MP-Rata

RATAKALUSTO => Modit => Aiheen aloitti: pienisopoapina - 26.08.14 - klo:06:39

Otsikko: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 26.08.14 - klo:06:39
Jos mulla ois -07 R1, niin miten moottorinohjaus ois kätevä järjestää?
- alkuperäisen ecun ohjelmointiin en löytäny ohjelmaa. Kaapeleita kyllä, joten sille lienee jotain tehtävissä.
- kittisähköt lienee kalliita ja en, onneton, niitä löytäny googlella
- oisko powercommander ihana ?



--- Jos tietoo löytyy, niin laittakaa muistakin vuosimalleista. Muokkaan tän aloitusviestin myöhemmin jonkinlaiseksi tietoiskuksi.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: parjan_fin - 26.08.14 - klo:07:54
Tuolta löytyy nuo edelliset mallit: http://www.yamaha-racingparts.com/model.php?cat=0&sub=0&page=8

Itse menisin noilla YEC KIT -osilla hommassa eteenpäin.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Nitrous - 26.08.14 - klo:10:29
Tuohon -07 vakio ecuun saa ajetttua YEC kittiecun ohjelman sisään, jolloin se vastaa toiminnallisuudeltaan kittiecua. Ihan satavarma en ole siitä onko kittiohjelman ja vakioecun pinnien jörjestyksellä jotain eroa. Eli voi olla, että kittisähköissä ecun liittimen piuhan paikat ei ole 100% samat kuin vakiosähköissä.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: murmela - 26.08.14 - klo:11:15
Tuohon -07 vakio ecuun saa ajetttua YEC kittiecun ohjelman sisään, jolloin se vastaa toiminnallisuudeltaan kittiecua.
Ja sillon siihen taitanee saada suoraan sifterin kiinni, ja blipperinkin(?).
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Nitrous - 26.08.14 - klo:12:15
Tuohon -07 vakio ecuun saa ajetttua YEC kittiecun ohjelman sisään, jolloin se vastaa toiminnallisuudeltaan kittiecua.
Ja sillon siihen taitanee saada suoraan sifterin kiinni, ja blipperinkin(?).


Shifterin saa, blipperi ei muistaakseni toimi suoraan YEC-vakio-ohjelmalla, mutta kai senkin jostain saa kaiveltua. Vaatinee ainakin 2-suuntasen vaihdeanturin?
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 26.08.14 - klo:12:35
Tuohon -07 vakio ecuun saa ajetttua YEC kittiecun ohjelman sisään, jolloin se vastaa toiminnallisuudeltaan kittiecua.

Näin minäkin huonolla lontoon ymmärrykselläni päättelin, mutta mistään en löytäny ladattavaa softaa millä se tehdään. Tartteeko ecu lähettää jonnekin amerikkaan muutettavaksi ja onko amerikan ecu erilainen kuin euroopan - paljon jäi kymysyksiä auki.

MUOKKASU: Flash-tunella (http://www.veloxracing.com/shop/flash-tune-ecu-remap-interface-cables/flash-tune-ftdatalink-remap-yamaha-yzf-r1-07-08-r6-06-07-xt1200-detail.html) (299.99puntaa) se ilmeisesti onnistus kotonakin.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Damsku - 26.08.14 - klo:13:47
Tekeekö joku firma Suomessa noita ecun fläshäyksiä ja säätöjä jammuihin? (R6 lähinnä kiinnostas)
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: nykanju - 26.08.14 - klo:14:40
Multa löytyy tallista Bazzaz zfi+tc ja afm boksit... shifterin mokkula puuttuu.. ollut mulla -09 jammussa kiinni... jos kiinnostaa..
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Vuorela - 26.08.14 - klo:14:50
miten moottorinohjaus ois kätevä järjestää?

Laitteesta riippumatta kittieculla tai ohjelmoimalla suoraan vakioecua. Eli ohjaus kannattaa järjestää säätämällä suoraan moottorinohjausta eikä lisäämällä väliin purkkeja jotka yrittävät epätoivoisesti korjata moottorinohjaukselta tulevia signaaleja. Eli kannattavien systeemien listalta poistaisin commaderit, bazzaz yms. väliin tulevat palikat.

Tässä tapauksessa joko kittiecu + kittisähköt tai uudelleen ohjelmoitu vakioecu + vakiosähköt. Noita valmiiksi flassattyjä vakioecuja oli ainakin jossain vaiheessa kohtuuhintaan saatavilla. En muista mistä, kun en ole niitä itse tarvinnut. Kannattaa harkita valmiiksi flassatyn ecun hankkimista tuon nykyisen uudelleen ohjelmoimisen sijaan, jos aikoo joskus myydä pyörän katukuosissa eteenpäin tai jokin menee rakentaessa pieleen.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 26.08.14 - klo:15:10
Tekeekö joku firma Suomessa noita ecun fläshäyksiä ja säätöjä jammuihin? (R6 lähinnä kiinnostas)
http://www.dcfinland.fi/ (http://www.dcfinland.fi/)

Tuolta utelin muutama vuosi sitten. Avaimet käteen hinta oli 950e. Eli mopo tuonne ja saat sen takaisin flashattuna ja penkitettynä.


Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: murmela - 26.08.14 - klo:15:45
Toi ei ainakaa oo hinnalla pilattu palvelu. Toki siin ei saa ku perusarpakartan. Mutta veikkaisin sen siltikin olevan eri planeetalta kuin vakiovakion.
http://www.ebay.com/itm/YZF-R1-Race-YEC-ECU-Flash-2007-2008-Derestrict-Derestricted-Yamaha-/151241875142
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: murmela - 26.08.14 - klo:15:46
Tuohon -07 vakio ecuun saa ajetttua YEC kittiecun ohjelman sisään, jolloin se vastaa toiminnallisuudeltaan kittiecua.
Ja sillon siihen taitanee saada suoraan sifterin kiinni, ja blipperinkin(?).


Shifterin saa, blipperi ei muistaakseni toimi suoraan YEC-vakio-ohjelmalla, mutta kai senkin jostain saa kaiveltua. Vaatinee ainakin 2-suuntasen vaihdeanturin?


Joo, mä kattelin tota yllä mainittua linkkiä.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: slowrider - 26.08.14 - klo:15:53
Vähän ohi aiheen,  mutta itse uhraisin muutaman kympin ja käyttäisin penkissä ensin. Jos seokset ja käppyrät tontilla, niin kovaa ajoa vain... Turha kai sitä hieroa jos vikaa ei ole eikä moottoriin tehdä muutoksia?
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 26.08.14 - klo:16:17
Vähän ohi aiheen,  mutta itse uhraisin muutaman kympin ja käyttäisin penkissä ensin. Jos seokset ja käppyrät tontilla, niin kovaa ajoa vain... Turha kai sitä hieroa jos vikaa ei ole eikä moottoriin tehdä muutoksia?

Oot ehkä oikeassa, mutta sitten nolottas ku muut vertailee voimakomentajia, Bazzazeja, race-ecuja jne. "mulla on vaan ihan vakio".

Eikäku, olen siinä uskossa jotta nuo vakioecut on säädetty enempi saasterajoituksia varten vakioputkella. Säätäminen on mun mielestä melkeen pakollista jo moottorin terveyden kannalta.


Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Nitrous - 26.08.14 - klo:16:36
Vähän ohi aiheen,  mutta itse uhraisin muutaman kympin ja käyttäisin penkissä ensin. Jos seokset ja käppyrät tontilla, niin kovaa ajoa vain... Turha kai sitä hieroa jos vikaa ei ole eikä moottoriin tehdä muutoksia?

Vähän ohi aiheen,  mutta itse uhraisin muutaman kympin ja käyttäisin penkissä ensin. Jos seokset ja käppyrät tontilla, niin kovaa ajoa vain... Turha kai sitä hieroa jos vikaa ei ole eikä moottoriin tehdä muutoksia?

Oot ehkä oikeassa, mutta sitten nolottas ku muut vertailee voimakomentajia, Bazzazeja, race-ecuja jne. "mulla on vaan ihan vakio".

Eikäku, olen siinä uskossa jotta nuo vakioecut on säädetty enempi saasterajoituksia varten vakioputkella. Säätäminen on mun mielestä melkeen pakollista jo moottorin terveyden kannalta.



Voihan sitä rytkösen vakioecuakin mun tietääkseni säätää, eli ei siinä mielessä vaadi YEC päivitystä. Lähinnä se mitä tuo kitti-ecu tuo on se, että lämmöt näkyy nopeusmittarin paikalla ja lisäksi ajonesto lähtee kävelemään. Toki YEC ohjelmassa on helpommin käsillä esim. moottorijarrun, kaasunvasteen yms. säädöt. Tää ihan sit muistin varassa, joten voin olla väärässäkin.

Mutta tuo kaasunvasteen säätö oli kyllä kiva. Mulla oli aika progressiivinen kaasu Rytkösessä, että oli vähän helpompi hallittava mutkasta lähtiessä, mutta sai koko voiman käyttöön sit aika lyhyellä liikkeellä kun pyörä oli pystyssä.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: murmela - 26.08.14 - klo:16:58
Vähän ohi aiheen,  mutta itse uhraisin muutaman kympin ja käyttäisin penkissä ensin. Jos seokset ja käppyrät tontilla, niin kovaa ajoa vain... Turha kai sitä hieroa jos vikaa ei ole eikä moottoriin tehdä muutoksia?

Oot ehkä oikeassa, mutta sitten nolottas ku muut vertailee voimakomentajia, Bazzazeja, race-ecuja jne. "mulla on vaan ihan vakio".

Eikäku, olen siinä uskossa jotta nuo vakioecut on säädetty enempi saasterajoituksia varten vakioputkella. Säätäminen on mun mielestä melkeen pakollista jo moottorin terveyden kannalta.

Suurin etu vakio vs tunattu/kitti ecu, on varmaankin moottorijarrulta kaasulle siirtyminen, pintakaasuvaste ja osakaasuvaste. Ne kaikki on säädetty vakiossa saastenormien takia liian laihalle, joten kaasuvaste on tökkivää.
Oon ajanu monella vakioecullisella kyykällä radalla, ja ikävä kyllä yksikään ei ole tuottanut positiivistä yllätystä kaasuvasteen osalta.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 26.08.14 - klo:19:14
Jos ostan tuon Flash-tune kaapelin ja softan (http://www.veloxracing.com/shop/flash-tune-ecu-remap-interface-cables/flash-tune-ftdatalink-remap-yamaha-yzf-r1-07-08-r6-06-07-xt1200-detail.html), olisiko sille muita käyttäjiä 40 euron vuokrahintaan. Sopii näihin:  Yamaha YZF R1 07 08 R6 06 07 XT1200 11 12

Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 26.08.14 - klo:22:11

Vastaa lainaamalla
Remove all throttle based restrictions
Remove all speed and gear based restrictions
Optimize ignition timing for 91+ octane fuel
YCC-T Race Throttle
Reduce Engine Braking
Load Power Commander maps directly onto your ECU
Adjustable radiator fan temps for more efficient cooling
Adjustable rev limiter
Disable EXUP (Exup must be removed)
Adjustable velocity stack opening point
Bypassing the factory o2 sensor for better throttle response
Quickshifting (with sensor, purchased seperately)
Disabling the factory AIS (smog) system
Disabling the steering damper (removes code for aftermarket units)

Tässä listaa tuosta murmelin aiemmin postaamasta ecun flashäyksestä jenkkilässä.
Kovasti kertoilivat, että useita radalla testattuja karttojakin löytyy, orginaali putki+katin poisto setillekkin on omansa.
Tuon kaasunvasteen lisäksi kuvittelisin "Reduce Engine Braking" tämän vaikuttavan myöskin paljon.
Tuosta listasta saa kuulemma ruksailla mitä tarvitsee. Kierrosrajoittimeen ei varmaankaan kannata koskea.
Entä mikä on tämä "Adjustable velocity stack opening point"?  
Yksi iso etu minulle on tietenkin edullinen quickshifteri.

Ajattelin lähettää oman ecun tuonne kauden jälkeen, eli kohta puoliin. Samoilla posteilla menisi varmaan muitakin laatikoita.
Vai olenko ensimmäinen rohkea ;)

Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Nitrous - 26.08.14 - klo:22:14

Vastaa lainaamalla
Remove all throttle based restrictions
Remove all speed and gear based restrictions
Optimize ignition timing for 91+ octane fuel
YCC-T Race Throttle
Reduce Engine Braking
Load Power Commander maps directly onto your ECU
Adjustable radiator fan temps for more efficient cooling
Adjustable rev limiter
Disable EXUP (Exup must be removed)
Adjustable velocity stack opening point
Bypassing the factory o2 sensor for better throttle response
Quickshifting (with sensor, purchased seperately)
Disabling the factory AIS (smog) system
Disabling the steering damper (removes code for aftermarket units)

Tässä listaa tuosta murmelin aiemmin postaamasta ecun flashäyksestä jenkkilässä.
Kovasti kertoilivat, että useita radalla testattuja karttojakin löytyy, orginaali putki+katin poisto setillekkin on omansa.
Tuon kaasunvasteen lisäksi kuvittelisin "Reduce Engine Braking" tämän vaikuttavan myöskin paljon.
Tuosta listasta saa kuulemma ruksailla mitä tarvitsee. Kierrosrajoittimeen ei varmaankaan kannata koskea.
Entä mikä on tämä "Adjustable velocity stack opening point"? 
Yksi iso etu minulle on tietenkin edullinen quickshifteri.

Ajattelin lähettää oman ecun tuonne kauden jälkeen, eli kohta puoliin. Samoilla posteilla menisi varmaan muitakin laatikoita.
Vai olenko ensimmäinen rohkea ;)



Se velocity stackin säätö tarkottaa sitä säätyvien imukurkkujen kierroslukua, että millä ne aukee. Jos vaihtaa kitti velocity stackit, luulen, että optimi kierrosluku imukurkkujen pituuden muuttumiselle ei ole sama kuin vakiossa. Ja toi moottorijarrun pehmennys on aika loistava juttu. Korvaa aika hyvin luistokytkimen.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 26.08.14 - klo:22:41
Tuossa vielä kyseisen yrityksen nettisivut ja ketju r1-foorumilta. sbk unlimited näyttää mainostavan/myyvän tuollakin. Halvaltahan tuo kuulostaa, mutta minä taidan olla kyllä sellainen puupää, että tuon kokeilen.

http://www.superbikeunlimited.com/presta/
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=357599
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Waille - 26.08.14 - klo:23:31
Vedin toukokuussa lipat märällä botnialla sillä seurauksella, että virtalukko otti kipeää ja ajonesto lakkasi toimimasta. Tai siis alkoi toimia liiankin hyvin. Näyttöön ilmestyi ajoneston vikakoodi ja mopo ei enää suostunut käynnistymään edes oikealla avaimella. Yamahoissa avain, virtalukko ja ecu on naitettu yhteen siten että jos virtalukko hajoaa, niin kaikki kolme on pakko vaihtaa kerralla tai ajonesto ei anna mopon käynnistyä. Vaihtoehtoisia korjausmenetelmiä oli siis kolme: ostaa ebaystä tilalle samanlainen käytetty eurooppalainen ecu-virtalukko-avain paketti jossa ajonesto ja korvata vanhat osat näillä, hankkia tilalle jenkkimallin ecu jossa ajonestoa ei ole alunperinkään, tai lähettää mopon oma alkuperäinen ecu fläshättäväksi kit ecuksi, jolloin myös ajonesto samalla poistuu. Vaikka kyseessä on kilpipeli, oli sen katukäyttö vähenemistään vähennyttyään lopulta käytännössä loppunut kokonaan, ja mopo pyhitetty ratakäyttöön. Niinpä sanalla sanoen vitutti, että siinä yhä edelleen oli katukäyttöön tarkoitettuja osia kuten ajonesto, jonka hajoaminen lippojen seurauksena tarkoitti sitä, että edessä oli kallis korjaus ja menetettyjä ratapäiviä. Tästä syystä en halunnut korjata vikaa uudella ajonestollisella paketilla, jonka hinta lisäksi olisi ollut lähellä fläshäämisen hintaa. Koska pienellä lisäpanostuksella jenkkimallin ecuun nähden oli tarjolla kit ecu, päätin valita korjaukseksi alkuperäisen ecun lähettämisen fläshättäväksi.

Asiaan. Surffasin internetin ihmeellisillä laineilla ecun fläshäämismahdollisuuksia tutkien ja löysin .ORGin puolelta tämän (http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/239003-Yamaha-YZF-R1?p=6272315&viewfull=1#post6272315) jaska_73:n viestin. DCFinland ei siis fläshää ecuja itse, vaan on lähettänyt ne sitä varten Italiaan. En tiedä tarjoavatko tätä palvelua yhä ja jos kyllä, niin kenen kanssa nykyään tekevät yhteistyötä, kun aiempi yhteistyökumppani ilmeisesti on poistunut taivaallisille kilparadoille. jaskan viestin lukemisen ja kovan googlettamisen jälkeen lähetin sähköpostia IFiTeciin (http://www.ifitec.es/index_eng.htm) ja aloin kysellä asiasta sieltä, missä siitä parhaiten tiedetään. Viesteihin vastasi nopeasti ja yksityiskohtaisesti Herra Ivan Finiti. IFiTecillä fläshätystä ecusta tulee täsmälleen identtinen yec kit ecun kanssa; Kaikki toiminnot ovat samat kuin kyseisten vuosimallien alkuperäisissä yec kit ecuissa ja säätäminen tapahtuu alkuperäisillä yec kaapeleilla ja ohjelmilla. Kit eculla saatavia ominaisuuksia voi katsella vaikkapa täältä (http://www.ifitec.es/eng/Models.pdf). R1 malleihin 07 alkaen ja R6 06 eteenpäin on saatavilla täysin kit ecua vastaavan race version lisäksi vaihtoehtoisesti street versio, jossa näytöllä säilyy nopeus- ja matkamittaritoiminto. Vanhemmissa R1 03-06 ja R6 03-05 malleissa saatavilla on ainoastaan race versio, jossa näytöllä näkyy jäähdytysnesteen lämpötila kuten aidossa yec kit ecussa.

Fläshätyn ecun asennus on erittäin helppoa ja onnistuu jopa itseni kaltaiselta henkilöltä, joka ei tiedä sähköstä mitään muuta kuin että se on sinistä ja sattuu. Fläshätty ecu toimii yhdessä aluperäisen johtosarjan kanssa (toisin kuin tietääkseni aito yec ecu, joka vaatii myös kit johtosarjan). Asentaessa täytyy esimerkiksi oman R6 2005 mallini tapauksessa ainoastaan vaihtaa ecun liittimestä kaksi pinniparia päittäin ja irrottaa yksi pinni liittimestä kokonaan. Piuhoja ei tarvitse katkoa ja kolvailla, sillä liittimessä on pinneille hyvin yksinkertainen kiinnityssysteemi joka ei vaadi erikoistyökaluja. Esimerkkinä asennuksesta uppasin IFiTeciltä omaa mopoani varten saamani ohjeen (http://www.mprata.fi/index.php?action=downloads;sa=downfile&fileid=7;t=1409083794) MPRadan huolto-ohje osioon. Fläshäyksen hinta IFiTecillä on 300 euroa + alv 22 % eli yhteensä 366 euroa. Postikulut TNT 24h kuriiripalvelulla kotiovelta haettuna ja ovelle takaisin toimitettuna ainakin Helsinkiin on 38 euroa + alv 22 % = 46,36 euroa suuntaansa, mutta toki kiireetön saa lähettää ecun vaikkapa kotimaisella postilla, jolloin säästää pari kymppiä. Yhteensä siis fläshäyksen hinta toimituskuluineen pikakuriirilla on 458,72 euroa. IFiTec tekee fläshäyksen muutamassa päivässä ja tähän lisäksi postitteluun kuluva aika.

Itselläni on siis omassa mopossani IFiTecillä fläshätty yec kit ecu, ja oman kokemukseni perusteella voin suositella IFiTeciä myös muille. Kuten aiemmin sanoin, vastaa Ivan sähköpostikyselyihin nopeasti ja huolellisesti, ja asiakaspalvelu on muiltakin osin erinomaista. Jos siis kiinnostus heräsi ja jotain kysyttävää ilmenee, niin kannattaa kysyä asiaa suoraan IFiTeciltä. Itsekin toki vastailen jos sattuisi olemaan niin että tiedän vielä asiasta jotakin mitä en muistanut tässä yhteydessä mainita.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: parjan_fin - 27.08.14 - klo:09:08
Tuo Waille:n hommeli kuulostaa järkevältä. Toki siinä on edelleen vakiosähköt käytössä.

Olin alkujaan tuossa kirjoittelemassa, että fläshätyssä, jossa ei mahdollisuutta säätämiselle, on se haittapuoli, että kaikki koneet ovat yksilöitä ja esim. nokka-akseleiden asteet vaikuttaa säätöihin melkoisesti. Eli olisi siis joka tapauksessa kompromissi, sillä oletuksella siis, että sitä ei pääse enään jälkikäteen säätämään.

Mutta se kuinka tarkasti noita haluaa ja kannattaa lähteä hieromaan, on sitten eri asia. Itse tykkäsin R6R:ssä säätää moottorijarrua ja sillä hieroa mutkiin sisääntuloa vakaammaksi. Kaasuvasteeseen en kajonnut, mutta tyhjäkäyntiä, shifterin katko-aikoja, toista karttaa yms. tuli ropailtua kylläkin. Peruskartta kun oli ammattilaisen paikalleen hieroma, niin sen annoin olla ihan syystäkin paikoillaan.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 27.08.14 - klo:09:29
Tuo Waille:n hommeli kuulostaa järkevältä. Toki siinä on edelleen vakiosähköt käytössä.

Olin alkujaan tuossa kirjoittelemassa, että fläshätyssä, jossa ei mahdollisuutta säätämiselle, on se haittapuoli, että kaikki koneet ovat yksilöitä ja esim. nokka-akseleiden asteet vaikuttaa säätöihin mlekoisesti. Eli olisi siis joka tapauksessa kompromissi, sillä oletuksella siis, että sitä ei pääse enään jälkikäteen säätämään.

Tämä oli tarkoitus tarkastaa.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: murmela - 27.08.14 - klo:09:54
Vedin toukokuussa lipat märällä botnialla sillä seurauksella, että virtalukko otti kipeää ja ajonesto lakkasi toimimasta. Tai siis alkoi toimia liiankin hyvin. Näyttöön ilmestyi ajoneston vikakoodi ja mopo ei enää suostunut käynnistymään edes oikealla avaimella. Yamahoissa avain, virtalukko ja ecu on naitettu yhteen siten että jos virtalukko hajoaa, niin kaikki kolme on pakko vaihtaa kerralla tai ajonesto ei anna mopon käynnistyä. Vaihtoehtoisia korjausmenetelmiä oli siis kolme: ostaa ebaystä tilalle samanlainen käytetty eurooppalainen ecu-virtalukko-avain paketti jossa ajonesto ja korvata vanhat osat näillä, hankkia tilalle jenkkimallin ecu jossa ajonestoa ei ole alunperinkään, tai lähettää mopon oma alkuperäinen ecu fläshättäväksi kit ecuksi, jolloin myös ajonesto samalla poistuu.

Itsekin toki vastailen jos sattuisi olemaan niin että tiedän vielä asiasta jotakin mitä en muistanut tässä yhteydessä mainita.
Ebaystä on saativassa halpa virtalukkokikkula aika moneen jamahaan, joka ohittaa(?) ajoneston. Mites sun mopon kohalla?

Oliks sul vakioeku ilman lisäboxeja?
Huomasitko ajettavuudessa eroa?
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Waille - 27.08.14 - klo:16:45
Ebaystä on saativassa halpa virtalukkokikkula aika moneen jamahaan, joka ohittaa(?) ajoneston. Mites sun mopon kohalla?

Oliks sul vakioeku ilman lisäboxeja?
Huomasitko ajettavuudessa eroa?
Pikaisen googlauksen perusteella näyttää siltä, että toi ajoneston ohitus kikkula toimii vaan 2006-2009 vuoden Yamahoissa. Ehkä sen takia moisesta tiedosta oli muistijälki pyyhkiytynyt pois turhana informaationa ja jouduin sen nyt googlettamaan uudestaan. Pitäisin kuitenkin erikoisena jos en olis tohon vaihtoehtoon törmänny asiaa aikasemmin tutkiessani. Hieman kyllä ihmetyttää että äkkiseltään ton kikkulan toiminnasta tai asennuksesta ei löytyny mitään käyttäjäkokemuksia.

Aikasemmin mulla oli joo mopossa vakioecu ilman powercommandereita tai muita. Reilu kuukauden tauko vakio- ja kit ecuilla ajamisen välissä ei vaan luo kovin hyviä lähtökohtia ajettavuuden vertailulle, ja lisäksi sattuneesta syystä en vielä tähänkään päivään mennessä ole ihan liikaa päässyt tolla uudella eculla ajamaan, joten toistaiseksi eksaktein lausunto jonka pystyn tosta ajettavuudesta antamaan, on luokkaa "ihan hyvältä se tuntui". Mielenkiintoista olis päästä testaamaan ajettavuutta Kemoran karusellissa, kun muistelisin vakioeculla havainneeni siinä nykimistä tasakaasualueen ympäristössä, mutta taitaa sekin testaaminen jäädä ensi vuoteen.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Allu - 27.08.14 - klo:18:01
Kerran kokeiltu tuota kikkulaa 06 r6r:ään, ei saatu toimimaan. Liekkö maanantai kappale vai asentajissa vikaa.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 27.08.14 - klo:19:04


MUOKKASU: Flash-tunella (http://www.veloxracing.com/shop/flash-tune-ecu-remap-interface-cables/flash-tune-ftdatalink-remap-yamaha-yzf-r1-07-08-r6-06-07-xt1200-detail.html) (299.99puntaa) se ilmeisesti onnistus kotonakin.

Tossa video tuosta Flash-Tune ohjelmasta/kaapelista:
https://www.youtube.com/watch?v=gCp1BNHhS68
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 27.08.14 - klo:21:21
Jos ostan tuon Flash-tune kaapelin ja softan (http://www.veloxracing.com/shop/flash-tune-ecu-remap-interface-cables/flash-tune-ftdatalink-remap-yamaha-yzf-r1-07-08-r6-06-07-xt1200-detail.html), olisiko sille muita käyttäjiä 40 euron vuokrahintaan. Sopii näihin:  Yamaha YZF R1 07 08 R6 06 07 XT1200 11 12

Eli tuon mukaanhan tämän minunkin ecun saa flashattua pelkästään softan sisään ajamalla?

  Yamaha YZF R6 2CO (2006 2007)


Enhän minä mitään ala jenkkeihin lähettämään, jos tuo oikeasti onnistuu pelkällä kaapelilla.

Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Damsku - 27.08.14 - klo:23:29
Kokeilkaa te, mä fläshään sit jos kokemukset on positiivisia. :)
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 27.08.14 - klo:23:35
Tuolla olisi tarinaa flash-tunesta. Vaatisi reggautumisen.

http://www.yamahar.co.uk/viewtopic.php?f=45&p=49859

Jos en nyt ole ihan väärässä, niin softa on näiden kavereiden omaa tekoa?
Fiksummat voisi vähän selvitellä, miten tuo toimii. Eli on ainakin suunnilleen samat ominaisuudet mitä kitti ecussa. Mitenhän on moottorijarrun kanssa? Saako sen säädettyä kaikille vaihteille erikseen.
Toinen mitä en tajua, on noiden Power Commanderin karttojen syöttäminen sisään. Miksihän niitä tarjotaan... 
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Nitrous - 28.08.14 - klo:07:24
Tuolla olisi tarinaa flash-tunesta. Vaatisi reggautumisen.

http://www.yamahar.co.uk/viewtopic.php?f=45&p=49859

Jos en nyt ole ihan väärässä, niin softa on näiden kavereiden omaa tekoa?
Fiksummat voisi vähän selvitellä, miten tuo toimii. Eli on ainakin suunnilleen samat ominaisuudet mitä kitti ecussa. Mitenhän on moottorijarrun kanssa? Saako sen säädettyä kaikille vaihteille erikseen.
Toinen mitä en tajua, on noiden Power Commanderin karttojen syöttäminen sisään. Miksihän niitä tarjotaan...

Jos mopo on jo säädetty commanderille, osannee tuo muokata commanderin kartan perusteella bensakartan commanderia vastaavaksi. Eli teoriassa kerran säädettyä mopoa ei tarttis uudelleen säätää...mutta vain teoriassa.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 28.08.14 - klo:07:29
Jos mopo on jo säädetty commanderille, osannee tuo muokata commanderin kartan perusteella bensakartan commanderia vastaavaksi. Eli teoriassa kerran säädettyä mopoa ei tarttis uudelleen säätää...mutta vain teoriassa.

No niin, mutta commanderin ideahan oli mulkata orginaali säätöjä jälkikäteen. Se tuossa nyt vähän ihmetyttääkin.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Nitrous - 28.08.14 - klo:08:15
Jos mopo on jo säädetty commanderille, osannee tuo muokata commanderin kartan perusteella bensakartan commanderia vastaavaksi. Eli teoriassa kerran säädettyä mopoa ei tarttis uudelleen säätää...mutta vain teoriassa.

No niin, mutta commanderin ideahan oli mulkata orginaali säätöjä jälkikäteen. Se tuossa nyt vähän ihmetyttääkin.

Niin? Jos tiedetään, että commander lisää tietyssä solussa bensan määrää 5% niin ei tarvita kovin kummosta matemaatikkoa laskemaan uutta arvoa tuohon soluun oman Ecun karttaan.

Rautalanka esimerkki: Alkuperäisessä bensakartassa yhden solun arvona on 100, commanderilla on tässä samaisessa solussa rikastettu seosta 5%. Tämän perusteella on helppo päivittää alkuperäinen kartta laskutoimituksella 100x1.05 = 105. Tämä arvo sitten kirjoitetaan tuon alkuperäisen arvon 100 tilalle.

Toki tämä vaatii toimiakseen sen, että missä yksiköissä commanderin säätö muuttaa seosta.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 28.08.14 - klo:08:31
Näillä näkymin tilaan tuon Flash-Tunen. Säädetään sillä Bikefoxissa R1:nen. Kerron miten homma onnistuu ja sen jälkeen kaapelia/softaa saapi lainata 40 euron hintaan.
Mun pitää vaan ensin ostaa tuo R1:nen. Sunnuntaina varmistuu.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Nitrous - 28.08.14 - klo:08:55
Näillä näkymin tilaan tuon Flash-Tunen. Säädetään sillä Bikefoxissa R1:nen. Kerron miten homma onnistuu ja sen jälkeen kaapelia/softaa saapi lainata 40 euron hintaan.
Mun pitää vaan ensin ostaa tuo R1:nen. Sunnuntaina varmistuu.

Tarkottaako tää, että susta ei enää sunnuntaina pääse kusiaisella avauksessa ohi? :P
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 28.08.14 - klo:08:58
Näillä näkymin tilaan tuon Flash-Tunen. Säädetään sillä Bikefoxissa R1:nen. Kerron miten homma onnistuu ja sen jälkeen kaapelia/softaa saapi lainata 40 euron hintaan.
Mun pitää vaan ensin ostaa tuo R1:nen. Sunnuntaina varmistuu.
Tarkottaako tää, että susta ei enää sunnuntaina pääse kusiaisella avauksessa ohi? :P

Sunnuntaina vielä pääsee. Ajelen terapiaa susukilla vanhoilla gprasereilla. Mutta ens kesänä ei pääse millään vehkeellä.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 28.08.14 - klo:09:03
Näillä näkymin tilaan tuon Flash-Tunen. Säädetään sillä Bikefoxissa R1:nen. Kerron miten homma onnistuu ja sen jälkeen kaapelia/softaa saapi lainata 40 euron hintaan.
Mun pitää vaan ensin ostaa tuo R1:nen. Sunnuntaina varmistuu.

Minä ilmoittaudun jo vuokraajaksi ja bikefoxills käynti kuulostaisi myös hyvältä, jos säätö onnistuu siellä.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 28.08.14 - klo:09:14
flash tune näytti myyvän softa+piuha settiä myös uudempiinkin yammuihin. Minä olen ollut siinä käsityksessä, ettei orginaali ecuun saa dataa sisään ilman rauta muokkauksia. Näin ei sitten varmaankaan ole?

Power commander on kyllä aika turha palikka.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 28.08.14 - klo:12:45
Jokaiselle vaihteelle saa säädettyä moottorijarrun erikseen flash-tunessakin. Utelin vielä, mitä eroja olisi -08 ja uudemmissa malleissa. Jos nuokin saisi sopivasti mukaan, niin käyttäjiä olisi aika paljon enemmän.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 28.08.14 - klo:13:06
Jokaiselle vaihteelle saa säädettyä moottorijarrun erikseen flash-tunessakin. Utelin vielä, mitä eroja olisi -08 ja uudemmissa malleissa. Jos nuokin saisi sopivasti mukaan, niin käyttäjiä olisi aika paljon enemmän.

Jos tuo mun säätökeikka onnistuu, niin vihjasen Bikefoxissa ilmassa olevassa kysynnästä.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 28.08.14 - klo:13:19
juu, käy vaan sinä ensin :) Minä en oikein kehtaa mennä ammattilaisten luo piuhanipun kanssa. "tilasin tällaisen säätösarjan ebaysta. Voitko käyttää tätä mun mopoon, niin pääsen halvemmalla"

Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: parjan_fin - 28.08.14 - klo:14:39
Jokaiselle vaihteelle saa säädettyä moottorijarrun erikseen flash-tunessakin. Utelin vielä, mitä eroja olisi -08 ja uudemmissa malleissa. Jos nuokin saisi sopivasti mukaan, niin käyttäjiä olisi aika paljon enemmän.

Mitä YEC softaa katellut, niin 08 --> tulee mukaan se muuttuvapituuksinen imukanava, mitä siis 06-07 peleissä ei ole.

ECU:n "merkitsevät" numerot tuotekoodissa ovat samat, uudempiin on vaan tullut joitain päivityksiä:

06-07 ECU; 2C0-8591A-71

08-14 ECU; 2C0-8591A-94

Uskoisin, että mitään merkittävää eroa et tule saamaan vaikka sen uusimman softan sinne kääntäisi, saattaa PIN -järjestys vaan mennä sekaisin, kun tosiaan uudemmissa on tuo muuttuvapituuksinen imukanava.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: paaton - 28.08.14 - klo:15:13
Juu, ihmettelin vain sitä, josko kannattaisi tilata flash-tunelta samalla myös uudemman mallin johto, jotta softa kävisi mahdollisemman monelle. Sainkin jo vastauksen, että ero on vain johdotuksessa.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: pienisopoapina - 29.08.14 - klo:19:48
Jos ostan tuon Flash-tune kaapelin ja softan (http://www.veloxracing.com/shop/flash-tune-ecu-remap-interface-cables/flash-tune-ftdatalink-remap-yamaha-yzf-r1-07-08-r6-06-07-xt1200-detail.html), olisiko sille muita käyttäjiä 40 euron vuokrahintaan. Sopii näihin:  Yamaha YZF R1 07 08 R6 06 07 XT1200 11 12

Homma etenee. Tilasin tuon kaapelin Veloxracingilta (http://http://www.veloxracing.com) ja R1:sen Tangolta. Enää jostain windows-läppäri. Lasten pelikonetta on hankala kuljettaa ja ne alkaa huutamaan.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Mane - 29.08.14 - klo:23:07
Jos ostan tuon Flash-tune kaapelin ja softan (http://www.veloxracing.com/shop/flash-tune-ecu-remap-interface-cables/flash-tune-ftdatalink-remap-yamaha-yzf-r1-07-08-r6-06-07-xt1200-detail.html), olisiko sille muita käyttäjiä 40 euron vuokrahintaan. Sopii näihin:  Yamaha YZF R1 07 08 R6 06 07 XT1200 11 12

Homma etenee. Tilasin tuon kaapelin Veloxracingilta (http://http://www.veloxracing.com) ja R1:sen Tangolta. Enää jostain windows-läppäri. Lasten pelikonetta on hankala kuljettaa ja ne alkaa huutamaan.
Tuutko sillä jo Alastaroon kyykyttää muita kisaajia??Hienoo ku kohta sulla soiva peli...onnittelut!!
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: ville45 - 19.09.14 - klo:15:56
Ketjun aiheesta hieman poiketen, mutta tuli hommattua -07 r6:nen, jossa kittisähköt. Löytyykö noihin minkäänlaista manuskaa tai muuta? Olisi kiva edes teoriatasolla tietää mitä ominaisuuksia sisältää ja mitä kaikkea saa koppuloitua...
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:16:45
Ketjun aiheesta hieman poiketen, mutta tuli hommattua -07 r6:nen, jossa kittisähköt. Löytyykö noihin minkäänlaista manuskaa tai muuta? Olisi kiva edes teoriatasolla tietää mitä ominaisuuksia sisältää ja mitä kaikkea saa koppuloitua...
Eroaakohan 07n säädöt paljonkin 11sta?
http://www.yamaha-racingparts.com/model.php?cat=0&sub=1&page=10
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: Janza - 20.09.14 - klo:13:02
08 lähtien tuli muutuvapituuksinen imu. Varmaan sähköissä muutenkin jotain twiikkailua. Kyllä se manuska pitäis googlettamalla löytää. :D
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: parjan_fin - 26.09.14 - klo:10:22
Eroaahan nuo.

Jos jostain löydät -06 tai -07 manuaalin, niin se on samaa tavaraa. Voin kattoa kotoa, jos mulla on jossain vanhan manuska sähköisessä muodossa... en lupaa että löytyy. Uudemman löytyy kyllä.

Pitäis toki löytyä ihan googlettamallakin.
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: ville45 - 26.09.14 - klo:16:46
Eroaahan nuo.

Jos jostain löydät -06 tai -07 manuaalin, niin se on samaa tavaraa. Voin kattoa kotoa, jos mulla on jossain vanhan manuska sähköisessä muodossa... en lupaa että löytyy. Uudemman löytyy kyllä.

Pitäis toki löytyä ihan googlettamallakin.

Joo kyllä tuolta googlettelemalla näimmä jotakin löytyy...

Tuon pyörän pitäisi itseasiassa olla sun aikanaan rakentama, tiedä tosin mitä samaa siinä enää on :)
Otsikko: Vs: R1 moottorinohjaus
Kirjoitti: parjan_fin - 26.09.14 - klo:17:13
Eroaahan nuo.

Jos jostain löydät -06 tai -07 manuaalin, niin se on samaa tavaraa. Voin kattoa kotoa, jos mulla on jossain vanhan manuska sähköisessä muodossa... en lupaa että löytyy. Uudemman löytyy kyllä.

Pitäis toki löytyä ihan googlettamallakin.

Joo kyllä tuolta googlettelemalla näimmä jotakin löytyy...

Tuon pyörän pitäisi itseasiassa olla sun aikanaan rakentama, tiedä tosin mitä samaa siinä enää on :)


No kappas :)
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020