MP-Rata

RATAKALUSTO => Renkaat & Vanteet => Aiheen aloitti: Grass - 27.07.14 - klo:19:37

Otsikko: Supercorsa SP
Kirjoitti: Grass - 27.07.14 - klo:19:37
Kuomat. Antakaahan vinkkiä. Aamupäivän Alastaron ajelun jälkeen Supercorsa SP näyttää tältä. Aikaisemmin on kulunut todella nätisti mutta helteet ja ehkä hieman kasvanut vauhti on pintauttanut ongelman joko paineissa (lämmin 2.4) tai alustassa (painuma 30mm).

(http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/e6ahujad.jpg)

(http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/anyzu4at.jpg)
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: tamik87 - 27.07.14 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:19:37
Kuomat. Antakaahan vinkkiä. Aamupäivän Alastaron ajelun jälkeen Supercorsa SP näyttää tältä. Aikaisemmin on kulunut todella nätisti mutta helteet ja ehkä hieman kasvanut vauhti on pintauttanut ongelman joko paineissa (lämmin 2.4) tai alustassa (painuma 30mm).

(http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/e6ahujad.jpg)

(http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/anyzu4at.jpg)
Törkeästi liikaa painetta. Pitäisi olla luokkaa 1,7-1,8 ajossa.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: murmela - 27.07.14 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.07.14 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:19:37Kuomat. Antakaahan vinkkiä. Aamupäivän Alastaron ajelun jälkeen Supercorsa SP näyttää tältä. Aikaisemmin on kulunut todella nätisti mutta helteet ja ehkä hieman kasvanut vauhti on pintauttanut ongelman joko paineissa (lämmin 2.4) tai alustassa (painuma 30mm). (http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/e6ahujad.jpg) (http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/anyzu4at.jpg)
Törkeästi liikaa painetta. Pitäisi olla luokkaa 1,7-1,8 ajossa.
Ja noi jäljet renkaassa on aika tyypillinen (liikaa painetta josta seuraa; se että rengas ei elä eli ei lämpene ja; liian pieni kontaktipinta-ala) kylmärepeämä, eli abaut peukalon levynen jälki.

Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: tamik87 - 27.07.14 - klo:22:14
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.07.14 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.07.14 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:19:37Kuomat. Antakaahan vinkkiä. Aamupäivän Alastaron ajelun jälkeen Supercorsa SP näyttää tältä. Aikaisemmin on kulunut todella nätisti mutta helteet ja ehkä hieman kasvanut vauhti on pintauttanut ongelman joko paineissa (lämmin 2.4) tai alustassa (painuma 30mm). (http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/e6ahujad.jpg) (http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/anyzu4at.jpg)
Törkeästi liikaa painetta. Pitäisi olla luokkaa 1,7-1,8 ajossa.
Ja noi jäljet renkaassa on aika tyypillinen (liikaa painetta josta seuraa; se että rengas ei elä eli ei lämpene ja; liian pieni kontaktipinta-ala) kylmärepeämä, eli abaut peukalon levynen jälki.
Plus rengas on vaarallisen liukas.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: murmela - 27.07.14 - klo:22:21
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.07.14 - klo:22:14Plus rengas on vaarallisen liukas.
Son hyvä vaan jos alottelija pääsee heti reenaamaan sladissa vetämistä. Syntyy ns vetomies alta aikayksikön.

Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Grass - 27.07.14 - klo:22:51
Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. 
Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar. 

Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: murmela - 27.07.14 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:22:51Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar.
Oisko sulla linkkiä ko tauluun?

Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Grass - 28.07.14 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.07.14 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:22:51Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar.
Oisko sulla linkkiä ko tauluun?

Oheisen linkin takaa löytyy parikin pdf fileä. Jälkimmäisen lähteenä on Nort America Pirelli Moto.
Pirelli pressure pdf files (http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=53341)
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: murmela - 28.07.14 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: Grass - 28.07.14 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.07.14 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:22:51Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar.
Oisko sulla linkkiä ko tauluun?
Oheisen linkin takaa löytyy parikin pdf fileä. Jälkimmäisen lähteenä on Nort America Pirelli Moto. Pirelli pressure pdf files (http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=53341)
Kyseinen triidi näytää olevan vuodelta -11, ja jälkimmäisessä filussa ei edes mainita erikseen SP-mallia.
Seuraavalla kerralla kannattaa mielummin ihan rohkeasti kysellä vaikkapa tällä foorumilla infoa siitä, mitä rengaspaineita kannattaisi minkäkin renkaan kanssa käyttää; renkaasta/radasta/nopeudesta/jne riippuen. Nii hyvin todennäköisesti saa ajantasaista ja käytännössä testattua tietoa.

Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Coo - 28.07.14 - klo:22:11
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.07.14 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: Grass - 28.07.14 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.07.14 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:22:51Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar.
Oisko sulla linkkiä ko tauluun?
Oheisen linkin takaa löytyy parikin pdf fileä. Jälkimmäisen lähteenä on Nort America Pirelli Moto. Pirelli pressure pdf files (http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=53341)
Kyseinen triidi näytää olevan vuodelta -11, ja jälkimmäisessä filussa ei edes mainita erikseen SP-mallia.
Seuraavalla kerralla kannattaa mielummin ihan rohkeasti kysellä vaikkapa tällä foorumilla infoa siitä, mitä rengaspaineita kannattaisi minkäkin renkaan kanssa käyttää; renkaasta/radasta/nopeudesta/jne riippuen. Nii hyvin todennäköisesti saa ajantasaista ja käytännössä testattua tietoa.



2.4 kuulostaa korkealta ja onhan se reilusti korkeampi, mitä tuossa vanhassa tiedostossakin jo sanottiin. Mutta oliko jengillä siis nimenomaan SP-mallista kokemusta ja mitä paineita nyt vaikka Alastarossa keskiryhmän vauhdeissa pitäisi käyttää kuten kysyjän tapauksessa tilanne oli? Tuolla tuli ehdotuksena 1.7-1.8 aiemmin, joka perustuu mihin....kokemukseen/taulukkoon/muuhun...ja jos kokemukseen, mitkä ovat olleet muut speksit (rata, lämpötila, vauhdit....)? Jos taulukkoon, löytyykö linkkiä?
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Sippe - 28.07.14 - klo:23:17
Lainaus käyttäjältä: Coo - 28.07.14 - klo:22:11SP-mallista kokemusta ja mitä paineita nyt vaikka Alastarossa keskiryhmän vauhdeissa pitäisi käyttää kuten kysyjän tapauksessa tilanne oli? Tuolla tuli ehdotuksena 1.7-1.8 aiemmin, joka perustuu mihin....kokemukseen/taulukkoo

Samaa jäin miettimään, kuten aiemmin kirjoitin olen ajanut 2.0-2,1(taka 2012 paisto) lämminpaineilla. Tieto siitä että ajonopeuksilla olisi merkitystä oli myös uusi, kuvittelin että vain ja ainoastaan lämminpaineet ratkaisee. Mieluusti otan vastaan parempia ehdotuksia paineista Alastarolle jos nämä nyt meni metsään..
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: tamik87 - 28.07.14 - klo:23:31
Jos luitte tarkasti niin sanoin että ajossa tulisi olla 1,7-1,8. Se mitä laitetaan lämppäripaineiksi riippuu kelistä, lämppäreistä ja kuskin vauhdista. Vähän enemmän paineita jos ajellaan hissukseen ja vähän vähemmän jos ajetaan kovasti. Minulla on kokemusta 1:26 ajoista SPllä alastatossa ja pelasi hyvin 1.7 lämppäripaineikka, kului kuin vauvan pylly ja piti.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Sippe - 28.07.14 - klo:23:41
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 28.07.14 - klo:23:31
Jos luitte tarkasti niin sanoin että ajossa tulisi olla 1,7-1,8. Se mitä laitetaan lämppäripaineiksi riippuu kelistä, lämppäreistä ja kuskin vauhdista. Vähän enemmän paineita jos ajellaan hissukseen ja vähän vähemmän jos ajetaan kovasti. Minulla on kokemusta 1:26 ajoista SPllä alastatossa ja pelasi hyvin 1.7 lämppäripaineikka, kului kuin vauvan pylly ja piti.

OK  asia selvä, eli tuosta päätellen paineet omaan ajoon olisi aika kohdallaan, myös silmämääräinen tarkastelu tukee tätä. Tietysti voi koettaa vielä alemmilla, liialla paluuvaimennuksella varmaan vain parantaa tilannetta (säätövarat loppuu sano Murmela). Ilmeisesti SP ei sitten valmistusvuosien suhteen ole kovinkaan erilainen paineiden suhteen.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Coo - 29.07.14 - klo:08:20
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 28.07.14 - klo:23:31
Jos luitte tarkasti niin sanoin että ajossa tulisi olla 1,7-1,8. Se mitä laitetaan lämppäripaineiksi riippuu kelistä, lämppäreistä ja kuskin vauhdista. Vähän enemmän paineita jos ajellaan hissukseen ja vähän vähemmän jos ajetaan kovasti. Minulla on kokemusta 1:26 ajoista SPllä alastatossa ja pelasi hyvin 1.7 lämppäripaineikka, kului kuin vauvan pylly ja piti.

Jep, kursorisestikin luettuna tuli kyllä selväksi, että puhuit lämminpaineista, mutta ainakin alkuun sopivasti tontille arpominen ja ilman lämppäreitä kuten ymmärtääkseni alkuperäisellä kysyjällä tilanne on, tietenkin riippuu myös sitten noista muista parametreista (radan lämpötila, oletettu vauhti jne.), mitä Murmela mainitsi. Lisäksi moni joka ajaa paikalle ja pudottelee paineita heti paikalle päästyään tekee itse asissa kylmämittauksen jo hiukan lämmenneestä renkaasta. Lisäksi kerran tehty lämminmittauskaan ei välttämättä auta, jos vauhdit kasvaa ja radan lämpökin päivän mittaan nousee.

Ja noista 1.7-1.8 paineista ei ollut aluksi selvyyttä, että mihin perustui, mutta kokemukseen myöskin nähtävästi. Kiitokset. Ja kului kuin vauvan pylly...tiedä sitten miten se kuluu, kun en ole vauvojen kanssa ollut juuri tekemisissä, mutta varmasti hyvä asia  :P :D Tuollaiset 1.7-1.8 lämminpaineet vaativat aika pieneltä tuntuvia kylmäpaineita, jos on tottunut laittamaan aina jotain 2 barin päälle.

Ja vaikka tilastollisesti onkin aika heikko otos vieläkin eiköhän tosta suunta löydy. Grass, osaatko sanoa, että mitkä paineet lämpimänä sulla oli silloin, kun rengas kului nätisti? Samat 2.4 vai mahdollisesti jotain muuta? Mittasitko kerran lämpimänä vai useasti päivän mittaan ja erityisesti mittasitko sen jälkeen, kun alkoi tuo rengas kulumaan ikävästi? Teitkö mitään korjausta tuon jälkeen?
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: app - 29.07.14 - klo:09:35
Ajelin ensimmäisenä ratakautenani Supercorsa SP:llä joitakin ratapäiviä, ja muistaisin tiputtaneeni radalle tullessani hiukan kahden kilon alle. Vauhdit oli silloin Ahvenistolla ja Alastarossa 1.35-40 luokkaa. Mulle jäi hyvä mielikuva tuosta renkaasta.
Alastarossa oli vkl radan pinta 45+ -50 astetta, ja se kyllä meinaa sitä että saa laittaa kylmänä tuohon 1.7 tienoille huoletta, jos ajaa esim. keskiryhmän vauhteja.
En usko homman olevan pilkuntarkkaa, kunhan ei tee kuten minä viimeisenä Apparan reissullani; ajoin koko päivän, ja ihmettelin kun on niin liukas rata, ja ajat jäi koko ajan viittä sekuntia enkastani, joka edellisellä kerralla, 1.36. Paluumatkalla pysähdyin Hyvinkäällä huoltsille laittamaan katupainmeet takas, ja siellähän olikin 2.8. Olin unohtanut tiputtaa tullessa   :)
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Grass - 29.07.14 - klo:10:02
Coo, kiitos kysymästä. Valitettavasti en osaa sanoa. Aloitin mittaukset vasta kun renkaassa ilmeni "rakkuloita" - silloin mittasin takarenkaasta 2.3 varikolla - ajettuani pitkän kaavan mukaisesti & rauhallisesti takaisin sekä stripattuani hanskat/kypärät/pukkua yms. Johan siinä rengas on ehtinyt jäähtyä / paine laskea...näinollen tuo mainitemani lämminpaine 2.4 on lähempänä totuutta kun mittaustulos 2.3.  Huom! täysin subjektiivinen arvio jäähtymisestä.

Hieman lisää dataa case Alastaro, Renkaana nuo Supercorsa SP ja pyöränä Aprilia RSV 1000.
- Ilman lämpötila nousi settien aikana aikana about 25->29 astetta
- Kierrosajat paranivat 1:36->1:34

Puolihaaleaan renkaaseen (siirtyminen Alastaroon ajen pyörällä)  ennen radalle menoa laitoin painetta 2.1.  -> Rakkulat -> Paineiden mittaukset. Mittausten jälkeen pudotin painetta marginaaliset 0.1 jonka jälkeen ajoin vain yhden setin hieman norminopeuksia hitaammin -> Ei vaikutusta renkaan kulumiseen. Lipsumisia tai oleellisia pito-ongelmia en havainnut radalla vrt aikaisempi Rosso Corsa.

Tamik ajoi selkeästi matalammilla paineilla ja lujaa. Sippe hieman korkeammilla. Uskoisin että näillä opeilla pääsen "tontille". Oppina a) Painetta pois reilummin tähdäten seuraavaksi max 2.0 lämminpaineisiin  b) lisää mittauksia päivän aikana c) lämppärit olisivat hyvät vakioiden edes hieman tuota "kylmäpaineen" säätöä. Tarkkuutta voisi parantaa pintalämpötilamittarilla jos/kun edelleen ajelen Apikalla radalle.

Nähtäväsi samaisella renkaalla ajaa pari muutakin henkilöä, joten saatta olla perusteltua avata oma "Supercorsa SP" triidi tuonne rengas/vanne osioon. Sinne voi sitten kynnellekykenevät kasata kokemuksia ja oppeja.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Grass - 17.08.14 - klo:22:07
Repiminen takapallossa jatkui tänään Alastaron radalla.
Paineita pudottelin huolella vinkkien mukaisesti
- haaleaan rankaaseen tuuppasin 1.7. Heiti ajon jälkeen 1.9.
- lämpötilat tänään selkeästi hellelukemien alla eli about 20 astetta (vrt ennen noin 30)
- kierrosajat keskiryhmää ollen 1:32-1:34.

Meni siis huonompaan suuntaan.

En ollut ainoa jolla oli samainen ongelma Supercorsa SPssä. Honda Repsol-kuski nopeassa (noin 1:30-1:31 ajoilla) taisteli tismalleen saman ongelman kanssa. Hänen renkaansa näytti 1:1 samalta.
Uskaltaakohan vielä lasketella paineita vai onkohan suosiolla vaihdettava rengasta.....vai onkohan vielä konsteja?

Kuvan rengas on nyt kärsinyt kaksi puolikasta ratapäivää.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: tamik87 - 18.08.14 - klo:07:14
Lainaus käyttäjältä: Grass - 17.08.14 - klo:22:07
Repiminen takapallossa jatkui tänään Alastaron radalla.
Paineita pudottelin huolella vinkkien mukaisesti
- haaleaan rankaaseen tuuppasin 1.7. Heiti ajon jälkeen 1.9.
- lämpötilat tänän selkeästi hellelukemien alla eli about 20 astetta (vrt ennen noin 30)
- kierrosajat keskiryhmää ollen 1:32-1:34.

Meni siis huonompaan suuntaan.

En ollut ainoa jolla oli samainen ongelma Supercorsa SPssä. Honda Repsol-kuski nopeassa (noin 1:30-1:31 ajoilla) taisteli tismalleen saman ongelman kanssa. Hänen renkaansa näytti 1:1 samalta.
Uskaltaakohan vielä lasketella paineita vai onkohan suosiolla vaihdettava rengasta.....vai onkohan vielä konsteja?

Kuvan rengas on nyt kärsinyt kaksi puolikasta ratapäivää.
No se tuli nyt kokeiltua. Kun ei auttanut on vika luultavimmin liian kovassa alustassa. Kokeile vähentää takaa meno ja paluu vaimennuksia. Itselläni oli takarenkaan repimisongelmia mikä ratkesi em. keinoin.

Edit: 1,7 bar paineilla ajettu 1:26 kyytiä Alastarolla ja SP kului tosi nätisti.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: Grass - 18.08.14 - klo:07:52
Kiitos Tamik. Pitääpä lähteä opiskelemaan tuota alustan säätöä.    peukku_1
Siinä onkin täysin neitseellinen tieteenala meikäläiselle.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: pr7 - 18.08.14 - klo:09:38
Terve.

Oma Mille söi takarengasta kunnes säätelin reboundia eli auki 8 kliksausta.
Otsikko: Vs: Supercorsa SP
Kirjoitti: El Gordo - 18.08.14 - klo:11:05
Lainaus käyttäjältä: Grass - 17.08.14 - klo:22:07Honda Repsol-kuski nopeassa (noin 1:30-1:31 ajoilla) taisteli tismalleen saman ongelman kanssa. Hänen renkaansa näytti 1:1 samalta.

Jep, mun SP: takanen on samanlainen kun Grassin kuvissa ja mulla oli samat paineet. Olen ajanut muutamat SP:t eri pyörällä ja jopa 1,9-2,0 lämmin paineilla takasella ilman repeily ongelmia ja melkein samoja aikoja Alastarossa. Se mietityttää kun ei launtaina repeillyt ollenkaan vaan kului tosi nätisti ja sain ajettua enkkani 1:26:69 ja alle 30:nenkin muutaman kerran. Eli se sai kyllä ihan kunnolla käskyä. Alusta tuntui musta ihan hyvältä enkä kaivannut koko viikonloppuna mitään suurempia säätöjä siihen, ehkä siksikin kun olin ekaa kertaa kyykyllä radalla eikä paremmasta kokemusta...tai no, kyllä mä vähän sitä tehtaan perusasetuksista muuttelin.
Sitten sunnuntaina se repes heti ekan setin jälkeen ja asiaa pähkäiltiinkin, sekä todettiin että klassinen kylmärepeäminen. Otin siis ekan setin varovasti ja lämmittäen renkaita mutta ei auttannut. Mulla ei siis lämppäreitä käytössä.
Kokeilin myös pari settiä pahemmin avaamatta jos se olis tasottunut vähän, mutta en siinä ihan onnistunut. Sitten tulikin kehotus siirtyä nopeaan ryhmään ja jännät housuissa revenneellä takasella radalle. Onnex kaikki meni ihan ok, eikä se SP tehnyt mitään temppuja. Kyllä mä hivenen avauksissa sitä kuitenkin varoin.
Ajattelin kääntää sen toisin päin ja ajaa loppuun sekä opiskella alustan säätöjä lisää.

T: se Honda Repsol -kuski joka ostaa lämppärit asap.