MP-Rata

MP-RATA => Radalla => Aiheen aloitti: wbaum - 19.09.14 - klo:10:46

Otsikko: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: wbaum - 19.09.14 - klo:10:46
Hauskan kuuloiset noi luurit, noihan olis ihan hel***in hauskat, täyttä vittuilua takaa vaan niin on kumma jos ei ala nostamiset vähenees...

Mitä tuohon kammo-hommaan tulee... Vedin kaverille vetoapuja kemoralla ja siinä jossain vaiheessa päivää sanoin ku itsekkin välillä aika limiitillä painoin, että ei tää kyl enää oo oikein mukavuusalueella, niin kaveri tokas takas, että ei tosiaankaa oo, pelottaa koko ajan niin saatanasti. Mopot vatkaa, miehet vatkaa, selkeitä oho!-virheitä keskimäärin kerran per kierros molemmille :D

Saatiin em. metodilla kaverilta kuitenki 2sekuntia pois enkasta  :)
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:10:49
Jännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: wbaum - 19.09.14 - klo:10:55
Niin kaikkeen sitä vähän tottuu tietenki. Mutta näitä mun aikoja pitäis pystyä ajamaan aika leikkisästi...  En tiä sitten onko noilla 1.11-1.13 kuskeilla kans millaista tuo meno, meneekö se rennosti noita lukemia.

Tosin kun kattoo noita mun parhaimpia kierroksia niin on siinä melkein 3 metrin tarkkuudella suurimmassa osassa rataa oltu linjalla, joten tuonne varmaan useempi sekunti jää. -_-
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:11:07
Niin kaikkeen sitä vähän tottuu tietenki. Mutta näitä mun aikoja pitäis pystyä ajamaan aika leikkisästi...  En tiä sitten onko noilla 1.11-1.13 kuskeilla kans millaista tuo meno, meneekö se rennosti noita lukemia.
Jos ajaminen ei oo rentoo, on perustekemisessä jotain oleellisesti pielessä.

Ja pyörän pitääkin elää tietyn verran, muttei liikaa.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: jarska - 19.09.14 - klo:11:18
Pistin tämän omaksi aiheeksi kun olen asiaa puinut mielessäni ja nyt sain sopivan aasinsillan.

Omalla kohdallahan se menee näin..
ajan melkeen koko kesän mukavuusalueellani, nostamatta juurikaan riskitasoa.
Ihan kivaa noinkin ja kuten olette huomanneet, kompensoin "tylsyyttä" säätelemällä ja virittämällä mopoa.

Jossain vaiheessa tuli kuitenkin mieleen, että pitäsköhän kokeilla ajaa oikeesti nopeempaa ja onnistuukohan se nostamatta riskitasoa liikaa.
Nojuu, ei nyt paljoa kovempaa menty, mutta tulin selkeesti pois mukavuusalueeltani(ihqu sana).
Fiilis oli kuitenkin rento, eikä missään vaiheessa tullu happipaikkoja, eikä läheltä piti tilanteita.
Lopputulema oli että omasta mielestäni junnaan liiankin kauan paikallani ja pitäisi vaan nostaa riskitasoa, kun ei se yhtään pahalta lopulta tuntunut.
Tuskin edelleenkään tulen nostamaan riskitasoani kovin paljoa kerrallaan, mutta kuitenkin päättäväisesti...vähän kerrallaan...vähemmän mukavuusalueella kaarrellen.

Nyt kun kattelee näitä meidän nopeasti kehittyviä kuskeja, niin aika moni käy turvallaan - väistämätöntä vai..?
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:11:57
Mun mielestä ajatusmalli siitä, että pitää nostaa riskitasoa, että pääsee pois mukavuusalueelta on jo oletuksena metsässä. Mukavuusalueelta voi mun mielestä poistua nostamatta riskiä, kunhan sen tekee hieman päätä käyttäen eikä päättömästi "joka paikkaan kovempaa" menttaliteetilla. Otetaan esimerkiksi kemoran kakkosmutka: Lähes jokainen jarruttaa siihen liian paljon ja ajaa mutkan liian hiljaa eikä pääse avaamaan sieltä kunnolla. Lähes jokainen myös tiedostaa tämän, mutta toistaa sitä kierroksesta toiseen, koska ihmisen vaistot pelon muodossa tahtovat pitää meidät siellä mukavammalla puolella pelon rajaa. Kun sitten tekee itselleen selväksi, että mutkaan voi jarruttaa metrin, viisi tai kymmenen (en suosittele) myöhemmin, niin tokihan se pelottaa ensimmäisellä kerralla, koska se samainen vaisto siellä potkii vastaan. Riskitaso ei pelon kanssa sitten nousekaan käsi kädessä kun tietoisesti haetaan lisää vauhtia paikkaan, jossa sitä puuttuu ja tiedetään, että voidaan ajaa kovempaa. Oleellista toki on, että tuota pelkoa pyritään päihittämään pienin askelin, jolloin ollaan sopivasti poissa mukavuusalueelta nostamatta riskitasoa yhtään. Vielä parempaan tulokseen pääsee jos pystyy analysoimaan sen pelottavan paikan oikean syyn. Esim. katse liian lähellä. Tällöin virheen korjauksella vauhti kasvaa vaikka ei poistuttaisi mukavuusalueelta ollenkaan.

Se milloin sitten voi puhua riskikertoimen nostamisesta on se, kun kierrosaika on jämähtänyt paikoillee eikö ole selkeää paikkaa tai syytä, joka olisi kierrosajan parantumisen esteenä, mutta pyritään ajamaan joka tapauksessa kovempaa. Tätäkin toki joutuu jossain kohtaa lajia hallitun riskin muodossa harrastamaan, ettei kehitys pysähdy, mutta se on sitten ihan oma tarinansa.

Edit. Eli jos haluaa kehittyä, ei kehitys tule sillä, että ajetaan vaan ympyrä kuin tiettyyn rajaan asti. Jos tahtoo jatkuvasti kehittyä, pitää aina radalle mennessä olla selkeä visio mitä siellä lähdetään kehittämään ja miten. Oli se sitten avaukset, jarrut, ajolinja, ajoasento tai joku muu. Kunhan siinä ajamisessa on joku tarkoitus. Joskus toki on hauska ajella ihan muuten vaan rennosti ympyrää sen kummempia funtsimatta, mutta sillä tyylillä ei kyllä juurikaan kehity.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: jarska - 19.09.14 - klo:12:03
Mun mielestä ajatusmalli siitä, että pitää nostaa riskitasoa, että pääsee pois mukavuusalueelta on jo oletuksena metsässä.

Juu, olet oikeassa, en vaan tienny nostavani pelkästään nopeutta, en riskitasoa..se selvisi vasta myöhemmin. :P
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: wbaum - 19.09.14 - klo:12:22
Mun mielestä ajatusmalli siitä, että pitää nostaa riskitasoa, että pääsee pois mukavuusalueelta on jo oletuksena metsässä.

Juu, olet oikeassa, en vaan tienny nostavani pelkästään nopeutta, en riskitasoa..se selvisi vasta myöhemmin. :P
Me kehiteltiin tallissa konsepti "ei vaan nosta" kun funtsittiin miten saadaan lisää mutkavauhtia nopeisiin mutkiin. Toimii kohtuullisesti. Tuo katse varmaan vois olla yks, ei oikein itsellä oo tietoo mihin katon, kyllä mä kauas yritän mutta taitaa usein tulla katottua sisäkanttaria kuinka se nyt osuu tällä kertaa.

Vinkki. Rengaskulujen pienentäminen menee kans tällä konseptilla. "ei vaan osta"
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:12:49
Mun mielestä ajatusmalli siitä, että pitää nostaa riskitasoa, että pääsee pois mukavuusalueelta on jo oletuksena metsässä.

Juu, olet oikeassa, en vaan tienny nostavani pelkästään nopeutta, en riskitasoa..se selvisi vasta myöhemmin. :P
Me kehiteltiin tallissa konsepti "ei vaan nosta" kun funtsittiin miten saadaan lisää mutkavauhtia nopeisiin mutkiin. Toimii kohtuullisesti. Tuo katse varmaan vois olla yks, ei oikein itsellä oo tietoo mihin katon, kyllä mä kauas yritän mutta taitaa usein tulla katottua sisäkanttaria kuinka se nyt osuu tällä kertaa.


Sen sisäkanttarin näkee ääreisnäölläkin riittävän hyvin kun vaan katse on sinne minne haluat olla menossa. Ajotaito II-kurssilla meillä on ihan kiva demo tuota katseenkäytöstä varikko-oloissa, voin pitää sen  halukkaille joku kerta varikolla. Käytännössä täysin itsestäänselvää asiaa, mutta havainnollistaminen auttaa aktiivista tiedostamista.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:12:52
Nitrous pukikin hyvin sanoiksi mitä vähän tuossa heitinkin. Eli missään nimessä mukaavussalueelta poistuminen ei tarkoita automaattisesti riskitason nostamista. Siinä poiketaan vaan totutusta toistotavasta ja kokeillaan jotain uutta.

Esimerkkinä vaikka parin vk takainen botnian reissu. Aloin ensi kertaa harjoittelemaan takajarrun käyttöä. Se johti siihen, että ajo meni ihan sekaisin ja joka jarrussa vähän pelotti (eli poistuttiin sieltä mukavuusalueelta). Vähintään pari mutkaa meni pitkäksi/kierros kun ajoitus ei vain täsmännyt jne.. Mutta mielestäni riskitaso ei noussut ollenkaan kun treenasin vain paikoissa missä on tilaa ajautua pidemmälle, enkä ihan viimiseen asti jättänyt jarrua muutenkaan. Sitten kun se jarrutus menikin ajoittain putkeen niin fiilis oli todella mahtava.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: qazwsx - 19.09.14 - klo:13:19
Itte olen parantanut vauhtia nopeissa mutkissa, ajamalla ne jonkun nopeamman perässä niin että se nopeampi on ollut riittävän kaukana ettei tule tuijotettua liian lähelle. Tuntuis jotenkin että tuo katseen käyttö on yksi suurimmista syistä mikä tuohon vauhdin nostoon vaikuttaa.

Rengaskuluissa ei musta kannnata säästellä, vaan pistää renkaisiin kaikki mitä liikenee. Sillä konstilla voi kokonaiskuluissa tulla isot säästöt kauden mittaan.:)


Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:13:23
Jännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D
Niimpä siinä taitaa käydä. Koska tossahan on kyse pään suodatuskyvyn kehittymisestä. Kaikki uusi vatkuli vaatii alkuun 100% kapasta, mut ei mee kauaakaan ku pää oppii suodattamaan siitä >99% pois ja jättää jäljelle vaan sen olennaisen hyödyllisen <1%.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:13:30
Kun sitten tekee itselleen selväksi, että mutkaan voi jarruttaa metrin, viisi tai kymmenen (en suosittele) myöhemmin, niin tokihan se pelottaa ensimmäisellä kerralla, koska se samainen vaisto siellä potkii vastaan.
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.
Vastaa lainaamalla
Tällöin virheen korjauksella vauhti kasvaa vaikka ei poistuttaisi mukavuusalueelta ollenkaan.
Aikanen jarrumerkki ei yleensä ole virhe, vaan seuraus yllä mainituista virheistä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:13:37
Kun sitten tekee itselleen selväksi, että mutkaan voi jarruttaa metrin, viisi tai kymmenen (en suosittele) myöhemmin, niin tokihan se pelottaa ensimmäisellä kerralla, koska se samainen vaisto siellä potkii vastaan.
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.
Vastaa lainaamalla
Tällöin virheen korjauksella vauhti kasvaa vaikka ei poistuttaisi mukavuusalueelta ollenkaan.
Aikanen jarrumerkki ei yleensä ole virhe, vaan seuraus yllä mainituista virheistä.

Se oli vain yksinkertainen esimerkki ilman sen syvempää analyysiä tuon pelon havainnollistamiseen, ei mikään kehotus jarrumerkin siirtoon.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:13:46
Kun sitten tekee itselleen selväksi, että mutkaan voi jarruttaa metrin, viisi tai kymmenen (en suosittele) myöhemmin, niin tokihan se pelottaa ensimmäisellä kerralla, koska se samainen vaisto siellä potkii vastaan.
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.
Vastaa lainaamalla
Tällöin virheen korjauksella vauhti kasvaa vaikka ei poistuttaisi mukavuusalueelta ollenkaan.
Aikanen jarrumerkki ei yleensä ole virhe, vaan seuraus yllä mainituista virheistä.

Se oli vain yksinkertainen esimerkki ilman sen syvempää analyysiä tuon pelon havainnollistamiseen, ei mikään kehotus jarrumerkin siirtoon.


Kuskit on yksinkertasia, ja moni kuski on yksinkertasesti yrittäny siirtää jarrumerkkiä, koska se TUNTUU yksinkertaselta, helpolta ja hyvältä ratkasulta. Siksi tartuin siihen.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:13:56

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:14:05

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....
No justhan sä sanoit ett on kiva ku mopo elää?
Vastaa lainaamalla
Jännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:14:16

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....
No justhan sä sanoit ett on kiva ku mopo elää?
Vastaa lainaamalla
Jännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D

No ihan miten vain. Fakta vaan on se et jos siinä kaasu/jarru hommassa sössit paniikissa sen jarrun sekunnin aikasemmin ja vertaat siihen et rullaat sen sekunnin 200km/h, niin jälkimmäisellä tavalla on kovempi kierrosaika ja parempi mutkanopeus
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: parjan_fin - 19.09.14 - klo:14:39
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Kunhan ehdin illalla, niin laitan tuonne Motopark-dataa -keskusteluun ihmeteltäväksi mun 1:27.4 kierrosajan viime syksyltä. Jos sen vaan jostain vielä löydän, kun läppäri otti ja porsi kesällä ukkosen takia. Siitä voi ihmetellä jarrutuksia, avauksia yms. tuossa vauhdissa ja suhteuttaa niitä sitten miten haluaa omiin aikoihinsa sekä omaan tekemiseen.

EDIT: Sen verran lisää vielä, että missään kohden ei tuolla kyseisellä kierroksella tuntunut siltä, että peli lähtee lapasesta, se ei pysähdy tai käänny, eikä missään kohden ollut kiire tekemään mitään. Eikä edes takarengas luistanut kertaakaan. Kyseessä siis uusi Pirellin SC1 seoksen 180/60 rinkula silloin.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: paaton - 19.09.14 - klo:14:40
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Vuorela - 19.09.14 - klo:14:55
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Nyt varmaan ymmärrän kommentin väärin, kun kuulostaa niin erkoiselta. Mikäs on oikea jarrutustekniikka nopeaan ajamiseen?
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Cat - 19.09.14 - klo:15:05
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:15:07
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Muistelenko oikein, että tosta juteltiin keväällä? "Eka mutkanopeus, sitten jarruttaminen."
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:15:43
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:15:44
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:15:46
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.
Se mitä olen sinua paljon nopeampien kuskien dataa katsellut, niin sen perusteella väittäisin että olet täysin väärässä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Mikko K. - 19.09.14 - klo:15:51
Kahteen kertaan on tullut vedettyä keula alta jarrun alusta viimeisestä kolmesta kaadosta. Toisen kerran laitan liian löysän keulan piikkiin. Ei se romujen keräily paljoa kehitä ja omalla kohta olen havainnut tuon markee tyylisen kaasulta jarrulle menon turhan haastavaksi ja riskialttiiksi tavaksi kehittää omaa vauhtia. Tulosta tulee kevyemmällä jarrulla johon sitten joskus kyllästyy ja se merkki siirtyy kuin itsestään.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:16:02
Kahteen kertaan on tullut vedettyä keula alta jarrun alusta
Missä paikoissa?
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: paaton - 19.09.14 - klo:16:03
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?

No en. Ei sitä minusta vaan voi tehdä näinpäin. Koko mutka menee ketuiksi, jos jarruttelee sillä suoralla vauhdin pois liian kovalla jarrulla. Minä teen juuri niinkuin cat, eli hilaan ensin tuon mutkaan sisään menon järkeväksi ja yritän sitten koventaa jarruja. Yritykseksihän se minulla jää, koska jarruttelen vaan aika löysästi.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Taffu - 19.09.14 - klo:16:26
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.

Ompa muuten jotenki hyvä idea, ens kesänä testiin.  peukku_1

Omaa dataa katoin, ni mulla kemoran pääsuoralla 1s maksimikiihdytyksestä -1,26G jarruun.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:16:29
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?

No en. Ei sitä minusta vaan voi tehdä näinpäin. Koko mutka menee ketuiksi, jos jarruttelee sillä suoralla vauhdin pois liian kovalla jarrulla. Minä teen juuri niinkuin cat, eli hilaan ensin tuon mutkaan sisään menon järkeväksi ja yritän sitten koventaa jarruja. Yritykseksihän se minulla jää, koska jarruttelen vaan aika löysästi.
No oppiikos siinä jarruttamaan jos vaan lähtee hilaamaan jarrumerkkiä eteenpäin? Vai tuleeks kokoajan mutka ja ulkokanttare silmille ja ajo on väkinäistä vääntämistä?
"Tää mopo ei käänny" on kuultu monenkin kuskin suusta. No ei kai se käänny jos kuski ajaa sen siihen tilaan että se ei käänny.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:16:39
No oppiiko ajaan mutkia jos tappaa vauhdin liika aikasin eikä jarrua riitä mutkaan? Eikä se sillon muuten käännykkään kunnolla...
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: paaton - 19.09.14 - klo:16:44
Sitä jarrumerkkiä ei edes välttämättä tarvitse siirtää... Kovaa sisään kovaa ulos ja vot, joudutkin jarruttamaan kovempaa koska vauhti kasvaa.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: paaton - 19.09.14 - klo:16:46
Ja minä olen helkkarin huono puhumaan jarrumerkeistä, kun nuo ovat vielä opettelun alla. Tähän asti olen jarrutellut vaan tunteella. Tyhmää juu.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:16:50
Sitä jarrumerkkiä ei edes välttämättä tarvitse siirtää... Kovaa sisään kovaa ulos ja vot, joudutkin jarruttamaan kovempaa koska vauhti kasvaa.
Ja sellanen kuski joka ei osaa jarruttaa kovempaa, alkaa jarruttaa aikasemmin...
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: paaton - 19.09.14 - klo:16:56
Sitä jarrumerkkiä ei edes välttämättä tarvitse siirtää... Kovaa sisään kovaa ulos ja vot, joudutkin jarruttamaan kovempaa koska vauhti kasvaa.
Ja sellanen kuski joka ei osaa jarruttaa kovempaa, alkaa jarruttaa aikasemmin...

No silloin on se sisäänmeno jo kunnossa. Sitten on helppo koventaa sitä jarrua. Mutta juu, pakkohan niitä tehojakon on jarruun saada, mulla on tuon opettelu edessä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: jiknnn - 19.09.14 - klo:17:00
Catin kommentti kannattaa lukea ajatuksen kanssa läpi jo pelkästään Catin kierrosaikojen perusteella :)
 
Eniten voi aikaa säästää siellä, missä sitä kuluu eniten eli hitaimmat mutkat. Murmelan suosittelema opiskelumenetelmä huonontaa kierrosaikaa, koska vauhti on pois kauan ennen mutkaa. Yleensäkin väittäisin, että suurin osa porukasta osaa kyllä jarruttaa kohtuu tehokkaasti, mutta koska jarru aloitetaan myöhään, niin jarrutetaan liikaa, mutkaan mennään hiljaa ja siinä sitten säädetään kaasua ja jarrua vielä mutkassa.

Ongelma lienee sillä porukalla suurin, jotka on jo päässeet ajamisesta jyvälle ja mutta parannusta pitää saada nyt heti äkkiä.

Enivei itse höpisen siitä, että silmän pitää ensin tottua vauhtiin, minkä jälkeen pystyy säätämään mutkavauhdin kohdalleen sisäänmennessä. Siihen turvallisin ja helpoin keino on jarruttaa aikaisemmiin ja mennä siinä "mukavuusalueella" hetki, mutta lopettaa jarru niin että voi rullata kaasu kiinni apeksiin ja siitä sitten lähtä avaamaan niin, että rullaa käännetään kiinnipäin vasta seuraavassa mutkassa. eli ei säädetä mutkassa.
Mutkaan mennessä ongelma on siinä, että pitää pystyä vaistolla arvioimaan onko vauhti oikea. Se vaatii kierroksia ja tottumista. lisäksi pidon rajat vaihtelee kelin ja renkaiden mukaan. Jokatapauksessa tappojarrun aikana ei ainakaan itsellä kapasiteetti riitä vauhdin arviointiin vaan yleensä jarruttaa liikaa tai tulee pashat housuun ja linja menee leveäksi.

Jääratahommissa on tullut kokeiltua mennä täysjarrulla apeksiin asti, koska  tukijalka on varmistamassa. Siinä sisääntulovauhti on järjetön ja on vähän niinku muutama varma kuolema joka kierroksella :) kuitenkin siitä sitten selviää...   
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:17:26
Yleensäkin väittäisin, että suurin osa porukasta osaa kyllä jarruttaa kohtuu tehokkaasti, mutta koska jarru aloitetaan myöhään, niin jarrutetaan liikaa, mutkaan mennään hiljaa ja siinä sitten säädetään kaasua ja jarrua vielä mutkassa.
30-50 nopeen ryhmän kuskin otannalla väittäisin että suurin osa porukasta ei osaa jarruttaa tehokkaasti, ei edes kohtuu tehokkaasti. Hyvin tyypillistä on että pitkän suoran jälkeen jarruteho on maksimissaan 65-75%, ja "lyhkäsillä" pätkillä mutkasta toiseen, varsinkin jos pitää vaihtaa viel puolelta toiselle (eli tekemistä on kerralla paljon), jarruteho on 40-60%.

Ja yhtenä esimerkkinä: Harrastelijan silmissä "älyttömän nopeita", siis semmosii mihin pystyy vaan nopeen ryhmän nopeimmat, kierrosaikoja pystyy ajamaan 50% avauksilla ja 50% jarruilla jos vaan ajolinja on millilleen kunnossa ja apeksinopeudet maksimaaliset.

Yksi syy vauhdin loppumiseen voipi myöskin olla se että koska ei osata jarruttaa, niin jarrutetaan ajoissa jotta saadaan se vauhti sille tasolle jolla pää sen kestää.
Eikä myöskään ole luottoa siihen jarruun, koska siinä jarrussa ei ole tehoa, joten on pakko jarruttaa ajoissa jotta olisi jotain marginaalia.

Siinä kyllä olet oikeassa että tehtyjä virheitä yritetään monesti korjata tekemällä lisää virheitä, koska se TUNTUU helpolta ja yksinkertaselta ratkasulta.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: jiknnn - 19.09.14 - klo:17:46
Ja yhtenä esimerkkinä: Harrastelijan silmissä "älyttömän nopeita", siis semmosii mihin pystyy vaan nopeen ryhmän nopeimmat, kierrosaikoja pystyy ajamaan 50% avauksilla ja 50% jarruilla jos vaan ajolinja on millilleen kunnossa ja apeksinopeudet maksimaaliset.

Eli tämä rakoittaa juurikin, että tonnarinelikolla voi ajaa Kemorassa 1.10 - 1.11 kohtuu rennosti.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:18:12
Yleensäkin väittäisin, että suurin osa porukasta osaa kyllä jarruttaa kohtuu tehokkaasti, mutta koska jarru aloitetaan myöhään, niin jarrutetaan liikaa, mutkaan mennään hiljaa ja siinä sitten säädetään kaasua ja jarrua vielä mutkassa.
30-50 nopeen ryhmän kuskin otannalla väittäisin että suurin osa porukasta ei osaa jarruttaa tehokkaasti, ei edes kohtuu tehokkaasti. Hyvin tyypillistä on että pitkän suoran jälkeen jarruteho on maksimissaan 65-75%, ja "lyhkäsillä" pätkillä mutkasta toiseen, varsinkin jos pitää vaihtaa viel puolelta toiselle (eli tekemistä on kerralla paljon), jarruteho on 40-60%.

Ja yhtenä esimerkkinä: Harrastelijan silmissä "älyttömän nopeita", siis semmosii mihin pystyy vaan nopeen ryhmän nopeimmat, kierrosaikoja pystyy ajamaan 50% avauksilla ja 50% jarruilla jos vaan ajolinja on millilleen kunnossa ja apeksinopeudet maksimaaliset.

Yksi syy vauhdin loppumiseen voipi myöskin olla se että koska ei osata jarruttaa, niin jarrutetaan ajoissa jotta saadaan se vauhti sille tasolle jolla pää sen kestää.
Eikä myöskään ole luottoa siihen jarruun, koska siinä jarrussa ei ole tehoa, joten on pakko jarruttaa ajoissa jotta olisi jotain marginaalia.

Siinä kyllä olet oikeassa että tehtyjä virheitä yritetään monesti korjata tekemällä lisää virheitä, koska se TUNTUU helpolta ja yksinkertaselta ratkasulta.

Edelleenkin se jarrutus on vain yksi osa sitä kierrosaikaa. En näe mitään järkeä jarrun viimeisten hifistelyjen painottamisella harrastelijatasolla. Ne joilla kierrosaikojen paraneminen on tuosta kaasu/jarru kymmenyksistä kiinni tietää sen varmaan ilman foorumeitakin.

Yhtälailla voitaisiin alkaa hifistelemään kaasunavaamisen kanssa. Missä kohtaa rataa pitäs olla torvi auki jne....

Ennemmin kaikissa "työvaiheissa" etenee pikkuhiljaa ja vasta sitten kun kaikki alueet menee sinne 90% onnistumisen alueelle niin alkaa hieromaan ne viimiset kymmenykset. Tämä ainakin oma ajatusmaailma tämän asian suhteen nykyään. Viime kesänä meni paljon harjoitusaikaa harakoilla juuri tämän on/off jutun kanssa.

Pelkkä teoria ei tässäkään auta vaan se pitää saada tuotua käytäntöön. Tuollainen vähemmän kuskia yhtäaikaa stressaava "tehoton" tapa tuottaa monesti vaan paremman tuloksen kuin se oikea tapa
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:18:25
Edelleenkin se jarrutus on vain yksi osa sitä kierrosaikaa. En näe mitään järkeä jarrun viimeisten hifistelyjen painottamisella harrastelijatasolla. Ne joilla kierrosaikojen paraneminen on tuosta kaasu/jarru kymmenyksistä kiinni tietää sen varmaan ilman foorumeitakin.

Yhtälailla voitaisiin alkaa hifistelemään kaasunavaamisen kanssa. Missä kohtaa rataa pitäs olla torvi auki jne....
Muuten ehkä joo, mutta niissä tehottomissa avauksissa on yhteensä tarjolla vain kymmeyksiä, vs tehottomissa jarruissa on tarjolla sekuntteja.
Ja se ett avaus osuu ei tarkota sitä että jarru osuu.
Mut jos jarru osuu, niin siitä yleensä seurauksena on se että avaus osuu.
Sen takia se jarru on huomattavasti tärkeempi osa-alue kuin avaukset, jos ajatellaan kierrosaikaa.

Sanotaan vaikka ett kuski ajaa alastaro 1:30 vauhtia, ja sit treenaa avauksia, aika paranee ehkä tasolle 1:29, ilman jarrujen treenaamista.
Jos sama kuski treenaa jarruja, aika paranee ehkä tasolle 1:24, ilman avausten treenaamista.

Ja toisaalta, niin ajaa kuin treenaa, ett jos treenaa lurujarruja, niin sittempä osaa ne lurujarrut, mutta ei kovia jarruja.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: jarska - 19.09.14 - klo:18:31
Edelleenkin se jarrutus on vain yksi osa sitä kierrosaikaa. En näe mitään järkeä jarrun viimeisten hifistelyjen painottamisella harrastelijatasolla. Ne joilla kierrosaikojen paraneminen on tuosta kaasu/jarru kymmenyksistä kiinni tietää sen varmaan ilman foorumeitakin.

Tismalleen samaa mieltä.
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.



Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:18:56
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.
Tai ehkä sä sait tolla tavalla korjattua sen varsinaisen virheen mikä oli väärä ajolinja? Jonka takia sä olit joutunu tappamaan sen vauhdin?
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:19:04
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.
Tai ehkä sä sait tolla tavalla korjattua sen varsinaisen virheen mikä oli väärä ajolinja? Jonka takia sä olit joutunu tappamaan sen vauhdin?


Juu saattoi korjata, mut se 100% varmaa ettei olisi sitä virhettä korjannut on/off jarrulla. Kiesus et joillain on vaikea myöntää olleensa väärässä
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:19:13
,
Ja toisaalta, niin ajaa kuin treenaa, ett jos treenaa lurujarruja, niin sittempä osaa ne lurujarrut, mutta ei kovia jarruja.

EI kai kenelläkään ole tarkoitus treenata lurujarruja vaan edetä siinäkin pikkuhiljaa. Tuo jarrujen täysillä kiinni leipominen suoraan kaasulta ja varsinkin sen oikea ajoittaminen on ehkä yks vaikeimmista osa-alueista rata-ajossa ja jos sitä lähtee treenaamaan liian isoilla harppauksilla, on ihan varmasti edessä raatoautokyyti. Lisäksi sillä pilaa itseltään sen mutka-ajon. Mun mielestä tuo pitää treenata niin, että ajellaan pehmeillä jarruilla niin pitkään, että saadaan ajolinja ja mutkavauhti kohdalleen avausta varten. Kun ne alkaa osumaan, voi alkaa siirtämään jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa (=kiristämään jarrua ja jarrun aloitusta).  Tämä kuitenkin niin pienillä askelilla, että linja ja mutkanopeus säilyy koko ajan. Pelkällä jarrun opettelulla ei tosiaan tee muuta kuin sotkee oman ajon vaan asioita pitää tehdä kokonaisuutena.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: app - 19.09.14 - klo:19:14
Edelleenkin se jarrutus on vain yksi osa sitä kierrosaikaa. En näe mitään järkeä jarrun viimeisten hifistelyjen painottamisella harrastelijatasolla. Ne joilla kierrosaikojen paraneminen on tuosta kaasu/jarru kymmenyksistä kiinni tietää sen varmaan ilman foorumeitakin.

Tismalleen samaa mieltä.
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.






Just näin. Vittuako sillä on väliä vaikka puol sekkaa kestää suoran päässä jarrulle meno siitä kun kaasun laskee. Sitä me hierotaan pitkään vielä, ettei liian aikasin mennä jarrulle, ja varsinkin meidän pitää toistoilla toistojen perään oppia pitään sitä jarrua kallellaan, ilman että mennään nurin. Turhaa sähläystä opetella jotain salamatekniikkaa oikeen käden ranteelle, kun joka mutkassa mennään kuitenkin vielä koko paska ihan liian hiljaa. Siis etitään jarrupaikkoja.

ja tämähän oli taas absoluuttinen totuus. Tossa dokumentit: ass_1
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: parjan_fin - 19.09.14 - klo:19:15
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Nyt varmaan ymmärrän kommentin väärin, kun kuulostaa niin erkoiselta. Mikäs on oikea jarrutustekniikka nopeaan ajamiseen?


Eli kaasulta ei suoraan hyökkää kuin ehkä just tasan Marquez täyteen jarrutukseen, mutta sellaisia on ihan turha vertailla normi kuolevaisten touhuun sekä kalustoon.

Itse ainakin oppinut nopeampaan ajoon niin, että ensiksi aloitetaan jarrutus rauhassa, jarrua tiukennetaan koko ajan ja kun alkaa apexi lähestymään ja vauhti siihen olemaan kokolailla kohdillaan, niin aletaan hiljaksiin päästämään jarrua löysemmälle ja apexissa ollaankin jo mahdollisesti vedolla.

Hyödyt tuosta on ne, että peli ei elä sinne mutkaan sisään mentäessä niin paljoa ja on oikeasti aikaa ja kapasiteettiä keskittyä siihen oleellisimpaan, eli mutkaan jarruttamiseen ja sen ajamiseen oikealla linjalla.

Sitten kun tulet nopeammaksi ja olet perusteissa hyvällä tasolla, niin tuo koko prosessi alkaa nopeutumaan, mutta ajatus on edelleen sama. Et lyö sitä jarrua heti jarrutuksen alussa täysille, etkä myöskään räpsäytä sitä irti. Rauhalliset teot siirtyvät, samoin kuin ne äkkipikaiset, pyörän käyttäytymiseen ja sitä kautta siihen kierrosaikaan.

Käsitykseni mukaan juuri tuon takia nopea kierros ei välttämättä aina näytä yhtään miltään, se on tylsää katsottavaa, mutta pelihän vaan etenee.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:19:37

Ja yhtenä esimerkkinä: Harrastelijan silmissä "älyttömän nopeita", siis semmosii mihin pystyy vaan nopeen ryhmän nopeimmat, kierrosaikoja pystyy ajamaan 50% avauksilla ja 50% jarruilla jos vaan ajolinja on millilleen kunnossa ja apeksinopeudet maksimaaliset.


Tämä on totta, mut kuskina sillon on myös se "älyttömän nopea" kuski joka ajelee puoliteholla, eli se tietää mitä tekee. Ihan käytännössä
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: paaton - 19.09.14 - klo:19:44
Mullakin on sellainen heikko epäily, että se kierrosaika on jemmassa tuolla jarrumerkin ja apexin välillä.

Kemoran paluun vasurissa tämän näkee helpoiten. Omasta mielestä en edes jarruta sinne kovaa, mutta siltikin/sen vuoksi voin ohitella siinä ulko kautta. 

Ja tässä on minusta myös syy siihen, miksei hi/lo nopeuksilla tee oikein mitään. Jos ajat koko paluun vasurin sitä hitainta vauhtia, niin aikaa kuluu takuulla enemmän mitä rullailussa ennen jarrua.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:20:07
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.
Tai ehkä sä sait tolla tavalla korjattua sen varsinaisen virheen mikä oli väärä ajolinja? Jonka takia sä olit joutunu tappamaan sen vauhdin?


Juu saattoi korjata, mut se 100% varmaa ettei olisi sitä virhettä korjannut on/off jarrulla. Kiesus et joillain on vaikea myöntää olleensa väärässä

Kiesus että joillakin on pakonomainen tarve lukea ja ymmärtää teksti ihan päin hel****iä.
Näytä mulle kohta, missä neuvoin jarskaa korjaamaan ongelmansa jarrulla, niin voit paukutella henkeleitäs lisää.

Sitä odotellessa, Ne Muut voi vaivihkaa vaikkapa lukaista tuon uudelleen:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=825.msg29305#msg29305
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Vuorela - 19.09.14 - klo:20:14
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Nyt varmaan ymmärrän kommentin väärin, kun kuulostaa niin erkoiselta. Mikäs on oikea jarrutustekniikka nopeaan ajamiseen?


Eli kaasulta ei suoraan hyökkää kuin ehkä just tasan Marquez täyteen jarrutukseen, mutta sellaisia on ihan turha vertailla normi kuolevaisten touhuun sekä kalustoon.

Itse ainakin oppinut nopeampaan ajoon niin, että ensiksi aloitetaan jarrutus rauhassa, jarrua tiukennetaan koko ajan ja kun alkaa apexi lähestymään ja vauhti siihen olemaan kokolailla kohdillaan, niin aletaan hiljaksiin päästämään jarrua löysemmälle ja apexissa ollaankin jo mahdollisesti vedolla.

Hyödyt tuosta on ne, että peli ei elä sinne mutkaan sisään mentäessä niin paljoa ja on oikeasti aikaa ja kapasiteettiä keskittyä siihen oleellisimpaan, eli mutkaan jarruttamiseen ja sen ajamiseen oikealla linjalla.

Sitten kun tulet nopeammaksi ja olet perusteissa hyvällä tasolla, niin tuo koko prosessi alkaa nopeutumaan, mutta ajatus on edelleen sama. Et lyö sitä jarrua heti jarrutuksen alussa täysille, etkä myöskään räpsäytä sitä irti. Rauhalliset teot siirtyvät, samoin kuin ne äkkipikaiset, pyörän käyttäytymiseen ja sitä kautta siihen kierrosaikaan.

Käsitykseni mukaan juuri tuon takia nopea kierros ei välttämättä aina näytä yhtään miltään, se on tylsää katsottavaa, mutta pelihän vaan etenee.

Eli suht samoilla linjoilla asiasta taidetaan olla. Tekstistä vaan jää monesti asiat väärin ymmärretyiksi. Itse kyllä kuitenkin miellän asian niin, että kun jarrumerkki ja vauhti jolla siihen tullaan alkaa olla kohdallaan, niin jarrutus aloitetaan suoraan aikas isolla teholla jos se vain siinä paikassa on mahdollista. Siitä sitten jarrua loppua kohti keventäen sinne mutkaan. Vauhtia jolla mutkaan mennään sovitetaan enemmän siellä jarrun keskivaiheissa tai vähän jälkeen kuin alussa. Jarrun aloitus ei monessakaan paikassa tarvi olla kovin pehmeä ainakaan omilla jarrutehoilla ja alustalla. Tärkeydeltään ihan eri suuruusluokkaan on se pehmeys jarrun päästämisessä ja kaasun avaamisessa kuin kaasun sulkemisessa ja jarrun aloituksessa. Askel kerrallaan kun kiristää jarrun aloitusta, niin aika hyvin pääsee tontille kuinka kovaa voi jarrulle mennä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:20:26
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.
Tai ehkä sä sait tolla tavalla korjattua sen varsinaisen virheen mikä oli väärä ajolinja? Jonka takia sä olit joutunu tappamaan sen vauhdin?


Juu saattoi korjata, mut se 100% varmaa ettei olisi sitä virhettä korjannut on/off jarrulla. Kiesus et joillain on vaikea myöntää olleensa väärässä

Kiesus että joillakin on pakonomainen tarve lukea ja ymmärtää teksti ihan päin hel***tiä.
Näytä mulle kohta, missä neuvoin jarskaa korjaamaan ongelmansa jarrulla, niin voit paukutella henkeleitäs lisää.

Sitä odotellessa, Ne Muut voi vaivihkaa vaikkapa lukaista tuon uudelleen:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=825.msg29305#msg29305


Itse puutuin tohon kaasulta jarrulle siirtymiseen mistä oli puhe laajemminkin. Pilkut saat nussia ihan ite
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Cat - 19.09.14 - klo:21:04
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Muistelenko oikein, että tosta juteltiin keväällä? "Eka mutkanopeus, sitten jarruttaminen."


Joo, kyllä mä sitä ongelmaa monelle oon kirvannut. Oikeastaan kehitys tapahtui, kun kisatreeneissä ja kisoissa huomasi, että v***u nuo sukeltaa kovaa tuonne mutkaan. Sitten piti vain löytää tapa saada itellekkin se vauhti.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: pienisopoapina - 19.09.14 - klo:21:09
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:21:11
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Mut molemmissa se jarru pitäs vetää samalla tavalla, että rutiini tekemiseen kehittyy.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 19.09.14 - klo:21:17
Ehkä nämä erimielisyydet on paras jättää tähän omalta osalta. Jatkossa kattellaan vain sivusta
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Cat - 19.09.14 - klo:21:29
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?


Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.


Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?



Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: paaton - 19.09.14 - klo:21:32
Ehkä nämä erimielisyydet on paras jättää tähän omalta osalta. Jatkossa kattellaan vain sivusta

Pöh, muuten rata on kohta täynnä on/off jarruttelevia mopoilijoita.
Minusta tämä oli tosi aiheellinen aloitus sinulta ja varsinkin tuota catin kirjoitusta arvostan tosi paljon. Aika vähissä on tuollaiset kaverit, jotka osaavat ja voivat tehdä muutoksia ajamiseensa noin nopeasti. Ja sitten kun se lopputulos näkyy vielä kellossakin...
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 19.09.14 - klo:21:38
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.

Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.

Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.

Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:21:47
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.

Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.

Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.


Tolla tavalla ei koskaan opi ajamaan sitä mutkaa, koska vauhti loppuu kesken. Ensin pitää opetella ajamaan mutka, sitten opetella menemään sinne jarrulla sisään ja viimeisenä ruvetaan hieromaan sitä jarrutehoa.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: jarska - 19.09.14 - klo:22:17
Tolla tavalla ei koskaan opi ajamaan sitä mutkaa, koska vauhti loppuu kesken. Ensin pitää opetella ajamaan mutka, sitten opetella menemään sinne jarrulla sisään ja viimeisenä ruvetaan hieromaan sitä jarrutehoa.

Kyllä kyllä ja kyllä, juuri näin.

Tässä uudelleen video esimerkkinä, osaan kyllä jarruttaa, mutten kääntää, enkä sovittaa vauhtia mutkaan:

http://youtu.be/geRp1il_vIU
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: jiknnn - 19.09.14 - klo:22:28
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Mut molemmissa se jarru pitäs vetää samalla tavalla, että rutiini tekemiseen kehittyy.

Ne on erilaisia siinä mielessä että 1-mutkassa pitää olla "early-apex" eli normiapexin kohdalla pitää rullaa jo pyörittää auki. Paluusuoran päässä periaateesa "late-apex" toimii myös, koska mutkan jälkeen ei kunnon suoraa ole ja suoran/seuraavan oikean voi ajaa useammalla tavalla. 
Enivei molemmissa voi hävitä paljon aikaa, koska 1-mutkan lähtönopeus vaikuttaa koko seuraavan suoran ja paluusuoran jälkeen vasen on pitkä mutka, jossa ollaan kauan, joten jos ei ole max. vauhti mutkassa se näkyy kellossa. Ja sitten kun sisäänmenovauhdit pelaa vaistolla, niin jarrumerkkiä voi alkaa säätämään.

Tää on hyvä ketju, koska ollaan aikalailla jutun ytimessä. Liika yrittäminen pitäis saada pois ja just näiden oleellisten asioiden tunnistamisen kautta päästä ajamaan rennosti.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Cat - 19.09.14 - klo:22:35
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.

Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.

Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.




Sittenkun alkaa oppia menemään täyskaasulta täysjarrulle, ja siirtää jarrumerkkiä, niin kohta tullaankin mutkaan sisään sen verran lujaa, että alkaa niitä tilanteita tulemaan, ja etusia lipsumaan alta. Kun kuski ei edelleenkään tuolla sun tyylillä opi ajamaan sitä mutkaa, niin tilanteita tulee, kun huomataan, että "oho, nyt tullaanki vähän ylikovaa"  vaikkei oikeasti edes tulla, mutta mistäs kuski sen tietäisi, kun ei ole sitä mutkanopeutta reenannut..


Tuolla sun tyylillä se on sitä, että hirveä jarrusähläys, ajetaan mutka taluttaen ja seuraavaan jarruun taas hirvee sähläys, ja taas mutka taluttaen ja kohta tuleekin romua. Mielestäni tuo on todella aggressiivinen tapa ajaa, joka ei ole hyvä.


Pari napsua rauhotetaan sitä jarrua, jolloinka mennään mutka kovempaa, ja siinä samalla oppii paremmin käyttämään rataakin. Kun siihen touhuun tulee hyvä rytmi päälle, niin siirretään vähän jarrumerkkiä --> kuski huomaa, että kappas nyt pitää VÄHÄN kiristää taas jarrua. Pikkuhiljaa joka osa-aluetta.


ja muutenkin, mun mielestä jarrumerkin siirtäminen on ihan v**un vaikeeta. Arvioi siinä 200km/h vauhdissa 20 metriä.

Tietty kiintopiste, josta alkaa aina jarruttaan, mutta löysemmällä jarruteholla. Sitten se menee omaan päähän, että sinne voi ajaa niin kovaa, jolloin se jarrumerkki alkaa pikkuhiljaa siirtyä eteenpäin automaattisesti.

Sitten varsinkin kun reenaa tolla sun tavalla ja erehtyy menemään kisaan, ja saa sen kisakiiman päälle.. sitä romun määrää, kun yrittää pysyä muiden mukana, muttei osaa ajaa mutkia..





Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.14 - klo:22:47
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Mut molemmissa se jarru pitäs vetää samalla tavalla, että rutiini tekemiseen kehittyy.

Ne on erilaisia siinä mielessä että 1-mutkassa pitää olla "early-apex" eli normiapexin kohdalla pitää rullaa jo pyörittää auki. Paluusuoran päässä periaateesa "late-apex" toimii myös, koska mutkan jälkeen ei kunnon suoraa ole ja suoran/seuraavan oikean voi ajaa useammalla tavalla. 
Enivei molemmissa voi hävitä paljon aikaa, koska 1-mutkan lähtönopeus vaikuttaa koko seuraavan suoran ja paluusuoran jälkeen vasen on pitkä mutka, jossa ollaan kauan, joten jos ei ole max. vauhti mutkassa se näkyy kellossa. Ja sitten kun sisäänmenovauhdit pelaa vaistolla, niin jarrumerkkiä voi alkaa säätämään.

Tää on hyvä ketju, koska ollaan aikalailla jutun ytimessä. Liika yrittäminen pitäis saada pois ja just näiden oleellisten asioiden tunnistamisen kautta päästä ajamaan rennosti.
Ite tykkään ajaa paluusuoran jälkeisen vasurin tupla-apeksina ja ykkösen karvan normaalia myöhempi taitto, että saa vauhtia katsomosuoralle.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: tamik87 - 19.09.14 - klo:22:51
Itsellä on nyt tullut mielipide että ensin olisi tärkeintä oppia käyttämään rataa hyväkseen ja ajolinjoja. Jarruttamisen opettelu on tärkeää jos haluaa saada aina varmasti apeksit ja kanttarit kohdilleen. Ilman kaasua ja jarrua kurviin sukeltaminen on epätarkkaa ja vaarallista, sen olen oppinut. Eli mitä tähän kinasteluun tulee niin olen siinä mielessä murmelan kanssa linjoilla että Se jarruttaminen olisi hyvä opetella sellaiseksi että suurin jarrupaine tulee heti alussa ja Se vähenee kurvia kohden. Jos sitä jarruttelee rennosti niin siitä tulee helposti semmonen että jarrupaine vaeltelee sisääntulon aikana mikä ei tee välttämättä hyvää renkaan pidolle. Tämmöset fiilingit itellä.
Sent from my Lumia 1020
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: jiknnn - 19.09.14 - klo:23:12
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Mut molemmissa se jarru pitäs vetää samalla tavalla, että rutiini tekemiseen kehittyy.

Ne on erilaisia siinä mielessä että 1-mutkassa pitää olla "early-apex" eli normiapexin kohdalla pitää rullaa jo pyörittää auki. Paluusuoran päässä periaateesa "late-apex" toimii myös, koska mutkan jälkeen ei kunnon suoraa ole ja suoran/seuraavan oikean voi ajaa useammalla tavalla. 
Enivei molemmissa voi hävitä paljon aikaa, koska 1-mutkan lähtönopeus vaikuttaa koko seuraavan suoran ja paluusuoran jälkeen vasen on pitkä mutka, jossa ollaan kauan, joten jos ei ole max. vauhti mutkassa se näkyy kellossa. Ja sitten kun sisäänmenovauhdit pelaa vaistolla, niin jarrumerkkiä voi alkaa säätämään.

Tää on hyvä ketju, koska ollaan aikalailla jutun ytimessä. Liika yrittäminen pitäis saada pois ja just näiden oleellisten asioiden tunnistamisen kautta päästä ajamaan rennosti.
Ite tykkään ajaa paluusuoran jälkeisen vasurin tupla-apeksina ja ykkösen karvan normaalia myöhempi taitto, että saa vauhtia katsomosuoralle.

Mjoo, ajetaan vissiin samalla tavalla, ei vaan ole nuo termit hanskassa. 1-mutka onkin late-apex, eli kääntö myöhässä ja sisäreunassa käydään vähän pääsuoran puolella. Paluusuoran jälkeisessä sisäreunan kautta keskemmäs, jossa hitain kohta ja siitä avausta ja sisäreunan kautta pois. Lienee tupla-apex. Enivei tässä oma fiilis on että vois mennä kovempaa sisään ja siirtää hitainta kohtaa vähän kauemmas.
Sama fiilis 3-mutkassa, että aina menee liian hitaasti sisään ja joutuu avaamaan liian aikaisin. minimivauhti on 100kmh kieppeillä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: parjan_fin - 20.09.14 - klo:08:21
Itse ajan tuon Kemoran paluun melko samoin kuin Lemminkäisen. Eli 100, vai onko 150, -taululla, en muista ulkoa enää, otan suoran linja sisäkanttaria kohden. Tuolloin pystyn jarruttamaan pidempään pystyssä ja tiukemmin. Ja itse mutkassa tehdään pikkusen terävämpi käännös kuin normaalisti. En koita ajaa sitä pyöreänä pitkänä mutkana, vaan mahdollisimman lyhyenä ja terävänä.

Todennäköisesti ajan senkin päin prinkkalaa, mutta 10.9 sieltä on kelloon napsahtanut.

Ja heitän vielä yhden kulman ajateltavaksi tai muisteltavaksi, eli etujarrullahan se pyörä käännetään.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: raukkis - 21.09.14 - klo:08:06
Tässä murmelalle ja muillekin avuksi. Ei oo jarrumerkki enää hukassa, löytyy pohjoisen radalta..
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: qazwsx - 24.07.15 - klo:20:51
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Kunhan ehdin illalla, niin laitan tuonne Motopark-dataa -keskusteluun ihmeteltäväksi mun 1:27.4 kierrosajan viime syksyltä. Jos sen vaan jostain vielä löydän, kun läppäri otti ja porsi kesällä ukkosen takia. Siitä voi ihmetellä jarrutuksia, avauksia yms. tuossa vauhdissa ja suhteuttaa niitä sitten miten haluaa omiin aikoihinsa sekä omaan tekemiseen.

EDIT: Sen verran lisää vielä, että missään kohden ei tuolla kyseisellä kierroksella tuntunut siltä, että peli lähtee lapasesta, se ei pysähdy tai käänny, eikä missään kohden ollut kiire tekemään mitään. Eikä edes takarengas luistanut kertaakaan. Kyseessä siis uusi Pirellin SC1 seoksen 180/60 rinkula silloin.
Vanha aihe mutta silti ajankohtainen.

Huomannut itse myös että kun vauhti kasvaa (kaukana noista sun ajoista) niin jollain tavalla tuntuu että aikaa on kuitennkin enemmän tehdä kaikki mitä tarvii ilman hosumista.
Yksi hyvä paikka missä tuon huomaa itse ehkä parhaiten on Pärnun lähtösuoran jälkeinen jarrutus muurin vierestä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: qazwsx - 10.01.16 - klo:15:50
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.

Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.

Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.


Katotaan jos saan laitettua omasta jarrusta data tuohon liitteeksi. Tuossa datan viimeisellä kierroksella näkee hyvin mitä käy kun nukkuu jarrumerkin ohi, tais mennä jotain 40 m yli normaalin, mutta aika nopee oli ymmärtääkseni jarrunaloitus, jos oikein katsoin niin 0.4 s ja jotain -1.4 G jarrua jarrun aloitus noin 259 kmh
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 11.01.16 - klo:18:25
[Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.
Katotaan jos saan laitettua omasta jarrusta data tuohon liitteeksi. Tuossa datan viimeisellä kierroksella näkee hyvin mitä käy kun nukkuu jarrumerkin ohi, tais mennä jotain 40 m yli normaalin, mutta aika nopee oli ymmärtääkseni jarrunaloitus, jos oikein katsoin niin 0.4 s ja jotain -1.4 G jarrua jarrun aloitus noin 259 kmh
Tossa vauhdissa yks sekuntti on 72 metriä, eli eihän tossa viel ollu ees hätä. Oisit voinu nukkuu 32 metrii lisää.
Moni ei usko ett esim alastaron pääsuoralla voi helposti siirtää jarrumerkkii 100 metrii.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 11.01.16 - klo:19:27
[Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.
Katotaan jos saan laitettua omasta jarrusta data tuohon liitteeksi. Tuossa datan viimeisellä kierroksella näkee hyvin mitä käy kun nukkuu jarrumerkin ohi, tais mennä jotain 40 m yli normaalin, mutta aika nopee oli ymmärtääkseni jarrunaloitus, jos oikein katsoin niin 0.4 s ja jotain -1.4 G jarrua jarrun aloitus noin 259 kmh
Moni ei usko ett esim alastaron pääsuoralla voi helpoisti siirtää jarrumerkkii 100 metrii.

Joo, kyllä siinä voi kun on se kiihdytyssuora jatkeena. Ykköseen on kyllä ihan turha yrittää enää kääntää jos noin paljon jarrua siirtää. :D

Mut vakavasti: Kyllähän siinä moni nostaa jo sillä kohtaa kun vielä pitäs kerran lyödä isompaa pesään. Itelläkin pää tahtoo jarruttaa kevään ekalla Alastaron reissulla siinä radan yläpuolella olevan näyttötaulun kohdalla, vaikka siinä tosiaan potkastaan vielä isompaa.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Mikko K. - 11.01.16 - klo:20:00
Vaikea sanoa riskitasosta, mutta joka kesä on kaatuiltu ja vauhti kasvanu. Jarrumerkkiin hyvä nyrkkisääntö on myöhempään kuin kaverilla. Oppimisen kannalta pari sekuntia omaa kovaa hitaampi tuntuu toimivan.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: murmela - 11.01.16 - klo:22:53
Mut vakavasti: Kyllähän siinä moni nostaa jo sillä kohtaa kun vielä pitäs kerran lyödä isompaa pesään.
2 sekunttia 200:n vauhissa on 111 metriä.

Rupee muute selkeesti kevät lähestyyn...
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: parjan_fin - 12.01.16 - klo:09:38
Jos Alastaron ensimmäisestä mutkasta puhutaan, niin missä kohden teillä on "jarrumerkki"?
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 12.01.16 - klo:10:43
Jos Alastaron ensimmäisestä mutkasta puhutaan, niin missä kohden teillä on "jarrumerkki"?

Ite oon käyttäny merkkinä sitä ylävarikolta tulevaa ensimmäistä katkoviivaa.  Kun katkoviiva kohtaa radan reunaviivan kanssa niin on aika lähellä sitä kohtaa, missä pitää jarruttaa. Oiskohan niin, että kusiaisella vähän sen jälkeen ja tonnarilla karvan ennen.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Damsku - 12.01.16 - klo:12:18
Tavotteena tulla kaasu auki ton asvaltin sauman yli, eli aika lähelle varmaan tota viivojen yhtymäkohtaa osuu. Paitsi jos just sillä kierroksella pelottaa ni vähän aikasemmin. Varaa ois varmasti tehottomalla mopolla siirtää eteenpäinkin.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: T1mppa - 12.01.16 - klo:12:27
Tavotteena tulla kaasu auki ton asvaltin sauman yli, eli aika lähelle varmaan tota viivojen yhtymäkohtaa osuu. Paitsi jos just sillä kierroksella pelottaa ni vähän aikasemmin. Varaa ois varmasti tehottomalla mopolla siirtää eteenpäinkin.


Mulla samat nuotit. Tossa jää sen verran aikaa, että ehtii funtsaamaan kuinka paljon pitää vauhtia tappaa, ennen kuin taittaa mutkaan.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Mikko K. - 12.01.16 - klo:15:39
Tavotteena tulla kaasu auki ton asvaltin sauman yli, eli aika lähelle varmaan tota viivojen yhtymäkohtaa osuu. Paitsi jos just sillä kierroksella pelottaa ni vähän aikasemmin. Varaa ois varmasti tehottomalla mopolla siirtää eteenpäinkin.

Samat nuotit suunnilleen.. Aika myöhänen ja terävä taitto tuonne ykköseen. Noihin ekoihin mutkiin näkee monenlaista tyyliä ajaa sisään.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 12.01.16 - klo:17:46
Tavotteena tulla kaasu auki ton asvaltin sauman yli, eli aika lähelle varmaan tota viivojen yhtymäkohtaa osuu. Paitsi jos just sillä kierroksella pelottaa ni vähän aikasemmin. Varaa ois varmasti tehottomalla mopolla siirtää eteenpäinkin.

Samat nuotit suunnilleen.. Aika myöhänen ja terävä taitto tuonne ykköseen. Noihin ekoihin mutkiin näkee monenlaista tyyliä ajaa sisään.
Mullakin on kymmenellä kierroksella kymmenen eri linjaa sinne. Yhteistä niillä on se, että melkein aina loppuu vauhti ennen apeksia, eli jarrumerkkiä vois vähän siirtää. Pitäö keväällä toivoo, että uskaltas tonnarilla jarruttaa kusiaisen merkiltä niin osus varmaan kohdilleen.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 12.01.16 - klo:18:28
Tässä mun "jarrumerkki" ennätyskierrokselta. 1.21.77 hihi1
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Nitrous - 12.01.16 - klo:18:55
Tässä mun "jarrumerkki" ennätyskierrokselta. 1.21.77 hihi1
Onks toi huippunopeus 225 vai 235km/h?
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: Vuorela - 12.01.16 - klo:19:19
Jossain tuossa Damskun kuvan sauman ja katkoviivan välissä. Tuosta vähän eteenpäin tuntuu olevan sen verran röykkyä etten kovin kummoisia jarrun aloitustehoja halua käyttää joten jarrumerkki vähän aikaisemmassa ja jarrun aloitus on vähän normaalia pehmeämpi ettei keula pohjaa liian kovaa. Varaa olis varmaan siirtää merkkiä vaikka röykyt siirtämistä haittaakin, jos se toistaiseksi olis millään tavalla oleellinen paikka parantaa omaa tekemistä.
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: slowrider - 12.01.16 - klo:19:47
Tässä mun "jarrumerkki" ennätyskierrokselta. 1.21.77 hihi1
Onks toi huippunopeus 225 vai 235km/h?


235. Ja pitää muistaa ettei ruutulippu ole oikealla kohdalla vaan randomisti nakattu tuohon suoralle. Mutta aika aikasin tulee kaasu löysättyä ;)
Otsikko: Vs: Riskitaso ja kierrosajat
Kirjoitti: tamik87 - 12.01.16 - klo:19:58
Mulla on jonkin matkaa tuosta asvalttisaumasta vielä. Siinä on semmonen betonipaikkaläntti niin sen kohdalla tavoite ruveta jarruttamaan. Ite oon ykkösesaä vetäny muutamat pannut niin melkein aina jarrutan ihan liikaa. Eli on varaa vielä myöhemmäks jättää. Tai sitten osata jarruttaa oikein ja päästää sulavammin jarrusta jotta vauhti säilyy.
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020