MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: murmela - 07.04.15 - klo:15:10

Otsikko: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 07.04.15 - klo:15:10
Alkuun disclaimeri: Seuraava teksti voi sisältää mitä tahansa virheitä, joten vastuu luetun ymmärtämisestä jää lukijalle. Jos huomaatte tekstissä virheitä, niin kommentoikaa, niin korjaan, kiits. Hinnat on tämän hetken summittaisia hintoja. Kuriositeettina mainittakoon että 1.3. Calibration Kit kakkosen hinta pompsahti 100e->480e. Mikään muu ei muuttunut kuin hinta. BMW <3

Vakio ecu:

HP Race Calibration Kit avauskoodi (890e -2011, 2012- 540e) antaa mahdollisuuden säätää vakio ecun ruiskukarttoja, sytytysennakkoa, ja kaikkea muutakin, esim DTC:tä. Mutta siinä on joitain pieniä rajotteita.

Race ecu:

Jos ei halua käyttää vakio ecua, niin voi ostaa HP Race Power Kit ecun (700e). Eroa noilla (vakio vs race) on se että niiden joissain perustominnallisuuksissa on jotain pientä eroa.

HP Race Power Kit avauskoodi (325e), antaa mahdollisuuden säätää ruiskutettavan polttioaineen määrää ja sytytysennakon määrää, ja 2014- vaihdekohtaisesti moottorijarrua (tosin säätö on vain neliasentoinen; Min-Medium-High-Max, per vaihde). -2013 tuota moottorijarrua pystyy säätämään nollakaasun polttoaineen syöttöllä ja sytytysennakolla.

HP Race Calibration Kit avauskoodi (890e -2011, 2012- 540e) antaa mahdollisuuden sitten säätää kaikkea muuta, esim DTC:tä.

Vakio ja race ecu:

Säätämiseen tarvitaan Calibration Kit (480e -2014, 2015- 540e), joka on softaceedee, ja säätöpiuha. Nämä eivät tarvi mitään erillisiä asennuskoodeja eivätkä ole mitenkään liitetty johonkin tiettyyn laitteistoon/mopoon. Tosin RCK2 softa "vaatii" sen että sillä on kerran liitetty mopoon, jolloin se antaa mahdollisuuden katsella ja muokata asetuksia. Tuon voi kiertää sillä että kopsaa mopo-id-filun (bmwmcdb kansio C:\Users\...\AppData\Local\BMW Motorrad\HP Race Calibration 2) ja asetus-filun (bmwrc kansio C:\Users\...\Documents\BMW-Motorrad\HP-Race-Calibration2) toiselle koneelle vastaaviin hakemistoihin, jolloin sillä toisellakin koneella pystyy niitä asetuksia katselemaan. Koska tuon mopo-id-filun myötä softa luulee että toinenkin kone on joskus liitetty mopoon kiinni.

Calibration Kit 2:nen toiminee(?) kaikissa S1000RR ja HP4 mopoissa vuosimalliin 2014 asti, ja vuosimalli 2015 vaatii Calibration Kit 3:sen.

Kaiken kaikkiaan tuo koko sotku jossa eri ecut toimii eri tavoin, rahastetaan siitä, tästä ja tosta, eikä kaikkea tarpeellista infoa ole saatavilla, ja vaikeutetaan käyttämistä; on ihan perseestä. Mutta se on BMW <3


Moottorin säädöstä eikä muistakaan sen enempää, mutta hieman enemmän DTC:stä. Eli Dynamic Traction Control, dynaaminen pito kontrolli.


Etu ja takavanteissa on 48 "hampaiset" ABS-anturikehät, joista ECU saa tiedon siitä kuinka nopeasti rengas pyörii. Ecu ei siis tiedä mikä on renkaan kehän nopeus, koska se ei sitä tietoa miltään anturilta saa.

Vakio ecu vs race ecussa on ainakin se ero, että vakiossa renkaiden kehänopeudet ovat adaptiiviset. Tarkoittaen sitä että kun mopo lähtee liikkeelle, niin ecu mittaa etu ja takarenkaan pyörintänopeudet, ja laskee siitä vertailuarvot kehänopeuksille. En tarkkaan tiedä millä kriteereillä, mutta olettaisin että kun mopo on pystysuorassa ja liikkuu tasaisella nopeudella niin tuo adaptaatio tehdään.

Lisäksi manuaalissa on maininta että vakio ecun adaptaatio-ominaisuudet voivat aiheuttaa sen että DTC ei toimi kaikilta osin niin kuin käyttäjä on sen säätänyt. Eli sieltä voi löytyä muitakin adaptaatioarvoja mitä ei ole erikseen mainittu.

Race ecu taasen ei ole adaptiivinen tuon suhteen, joten se ei siis tiedä ollenkaan mikä on renkaan kehänopeuksien ero, joten se täytyy sille ilmoittaa.

DTC:stä löytyy sille kymmenesosamillin tarkkuudella annettavat arvot:
Tyre radius, front [mm]
Tyre radius, rear [mm]

"Hyvää" tuossa race ecussa on se että tuolla arvolla voi nopeasti kokeilla eri luistoarvoja: Kasvattamalla kehän arvoa ecu luulee luistoa isommaksi, jolloin se puuttuu peliin aikaisemmin ja nopeammin. Vakioecussa tuo kikka ei toimi.

Huonoa näissä on se että ne ovat samat jokaiselle moodille; Rain, Sport, Race, Slick. Eli käytännössä jos esim vaihtaa alle sadekelin renkaat, pitäisi myöskin nuo arvot käydä läppärillä race ecusta muuttamassa jos haluaa että ecun näkemä nopeus pysyy oikeana, koska sadekelin renkaiden ja kuivan kelin renkaiden säde/kehä on eri mittainen. Vakioecu taasen adaptoituu, ainakin tuon kehanopeuden osalta, kun renkaita vaihdetaan.

Toisaalta, DTCstä löytyy myös renkaiden "profiilikartat" (SlipCor Mod tuolla edempänä) joilla voi kompensoida tuon etu ja takarenkaan välisen nopeusvirheen moodikohtaisesti, joten ainoaksi virheeksi jää se että absoluuttinen nopeusarvo ei ole täysin paikkansa pitävä. Mutta luistokontrolli toimii siitä huolimatta käytännössä oikeilla arvoilla (SlipCor Mod), koska absoluuttisen nopeusarvon virhe on pieni, eikä sillä ole käytännössä mitään merkitystä DTCn toimintaan.


GripLevel & ReductionPreControl

Ecu antaa mahdollisuuden pidon menetyksen "ennakointiin". Jokaiselle moodille voi syöttää pidon maksimiarvon. Defaulttina on Rain 1.25, Sport 1.45, Race 1.45, Slick 1.45. Nuo toimivat yhdessä ReductionPreControl kartan kanssa, jossa voi kierrosluvun ja prosentuaalisesti käytetyn pidon määrän perusteella määrittää paljonko koneen tehoa vähennetään kun lähestytään pidon maksimiarvoa. Esimerkkinä yksi solu kartasta; @10000RPM ja käytetty pito 90% >>> vääntö targetti 87,9% koneen maksimista.

Ecu ottaa myös automaattisesti huomioon vaihteen vaikutuksen tuohon ennakointiin. Eli esim 4s vaihteella käytetään kerrointa 1.76, joka tarkoittaa käytännössä sitä että mitää ennakointia ei tapahdu, koska tuolla kertoimella kerrottuna kartan kaikkien solujen arvo on yli 100%, jolloin ecu tulkitseen solujen arvoksi 100%.

Jos tuon koko ennakonnin haluaa pois päältä; niin GripLevel arvoiksi voi pistää 1.95 ja ReductionPreControl kartan solujen arvoiksi 100, sanoopi manuaali.


LeanAngleDTCon

Vakioecussa DTC on aina päällä, paitsi Slick moodissa voi määrittää sen kallistuskulman missä DTC menee päälle. Defaulttina 20 astetta.

Race ecussa voi määrittää kaikille moodeille erikseen, missä vaiheessa DTC menee päälle.


SlipCor Mod

Jokaiselle moodille löytyy erikseen Slip Correction kartta, jolla voi määrittää nopeuden ja kallistuskulman perusteella sen; paljonko "luistoa" sallitaan prosentuaalisesti, ennen kuin DTC puuttuu peliin. Esimerkki defaultti-Slick-kartan solusta; 100kmh ja 45 astetta >>> 4,531 prosenttia.

Vakioecun defaulttikartat perustuu Metzeler Racetec K3 ja Pirelli Super Corsa, 120/70, 190/55, renkaitten profiileihin.

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä että etu- ja takarenkaan profiileista johtuen, mopoa kallistettaessa, etu- ja takarenkaiden suhteellinen pyöritänopeus ei muutu yhtä paljon. Vaan esim 100kmh nopeudessa 45 asteen kallistuskulmassa takarenkaan näennäinen kehänopeus on 4,531 prosenttia suurempi kuin eturenkaan, vaikka mitään luistoa ei tapahdu.

Manuaalissa on myös epämääräinen maininta:"The system starts engine intervention when wheel slip reaches approximately 10 % of the computed value." BMW <3 Toimii toimii...

Mutta mutta, joka tapauksessa tuolla kartalla pystyy myöskin vaikuttamaan suoraan siihen, paljonko todellisuudessa rengas saa luistaa, ennen kuin DTC tulkitsee sen luistoksi. Eli kasvattamalla tuota prosenttiarvoa, takarenkaan luisto lisääntyy, ilman että DTC sitä edes tulkitsee luistoksi ja alkaa puuttumaan peliin.

Eli tässä vaiheessa dataloggeri on ihan ehdoton apuväline. Ensin datan avulla asettaa profiilien erosta johtuvat arvot kohdilleen. Niin sen jälkeen datasta näkee suoraan, missä takarengas oikeasti luistaa, kuinka paljon, millä nopeudella, ja millä kallistuskulmalla jne. Jolloin voi halutessaan lisätä tai vähentää tuota todellista luistoprosenttia SlipCor kartan kautta.


TrqControl

Eli Vääntö Kontrolli. Ko säädössä on 20 porrasta, joihin voi voi kertoimella 0.000-1.000, eli käytännössä promillen tarkkuudella, määritellä, paljonko koneen vääntöä vähennetään; riippuen siitä kuinka paljon ecu näkee missäkin tilanteessa luistoa olevan.

Huonoa tuossa on se, että missään ei kerrota millä periaatteella ecu sitten todellisuudessa laskee että milloin mennän missäkin luiston määrässä (1-20). Eli tässäkin joutuu turvautumaan testaamiseen ja dataloggerin apuun, ja kokeilemaan mitkä arvot vaikuttaa mitenkin DTCn käytökseen.

Defaulttina tuo käyrä on lineaarinen viiva; nollassa kerroin on 1.000, ja 20ssä se on 0,000, eli esim kohdassa 7 arvo on 0,650.

Manuskasta löytyy ohje että kovilla rengasseoksilla tulisi käyttää digressiivisesti tippuvaa käyrää, eli siis sellaista joka tiputtaa koneen vääntöä nopeasti heti kun luistoa on vähänkin. Esim kohdassa 7 arvo 0,200.

Ja pehmeillä seoksilla voi käyttää progressiivista käyrää, eli sellaista joka ei aluksi juurikaan tiputa koneen vääntöä vaikka luisto hieman lisääntyykin. Esim kohdassa 7 arvo 0,800.


TrqIncrease

Eli Väännön Kasvatus. Siinä vaiheessa kun DTC on sitä mieltä että luisto ei enää kasva, tai vähenee, tai nollaantuu, niin käytettävissä on 8-soluinen "kartta" jolla määritellään kertoimella 0.000-2.000 ja kierrosluvun perusteella se, kuinka nopeasti koneen vääntöä kasvatetaan takaisin täys-vääntö tilanteeseen.

Defaulttuna viiva on tasainen/ kerroin 1.000 joka solussa.

Arvoilla 1.000-2.000 vääntö palautetaan nopeasti takaisin maksimiin. Nämä arvot voi jousista ja vaimennuksista riippuen aiheuttaa ei-toivottuja kiemurteluja, kun DTC arpoo liian nopeasti edestakaisin luiston ja max väännön välillä.

Arvoilla 1.000-0.000 mahdollisen kiemurtelun pitäisi olla pehmeämpää. Oikein pienillä arvoilla moposta voi tulla etana lähtemään mutkista, koska DTC jää luistotilaan liian pitkäksi aikaa/ vääntö pidetään vähennettynä.
Tässä on omana mausteena on vielä vakioecun softan säädöt joita ei pääse muokkaamaan ollenkaan. Eli vakioecussa vääntöä tasoitetaan huomattavasti koneen kiertäessä yli 8000 RPM. Eli 8000 asti tuo säätö toimii 1:1, ja sit sen jälkeen BMW <3

Siinäpä lyhyt katsaus bimmerin luistokontrolliin.


Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 07.04.15 - klo:15:41
Yksi pieni esimerkki DTC:stä käytännössä. Jos ajelee kovinkin herkillä ja konservatiivisilla säädöillä, esim vakio eculla Rain-asetuksella (eli DTC aina päällä) kuivalla kelillä, niin:

Avattaessa kakkosella niin, että siinä vaiheessa kun kone pääsee vääntöalueelle, ja keula nousee radasta, jolloin eturenkaan pyörintänopeus ei enää kasva ja takarenkaan pyörintänopeus edelleen kasvaa, alkaa DTC tulkitsemaan tilanteen luistoksi, ja puuttumaan peliin, eli vähentämään reilusti koneen vääntöä, eli pienentämään kaasuläppien avautumaa. Koska onhan sadekeli eli täysin paska pito, joten DTCn liipasimen pitää olla herkässä.

Jos siinä vaiheessa kuski vielä polkaisee vaihteen kakkoselta kolmoselle (saadakseen keulan alas), niin DTC saa paskahalvauksen, koska suhteellinen luiston määrä on sen mielestä kolmosella vielä rajumpi kuin mitä se oli kakkosella, koska kierrosluku on paljon pienempi mitä se oli kakkosella. Eli tilanne on DTCn mielestä vielä vaarallisempi kuin hetki sitten.

Joten  DTC päätyy vähentämään koneen väännön minimiin, jotta saisi luiston kontrolliin, eli kääntää kaasuläppien avautuman todella pieneksi, eli kuskista tuntuu että mopo hyytyy hetkeksi aivan täysin/ sifterissä on jotan vikaa(!!!!!) koska mopo kuolee aina samassa kohtaa kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Vaikka oikeasti se ei ole mikään vika, vaan käytetyistä asetuksista ja sen säädöistä aiheutuva ominaisuus.

Sitten kun eturengas laskeutuu takaisin radan pintaan, ja sen pyörintänopeus kasvaa suhteessa samalle tasolle takarenkaan kanssa, DTC on sitä mieltä että "Jibiii! Problem solved! Läpät auki!" Ja taas mennään. Ja kuski on sitä mieltä että mopo toimii taas normaalisti, kunnes tulee taas kohta jossa vaihtaa keula pystyssä kakkoselta kolmoselle ja:"v**un sifteri!"
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: slowrider - 07.04.15 - klo:15:54
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 07.04.15 - klo:16:07
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: slowrider - 07.04.15 - klo:16:20
Minkä setin tuohon tarvii et näkee mitä se on syönyt? Varmaan sitten joku oma race ecu kit 0.5 490e
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 07.04.15 - klo:16:26
Minkä setin tuohon tarvii et näkee mitä se on syönyt? Varmaan sitten joku oma race ecu kit 0.5 490e
Calibration Kit 2:nen toiminee(?) kaikissa S1000RR ja HP4 mopoissa vuosimalliin 2014 asti, 480e.
Ts se mikä mulla on.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: slowrider - 07.04.15 - klo:16:34
Pitääpi antaa teamin datailuvastaavalle selvitettäväksi toi homma :)
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 07.04.15 - klo:17:22
Pitääpi antaa teamin datailuvastaavalle selvitettäväksi toi homma :)
Homma selvä. Eikös sulla kumminkin se dataloggeri ny ollu? Nii datasta sit näkee ett aiheuttaako DTC jollain moodilla race ecun defaultti asetuksilla, jos sun mopossa semmoset sattuu olemaan, jotain ihmeellisyyksiä.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: TommoKe - 07.04.15 - klo:17:43
Toissalta poimittua, kohdan HP calibration kit 2 alta, BMW:n omien sivujen lainaus:

Dynamic Traction Control DTC

 "  Adjustment for tyre parameters (circumference, shape and slip) possible to customise the response of the DTCsystem (control timing/rate).
   Mode-dependent definition of a bank angle below which traction control is deactivated (to permit wheelies).
   9 characteristic maps for adjustment
   Together with the HP Race Power Kit, enables individual setup for each of the various riding modes (RAIN, SPORT, RACE and SLICK). Without the HP Race Power Kit, this is possible only in SLICK mode."

http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/motorsports/hp-race/hp-race-parts/ecu-electrics/ecu/hp-race-calibration-kit-2.html

Kaupasta tullessaan HP race ecu antaa täyden tehon joka ajomoodissa. Näin lukee mun race kit opuksessa.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 07.04.15 - klo:18:13
Toissalta poimittua, kohdan HP calibration kit 2 alta, BMW:n omien sivujen lainaus:

Dynamic Traction Control DTC

 "  Adjustment for tyre parameters (circumference, shape and slip) possible to customise the response of the DTCsystem (control timing/rate).
   Mode-dependent definition of a bank angle below which traction control is deactivated (to permit wheelies).
   9 characteristic maps for adjustment
   Together with the HP Race Power Kit, enables individual setup for each of the various riding modes (RAIN, SPORT, RACE and SLICK). Without the HP Race Power Kit, this is possible only in SLICK mode."
Lopputulos on aina hieno kun myyntimiehet yrittää kääntää teknotekstiä yleistajuiseen muotoon.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: TommoKe - 07.04.15 - klo:18:18
Toissalta poimittua, kohdan HP calibration kit 2 alta, BMW:n omien sivujen lainaus:

Dynamic Traction Control DTC

 "  Adjustment for tyre parameters (circumference, shape and slip) possible to customise the response of the DTCsystem (control timing/rate).
   Mode-dependent definition of a bank angle below which traction control is deactivated (to permit wheelies).
   9 characteristic maps for adjustment
   Together with the HP Race Power Kit, enables individual setup for each of the various riding modes (RAIN, SPORT, RACE and SLICK). Without the HP Race Power Kit, this is possible only in SLICK mode."
Lopputulos on aina hieno kun myyntimiehet yrittää kääntää teknotekstiä yleistajuiseen muotoon.

Mutta noin se kumminkin menee.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 07.04.15 - klo:18:26
Toissalta poimittua, kohdan HP calibration kit 2 alta, BMW:n omien sivujen lainaus:

Dynamic Traction Control DTC

 "  Adjustment for tyre parameters (circumference, shape and slip) possible to customise the response of the DTCsystem (control timing/rate).
   Mode-dependent definition of a bank angle below which traction control is deactivated (to permit wheelies).
   9 characteristic maps for adjustment
   Together with the HP Race Power Kit, enables individual setup for each of the various riding modes (RAIN, SPORT, RACE and SLICK). Without the HP Race Power Kit, this is possible only in SLICK mode."
Lopputulos on aina hieno kun myyntimiehet yrittää kääntää teknotekstiä yleistajuiseen muotoon.

Mutta noin se kumminkin menee.
Sitäkö tarkoitit että ilman Power Kittiä voi Calib Kitillä säätää vain DTC:n Slik-moodia?
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: app - 07.04.15 - klo:22:39
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.

Vakiosecusta en tiedä, mutta tällä mun vastaavalla voi ajaa kuivalla kelillä rain-asetuksella kisan, ja taistella voitosta. Kuskista kii.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: Nitrous - 08.04.15 - klo:07:18
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.

Kuskista kii.

Susta vai niistä muista? :D
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: app - 08.04.15 - klo:10:47
 
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.

Kuskista kii.

Susta vai niistä muista? :D

Kitti tai katti, kuskista kii. Itse en edes tiedä mikä tai kuka on tuon ecun säädöt laittanut. Turvalleen sillä ainakin pääsee wheely
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: jarska - 08.04.15 - klo:10:53
Turvalleen sillä ainakin pääsee  

Ajatteles kuinka turvallaan olisit ilman.  :D
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 08.04.15 - klo:12:02
Itse en edes tiedä mikä tai kuka on tuon ecun säädöt laittanut.
En määkään, mut nyt ainakin tiedän millaset säädöt siinä ecussa on. Ja se helpottaa huomattavasti mopon käytöksen ymmärtämistä ja datan tulkkaamista. jibii_gif
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: Nitrous - 08.04.15 - klo:13:27
Itse en edes tiedä mikä tai kuka on tuon ecun säädöt laittanut.
En määkään, mut nyt ainakin tiedän millaset säädöt siinä ecussa on. Ja se helpottaa huomattavasti mopon käytöksen ymmärtämistä ja datan tulkkaamista. jibii_gif
Ei pääse enää sit mannersauman saumat yllättämään?
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 08.04.15 - klo:15:48
Ei pääse enää sit mannersauman saumat yllättämään?
Uskoisin erittäin vahvasti niin, ehkä. Vahva ehkä. ;D
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 10.04.15 - klo:12:16
...
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 19.04.15 - klo:16:29
Lisää pohdintaa race-ecusta (ei vakio-ecusta tai avatusta/säädetystä vakioecusta) ja sen DTC:stä.

Kaikille moodeille sama: Onko DTC ylipäätään: On vai Off. (Nappi vasemmassa kliparissa.)

Kaikille moodeille eri asetus: Missä kallistuskulmassa DTC on päällä. (Säätösoftalla/läppärillä.)

Kaikille moodeille eri: Missä kohtaa luisto alkaa. Eli mikä takarenkaan prosentuaalinen nopeusero tulkitaan luiston alkamiseksi (raja). Nämä on ne ns "rengaskartat" (pirelli/dunlop/jne). Tässä kohtaa on myös outoa, että maksimi (kallistussensori/ rungon)kallistuskulma on rajattu tässä kartassa 60-asteeseen.
Vaikka tuo sensorin näkemä rungon kallistuskulma menee "helposti" yli tuon 60 asteen, kun otetaan huomioon mopon massakeskipisteen korkeuden ja rengasprofiilin vaikutus todellisen tukipisteen sijaintiin mopon sivuttaislinjalla, ja radan kallistukset.

Samoin hieman outoa on että kallistuskulmille tuossa kartassa löytyy vain kuusi saraketta. Jolloin kartta ei ole kovinkaan sulava kallistuskulmaa ajatellen. Jos laskee abaut esim rungon kallistuskulmille 37-63 astetta, eli sivuttaiskitkakertoimille 0,6...1,3 niin tarvittaisiin kahdeksan saraketta kymmenyksen välein tehtävälle kartalle. Ja jos sadekelillä haluaisi käyttää DTC:tä 0-54 astetta, eli sivuttaiskitka 0...1, niin tarvittaisiin kymmenen saraketta.

Ja nopeudellekkin löytyy vain seitsemän riviä. Jos kartasta haluais sulavamman, niin esim 20kmh väleillä tarvittaisiin Alastarossa 12 riviä, ja se on aika hidas rata euroopan kisaratoja ajatellen. Ja mutkissa hyvin harvoin ajetaan esim +200 nopeuksia, niin tärkeämpää olisi että tuo kartta toimisi paremmin apeksi/avausnopeuksissa jotka esim Alastarossa luokkaa 50-150. Alle 50 ei ajeta, ja yli 150 nopeuksissa mopo on sen verran pystyssä että DTC ei ole pelissä mukana.

Hyvää tuossa olisi tavallaan se että noita voisi käyttää siten että esim sadekelin, ja esim SC0, SC1 ja SC2 seoksille tekisi omat moodit, mutta sitten taasen nuo DTC:n kompastuskivet tuhoaa senkin idean.


Eli tuon DTC:n varsinaiset kompastuskivet:

Kaikille moodeille sama: Renkaan kehän pituus. Ja varsinkin se, että tämä vaikuttaa ihan suoraan siihen miten race-ecu näkee luiston määrän. Eli aina kun vaihtaa renkaan profiilia, niin pitää vaihtaa myöskin tuota asetusta, jos haluaa että DTC pysyy ajantasalla.
Olisi vaatinut vartin verran koodaajalta koodata esim noihin neljään moodiin kaikille omat kehän pituudet. Koska koodi on jo valmiina yhdelle moodille, niin sen ois voinu copy-paste-editillä monistaa kaikille moodeille.

Kaikille moodeille sama: VääntöKontrolli, eli kuinka nopeasti ja kuinka paljon luistoon reagoidaan. Eli toisin sanoen Rain, Sport, Race , ja Slick-moodissa kaikissa reagoidaan luistoon ihan tuon yhden ja saman TrqControl-kartan mukaisesti.
Toki voi olla että sen lisäkisi ecun softaan on jemmattu algoritmejä joista ei ole kerrottu, ja jotka aiheuttavat erilaista toimintaa eri moodeissa.

Paljon käyttökelpoisempi toteutus olisi jos jokaisella moodilla olisi oma TqrControl-kartta. Jolloin pystyisi tekemään jokaiselle moodille oman reagointi nopeuden/määrän. Koska esim sadekelillä/ sadekelin renkaat vaatii huomattavasti nopeampaa ja määrältään huomattavasti suurempaa reagointia. Koska pito on hyvin "ohut", eli rengas ei kestä luistoa juuri yhtään ennen kuin pito karkaa lopullisesti.
Vs kuivalla kelillä supersofti, joka kestää luistoa huomattavasti "pidemmälle"/ pito säilyy vaikka rengasta ajetaan isossakin luistossa. Eli suureenkin luistoon voi reagoida huomattavasti vähemmän.
Olisi taasen vaatinut vartin verran koodaajalta kopy-paste-koodata esim noihin neljään moodiin kaikille omat TrqControl-kartat.

Kaikille moodeille sama: Kuinka nopeasti Vääntö palautetaan. Jälleen sama ongelma. Sadekelin renkaat vaatii hellempää kättä ettei väännön lisääntyessä pito karkaa saman tien uudelleen.
Kun taasen supersofteille voi vääntöä lisätä huomattavasti nopeammin koska pito on huomattavasti suurempi.
Taas, vartin homma.


Mutta mutta, jos ajatellaan harrastelijaa, niin tuo DTC on mahdollista säätää siten että se ei juurikaan rajoita kuskin ajamista, mutta siltikin koppaa perän kiinni siinä vaiheessa kun on tarve. Ja "samat" säädöt toiminee suht ok renkaasta ja radasta riippumatta. Eli karttoja ei tarvitse vaihtaa softalla/läppärillä. Eli DTC:n voi säätää harrastajalle yleisturvaverkoksi.

Ultranopealle kisakuskille taasen nuo säädöt joudutaan tekemään rengas ja ratakohtaisesti jos halutaan että DTC ei rajoita kuskin tekemistä, ja silti poimii kämmit pois.

Tai sitten voidaan tehdä säätö joka auttaa ultranopeaa kisakuskia luiston hallinnassa, mutta antaa kuskin määrätä sen luiston määrän, eikä se pelasta jos kuski kämmää.

Ja jos tuo DTC on säädetty kisakuskille, joka osaa ja ennen kaikkea haluaa ajaa kaasulla säädellen mopoa leveässä sladissa avauksissa, niin sellaisenaan se ei toimi sitten taasen harrastajalle turvaverkkona. Koska jotta tuo DTC toimisi tuon kisakuskin haluamalla tavalla, niin ratkaisevaksi tekijäksi nousee tuo TrqControl-kartta, joka on kaikille moodeille sama.
Ja joka voidaan tässä tapauksessa säätää vain yhdellä tavalla; joko siten että se antaa osaavan kuskin määrätä ja ajaa leveällä sladilla, tai siten että se DTC määrää ja nappaa harrastelijan tekemät kämmit pois.
Eli harrastajalla ei DTC auta vaikka käytössä olisi joku muu kuin Slick-moodi, jos pohjalla on tuo TrqControl-kartta joka on säädetty isolle pidolle ja isolle sladille.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: kordari - 21.04.15 - klo:21:40
Käviskö jompikumpi piuha bemarin(s1000rr) ja tietokoneen väliin. Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu.

http://m.aliexpress.com/item/32228702314.html?spm=0.0.0.0.JGCl31 (http://m.aliexpress.com/item/32228702314.html?spm=0.0.0.0.JGCl31)

http://m.aliexpress.com/item/32268202324.html?spm=0.0.0.0.JGCl31 (http://m.aliexpress.com/item/32268202324.html?spm=0.0.0.0.JGCl31)
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 21.04.15 - klo:22:05
Käviskö jompikumpi piuha bemarin(s1000rr) ja tietokoneen väliin. Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu.

http://m.aliexpress.com/item/32228702314.html?spm=0.0.0.0.JGCl31 (http://m.aliexpress.com/item/32228702314.html?spm=0.0.0.0.JGCl31)

http://m.aliexpress.com/item/32268202324.html?spm=0.0.0.0.JGCl31 (http://m.aliexpress.com/item/32268202324.html?spm=0.0.0.0.JGCl31)
Mutu:
Joo jos sä haluisit käyttää bimmerin diagnostiikkaohjelmaa ISTAa. Se ainakin toimii tuolla ICOM-piuhalla.
Mut Calibration Kit vaatinee ehkä "FTDI"-kaapelin.
Sinänsä en näkis mitään ongelmaa etteikö Calib Kit ehkä voisi toimia ICOM-piuhallakin, koska Calib Kitti etsii tietokoneen COM-porteista yhteyttä ecuun. Ja olettaisin että tuo ICOM-piuhakin näyttää mopon/ecun yhteyden tietokoneelle COM-porttina. Koska samaa mopon diagnostiikkapistoketta/sarjaliikennettä molemmat piuhat käyttää.
Mut voi sit taas olla että Calib Kit käy tsekkaamassa että välissä on FTDI-kaapeli, ennen kuin suostuu toimimaan/ ottamaan yhteyttä ecuun.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 06.05.15 - klo:12:17
Viikonloppuna alastarossa tuli kokeiltua ihan omia harrastaja-säätöjä. Tosin ne oli suurimmaksi osaksi apinoitu race-ecun vakiokartoista, ja viime syksyn säädöistä ja datoista.

GripLevel&ReductionPreControl ei ollut ollenkaan käytössä.

Datan perusteella viime vuoden Tyre radiukset oli täysin kohdillaan.

Halusin käyttää DTCtä myöskin keulimisen kontrollointiin, joten pistin DTCn aina päälle 3s ja 4s karttoihin jotka ovat Race ja Slick -moodit.

Race-kartasta tein puhtaan nollakartan jota olisin voinut käyttää DTCn toiminnan mittaamiseen jos olisi ollut tarvetta.
Slick-kartan rivijaosta (nopeudet) tein alastaron datan perusteella sen mutka/avausnopeuksiin sopivan, ja sarakejaon kallistuskulmat sen perusteella että softa rajoitti maksimiarvon 60:een, joka vastannee ehkä noin 1.2 sivuttaispitokerrointa. 57 noin 1.1, 54 noin 1.0, 46 noin 0.8, 32 noin 0,5. Ja nollakulman arvoilla pääsee säätämään DTCn reagointia keulimiseen.
Pienimmän nollakulmasolun arvossa kannattaa ottaa huomioon se että se rajoittaa herkästi myös viivalta lähtemistä, joten se arvo voisi olla huomattavasti suurempi, luokkaa XX%. Eli se pitäisi testailla erikseen.

TrqControl-kartasta tein lineaarisen/ identtisen race-ecun vakiosäädön kanssa. Jolloin DTClle annetaan täydet mahdollisuudet kontrolloida/rajoittaa luistoa/estää perän karkaaminen. Sopii harrastelijalle joka haluaa DTCn toimivan turvaverkkona.
Myös DTCn kokonaistoiminnan arvioiminen datasta on huomattavasti helpompaa kuin edes osittain digressiivisellä tai progressiivisellä käyrällä.

TrqIncrease-kartasta tein "käänteisen" verrattuna moottorin vääntökäyrään. Eri kuskien datojen perusteella parempikätiselläkin kuskilla on vaikeuksia hallita keulimista siinä vaiheessa kun moottori on maksimivääntöalueella (+-11000RPM), jolloin kaasun vähäinenkin vähennys tiputtaa koneen vääntöä niin paljon, että lopputuloksena kiihtyvyys laskee huomattavasti. Ja keulan laskettua, kuskin lisätessä kaasua vääntö nousee niin nopeasti että keula pomppaa helposti uudestaan ylös.
DTCn etuna on myös se että säädössä on aina mukana myös sytytyksen/sytytysennakon säätö, jolla toiminnasta saadaan huomattavasti pehmeämpää, kuin pelkällä kaasuläpän asennon muuttamisella.

Tarkoituksena (SlipCor Mod 4 + TrqControl + TrqIncrease) oli saada DTC; reagoimaan keulimiseen välittömästi kun eturengas irtoaa radasta, vähentämään vääntöä sen verran että keula ei jatka nousua, ja keulan laskettua palauttamaan väännön pehmeästi.

Lopputuloksena pitäisi olla (ja olikin) suht tasaisena pysyvä kiihtyvyys. Elektroniikan 100 kertaa sekunnissa suorittama mittaus ja säätö on kuitenkin aina nopeampi reagoimaan ja tekemään muutoksia kuin yhdenkään ihmisen kaasukäsi.

Datan perusteella keulimista on lähinnä 9000-11000PRM alueella, joten 4000-9000RPM alue taasen on säädetty apeksia/avauksia ajatellen. Alastaron kahvilanmutkassa kierrokset tippuu sinne 4000RPM tuntumaan, mutta silloin koneen vääntö on niin alhainen, että vääntö voidaan palauttaa nopeasti ilman että pito katoaa saman tien uudestaan. Ja taasen väännön lisääntyessä, väännön palautusta hidastetaan jolloin saadaan lineaarisella idealla toimiva väännön palautus moottorin koko kierroslukualueen läpi. Todellisuudesta en sit tiedä kuinka lineaarisesti tuo tuolla säädöllä toimii, koska ecun softan algoritmeistä ei ole mitään tietoa, ja ne on ne mitkä todellisen lopputuloksen sit määrää.

Mutta viikonlopun ajelun perstuntuman mukaan kyllä tuo toimi ainakin sinneppäin kuin mitä halusin. Koska kyseessä oli kevään eka rataviikonloppu ja vähän viileä keli, niin halusin että DTC estää kaiken ylimääräisen lipsumisen/elämisen/luiston/perän karkaamisen, ja erityisesti estää kuskin tekemät kämmit kaasun kanssa.

Eli nämä säädöt ei sit taasen sovi pätkääkään kuskille joka haluaa kaasulla tunnustella kuinka paljon perä luistaa, ja vetää optimaalisia avauksia sopivassa sladissa apeksista ulos.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: tonibergholm - 06.05.15 - klo:18:04
Noi säädöt sopis siis mulle hyvin. :)

Mten mä saan noi mun mopoon?
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 06.05.15 - klo:21:25
Noi säädöt sopis siis mulle hyvin. :)

Mten mä saan noi mun mopoon?
Jos sulla on vakioeku mopossas, niin sun tarvii ostaa siihen ekuun Calibration Kit -aukaisuavainkoodi, joka syötetään siihen ekuun BMW-testerillä, jonka jälkeen se eku on "auki", ja sen jälkeen sitä ekua pystyy säätämään millä tahansa läppärillä jossa on Calibration Kit -softa ja sen mukana tuleva datakaapeli.
Pistä vaikka mailia wehnälle, niin se hommaa sulle semmoset: kari.vehniainen@kvr.fi
Eli jenit jonon, niillä sä saat ne. :)
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 06.05.15 - klo:22:55
Tuossa vielä dataa siitä miten tuo "keulimiskontrolli" toimi. Esim 120 kmh nopeudessa eturengas nousee radan pinnasta sen verran että sen nopeus ei enää kasva, ja takarenkaan nopeus jatkaa kasvamista. Kymmenystä myöhemmin DTC on sitä mieltä että etu ja takarenkaan pyörimisnopeusero on kasvanut liian suureksi, joten se alkaa rajottaa vääntöä. Kaks kymmenystä myöhemmin vääntöä on rajoitettu 10%, joka tapahtui pienentämällä kaasuläppiä 100%->67%, ja keula laski takaisin radan pintaan, ja läpät taas selälleen.

Kiihtyvyys muuttui tuona 0,471 s aikana 6.944->6.806->6.875m/s2, se suht tasanen tummansininen viiva siinä, joka siis kertoo sen eteneekö homma vai tökkiikö. Veikkaan että tavis harrastaja ei pysty kaasukädellään samaan yhden kierroksen aikana kymmeneen-kahteenkymmeneen kertaan. Eli setin/kerhokisan aikana sata kertaa tjsp.

Helpointa tossa oli se että pysty ajaan kuin kusiaista, kaasu pohjassa pääsuoralla, ja sai rauhassa levätä ja keskittyä jarrumerkkiin ja jarruun, jossa oli suurimmat hahmotusvaikeudet talven jälkeen.

Datan mukaan mopo keulii kolme-neljä kertaa tuolla suoralla, mut kuski ei sitä huomaa.

Ja saman voi katsoa videolta kohdasta ~6:00-6:15
https://youtu.be/TbCn-oXhJQA?t=361

Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 28.09.15 - klo:22:29
Eli ymmärsinkö oikein että race eculla ilman cal.kit päivityksiä slick mode ainoa vähänkään järkevä kuivalle kelille?
Empäs tuohon osaa sanoa, koska en ole vielä nähnyt race ecun vakioasetuksia.
Race ecun vakio-DTC-kartat on aika konservatiiviset/ rajoittavat. Siinä vaiheessa kun kuski haluaa avata kunnolla, ja mopo on kallellaan (yli 35 astetta), DTC on päällä ja ecu ottaa käytännössä kaiken luiston pois. Eli mopo ei lähe mihkään vaikka kuski kuinka vääntää kaasua. Vasta kun mopo on pystymmässä (alle 35 astetta), niin DTC ei oo päällä, eli ecu ei myöskään rajota takarenkaan luistoa mitenkään. Joten sit se mopo lähtee ku vääntää kaasuu.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 14.07.17 - klo:11:20
Tosin RCK2 softa "vaatii" sen että sillä on kerran liitetty mopoon, jolloin se antaa mahdollisuuden katsella ja muokata asetuksia. Tuon voi kiertää sillä että kopsaa mopo-id-filun (bmwmcdb kansio C:\Users\...\AppData\Local\BMW Motorrad\HP Race Calibration 2) ja asetus-filun (bmwrc kansio C:\Users\...\Documents\BMW-Motorrad\HP-Race-Calibration2) toiselle koneelle vastaaviin hakemistoihin, jolloin sillä toisellakin koneella pystyy niitä asetuksia katselemaan. Koska tuon mopo-id-filun myötä softa luulee että toinenkin kone on joskus liitetty mopoon kiinni.
Olipas hyvä että nääkin tuli aikoinaan kirjotettua muistiin.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 30.09.17 - klo:23:37
Ny ku oon yhen kesän ajanu tonnarilla jossa on erittäin toimiva luistokontrolli, niin en kyl kovin helposti luovu siitä ominaisuudesta. On todella rentoo ajella, kun ei ole mitään vaaraa että kaasulla saisi low- tai hi-siderin aikaiseksi, oli keli/ rengas/ rata missä tahansa kunnossa. Ja jos haluaa, niin siitä saa säädettyä ihan tasan tarkkaan just sellasen kun haluaa. Ja jos ei halua säätää, niin ajelee vakiokartoilla, ne toimii harrastelijalle oikein hyvin.

Toki ton mopon saa edelleen jarrulla nurin (absit poistettu kokonaan) tai ajettua metsään, mutta kuitenkin tuo ominaisuus, että kaasua ei tarvi varoa yhtään, tekee mun mielestä ajamisesta paljon hauskempaa. Varsinki ku hi-sideri on yleensä se jossa sattuu kuskiin pahiten, ja sen saa helposti aikaseks tonnarin keskialueen väännöllä, eikä vaadi kun pienen kämmin/ yliyrittämisen.

Yksi etu tuossa systeemissä on myöskin se että opettaa kuskille turvallisesti normaaleissa avauksissa; missä menee kaasun kanssa raja mitä ei kannata ylittää.

Abaut kerran tai pari per ratapäivä oli semmonen tilanne jossa perä selkeesti irtos ja systeemi nappas sen pehmeesti kiinni. Nuo eivät yleensä tapahtuneet normiavauksessa, vaan vaativat jonkun kämmin, esim väärä ajolinja/ osumisen uraan, maalaukseen, kanttariin, radan paskaselle osuudelle, tai kosteeseen läiskään lähes kuivalla radalla.

Ja jos haluaa, niin voihan tota vasten ajaa ihan tietoisestikkin. Esim orgin kerhokisaan sattu osumaan semmonen sää että pari kierrosta kun oli ajettu niin alkoi tihuttamaan vettä ihan vähän. Ajelin jarrut vähän pehmeämmin, ja avaukset ihan normaalisti, ja annoin systeemin hoitaa hommansa. Ei mitään ongelmia. Muut valitteli kisan jälkeen ett varsinki perä lipsahteli/ joutu varomaan kaasun kanssa.

Alkukesän ajelin vakiokartoilla, ja nekään eivät rajoittaneet menoa niin paljoa että siitä olisi ollut haittaa sen kummemmin. Tosin, kun etukäteen tiesin miten se toimii, niin perse oli aika herkkä huomaamaan sen että mopo hieman kyykkäs heti apeksin jälkeen, siinä vaiheessa kun kone alkaa vääntämään ja takarengas hieman luistamaan. Sekin on niin pieni ja pehmeä kyykkäys, että sitä ei huomaa, ellei etukäteen tiedä sen olemassa olosta.

Loppukesän ajelin omalla kartalla, joka on lähes kopio vakioista, mutta aivan pienillä muutoksilla. Halusin että elektroniikka ottaa käytännössä edelleenkin ihan kaiken luiston pois, koska ei mun kierrosajat ole edelleenkään siinä, tulenko apeksista ulos esim 5 vai 10% todellisessa luistossa.
Mun ajofilosofia on edelleen se, että jos jarrumerkki, jarrun alotus, jarru ja jarrun ajolinja osuu, niin sen seurauksena myöskin apeksi ja avaus osuu automaattisesti, ja vasta silloin voi avata "100%" avauksia ja ottaa viimeset sadasosat pois avauksista luistoa kasvattamalla. Niin kauan ku jarrut ja ajolinja on mitä on, niin aivan turha ottaa mitään riskiä avauksissa/ tuhlata takarenkaita ku yrittää teholla paikata ajotaidottomuuutta.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 09.01.18 - klo:18:36
Käviskö jompikumpi piuha bemarin(s1000rr) ja tietokoneen väliin. Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu.

http://m.aliexpress.com/item/32228702314.html?spm=0.0.0.0.JGCl31 (http://m.aliexpress.com/item/32228702314.html?spm=0.0.0.0.JGCl31)

http://m.aliexpress.com/item/32268202324.html?spm=0.0.0.0.JGCl31 (http://m.aliexpress.com/item/32268202324.html?spm=0.0.0.0.JGCl31)
Mutu:
Joo jos sä haluisit käyttää bimmerin diagnostiikkaohjelmaa ISTAa. Se ainakin toimii tuolla ICOM-piuhalla.
Mut Calibration Kit vaatinee ehkä "FTDI"-kaapelin.
Sinänsä en näkis mitään ongelmaa etteikö Calib Kit ehkä voisi toimia ICOM-piuhallakin, koska Calib Kitti etsii tietokoneen COM-porteista yhteyttä ecuun. Ja olettaisin että tuo ICOM-piuhakin näyttää mopon/ecun yhteyden tietokoneelle COM-porttina. Koska samaa mopon diagnostiikkapistoketta/sarjaliikennettä molemmat piuhat käyttää.
Mut voi sit taas olla että Calib Kit käy tsekkaamassa että välissä on FTDI-kaapeli, ennen kuin suostuu toimimaan/ ottamaan yhteyttä ecuun.
Näköjään RCK1 ja 2nen ei ihmettele mitään vaan toimii kiinakaapeleillakin.
"All you need is this:
https://www.ebay.com/itm/New-For-BMW-ICOM-D-Diagnostic-Cable-ICOM-D-Motorcycles-Motobikes-OBD2-Cable-/151672039701
and this:
https://www.ebay.com/itm/bmw-inpa-k-DCAN-Ediabas-switch-USB-Interface-/282056964674
and you are good to go :-) and the software off course "
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 13.01.18 - klo:13:20
Ja mitä tulee alpha racingin flash ecuun, niin alpha racing toimii vain välikätenä ja varsinaisen flässäyksen tekee:
https://www.rs2e.de/
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: habbax - 07.06.18 - klo:00:09
Ilmeisesti pyörässä olevat TrqControl säädöt on tehty siten, että perä luistaa jos antaa luistaa. Eli TrqControl mapissa 14 - 20 stepit o 0,65.

SlipCor Mod kartat näytti olevan aika pitkälti samat, paitsi 1 mapissa, paljon näyttää olevan eroa murmelan vastaavaan. 

Muokkasin nyt tuon TrqControllin vakioksi. Olisiko syytä räpeltää vielä tuota SlipCor Modia "rauhallisemmaksi" ettei nyt heti "uudella" mopolla ole pötköllään  innocent_1
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 07.06.18 - klo:08:12
Jep, tuo TrqCont on nimenomaan isolle sladille tarkotettu kisakuskin kartta, jossa kuski voi kaasulla säädellä sladin leveyttä ihan mielin määrin. Ja tommosella vastaavalla sain vahingossa alastaron kikkamutkassa hi-siderin aikaiseksi, kun en ollut vielä tutustunut DTC:n säätöihin ja vain oletin että DTC toimii turvaverkkona.
Noilla omilla DTC säädöillä olen ollut monta kertaa kikkamutkassa maksimikallistuksessa perä irti ja DTC on ottanut perän takaisin.
Noi mun SlipCorMod säädöt on todella konservatiiviset, ja sen huomaa siitä että mopo ei lähe apeksista mihkään vaikka kuinka vääntää kaasua. Jos oikein yrittämällä yrittää (kallistuskulmaa ja kaasua), niin vähäsen saa perän elämään.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: habbax - 10.06.18 - klo:23:30
Ensimmäiset rundit ajettu. Datasta kun kattoo niin pyörä ilmeisesti luulee olevan luistossa vaikka on jarrulla / kaasut 0%. Ainakin DTC -valo vilkkui. Liekkö tuosta sit mitään haittaa, en osaa sanoa kun vielä ei tunne mopoa "omaksi"..

Onko toi slip % sen slipcormod asetuksen "ylimenevä" vai absoluuttinen? 
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: habbax - 12.06.18 - klo:23:38
Jaha, taisi tuo ylläolevakin selvitä, nimittäin pyörä pystyssä on 10. pisteen otannalla noin etu- ja takarenkaan nopeusero datassa keskiarvollisesti 5%, eli takarengas pyörii nopeempaa. Täytyy varmaan arpoo noi tyre radiukset kohdilleen KR106 120/70 ja KR108 195/65 renkaille.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: murmela - 13.06.18 - klo:10:58
Jaha, taisi tuo ylläolevakin selvitä, nimittäin pyörä pystyssä on 10. pisteen otannalla noin etu- ja takarenkaan nopeusero datassa keskiarvollisesti 5%, eli takarengas pyörii nopeempaa. Täytyy varmaan arpoo noi tyre radiukset kohdilleen KR106 120/70 ja KR108 195/65 renkaille.
Eli nykyinen arvo ollee 200/60 takanakille.
Tai sit edellinen omistaja on vetänyt arvalla sinne jonku säteen (koska ei osaa säätää DTCtä), jotta saisi luistokontrollin tulemaan aikaisemmin peliin, kun varsinaiset säädöt on tehty ultranopeelle kisakuskille joka vetää isossa sladissa/ DTC ei estä luistoa jos kuski vääntää kaasua.
Ja varmaankin takarengas pyörii hitaammin mutta liian ison säteen takia kehänopeus on datassa isompi.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: habbax - 13.06.18 - klo:22:04
Eli nykyinen arvo ollee 200/60 takanakille.
Tai sit edellinen omistaja on vetänyt arvalla sinne jonku säteen (koska ei osaa säätää DTCtä), jotta saisi luistokontrollin tulemaan aikaisemmin peliin, kun varsinaiset säädöt on tehty ultranopeelle kisakuskille joka vetää isossa sladissa/ DTC ei estä luistoa jos kuski vääntää kaasua.
Ja varmaankin takarengas pyörii hitaammin mutta liian ison säteen takia kehänopeus on datassa isompi.

Takarenkaan vauhdin ja GPS vauhdin ero on noin 1-2 kmh. Eli etuseen isompii säde. 

Kokeilin nopeasti käyttää RCK2 softaa RCK1 sijaan niin ei pysty tekemään sen enempää kuin RCK1 softassa, esim lukemaan vikamuisteja. Se mikä oli outoa niin DTCleanON, pystyi säätämään vain 4 kartalle, 1,2 ja 3 oli harmaana ja se antoi herjankin juuri niistä kun pyörästä latasi tiedot RCK2:een. En viitsinyt sit kokeilla kirjoittaa sillä RCK2:lla mitään pyörään mutta luultavimmin olisi pelannut niiden osalta mitä pystyi muuttamaan.

Moottorijarrun säätöö ei näkynyt RCK2:n valikoissa, edes harmaana.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: Sippe - 02.07.18 - klo:11:06
En löytänyt rck2 manuaalista ohjetta launch controlliin. Eli alpharacingin /RS2 fläshäämä ecu. Näillä ohjeilla pitäisi toimia.

For activation of L-Con please preceed like follows:
1. Engine temp. >70C
2. Engine running
3. Clutch enabled
4. 0km/h
4. 1. or 2. Gear
5. Press Start button for 3sec. - then DTC light should be illuminated.
——
DTC will be reenabled once you...
a) shift to 3rd gear
b) reach lean angle of 30 degree.
Otsikko: Vs: BMW DTC/Calibration Kit
Kirjoitti: Sippe - 23.07.18 - klo:09:14
Latasin mopoon rck2 peruskartan johon olin työstänyt Murmelan postausten perusteella luistokartan. Jostain syystä shifterin ajoitukset meni tiukemmalle, vaikka aiemmassakin se arvo oli 1. Mitäs tuohon kannattaisi laittaa? Nyt rykäisee turhan rajusti, säästyisi vaihteisto turhalta revitykseltä. Kokeilemalla tietty selviää, vaikutti ettei olisi vaihdekohtaista asetusta, vai onko?