MP-Rata

RATAKALUSTO => Renkaat & Vanteet => Aiheen aloitti: murmela - 21.08.15 - klo:17:15

Otsikko: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 21.08.15 - klo:17:15
Eipä näyttäny tästä merkistä vielä triidiä olevan.
Mut mut, kukas muistaa minä vuonna pirellin takasessa vaihtu painesuositus sen abaut 0,5 baaria?
Tuli mieleen tosta @wbaum (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=378) in kyssäristä.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 21.08.15 - klo:20:03
Eipä näyttäny tästä merkistä vielä triidiä olevan.
Mut mut, kukas muistaa minä vuonna pirellin takasessa vaihtu painesuositus sen abaut 0,5 baaria?
Tuli mieleen tosta @wbaum (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=378) in kyssäristä.
11?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 21.08.15 - klo:21:48
Mut mut, kukas muistaa minä vuonna pirellin takasessa vaihtu painesuositus sen abaut 0,5 baaria?
11?
Eli lämminpaine:
2010 takanen 2.? bar
ja
2011 takanen 1,7-1,9 bar?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 21.08.15 - klo:22:13
Mut mut, kukas muistaa minä vuonna pirellin takasessa vaihtu painesuositus sen abaut 0,5 baaria?
11?
Eli lämminpaine:
2010 takanen 2.? bar
ja
2011 takanen 1,7-1,9 bar?
Ainakin 2012 paiston takaset menee tolla 1,6-1,8 paineilla.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 21.08.15 - klo:22:43
Hmm. No jos löis 1.8 lämmin ja kattelis mitä se tekee. Saattaa revetä vanhemmuutta anyway.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 21.08.15 - klo:23:18
Hmm. No jos löis 1.8 lämmin ja kattelis mitä se tekee. Saattaa revetä vanhemmuutta anyway.
Kyllähän se lähtee repeen leveeltä alueelta heti ekassa setissä jos siinä on puol baarii liian vähä painetta. Ett jos, niin pistä sit rohkeesti lisää painetta.
Mä en muista muuta ku ett tuhosin yhen "vanhan" SC0:n sen takia ett oli väärä painealue. Ihmettelin vaan kun mikään lämminpaine ei toiminu.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 21.08.15 - klo:23:22
Ahaa joo. No prkl. Pistää sen kakkosen sit. Melkein ajais pari kiekkaa iiz ja varikon kautta ihmettelisi.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 21.08.15 - klo:23:27
Ahaa joo. No prkl. Pistää sen kakkosen sit. Melkein ajais pari kiekkaa iiz ja varikon kautta ihmettelisi.
Pistä mielummin se 1.8 ja aja pari kiekkaa ja zekkaa. Turvallisempi se on niin päin.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 22.08.15 - klo:14:55
Sc0 1.8 lämppäreistä, 1.9-1.95 ajosta. Aika karheasti kuluu, mutta laajalti. Ei repeämää. En tiä oikein tekiskö jotain, yks lipsahdus mut saatto olla kuoppa.

Koitan 1.7
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 22.08.15 - klo:15:48
Sc0 1.8 lämppäreistä, 1.9-1.95 ajosta. Aika karheasti kuluu, mutta laajalti. Ei repeämää. En tiä oikein tekiskö jotain, yks lipsahdus mut saatto olla kuoppa.

Koitan 1.7
Koita 1.9
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 22.08.15 - klo:20:51
Koitin 1.9,  repesi nähdäkseni kylmärepeämä. Pystyi vielä kääntämään. Koitan nyt matalempia.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: JULLE - 24.08.15 - klo:10:32
Motopark 23.8.2015 / GSXR 1000/ Pirelli Superbike 2012 SC1 (takanen) / Lämminpaineet 1,8

Piti hel***in hyvin ja pyörä meni kuin kiskoilla. Ei lipsunut kertaakaan.
Rengas alkoi repeilemään vasemmalta sitä mukaan kun vauhtia tuli lisää. Oikea puoli kului kohtuu nätisti. Paras kierros 1:30,4

En osaa sanoa oliko repeämä kylmä- vai lämminrepeämä tai johtuko väärästä avauksesta. 
Alusta vakio ja vaimennukset 1/4 vajaat täydestä.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 24.08.15 - klo:10:49
En osaa sanoa oliko repeämä kylmä- vai lämminrepeämä tai johtuko väärästä avauksesta.
Kylmärepeämä on usein sormen levyinen avauskohdassa, lämminrepeämä kämmenen levyinen alkaen ihan reunasta.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 24.08.15 - klo:14:09
ajoin sc0 sitten 1.65 paineilla lämppäreistä lopuksi, toimi oikein hyvin. 2 päivää rataa roskis sc0:lla, viimeselle setillä lähdettiin kyl ilman merkkejä ja parhaat kierrokset :D
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Mikko K. - 25.08.15 - klo:09:29
Näpyttelin muutaman muutujan excelii ennen ratakauden alkua ja tulin siihen tulokseen, että halvinta on hommata käyrettyjä samanlaisia renkaita iso nippu, jotka tietää hyviksi... heti hyvänä kakkosena uudet renkaat, jotka vei voiton, koska välillä pitäis päästä jonnekin.

Muutaman renkaan kanssa kun pelaa, niin ei ole ihan kujalla puolta kesän kierroksista siitä mitennne käyttäytyy, säätö helpottuu ja ymmärrys ja alustan muurtujat löytää paremmin kohdilleen.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: qazwsx - 25.08.15 - klo:11:16
Nyt Motoparkissa oli ensimmäistä kertaa alla takana uusi SC0 (-14 paisto) Ekan setin kierrokset oli paras kokemus mitä olen koskaan ajanut :)
Paineina oli 1.50 bar jota toisena päivänä tiputin vielä hiukan tuohon1.45 bar (87C lämmöt lähtiessä radalle)
Omassa vauhdissa näyttää että tolla renkaalla ajais ehkä jotain 40 kierrosta, koska 20 jälkeen tuossa oli vielä reilusti merkkejä jäljellä joka paikassa.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 25.08.15 - klo:12:14
Mä ajelin parkissa SC2 ja SC1 takasilla. SC2 paine piti nostaa 1,8bar, koska kävi pinnasta liian kuumana alemmalla paineella. SC2 myös kulu tuossa +25 lämpötilassa todella paljon. SC1:llä alotin 1,6 paineilla, mutta siinäkin joutu nostamaan 1,7bariin, kun näytti käyvän kuumana. 1,7 paineella piti loistavasti ja kului todella maltillisesti verrattuna SC2 seokseen. Kakkosella ei varmaan olisi päässyt kuin 50-75 kierrosta kun taas ykkösellä olis menny varmaan 75-125 kierrosta välissä kääntämällä. Vauhti SC2:lla 1:33 alkusta ja SC1:llä 1:31-1:32.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: qazwsx - 25.08.15 - klo:12:20
Mä ajelin parkissa SC2 ja SC1 takasilla. SC2 paine piti nostaa 1,8bar, koska kävi pinnasta liian kuumana alemmalla paineella. SC2 myös kulu tuossa +25 lämpötilassa todella paljon. SC1:llä alotin 1,6 paineilla, mutta siinäkin joutu nostamaan 1,7bariin, kun näytti käyvän kuumana. 1,7 paineella piti loistavasti ja kului todella maltillisesti verrattuna SC2 seokseen. Kakkosella ei varmaan olisi päässyt kuin 50-75 kierrosta kun taas ykkösellä olis menny varmaan 75-125 kierrosta välissä kääntämällä. Vauhti SC2:lla 1:33 alkusta ja SC1:llä 1:31-1:32.
SC 0:lla olisit mennyt todennäköisesti jo alle 1:30 aikoja tuossa kelissä. Ei silti kovaa menit jo nytkin :)
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 25.08.15 - klo:12:37
Pienellä otannalla väittäisin että sc1 kulu nopeemmin ku sc0 tuolla. Ajoin käytännössä yhden setin sc1:llä missä oli selkeesti merkkejä, toki mopo vähän takaa pumppas avauksissa.

Säätöjen jälkeen oli pakko vaihtaa kumia kun se katosi alta. Siististi, mutta pinta lähti instana kartanolle.

En tuon jälkeen enää koskenut säätöihin, teki kyllä mieli kun alkoi hiukan röykyistä pompottaa alalenkillä, mutta pyrin vähän välttelemään jatkuvaa ruuvaamista. Kerralla johonki suuntaan ja sit funtsitaan.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Mikko K. - 25.08.15 - klo:12:40
Pienellä otannalla väittäisin että sc1 kulu nopeemmin ku sc0 tuolla. Ajoin käytännössä yhden setin sc1:llä missä oli selkeesti merkkejä, toki mopo vähän takaa pumppas avauksissa.

Säätöjen jälkeen oli pakko vaihtaa kumia kun se katosi alta. Siististi, mutta pinta lähti instana kartanolle.

En tuon jälkeen enää koskenut säätöihin, teki kyllä mieli kun alkoi hiukan röykyistä pompottaa alalenkillä, mutta pyrin vähän välttelemään jatkuvaa ruuvaamista. Kerralla johonki suuntaan ja sit funtsitaan.

Täällä SC1 kesti lauantaina sen 40 kierrosta  (2015 paisto) hyvin. Ennestään sillä oli ajettu jotain 40 kierrosta ja kyllä sillä vielä pari settiä treenailee..
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 25.08.15 - klo:13:33
Joo se voi olla että raapi sitten setin aikana sen. Ei se nyt mikään hyvä kumi ollut, mutta arvioin että 3-4 settiä pääsis. Pumppas tosiaan mopo sen verran että ihan limitillä pitääkö nostaa. Rauhottu ku laittoi rebaa ja vähän hidasta komppia taakse.

tais olla 13 tai 14 paistoinen.

Jotenki rivienvälistä olisin lukenut että pirellinki 15 paistoiset ovat pientä tuotekehitystä saaneet aikaan.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 25.08.15 - klo:20:11
Mä ajelin parkissa SC2 ja SC1 takasilla. SC2 paine piti nostaa 1,8bar, koska kävi pinnasta liian kuumana alemmalla paineella. SC2 myös kulu tuossa +25 lämpötilassa todella paljon. SC1:llä alotin 1,6 paineilla, mutta siinäkin joutu nostamaan 1,7bariin, kun näytti käyvän kuumana. 1,7 paineella piti loistavasti ja kului todella maltillisesti verrattuna SC2 seokseen. Kakkosella ei varmaan olisi päässyt kuin 50-75 kierrosta kun taas ykkösellä olis menny varmaan 75-125 kierrosta välissä kääntämällä. Vauhti SC2:lla 1:33 alkusta ja SC1:llä 1:31-1:32.
SC 0:lla olisit mennyt todennäköisesti jo alle 1:30 aikoja tuossa kelissä. Ei silti kovaa menit jo nytkin :)
Vaikee sanoo olisko pitävämmällä kumilla aika enää parantunu. Noillakin pysty laskee ihan pöljän lujaa ja enempi oli omasta päästä kuin pidosta kiinni vauhdin lisääminen.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: qazwsx - 26.08.15 - klo:21:33
Mä ajelin parkissa SC2 ja SC1 takasilla. SC2 paine piti nostaa 1,8bar, koska kävi pinnasta liian kuumana alemmalla paineella. SC2 myös kulu tuossa +25 lämpötilassa todella paljon. SC1:llä alotin 1,6 paineilla, mutta siinäkin joutu nostamaan 1,7bariin, kun näytti käyvän kuumana. 1,7 paineella piti loistavasti ja kului todella maltillisesti verrattuna SC2 seokseen. Kakkosella ei varmaan olisi päässyt kuin 50-75 kierrosta kun taas ykkösellä olis menny varmaan 75-125 kierrosta välissä kääntämällä. Vauhti SC2:lla 1:33 alkusta ja SC1:llä 1:31-1:32.
SC 0:lla olisit mennyt todennäköisesti jo alle 1:30 aikoja tuossa kelissä. Ei silti kovaa menit jo nytkin :)
Vaikee sanoo olisko pitävämmällä kumilla aika enää parantunu. Noillakin pysty laskee ihan pöljän lujaa ja enempi oli omasta päästä kuin pidosta kiinni vauhdin lisääminen.
Mistäs sitä koskaan tietää miten ois käynyt, kelit vaan olis ollut kohdillaan tuolle SC0:lle. Sen takia vain kirjoitin kun oma pää antoi melkein 2 sekunttia parempia aikoja tuolla renkaalla. Minullakin se on se oma pää joka rajoittaa vauhtia, ei renkaat.
Renkaat vain antaa sen tunteen kuinka kovaa sitä uskaltaa ajaa.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Bobo - 30.03.16 - klo:07:11
Kausi alkaa vappuna Botniaringiltä ja oletettavasti keli on aika kylmä. Mikäli ajan Pirellin renkaalla (Dunlop on vielä harkinnassa), niin mikä olisi hyvä seosyhdistelmä tuonne niin, että pitää eikä sula heti alle? Tuo pinta on varmaankin edelleen aika karkea, vai onko jo tasoittunut? Itse ajattelin SC2 sekä eteen, että taakse. Ainakin joskus söi noita SC1 etusia tuo Botnia, miten lie nykyään? Lämpötilan puolesta oikea olisi kaiketi se SC1 etunen.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 30.03.16 - klo:08:48
Kausi alkaa vappuna Botniaringiltä ja oletettavasti keli on aika kylmä. Mikäli ajan Pirellin renkaalla (Dunlop on vielä harkinnassa), niin mikä olisi hyvä seosyhdistelmä tuonne niin, että pitää eikä sula heti alle? Tuo pinta on varmaankin edelleen aika karkea, vai onko jo tasoittunut? Itse ajattelin SC2 sekä eteen, että taakse. Ainakin joskus söi noita SC1 etusia tuo Botnia, miten lie nykyään? Lämpötilan puolesta oikea olisi kaiketi se SC1 etunen.
Jos on kylmää niin taakse SC2 ja eteen SC1. Kakkonen edessä ei pysy lämpimänä viileällä kelillä varsinkaan kun kauden alussa jarruteho ei varmaan ole ihan omalla maksimitasolla. SC1 etusessa on vähän löysempi runko, joten se generoi paremmin lämpöä renkaaseen. Jos etunen repii, on ongelma tod. näk pyörän geometriassa ja etusella ei ole tarpeeksi painoa.

Edit. Ite ajelin tuolla viime kesänä muistaakseni molemmilla etusilla enkä huomannut mitään käytännön eroa renkaan kulumisessa. Jos on riittävän lämmintä niin tykkään käyttää kakkosta tuntuman takia.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: rranta - 30.03.16 - klo:09:14
Kausi alkaa vappuna Botniaringiltä ja oletettavasti keli on aika kylmä. Mikäli ajan Pirellin renkaalla (Dunlop on vielä harkinnassa), niin mikä olisi hyvä seosyhdistelmä tuonne niin, että pitää eikä sula heti alle? Tuo pinta on varmaankin edelleen aika karkea, vai onko jo tasoittunut? Itse ajattelin SC2 sekä eteen, että taakse. Ainakin joskus söi noita SC1 etusia tuo Botnia, miten lie nykyään? Lämpötilan puolesta oikea olisi kaiketi se SC1 etunen.
Kannattaa varautua taakse molemmilla seoksilla SC1 ja SC2. Botnia on vähän kummallinen. On nähty seki, että SC2 on repiny ja SC1 on kestäny takana vaikkei keli olekkaan ollu ihan SC1 keli. Ettei mene kivien potkimiseksi reissu… Siellä nähhään
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 30.03.16 - klo:10:11
Kausi alkaa vappuna Botniaringiltä ja oletettavasti keli on aika kylmä. Mikäli ajan Pirellin renkaalla (Dunlop on vielä harkinnassa), niin mikä olisi hyvä seosyhdistelmä tuonne niin, että pitää eikä sula heti alle? Tuo pinta on varmaankin edelleen aika karkea, vai onko jo tasoittunut? Itse ajattelin SC2 sekä eteen, että taakse. Ainakin joskus söi noita SC1 etusia tuo Botnia, miten lie nykyään? Lämpötilan puolesta oikea olisi kaiketi se SC1 etunen.
Kannattaa varautua taakse molemmilla seoksilla SC1 ja SC2. Botnia on vähän kummallinen. On nähty seki, että SC2 on repiny ja SC1 on kestäny takana vaikkei keli olekkaan ollu ihan SC1 keli. Ettei mene kivien potkimiseksi reissu… Siellä nähhään
Hyvä lisäys kieltämättä. Mulla ei oo tuolta kokemusta kuin kusiaisen puikoista, joten takasta ei ihan niin helposti saa tuhottua kuin tonnarilla.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: miolta - 30.03.16 - klo:12:50
Jos on riittävän lämmintä niin tykkään käyttää kakkosta tuntuman takia.

Tsih innocent_1
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: tuhti - 30.03.16 - klo:13:39
Kuinkas kylmällä esimerkiksi tolla kakkosella voi ajaa niin että se vielä pitää?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 30.03.16 - klo:19:33
Kuinkas kylmällä esimerkiksi tolla kakkosella voi ajaa niin että se vielä pitää?

Oiskohan viileimmillään ollu radan lämpö kympin pinnassa. Paljon alle sen ei viiti lähtee urheilemaan kun ei enää oma kyyti riitä pitämään rengasta lämpimänä.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Bobo - 30.03.16 - klo:21:10
Kuinkas kylmällä esimerkiksi tolla kakkosella voi ajaa niin että se vielä pitää?

Oiskohan viileimmillään ollu radan lämpö kympin pinnassa. Paljon alle sen ei viiti lähtee urheilemaan kun ei enää oma kyyti riitä pitämään rengasta lämpimänä.

Olikohan toissavuoden vappuna, kun oltiin Alastarossa kautta avaamassa. Vappuaattona herättiin mökistä, niin maassa oli yli 10 cm lunta. Ei ajettu aattona. Seuraavaksi päiväksi lumi oli sulanut ja rata kuivunut, mutta lämpötila oli korkeimmillaan 5 astetta. Kovalla innolla ajeltiin, tuolloin SC2 oli takana ja SC1 edessä. Ei lipsunut juurikaan, mutta ei ollut vauhtikaan kuin jotain 1.28 alkuista. Joten kyllä se aika kylmällä pitää, jos uskoa ja luottoa riittää :)
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Wper - 30.03.16 - klo:22:00
Itellä on botnialla sc1 kestänyt viime kesänä kyllä ihan hyvin. Edellis kesänä repes muutamama sc2. Takasista siis kyse.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 31.03.16 - klo:07:10
Itellä on botnialla sc1 kestänyt viime kesänä kyllä ihan hyvin. Edellis kesänä repes muutamama sc2. Takasista siis kyse.
Mimmosessa kelissä ajettu?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Mikko K. - 31.03.16 - klo:08:21
Itellä on botnialla sc1 kestänyt viime kesänä kyllä ihan hyvin. Edellis kesänä repes muutamama sc2. Takasista siis kyse.
Mimmosessa kelissä ajettu?

Kylmällä ja kuumalla.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 31.03.16 - klo:11:05
Itellä on botnialla sc1 kestänyt viime kesänä kyllä ihan hyvin. Edellis kesänä repes muutamama sc2. Takasista siis kyse.
Mimmosessa kelissä ajettu?

Kylmällä ja kuumalla.

Kiitos. Tämä varmasti helpottaa seosvalintaa suuresti.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: vernerik - 31.03.16 - klo:11:27
Itellä on taas ihan päinvastainen kokemus, SC1 en ole saanut koskaan kestämään botnialla, en missään kelissä. SC2 repeili hieman, mutta alustaa ruuvaamalla repeäminen katosi täysin. Viime vuoden botnian päivillä rengas kului todella nätisti ja sileästi eikä ollut mitään pito-ongelmia, myös kesto oli loistava. Alustaa ruuvasin siten, että vaimennukset takaa löysälle, että tuntuu selvästi, että jousi/iskari tekee töitä. Sen jälkeen naksu pari kerrallaan meno- ja paluuvaimennusta lisää, kunnes pyörän eläminen on siedettävällä tasolla. Laitoin myös hieman enemmän painetta renkaaseen kuin normaalisti (1.7-1.8 ajossa). Edessä SC1 on toiminut aina ongelmitta, radalla kuin radalla, kelillä kuin kelillä. Kylmälle kelille lähtisin aina SC2:lla takana ja edessä SC1.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 31.03.16 - klo:11:53
SC2 repeili hieman, mutta alustaa ruuvaamalla repeäminen katosi täysin. Viime vuoden botnian päivillä rengas kului todella nätisti ja sileästi eikä ollut mitään pito-ongelmia, myös kesto oli loistava. Alustaa ruuvasin siten, että vaimennukset takaa löysälle, että tuntuu selvästi, että jousi/iskari tekee töitä. Sen jälkeen naksu pari kerrallaan meno- ja paluuvaimennusta lisää, kunnes pyörän eläminen on siedettävällä tasolla.
Mikset sää mielummin opettele elämään sen pyörän elämisen kans, ja anna alustan elää ja hoitaa tehtävänsä, jollon sulla on enemmän pitoakin käytettävissä, ja rengaskin toimii ja kestää paremmin?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: vernerik - 31.03.16 - klo:12:30
SC2 repeili hieman, mutta alustaa ruuvaamalla repeäminen katosi täysin. Viime vuoden botnian päivillä rengas kului todella nätisti ja sileästi eikä ollut mitään pito-ongelmia, myös kesto oli loistava. Alustaa ruuvasin siten, että vaimennukset takaa löysälle, että tuntuu selvästi, että jousi/iskari tekee töitä. Sen jälkeen naksu pari kerrallaan meno- ja paluuvaimennusta lisää, kunnes pyörän eläminen on siedettävällä tasolla.
Mikset sää mielummin opettele elämään sen pyörän elämisen kans, ja anna alustan elää ja hoitaa tehtävänsä, jollon sulla on enemmän pitoakin käytettävissä, ja rengaskin toimii ja kestää paremmin?


Tykkään kyllä ajaa pyörällä, jonka alusta elää ja tuntee paremmin, miten pyörä käyttäytyy. Kuitenkin joku raja tässäkin menee, miten paljon pyörä saa elää. Liian vähän vaimennuksia, niin pyörä elää liikaa ja ainakin mulla repi myös rengasta kun takapää pumppaa joka avauksessa levottomasti. Molempia vaimennuksia lisää, niin pyörä elää hieman vähemmän, on parempi ajaa ja rengaskaan ei enää repinyt. Sama renkaan repeämisen efekti tuli myös, kun vaimennuksia oli liikaa.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 31.03.16 - klo:13:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous link=topic=1282.msg36336#msg36336
Kiitos. Tämä varmasti helpottaa seosvalintaa suuresti.
Helpottaahan se, repii saleen :P

Botnialla kyllä saa vetää rastin seinään jos kumpikaan pää ei repee. Taitaa olla niin säätö ja mopokohtaista seoksien lisäksi ettei mitään järkeä. Tuntuu vielä kun hiukan alkaa enemmän availla jossain nois pitkis vedois takalenkillä niin saa taas alkaa naksuttelemaan kun avauskohta katoaa silmissä.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 31.03.16 - klo:13:08
SC2 repeili hieman, mutta alustaa ruuvaamalla repeäminen katosi täysin. Viime vuoden botnian päivillä rengas kului todella nätisti ja sileästi eikä ollut mitään pito-ongelmia, myös kesto oli loistava. Alustaa ruuvasin siten, että vaimennukset takaa löysälle, että tuntuu selvästi, että jousi/iskari tekee töitä. Sen jälkeen naksu pari kerrallaan meno- ja paluuvaimennusta lisää, kunnes pyörän eläminen on siedettävällä tasolla.
Mikset sää mielummin opettele elämään sen pyörän elämisen kans, ja anna alustan elää ja hoitaa tehtävänsä, jollon sulla on enemmän pitoakin käytettävissä, ja rengaskin toimii ja kestää paremmin?


Tykkään kyllä ajaa pyörällä, jonka alusta elää ja tuntee paremmin, miten pyörä käyttäytyy. Kuitenkin joku raja tässäkin menee, miten paljon pyörä saa elää. Liian vähän vaimennuksia, niin pyörä elää liikaa ja ainakin mulla repi myös rengasta kun takapää pumppaa joka avauksessa levottomasti. Molempia vaimennuksia lisää, niin pyörä elää hieman vähemmän, on parempi ajaa ja rengaskaan ei enää repinyt. Sama renkaan repeämisen efekti tuli myös, kun vaimennuksia oli liikaa.

Noniiiinnn, oisit heti sanonu ett ne oli nii löysällä ett rengas repi. Kun tosta sun viestistä, mihin vastasin, saa ihan eri kuvan.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: slowrider - 31.03.16 - klo:16:03
Oma kokemus on botnialta et keväällä kylmällä ei kestä oikein mikään, mutta kun kelit lämpenee nii softilla saa ajaa surutta. Liekö jotain sellaista et kuuma rengas lämppäreistä ja hyvä pito radassa pitää renkaan pinnan kuumana, mutta runko jähtyy--> lämpötilaero iso pinnan ja rungon kanssa ja repee... Tai sit kuun asento huono keväällä tai jotain
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 31.03.16 - klo:16:46
Lainaus käyttäjältä: Nitrous link=topic=1282.msg36336#msg36336
Kiitos. Tämä varmasti helpottaa seosvalintaa suuresti.
Helpottaahan se, repii saleen :P

Botnialla kyllä saa vetää rastin seinään jos kumpikaan pää ei repee. Taitaa olla niin säätö ja mopokohtaista seoksien lisäksi ettei mitään järkeä. Tuntuu vielä kun hiukan alkaa enemmän availla jossain nois pitkis vedois takalenkillä niin saa taas alkaa naksuttelemaan kun avauskohta katoaa silmissä.
Ajotyyli vaikuttaa myös paljon tuohon renkaan repimiseen. Varsinkin tonnarilla saa jauhettua renkaan kuin renkaan piloille ihan hetkessä liian aikaisella kaasunkäytöllä.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: slowrider - 31.03.16 - klo:18:05
Lainaus käyttäjältä: Nitrous link=topic=1282.msg36336#msg36336
Kiitos. Tämä varmasti helpottaa seosvalintaa suuresti.
Helpottaahan se, repii saleen
Botnialla kyllä saa vetää rastin seinään jos kumpikaan pää ei repee. Taitaa olla niin säätö ja mopokohtaista seoksien lisäksi ettei mitään järkeä. Tuntuu vielä kun hiukan alkaa enemmän availla jossain nois pitkis vedois takalenkillä niin saa taas alkaa naksuttelemaan kun avauskohta katoaa silmissä.
Ajotyyli vaikuttaa myös paljon tuohon renkaan repimiseen. Varsinkin tonnarilla saa jauhettua renkaan kuin renkaan piloille ihan hetkessä liian aikaisella kaasunkäytöllä.
Juu renkaan saa kulumaan nopeaa, mutta jos setupit kunnossa nii ei se kaasun takia pitäs repiä?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 31.03.16 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Nitrous link=topic=1282.msg36336#msg36336
Kiitos. Tämä varmasti helpottaa seosvalintaa suuresti.
Helpottaahan se, repii saleen
Botnialla kyllä saa vetää rastin seinään jos kumpikaan pää ei repee. Taitaa olla niin säätö ja mopokohtaista seoksien lisäksi ettei mitään järkeä. Tuntuu vielä kun hiukan alkaa enemmän availla jossain nois pitkis vedois takalenkillä niin saa taas alkaa naksuttelemaan kun avauskohta katoaa silmissä.
Ajotyyli vaikuttaa myös paljon tuohon renkaan repimiseen. Varsinkin tonnarilla saa jauhettua renkaan kuin renkaan piloille ihan hetkessä liian aikaisella kaasunkäytöllä.
Juu renkaan saa kulumaan nopeaa, mutta jos setupit kunnossa nii ei se kaasun takia pitäs repiä?
Ei välttämättä yksin sen takia, mutta se tuo kyllä pienetkin alustan ongelmat esille aika helposti. Välillä kun näkee noita reunasta asti revenneitä niin ainakin niissä kuskin ajotyyli on osasyy.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: jarska - 31.03.16 - klo:23:23
Välillä kun näkee noita reunasta asti revenneitä niin ainakin niissä kuskin ajotyyli on osasyy.

Tässä rakkaan Pemarikuskimme rengas, jossa (mahdollisen ruoska-avaamisen seurauksena) alusta luovutti ekan kierroksen jälkeen ja elektroniikka pakeni pyörästä, bitti kerrallaan.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 01.04.16 - klo:08:22
Välillä kun näkee noita reunasta asti revenneitä niin ainakin niissä kuskin ajotyyli on osasyy.

Tässä rakkaan Pemarikuskimme rengas, jossa (mahdollisen ruoska-avaamisen seurauksena) alusta luovutti ekan kierroksen jälkeen ja elektroniikka pakeni pyörästä, bitti kerrallaan.
Tuossa on kyllä osunu kaikki ihan nappiin. :D
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 01.04.16 - klo:08:29
Se o hyvä vaan ett keväällä renkaan kuvio on vähän karkeempi, nii saa paremman pidon, ku radan pinta on muutoin vähä kylmä ja liukas.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 01.04.16 - klo:10:41
Välillä kun näkee noita reunasta asti revenneitä niin ainakin niissä kuskin ajotyyli on osasyy.

Tässä rakkaan Pemarikuskimme rengas, jossa (mahdollisen ruoska-avaamisen seurauksena) alusta luovutti ekan kierroksen jälkeen ja elektroniikka pakeni pyörästä, bitti kerrallaan.
Ei huono. Tuolla renkaalla voi ajaa sänkicrossia korva pellossa nyt.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 04.04.17 - klo:18:27
https://www.facebook.com/motomarketoy/posts/1496320040378257
"Nyt olisi special Pirelliä kaupan. Superbiken MM:ssä takarenkaana viimekaudella käytetty kisarengas 0007 kumiseoksella. Pitävämpi ja kestävämpi kuin SC1. Hinta 290 kpl."
www.motomarket.fi
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 04.04.17 - klo:19:07
https://www.facebook.com/motomarketoy/posts/1496320040378257
"Nyt olisi special Pirelliä kaupan. Superbiken MM:ssä takarenkaana viimekaudella käytetty kisarengas 0007 kumiseoksella. Pitävämpi ja kestävämpi kuin SC1. Hinta 290 kpl."
www.motomarket.fi
Nyt melkein harmittaa, että päätin ajaa Dunlopilla.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: JULLE - 06.04.17 - klo:12:03

Onko ukoilla tietoa, mikä ero on Super Corsan eturenkaan V1 ja V2 välillä. Lähinnä käytännössä?

Oletteko kuulleet mitään kommentteja "Pirelli Diablo Superbike Slick Prototype" takarenkaasta jossa seoksia enemmän (0.0 / 1.2 / 1.5 / 1.8 / 2.1)
Tämä löytyy GP503-sivuilta.

-Julle
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Lightyear - 06.04.17 - klo:13:57
V1 ja V2:ssa ei taida olla muuta eroa kuin kuvio. V1:ssä puuttuu "salaman" toinen häntä.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 06.04.17 - klo:14:07

Onko ukoilla tietoa, mikä ero on Super Corsan eturenkaan V1 ja V2 välillä. Lähinnä käytännössä?

Oletteko kuulleet mitään kommentteja "Pirelli Diablo Superbike Slick Prototype" takarenkaasta jossa seoksia enemmän (0.0 / 1.2 / 1.5 / 1.8 / 2.1)
Tämä löytyy GP503-sivuilta.

-Julle
Oisko noi protorenkaat noita MM-sarjan kumeja? V1 ja V2 eroista en tiedä, mutta vahva mutuveikkaus renkaan rungon suuntaan?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: -Dani- - 16.05.17 - klo:19:54
Pyöränä -05 R1. Tähän mennessä käyttänyt 120/70 ja 190/55 Pirellin supersorsa Sc 1 ja taka 2. Onkos nuo koot kyseiseen pyörään passelit Pirellin koot vai olisko takasen leveyttä tai profiilia syytä muuttaa?

Entäpä mitä eroa on superbike sc2 ja supercorsa sc2? Toi superbike on nimittäin muutaman euron jopa halvempi..

Ja lopuksi vielä että mistäs noita pirellejä kannattaisi ostaa, tähän mennessä ostanut mprenkaat- storesta?

-Dani
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Knaku - 16.05.17 - klo:22:33
Superbike lienee slicks, kun taas Supercorsa on kuviorengas. Itse ostin Supercorsat gp503.de:stä. Nopea toimitus ja renkaat tuoretta paistoa.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: -Dani- - 16.05.17 - klo:23:09
Superbike lienee slicks, kun taas Supercorsa on kuviorengas. Itse ostin Supercorsat gp503.de:stä. Nopea toimitus ja renkaat tuoretta paistoa.

Tuo kuvio ero oli toki tiedossa, mutta onko niissä muuta eroa?
 Pitääpä tutustua tuohon saksanpoikien kauppaan!👍
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: wbaum - 16.05.17 - klo:23:26
Tuossa R1 on vähän vakioketjuilla nihkeä tuo takasen sopivuus, muutenhan niin leveetä ja korkeeta sliksiä kuin kaupasta löytyy saa laittaa alle. Mutta selvitä tuo mikä mahtuu pyörimään.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: rni1 - 17.05.17 - klo:07:33
Katso myös mynetmoto.com, sielläkin homma toiminut hyvin.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: T1mppa - 17.05.17 - klo:10:10
Jotain pientä löytyi nettisivuilta, mutta muuten en tiedä. Pirun hyviä renkaita ovat molemmat!

Eturenkaat ovat identtiset. Takarenkaissa on jotain eroa lämpötila-alueiden suhteen. Mutta tuskin tätä normi ratakurvailussa tarvii huomioida.

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/sheet/diablo-supercorsa-sc#/technical-advice
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/sheet/diablo-superbike#/technical-advice

edit. Mä ostin täältä viime syksynä renkaita. Toimitus toimi moitteetta ja renkaat oli tuoreita.
https://www.gp-reifen.com
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: vernerik - 17.05.17 - klo:12:52
Mitähän mahtaa olla nämä Pirellin prototype renkaat SC1.2 / SC1.5 yms. Niitä saisi järkevään hintaan tuolta gp503-sivustolta.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: santerik - 17.05.17 - klo:13:20
Mitähän mahtaa olla nämä Pirellin prototype renkaat SC1.2 / SC1.5 yms. Niitä saisi järkevään hintaan tuolta gp503-sivustolta.

Juurikin näistä kumeista mulla ei ole mitään hajua, mutta Esson baarissa (oikeammin Motomajojen saunassa) muuannen herra tiesi kertoa WSBK-kisoissa käytössä olevan myös joitakin seoksia meille tuttujen SC-seosten välistä.

Voisko niistä olla jotain nyt sitten tarjolla harrastelijoillekin?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: ETana - 17.05.17 - klo:17:34
Superbike lienee slicks, kun taas Supercorsa on kuviorengas. Itse ostin Supercorsat gp503.de:stä. Nopea toimitus ja renkaat tuoretta paistoa.

Minkälainen toimitusaika ja kuinka tuoreita?

Tilasin taas suomalaisen toimittajan kautta varmistaakseni nopean toimituksen ja renkaiden tuoreuden. Toimitusnopeus oli ihan ok, tais olla reilun viikon. Laitoin vielä erikseen viestiä, että renkaat mielellään tämän vuoden puolella paistettu. Vastasivat, että paistot 2017 tai 2016 loppua. Eturengas oli 2017, mutta kaksi takasta ihan alkuvuotta 2016. Täytyy varmaan jatkossa tilailla ulkomailta jos ulkomaan kaupoissa homma toimii. Reilun vuoden vanha rengas toimii minun vauhdeissa varmasti, mutta, kun lupasivat tuoretta😡😡😡
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Knaku - 17.05.17 - klo:23:07
Superbike lienee slicks, kun taas Supercorsa on kuviorengas. Itse ostin Supercorsat gp503.de:stä. Nopea toimitus ja renkaat tuoretta paistoa.

Minkälainen toimitusaika ja kuinka tuoreita?

Tilasin taas suomalaisen toimittajan kautta varmistaakseni nopean toimituksen ja renkaiden tuoreuden. Toimitusnopeus oli ihan ok, tais olla reilun viikon. Laitoin vielä erikseen viestiä, että renkaat mielellään tämän vuoden puolella paistettu. Vastasivat, että paistot 2017 tai 2016 loppua. Eturengas oli 2017, mutta kaksi takasta ihan alkuvuotta 2016. Täytyy varmaan jatkossa tilailla ulkomailta jos ulkomaan kaupoissa homma toimii. Reilun vuoden vanha rengas toimii minun vauhdeissa varmasti, mutta, kun lupasivat tuoretta😡😡😡

Alle viikossa olivat kotiovella, ja taisivat olla viime vuoden lopun / alkuvuoden paistoa. Mutta ei missään nimessä vuotta vanhat.  peukku_1
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: JULLE - 19.05.17 - klo:09:58
Mitähän mahtaa olla nämä Pirellin prototype renkaat SC1.2 / SC1.5 yms. Niitä saisi järkevään hintaan tuolta gp503-sivustolta.

Moro,
Mulla on med/hard ja med mukana Kemorassa joten voin ilmotella, miten toimii.
Jos olet mestoilla niin tule kyselemään.

Huomioitavaa on että paistot oli 2013 ja 2015 joten kannattaa tarkista paisto kunkin renkaan kohdalta rullaamalla sivua alaspäin. Paisto on ilmoitettu sivun alaosassa olevassa "kuvauksessa"
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: mako - 21.06.17 - klo:16:45
Kelit näyttäis noin 12-14 astetta  botnialle to-pe
Sc1 vai sc2 eteen .?  vauhti varmaan haarukassa
1.45-1.48
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 21.06.17 - klo:18:47
Kelit näyttäis noin 12-14 astetta  botnialle to-pe
Sc1 vai sc2 eteen .?  vauhti varmaan haarukassa
1.45-1.48
Ykkönen kylmälle, kakkonen kuumalle. Ykkösen ja kakkosen ero on siinä, että ykkösessä on pehmeempi runko = generoi enemmän lämpöä renkaaseen. Kakkonen jäykemmän rungon ansiosta karvan vakaampi, mutta ei pysy niin hyvin lämmössä kylmällä kelillä.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: mako - 21.06.17 - klo:21:07
No kumpaa suosittelet
Kelit näyttäis noin 12-14 astetta  botnialle to-pe
Sc1 vai sc2 eteen .?  vauhti varmaan haarukassa
1.45-1.48
Ykkönen kylmälle, kakkonen kuumalle. Ykkösen ja kakkosen ero on siinä, että ykkösessä on pehmeempi runko = generoi enemmän lämpöä renkaaseen. Kakkonen jäykemmän rungon ansiosta karvan vakaampi, mutta ei pysy niin hyvin lämmössä kylmällä kelillä.
joo mietin vaan tota Botnian pintaa et saanko ton sc2 pysymään tarpeeksi lämpimänä .
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 21.06.17 - klo:21:08
No kumpaa suosittelet
Kelit näyttäis noin 12-14 astetta  botnialle to-pe
Sc1 vai sc2 eteen .?  vauhti varmaan haarukassa
1.45-1.48
Ykkönen kylmälle, kakkonen kuumalle. Ykkösen ja kakkosen ero on siinä, että ykkösessä on pehmeempi runko = generoi enemmän lämpöä renkaaseen. Kakkonen jäykemmän rungon ansiosta karvan vakaampi, mutta ei pysy niin hyvin lämmössä kylmällä kelillä.
joo mietin vaan tota Botnian pintaa et saanko ton sc2 pysymään tarpeeksi lämpimänä .

Siirrät jarrumerkkejä parilla metrillä? ;)
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: murmela - 22.06.17 - klo:12:41
Siirrät jarrumerkkejä parilla metrillä? ;)
Mihin suuntaan...? :o
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 22.06.17 - klo:20:57
Siirrät jarrumerkkejä parilla metrillä? ;)
Mihin suuntaan...? :o

Myöhemmälle.
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Kassu389 - 10.05.18 - klo:21:50
Olisiko herrasväellä jääny nurkkiin pyörimään pirelliä koossa 180/55, SC1 / 0 olis tarpeessa? Ostaisin pois, saa olla vähän vanhempiakin, körössä toimii kyllä.
Leveempi ei mahdu Jammun haarukkaan, eikä näitä pehmeempiä saa enää kuin 60-sarjalaisena.
Dunloppi 190/55 vois mennä myös niukasti jos venyttää ketjuja, kun ei ole paljon leveämpi (mutta vähän korkeampi)
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Nitrous - 10.05.18 - klo:22:13
Olisiko herrasväellä jääny nurkkiin pyörimään pirelliä koossa 180/55, SC1 / 0 olis tarpeessa? Ostaisin pois, saa olla vähän vanhempiakin, körössä toimii kyllä.
Leveempi ei mahdu Jammun haarukkaan, eikä näitä pehmeempiä saa enää kuin 60-sarjalaisena.
Dunloppi 190/55 vois mennä myös niukasti jos venyttää ketjuja, kun ei ole paljon leveämpi (mutta vähän korkeampi)
Eikös 180/60 oo ihan saman levyinen  kuin 180/55 kumikin?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Kassu389 - 10.05.18 - klo:22:20
Olisiko herrasväellä jääny nurkkiin pyörimään pirelliä koossa 180/55, SC1 / 0 olis tarpeessa? Ostaisin pois, saa olla vähän vanhempiakin, körössä toimii kyllä.
Leveempi ei mahdu Jammun haarukkaan, eikä näitä pehmeempiä saa enää kuin 60-sarjalaisena.
Dunloppi 190/55 vois mennä myös niukasti jos venyttää ketjuja, kun ei ole paljon leveämpi (mutta vähän korkeampi)
Eikös 180/60 oo ihan saman levyinen  kuin 180/55 kumikin?
Vuorelan muistiinpanojen mukaan melkein sentin leveämpi:
Pirelli
180/55 DOT W: 184mm D: 641mm
180/60 DOT W: 193mm D: 656mm
190/55 DOT W: 191mm D: 652mm
190/55 SLK W: 195mm D: 652mm
190/60 SLK W: 194mm D: 658mm
200/55 DOT W: 193mm D: 656mm
200/60 SLK W: 198mm D: 658mm

Dunlop
195/65 W: 191mm D: 656mm
190/55 W: 190mm D: 649mm
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: Wper - 16.07.18 - klo:21:00
Minkälaisia paineita Alastaroon pirelli/metzeler sc1/k1 kuviorenkaalle? Jostain olin lukevinaan että aika korkean paineen vaatii kestääkseen?
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: T1mppa - 14.07.20 - klo:10:53
Pirelli on uudistanut rengasvalikoimaansa 2019. Uutta on Superbike slikseissä sekä Supercorsa SC rinkuloissa.

https://press.pirelli.com/pirelli-introduces-the-new-2019-range-of-diablo-track-compound-tyres/
Otsikko: Vs: Pirelli renkaat
Kirjoitti: rni1 - 30.07.20 - klo:10:54
Testasin Pirellin SC3 seosta Botnialla (125/70/17 ja 200/65/17).
Paineet lämppäreissä edessä 2,4 ja takana 1,65.

SC3 toimi siellä oikein hyvin. Kului nätisti ja pito oli hyvä. peukku_1
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020