Itse puolestani ajattelin, että annan ensin pään tottua edes siihen hitaaseen menoon ja vasta sitten joskus myöhemmin alkaisin ns. haastaa itseäni.
Epävarma olo kun ei oikein missään välissä höllännyt otettaan.
Kokeile joskus ennen pitkää suoraa pistää pykälää pienempi, ja kiihdyttää reippaasti, ja sit myöskin antaa moottorin jarruttaa reippaasti, niin huomaat miten esim pelkällä kaasulla voi hallita tehokkaasti sitä mopon nopeutta siellä radalla. Ts kokeilla jotain uusia asioita, jotka auttaa sua pääsemään eroon tosta turhasta jännityksestä. Jos sä käytät koko ajan isoa vaihdetta ja matalia kierroksia, niin ei se mopo kiihdy mihkään sillä kaasulla, eikä myöskään moottorijarru toimi. Päivastoin voi tulla fiilis että mopo ei ole hallinnassa.
Jos sä koko ajan jurnuttelet samalla tavalla, niin kestää kauan ennen kuin pään sisällä tapahtuu toi sun toivomas reaktio.
Vastaa lainaamalla
Tiedän, että omaa ajoasentoaan (tmv) ei "usko" muiden kommentoinneista
vaan vasta kun näkee sen omin silmin kuvista tai videolta.
No, minä kyllä haluaisin uskoa, että varikolta tuleva palaute on paikkaansa pitävää,
vaikka ei itsestä siltä tuntuisikaan.
Mutten kuitenkaan usko  :D
Kakspiippunen juttu. Riippuu vähän mitä sulle neuvotaan ja miksi, ett onks siitä sulle hyötyy.
Vastaa lainaamalla
Täältäkin löytyy kommentteja siitä, että aina näkee ajotyylistä, kuka kuuluu siihen riskiryhmään, joka kaatuu,
niin jää väkiselläkin miettimään, että näkeekö sen tosiaan niin selvästi?
Siinä vaiheessa kun sä olet pyörinyt kymmeniä päiviä radalla ja tarkkaillut satoja tai tuhansia eri tyylejä, niin kyllä sullakin jonkunnäkönen ööga on siihen millaset syy-seuraus-suhteet on noissa hommissa hyvin todennäköisiä.
Tai sitten kun olet oppinut jotain kantapään kautta, niin osaat ne samat asiat katsoa helposti jostain toisen kuskin tekemisistä.
Vastaa lainaamalla
Onko omaan ns. sisäiseen ääneen mitään luottamista
sen suhteen, että tarvitseeko lisää toistoja vai lisäpainoja?
On ja ei. Alottelijalla voi olla se ongelma, että hän ei tosiaankaan tiedä, mitä hän ei tiedä.
Vastaa lainaamalla
Miten sen voi vierestä seuraamalla päätellä, että aloittelijan olisi syytä lisätä vauhtia eikä ajella oman "mukavuusalueensa" sisällä varman päälle?
No jos seuraillut muutamaa sataa vastaavaa tapausta, niin hyvin mahdollista?
Vastaa lainaamalla
Onko se yhtä ilmiselvää vierestä katsojalle kuin näkisivät siivet selässä,
että hei, ei sinulle ole mahdottomuus kokeilla lentämistä  ;D
Eipä se toukkakaan suoraan lentoon lähde. Siin on paaaaljon muutakin välissä.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: app - 06.03.12 - klo:22:26
nopea57, luulitko että diktaattorimme olisivat sortuneet sananvapauteen!!! reps_1
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 06.03.12 - klo:22:30
Oman lyhyen urani aikana en alkuun kiinnostunut tippaakaan kierrosajoista.
Tahkosin rataa, hyvien neuvojen kera, ratapäivästä toiseen, ei se vauhti kummoisesti noussut, eikä ollut väliäkään.
Jossain vaiheessa homma vaan lähti sujumaan niin, et omalla vauhdilla ajaessa huomas miten koko aika rentoutui siellä satulassa ja homma alkoi sujumaan.
Tuli lähes euforinen olo kun mutkaan tullessa ei enää jännittänytkään ja pelkokin oli kokonaan pois, tuli tunne et vois vaikka toisella kädellä sytyttää tupakan kesken kurvin.
Vois melkeen sanoa, et vauhti  otti mut kiinni ja sen jälkeen vasta rupes kiinnostamaan edes katella niitä aikoja.
Ton jälkeen on kyllä ajat kiinnostaneet, mut se onkin jo toinen juttu...
Noin päinhän toi baut kaikilla menee. Ett jos keskittyy siihen tekemiseen siel radalla, niin kierrosaika paranee. Ja jos keskittyy siihen kierrosaikaan siel radalla, niin tekemisestä ei tule hevon v***ua.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 07.03.12 - klo:07:45
Eipä se toukkakaan suoraan lentoon lähde. Siin on paaaaljon muutakin välissä.

Ei sääntöä ilman poikkeusta: http://i660.photobucket.com/albums/uu330/phd4me/Feb%202010/pileatedwoodpeckerwithlunch2.jpg (http://i660.photobucket.com/albums/uu330/phd4me/Feb%202010/pileatedwoodpeckerwithlunch2.jpg)
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: jarska - 07.03.12 - klo:08:06
Alottelijalla voi olla se ongelma, että hän ei tosiaankaan tiedä, mitä hän ei tiedä.

 :o Ja justihin kun mä aloin vähän ymmärtämään sua, niin menet ja kirjotat tämmösen filosoohvisen ja korkialentosen lauseen. :D
Toisaalta voisko ajatella, et aloittelija ei myöskään tiedä mitä sillä hetkellä jo tietää. ::)
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: jarska - 07.03.12 - klo:08:16
Lupaan ajaa perässä ihan sovitun määrän kierroksia.  innocent_1

Hä, tää saitti on ohjelmoitu sensuroimaan v-un, ihan merkkijonona.  reps_1

nopea57, luulitko että diktaattorimme olisivat sortuneet sananvapauteen!!! reps_1

Noniin, nyt on korjattu ja pitäs sensuroida vain yksittäinen sana, eikä merkkijonoo.
Sananvapaus jatkukoon, ainakin melkeen... :)
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Nitrous - 07.03.12 - klo:08:29
Ajotyylistä: Kuten Jukkakin tuossa sanoi, tunnistaa todennäköisen kaatajan viimeistään radalla yhdellä silmäyksellä. Yleensä nämä kaverit ovat samalla myös niitä, jotka eivät kuuntele vaikka heidät liputetaan radalta sivuun ja käsketään rauhoittumaan tai päivän ajot loppuu kesken. Itselle tuo silmä on kehittynyt noita EAK-kursseja vetäessä ja keskiryhmän kohellusta vahtiessa. Alkuun ihan perusvirheiden huomaaminen oli aika haastavaa ja vaati kuskin seuraamista pidemmänkin pätkän, mutta nykyisin yleensä mutka tai kaksi riittää antamaan suht hyvän kuvan kuskin riskitasosta ja parannuksen kohteista.

Vauhdin nostamisesta:
1) Nettineuvoja lukiessa kannattaa pitää sensuurifiltteri todella tiukalla. Esim. tuo murmelan kehotus pienemmän vaihteen käyttöön, kiihdytykseen ja jarrutukseen voi toimia joillekin tosi hyvin, mutta toisille kuskeille se nostaa riskiä, koska perusajamisen taitotaso ei ole vielä riittävä. Edit. Mutta tuo uusien asioiden kokeilu riittävän pienin askelin on kyllä pirun hyvä neuvo.

2) Jos varikolla tullaan sanomaan, että vauhtia olisi hyvä nostaa, kannattaa hetken miettiä kuka tuon neuvon antaa. Jos kyseessä on saman firman isoegoisin "kaikkitietäjä" kannattaa neuvoon suhtautua eri tavalla kuin liivit päällä heiluvan kouluttajan samaan neuvoon.

3) Jos on epävarmuutta siitä mitä osa-aluetta omassa ajossa kannattaisi ensimmäisenä alkaa parantamaan, kannattaa käydä nykäisemässä liivillistä kaveria hihasta, että voisiko tulla katsomaan ajoa parin kierroksen ajaksi.

4) Joillain henkilöillä tulee vastaan tilanne, että kaikki on ajoteknisesti kunnossa ja edellytykset olisivat huomattavasti reippaampaankin menoon, mutta pää on jäänyt köröttelemään siihen omalle mukavuusalueella. Tällöin useimmiten kuulee tuota "aja kovempaa"-ohjetta. Se kuinka tuo vauhdin nosto realisoituu, on aika henkilökohtaista, eikä sihen netissä pysty antamaan tyhjentävää ohjetta.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 07.03.12 - klo:11:39
Alottelijalla voi olla se ongelma, että hän ei tosiaankaan tiedä, mitä hän ei tiedä.

 :o Ja justihin kun mä aloin vähän ymmärtämään sua, niin menet ja kirjotat tämmösen filosoohvisen ja korkialentosen lauseen. :D
Toisaalta voisko ajatella, et aloittelija ei myöskään tiedä mitä sillä hetkellä jo tietää. ::)
Kyllä se varmaan noinkin päin on.

Yks käytännön esimerkki, tapauksesta kuski ei tiedä, mitä ei tiedä:
Tourinkimopoilija ajelee aurinkoisena kesälomapäivänä kaikin puolin ok hitaassa tai keskiryhmässä. Ja sit päivän päätteeksi takanen lähtee hitaan mutkan avauksessa alta, vaikka ko kuski avaa aivan samalla tavalla kuin aina aikaisemminkin.
Tuohon lipsautukseen voi olla montakin syytä mitä kuski ei tiennyt. Jos kuski olisi tiennyt ne kaikki, tai edes suurimman osan, niin hän olisi loppupäivästä osannut hieman pehmentää noita avauksia, ja kaato olisi jäänyt tekemättä.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 07.03.12 - klo:11:42
Vauhdin nostamisesta:
1) Nettineuvoja lukiessa kannattaa pitää sensuurifiltteri todella tiukalla. Esim. tuo murmelan kehotus pienemmän vaihteen käyttöön, kiihdytykseen ja jarrutukseen voi toimia joillekin tosi hyvin, mutta toisille kuskeille se nostaa riskiä, koska perusajamisen taitotaso ei ole vielä riittävä. Edit. Mutta tuo uusien asioiden kokeilu riittävän pienin askelin on kyllä pirun hyvä neuvo.
Pilk viil:
Se kommenttihan oli osoitettu nimenomaan marialle, eikä noin yleisesti "kaikille".
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Nitrous - 07.03.12 - klo:12:06
Vauhdin nostamisesta:
1) Nettineuvoja lukiessa kannattaa pitää sensuurifiltteri todella tiukalla. Esim. tuo murmelan kehotus pienemmän vaihteen käyttöön, kiihdytykseen ja jarrutukseen voi toimia joillekin tosi hyvin, mutta toisille kuskeille se nostaa riskiä, koska perusajamisen taitotaso ei ole vielä riittävä. Edit. Mutta tuo uusien asioiden kokeilu riittävän pienin askelin on kyllä pirun hyvä neuvo.
Pilk viil:
Se kommenttihan oli osoitettu nimenomaan marialle, eikä noin yleisesti "kaikille".

Itse en Mariaa henk. koht. tunne, joten kirjoitin yleisesti kaikille samoja asioita pohtiville. Otin tuon neuvosi vain esimerkiksi kun nyt sopivasti sattui kohdalle.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Maria - 07.03.12 - klo:17:12
No johan tuli ajattelemisen aihetta.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että ajelen nyt ensihätään normiajoa muutaman vuoden
ja alan sitten vasta haaveilla rata-ajosta, kun on perusjutut hanskassa.

Sitten tuli mieleen, että eipä siinä kenenkään päivä pilalle mene, vaikka tahkoankin radalla mukana, vaikkakin ihan omassa luokassani.

Ensimmäisellä ratapäivällä sain kouluttajalta, joka ajoi perässäni, neuvoksi mm. ettei kannata vaihtaa vaihteita, eikä kiihdytellä ja jarrutella, vaan pyrkiä ajamaan tasaisia tyylipuhtaita kierroksia, pitäen näytetyt ajolinjat.
Kuuntelin pää punaisena nuo neuvot ja ymmärsin, ettei ajossani ollut juuri mikään kohdillaan.
Odotinkin kyllä ekalta kerralta (itseltäni) niiiiin paljon, että pettymys omaan ajoon oli suuri ihan ilman kouluttajan sanojakin.

Toisella ratapäivällä kukaan ei sanonut mitään, en kyllä erikseen kysellytkään.
Ja tosiaan kolmansilla minulle hekotettiin avoimesti, miten kukaan voi ajaa noin niin kuin hidastetussa filmissä.
Kuulema ensin näytti takaapäin, että tuohan menee rennosti ja sulavasti,
mutta lähemmäs tullessaan pelkäsivät minun kaatuvan mutkissa kyljelleni - siis kellahtavan kanttarille pysähtymispisteessä  reps_1
Eivätkä tainneet irvileuat kovin paljoa edes liioitella.

Epävarmuuteni johtui kokemattomuudesta.
En haluaisi, mutta taidan lukeutua niihin tyyppeihin, joille asiat ei mene perille muuten kuin kantapään kautta.
Kaiken oppimisen ei soisi tapahtuvan epäonnistumisen kautta. Kuten tähän mennessä on päässyt käymään.
Houkuttelisi ajatus oppia ajamaan - mallia katsomalla ja ohjeita kuuntelemalla - onnistumisten kautta.

Sain tuntumaa ja ajatusta jarruttamiseenkin vasta kun kaaduin, koska puristin lukkoon  hesse_fool
viimeisellä ajotunnilla. Sitten suoritin käsittelykokeen(jarrutustehtävä tuntui paljon helpommalta kuin ennen kaatoa) ja inssin.

Tällä kaavalla minun pitäisi ajaa hiekalle, jotta tajuaisin, miten sinne ei joudu.
"Kouhottaminen" viehättää ajatuksena kuitenkin vähemmän kuin paikallaan junnaaminen,
joten mieluummin koulutan itseäni liian kauan liian hitaasti
kuin kirjoitutan yhtäkkiä nimeni siihen teidän top5-listaan.

Juu ei ajamista netissä opiskella tai opeteta,
mutta oivaltamisia voi saada mielenkiintoisista ja vakuuttavista vastauksista.

Ahaa, nyt tais löytyä sopivasti kokeneempi ratakisaan: Maria   hesse_yahoo
Lupaan ajaa perässä ihan sovitun määrän kierroksia.  innocent_1
Jos tämä oli haaste, niin montako kierrosta ajattelit ajaa perässä?
Joko mä voitin?  :)  :)
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: nopea57 - 07.03.12 - klo:18:32
Joo, sulla on nyt yksi voitto jo tilillä.   bowdown_1

Perässä ajaen saatan opiskella ajo- ym linjoja.  :P
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 07.03.12 - klo:19:43
Ensimmäisellä ratapäivällä sain kouluttajalta, joka ajoi perässäni, neuvoksi mm. ettei kannata vaihtaa vaihteita, eikä kiihdytellä ja jarrutella, vaan pyrkiä ajamaan tasaisia tyylipuhtaita kierroksia, pitäen näytetyt ajolinjat.
Kuuntelin pää punaisena nuo neuvot ja ymmärsin, ettei ajossani ollut juuri mikään kohdillaan.
Odotinkin kyllä ekalta kerralta (itseltäni) niiiiin paljon, että pettymys omaan ajoon oli suuri ihan ilman kouluttajan sanojakin.
Njoaa, jos se ajaminen on sulavaa, niin sit voi ihan hyvin käyttää vaihteita, kiihdytellä ja jarrutella.
Ei se sitä tarkota ett vaihteita pitää räpeltää koko ajan, vaan esim kemoralla hihasta vedettynä esimerkkinä kahvilan mutkan jälkeen yks isompi, katsomosuoralla yks isompi, ja sit paluusuoran jarrussa kaks pienempi. Ts neljä vaihtoo per kierros, kaikki pitkillä suorilla.
Ei sen kiihdyttelyn tarvi tarkottaa ett vedät sinkki kireellä listan TOP1seks, vaan pehmeä avaus mutkan jälkeen kun mopo on baut pystyssä.
Ei sen jarruttelun tarvi tarkottaa mutka tulee silmille paniikkia, vaan pehmeä puristava jarrutus, ja pehmeä jarrun päästö, jolloin ajo pysyy sulavana.

Nopeuden sovittaminen mutkiin on paljon helpompaa kun sulla on sopiva vaihde ja sopivat kierrokset. Ja kun saat sopivan nopeuden mutkiin, niin koko ajamisesta tulee helpompaa ja helpommin rytmitettävää.
Vastaa lainaamalla
Toisella ratapäivällä kukaan ei sanonut mitään, en kyllä erikseen kysellytkään.
Ja tosiaan kolmansilla minulle hekotettiin avoimesti, miten kukaan voi ajaa noin niin kuin hidastetussa filmissä.
Kuulema ensin näytti takaapäin, että tuohan menee rennosti ja sulavasti,
mutta lähemmäs tullessaan pelkäsivät minun kaatuvan mutkissa kyljelleni - siis kellahtavan kanttarille pysähtymispisteessä  reps_1
Eivätkä tainneet irvileuat kovin paljoa edes liioitella.
Jos sä jurnutat taajamavauhtia radalla, niin sä todellakin tulet kuolemaan vitutukseen ennen kuin "opit ajamaan".
Vastaa lainaamalla
Epävarmuuteni johtui kokemattomuudesta.
En haluaisi, mutta taidan lukeutua niihin tyyppeihin, joille asiat ei mene perille muuten kuin kantapään kautta.
Kaiken oppimisen ei soisi tapahtuvan epäonnistumisen kautta. Kuten tähän mennessä on päässyt käymään.
Houkuttelisi ajatus oppia ajamaan - mallia katsomalla ja ohjeita kuuntelemalla - onnistumisten kautta.

Tällä kaavalla minun pitäisi ajaa hiekalle, jotta tajuaisin, miten sinne ei joudu.
"Kouhottaminen" viehättää ajatuksena kuitenkin vähemmän kuin paikallaan junnaaminen,
joten mieluummin koulutan itseäni liian kauan liian hitaasti
kuin kirjoitutan yhtäkkiä nimeni siihen teidän top5-listaan.
Jos asenne on se että oppii vain kantapään kautta, niin silloin oppii vain kantapään kautta.

Ts varo mitä toivot, sillä ne toiveet toteutuu.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Nitrous - 07.03.12 - klo:20:37
^Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla. Tonnisella neljä vaihtoa per kierros on itselleni sopiva määrä tuolla nopean ryhmän kyydissä. Tonnarilla aloitellessa kannattaa ajella vaikkapa kolmosella tai mieluummin nelosella rataa ympäri. Voimaa piisaa varmasti ja moottorijarruakin on ihan riittävästi mukana.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Maria - 07.03.12 - klo:22:09

Vauhdin nostamisesta:
1) Nettineuvoja lukiessa kannattaa pitää sensuurifiltteri todella tiukalla. Esim. tuo murmelan kehotus pienemmän vaihteen käyttöön, kiihdytykseen ja jarrutukseen voi toimia joillekin tosi hyvin, mutta toisille kuskeille se nostaa riskiä, koska perusajamisen taitotaso ei ole vielä riittävä. Edit. Mutta tuo uusien asioiden kokeilu riittävän pienin askelin on kyllä pirun hyvä neuvo.

2) Jos varikolla tullaan sanomaan, että vauhtia olisi hyvä nostaa, kannattaa hetken miettiä kuka tuon neuvon antaa. Jos kyseessä on saman firman isoegoisin "kaikkitietäjä" kannattaa neuvoon suhtautua eri tavalla kuin liivit päällä heiluvan kouluttajan samaan neuvoon.

3) Jos on epävarmuutta siitä mitä osa-aluetta omassa ajossa kannattaisi ensimmäisenä alkaa parantamaan, kannattaa käydä nykäisemässä liivillistä kaveria hihasta, että voisiko tulla katsomaan ajoa parin kierroksen ajaksi.

4) Joillain henkilöillä tulee vastaan tilanne, että kaikki on ajoteknisesti kunnossa ja edellytykset olisivat huomattavasti reippaampaankin menoon, mutta pää on jäänyt köröttelemään siihen omalle mukavuusalueella. Tällöin useimmiten kuulee tuota "aja kovempaa"-ohjetta. Se kuinka tuo vauhdin nosto realisoituu, on aika henkilökohtaista, eikä sihen netissä pysty antamaan tyhjentävää ohjetta.

Mun koomisesta hitaudesta mainitsijat olivat kourallinen ducatisteja, eivät ensimmäistä kertaa radalla.
 (en voi väittää, etteivätkö olisi olleet oikeassa, vaikka olisivat olleet hitaitakin, olisivat he voineet olla isoegoisiakin)  ::)

Mun pitää vaan yksinkertaisesti skarpata.
Ja sitten kesän mittaan analysoida, missä pää pistää eniten vastaan, jos niin käy,
ettei reippaammat kierrokset ota onnistuakseen, kun pikkuhiljaa yrittää nostaa nopeutta.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Maria - 07.03.12 - klo:22:15
Juu Murmela, voisin hyvin kuvitella. Ja jos en kuolisi vi*****seen jurnuttaessani, niin viimeistään sitten varikolla  knuppel_2
 :D

Houkuttelisi ajatus oppia ajamaan - mallia katsomalla ja ohjeita kuuntelemalla - onnistumisten kautta.

varo mitä toivot, sillä ne toiveet toteutuu.

 peukku_1 hope so! Tavoitteena olisi jatkossa välttää vaikeimman kautta tarpomista.

Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla.

Oli Hondan CBR 1000 RR. Joten kouluttajan huomio vaihteiden turhasta räpläämisestä oli ihan aiheellinen.
Ensi kesän pelistä ei vielä varmuutta.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 07.03.12 - klo:22:26
^Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla. Tonnisella neljä vaihtoa per kierros on itselleni sopiva määrä tuolla nopean ryhmän kyydissä. Tonnarilla aloitellessa kannattaa ajella vaikkapa kolmosella tai mieluummin nelosella rataa ympäri. Voimaa piisaa varmasti ja moottorijarruakin on ihan riittävästi mukana.
Kannattaa miettiä myös sitä että vaihtamalla niitä vaihteita; kierrokset pysyvät baut samalla alueella erinopeuksissa mutkissa. Ja samoin avauksissa ja suorilla on baut sama kierrosalue käytössä. Samoin kuin moottorijarrussa on aina baut sama kierrosalue käytössä.
Kun taasen jos sä et käytä vaihteita, niin silloin se kaasun vaikutus eri mutkissa avauksissa suorilla moottorijarruissa voi olla täysin erilainen. Ellei sit jurnuta sitä tasaista taajamanopeutta koko ajan.

Aivan samoin sinä vaihdat vaihteita sen takia, että sinulla olisi sopiva kierrosalue käytössä tarkoitukseesi/ jotta ajaminen olisi mahdollisimman helppoa niiltä osin?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 07.03.12 - klo:22:33
Ja sitten kesän mittaan analysoida, missä pää pistää eniten vastaan, jos niin käy,
ettei reippaammat kierrokset ota onnistuakseen, kun pikkuhiljaa yrittää nostaa nopeutta.
Ei se nopeus tule nopeutta nostamalla. Vaan tekemällä "oikeita" asioita "oikeissa" paikoissa "oikeaan" aikaan.
Ja sit kun kun sä ajat "oikein" niin sun nopeus nousee automaattisesti. Usko tai älä, kysy vaikka jarskalta...
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 07.03.12 - klo:22:49
Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla.

Oli Hondan CBR 1000 RR. Joten kouluttajan huomio vaihteiden turhasta räpläämisestä oli ihan aiheellinen.
Ensi kesän pelistä ei vielä varmuutta.

Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: jarska - 07.03.12 - klo:23:32
Usko tai älä, kysy vaikka jarskalta...

Mä nyt en osaa ketään neuvoa ja jos yritänki, niin sitä ei uskota. :)
Sitten kun ajelen rennosti Raaserin aikoja, voin jotain vinkkiä antaa, taitaa vaan loppua kunto ja mopo ennen sitä.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: raukkis - 08.03.12 - klo:07:32
Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla.

Oli Hondan CBR 1000 RR. Joten kouluttajan huomio vaihteiden turhasta räpläämisestä oli ihan aiheellinen.
Ensi kesän pelistä ei vielä varmuutta.

Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

En tiedä miten paljon on pyörästä kiinni mutta kemoralla ko. pyörällä ei tarvi vaihtaa vaihteita hitaassa eikä välttämäti vielä keskinopeassakaan. Helpottaa varmasti mutkaan keskittymistä ja nopeuden sovittamista kun ei tarvitse keskittyä siihen mikä vaihde on milloinkin. 3:lla vaan koko kierros ja jarrutonta ajoa paljon.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Nitrous - 08.03.12 - klo:08:15
Ootko sä murmela millon viimeks ajanu tonnaria? Hitaan ja keskinopean (ja miksei nopeankin) vauhtiin riittää ihan loistavasti yksi vaihde. En ymmärrä sitäkään miksi suoralla pitäisi vaihtaa yksi isommalle ja takaisin pienemälle jos se alkuperäinen vaihdekin riittää. Tonninen kulkee kuitenkin kolmosella jo sen reilu 200, joten ei pitäisi siitäkään olla ihan heti kiinni. Lähinnä turha vaihteiden vekslaaminen häiritsee ajamista. Ai mistäkö tiedän? "Muutamaa" aloittelijaa olen radalla seurannut viimekin kesänä koko päivän ihan lähietäisyydeltä, enkä muista yhtään tapausta, joka olisi ajanut paremmin vekslaamalla turhaan vaihdeaskia kuin yhdellä vaihteella ilman jarruja rataa kiertäen.

Kesäkuussa tuli kytkimen työsylinterin sanottua sopimuksen irti kesken setin kokeiltua tuota yhdellä vaihteella ajamista. Silloinen ennätys Kemorassa oli 1:16.0 neljällä vaihdolla ja pelkästään nelosella ajellen kierrosajat olivat 1:16.5 kieppeillä. Tuokin ero tuli suurimmaksi osaksi katsomosuoralta kun välitys loppui kesken jo katsomon puolivälissä. Mulla on mopossa aika lyhyet välit ja tuo nelonen vastaa aika tarkasti vakiovälien kolmosta.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Teemu Tanila - 08.03.12 - klo:09:17
Pari omaa ajatusta mm. tosta vaihteiden käytöstä. Ihan aluksi ja aloittelijalle se samalla vaihteella ajaminen on varmasti ihan hyvä ohje ja idea. Siinä on helpompi silloin keskittyä esim. jarrutuksiin ja hakea tuntumaa kaarteissa ajamiseen.

Se taas että joku junnaa esim. nopeassa ryhmässä samalla vaihteella koko ajan niin menee hiukan erikoiseksi minun mielestäni. Ne vaihteet on pyörässä käyttämistä varten ja kunnon avaukset vaatii sen että pesässä on oikea vaihde. Jos hommassa haluaa koko ajan kehittyä ja saada sitä vauhtia nostettua niin kyllä se pyörän "tekninen" hallinta on aika tärkee juttu. Siis pitää pystyä tekemään useampaa asiaa samaan aikaan kuten esim. jarruttamaan, vaihtamaan vaihteita, mahdollisesti kytkimellä joskus hiukan avittamaan ja vielä (ylä)kroppaa siirtämään. Motoriikka kehittyy pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa homma alkaa tulla selkäytimestä.

Turhia toimintoja ja liikkeitä ei pidä tehdä mutta ei pitäis imho myöskään rajoittaa sitä tekemistä liikaa, siinä alkaa pian ihan suotta pelkäämään sitä suorittamista ja kaikenlaista extra ohjelmaa. Pyörälle pitää antaa kunnolla runtua ja käyttää sen ominaisuuksia hyödyksi. Mutta tosiaan niin alussa kannattaa varmasti pitää homma yksinkertaisena ja siitä pikkuhiljaa laajentaa repertuaaria kun alkaa luottoa tulla lisää. Alkaa vaikkapa käyttämään sen yhden vaihteen sijaan kahta eri vaihdetta ja sitä rataa.

Teemu
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 08.03.12 - klo:10:22
Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Lupaan ajaa vakiovälitteisellä tuhatkuutioisella pyörällä yhdellä vaihteella nopeamman kierrosajan Alastarolla ensi kesänä kuin mikä on oma rataennätyksesi tähän saakka (eli alle 1:30). Vakiovälityksellä olevalla R1:llä ykkösen huiput ovat n. 170 km/h, kakkosella mennään 200:n korville, luultavimmin jonkun matkaa yli. Pääsuoralla minulla ei kovinkaan paljoa yli 200 km/h ollut todellinen nopeus omalla henkilökohtaisella ennätyskierroksellani (1:26.0).

Omallani, jossa on tiheämmät välit, olen ajanut ratakierroksen alle 1:30 kolmosella. Hieman se buuaa Las Palmasissa ja viimeisessä mutkassa, muutoin ei mitään ongelmia. Pääsuoralla käväisee rajoittaa vasten.

Uskaltaisin epäillä, näkemättäkin, ettei nimimerkki Maria ole vielä sillä tasolla, että ajaa paukuttelisi alle 1:30:n aikoja omalla pyörällään. Voin olla toki väärässä ja hän korjatkoon jos näin on. Jos näin on, niin YCC:n kisoissa sijoittuisi sinne puolen välin kantturoille.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Nitrous - 08.03.12 - klo:10:57
Pari omaa ajatusta mm. tosta vaihteiden käytöstä. Ihan aluksi ja aloittelijalle se samalla vaihteella ajaminen on varmasti ihan hyvä ohje ja idea. Siinä on helpompi silloin keskittyä esim. jarrutuksiin ja hakea tuntumaa kaarteissa ajamiseen.
Teemu

Lyhensin pitkää lainausta, mutta olen samaa mieltä kanssasi. Vaihteita on järkevää käyttää siinä vaiheessa kun kehitys on sillä tasolla, että niiden käyttö ei enää aiheuta haittaa muuhun ajamiseen. Tuo yhdellä vaihteella nopeassa ajaminen oli vain esimerkki siitä, että vaihtojen määrä ja oikealla vaihteella oleminen ei harrastelijavauhdeissa vaikuta kierrosaikaan niin paljon kuin äkkiseltään kuvittelisi.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 08.03.12 - klo:12:34
Ootko sä murmela millon viimeks ajanu tonnaria? Hitaan ja keskinopean (ja miksei nopeankin) vauhtiin riittää ihan loistavasti yksi vaihde. En ymmärrä sitäkään miksi suoralla pitäisi vaihtaa yksi isommalle ja takaisin pienemälle jos se alkuperäinen vaihdekin riittää. Tonninen kulkee kuitenkin kolmosella jo sen reilu 200, joten ei pitäisi siitäkään olla ihan heti kiinni. Lähinnä turha vaihteiden vekslaaminen häiritsee ajamista. Ai mistäkö tiedän? "Muutamaa" aloittelijaa olen radalla seurannut viimekin kesänä koko päivän ihan lähietäisyydeltä, enkä muista yhtään tapausta, joka olisi ajanut paremmin vekslaamalla turhaan vaihdeaskia kuin yhdellä vaihteella ilman jarruja rataa kiertäen.
Viime kesänä viimeksi ajoin tonnarilla.
Ja missasit pointin ihan täysin. En esim missään vaiheessa sanonut että niitä vaihteita pitäis vekslata suoralla eestaas.
Enkä sanonu että niitä pitäis vekslata turhaan.
Ainoat vaihtoehdot ei ole turha räpeltäminen tai nolla vaihtoa. Ethän sinäkään valitse noista kahdesta vaan noiden kahden välistä.
Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 08.03.12 - klo:12:48
Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Lupaan ajaa vakiovälitteisellä tuhatkuutioisella pyörällä yhdellä vaihteella nopeamman kierrosajan Alastarolla ensi kesänä kuin mikä on oma rataennätyksesi tähän saakka (eli alle 1:30). Vakiovälityksellä olevalla R1:llä ykkösen huiput ovat n. 170 km/h, kakkosella mennään 200:n korville, luultavimmin jonkun matkaa yli. Pääsuoralla minulla ei kovinkaan paljoa yli 200 km/h ollut todellinen nopeus omalla henkilökohtaisella ennätyskierroksellani (1:26.0).

Omallani, jossa on tiheämmät välit, olen ajanut ratakierroksen alle 1:30 kolmosella. Hieman se buuaa Las Palmasissa ja viimeisessä mutkassa, muutoin ei mitään ongelmia. Pääsuoralla käväisee rajoittaa vasten.

Uskaltaisin epäillä, näkemättäkin, ettei nimimerkki Maria ole vielä sillä tasolla, että ajaa paukuttelisi alle 1:30:n aikoja omalla pyörällään. Voin olla toki väärässä ja hän korjatkoon jos näin on. Jos näin on, niin YCC:n kisoissa sijoittuisi sinne puolen välin kantturoille.
Alastarossa pääsuoralla yks isompi, palmasin jarrussa yks pienempi, palmasin avauksessa yks isompi, lemminkäisen jarrussa yks pienempi.
Neljä vaihtoo suorilla per kierros, onko liian vaikeeta helpottaa mutka-ajoo?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 08.03.12 - klo:13:19
Alastarossa pääsuoralla yks isompi, palmasin jarrussa yks pienempi, palmasin avauksessa yks isompi, lemminkäisen jarrussa yks pienempi.
Neljä vaihtoo suorilla per kierros, onko liian vaikeeta helpottaa mutka-ajoo?

Siinä on edelleen neljä tapahtumaa ylimääräistä ohjelmaa aloittelijalle. Jos minä pääsen nopeammin vaihtamatta kuin sinä vaihdellen, niin kai siinä itse ajolinjoissa on vielä jonkun verran parannettavaa?

En usko, että nimimerkki Maria ajaisi sinua nopeampaa tai ajaisi edes alle 1:40. Tuolloin on parempi keskittyä pariin olennaiseen asiaan ja kun ne alkavat olemaan hanskassa, seuraaviiin.

Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä. Tee sinä itse miten sinusta hyvälle tuntuu ja minä koulutan koulutettaviamme miten meistä sen kuuluu tapahtua. Kerhokisoissa voidaan sitten katsoa kenen tapa toimia oli oikein. Jonkun tapa on lukea teoriaa, toisen tapa on treenata, kolmas käy sitten töissä ja rakennuttaa Vehniäisellä viimeisen päälle olevan kilpurin ja neljäs tekee jotain muuta mistä viidennellä ei ole tietoakaan.

Rata-ajokurssin teorialla 14.4 on mahdollisuus tutustua Karin ajatuksiin ja viikkoa myöhemmin rata-ajon alkeet -kurssilla käydään sitten allekirjoittaneen ajatuksia läpi. Jokainen kouluttajistamme on joskus ollut podiumilla, jotkut vähän haastavimmissa kisoissa, toiset vähemmän.

15.5 on kerhokisa ja voidaan siellä kokeilla kumman metodit toimivat käytännössä paremmin. Tarpeen vaatiessa pyöräni on likipitäen sama kuin omasi (ZX6R vm. 2005) ja elopainossakaan ei taida olla merkittävää eroa (n. 85 kg). On tosin mahdollista, että ajan sen kisan GP450 -pyörällä, joten tuo edellä mainittu kokeilu voi siirtyä sitten heinä- tai syyskuun kerhokisaan. YCC:n kisat ajan kyllä sitten ihan omalla pyörälläni.

Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 08.03.12 - klo:15:03
Alastarossa pääsuoralla yks isompi, palmasin jarrussa yks pienempi, palmasin avauksessa yks isompi, lemminkäisen jarrussa yks pienempi.
Neljä vaihtoo suorilla per kierros, onko liian vaikeeta helpottaa mutka-ajoo?

Siinä on edelleen neljä tapahtumaa ylimääräistä ohjelmaa aloittelijalle. Jos minä pääsen nopeammin vaihtamatta kuin sinä vaihdellen, niin kai siinä itse ajolinjoissa on vielä jonkun verran parannettavaa?

En usko, että nimimerkki Maria ajaisi sinua nopeampaa tai ajaisi edes alle 1:40. Tuolloin on parempi keskittyä pariin olennaiseen asiaan ja kun ne alkavat olemaan hanskassa, seuraaviiin.

Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä. Tee sinä itse miten sinusta hyvälle tuntuu ja minä koulutan koulutettaviamme miten meistä sen kuuluu tapahtua. Kerhokisoissa voidaan sitten katsoa kenen tapa toimia oli oikein. Jonkun tapa on lukea teoriaa, toisen tapa on treenata, kolmas käy sitten töissä ja rakennuttaa Vehniäisellä viimeisen päälle olevan kilpurin ja neljäs tekee jotain muuta mistä viidennellä ei ole tietoakaan.

Rata-ajokurssin teorialla 14.4 on mahdollisuus tutustua Karin ajatuksiin ja viikkoa myöhemmin rata-ajon alkeet -kurssilla käydään sitten allekirjoittaneen ajatuksia läpi. Jokainen kouluttajistamme on joskus ollut podiumilla, jotkut vähän haastavimmissa kisoissa, toiset vähemmän.

15.5 on kerhokisa ja voidaan siellä kokeilla kumman metodit toimivat käytännössä paremmin. Tarpeen vaatiessa pyöräni on likipitäen sama kuin omasi (ZX6R vm. 2005) ja elopainossakaan ei taida olla merkittävää eroa (n. 85 kg). On tosin mahdollista, että ajan sen kisan GP450 -pyörällä, joten tuo edellä mainittu kokeilu voi siirtyä sitten heinä- tai syyskuun kerhokisaan. YCC:n kisat ajan kyllä sitten ihan omalla pyörälläni.

Eli jos nyt oikein noita sun "Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä"-jaaritteluja tulkitsin, niin mielestäsi mutkajamisesta ei ole syytä tehdä alottelijalle helpompaa?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Maria - 08.03.12 - klo:15:13
Se oli virhe, että lannistuin henkisesti ja jäin tarpeettoman pitkäksi aikaa jurnuttamaan kuin lobotomiatoipilas vakionopeudensäädin päällä.
 (en nimittäin pysty sanomaan, mitä olisin oppinut toisella tai kolmannella ratapäivällä) :-[

Mutta niille ensimmäisille kierroksille ohjeet annettiin oikeaan osoitteeseen.
Kyllä minulla meni touhuaminen kokemattomuuteni takia turhan kiireiseksi varsinkin suorien päässä.

Aloituskierroksista en edes muistanut muuta kuin jännityksen koko päivää kohtaan.
En meinannut ensin pysyä possujunan mukana, mutkat olivat tiukempia kuin olin osannut odottaa.
Keskityin enemmän lohduttelemaan ja tsemppaamaan itseäni kuin ajamaan.

Sketsiainekset siitä päivästä saisi.

Kun kouluttaja sitten ajoi perässäni, muistelin vain vähän niitä possujunassa neuvottuja ajolinjoja, minusta tuntui järkevältä soveltaa,
kun pitihän sitä mahtua muiden sekaan, otin totta kai huomioon myös ohittelijat, kun en ymmärtänyt kuinka nopeasti he katosivat "minun tilastani".
Siinä alkuhämmingissä jarrutellessa ja korjaillessa ihan tosi turhaa edes miettiä, saati sitten vaihtaa, vaihdetta.

Vauhti kuivui tehokkaasti kasaan mutkissa, kun oman hääräilynsä keskelle lisäsi ajatuksen siitä, että nolotti kun muut näkivät, miten huono olen.
Kun olisi pitänyt jo tulla mutkasta ulos, minä vielä tein muistiinpanoja, miten mutkaan olisi pitänyt tulla.
Ja sitten taas kiireesti kiihdytys ennen seuraavaa mutkaa.
Ei ihme, että neuvottiin tekemään toisin.

Hyvät neuvot vaan eivät tätä koteloa miellyttäneet, koska omalta osaltaan räjäyttivät silmille oman ajotaidon nollatason.
Mitä siihen ihan tosissaan enää jäi, kun kaikki oli kiellettyä - istua kyydissä  popcorn_gif

Eipä silti, se vauvankengissäkään harjoittelu hukkaan mennyt. Jo ensimmäisen ratapäivän jälkeen kun ajelehti kotiin, niin oli muuttunut ihan kummallisen vaivattomaksi eteneminen. Kaikkinainen havainnointikin niin kirkasta, että oikein pisti miettimään, missä umpiossa sitä siihen asti oli sytkytellyt.

Olisin takuulla ilman radalla käyntiä pasauttanut hirveen samaisen päivän iltana. Ilta-aurinko, korkeat pensaikot. Radalta jäi sellainen "jännitys" rankaan, että kaikki otettava koko ajan huomioon ja toisaalta sitten taas keskittyminen oli hyvin leppoisaa, koska autolla ajaminen maantiellä ei vaadi yhtään mitään verrattuna pyörällä ajamisen opetteluun radalla. Jarrutin jo ennen kuin näin miksi ja ehdin hyvin katsoa minne väistän. Ei vaikuttanut uhkaavalta koko tilanne. Hyvin oli aikaa lausua kaksi kaunista sanaakin. Ehkä minuutin päästä siitä, kun hirvi konkkelehti vaaksan päässä puskurin kulmasta, oli ajettava parkkiin, kun alkoi kädet täristä hartioista asti. Joo,  offtopic_1 kaukana aiheesta.

Saapa nähdä millaisista arviointivirheistä ja oppimismetodien puutteista sitä ensi talvena kirjoittelee.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Fasu - 08.03.12 - klo:15:44
Älä Maria hätäile! Opin tällä vuosikymmenellä uuden sivistyssanan -itsesuojeluvaisto- ja ajelen perässä, niin ei tule orpo olo kummallekkaan. peukku_1
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Maria - 08.03.12 - klo:17:32
 peukku_1 Sillä ehdolla VV ajelet mun perässä, että potkit kunnolla.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 08.03.12 - klo:17:58
Eli jos nyt oikein noita sun "Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä"-jaaritteluja tulkitsin, niin mielestäsi mutkajamisesta ei ole syytä tehdä alottelijalle helpompaa?

Se on (pääsääntöisesti) helpompaa kun on vähemmän ohjelmaa, tässä tapauksessa vaihteiden vaihtamisia. Osa meistä kykenee puhumaan kännykkään, säätämään radiota ja keskustelemaan vieruskaverin kanssa samaan aikaan kun ajaa kilpaa rallia, valtaosa ei.

Mutta kuten aikaisemmin jo todettu, tee sinä omalla tyylilläsi, minä teen omallani. Itse kysyn pääsääntöisesti mieluummin neuvoa itselleni haastaviin oikeudellisiin ongelmiin kyseisen alan professoreilta kuin oikeustradenomeilta ja pyöräpuolella uskon enemmän MM-, PM-, ja SM-tasolla menestyneiden kuljettajien neuvoihin kuin muutaman vuoden radalla käyneiden katukuskien neuvoihin vaikka oikeustradenomi olisikin lukenut jonkun mielenkiintoisen kirjan tai katukuski perehtynyt rata-ajon teoriaan kirjojen kautta hyvinkin syvällisesti.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 08.03.12 - klo:18:03
Eli jos nyt oikein noita sun "Juupas-eipäs -keskustelua en jaksa aiheesta käydä"-jaaritteluja tulkitsin, niin mielestäsi mutkajamisesta ei ole syytä tehdä alottelijalle helpompaa?

Se on (pääsääntöisesti) helpompaa kun on vähemmän ohjelmaa, tässä tapauksessa vaihteiden vaihtamisia.

Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:03
Kun kouluttaja sitten ajoi perässäni, muistelin vain vähän niitä possujunassa neuvottuja ajolinjoja, minusta tuntui järkevältä soveltaa,

Joskus possujuniakin vetäneenä voisin uskaltaa sanoa, että jos haluat oppia ajamaan mahdollisimman nopeasti (en tarkoita kierrosaikaa vaan oppimisprosessin nopeutta), niin suosittelisin unohtamaan possujunat ja menemään sellaiselle kurssilla, jossa saat henkilökohtaista opetusta vähintään sen 20-30 % radalla käyttämästäsi ajasta.

Possujuna sopii johonkin radan esittelyyn, mutta koulutusmetodiksi sellaisesta ei ole missä yksi ajaa edellä ja 20-30 muuta jonossa perässä.

Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:08
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.

Mutta oikeasti, tee kuten haluat. Minä etenen omien kouluttavien kanssa askel kerrallaan ja ainakin nyt kun on kolmea kouluttanut ja tuloskehitystä katsonut, niin näyttäisi toimivan ja vauhti kasvaa huomattavasti keskivertoharrastajaa nopeammin.

Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Maria - 08.03.12 - klo:18:52
suosittelisin unohtamaan possujunat ja menemään sellaiselle kurssilla, jossa saat henkilökohtaista opetusta vähintään sen 20-30 % radalla käyttämästäsi ajasta.

Minä etenen omien kouluttavien kanssa askel kerrallaan ja ainakin nyt kun on kolmea kouluttanut ja tuloskehitystä katsonut, niin näyttäisi toimivan ja vauhti kasvaa huomattavasti keskivertoharrastajaa nopeammin.

Voisitko laittaa infoa/linkkiä kursseista? Onko jokin kierrosaika-raja, että pääsee koulutettavaksi? (sikäli mikäli tässä oli kyse muista kuin mistä on jo ollutkin puhetta)
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 08.03.12 - klo:19:40
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.

Vastaa lainaamalla
Mutta oikeasti, tee kuten haluat. Minä etenen omien kouluttavien kanssa askel kerrallaan ja ainakin nyt kun on kolmea kouluttanut ja tuloskehitystä katsonut, niin näyttäisi toimivan ja vauhti kasvaa huomattavasti keskivertoharrastajaa nopeammin.

Entäs jos yhdeksi kriteeriksi otetaan myös pystyssä pysyminen?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Fasu - 08.03.12 - klo:20:46
peukku_1 Sillä ehdolla VV ajelet mun perässä, että potkit kunnolla.

Yritetään pysyä kannoilla! :)

Jonossa ajamisessa saattaa tulla samanlainen ilmiö kuin armeijan pyörämarssilla. Keulilla ajellaan ihan rennosti tyyliin"mummolaan kun pyöräilemme" ja jonon viimeiset polkee kieli jalan alla hikeä tihkuen, yrittäen saada porukkaa kiinni.  Oisko tämmönen ilmiö sekottanut ajoasi aluksi??
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 08.03.12 - klo:21:56
Entäs jos yhdeksi kriteeriksi otetaan myös pystyssä pysyminen?

Uskoisin, että siinäkin on mennyt kohtuullisesti. Viimeksi olen viime vuosituhannella kaatunut kadulla ja radalla vajaan 700:n ratapäivän ja 12 vuoden aikana kerran. Yhteensä kaatoja neljä kappaletta 26 vuoden aikana, kilometrejä reilut 300.000.

Koulutettavia ollut muutama sata vuodesta 2005 saakka ja kerran on tullut kaato koulutuksen yhteydessä. Itselläni ei ole vertailulukua muiden vastaaviin tilastoihin, mutta noin näppituntumalta uskaltaisin sanoa olevani noissa ihan kohtuuden rajoissa. Siitä, mitä kellekin on käynyt koulutuksen ulkopuolella, minulla ei ole tietoa eikä tilastoa. Jos viittaat Soilin kaatumisiin, niin ensimmäisellä kerralla oli Jasminin vetämällä kurssilla ja oli jättänyt lämppärit laittamatta päälle, koska muillakaan ei ollut ja kaatui sitten sen seurauksena. Toisella kertaa kaatui treenaillessaan itsekseen.

Jos meitä kahta vertaa, niin olen ajanut sinua kauemmin kadulla ja radalla ja omaksunut paljon vääriä tapoja tehdä asioita ja niistä poisoppiminen vie aika paljon aikaa. Kelloa vastaan olen ajanut rataa vuodesta 2005 saakka puolitosissani, ensi kesänä ehkä nostan sen 75 %:iin ja kenties joskus 80-90 %:n paikkeille. Ikää (mikä ei varmaankaan tässä lajissa ole eduksi) on varmaankin n. 10v enemmän kuin sinulla, painot about samoissa ja kummallakin vakiokuntoinen katupyörä. Kierrosajoissa on eroa n. 4 sek. Alastarolla, muilla jonkun matkaa enemmän.

Voidaan jatkaa verbaalikikkailua netissä ja katsotaan sitten livenä kumman teoriat toimivat käytännössä paremmin. Uskaltaisin väittää, että yli puolet koulutettavistamme tulee kahden vuoden sisällä siitä kun koulutus on aloitettu, menemään sinua kovempaa, iästä, sukupuolesta ja kalustosta riippumatta. Henkilökohtaiset vertailut voidaan tehdä kerhokilpailuissa ja/tai YCC:n kisoissa. Ensimmäiseen kerhokisaan saat aika paljon tasoitusta, sillä käyttämässäni kilpurissa lienee n. 50 hv, omassasi n. 130 hv enkä ole koskaan aikaisemmin sellaisella ajanut, en edes livenä nähnyt.

Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 08.03.12 - klo:22:05
suosittelisin unohtamaan possujunat ja menemään sellaiselle kurssilla, jossa saat henkilökohtaista opetusta vähintään sen 20-30 % radalla käyttämästäsi ajasta.

Minä etenen omien kouluttavien kanssa askel kerrallaan ja ainakin nyt kun on kolmea kouluttanut ja tuloskehitystä katsonut, niin näyttäisi toimivan ja vauhti kasvaa huomattavasti keskivertoharrastajaa nopeammin.

Voisitko laittaa infoa/linkkiä kursseista? Onko jokin kierrosaika-raja, että pääsee koulutettavaksi? (sikäli mikäli tässä oli kyse muista kuin mistä on jo ollutkin puhetta)

http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=ah&s=ah_raohje (http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=ah&s=ah_raohje)

Tuolla yleistä aiheesta. Yritän lähipäivinä saada laitetuksi aikataulut tuonne, ne ovat vähän tässä talven aikana eläneet. Rata-ajon teoria (aloittelijat) on 21.4 Vantaalla (suosittelen osallistumaan), ennakoivan ajon kurssit ovat myynnissä ja henkilökohtaiset rata-ajokoulutukset sovitaan sähköpostilla ja hoidetaan yhdistyksemme tapahtumien yhteydessä jolloin ei ole kalenterissa muuta koulutusta/kilpailuja. Allekirjoittaneen sähköposti ja muut yhteystiedot löytyvät yhdistyksen sivuilta. Kilpakuskeille tarkoitetuilla kursseilla on nuo kierrosaikasuositukset, omissani sellaisia ei ole, koska hoidan 1-2 kuskia kerrallaan ja silloin keskinäisillä nopeuseroilla ei ole merkitystä.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Nitrous - 09.03.12 - klo:07:45
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.


Voisitko murmela nyt tyhjentävästi selittää, että miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Grandi67 - 09.03.12 - klo:08:05
Nyt kun ens keväänä alan harjottelemaan tolla "uudella" K nelosella,niin tuskimpa ekana tai tokanakaan(käytännössä koko kesänä innocent_1) päivänä tarvii oikeesti vaihteeseen kajota,muuta kuin radalle lähdettäessä pykältää neloselle ja pois tultaessa sit pienentää kun on tarvis. Väännöt kun näyttäis olevan yli satasta jo viidestä tonnista lähtien ja voimaakin on käytössä niilläkin kierroksilla jo liikaakin  :o (kiitos K3-K4 koneiden vääntävä luonne). Näissä tässä mopossa olevilla välityksillä (14/45) nelosvaihteella kierrokset on 60km/h 4000rpm ja kun on rajottimella (reilu 12 000 Rpm),vauhti on reilu 200 km/h. Eli kyllä tää vaihde riittää kovaakin menemiseen Alastarolla. Kysehän on vaan allekirjoittaneen taidon ja rohkeuden puutteesta  ;D. Vähemmän tekemistä niin kerkeen ainakin itse keskittyä siihen ajamiseen.

P.S. Jos vaikka sais aikaa parannettua edes puolet siitä,mitä puolessa kesässä viimevuonna. (1.55>1.37).Aika parani,mitä vähemmän sähelsi.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Juha_K - 09.03.12 - klo:09:44
Aika tylsäksi käy ajaminen jos ei vaihteita vaihda :)
Hankkikaa tällainen niin ei tarvi edes varikolla vaihtaa  :-X

世界初公開 無限のEVバイクが優勝を目指す! #lovecars #MUGEN #EV (http://www.youtube.com/watch?v=kiIDqEjcDp4#ws)
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 09.03.12 - klo:10:36
Voisitko murmela nyt tyhjentävästi selittää, että miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?

Ja minua kiinnostaa kuinka se vaihto tehdään turvallisesti alaspäin, ennen kuin on mitään muuta ohjelmaa tiedossa (kaasun löysäys, jarrutus, asennon vaihto jne). Itseäni ainakin ajatus alaspäin vaihtamisesta vaikkapa Motoparkissa +200 -vauhdissa hirvittää, jos en ole ensin vähän vauhtia himmannut jarruilla.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 09.03.12 - klo:12:47
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.


Voisitko murmela nyt tyhjentävästi selittää, että miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?

Avannet sitä varten sitten varmaan aivan oman triidin?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Nitrous - 09.03.12 - klo:13:05
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.


Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.


Voisitko murmela nyt tyhjentävästi selittää, että miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?

Avannet sitä varten sitten varmaan aivan oman triidin?
Jarska siirtänee jos kokee tarpeelliseksi, mutta ensin kyllä haluaisin kuulla sen selityksen. Voi tietysti olla, että olen vähän yksinkertainen ja hidas oppimaan, joten tarvitset paksua rautalankaa, jolloin jarska hoitaa siirron varmasti toiseen topiciin. Lähinnä haluan kuulla tuon selityksen siksi, että kesässä kuitenkin noilla kursseilla, joissa itsekin ole kouluttajana heilumassa, koulutetaan toista sataa motoristia ja käytännössä kaikilla kurssilaisilla ajaminen on parempaa ja turvallisempaa yhdellä vaihteella rataa kiertäen. Jos kurssilaisten oppiminen ja varsinkin turvallisuus paranee jollain yksinkertaisella kikalla, liittyi se sitten vaihteiden käyttöön tai johonkin muuhun, otetaan vinkit kyllä mielihyvin vastaan eteenpäin jaettaviksi.

Edit. Häslinkiä lainausten kanssa
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Maria - 09.03.12 - klo:14:51
...miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?

Ja minua kiinnostaa kuinka se vaihto tehdään turvallisesti alaspäin, ennen kuin on mitään muuta ohjelmaa tiedossa (kaasun löysäys, jarrutus, asennon vaihto jne).

Minuakin kiinnostaisi täsmälliset vastaukset asiallisesti esitettyihin kysymyksiin.
Keskustelusta katoaa mielekkyys,
jos selkosuomella esitetyt kysymykset ohitetaan.
( Joku on joskus kaatunut jossakin, no varmasti niin, joku taas pitää itse itseään nuoremman näköisenä verrattuna muihin, ok,
se nyt vain ei mitenkään liity aiheeseen.)


Hyviä kannanottoja kirjoitettu perusteluineen siitä, että aloittelijan kannattaa välttää vaihteiden vaihtoa pyörällä, joka ei sitä vaadi.
Kun taas jäi ilmaan roikkumaan, miksi aloittelijan olisi syytä käyttää useampaa vaihdetta.
Kai tässä jokin ajatus oli takana?

Haitko kenties sitä, että aloittelijan pitäisi tavallaan etukäteen valmistautua siihen, että joskus myöhemmin mutkasta ulos tulossa on kakkosella ja nelosella eroa,
vaikka se ei vielä olekaan ajankohtaista, vaan voi ihan rauhassa käyttää kolmosta?
 :-\
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 09.03.12 - klo:15:35
Hyviä kannanottoja kirjoitettu perusteluineen siitä, että aloittelijan kannattaa välttää vaihteiden vaihtoa pyörällä, joka ei sitä vaadi.
Kun taas jäi ilmaan roikkumaan, miksi aloittelijan olisi syytä käyttää useampaa vaihdetta.
Kai tässä jokin ajatus oli takana?

Haitko kenties sitä, että aloittelijan pitäisi tavallaan etukäteen valmistautua siihen, että joskus myöhemmin mutkasta ulos tulossa on kakkosella ja nelosella eroa,
vaikka se ei vielä olekaan ajankohtaista, vaan voi ihan rauhassa käyttää kolmosta?
 :-\
Jos sä käytät koko ajan isoa vaihdetta ja matalia kierroksia, niin ei se mopo kiihdy mihkään sillä kaasulla, eikä myöskään moottorijarru toimi. Päivastoin voi tulla fiilis että mopo ei ole hallinnassa.

Ei se sitä tarkota ett vaihteita pitää räpeltää koko ajan, vaan esim kemoralla hihasta vedettynä esimerkkinä kahvilan mutkan jälkeen yks isompi, katsomosuoralla yks isompi, ja sit paluusuoran jarrussa kaks pienempi. Ts neljä vaihtoo per kierros, kaikki pitkillä suorilla.

Nopeuden sovittaminen mutkiin on paljon helpompaa kun sulla on sopiva vaihde ja sopivat kierrokset. Ja kun saat sopivan nopeuden mutkiin, niin koko ajamisesta tulee helpompaa ja helpommin rytmitettävää.

Kannattaa miettiä myös sitä että vaihtamalla niitä vaihteita; kierrokset pysyvät baut samalla alueella erinopeuksissa mutkissa. Ja samoin avauksissa ja suorilla on baut sama kierrosalue käytössä. Samoin kuin moottorijarrussa on aina baut sama kierrosalue käytössä.
Kun taasen jos sä et käytä vaihteita, niin silloin se kaasun vaikutus eri mutkissa avauksissa suorilla moottorijarruissa voi olla täysin erilainen.

Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 09.03.12 - klo:16:47
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.

No, ilmeisesti et tajua mistä on kyse, joten en vänkää enempää kanssasi aiheesta vaan opetan alkeisopetuksessa ajamaan edelleen yhdellä ja samalla vaihteella. Alkeisopetuksessa ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen. Tee sinä kuten haluat.

Kerrotko kuitenkin hyvin lyhyesti mistä johtuu se, että minä ajan nopeammin ratakierroksen yhdellä vaihteella kuin sinä vaihtamalla oman mielesi mukaan? Tähän vastaukseen ei tarvitse liittää pohdintoja ulkonäöstäni, väännellä nimeäni, pohtia minkä verran karvoja on missäkin kohti vartaloa vai onko ollenkaan. Toivoisin sinulta nyt vain tuohon esittämääni kysymykseen paneutumista. Valtaosa koulutettavistani keskittyy yhteen asiaan kerrallaan eivätkä yritä tehdä kaikkea yhtä aikaa ja siksi heidän oppimiskäyränsä on omaasi parempia.

Kysymys kertauksena: Miksi ajan sinua nopeammin ratakierroksen yhdellä vaihteella kuin sinä haluamallasi tavalla?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 09.03.12 - klo:16:54
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.

No, ilmeisesti et tajua mistä on kyse, joten en vänkää enempää kanssasi aiheesta vaan opetan alkeisopetuksessa ajamaan edelleen yhdellä ja samalla vaihteella. Alkeisopetuksessa ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen. Tee sinä kuten haluat.

Käyttämällä esim kahta vaihdetta alkeisopetuksessa, ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 09.03.12 - klo:16:58
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.

No, ilmeisesti et tajua mistä on kyse, joten en vänkää enempää kanssasi aiheesta vaan opetan alkeisopetuksessa ajamaan edelleen yhdellä ja samalla vaihteella. Alkeisopetuksessa ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen. Tee sinä kuten haluat.

Käyttämällä esim kahta vaihdetta alkeisopetuksessa, ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen.

Tuo taisi jäädä huomaamatta:"
Kysymys kertauksena: Miksi ajan sinua nopeammin ratakierroksen yhdellä vaihteella kuin sinä haluamallasi tavalla? "
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 09.03.12 - klo:17:01
Käyttämällä esim kahta vaihdetta alkeisopetuksessa, ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen.

Ahaa. Jos käyttää vain kahta vaihdetta, niin vaihtuu itsekseen pienemmälle? Vai tarkoititko, ettei tarvetta ole, mutta tarpeen puutteesta huolimatta pienemmälle kuitenkin vaihdetaan?
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Nitrous - 09.03.12 - klo:18:21
Hieman pohdittavaa itse kullekin:
Otetaanpa esimerkkiradaksi vaikka Kemora: Aloittelija ajaa rataa ympäri yhdellä vaihteella: Huippunopeus kierroksella on n. 120km/h jos ei tarvitse ohitella ketään. Hitaimmassa paikkaa radalla nopeus on alle 40km/h. Yhtään pyöriä tunteva voi tästä helposti päätellä, että kierros voitaisiin ajaa vaikka pienimmällä vaihteella, mutta silti suositellaan ajettavan 3,4 tai jopa 5 -vaihteella. Miksi näin?

Jos kuvitellaan, että rataa kierretään nelosella, kuinka suuri on muutos kierrosluvussa jos vaihde vaihdetaankin kolmoselle radan hitaimmalle osalla? Kuinka suuri vaikutus tällä on
a) moottorijarruun
b) kaasun vastaavuuteen
c) Kiihtyvyyteen
d) Kuskin tekemisen määrään lähestyttäessä paluusuoran päässä siintävää pitkää vasenta?

Lisäkysymyksinä voi vastata seuraaviin: Onko aloittelijan helpompi tehdä virhe kaasun käytössä liian isolla vai liian pienellä vaihteella? Onko suuri vai pieni moottorijarru helpompi hallita?

Jokainen osannee muodostaa näiden kysymysten perusteella itselleen sopivan kuvan vaihtamisen tarpeellisuudesta.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Jukka_R - 09.03.12 - klo:18:42
Hieman pohdittavaa itse kullekin:
Otetaanpa esimerkkiradaksi vaikka Kemora: Aloittelija ajaa rataa ympäri yhdellä vaihteella: Huippunopeus kierroksella on n. 120km/h jos ei tarvitse ohitella ketään. Hitaimmassa paikkaa radalla nopeus on alle 40km/h. Yhtään pyöriä tunteva voi tästä helposti päätellä, että kierros voitaisiin ajaa vaikka pienimmällä vaihteella, mutta silti suositellaan ajettavan 3,4 tai jopa 5 -vaihteella. Miksi näin?

Jos kuvitellaan, että rataa kierretään nelosella, kuinka suuri on muutos kierrosluvussa jos vaihde vaihdetaankin kolmoselle radan hitaimmalle osalla? Kuinka suuri vaikutus tällä on
a) moottorijarruun
b) kaasun vastaavuuteen
c) Kiihtyvyyteen
d) Kuskin tekemisen määrään lähestyttäessä paluusuoran päässä siintävää pitkää vasenta?

Lisäkysymyksinä voi vastata seuraaviin: Onko aloittelijan helpompi tehdä virhe kaasun käytössä liian isolla vai liian pienellä vaihteella? Onko suuri vai pieni moottorijarru helpompi hallita?

Jokainen osannee muodostaa näiden kysymysten perusteella itselleen sopivan kuvan vaihtamisen tarpeellisuudesta.

Juurikin noin. Ennakoivan ajon kursseilla kuljettajaa neuvotaan jarruttamaan vauhti pois suoralla ja vasta sen jälkeen kallistamaan mutkaan, ajamaan mutkan tasakaasulla ja vasta sen jälkeen varovaisesti kiihdyttämään. Tällä tavalla valtaosa koulutettavista oppii ajamaan hyvinkin nopeassa ajassa luottavaisesti mutkat ilman turhaa panikointia. Kun se on muodostunut rutiiniksi, voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen.

Kärjistäen sama kuin että karaten alkeiskurssilla opetetaan potkaisemaan polven korkeudelle ja vasta sen jälkeen kun motoriikka on saavuttanut edes tuon tason, aletaan miettimään potkimista päähän tai hyppykiertopotkuja.

Itse en ole oppinut yksin rataa tahkoamalla tai netistä viisauksia hakemalla. Olen oppinut kun itseäni kokeneempi ja taitavampi ja taitonsa todistanut kuljettaja on näyttänyt mallia ja korjannut virheeni. Vähemmän on todellakin enemmän. On totta, etteivät omat kierroaikani parane jos ajan yhdellä vaihteella, mutta yhdelläkin vaihteella ajan Alastarolla nopeammin kuin alle 1:30 ja Kemoralla reilusti alle 1:20. Valtaosa radalle tulevista katukuskeista ei kuitenkaan tule koskaan ajamaan edes minua nopeammin, joten alkeisopetuksessa keskitytään perusteiden opettelemiseen äärimmäisen yksinkertaistetusti. Kun perusteet ovat selkäytimessä, voidaan ottaa seuraava askel, mutta jos yrittää useampaa asiaa yhtä aikaa, onkin sitten sekaisin eikä hommasta tahdo tulla mitään.

Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: SamiN - 11.05.12 - klo:20:20
Hyviä vinkkejä ja vääntöä, lukaisin koko ketjun läpi.
---
Itse innostuin käymään ratapäivillä pari vuotta sitten, eli kolmas kesä näissä merkeissä on nyt menossa. Ajokokemusta mulla on n. 7v isoilla pyörillä. Ikää 41v.

Pääasiassa Alastarolla olen käynyt, jossa kierroksia tullut ajettua ehkä joku 400 joista suurin osa .org! koulutusryhmässä.

Kehitys on ollut siinä mielessä hyvää että ajoasento, rentous, katseen käyttö ja luotto pyörään(tai paremminkin renkaisiin) on alkanut pikkuhiljaa parantumaan enemmän ja enemmän.
Ongelmaksi kutenkin on muodostunut se, että vaikka ajaminen tuntuu mukavalta, nopeus ei ole kasvanut ollenkaan vaan päinvastoin - ajan suorat entistä hiljempaa enkä oikein uskalla ohitella edes selvästi hitaampia. Alastaron nopeat oikeat, varsinkin mutka 6, ovat erityisen vaikeita mulle vauhdin sovittamisen puolesta. Hitaat vasemmat ja kaikki oikeat tuntuu menevän rennosti ja tasaisesti - jopa niin, että jos pääsen omaa ajoa ajamaan, mutkanopeudet on 1kmh sisällä kierros toisensa perään.
Kierrosajat vaihtelee sen mukaan mitä fiilistelee suorilla. Ekana kesänä ("omaa ajoa kierrokset") luokkaa 2:00-1:58, tokana 1:58-1:49 ja tänä kesänä 1:58-1:53. Pääosin kuitenkin niitä 2min kierroksia kun jumitan letkoihin.

Aika paljon ajoin alkuun edelläkin mainituilla "yhden vaihteen" tyylillä sekä jarrutonta ajoa, ja ne kieltämättä auttoivat keskittymään oleelliseen, mutta sittemmin olen fiilistellyt vaihteiden yms kanssa ihan huvikseni. Mielestäni Zetorilla on äärettömän tylsää kiertää rataa pelkällä kolmosella.

Vaikeinta tuntuu olevan vauhdin sovittaminen nopeisiin mutkiin, josta johtuen ajelen suorista 2/3 matkan pintakaasulla körötellen. Mikä auttaisi kehittymään?
Vai pitääkö nämä hommat jättää suosiolla nuoremmille ja keskittyä ajamaan vain suoraan.

 03Biker
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Juha_K - 11.05.12 - klo:20:35
Rohkeesti vaan kaasua, ei siinä sen kummempaa :)
Viime kesänä annoin veljen kokeilla rata-ajoa parin setin verran Alastarolla mun Suzukilla. Siitä taisi olla reilu 10v kun hän oli viimeksi ajanut moottoripyörällä. Eli ekaa kertaa mopon puikkoihin 10 vuoteen ja pääsi se sentään 1:57 kierrosaikaan :D
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: murmela - 11.05.12 - klo:21:01
Vaikeinta tuntuu olevan vauhdin sovittaminen nopeisiin mutkiin, josta johtuen ajelen suorista 2/3 matkan pintakaasulla körötellen. Mikä auttaisi kehittymään?
Pistä yks pykälä isompi vaihde kun kiihdytät nopeaa mutkaa edeltävällä suoralla. Jolloin sun koneen kierrokset on sulle tutulla alueella. Jos sä ajat yhdellä vaihteella koko radan ympäri, niin sä päädyt tilanteeseen jossa et uskalla pistää kierroksia koneeseen koska ajat kaikki muut 7-8 mutkaa eri kierroslukualueella kuin ne kaksi nopeeta. Joten yhellä vaihteella ajaessa pädyt ajaamaan kaikki mutkat samalla kierroslukualueella läpi, eli konttaamaan nopeet mutkat.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: SamiN - 11.05.12 - klo:21:03
Kyllä mä kaasua uskallan vääntää, ei siinä mitään. Muistan kun ekana ohjaamattomana ratapäivänä päästelin suorat eniten täysiä ja jarruttelin mutkiin melkein pysähdyksiin  :-X
Ajolinjat mulla on ehkä pyöristyneet liikaa suorilla himmailun takia, eli koitan ajaa liian pehmeästi? Terävyyttä lisää kääntöihin?

Yläkroppaa mielestäni olen oppinut siirtämään jonkun verran, takapuolta pitäisi opetella siirtämään seuraavaksi?

Jossain tuollasessa asennossa mennään nyt, eli saan jo polven irti tankista  ::)  (liite).

Kooste .org! hidas ryhmästä 06.05.2012 @ Alastaro (http://www.youtube.com/watch?v=6q2u7abxb8g#ws)
(16:30 eteenpäin)

Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: SamiN - 11.05.12 - klo:21:09
Pistä yks pykälä isompi vaihde kun kiihdytät nopeaa mutkaa edeltävällä suoralla. Jolloin sun koneen kierrokset on sulle tutulla alueella. Jos sä ajat yhdellä vaihteella koko radan ympäri, niin sä päädyt tilanteeseen jossa et uskalla pistää kierroksia koneeseen koska ajat kaikki muut 7-8 mutkaa eri kierroslukualueella kuin ne kaksi nopeeta. Joten yhellä vaihteella ajaessa pädyt ajaamaan kaikki mutkat samalla kierroslukualueella läpi, eli konttaamaan nopeet mutkat.

Piti hetken miettiä mitä tarkoitit, mutta joo... tuossa voisi olla ideaa!

Edit: siis nopeisiin mutkiin pykälää isommalla... ajelen tosiaan korvakuulolla, koska olen koittanut opetella pois nopeusmittarin katsomisesta (se auttoi ennen vauhdin sovittamiseen  nopeisiin mutkiin) Pitääpä tuota kokeilla ensi kerralla.
Otsikko: Vs: Toukasta perhoseksi
Kirjoitti: Fasu - 12.05.12 - klo:12:43
Täysin asiaton kommentti, mutta ei voi tilannehuumorille mitään. Kuva kuin maaseutuGB:stä ja puskista lähtee Mp-poliisi perään. reps_1
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020