MP-Rata

RATAKALUSTO => Modit => Aiheen aloitti: Juha_K - 11.07.15 - klo:08:46

Otsikko: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Juha_K - 11.07.15 - klo:08:46
Miten moottorijarrua pystyy vähentämään mopossa, jossa ei ole ride-by-wire systeemiä. Lähinnä tarkoitan muita keinoja 
kuin tyhjäkäynnin nostamista. Sitä ei pysty nostamaan yli 2000rpm ISC-vikakoodin takia. 

Kyseessä GSX-R K8 1000 ECU ja moottorijarrun polttoaineen katkaisu on poistettu. EMpro kontrolloi moottorijarrua toisioläppien avulla, mutta missään ei näy millaisia muutoksia tulee toisioläppien karttaan. Niin ei viitsisi ensimmäisenä tota alkaa testaamaan. Siinä pitäisi säätää fast idle ruuvia jne. 

Haulla löytyi Wehnän kirjoitus http://www.mprata.fi/index.php?topic=614.msg21013#msg21013
"Polttoaineensyöttö pitäisi kytkeä päälle moottorijarrussa ja tehdä syttykarttaan muutoksia."
Asia liittynee enemmän nykäisyyn kaasulle siirryttäessä, mutta saako sytkäkarttaa muuttamalla pienennettyä moottorijarrua?


ECU foorumilta:

RidgeRacer wrote:


I've always been curious has to how much effect the ignition maps have on engine braking.  All the Suzukis have these really high ignition advance numbers during trailing throttle. (TPS < 3%, at 4000rpm and up).

Is it to prevent backfiring? An anti-smog thing? Or could it be igniting the fuel that far before top dead center actually slows down the engine.
------
Adding fuel, and retarding the timing in this area will minimize the engine braking. On my Aprilia SXV I have added TONS (50%) more fuel, and have 30 degrees (45-55 stock) of timing. There is still some engine braking, however it is very minimal compared to stock.


sytkäkartta
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/IGNK8_zps2lrfzlrj.jpg)
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Juha_K - 13.07.15 - klo:10:30
Kävin eilen Alastarolla ja testasin tota STP ohjausta. Positiivinen yllätys oli, että säädöt osui kerrasta aika hyvin kohdalleen. Ehkä jotain pientä hienosäätöä eri vaihteiden karttoihin. Nyt käytin kaikilla vaihteilla samaa karttaa. Ensimmäiset kierrokset oli aika mielenkiintoisia, mutta kunhan tohon tottui niin oli mukavampi ajaa.  peukku_1

Ennen
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/EBC1_zpsxjnokdle.jpg)

Jälkeen
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/EBC_zpsdemyguku.jpg)

49.4 arvosta ylöspäin alkaa tapahtua.
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/EBC2_zpsit7qk7oz.jpg)

(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/IMG_20150711_181902_zpssk70o9ee.jpg)
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: murmela - 13.07.15 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:10:30
Kävin eilen Alastarolla ja testasin tota STP ohjausta.
Entäs avauksissa, aukeeko secondary-läpät tarpeeks nopeesti?
Ainkin mun kawassa ne vakio ST kartat on iha perseestä, ja ST läpät on auki vasta kun koneen kierrokset nousee tarpeeks.
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: tamik87 - 13.07.15 - klo:14:20
Mwahhahhaa tilasin tänään tämmösen: http://www.bikehps.com/cabs/
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Nitrous - 13.07.15 - klo:14:45
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 13.07.15 - klo:14:20
Mwahhahhaa tilasin tänään tämmösen: http://www.bikehps.com/cabs/
Ja ainakin kolme sekkaa pois kierrosajoista välittömästi? Vaiko lisää mystisiä sähkövikoja? :P
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Taffu - 13.07.15 - klo:16:20
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 13.07.15 - klo:14:20
Mwahhahhaa tilasin tänään tämmösen: http://www.bikehps.com/cabs/

Siis mitä kummaa toi tekee? Antaa kaasua silloin ku painaa kytkintä, vai häh?
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Nitrous - 13.07.15 - klo:16:23
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 13.07.15 - klo:16:20
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 13.07.15 - klo:14:20
Mwahhahhaa tilasin tänään tämmösen: http://www.bikehps.com/cabs/

Siis mitä kummaa toi tekee? Antaa kaasua silloin ku painaa kytkintä, vai häh?
https://www.youtube.com/watch?v=EUnO889NoPA
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: tamik87 - 13.07.15 - klo:16:24
Joo moor gääs!
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Juha_K - 13.07.15 - klo:19:16
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:10:30
Kävin eilen Alastarolla ja testasin tota STP ohjausta.
Entäs avauksissa, aukeeko secondary-läpät tarpeeks nopeesti?
Ainkin mun kawassa ne vakio ST kartat on iha perseestä, ja ST läpät on auki vasta kun koneen kierrokset nousee tarpeeks.

Hyvin ne aukeaa, rajoittava tekijä löytynee kaasukahvan käskijästä...
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: murmela - 13.07.15 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:19:16
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:10:30
Kävin eilen Alastarolla ja testasin tota STP ohjausta.
Entäs avauksissa, aukeeko secondary-läpät tarpeeks nopeesti?
Ainkin mun kawassa ne vakio ST kartat on iha perseestä, ja ST läpät on auki vasta kun koneen kierrokset nousee tarpeeks.
Hyvin ne aukeaa, rajoittava tekijä löytynee kaasukahvan käskijästä...
Miltä ne STP kartat näyttää kokonaisina?
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Juha_K - 13.07.15 - klo:20:36
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:19:16
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:10:30
Kävin eilen Alastarolla ja testasin tota STP ohjausta.
Entäs avauksissa, aukeeko secondary-läpät tarpeeks nopeesti?
Ainkin mun kawassa ne vakio ST kartat on iha perseestä, ja ST läpät on auki vasta kun koneen kierrokset nousee tarpeeks.
Hyvin ne aukeaa, rajoittava tekijä löytynee kaasukahvan käskijästä...
Miltä ne STP kartat näyttää kokonaisina?
Tuollahan oli jo kuva siitä kartasta, mutta laitetaan vielä muokkaamaton.
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/stp2_zpsv3x8g9mx.jpg)
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: murmela - 13.07.15 - klo:21:22
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:20:36
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:19:16
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 13.07.15 - klo:10:30
Kävin eilen Alastarolla ja testasin tota STP ohjausta.
Entäs avauksissa, aukeeko secondary-läpät tarpeeks nopeesti?
Ainkin mun kawassa ne vakio ST kartat on iha perseestä, ja ST läpät on auki vasta kun koneen kierrokset nousee tarpeeks.
Hyvin ne aukeaa, rajoittava tekijä löytynee kaasukahvan käskijästä...
Miltä ne STP kartat näyttää kokonaisina?
Tuollahan oli jo kuva siitä kartasta, mutta laitetaan vielä muokkaamaton.
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/stp2_zpsv3x8g9mx.jpg)
Jaa se oliki noi karkee se karttaa, aattelin ett jos siit ois jääny sarake pari pois.
Mut kyl toi näyttäis jonkun verran "rajottavan" keskialueella, varsinkin jollain +70% kaasulla.
"Hyväähän" tietty tossa on se ett kaasuvastetta on käytännössä pehmennetty huomattavasti.
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: murmela - 13.07.15 - klo:21:32
Ja jos haluaa, nii teoriassa tosta sun vehkeestä sais modattua RBW vehkeen. Eli poistaa vaan ensiöläpät, jättää siis akselin, niin sen jälkeen toi vehe on RBW jonka kaasuvastetta voi ohjata tolla STP kartalla.
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Juha_K - 13.07.15 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:21:22
Jaa se oliki noi karkee se karttaa, aattelin ett jos siit ois jääny sarake pari pois.
Mut kyl toi näyttäis jonkun verran "rajottavan" keskialueella, varsinkin jollain +70% kaasulla.
"Hyväähän" tietty tossa on se ett kaasuvastetta on käytännössä pehmennetty huomattavasti.
Joo, voishan sitä kokeilla miltä se tuntuisi ajaa jos ne aukeaisi nopeammin, mutta keula tulee syliin aika helpolla näilläkin asetuksilla. 

Jos jaksaisi laittaa MS1/MS0 kytkimen niin olisi nopea vaihtaa eri asetuksia. Mode kytkintä ei ole niin toi on ainoa keino vaihtaa karttoja lennosta.
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Nitrous - 14.07.15 - klo:07:10
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:21:32
Ja jos haluaa, nii teoriassa tosta sun vehkeestä sais modattua RBW vehkeen. Eli poistaa vaan ensiöläpät, jättää siis akselin, niin sen jälkeen toi vehe on RBW jonka kaasuvastetta voi ohjata tolla STP kartalla.
Äkkiseltään veikkaan, että ei tuu hirveen hyvä jos tommosta yrittää.
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Juha_K - 14.07.15 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.07.15 - klo:07:10
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.07.15 - klo:21:32
Ja jos haluaa, nii teoriassa tosta sun vehkeestä sais modattua RBW vehkeen. Eli poistaa vaan ensiöläpät, jättää siis akselin, niin sen jälkeen toi vehe on RBW jonka kaasuvastetta voi ohjata tolla STP kartalla.
Äkkiseltään veikkaan, että ei tuu hirveen hyvä jos tommosta yrittää.
Joo, voisi olla aika mielenkiintoinen ajaa. :D

BSB tiimipäällikön kirjoituksia aiheesta:
Mike Edwards - http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=288635&page=8 (http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=288635&page=8)
"I am sure others may disagree but I cannot see any value in trying to work around either the immobiliser or this crazy idea of removing the secondaries. They serve an incredibly useful function, particularly for smoothing out the power curve but also for allow you to control the engine braking.

For any racers out there that haven't looked in to it yet, reducing the engine braking will drop your lap times more than another 10 hp or saving a few pounds here and there.

---

Not sure I can explain it in detail but will have a go...

The main thing that affects the balance and handling of your bike is weight transfer. You control weight transfer with the throttle, the brake and your suspension.

Weight transfer is a good thing in some cases, for example, the bike turns in better when the front is lower which happens as part of the transfer due to braking, etc.

Weight transfer to the rear when you are on the gas helps also as it increases rear end grip, assuming your suspension can cope with that level of load, but it also lifts the front which can lead you to run wide as there isn't enough weight on the front wheel.

In the middle of the corner when you have just come off the brake and are about to get on the gas the bike should be neutral, i.e. level with no weight transfer.

When you get on the gas the weight moves backwards as the rear sits down under the extra load. When you get off the gas the weight moves forward.

There are times when you want to control the weight transfer when you are off the gas. When you are braking in to a corner the weight is transferred to the front yet the engine is dictating how fast the rear can turn which invariably causes it to drag and the rear to squat. In some cases it can even cause the rear to skip or struggle to hold the line when trail braking.

Increasing the air bleed via the secondary throttle bodies and idle speed control valve reduces the engine braking as the pistons aren't pulling against the restriction o closed primaries and secondaries so can move more freely than would otherwise be the case.

This prevents the engine causing drag from the rear wheel so it doesn't squat and the bike has a better nose down balance but keeps the center of gravity higher than it otherwise would which aids turning in.

Ultimately you get more control on the speed and balance of the bike as a result."
Otsikko: Vs: Moottorijarrun vähentäminen ei RBW mopossa?
Kirjoitti: Juha_K - 15.07.15 - klo:18:18
Tässä on vielä Yoshimuran ohjeet jos käytössä olisi EMPro.

(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/Screenshot_2015-07-11-18-23-58_zpsfw4bgy56.png)

(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/Screenshot_2015-07-11-18-24-04_zpsgtfs8vtd.png)

(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/Woolich/Screenshot_2015-07-11-18-24-08_zpsl1gdh6ef.png)