MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: Birke - 16.06.15 - klo:08:20

Otsikko: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 16.06.15 - klo:08:20
Nyt tuli niin mielenkiintoinen probleema eteen, että on pakko kysellä apuja. Kyseessä siis GSX-R 1000 K6 ratapyörä, joka pätkäisee sytytyksen noin 10000-11000 kierroksen välillä. Veto loppuu kuin seinään. Pyörä penkitettiin ja säädettiin viime viikolla AJ-Bikessa Vaasassa. Useammassa dynovedossa pätki joka kerralla hieman eri kierroksilla noin 10000 rpm, mutta yhdessä vedossa toimi kunnolla ja veti nätisti rajoittimelle. Tuossa vedossa antoi myös täydet tehot. Yhdessä vedossa kun pätkäisi mittaristoon syttyi punavalo ja FI. Epähuomiossa sammutettiin avaimesta eikä saatu vikakoodia ylös. Sen jälkeisissä vedoissa ei sytyttänyt enää vikavaloa. Vikakoodi olisi helpottanut vian haarukointia. Kone saa bensaa, mutta sytytys katkeaa jostakin syystä.

Ennen penkitystä pyörään on vaihdettu uudet tulpat, bensafiltteri, bensanpaine- ja tuotto testattu, bensaletku uusittu, sivujalan piuhat tsekattu ja kolvattu uusiksi, shifterin piuhat otettu kokonaan irti puolista, läpät säädetty kohilleen, latausjännite testattu (tyhjäkäynnillä kylläkin), akku uusittu, ilmanputsari on puhdas.

Kenelläkään hyviä vinkkejä? Seuraavaksi ajattelin mitata jännitteensäätimen, latausjännitteen korkeilla kierroksilla, antureiden mittausta ym. hakuammuntaa... Jenkkifoorumeilla paljon vastaavia tapauksia, mutta yhtä selvää syytä ei oikein tunnu olevan.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: T1mppa - 16.06.15 - klo:10:19
Tuli mieleen kytkimen tunnistusanturi. En tiedä, voiko oireet liittyä siihen, mutta jos se kytkeytyy, niin silloin tulee N-vaihteen kartta käyttöön. Siinä saattaa olla jokin kierrosrajoitin asetettu.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 16.06.15 - klo:10:25
Kytkinkahvan anturi tsekattu, ilmeisesti toimii oikein kun moottori ei lähde käyntiin ilman että painaa kahvan pohjaan. Vaihde vapaalla tai vaihde silmässä + kahva painettuna alas kierrosrajoitin on matalammalla kuin normaalisti. Ei kuitenkaan satunnaisesti 10000 - 11000 kierroksen välillä. Tuo pätkäisy ei ole samanlainen kuin kierrostenrajoitin, mikä pätkyttää kiekkoja, vaan kertakatkaisu.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: jiknnn - 16.06.15 - klo:12:06
tapposilmukassa lienee normaalistu kytkinkahva, sivutuki ja vaihdeanturi. kaatoanturi mahtaa olla erikseen. Voisko olla joku irtonainen liitin, joka pitää yhteyden paitsi jollain kierroksilla tärinä irrottaa. joku päärele tai päävirtakytkin ?
Tuon kanssa olis aika mielenkiintoista ajaa, jos se pätkäisee ja sitten taas herää kun kiekat vähän tippuu :)
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: TommoKe - 16.06.15 - klo:14:25
Viallinen tulppa tai joku sytytyspuolista. Itellä joskus osui sarja tulppia, joissa joku oli pashana jo uutena. Pätki isoilla kiekoilla.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 16.06.15 - klo:14:36
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 16.06.15 - klo:14:25
Viallinen tulppa tai joku sytytyspuolista. Itellä joskus osui sarja tulppia, joissa joku oli pashana jo uutena. Pätki isoilla kiekoilla.
Hmm puola vois ollakin, tulpissa tuskin vikaa. Olen kokeillut kahdella sarjalla.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: parjan_fin - 17.06.15 - klo:07:23
Mulla aikoinaan Yamahassa ja nyt näemmä yhdessä 10 Kawassa (facen puolella ongelma tais selvitä) on ollut ongelmana se, että tappokatkaisijan kosketuspinnat / kärjet ovat olleet joko hapettuneet tai huonolla kontaktilla, niin on pätkinyt yläkierroksilla menoa ja 10 Kawa poltteli jopa sulaketta.

Helppo tarkistuksen kohde ja liki ilmainen fiksata kuntoon.

Toinen mikä voi tuollaista tehdä on nokka-akselin asento tunnistin. Kannattaa myös tarkistaa, että jos pyörällä on kaaduttu, niin jos jotain piuhoja menee rungon ja keulatolpan välissä, että onko ne kuoren sisällä varmasti ehjänä. Isku tuollaisesta keulatolpasta on "tylppä", mutta voi katkoa piuhat kuoren sisällä. Ei olis ensimmäinen kerta kun niin kävisi.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 17.06.15 - klo:08:17
Oikein hyviä ehdotuksia. Tänään ehdin illalla taas tutkia tuon härvelin sielunelämää. Pitääpä tsekata tappokatkaisija, se on Dominon malli. Joskus muistan lukeneeni jostakin foorumilta, että noiden kanssa olisi ollut ongelmia.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: visu - 18.06.15 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: Birke - 16.06.15 - klo:08:20
Yhdessä vedossa kun pätkäisi mittaristoon syttyi punavalo ja FI. Epähuomiossa sammutettiin avaimesta eikä saatu vikakoodia ylös. Sen jälkeisissä vedoissa ei sytyttänyt enää vikavaloa. Vikakoodi olisi helpottanut vian haarukointia.

Ko. mallin vakio ECUssa on vikamuisti eli vikakoodit saa kyllä luettua sieltä jälkeenpäin.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 18.06.15 - klo:09:55
Lainaus käyttäjältä: visu - 18.06.15 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: Birke - 16.06.15 - klo:08:20
Yhdessä vedossa kun pätkäisi mittaristoon syttyi punavalo ja FI. Epähuomiossa sammutettiin avaimesta eikä saatu vikakoodia ylös. Sen jälkeisissä vedoissa ei sytyttänyt enää vikavaloa. Vikakoodi olisi helpottanut vian haarukointia.

Ko. mallin vakio ECUssa on vikamuisti eli vikakoodit saa kyllä luettua sieltä jälkeenpäin.
Ei mahda saada enää luettua mittariston kautta? SDS Toolilla onnistuisi jälkeenpäinkin.

Eilen ehdin sen verran tutkimaan, että mittasin kampi- ja nokka-akseleiden asentotunnistimet ja jännitteensäätimen. Kaikki ok. Kone kiertää paikallaan ihan normaalisti ilman mitään röpinöitä. En tiedä oliko sillä hyvä päivä vai ilmeneekö ongelma pelkästään vedossa.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: visu - 18.06.15 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: Birke - 18.06.15 - klo:09:55
Ei mahda saada enää luettua mittariston kautta? SDS Toolilla onnistuisi jälkeenpäinkin.

SDS:llä onnistuu ja sillä se muisti on myös hyvä välillä tyhjentää niin ei jää vanhat viat kummittelemaan ja hämäämään mahdollisia tulevia vianhakuhommia. Saattaa käsittääkseni onnistua myös Stormin myymällä Healtechin purkilla/softalla mutta siitä en tosin ole varma kun ei ole moiselle tarvetta koska löytyy SDS.
Käsittääkseni AJ Bike on valtuutettu Suzuki huolto eli kait sieltäkin SDS olisi löytynyt?
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 18.06.15 - klo:11:40
Lainaus käyttäjältä: visu - 18.06.15 - klo:10:16
Käsittääkseni AJ Bike on valtuutettu Suzuki huolto eli kait sieltäkin SDS olisi löytynyt?
Siitä en ole varma, ei ollut puhetta.

Illalla jatkuu vianhaku. Onneksi alkaa kesäloma :)
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: UD-79 - 18.06.15 - klo:22:25
Viime keväänä oli samaa ongelmaa vastaavassa laitteessa ja silloin vika korjaantui kun vaihdettiin vanha vakio akku takaisin paikoilleen. Uusi paikoillaan ollut akku oli ehjä, mutta ilmeisesti liian "hieno".
Tuo on ainakin helppo kokeilla.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 25.06.15 - klo:12:46
Lomareissu heitetty ja voi jatkaa vianhakua. Käytin konetta paikoillaan ja mittailin latausjännitteen, oli ok. Akku, laturi ja jännitteensäädin siis ilmeisesti kunnossa. Kaasuttelin paikallaan ja ihmettelin että mikä helvata tuota vaivaa, niin mittaristoon syttyi vikavalo. C11 eli nokka-akselin asentotunnistimeen viittaava vika. Pitääpä mitata seuraavaksi johtosarja anturilta eculle ja kokeilla toisella anturilla.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: wbaum - 25.06.15 - klo:13:47
K7:ssa ainakin tuo crank-liitin näkyi tankkia ylös raottaessa jarrunpuolella. Katso ainakin nyt ettei jotain kosteutta siellä ole.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: murmela - 25.06.15 - klo:14:26
Mutu:
Noi kampi(crank)/nokka(cam) anturit on tyypillisesti semmosia, ett irtonaisena mittaamalla ne on ok, mut käytössä, varsinkin kuumana, ne rupee temppuileen. Ja sit kun ne antaa virheellistä tietoa, niin ECUlle tulee paniikki ja ECU pistää pelin poikki kokonaan. Tosin yleensä noi on sellasii että koneen pitäis toimii vaikka toinen hajois. Mut voihan se olla ett ko ECUssa on vikamoodi max 11000RPM siinä vaiheessa kun nokka-anturi putoo pelistä pois...?
Täyttä mutuu siis yllä oleva.

Noi anturit on Variable Reluctance -tyyppisiä. Eli ne puskee jonkunnäköstä (AC)aaltoa ulos jonka amplitudi on pienillä kierroksillä luokkaa +-1-5V, ja max RPM max +-120 volttia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_reluctance_sensor
Sensori haistelee ratasta, ja jokaisen rattaan hampaan kohdalla tulee pulssi, ja sit rattaasta "puuttuu" yks hammas, jolloin pulssiväli on pitempi siinä kohtaa.
http://openi.nlm.nih.gov/imgs/512/319/3264459/3264459_sensors-10-01918f1.png
Eli varsinaisen akselin asennon ne saa sillon kun pulssin pituus on esim tuplat vs muut pulssit:
http://www.fae.es/documentacion/images//cgm2_p178_00_450x259.jpg

Ett jos sen sensorin toimintaa haluu oikeesti mitata, niin tarvii melkeimpä oskilloskoopin.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Nitrous - 25.06.15 - klo:19:11
Jos nokan asentotunnistin hajoaa gixeristä ajossa, osaa ecu laskea kampiakselin asentotunnistimen perusteella, että milloin annetaan soppaa ja kipunaa millekin pytylle. Jos nokan asentotunnistin on totaakisen dööd, ei pyörä enää lähde käyntiin, koska ecu ei tiedä kampiakselin asentotunnistimen perusteella, että missä pytyssä on mikäkin tahti menossa. Kampiakselin asentotunnistin antaa vikakoodin, mutta pyörän pitäisi lähteä käyntiin. Tosin en muista meneekö ecu johonkin fail safe moodiin. Näin muistelen ainaki k7 tonnarissa olleen.  Service manuskassa nuo on kyllä selitetty. Yleensä noi anturit ei vaan pimene kerralla vaan alkavat ensin pätkimään satunnaisesti ja sen jäljeen vika onkin pirullinen löytää kun kaikki vaikuttaa mitatessa olevan kunnossa.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: TommoKe - 25.06.15 - klo:23:04
Ecun liittimet. Onko vettä päässyt ja hapettunut pinnit? Ei olis tämäkään eka kerta susukissa.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 25.06.15 - klo:23:21
Murmelalla ja Nitrouksella hyviä huomioita. Anturin kun mittaa, se vaikuttaa olevan kunnossa. Randomisti sekoilee välillä. Penkissäkin kone toimi yhdessä vedossa täydellisesti. Pakko piipata huomenna johto anturilta eculle. Saapahan varmuuden siitä onko siellä katkosta. Tärinästä aiheutuva kosketushäiriökään ei oikein tunnu loogiselta, koska katkos on aina suunnilleen samoilla kierroksilla noin 10500 rpm.

Ecun liittimet näyttää olevan ok, ei hapettumia ja vääntyneitä pinnejä yms.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: Birke - 02.07.15 - klo:12:41
Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu ja johtosarja tsekattu anturilta eculle. Nyt ainakin toimii paikallaan ilman vikakoodia. Pidetäänpä sormia ristissä että vika korjaantui.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla *ongelma ratkaistu*
Kirjoitti: Birke - 18.07.15 - klo:13:43
Kesälomareissut ym on häirinneet harrastustoimintaa siihen malliin, että vasta eilen ehdin radalle testaamaan pyörän toimivuutta. Sehän toimi! Kiersi hyvin terhakasti rajoittimelle ja muutenkin säädön jälkeen ajettavuus oli ihan eri luokkaa kuin aiemmin :)

Eli nokka-akselin asentotunnistimessa oli vika. Manuaalin arvoissa se on kun mittaa, mutta ilmeisesti lämmetessään tms. alkaa sekoilemaan ja antaa eculle virheellistä tietoa.
Otsikko: Vs: GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla
Kirjoitti: murmela - 18.07.15 - klo:18:37
Jippijee, läpsytelkäämme toisiamme selkäämme. jibii_gif