MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: vernerik - 17.07.14 - klo:22:57

Otsikko: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 17.07.14 - klo:22:57
Alkaa olemaan kohta omat keinot lopussa tämän asian selvittämiseen, joten kyselen täältä apuja. Eli ongelma on lyhykäisyydessään sellainen, että jarruttaessa mutkaan pyörä täristää aika voimakkaasti, vaikka jarru olisi kevytkin. Samalla myös eturengas repeää.
Alastarossa alkoi olemaan ongelmia jarruttaa mutkaan sisään ja en saanut tähän lainkaan luottoa. Tässä vaiheessa tärinä ei ollut vielä kovin kummoista. Vaihdoin jo lähes loppu olevat jarrupalat uusiin yamaha OEM paloihin. Sisäänajelin paloja hitailla ja pumppaavilla jarruilla. Menin radalle ja en huomannut eroa muussa, kun että jarrut tuntuivat tehokkaammilta. Ongelma on siis mennyt koko ajan pahempaan suuntaan. Välillä kun jarruttaa pyörä täysin pystyssä, niin ongelma ei ilmene, mutta heti seuraavassa mutkassa taas tärinät päällä. Luotto jarruttamiseen on aika kateissa, vaikka jarrutehoa tuntuu löytyvän kuin pienestä kylästä.
Olen tehnyt seuraavia asioita ongelman korjaamiseksi.
-Eturenkaan paineen tarkistaminen, lisääminen ja vähentäminen, ei vaikutusta ongelmaan.
-Keulaputkien vaimennuksien ja esijännityksen säätö, ei vaikutusta ongelmaan. Ruuvailin aika paljon ja aika moneen suuntaan.
-Jarrujen täydellinen pesu, kaikki nesteet ulos ja kaikki paska pois, tiivisteet ovat ehjät, jarrut toimivat normaalisti eivätkä laahaa, ei vaikutusta ongelmaan.
-Kokeiltu toista etuvannetta (jossa tietenkin eri laakerit, eri jarrulevyt ja eri rengas), ei vaikutusta ongelmaan.
-Ohjauslaakeria kiristetty, ohjaus muuttui paikallaan ollessa selkeästi jäykemmäksi, ei vaikutusta ongelmaan.
-Koko pyörä ilmaan ja koneen kiinnityspultit auki ja takaisin momenttiin. Koko keula ja ohjauslaakeri osiin ja täysin huoltokirjan mukaisesti takaisin paikoilleen ja momenttiin. Laakerit näyttivät kuin uusilta ja vaseliinikin oli kuin suoraan purkista. Heiluttelin ilman pumppuja tuota alakolmio-yläkolmio pakettia, enkä huomannut siitä mitään erikoista välystä. Laakerien pesu, vaseliinit sisään ja takaisin paikalleen. Ongelma jatkuu edelleen.
Mitä seuraavaksi? Voisiko jarrupalojen reiät tai liukutappi olla huonot, ettei palat pääse liukumaan normaalisti? Voiko paloissa vielä olla jotain vikaa? Olen sisäänajellut niitä kohtuu huolellisesti ja jarrutehoa ainakin löytyy, eikä jarrut laahaakaan. Kannattaako noita ohjauslaakereita vaihtaa ihan huvin vuoksi?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 17.07.14 - klo:23:01
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mane - 17.07.14 - klo:23:09
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 17.07.14 - klo:23:10
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mane - 17.07.14 - klo:23:16
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 17.07.14 - klo:23:19
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...

Oon ajanut kyseisellä eturenkaalla jo melko pitkään (siis sc1 pirellillä, ei fyysisesti samalla kumilla), eikä koskaan ole tullut mitään vastaavaa eteen. Homma tuntuu myös suoralla todella kevyessä jarrussa. Välillä kun luotisuoraa jarruttaa tietynlaisella paineella, niin tärinä ikäänkuin katoaa hetkeksi.

Samanlainen ja vastaava tärinä oli myös dunlopin seoskumilla, jolla Mika ajeli ilman tärinöitä, mutta mulla sama rengas tärisi samoilla paineilla.

Kolmatta eri rengasta ois tietenkin helppo ja halpa kokeilla, tämä aikasintaan, kun pääsen takaisin rengasvaraston ääreen.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mane - 17.07.14 - klo:23:24
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...

Oon ajanut kyseisellä eturenkaalla jo melko pitkään (siis sc1 pirellillä, ei fyysisesti samalla kumilla), eikä koskaan ole tullut mitään vastaavaa eteen. Homma tuntuu myös suoralla todella kevyessä jarrussa. Välillä kun luotisuoraa jarruttaa tietynlaisella paineella, niin tärinä ikäänkuin katoaa hetkeksi.

Samanlainen ja vastaava tärinä oli myös dunlopin seoskumilla, jolla Mika ajeli ilman tärinöitä, mutta mulla sama rengas tärisi samoilla paineilla.
No halpa kokeilu,jos kokeilet ensin sitä sc2 ja sitte jos ei toimi,niin veisin keulan hoitoon jollekkin joka osaa homman?!MOTOVILLE esim.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Vuorela - 17.07.14 - klo:23:26
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...

Eli heitettiin multa alla ollut toimiva etuvanne ja rengas alle eikä vaikutusta ongelmaan. Tuskimpa on siis tuosta renkaasta kiinni.

Onko sieltä keulasta nyt se välys pois mikä varikolla tuntui?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 17.07.14 - klo:23:38
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...

Eli heitettiin multa alla ollut toimiva etuvanne ja rengas alle eikä vaikutusta ongelmaan. Tuskimpa on siis tuosta renkaasta kiinni.

Onko sieltä keulasta nyt se välys pois mikä varikolla tuntui?

Joo purin ihan osiin ja kasasin takaisin paikalleen. En ainakaan omissa tutkinnoissa löytänyt sieltä mitään välystä. Toki tuota voisi vielä uudelleen koittaa kiristää lisää, vaikka on jo ohjekirjan mukaisessa momentissa.

Muutaman vinkin olen jo saanut, miten ohjauslaakerin välystä voisi lähteä hakemaan. Ensin mutteri vähän tiukemmalle, että kääntyy jo vähän tahmeasti, ja sitten heiluttelee kääntelee, ja tunnustelee, ettei pykällä tai ole missään klappia. Onko muita poppakonsteja? Laakerit näyttivät päällisin puolin todella hyviltä.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: juice09 - 18.07.14 - klo:01:06
mulla oli suikassa samanlaiset oireet, vaihdoin laakerit eikä loppunu, kun en muuta keksiny vaihdoin uudet laakerit toisiin uusiin laakereihin ja tärinä loppu.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: paaton - 18.07.14 - klo:06:09
Kai ne kartiolaakerit voisi heittää tuonne paikalleen. Ovat ainakin orginaaleja tukevammat. Stormilta tai allrightilta.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 18.07.14 - klo:10:10
Kaksi omakohtaista kokemusta tulee mieleen;

- Onhan jarrujen työsylinterit pesty myös, eikä millään brakecleanerilla, vaan miedolla fairyliuoksella ja huuhdeltu reippaalla vedellä?
Syy miksi kysyn; Jos työsylinterit jarrusatuloissa ovat paskaset, niin alkavat herkästi tahmaamaan ja eivät liiku kunnolla --> aiheuttaa tärinää. Miksi ei brakecleaneria? Se kuivattaa ne työsylinterin O-renkaat ja ne kun on kuivat, niin kitka on ihan v*tullinen ja taas täristää.

- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Eli ensimmäisenä kannattaisi kokeilla hinkauttaa ne levyjen pinnat puhtaaksi ja jarrupalat vaikka pyöräyttää betonilattiaa / asfalttia vasten, jotta sen lasittuman saa pois niistä. Ja radalle kun pääsee niin uusi sisäänajo parilla pitkällä laahaavalla jarrulla. Sen jälkeen kovaa ajoa. Jos ei auttanut, niin kääntyisin noiden työsylinterien O-renkaiden puoleen. Niiden edessä saattaa olla jarrupölyä sitten niin paljon, että ainoastaan täydellinen purkaminen ja putsaaminen auttaa asiaan. Ja myös jos työsylintereissä on kulumia, niin ne saattavat aiheuttaa tä-tä-tärinää.


Toivottavasti noista löytyis apuja.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Tomppa - 18.07.14 - klo:10:14
Eilen illalla puol 12 kotiuduttu perheen kanssa Pärnun reissusta. 
Mulla ihan samat oireet R1sessä kun vertsulla. Ainoa mikä pärnussa auttoi oli dunlopin etunen 8813. Sillä ei  tärränny jarrussa, mutta kulu/repes reunoista ihan törkeesti. Onko sulla vertsu piparilevyt? mulla nimenomaan piparilevyt ja pirelli tekee tätä. (etu sc1/2 + pipari = tärinä). Heitän nuo piparilevyt (Galfer) nyt ainakin pois ja ajelen dunlopilla vakiolevyillä... mutta kertokaa ihmeessä jos keksitte syyn? mulla keulan ko. ongelman takia tutkinut J. Honkanen. Jarrupaloina sbs dual carbonit. 
Ps. kellään myydä Dunlopin 8813?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Tomppa - 18.07.14 - klo:10:17
Kaksi omakohtaista kokemusta tulee mieleen;

- Onhan jarrujen työsylinterit pesty myös, eikä millään brakecleanerilla, vaan miedolla fairyliuoksella ja huuhdeltu reippaalla vedellä?
Syy miksi kysyn; Jos työsylinterit jarrusatuloissa ovat paskaset, niin alkavat herkästi tahmaamaan ja eivät liiku kunnolla --> aiheuttaa tärinää. Miksi ei brakecleaneria? Se kuivattaa ne työsylinterin O-renkaat ja ne kun on kuivat, niin kitka on ihan v*tullinen ja taas täristää.

- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Eli ensimmäisenä kannattaisi kokeilla hinkauttaa ne levyjen pinnat puhtaaksi ja jarrupalat vaikka pyöräyttää betonilattiaa / asfalttia vasten, jotta sen lasittuman saa pois niistä. Ja radalle kun pääsee niin uusi sisäänajo parilla pitkällä laahaavalla jarrulla. Sen jälkeen kovaa ajoa. Jos ei auttanut, niin kääntyisin noiden työsylinterien O-renkaiden puoleen. Niiden edessä saattaa olla jarrupölyä sitten niin paljon, että ainoastaan täydellinen purkaminen ja putsaaminen auttaa asiaan. Ja myös jos työsylintereissä on kulumia, niin ne saattavat aiheuttaa tä-tä-tärinää.


Toivottavasti noista löytyis apuja.

Mä pesin jarrut just ennen pärnua mutta mäntiä en purkanut irti, tuo kokeillaan nyt myös!
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Vuorela - 18.07.14 - klo:10:18
- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Itse ajan vakiopaloilla joten palojen ja mun vanteen pitäis kai olla ongelmaton yhdistelmä.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Tomppa - 18.07.14 - klo:10:26
Tota Janin mainitsemaa mäntä juttua kun mietin niin, Galfer piparit vs. orggislevyt. noissa on paksuuseroa pitää mitata mutta sanoisin äkkiä et melkein 1mm paksummat on Galferit, jolloin männät menee syvemälle=paskaa syvemmällä tiivisterenkaalla...
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 18.07.14 - klo:10:38
Kaksi omakohtaista kokemusta tulee mieleen;

- Onhan jarrujen työsylinterit pesty myös, eikä millään brakecleanerilla, vaan miedolla fairyliuoksella ja huuhdeltu reippaalla vedellä?
Syy miksi kysyn; Jos työsylinterit jarrusatuloissa ovat paskaset, niin alkavat herkästi tahmaamaan ja eivät liiku kunnolla --> aiheuttaa tärinää. Miksi ei brakecleaneria? Se kuivattaa ne työsylinterin O-renkaat ja ne kun on kuivat, niin kitka on ihan v*tullinen ja taas täristää.

- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Eli ensimmäisenä kannattaisi kokeilla hinkauttaa ne levyjen pinnat puhtaaksi ja jarrupalat vaikka pyöräyttää betonilattiaa / asfalttia vasten, jotta sen lasittuman saa pois niistä. Ja radalle kun pääsee niin uusi sisäänajo parilla pitkällä laahaavalla jarrulla. Sen jälkeen kovaa ajoa. Jos ei auttanut, niin kääntyisin noiden työsylinterien O-renkaiden puoleen. Niiden edessä saattaa olla jarrupölyä sitten niin paljon, että ainoastaan täydellinen purkaminen ja putsaaminen auttaa asiaan. Ja myös jos työsylintereissä on kulumia, niin ne saattavat aiheuttaa tä-tä-tärinää.


Toivottavasti noista löytyis apuja.

Mä pesin jarrut just ennen pärnua mutta mäntiä en purkanut irti, tuo kokeillaan nyt myös!

Kokeile sylinteri kerrallaan niin, että toisen satulan annat olla paikoillaan, toinen irti (jarrupalat myös) sekä toisen sylinteriparin väliin työnnät vaikka pihdit, sitten _varovasti_ pumppaat painetta jarruun, jolloin alkaa yksi sylinteripari tulla ulos pesästään. Kokonaan niitä ei kannata pullauttaa ulos, mutta varovaisesti kun työntää mahdollisimman pitkälle ja pesee sekä huuhtelee ne kunnolla ennen takaisin paikalleen työntämistä, niin pitäisi auttaa.

Pesussa hyvä on vanha hammasharja. Harjakset riittävän kovia irroittamaan pinttyneen jarrupölyn, mutta tarpeeksi pehmeitä, etteivät vahingoita jarruosia.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 18.07.14 - klo:10:42
- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Itse ajan vakiopaloilla joten palojen ja mun vanteen pitäis kai olla ongelmaton yhdistelmä.

Ei kerro koko totuutta.

Jos "vernesterin" jarrulevyissä on ollut jäämiä jostain toisesta jarrupalasta ja se on palanut jo sisäänajossa uuteen palaan itsessään kiinni, niin se sama palanut kama on edelleen siellä, vaikka sinun jarrulevyt olisivatkin puhtaat.

Siksipä _aina_ kun vaihtaa jarrupaloja tai vannetta / levyjä, on viisasta pyyhkästä vanhat lasittumat pois.

Tiedän, paljon työtä, mutta jos haluaa ajaa vaivattomia ratakilsoja, niin on sen arvoista.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 18.07.14 - klo:15:16
Kiitos parja_fin! Virossa lainasin ~1000:sta vesihiomapaperia ja sillä koitin, muttei tainnut siinä sileessä paperissa teho riittää. Nyt hioin 80:lla jarrupaloista pintaa selkeäisti epätasaisemmaksi ja putsasin jarruja vielä kerran. Testailin useita pitkiä laahaavia jarruja ja jarruttelin kevyesti. Tuntui auttavan ongelmaan, vaikka muutamalla jarrulla ongelma vielä ilmeni. Huomenna Kemoraan kokeilemaan ja katsomaan totuutta silmiin.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 18.07.14 - klo:19:27
Kiitos parja_fin! Virossa lainasin ~1000:sta vesihiomapaperia ja sillä koitin, muttei tainnut siinä sileessä paperissa teho riittää. Nyt hioin 80:lla jarrupaloista pintaa selkeäisti epätasaisemmaksi ja putsasin jarruja vielä kerran. Testailin useita pitkiä laahaavia jarruja ja jarruttelin kevyesti. Tuntui auttavan ongelmaan, vaikka muutamalla jarrulla ongelma vielä ilmeni. Huomenna Kemoraan kokeilemaan ja katsomaan totuutta silmiin.

Hyvä jos homma jo helpotti. Ota pala sitä hiomapaperia vielä mukaan ja pyyhkäse myös levyt, ellet näin jo tehnyt (?), molemmin puolin. Levyihin voi tulla ihan naarmujakin, mutta ne ei haittaa, kun ensimmäisten jarrutusten jälkeen ne on jo "piilossa".
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mikko K. - 19.07.14 - klo:12:57
Tällä tuskin on isoa merkitystä, mutta pyyhkisin jollain P180 tai P240 paperilla ja mieluiten piikarbidi pohjaisella. Joku 40 kuullostaa aika rohealta. Ei ne jarrupalojen jämät sinne levyyn uppoa kuyitenkaan kuin tuhannesosan luokkaa max.
Kuuluu vakio ohjelmaan täällä päin silloin tällöin. Ohjauslaakeria kiristättessä löysäisin ylä ja alakolmiot putkista molemmat ainakin toimen piteen jälkeen.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 29.07.14 - klo:13:19
Tallilla taas räpläsin omia vehkeitä ja oon tullut siihen tulokseen, että vian täytyy olla jarruissa. Pumput tuntuvat pelaavan normaalisti ja ohjauslaakerista en ole väljää löytänyt. Jarrulevyt on nyt hiottu huolellisesti vesihionnalla ja paloille näytetty vähän santapaperia. Myös jarrulevyjen niitit on pyöritetty auki ja tarkastettu, että pumput ovat varmasti ohjekirjan mukaan kiinni ja samalla korkeudella. Tallin pihalla ajelin jarrut sisään ja kokeilin vähän kovempia jarruja, ja en saanut tärinää aikaiseksi. Jarrutusharjoitus loppui, kun etunen piirsi 2m mustaa tiehen ja kuskille tuli lusikallinen housuun, kun keula meinasi taipua alta. Viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä kemoraan testaamaan.

Jarrusatuloita tutkiessani huomasin selkeät lommot/kuopan/kuluman siitä kohdasta, missä pala osuu jarrusatulaan. Onko tämä normaalia? Liitteenä kuvat.

Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 29.07.14 - klo:14:35
No ei sen kyllä tuonne kuuluisi hangata, mun mielestä. Onko jarrupalojen tapit ihan suorat ja normaalin paksuiset?

Tuo voi olla yksi selittävä tekijä myös, eli jarrupala pykältää tuonne kiinni ja etenkin silloin kun / jos jarrulevyssä on pikkasenkin heittoa, niin jarrupalan pitäisi päästä liikkumaan jouheasti edestakaisin, mutta ottaessaan tuonne seinämään kiinni, ei niin pääse tekemään.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 29.07.14 - klo:14:39
Tapit ovat silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja suorat, putsasin ne huolella ja testasin, että jarrupalat pääsevät liikkumaan esteettä tapin ympärillä.

Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Vuorela - 29.07.14 - klo:17:15
Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)

Perjantaina olis kemoralla hyvä tilaisuus vertailla vehkeitä, niin ei tartte välttämättä tulla yöllä tirkistelemään. Vaihdan iltapäivästä etusen varikolla, jos vaan saan romut ajoissa levälleen ja etusen jostain käsiini.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: eri-ernesti - 29.07.14 - klo:17:18
Tapit ovat silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja suorat, putsasin ne huolella ja testasin, että jarrupalat pääsevät liikkumaan esteettä tapin ympärillä.

Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)

Kannattaa kysyä siltä nätisti jos saat koko etujarrupaketin siltä lainaan, esim illan viimeselle setille tai jotain, ei tartte ilmaillakkaa sitte eikä mittää.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 29.07.14 - klo:17:20
Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)

Perjantaina olis kemoralla hyvä tilaisuus vertailla vehkeitä, niin ei tartte välttämättä tulla yöllä tirkistelemään. Vaihdan iltapäivästä etusen varikolla, jos vaan saan romut ajoissa levälleen ja etusen jostain käsiini.

Asiaa. Mä voisin ottaa omat kumit mukaan ja tehdä saman operaation. Samallahan siitä selviää, että puristaako sullakin jarrut parhaasta paikasta.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Waille - 29.07.14 - klo:17:36
Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)

Perjantaina olis kemoralla hyvä tilaisuus vertailla vehkeitä, niin ei tartte välttämättä tulla yöllä tirkistelemään. Vaihdan iltapäivästä etusen varikolla, jos vaan saan romut ajoissa levälleen ja etusen jostain käsiini.

Asiaa. Mä voisin ottaa omat kumit mukaan ja tehdä saman operaation. Samallahan siitä selviää, että puristaako sullakin jarrut parhaasta paikasta.
Söpöä. Two boys, one chatter...
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: TommoKe - 29.07.14 - klo:18:25
En jaksanut lukea ketjua läpi... Missä kunnossa on etukumi? Mulla dunloppi kehitti kudosvaurion ittellensä ja pullistui kyljestä. Hiukan saattoi täristää välillä.... :-D
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 29.07.14 - klo:19:36
En jaksanut lukea ketjua läpi... Missä kunnossa on etukumi? Mulla dunloppi kehitti kudosvaurion ittellensä ja pullistui kyljestä. Hiukan saattoi täristää välillä.... :-D

Etukumi oli ihan asiallisessa kunnossa ja on myös testattu toista toisessa pyörässä toimivaa eturengasta. Kokeilulla ei ollut vaikutusta ongelmaan.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Vuorela - 30.07.14 - klo:17:59
Jarrusatuloita tutkiessani huomasin selkeät lommot/kuopan/kuluman siitä kohdasta, missä pala osuu jarrusatulaan. Onko tämä normaalia? Liitteenä kuvat.

Putsailin tuossa vehkeet, että on mukavampi varikolla niitä räplaillä ja samalla löytyi vastaavista paikoista satuloita kulumaa kuin kuvissa. Tuohan on siis se kohta mihin jarruttaessa pala tukee satulaan. Vaikuttaa siis ihan normaalilta jäljeltä.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Jukka_R - 31.07.14 - klo:19:03
En jaksanut itsekään lukea koko ketjua. Vastaava ongelma itselläni ja syyksi paljastui liian täyteen laitettu jarrunestesäiliö. Neste laajeni ja jarruissa alkoi vatkaamaan kun jarrut eivät enää palauttaneet. Tosin sen kyllä huomasi muutoinkin, esim. sormet paloivat jarrusatulaan koskettaessa.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: raukkis - 19.08.14 - klo:20:41
Tuliko jamaha kuntoon?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 20.08.14 - klo:10:27
Ei oo pyörä vielä kunnossa. Olen tässä yksi kerrallaan alkanut uusia/huoltaa osia ja testannut sen jälkeen, jostain se vika löytyy. Pumput on huollettu, niistä ei löytynyt mitään vikaa. Viime viikonloppuna alastarolla leikin jälleen ohjauslaakerin kireydellä, jolla tuntui olevan vaikutusta ongelmaan. Pyörä on parasta aikaa ohjauslaakerin vaihdossa. Mikäli tämäkään ei auta, niin sitten täytynee ostaa uudet jarrupalat (taas), jarrulevyt, jarrusatulat, jarruletkut ja muut jarruhilppeet. Sitten menee taas kerran sormi suuhun, jos ei sekään auta. Viikonloppuna olisi tarkoitus testata, auttoiko ohjauslaakerin vaihto ongelmaan.

Jarrunesteen määrällä ei ollut vaikutusta ongelmaan.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 20.08.14 - klo:11:04
HOKS! Yks mikä muistui mieleen ja siitä ei vielä ole puhetta ollutkaan.

On oikeasti hifistelyä, mutta sillä _saattaa_ olla tuohonkin vaikutusta, eli keulaputkien pölysuojien ja stefojen huollolla.

Eli jos ne on aivan rutikuivat, niin siinä on ihan tolkuton kitka stefan+pölysuojan ja liukuputken välissä. Itse rasvailin noita parin ajopäivän jälkeen WD40:llä siten, että pullautin pölysuojan alas, pölysuojan sisään rasvat ja hankailin sitä liukuputkea pitkin ylös-alas, jotta siellä välissä olleet paskat jäi liukuputkeen. Ylimääräiset rasvat sekä paskat rätillä pois. Sama hoito stefalle, eli ruiskaisin stefaan WD40:stä ja pumppailin keulaa, silloin siis kun pölysuoja oli alhaalla. Vielä paskat ja ylimääräiset rasvat pois. Lopuksi ihan snadisti vaseliinia keulaputkeen, likelle stefaa, sekä pieni ruiskasu WD40:stä pölysuojaan, pölysuoja paikoilleen ja pumppaamaan keulaa. Viimeisenä ylimääräiset rasvat liukuputkesta pois.

Tuo ainakin takaa sen, että keula toimii herkästi koko ajan. Se kitka on meinaan aivan tolkuton, jos stefa sekä pölysuoja on aivan rutikuiva.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: qazwsx - 20.08.14 - klo:11:51
Tuossa linkin vastauksessa 40 sivutaan samaa aihetta, myös niissä lainauksissa, tosin tärinä ilmeni isoissa kallistuksissa: http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=426;area=showposts;start=30
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Vuorela - 20.08.14 - klo:12:30
Vernerikin kanssa näitä moneen kertaa jo puhuttu, mutta kirjoitellaan nyt muittenkin iloksi. Nämä siis minun omia mielipiteitä asiaan.

Sen perusteella mitä Kemoralla ja Alastarolla vehkeitä vertailtiin, niin pyörässä on useampia erillisiä vikoja mitkä aiheuttaa nyt ongelmia.
-Koeajon perusteella Kemoralla väittäisin jarrulevyjen niittien olevan ns. valmiit tai ainakin jumissa. Esiintyy kevyissä jarrutuksissa ja mitä kovempi vauhti sitä paremmin saa tärinän aikaan. Kovempaa jarruttaessa ongelma ei ole niin paha. Kovaa en uskaltanut jarruttaa :)
-Ohjauslaakeri on/oli rikki. Tärinän esiintymiseen pystyy vaikuttamaan ohjauslaakeria ylikiristämällä, mutta se vain siirtää ongelmaa eteenpäin ja lopulta jäykistää ohjausta turhaan.
-Keulassa jotain outoa joka esiintyy suurena kitkana tai muuten turhana jäykkyytenä. Keula kävi ymmärtääkseni tuon jälkeen huollossa. Voisi kokeilla tuota parjan_fin ehdotusta kitkan pienentämiseksi. Kemoralla keula ja perä oli eriparia ongelmien vuoksi, joten koeajo oli vähän jännää.

Botnialla voitaisiin sitten kokeilla noita jarruosia ristiin, niin ei tartte kaikkia uusina ostaa.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: wbaum - 20.08.14 - klo:18:03
Tuleeko tärinä suoraan runkoon vai enemmänkin jarrukahvaan? Onko tuossa nyt missä vaiheessa testattu toista vannetta, millä ongelma ei muuttunu, onko sen jälkeen tehty tarkistus-huoltoa muihin osiin?

Tyhmiä kysymyksiä tietty, mutta onhan siellä etuakselin ja laakereiden välissä nyt holkit yms kunnossa?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 21.08.14 - klo:11:37
Tärinä tuntuu enemminkin tulevan rungosta, kuin jarrukahvaan. Vuorelan pyörässä toiminutta etuvannetta testasin Pärnussa, ja tärinä oli samanlainen, kuin omalla vanteella. Nyt on huollettu siis iskarit ja ohjauslaakeri vaihdettu kartiolaakeriksi. Viikonloppuna testaamaan.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: tomik - 21.08.14 - klo:12:13
Onko ylä-/alakolmiot suorat? Jos ne on nitkahtanut jossain vaiheessa, vois selittää tuon keulaputkien suuren kitkan...
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 21.08.14 - klo:13:23
Onko ylä-/alakolmiot suorat? Jos ne on nitkahtanut jossain vaiheessa, vois selittää tuon keulaputkien suuren kitkan...

Pitäisi olla. Pyörällä ei ole kaaduttu pahasti (lainkaan ongelman ilmenemisen yhteydessä), joten mikä niitä voisi itsestään vinoon laittaa? En ole mitannut mitenkään, mutta silmämääräisesti näyttävät olevan käyttökelpoisessa kunnossa.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: tomik - 21.08.14 - klo:17:11
Yksi tapaus oli sellainen, että kaadon yhteydessä ylä-/alakolmiot oli mennyt hieman kieroon ja sen lisäksi putket oli hieman kierossa. Aluksi ei ollut mitään ongelmaa asian kanssa, mutta sitten huollon yhteydessä iskarit oli laitettu eri asentoon ja sen jälkeen keula ei painunut kuin muutaman sentin ja alkoi haraamaan vastaan. Yksinään putket toimi ok, mutta kun ne asensi kolmioihin, niin eipä enää toiminutkaan. Eikä toiminut vielä senkään jälkeen kun putket oli vaihdettu suoriin, vaan piti vaihtaa myös ohjauskolmiot että alkoi pelaamaan.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 29.08.14 - klo:14:48
Jos joku on vielä tänä viikonloppuna tulossa kemoraan ja omistaa yamaha r1 -08 pyörään sopivat etujarrulevyt, niin voitaisiin tehdä bisnestä lainaamisen/vuokraamisen tai myymisen merkeissä.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mikko K. - 29.08.14 - klo:14:49
Jos joku on vielä tänä viikonloppuna tulossa kemoraan ja omistaa yamaha r1 -08 pyörään sopivat etujarrulevyt, niin voitaisiin tehdä bisnestä lainaamisen/vuokraamisen tai myymisen merkeissä.

Jos joku on tulossa Jyväskylän kautta, niin mulla on yhet ylimääräset hyllyssä roikkumassa. Ja noutona ei lainaaminen maksa mitään. Löytyy myös kokonainen etuvanne tarvittaessa.

0400-157750
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: paaton - 29.08.14 - klo:17:43
Jos joku on vielä tänä viikonloppuna tulossa kemoraan ja omistaa yamaha r1 -08 pyörään sopivat etujarrulevyt, niin voitaisiin tehdä bisnestä lainaamisen/vuokraamisen tai myymisen merkeissä.

Oliko vika kuitenkin levyissä?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 30.08.14 - klo:19:12
Jos joku on vielä tänä viikonloppuna tulossa kemoraan ja omistaa yamaha r1 -08 pyörään sopivat etujarrulevyt, niin voitaisiin tehdä bisnestä lainaamisen/vuokraamisen tai myymisen merkeissä.

Oliko vika kuitenkin levyissä?

Vika vaikuttaisi olevan levyissä. Testasin sipiltä saamia 10mm halkaisijaltaan liian pieni levyjä (tiedetään toimivaksi/suoraksi ja sopivat R1), ja ei minkäänlaista tärinää jarruissa, toki jarruteho on selkeästi huonompi, mutta tärinä ilmenee omilla levyillä myös kevyellä jarrulla. Vika siis lienee jarrulevyissä.

Aiemmin testasin Vuorelalla toiminutta koko etuvanetta, jossa tietenkin eri jarrulevyt ja tärinä ilmeni myös sillä. Tähän en ole vielä keksinyt järkevää selitystä. Olen ohjauslaakerin uusinut ja olen melko varma, että myös siinä oli vikaa. Jarrulevyjä ei siis varsinaisesti oltu uusittu, kun oli testattu toisilla levyillä, ja tärinä ilmeni niillä.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Vuorela - 30.08.14 - klo:21:11
Aiemmin testasin Vuorelalla toiminutta koko etuvanetta, jossa tietenkin eri jarrulevyt ja tärinä ilmeni myös sillä. Tähän en ole vielä keksinyt järkevää selitystä. Olen ohjauslaakerin uusinut ja olen melko varma, että myös siinä oli vikaa. Jarrulevyjä ei siis varsinaisesti oltu uusittu, kun oli testattu toisilla levyillä, ja tärinä ilmeni niillä.

Kaksi täristävää vikaa (ohjauslaakeri + jarrulevyt), joten tärinä ei lopu jos vain toisen ongelman poistaa. Voidaan kokeilla ens viikolla uudestaan mun vanteella jos kiinnostaa.

"Ei se mitään tiedä" ja "Mitä minä sanoin" vois sopia tähän kohtaan :D
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: paaton - 30.08.14 - klo:22:44
Tai sitten se vika on tosiaan siinä mistä partanen puhui. Eli jotain jäämiä levyissä/paloissa. Oliko sinulla vanhat palat, kun testasit vuorelan vannetta? 
Minkä kokoiset laikat tuossa muuten on? 929 hondassa sain kahdet orginaalit 330mm levyt solmuun. Galferit toimi hyvin. 
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 01.09.14 - klo:13:19
Tai sitten se vika on tosiaan siinä mistä partanen puhui. Eli jotain jäämiä levyissä/paloissa. Oliko sinulla vanhat palat, kun testasit vuorelan vannetta?
Minkä kokoiset laikat tuossa muuten on? 929 hondassa sain kahdet orginaalit 330mm levyt solmuun. Galferit toimi hyvin.

310mm levyt.

Palat olivat yamaha oem ja uudet (ajettu vain vähän, kun tärinän vuoksi ei uskaltanut kunnolla).
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: paaton - 01.09.14 - klo:13:57
No mutta sittenhän vuorelankin laikat on solmussa. Ei kerrota mikalle, se ajaa jo nytkin liian kovaa
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Vuorela - 01.09.14 - klo:19:11
No mutta sittenhän vuorelankin laikat on solmussa. Ei kerrota mikalle, se ajaa jo nytkin liian kovaa

Niin ja ohjauslaakerihan ei täristänyt jos mun laikat on suorat? Tai sitten ei vaan huomaa tommosia pikkujuttuja, kun noin rauhakseen köröttelee :D
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: visu - 01.09.14 - klo:19:26
Jos joku tarvitsee niin hyllystä löytyy pari uusia Braking STX78D levyjä. Käy R1 '07-> ja R6 '05->. Hinta 400€ + pk., sijaitsevat Espoossa. T: Ville / Motoville 
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 09.09.14 - klo:13:39
Vika oli sitten lopulta jarrulevyissä. Tutkintaa hankaloitti pärnussa tehty kokeilu toisella vanteella, jossa eri levyt. (tämä vanne siis toimi Vuorelalla omassa pyörässään). Tärinä oli ihan samanlainen tällä kokeilulla, joten suljin jarrulevyt pois vianetsinnästä. Todennäköisesti myös ohjauslaakeri ollut rikki. Motovilleltä hankittu uudet braking levyt, ja kyllä oli jarruissa tehoa niin, että asfaltin pystyi jarruttamaan ruttuun. Myös jarrutuntuma on loistava! Toki uudet jarrulevyt, uudet palat, juuri huolletut jarrut, niin pitäiskin niiden pelata :)

Kiitos kaikille avusta vian etsinnästä! Jo oli vaan makia ajella pitkästä aikaa, ajat ei kehittynyt tauon jälkeen, sillä mukavuusalueelta ei tahtonut päästä millään pois, kun oli niin kivaa.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: wbaum - 09.09.14 - klo:13:57
https://www.youtube.com/watch?v=-eSN8Cwit_s
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: tamik87 - 22.09.14 - klo:20:18
Tässä on hyvä juttua tärräämisen mahd syistä kans
http://www.braketech.com/index.php?option=com_content&view=article&id=58:brake-judder-and-wheel-binding&catid=17:tech-talk&Itemid=69
Sent from my Lumia 1020
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mikko K. - 07.07.15 - klo:21:47
Samaa vikaa pukkaa täällä päin. Minkä verran noissa saa heittoa? Kellotin toisesta 0,04mm ja toisesta 0,06mm. Onko joku kokeillut suihkia silikooni spreitä jarrusatulan mäntiin? Luulis auttavan. Missähän noita pääsis tässä jyväskylän lähellä testaan edes nelos vaihteelta, että toimiiko :D

vika on tullut ilmeisesti aika "hiipimällä", kun huomasin sen vasta kun ajoin kaverin mopolla.. oma tuntu sen jälkeen aika karseelta jarrutella.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: MikkoS - 07.07.15 - klo:22:44
R6 huoltomanuaali antaa limitiksi 0,10mm sieltä ulkokehältä mitattuna.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mikko K. - 07.07.15 - klo:22:54
Eli sivuttausheittoa kuitenkin? Ei kai säteisheiton mittaaminen kerro kuin niittien väljyydestä?
Toleranssissa pitäs olla... mittasun yhden toisen pyörän levyt jotka heitti yli kympin ja sekään ei kuulemma ravista. Teen kaikki mahdollisetnja mahdottomat toimenpiteet raportoin tänne kun ei enää tärise
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: murmela - 07.07.15 - klo:23:14
mittasun yhden toisen pyörän levyt jotka heitti yli kympin ja sekään ei kuulemma ravista.
Kelluvat, puolikelluvat vai kiinteet levyt?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mikko K. - 08.07.15 - klo:00:05
Kelluvat... mikä ero on kelluvalla ja puoli kellyvalla? Jälkimmäisessä puolet niiteistä jumittaa?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 08.07.15 - klo:07:28
Samaa vikaa pukkaa täällä päin. Minkä verran noissa saa heittoa? Kellotin toisesta 0,04mm ja toisesta 0,06mm. Onko joku kokeillut suihkia silikooni spreitä jarrusatulan mäntiin? Luulis auttavan. Missähän noita pääsis tässä jyväskylän lähellä testaan edes nelos vaihteelta, että toimiiko :D

vika on tullut ilmeisesti aika "hiipimällä", kun huomasin sen vasta kun ajoin kaverin mopolla.. oma tuntu sen jälkeen aika karseelta jarrutella.

Ne jarrusatulan mäntien kumit ei oikein tykkää silikoonista. Ota satulat irti, palat pois ja varovasti painelet mäntiä hiukan ulospäin. Sen jälkeen peset ne vaikka vanhalla hammasharjalla ja miedolla fairy liuoksella. Lopuksi huuhtelet vedellä kunnolla.

Hyvin suurella todennäköisyydellä jarrupölyä on vaan alkanut kerääntymään sinne tiivisteen kupeeseen ja se pikkusen estää mäntää palautumasta paikoilleen.

Toinen mitä voit koittaa on pyöritellä niitit auki, eli brake cleaneria sinne niittien väleihin samalla kun pyörittelet niittiä. Vedellä ja paineilmalla huuhtelu perään.

Noi temput on aina omiin jarrusatuloihin auttanut.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: mako - 08.07.15 - klo:07:40
Ennenkuin joku fiksumpi vastailee , niin ei mulla puolikelluvissa oo juurikaan sivuttais liikettä . Mut brembot kyl heilus joka suuntaan .montako kierrosta sulla pyörähtää rengas ilmassa  , ittellä laahaili niin paljon ettei mennyt ku puoli kierrosta . Ei auttanut mäntien pesut,  kyl se vaan oli noi niitit jumissa toisessa levyssä . Sit hondassa ainakin täytyy olla pyörimissuunnat oikein muuten ei keskitä oikein  .
Edit : Fiksummat kerkes jo
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Juha_K - 08.07.15 - klo:07:51
Ennenkuin joku fiksumpi vastailee , niin ei mulla puolikelluvissa oo juurikaan sivuttais liikettä . Mut brembot kyl heilus joka suuntaan.
Jep, ei noi puolikelluvat liiku juuri mihinkään. Näin ainakin mitä olen itse verrannut Braking ja Brembo puolikelluvia omiin kelluviin Brembon ja ISRn laikkoihin.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: wbaum - 08.07.15 - klo:11:42
Mäkin luulin että noi toiset levyt itellä oli puolikelluvat ja siksi eivät juuri sivuttain kalise. Sitten vaihdoin sen vanteen alle niin jarrut alkoivat laahata. Putsailin niitit ja jarrut niin laahaus katosi ja huomasin että tämäkin levy pääsee nyt sivuttainkin kalisemaan. En kyllä ihan ymmärrä miten tollasesta kelluvasta saa kierouden mitattua, sehän heiluu siihen suuntaan ku hullun mu***u?

edit: oikeestikko foorumi-softa sensuroi mu***u-sanan? :D

edit2: nyt ku katoin netistä full-floating rotors niin aloin funtsiin että onkohan noi omat levyt vaan kuluneita puolikelluvia, kikserin vakiot?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mikko K. - 08.07.15 - klo:12:31
Mäkin luulin että noi toiset levyt itellä oli puolikelluvat ja siksi eivät juuri sivuttain kalise. Sitten vaihdoin sen vanteen alle niin jarrut alkoivat laahata. Putsailin niitit ja jarrut niin laahaus katosi ja huomasin että tämäkin levy pääsee nyt sivuttainkin kalisemaan. En kyllä ihan ymmärrä miten tollasesta kelluvasta saa kierouden mitattua, sehän heiluu siihen suuntaan ku hullun mu***u?

edit: oikeestikko foorumi-softa sensuroi mu***u-sanan? :D

edit2: nyt ku katoin netistä full-floating rotors niin aloin funtsiin että onkohan noi omat levyt vaan kuluneita puolikelluvia, kikserin vakiot?

No mennääs valmistustekniikkaan.. eli tuollainen levy on hiottu suoraksi tasohiomakoneella ja voidaan olettaa aika lailla tasavahvaksi jonkun tuhannesosan sisään. Heittokellolla mitatessa absoluuttista suoruutta ei saa tarkasti, mutta kelluvalla levyllä on yksi huippu ja yksi laaksokohta ja kaikki tällä välillä on aaltoja... merkkasin nuo molemmat kohdat levyyn ja heiluttelin sitä niiteissä sen aikaa, että nolla löytyi molemmista kohdista, eikä uutta ns. huippua ja laaksoa löydy muualtakaan.

Vaatii pientä pähkäilyä, mutta kyllä sieltä aaltomaisuuden erottaa "asemavirheestä". Siinä mielessä tuo 0,06mm tuntuu jo aika paljolta.


EDIT: "ja kaikki tällä välillä, jossa muutos ei ole "suunnilleen lineaarinen", ovat aaltoja.

EDIT2: Kawasaki  <-- ei tämäkään kaikki kirosano sensuroi... yamaha luetaankin voimasanaksi mosh_rok 
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: MikkoS - 08.07.15 - klo:19:11
Eli sivuttausheittoa kuitenkin? Ei kai säteisheiton mittaaminen kerro kuin niittien väljyydestä?
Sivuttaista heittoa joo tietenki, piti niinku selittää että pannaan se mittakellon kärki sinne levyn isoimmalle halkaisijalle mitä käytännössä pystyy mut meni vähän puurot&vellit sekasin.

Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mikko K. - 08.07.15 - klo:20:26
No just näin tein.. levyt vaihdettu, männät pesty ( ei olllu kovi likasia), nesteet vaihdettu, levyt putsattu P80 Mirkalla, palat avattu ja ohjauslaakeri katottu. Jos vielä ravistaa, niin kisailen sitten tuolla vatkaimella. Ei siinä sen kummempaa...
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 09.07.15 - klo:08:02
Mikko K. Koskas olet viimeksi rasvannut pölysuojat ja stefat keulasta?

Tuli vaan villi ajatus mieleen, että jos ne on ihan rutikuituvat, niin voisko tuollainen aiheuttaa nypytystä kun asfaltti ei kuitenkaan mikään tasaisin ole?

Vai tuntuuko nypytys ihan jarrukahvassa asti?
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: vernerik - 09.07.15 - klo:10:21
Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.

Mullahan oli kyseessä siis kierot etulevyt, mutta uskon, että myös ohjauslaakerissa oli sanomista. Laitoin tilalle kartiolaakerin ja uudet jarrulevyt, niin ongelma loppui samantien. Tärinä oli aika voimakasta ja tuntui todella kevyelläkin jarrulla, etenkin käännyttäessä. Tämä aiheutti myös eturenkaan repeämisen pärnussa. Jarrulevyjen niittejä pyörittelin auki poralla ja mm. wd40 ja ne liikkuivat loistavasti, mutta lopputulokseen tällä ei ollut vaikutusta. Levyt olivat yamaha OEM, nyt tilalle braking. Braking on pidolta ja tuntumalta parempi, mutta syö paloja enemmän.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Mikko K. - 09.07.15 - klo:21:29
Mikko K. Koskas olet viimeksi rasvannut pölysuojat ja stefat keulasta?

Tuli vaan villi ajatus mieleen, että jos ne on ihan rutikuituvat, niin voisko tuollainen aiheuttaa nypytystä kun asfaltti ei kuitenkaan mikään tasaisin ole?

Vai tuntuuko nypytys ihan jarrukahvassa asti?

Ei tunnu mun mielestä kahvaan ainakaan kovin voimakkaasti. Ja pölysuojat voidellaan joka ratapäivän jälkeen... huomenna vois koittaa testata tota pyörää jossain lähimaastossa.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Cat - 10.07.15 - klo:22:16
Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.



Tämähän kannattaisi tehdä aina kaadon jälkeen. En tiedä, onko turhaa hifistelyä, mutta sen verran kovan luokan mekaanikko tämän kertoi, joten olen noudattanut tätä ohjetta.

Yhden tarinan olen kuullut, kun oli purettu pyörää, niin oli keulakolmio oikeen "pongahtanut" kun oli avannut keulaputkien pultit.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 10.07.15 - klo:22:48
Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.


Kaadon jälkeen noi on hyvä aukasta kaikki pultit löysälle ja kiristää takasin momenttiin. Saattaa runkoon jäädä outoja jännityksiä, kun kuitenkin lipassa yleensä tulee aika voimakkaita repäyksiä suuntaan tai toiseen ja esim. kone voi nitkahtaa rungossa jotenkin "jäkkiin".

Itse kisatessa tuota samaa sääntöä noudatin. Kun ei niitä pultteja tartte auki repiä kokonaan, riittää kun päästää vaan löysälle kaikki.
Tämähän kannattaisi tehdä aina kaadon jälkeen. En tiedä, onko turhaa hifistelyä, mutta sen verran kovan luokan mekaanikko tämän kertoi, joten olen noudattanut tätä ohjetta.

Yhden tarinan olen kuullut, kun oli purettu pyörää, niin oli keulakolmio oikeen "pongahtanut" kun oli avannut keulaputkien pultit.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: Cat - 10.07.15 - klo:22:56
Ja Mikko.K

Mulla tärräs keula viime kesänä. Käytin keulankin mittauksessa. Lopulta ennen pärnun kisaa tutkittiin pyörää porukalla ja joku hiplas ohjausakselin mutteria ... varmaan arvata saattaa :D

Löysällähän se oli. Pieni facepalm tuli. Olinhan olevinaan aloitteleva rasvanäppi. No, tärinä katos lähes kokonaan. Kisojen jälkeen Janzan kanssa purettiin vähän keulaa ja siellä oli koko laakeripakka löysällä. Sitten tärinä katosi iankaikkiseksi ajoiksi.
Otsikko: Vs: Yamaha R1 -08 täristää
Kirjoitti: parjan_fin - 20.12.15 - klo:12:02
Tuli yksi eriskummallinen tapaus vastaan, mikä voipi aiheuttaa tuota tärinää myös.

Kaadon yhteydessä oli päässyt narahtamaan keulaputket auki / löysälle alaistukoistaan. Toinen oli enää sormitiukkuudella ja toinen niin löysällä, että heilui liukuputkea vasten ihan silmin nähden.

Eli kannattaa ottaa eturengas irti ja kokeilla ihan vaikka aluksi käsin, että onko liukuputki vs. alaistukka löysällä. Jos väljyyttä huomaa edes inan, niin eikun alusta huoltoon välittömästi.

Tuo on mahdollista ihan siksi, kun käsittääkseni Yamaha ei käytä mitään lukitetta niissä orkkiksena.
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020