MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:15:50

Otsikko: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:15:50
Jatkoa dynoketjusta:

Eihän sillä paperilla ajeta, tuo Jarskan mopoon vertaaminen oli heitto.
Nykyisessä mopossani on vakio K2 moottori, jotain 140 heppaa takarenkaalta. Uudemmissa ratalaitteissa takarengastehoa on jotain 170-180 hv. Alkoi viime YCC:ssä tuntumaan, että menevät kovempaa pääsuoralla.
Kilpipelin tarttisin, jotta voisi joskus tielläkin ajella. Bemarista joutuisi maksamaan 14 ke. Tommosen K7:n saisi puolella siitä. Jos tuo 170 hv on lähelläkään uudempien lukemaa, niin se lienee vielä kilpailukykyinen laite.  
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: slowrider - 24.06.14 - klo:16:02
Alkakaa vertailemaan vaikka sitä kuinka monta sekuntia uskallatte pitää kaasun 100%auki/kierros :-) nimim. Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D

Marko_ pisti jokuaika sitten käppyrää. Yli 170 muistaakseni ja k4
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 24.06.14 - klo:16:03
Eihän sillä paperilla ajeta, tuo Jarskan mopoon vertaaminen oli heitto.
Nykyisessä mopossani on vakio K2 moottori, jotain 140 heppaa takarenkaalta. Uudemmissa ratalaitteissa takarengastehoa on jotain 170-180 hv. Alkoi viime YCC:ssä tuntumaan, että menevät kovempaa pääsuoralla.
Kilpipelin tarttisin, jotta voisi joskus tielläkin ajella. Bemarista joutuisi maksamaan 14 ke. Tommosen K7:n saisi puolella siitä. Jos tuo 170 hv on lähelläkään uudempien lukemaa, niin se lienee vielä kilpailukykyinen laite.  
Arvaas miltä tuntuu kusiaisen puikoissa kun takapallolla on kaikki 108 konia?  :P

Mut tommonen k7 taitaa työntää vakiona n. 160-165 takapallolle ja täysputkiston yms. perushilppeen (ohuempi kansipahvi yms.) kans hyvä yksilö päässee johonkin 170-180 huitteille. Saman ikäluokan rytkönen antaa sekin n. 180 heppaa samoilla vireillä. Luvut ulkomuistista, joten voivat heittää jonkin verran. Jos on vara valita niin noista ehdottamasti valitsisin Rytkösen, koska siinä on moottorin lisäksi jarrut, toisin kuin gixerissä. Lisäksi se on vakiogeometrialla jonkin verran ketterämpi kun taas tuo gixu on aika lehmä. Tosin siitäkin saa ihan hyvän kun vaan hakee geometrian kohdilleen.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 24.06.14 - klo:16:05
Alkakaa vertailemaan vaikka sitä kuinka monta sekuntia uskallatte pitää kaasun 100%auki/kierros :-) nimim. Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D


Toi on ihan totta. :D Kusiaisella uskaltaa pitää vähän kauemmin kaasua kokonaan auki, mutta se johtuukin siitä, että suorat jotenkin pidentyy sen puikoissa ja joutuu odottelemaan jarrua pirun pitkään. :P 
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: murmela - 24.06.14 - klo:16:06
Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D
Millä radalla?
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: slowrider - 24.06.14 - klo:16:07
Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D
Millä radalla?

Suunnilleen kaikissa :-) yleensä kun muka jo ajaa täydellä kaasulla niin todellisuus jotain 80% luokkaa
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 24.06.14 - klo:16:11
Lisätään vielä sen verran, että kaikki yli 150 hepan alkaa olemaan sellaista, että merkitys kierrosaikaan on aika pientä. Enemmän tosiaan vaikuttaa se kuinka hyvin kuski pääsee mutkasta ulos ja siihen taas vaikuttaa paljon enemmän alusta kuin moottorin teho. Kannattaa vertailla omia suoranopeuksia esim. slowriderin viime kesäsiin kusiaisella ajettuihin käppyröihin. Jos eroa tonnarin hyväksi on alle 15km/h, ei lisäteholle vielä ole juurikaan tarvetta.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: slowrider - 24.06.14 - klo:16:20
Itseasiassa tuota k7 vs bmw tehoeroa tuli kemorassa testattua kun eri_ernestin perässä ajelin. Tehoeroa kai noissa jonkinverran, mutta kun kuskit aika lailla samantasoiset niin ei sitä vain kiihdytyksessä/suorilla ohi pääse. Kyllä se vain jarrussa oli yritettävä
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: murmela - 24.06.14 - klo:16:21
Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D
Millä radalla?

Suunnilleen kaikissa :-) yleensä kun muka jo ajaa täydellä kaasulla niin todellisuus jotain 80% luokkaa

No toi on jo aika hyvin, ett edes 3s torvi auki per kierros.
Kattelin just ett motoparkissa mulla noin 30s per kierros. Jarrulla 25s. Eli 45s jää arpomiselle per kierros... hihi1
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Cat - 24.06.14 - klo:16:35
Eikös tehohävikki ole näissä 8 % luokkaa koneelta takarenkaalle?

E: eiku v***u, tarkotin 13 %. Ketjuvetoisissa tuo 13% vissiin sellainen yleisohje?
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:16:51
Eikös tehohävikki ole näissä 8 % luokkaa koneelta takarenkaalle?

Jossain oli mainittu jopa 15%.

On kysymys pienestäsöpöstäapinasta + moposta. Apina ajaa samalla lailla, mopossa teho lisääntyy 30 heppaa, paraneeko kierrosaika, helpottuuko ohitukset, vaikeutuuko apinan ohittaminen?
Ilman muuta apina opettelee ajamaan paremmin, aukoo paremmin, pitää kaasua enempi auki, säätää jousitusta vaikka alla ois teholukemiltaan erilaiset mopot. Melko varmasti tehokkaammalla mopolla se menee nopeempaa, pysyy paremmin toisten perässä ja jopa ohittaa niitä. (ja uhooaa kaljoissaan Jarskalle tehoista)


 
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: slowrider - 24.06.14 - klo:17:39
Eikös tehohävikki ole näissä 8 % luokkaa koneelta takarenkaalle?

Jossain oli mainittu jopa 15%.

On kysymys pienestäsöpöstäapinasta + moposta. Apina ajaa samalla lailla, mopossa teho lisääntyy 30 heppaa, paraneeko kierrosaika, helpottuuko ohitukset, vaikeutuuko apinan ohittaminen?
Ilman muuta apina opettelee ajamaan paremmin, aukoo paremmin, pitää kaasua enempi auki, säätää jousitusta vaikka alla ois teholukemiltaan erilaiset mopot. Melko varmasti tehokkaammalla mopolla se menee nopeempaa, pysyy paremmin toisten perässä ja jopa ohittaa niitä. (ja uhooaa kaljoissaan Jarskalle tehoista)


 

Eikös tässä nyt ollut enemmänkin puhe siitä k7 vs bmw tehoerosta joka ei ole mitään 30hv. Sillon uskallan kyllä väittää, että esim.10hv tehokkaammalla et mene sen tehon takia lujempaa jos kaikki muut muuttujat olisivat edes teoriassa vakiota ;)

edit: Eli jos vaikka toisessa koneessa on viimisen 1000 kierroksen aikana 10hv enemmän kun toisessa ja lasketaan paljon se kone on sillä tehoalueella kierroksen aikana, niin siitä voi päätellä paljon se käytännössä vaikuttaa. siihen kun ympätään alustan säätö,geometriat yms sekaan, niin minusta siinä on jo aika turha alkaa hieromaan penkistä sitä viimistä paria pollea ;)  Sitten tietenkin eri asia kun penkillä istuu joku oikeasti nopea kuski joka osaa tehon hyödyntää
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: murmela - 24.06.14 - klo:17:50
edit: Eli jos vaikka toisessa koneessa on viimisen 1000 kierroksen aikana 10hv enemmän kun toisessa ja lasketaan paljon se kone on sillä tehoalueella kierroksen aikana, niin siitä voi päätellä paljon se käytännössä vaikuttaa.
Mulla on kierrokset "aina" tuolla alueella, eli tarvitsen siis lisää tehoa.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: slowrider - 24.06.14 - klo:17:51
edit: Eli jos vaikka toisessa koneessa on viimisen 1000 kierroksen aikana 10hv enemmän kun toisessa ja lasketaan paljon se kone on sillä tehoalueella kierroksen aikana, niin siitä voi päätellä paljon se käytännössä vaikuttaa.
Mulla on kierrokset "aina" tuolla alueella, eli tarvitsen siis lisää tehoa.

jaa kilosella jossa on se 170-180hv mistä tässä oli puhe?
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:18:39
Eikös tässä nyt ollut enemmänkin puhe siitä k7 vs bmw tehoerosta joka ei ole mitään 30hv. Sillon uskallan kyllä väittää, että esim.10hv tehokkaammalla et mene sen tehon takia lujempaa jos kaikki muut muuttujat olisivat edes teoriassa vakiota ;)

Mulla tuli taas ilmaisuvihre. Nykyinen on K2/140hv. Harkitsen K7/170hv tai jopa RR/180 hv. Ja ihan alkuperäinen ajatukseni oli pohtia onko tuo K7/170 hv/TT Motorsport lähellä samaa kuin Jarskan Kawa/175hv/Bikefox. Kawa oli vertailuna kun se mielestäni on tosi likellä YCC:n huippua.
Enkä edes tiedä onko tuo mun mopo 140 hv. Alunperin 12v sitten vakioputkella 160 kampiakselilta. Nyt avonainen putki, mutta varmaan 12 vuotta on vieny jo voimiakin. Meinasin viedä testiin, mutta ajan sillä rahalla yhden ratapäivän.

Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: murmela - 24.06.14 - klo:20:33
edit: Eli jos vaikka toisessa koneessa on viimisen 1000 kierroksen aikana 10hv enemmän kun toisessa ja lasketaan paljon se kone on sillä tehoalueella kierroksen aikana, niin siitä voi päätellä paljon se käytännössä vaikuttaa.
Mulla on kierrokset "aina" tuolla alueella, eli tarvitsen siis lisää tehoa.

jaa kilosella jossa on se 170-180hv mistä tässä oli puhe?

No silläkin. Ainakin melkein. innocent_1
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 25.06.14 - klo:07:59
Eikös tässä nyt ollut enemmänkin puhe siitä k7 vs bmw tehoerosta joka ei ole mitään 30hv. Sillon uskallan kyllä väittää, että esim.10hv tehokkaammalla et mene sen tehon takia lujempaa jos kaikki muut muuttujat olisivat edes teoriassa vakiota ;)

Mulla tuli taas ilmaisuvihre. Nykyinen on K2/140hv. Harkitsen K7/170hv tai jopa RR/180 hv. Ja ihan alkuperäinen ajatukseni oli pohtia onko tuo K7/170 hv/TT Motorsport lähellä samaa kuin Jarskan Kawa/175hv/Bikefox. Kawa oli vertailuna kun se mielestäni on tosi likellä YCC:n huippua.
Enkä edes tiedä onko tuo mun mopo 140 hv. Alunperin 12v sitten vakioputkella 160 kampiakselilta. Nyt avonainen putki, mutta varmaan 12 vuotta on vieny jo voimiakin. Meinasin viedä testiin, mutta ajan sillä rahalla yhden ratapäivän.
Kun noita tehoja mietit niin kannattaa muistaa, että lisääntynyt voima tekee ajamisen tietyistä osa-alueista vaikeampaa. Tämä oli itselläni yksi syy miksi vaihdoin tonnarin kusiaiseen. Tonnisella en koskaan oppinut tiettyjä juttuja ajamisesta, koska voimalla roiskimalla oli "helppo" paikata  muita puutteita ajamisessa ja kello näytti sillä hetkellä itseä miellyttäviä lukemia. Nykyisessä mopossa on se 70 heppaa vähemmän paukkua ja ajamiseen pystyy keskittymään ihan eri tavalla kun on suorilla aikaa rentoutua kunnolla ja tämän seurauksena myös jaksaa ajaa huomattavasti paremmin täysiä settejä. Uskon, että jokaisella radalla tulen ajamaan vielä tänä kesänä kovempaa mihin tuolla tonnarilla kykenin.

Lisäksi jos on mahdollista valita, että lyökö rahaa tehoon, alustaan vai pyörän keventämiseen niin ainakin itse käyttäisin rahat ekana alustaan, sitten keventämiseen ja vasta viimesenä tehoihin. Toki sillä oletuksella, että moottorin ajettavuus on nykyisellään ok. Keventäminen on kaiken lisäksi vielä pirun halpaakin tiettyyn pisteeseen saakka.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: TommoKe - 25.06.14 - klo:08:25
Keventäminen kannattaisi aina aloittaa kuskista, JOS on mistä vähentää. Sit vasta moposta. Ite luonnollisesti vanhana vastamaana tein just toisin päin. Tietysti.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Mikko K. - 25.06.14 - klo:11:52
Ja tonnarilla sit kans pitkillä suorilla kunnolla piiloon. Ei sekään jaksa kulkea, jos sieltä katteen takaa kurkistelee puolikas kuivan kesän orava ja koittaa saada hyttysiä ja kärpäsiä paivalliseksi.
Siirryin K4:sta tohon R1:een ja vaikka tehoa tuli sen 20-30 heppaa lisää, tuli isoin helpotus ajamiseen alustan ja parempien jarrujen kautta. Kuinkahan pitkillä nuo suorat tuntuu kusiaisella... Mulla kun meni motoparkissa kytkin ja joutu vitosella ja kutosella nostelemaan huippujen ollessa siellä 250 molemmin puolin, tuntui suora silti toivottoman pitkältä :D
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 25.06.14 - klo:12:13
Ja tonnarilla sit kans pitkillä suorilla kunnolla piiloon. Ei sekään jaksa kulkea, jos sieltä katteen takaa kurkistelee puolikas kuivan kesän orava ja koittaa saada hyttysiä ja kärpäsiä paivalliseksi.
Siirryin K4:sta tohon R1:een ja vaikka tehoa tuli sen 20-30 heppaa lisää, tuli isoin helpotus ajamiseen alustan ja parempien jarrujen kautta. Kuinkahan pitkillä nuo suorat tuntuu kusiaisella... Mulla kun meni motoparkissa kytkin ja joutu vitosella ja kutosella nostelemaan huippujen ollessa siellä 250 molemmin puolin, tuntui suora silti toivottoman pitkältä :D

Sanotaanko, että esim. siellä motoparkissa sai ihan rauhassa funtsia, että vieläkö sais kyynerpäitä paremmin tuulensuojaan tai auttasko huippuja jos persettä siirtäs vielä vähän taaksepäin tai nostas penkistä irti. Sitten ehti katella kierroslukumittaria, että siinä se pönöttää 14000rpm eikä nouse vaikka mitä tekis. Ton ihmettelyn jälkeen ruvetaan sitten katselemaan, että pitäskös tässä joskus jarruttaakin. Hauskin ero oli bussipysäkin vasurissa. Ite yrittää olla mahollisimman nipussa katteen takana kun osa tonnarikuskeista työntää edessä reteesti polvee maahan. Mut kai sitä voi tossakin polvee laahata kun on voimaa millä paikata ilmanvastus. :D Isoin ero avauksissa tonnarilla ja kusiaisella on se, että tonnarilla noustaan pyörän päälle sitten joskus kun/jos pyörä ei keuli tai ravistele enää, kusiaisella piiloudutaan katteen taakse mahdollisimman aikasessa vaiheessa, että olis edes jotain toivoo kolmannelle sadalle pääsemisestä. Myöskään polvee ei tee mieli pitää yhtään turhaa katteesta ulkona.

Jos yhtään kiinnostaa niin vaihdetaan pelejä yhdelle setille niin saat säkin vähän voimistelua vasemmalle nilkalle askia veivatessa. Lupaan olla ostamatta Rytköstä takas. :P
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: wbaum - 25.06.14 - klo:18:08
Olis ihan hauska koittaa tuolla sadekelin(?) asetuksella (~100hp?) kuinka paljon tuolla vehkeellä muuttuisi aika. Mulla vaan koko karttavalintasysteemi jotenkin disabloitu.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 25.06.14 - klo:18:26
Olis ihan hauska koittaa tuolla sadekelin(?) asetuksella (~100hp?) kuinka paljon tuolla vehkeellä muuttuisi aika. Mulla vaan koko karttavalintasysteemi jotenkin disabloitu.
Commanderi disaploi sen. Jos sulla siis on sellanen asennettuna.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: wbaum - 25.06.14 - klo:18:33
Olis ihan hauska koittaa tuolla sadekelin(?) asetuksella (~100hp?) kuinka paljon tuolla vehkeellä muuttuisi aika. Mulla vaan koko karttavalintasysteemi jotenkin disabloitu.
Commanderi disaploi sen. Jos sulla siis on sellanen asennettuna.
Ei oo mut bazzaz on...
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 26.06.14 - klo:09:46
Olis ihan hauska koittaa tuolla sadekelin(?) asetuksella (~100hp?) kuinka paljon tuolla vehkeellä muuttuisi aika. Mulla vaan koko karttavalintasysteemi jotenkin disabloitu.
Commanderi disaploi sen. Jos sulla siis on sellanen asennettuna.
Ei oo mut bazzaz on...
Luulisin, että se tekee saman. 
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Juha_K - 26.06.14 - klo:09:54
Olis ihan hauska koittaa tuolla sadekelin(?) asetuksella (~100hp?) kuinka paljon tuolla vehkeellä muuttuisi aika. Mulla vaan koko karttavalintasysteemi jotenkin disabloitu.
Commanderi disaploi sen. Jos sulla siis on sellanen asennettuna.
Ei oo mut bazzaz on...
Luulisin, että se tekee saman.
Ecu pitää flashata, jos haluaa lukita drive mode valitsimen A asentoon.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 26.06.14 - klo:11:48
Olis ihan hauska koittaa tuolla sadekelin(?) asetuksella (~100hp?) kuinka paljon tuolla vehkeellä muuttuisi aika. Mulla vaan koko karttavalintasysteemi jotenkin disabloitu.
Commanderi disaploi sen. Jos sulla siis on sellanen asennettuna.
Ei oo mut bazzaz on...
Luulisin, että se tekee saman.
Ecu pitää flashata, jos haluaa lukita drive mode valitsimen A asentoon.
Commanderin kytkeminen lukitsee tuon kartan valinnan ilman flashaamistakin, joten voisi olettaa, että Bazzaz tekee saman. Ja eikös K7 ecuun saanut jo pari vuotta takaperin flashattya 2 eri karttaa, jotka sai sitten valittua tuosta vakiokytkimestä? C-kartta muistaakseni jäi tällöin tehtaan asetuksiin.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Juha_K - 26.06.14 - klo:11:56
Olis ihan hauska koittaa tuolla sadekelin(?) asetuksella (~100hp?) kuinka paljon tuolla vehkeellä muuttuisi aika. Mulla vaan koko karttavalintasysteemi jotenkin disabloitu.
Commanderi disaploi sen. Jos sulla siis on sellanen asennettuna.
Ei oo mut bazzaz on...
Luulisin, että se tekee saman.
Ecu pitää flashata, jos haluaa lukita drive mode valitsimen A asentoon.
Commanderin kytkeminen lukitsee tuon kartan valinnan ilman flashaamistakin, joten voisi olettaa, että Bazzaz tekee saman. Ja eikös K7 ecuun saanut jo pari vuotta takaperin flashattya 2 eri karttaa, jotka sai sitten valittua tuosta vakiokytkimestä? C-kartta muistaakseni jäi tällöin tehtaan asetuksiin.
Miten se sen lukitsee kun se muokkaa vain suuttimille meneviä signaaleja? Ecun kautta saa ms0/ms1 karttojen vaihdot ja ne on ihan eri kuin abc asennot.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: Nitrous - 26.06.14 - klo:12:03
Olis ihan hauska koittaa tuolla sadekelin(?) asetuksella (~100hp?) kuinka paljon tuolla vehkeellä muuttuisi aika. Mulla vaan koko karttavalintasysteemi jotenkin disabloitu.
Commanderi disaploi sen. Jos sulla siis on sellanen asennettuna.
Ei oo mut bazzaz on...
Luulisin, että se tekee saman.
Ecu pitää flashata, jos haluaa lukita drive mode valitsimen A asentoon.
Commanderin kytkeminen lukitsee tuon kartan valinnan ilman flashaamistakin, joten voisi olettaa, että Bazzaz tekee saman. Ja eikös K7 ecuun saanut jo pari vuotta takaperin flashattya 2 eri karttaa, jotka sai sitten valittua tuosta vakiokytkimestä? C-kartta muistaakseni jäi tällöin tehtaan asetuksiin.
Miten se sen lukitsee kun se muokkaa vain suuttimille meneviä signaaleja? Ecun kautta saa ms0/ms1 karttojen vaihdot ja ne on ihan eri kuin abc asennot.
En tiedä, mutta näin se vaan ainakin meikäläisen k7:ssa toimi. Commanderi kiinni ei kartanvaihtokytkin toiminut, mutta kun sen otti irti toimi kytkin normaalisti.
Otsikko: Vs: Tehokkaampaa alle?
Kirjoitti: wbaum - 26.06.14 - klo:12:10
Gixxer.com sanois ainakin k9 750 & bazzaz combolle, että drive modet pitäis toimia ok. Jaa-a. Pitäiskö mittaristos näkyä jotain kirjaimia?

Se varmaan on flashattu kun tuolla on jokkista ajettu ja sen jälkeen on bazzaz asennettu.
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020