MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: murmela - 25.05.15 - klo:20:16

Otsikko: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 25.05.15 - klo:20:16
Löytyisköhän Turun seutuvilta jotain firmaa mikä koneistaisi suorakytkentävaihdelaatikon rattaiden kytkentähapaat?
Tai sitten vinkkiä minne noita voisi lähetellä vaikka postitse koneistettaviksi?

Kyseessä 2005 Kawasaki ZX-6R:n laatikon rattaat. Ja vissiin se yleisin ensimmäinen vika ett kun rattaat rupee oleen kuluneet, niin kolmosvaihde temppuilee. Eli kytkentähampaiden kulmat alkaa oleen nakerretut.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 25.05.15 - klo:22:24
@tamik87 (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=429) ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: Mikko K. - 25.05.15 - klo:23:22
Mitä nuo rattaat maksaa uutena? Homma kuuluu siihen sarjaan, että en jaksa tehdä edes itelle vaikka jyrsinkone ja pari sorvia löytyy...
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: MarkoL - 25.05.15 - klo:23:46
Itse koneistus onnistunee monessakin paikassa, mutta karkaisu/oikean kovuuden teko onkin toinen juttu.
Ja oikean materiaalin löytäminenkin voipi olla temppu.
Sen verran molemmista aiheista tiedän etten itse lähtisi moiseen.

Onhan ne uudet rattaat hintavia,mutta tulee hintoihin teettääkkin...
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 26.05.15 - klo:01:20
Mitä nuo rattaat maksaa uutena? Homma kuuluu siihen sarjaan, että en jaksa tehdä edes itelle vaikka jyrsinkone ja pari sorvia löytyy...
Esim toi kolmosvaihde, halvin paikka luultavasti parzilla.com, yht noin 300e.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: Nitrous - 26.05.15 - klo:06:40
Mitä nuo rattaat maksaa uutena? Homma kuuluu siihen sarjaan, että en jaksa tehdä edes itelle vaikka jyrsinkone ja pari sorvia löytyy...
Esim toi kolmosvaihde, halvin paikka luultavasti parzilla.com, yht noin 300e.
Käytettynä ebaysta? Itelle tuli talvella koko laatikko uusiksi. Luovuttajana oli 6000km kadulla ajettu moottori. Osat oli täysin uudenveroisia ja käytännössä vain valoa vasten katsomalla erotti, että ovat olleet käytössä. Hintaa koko laatikolle jäi n. 200€. Ja tuohon siis kuului siirtäjärumpu ja -haarukat vaihteiston rattaiden, akseleiden ja laakereiden lisäksi.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: T1mppa - 26.05.15 - klo:07:46
Ebayta kun nopeasti selailin, niin pari vaihderataspakettia löytyi zx6rr:n. Nekin jenkkilässä. Ei taida olla aikaa odotella postituksia?
Hinta oli n. 250€ posteineen.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: Mikko K. - 26.05.15 - klo:08:29
Asia erikseen on vielä, jos tuo kytkentähampaan korkeus antaa periksi ottaa päältä esim tasaisesti 0,5mm lastun ja sitten vaan mutu tuntumalla joku R0,2 niiden reunoihin, ettei jää täysin teräväksi. En sitten tiedä pysyykö noilla eväillä päällä... ongelmahan taitaa olla nimen. omaan huono kytkeytyminen eikä vaihteen pois "pomppiminen". Ja kytkentähampaan juuret voi varmaan myös koneistaa, mutta sitten pitää olla osumatarkkuuden jo oikeasti kohdillaan, kun pitäisi saada kaikista lähteämään noin satasen parin sisään samanlainen lastu ja taitavat olla vielä vähän kulmassa eikä ihan suoria.

Onko kawassa kasettityyppinen laatikko, eli että noi sais konetta halkaisematta pihalle? Jos on ja rattaan on jo paskana, niin tuon pienen oikasun pinnasta vois periaatteessa kokeilla, muuta ei. Ja omaa pyörää en uskaltais käyttää testikappaleena :P
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: tamik87 - 26.05.15 - klo:10:31
@tamik87 (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=429) ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?

On se tosiaan vähän hazardi lähtee tekemään minkäänlaista lämpökäsittelyä jos ei ole mitään hajua mikä perusmateriaali on kyseessä. Jos saat jostain ongittua mitä matskua se on niin sit voidaan funtsia enemmän.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 26.05.15 - klo:11:09
Mitä nuo rattaat maksaa uutena? Homma kuuluu siihen sarjaan, että en jaksa tehdä edes itelle vaikka jyrsinkone ja pari sorvia löytyy...
Esim toi kolmosvaihde, halvin paikka luultavasti parzilla.com, yht noin 300e.
Käytettynä ebaysta? Itelle tuli talvella koko laatikko uusiksi. Luovuttajana oli 6000km kadulla ajettu moottori. Osat oli täysin uudenveroisia ja käytännössä vain valoa vasten katsomalla erotti, että ovat olleet käytössä. Hintaa koko laatikolle jäi n. 200€. Ja tuohon siis kuului siirtäjärumpu ja -haarukat vaihteiston rattaiden, akseleiden ja laakereiden lisäksi.
Juu, tarkotus ois ebaystä ostaa joku sopiva setti, taas, kunhan löytyy. Orggisrattaat on jo kertaalleen vaihettu saksasta tulleisiin käytettyihin.
Hintaa oli 100e, rattaat ja akselit. 200e vois maksaa jos on rumpu ja siirtäjät mukana.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 26.05.15 - klo:11:11
Asia erikseen on vielä, jos tuo kytkentähampaan korkeus antaa periksi ottaa päältä esim tasaisesti 0,5mm lastun ja sitten vaan mutu tuntumalla joku R0,2 niiden reunoihin, ettei jää täysin teräväksi. En sitten tiedä pysyykö noilla eväillä päällä... ongelmahan taitaa olla nimen. omaan huono kytkeytyminen eikä vaihteen pois "pomppiminen". Ja kytkentähampaan juuret voi varmaan myös koneistaa, mutta sitten pitää olla osumatarkkuuden jo oikeasti kohdillaan, kun pitäisi saada kaikista lähteämään noin satasen parin sisään samanlainen lastu ja taitavat olla vielä vähän kulmassa eikä ihan suoria.

Onko kawassa kasettityyppinen laatikko, eli että noi sais konetta halkaisematta pihalle? Jos on ja rattaan on jo paskana, niin tuon pienen oikasun pinnasta vois periaatteessa kokeilla, muuta ei. Ja omaa pyörää en uskaltais käyttää testikappaleena :P
Kutoskawassa vaihtu laatikko kasettimalliseks -07. Eli mulla on viel se malli jossa joutuu halkaseen koko alakerran.
Mut tosiaan löytyy jo yks vanha irtosetti rattaita jotka vois koneistaa.
Netistä olen nähnyt ja lukenut että kyllä noita on tehty. Ja onhan se viriviri mutta ei haitanne tossa vessassa.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 26.05.15 - klo:11:13
@tamik87 (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=429) ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?

On se tosiaan vähän hazardi lähtee tekemään minkäänlaista lämpökäsittelyä jos ei ole mitään hajua mikä perusmateriaali on kyseessä. Jos saat jostain ongittua mitä matskua se on niin sit voidaan funtsia enemmän.
Veikkaisin ett se on perus japanialainen hammasratasmateriaali. Auttaako yhtään? :)
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: Nitrous - 26.05.15 - klo:13:27
@tamik87 (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=429) ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?

On se tosiaan vähän hazardi lähtee tekemään minkäänlaista lämpökäsittelyä jos ei ole mitään hajua mikä perusmateriaali on kyseessä. Jos saat jostain ongittua mitä matskua se on niin sit voidaan funtsia enemmän.
Veikkaisin ett se on perus japanialainen hammasratasmateriaali. Auttaako yhtään? :)
"Ihan normaalia terästä se on." :D
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: tamik87 - 26.05.15 - klo:13:33
@tamik87 (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=429) ja pitäiskös noi sit viel nitrata tjsp...?

On se tosiaan vähän hazardi lähtee tekemään minkäänlaista lämpökäsittelyä jos ei ole mitään hajua mikä perusmateriaali on kyseessä. Jos saat jostain ongittua mitä matskua se on niin sit voidaan funtsia enemmän.
Veikkaisin ett se on perus japanialainen hammasratasmateriaali. Auttaako yhtään? :)

Käy lähimmässä kuusakosken kierrätystoimipisteellä ja pyydä että nappaa röntgenpyssyllä analyysin. Puolen minuutin homma. Vaikka hiilipitoisuutta sillä ei nää niin seosaineista pystyy jo päättelemään teräksen ja todennäköisimmän lämpökäsittelyn. Lähinnä että jos se on hiiletyskarkaistua hiiletysterästä ja meet typettään sitä niin lopputulos on paljon huonompi kuin alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: tamik87 - 26.05.15 - klo:13:47
Nyt luin topicin ekaa kertaa kunnolla... Käy hommaamassa jostain Fe52, S355 tai vast hiiliterästä, koneista ja vie lähimpään kauppakarkasimoon hiilitypetettäväksi. Kestää varmasti riittävän kauan. Toki jos saat sen mulle jotenkin niin teoriassa voin saada sen sulle botnialle tuotua..

Multa löytyy labrasta hiiletysteräs koepaloja halkasijoilla Ø40, 50, 60, 75 mm. Ne vois toimia aihioina. Ne on karkaistuja kovuuteen 38 HRC ja sit jos ne typettää / hiilitypettää niin saadaan pintaan yli 60 HRC ja sydänaineeseen jotain reilu 20 HRC.

Mitäs sanot?
 
Sent from my Lumia 1020
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 26.05.15 - klo:18:40
Nyt luin topicin ekaa kertaa kunnolla... Käy hommaamassa jostain Fe52, S355 tai vast hiiliterästä, koneista ja vie lähimpään kauppakarkasimoon hiilitypetettäväksi. Kestää varmasti riittävän kauan. Toki jos saat sen mulle jotenkin niin teoriassa voin saada sen sulle botnialle tuotua..

Multa löytyy labrasta hiiletysteräs koepaloja halkasijoilla Ø40, 50, 60, 75 mm. Ne vois toimia aihioina. Ne on karkaistuja kovuuteen 38 HRC ja sit jos ne typettää / hiilitypettää niin saadaan pintaan yli 60 HRC ja sydänaineeseen jotain reilu 20 HRC.

Mitäs sanot?
 
Sent from my Lumia 1020
Pistätkö numeros vaikka privalla, niin voisin hieman kysellä.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: visu - 26.05.15 - klo:20:26
Kyseessä 2005 Kawasaki ZX-6R:n laatikon rattaat. Ja vissiin se yleisin ensimmäinen vika ett kun rattaat rupee oleen kuluneet, niin kolmosvaihde temppuilee. Eli kytkentähampaiden kulmat alkaa oleen nakerretut.

Ton moottorimallin ongelma on aina ollut se että on tehtaan jäljiltä jätetty vähän väljäksi ja varsinkin noi ulostuloakselilla seläkkäin olevat 3 ja 4 rattaat pääsee liikkumaan vähän liikaa sivusuunnassa jonka seurauksena kytkee varsinkin kolmosen eli 5-3 rattaiden hampaat vähän vaisusti limittäin. Ton takia heti kun em. nurkat pyöristyy vähänkin niin alkaa hylkimään kolmosta.

Kannattaa remontin yhteydessä tehdä 2 asiaa: 1. shimmata se laatikko kauttaaltaan kit manuaalin antamiin välyksiin, ei kuitenkaan yhtään tiukemmaksi tai alkaa rattaiden kyljet sinistymään... 2. Itse aikoinaan shimmasin myös rumpua aavistuksen vasemmalle että kytkee 2 ja 3 vaihteet yhtä pitkälle kuin 1 ja 4 vaihteet. Kun kone on levällään ja laatikko paikoillaan niin näki selvästi että 1 ja 4 kytkeytyy ilman ko. toimenpidettä vähän pidemmälle kuin 2 ja 3. 
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 26.05.15 - klo:21:12
Kyseessä 2005 Kawasaki ZX-6R:n laatikon rattaat. Ja vissiin se yleisin ensimmäinen vika ett kun rattaat rupee oleen kuluneet, niin kolmosvaihde temppuilee. Eli kytkentähampaiden kulmat alkaa oleen nakerretut.

Ton moottorimallin ongelma on aina ollut se että on tehtaan jäljiltä jätetty vähän väljäksi ja varsinkin noi ulostuloakselilla seläkkäin olevat 3 ja 4 rattaat pääsee liikkumaan vähän liikaa sivusuunnassa jonka seurauksena kytkee varsinkin kolmosen eli 5-3 rattaiden hampaat vähän vaisusti limittäin. Ton takia heti kun em. nurkat pyöristyy vähänkin niin alkaa hylkimään kolmosta.

Kannattaa remontin yhteydessä tehdä 2 asiaa: 1. shimmata se laatikko kauttaaltaan kit manuaalin antamiin välyksiin, ei kuitenkaan yhtään tiukemmaksi tai alkaa rattaiden kyljet sinistymään... 2. Itse aikoinaan shimmasin myös rumpua aavistuksen vasemmalle että kytkee 2 ja 3 vaihteet yhtä pitkälle kuin 1 ja 4 vaihteet. Kun kone on levällään ja laatikko paikoillaan niin näki selvästi että 1 ja 4 kytkeytyy ilman ko. toimenpidettä vähän pidemmälle kuin 2 ja 3.  

Kiitos!

Ton rumpujutun ku ois tienny viime kerralla. No tällä kertaa sit viri viri.

Viime kerralla, loppukaudesta 2012, poikkeuksellista oli se, että kolmonen toimi suht ok, välivapaita löytyi todella harvoin. Mut varsinainen vika oli ett ykkösvaihde ei pysyny päällä ollenkaan jos vähänkään rivakammin yritti liikkeelle. Ja neloselle vaihtaessa tahto löytyy välivapaa jos vähänkin huolimattomasti vaihto. Se siis 2005 ZX-6R orggissisuksilla.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon rattaiden koneistus
Kirjoitti: murmela - 27.05.15 - klo:16:33
Ja sit vielä ku löytäis sen firman turun suunnalta...
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020