MP-Rata

RADAT => Botniaring => Aiheen aloitti: Bobo - 01.04.16 - klo:08:13

Otsikko: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 01.04.16 - klo:08:13
En tuolta ketjusta löytänyt sellaista rataan piirrettyä ajolinjaa, joka olisi lähellä oikeaa. Nuo videot ovat hyviä, mutta niistä ei samalla lailla saa hahmotettua linjoja. Yhden päivän toissavuonna olen tuota Botniaa ajanut, ei oikein muista linjoista, jarrupaikoista tai vaihteista mitään. Voisiko joku sellaisen piirtää? Tonnisen vaihtamispaikkavinkit otetaan myös ilolla vastaan. Kausi alkaa Botnialta vappuna ja olisi kiva jo tehdä mielikuvatreeniä :D
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: rranta - 01.04.16 - klo:09:07
Tämä nyt sitten vain oma mopon ja  muistin mukaan heitetty. Tarkentakaa muut. Lähtösuora 3 vaihteella. Tosi myöhänen taitto 1mutkaan. Mutkan muoto sellanen. Suoralla 4 5 ja jarrussa 3. 2mutka melko sisältä max radan puoliväliin ulostulo. Keskeltä rataa suht myöhään taitto s mutkan vasempaan reunaan. Sieltä taitto oikeaan vaihde 4. Varovainen kiihdytys kunnes näkee linjan, läpät auki että pyörän saa ajautuun vasempaan reunaan taittoon sikaaniin. Sikaaniin pikku himmaus ja kaasu auki ennen jyrkkää päätymutkaa. Päätymutkassa jarrussa 2 ja voi jarruttaa taittaa vähän myöhässä mutkan muoto sallii… 2 3 4 aika nopeaa kunnon kiihdytys 4 5 ennen pitkää vasuria. (Kääntyy paremmin ku kierrokset alempana). Linja tähdätään siihen P pysäkkiin mikä mutkan sisäpuolella on niin taaempaan "liittymään". Siinä ku oot sisällä niin kaasua kunnolla. Kikkamutkan jarruun 2. Siitä kova avaus 2 3 ennen vasuria. 2 jarruun. Stadionia kohti 2 3 4 ja kunnolla hanaa että ajautuu oikeaan reunaan taittoon viimeseen vasempaan. Loppupätkä 3 ja lähtösuoralle. Menisköhä vaihteet jotenki noin. Minä nyt en lujaa pääse tuollakaan vaan onpahan joku lähtökohta. Nopeammat vois laitella. Sami ex slow nykynen fastrider? ja piirtäkää ne jotka osaa käytää ATKta
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 01.04.16 - klo:09:18
En tuolta ketjusta löytänyt sellaista rataan piirrettyä ajolinjaa, joka olisi lähellä oikeaa.
Mikä on sulle "oikea" ajolinja? Maksimi nopea maksimi riskillä? Vai nopea vähän pienemmällä riskillä? Vai pyöreämpi linja? Vai mikä häh?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: rranta - 01.04.16 - klo:09:32
no piirrä ny @murmela (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=125) jotain ku sulla se käyttää. Eikös se oo sitten vastaanottajan päästä kiinni käyttääkö sitä tai toteaako sen itelle toimivaksi. Minusta monessa mutkassa käyttökelposia mahdollisia linjoja on kuitenki enenmmän ku yks.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 01.04.16 - klo:09:35
no piirrä ny @murmela (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=125) jotain ku sulla se käyttää. Eikös se oo sitten vastaanottajan päästä kiinni käyttääkö sitä tai toteaako sen itelle toimivaksi. Minusta monessa mutkassa käyttökelposia mahdollisia linjoja on kuitenki enenmmän ku yks.
Mä ensin mielummin kysyn minkä tyylistä linjaa se hakee, niin sit voin piirtää, ja muut voi kommentoida sitä sit/ lähtee siitä iteroimaan.
Nii vastaus sopii sit paremmin Bobolle, kuin että jos mä piirtelisin jonkun muun linjan mikä on ehkä sit taas kaukana siitä mitä Bobo hakee.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 01.04.16 - klo:11:17
En tuolta ketjusta löytänyt sellaista rataan piirrettyä ajolinjaa, joka olisi lähellä oikeaa.
Mikä on sulle "oikea" ajolinja? Maksimi nopea maksimi riskillä? Vai nopea vähän pienemmällä riskillä? Vai pyöreämpi linja? Vai mikä häh?

Nopea kisalinja  ;)
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: menac - 01.04.16 - klo:11:29
Kiinnostaisi vinkit myös kuussataselle ja nopealle soololinjalle. Botnialla on ajot olleet tosi vähäiset, tietäisi vähän missä päin rataa vaappua.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 01.04.16 - klo:12:12
Kiinnostaisi vinkit myös kuussataselle ja nopealle soololinjalle. Botnialla on ajot olleet tosi vähäiset, tietäisi vähän missä päin rataa vaappua.

Sinähän tarvitset myös sen nopean kisalinjan ohjeistuksen, eikö vain? Turha mitään soololinjaa opetella, kun sitten seuraavaksi ollaankin jo kisaviivalla peukku_1
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: vernerik - 01.04.16 - klo:13:02
Tässä omasta parhaasta kierroksesta video, ajolinja pitäisi olla varmaan tontillaan eikä sisältää räikeitä virheitä. Kierrosaikana 1.43.4. Rataenkasta ollaan useampi sekuntti kuitenkin jäljessä, joten varmaan sieltä jotain sanomista löytyy, mutta ei liene montaa metriä pielessä. Varmaan jonkun kisakuskin video verrokiksi kertoo sitten totuuden :) Ehkä tosta voi lähteä tuntumaa hakemaan, mikäli botnia on täysin vieras rata.
https://www.youtube.com/watch?v=tlREzewKcv4 (https://www.youtube.com/watch?v=tlREzewKcv4)
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: tamik87 - 01.04.16 - klo:15:47
Tässä omasta parhaasta kierroksesta video, ajolinja pitäisi olla varmaan tontillaan eikä sisältää räikeitä virheitä. Kierrosaikana 1.43.4. Rataenkasta ollaan useampi sekuntti kuitenkin jäljessä, joten varmaan sieltä jotain sanomista löytyy, mutta ei liene montaa metriä pielessä. Varmaan jonkun kisakuskin video verrokiksi kertoo sitten totuuden :) Ehkä tosta voi lähteä tuntumaa hakemaan, mikäli botnia on täysin vieras rata.
https://www.youtube.com/watch?v=tlREzewKcv4 (https://www.youtube.com/watch?v=tlREzewKcv4)

Mites se jos jättää pari vikaa kurvia väliin ja vetää plaanissa lammen yli? :D
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: vernerik - 01.04.16 - klo:15:58
Mites se jos jättää pari vikaa kurvia väliin ja vetää plaanissa lammen yli? :D

Mä en tiedä yhtään mistä sä puhut :D
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 01.04.16 - klo:16:53
En tuolta ketjusta löytänyt sellaista rataan piirrettyä ajolinjaa, joka olisi lähellä oikeaa.
Mikä on sulle "oikea" ajolinja? Maksimi nopea maksimi riskillä? Vai nopea vähän pienemmällä riskillä? Vai pyöreämpi linja? Vai mikä häh?

Nopea kisalinja  ;)

Noi on vähäcen toisiaan pois sulkevat.
Eli onks sulla hakusessa vähäce nopeampi aika-ajolinja, vai vähäce hitaampi kisalinja jolla pyritään estämään ohitukset?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 01.04.16 - klo:18:24
Kiinnostaisi vinkit myös kuussataselle ja nopealle soololinjalle. Botnialla on ajot olleet tosi vähäiset, tietäisi vähän missä päin rataa vaappua.
Vaihteiden osalta jotenkn näin:
Ekan mutkan jarruun 4->3
Pääsuoralla 3->4->5
2. Mutkaan 5->4->3
3. mutka kolmosella, kova avaus ennen nelosta ja siitä hidastaen lähes ulkokanttariin. Sieltä sit tötterö auki ja ennen shikaania 3->4->5. Shikaanissa tärkeää, ettei nosta liikaa vaan veto pitää pysyä päällä, itellä kaasu tuossa 40-70% ennen shikaania. Shikaanin jälkeen torvi auki ja radassa olevan poikkiviivan jälkeen jarrulle.
Neulansilmään 5->4->4->3->2 (Tuli näköjään vaihdemissi tähän)
Neulan silmän ulostulo 2-3-4-5.
Taitto nopeeseen vasuriin 5-6
Kikkamutkan jarru 6-5-4-3-2
Kikkamutkan avaus 2-3-4
Neulansilmä varmaan kakkosella.
Ennen vikaa vasuria 2-3-4-3
Kolmosella vikat mutkat ja lähtösuoralla nelosta.
Nämä 600 ceebralla, Yamahan välit eronnee jonkin verran näistä.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 01.04.16 - klo:19:27
En tuolta ketjusta löytänyt sellaista rataan piirrettyä ajolinjaa, joka olisi lähellä oikeaa.
Mikä on sulle "oikea" ajolinja? Maksimi nopea maksimi riskillä? Vai nopea vähän pienemmällä riskillä? Vai pyöreämpi linja? Vai mikä häh?

Nopea kisalinja  ;)

Noi on vähäcen toisiaan pois sulkevat.
Eli onks sulla hakusessa vähäce nopeampi aika-ajolinja, vai vähäce hitaampi kisalinja jolla pyritään estämään ohitukset?

Molemmat kiitos :)
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 01.04.16 - klo:21:07
Tuossa pari erilaista versioo. Punanen kusiaisella 1:44 ja sinisellä 1:45. 
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: wbaum - 01.04.16 - klo:21:49
Tämmösiä peruspulliaisen ajatuksia, lemppariratahan tämä.

Kolmosen inni pitäis saada niin, että tulee luonteva suora neloseen lopulta. Tuo on vähän hankala mielestäni, jos ei lähes nuole kannattaria pitkään. Luulis että nopeampi linja on naksun kaempaa, mutta se on sitten tarkka että osuu. Jos nelosen inni menee läskiksi niin se menee läskiksi koko takalenkki. Varsinki tonnisilla saa olla tuon nelosen avauksen kans tarkkana, mielestäni selkeesti highsider-paikka, jos ei oo renkaat ja linja ja kaasunkäyttö about tontilla. Sitten kun osuu niin botnia näyttää parhaimpia puoliaan ja renkaan saa piirtämään nätisti tässä kun kieli poskella katselee rakoa mistä se kiulu vois mahtua. Siellä on se talonseinä nelosen avauksessa mitä itte käyttäny targettina. Muutenkin shikaanin pystyy ajaa yllättävän suoraan läpi kyl jos linja sattuu napsumaan.

Paras ohituspaikka hitaammasta on mielestäni shikaanin jälkeen neulansilmän jarruun, ratapäiväjengi jarruttaa siihen tosi ajois. Tuolta sitten avaus pitkää vasuria kohti kopaten läheltä oikeen puolen kanttari, ennen pitkää vasuria tonnisella pitää saada kelattua reippaasti yli 200 vauhtia, jossain vaihees pitää vähän nostaa, että kone kääntyykin vasuriin sitten. Vitonen pitää tonnisillakin saada sisään kun mopo on sen verran kallellaan. Lopussa pitäis saada vasen kannattari kiinni suoralla linjalla kikkamutkaan niin välttää röykyt. Siitä vähän ennen voi survoa takaraivo-indeksillä kikkamutkaa kohti, siellä on aikaa jarruttaa kuitenki, 200 pitäis kai saada tässäki rikki ainaki netissä.

Kikkamutkasta avataan niin saatanasti, että totesin että kakkonen tuppaa keulimaan ja vaikee saada hallittua mankelia. Avaan kolmosella vähentääkseni ohjelmaa. Jarrutellaan takapyörä ilmas vasurineulansilmään ja koitetaan saada kioski osumaan sisäkanttariin lopussa. Tässä alamäki ja saa nakella 2-3-4 sisään nopeesti ja se meni ok, jos taas saa 200 rikki. Seuraava vasen-oikee compo yritetään selviytyä niin, että jollain vammasella pseudo-kahden-apeksin linjalla päästään tekemään kaunis 180astetta, joka ei saa mennä liiotelluksi kun siellä pitkällä mutkassa ennen lähtösuoraa on kai jotain paskaa mikä on aina liukas. Lähtösuoralle pitäis saada "varikko-innin" viivat kiinni niin pääsee ajoissa kaasulle vain kääntääkseen liian ajoissa ykköseen sisään, siihen kyl pitää oikeesti kääntää ihan törkeen myöhään sisään. Sitten kun seki osuu niin torven auki tosi nopeesti porttivahdin kohilta, eikä ulkokannattari tuu silmille.

Olutta täs.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Vuorela - 01.04.16 - klo:22:43
Kikkamutkasta avataan niin saatanasti, että totesin että kakkonen tuppaa keulimaan ja vaikee saada hallittua mankelia. Avaan kolmosella vähentääkseni ohjelmaa.

Elä roiku klipareissa ja painon siirto sivulta toiselle vasta just ennen seuraavaa jarrupaikkaa. Itellä ainakin aikanaan gixxerillä oli samaa ongelmaa jotka ratkes sillä että piti tietoisesti otteen rentona ja siirsi takapuolta vasta suoran lopussa. Toi olikin yksi konkreettisimpia juttuja mitä jäi silloiselta rata-ajokurssilta mieleen.

Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: wbaum - 01.04.16 - klo:23:02
Kikkamutkasta avataan niin saatanasti, että totesin että kakkonen tuppaa keulimaan ja vaikee saada hallittua mankelia. Avaan kolmosella vähentääkseni ohjelmaa.

Elä roiku klipareissa ja painon siirto sivulta toiselle vasta just ennen seuraavaa jarrupaikkaa. Itellä ainakin aikanaan gixxerillä oli samaa ongelmaa jotka ratkes sillä että piti tietoisesti otteen rentona ja siirsi takapuolta vasta suoran lopussa. Toi olikin yksi konkreettisimpia juttuja mitä jäi silloiselta rata-ajokurssilta mieleen.
Hmm. Itsellä paha tapa häiritä muutenkin mopoa avauksissa, en oo aatellu tuossa sitä. Vähän helpottanee tuo uus ohjaamo ensi kaudella selässä pysymistä ilman näppivoimia. Ei tuo edes juuri keuli enää niin oon vähän ihmetelly miksi se tossa on ongelma. Pitää muistaa vinkki.

Oon vähän aatellu, että käännän liian aikaisin sisään kikkamutkassa, en saa kaasua auki kuin tosi myöhään ja ruoskin sen sitten. Kolmosella ajaminen myös helpottaa kun ei tarvi lyödä kuin kaksi alas jarrussa.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 01.04.16 - klo:23:54
Oon vähän aatellu, että käännän liian aikaisin sisään kikkamutkassa, en saa kaasua auki kuin tosi myöhään ja ruoskin sen sitten. Kolmosella ajaminen myös helpottaa kun ei tarvi lyödä kuin kaksi alas jarrussa.
Tod näk liian aikanen jarru, vauhti kuolee, mopo kääntyy liian aikasin, vaikka et käännäkkään.
Ja sit yrität paikata, eli viimeistelet sössimisen vähä liian nopeella avauksen alulla joka tuuppaa linjan sen verran leveeks että et pääsekkään avaamaan enempää vaan joudut ootteleen.
Kaikki tavallisimmat perusvirheet all-in-one. Tää on nii saman vanhan toistoo. Mikä täs ny on nii vaikeeta, häh?

Jos maksimaalista avausta haet, niin mopo kauas kanttareesta varsinkin mutkan keskivaiheilla, ja pidät sen sielä, et käännä, vaikka vauhti kuolee, et anna mopon kääntyä, vasta ku oot melkei suoralla linjalla, annat mopon kääntyä, ts nokka osottaa kikkamutkasta siihen seuraavaan vasempaan taitteeseen, niin kaasulle, ja mopo pitää olla käännettynä jo ennen sitä sisäkanttaretta siinä oikeella, koska muuten avaus menee leveeks.

Kaikissa mutkissa joissa on tuplamutka joka koostuu loivasta mutkasta ja jyrkästä mutkasta, idea on sama, eli käännös tehään kaukana sisäkanttareesta ja radalla jyrkän mutkan lähellä, ei kanttareen luona.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: wbaum - 02.04.16 - klo:01:19
Oon vähän aatellu, että käännän liian aikaisin sisään kikkamutkassa, en saa kaasua auki kuin tosi myöhään ja ruoskin sen sitten. Kolmosella ajaminen myös helpottaa kun ei tarvi lyödä kuin kaksi alas jarrussa.
Tod näk liian aikanen jarru, vauhti kuolee, mopo kääntyy liian aikasin, vaikka et käännäkkään.
Ja sit yrität paikata, eli viimeistelet sössimisen vähä liian nopeella avauksen alulla joka tuuppaa linjan sen verran leveeks että et pääsekkään avaamaan enempää vaan joudut ootteleen.
Kylkyl, mut liian aikainen avaus ei oo mun isoimpia virheitä, kyl mä sen osaan ootella. Mut tuo liian aikainen taitto seurauksena liian aikaisesta jarrusta, bonuksena vielä en osu edes sisäkanttariin tuossa monesti. Jos nyt missää muuallakaan.

Päästähän tuo on kiinni, että saa losotettua tarpeeksi lujaa tuolta vauhtivasurin lopusta.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Mikko K. - 02.04.16 - klo:08:36
No joko täällä mennään neljän kympin alle, vai pitääkö linjoja vielä hieroa? Botnialla pitäs käydä joskus keski kesällä, eikä aina kevään räntäsateessa ajotuntuma jäässä.

Muuta en osaa neuvoa, mutta miten peittelevä kisalinja eroas normi ajamisesta.. toki siellä voi koitta painaa kärkeen startista esim. varastamalla ja blokkailla 14 kierrosta sujuvasti.. hiki siinä meinaa tulla ja hartioista loppuu leveys.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 02.04.16 - klo:08:40
Tosta vauhdin riittävyydestä kikkamutkassa: Se on pirun pitkä jarru, josta iso osa tehdään vielä kallellaan. Ei ole siis mitään järkeä lähteä runttaamaan siihen täysillä vaan melko pehmeellä jarrulla alkuun hakee sitä, että kuinka kovaa sinne voi laskee sisään. Sitten kun pää on kalibroitu siihen, että kuinka paljon se vauhti kuolee pelkästään sillä, että mopo on kallellaan, voi pikku hiljaa alkaa kiristämään jarrua. Ja sittenkin kun jarrumerkki on kohdillaan, kannattaa jarrupaineella vähän pelata, että saa vauhdin ja linjan sovitettua avausta varten. Monesti itekin tulen loppuosan pelkällä moottorijarrulla tahi sitten ajan tarkoituksella sisempää linjaa ton mutkan jos vauhti ei riitä. Sisempää ajamisessakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan saa mopon osumaan keula oikeeseen suuntaan siihen sisäkanttarille. Tuo on semmonen paikka, että jos jarrulle mennään ns. maximum attackilla niin ei varmasti opi ikinä ajamaan ko. paikkaa oikein tai edes vähän sinne päin.

Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: menac - 02.04.16 - klo:09:02
Kiinnostaisi vinkit myös kuussataselle ja nopealle soololinjalle. Botnialla on ajot olleet tosi vähäiset, tietäisi vähän missä päin rataa vaappua.

Sinähän tarvitset myös sen nopean kisalinjan ohjeistuksen, eikö vain? Turha mitään soololinjaa opetella, kun sitten seuraavaksi ollaankin jo kisaviivalla peukku_1


Pyörä nähdään kyllä viivalla, mutta mitä todennäköisimmin toisen kuskin ohjastamana. ;)  Mun pitää siis näillä näkymin tyytyä sooloiluun yhä vain.

Nitroukselle kiitokset vinkeistä, Vappuna yritetään soveltaa käytäntöön.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 02.04.16 - klo:09:31
Kylkyl, mut liian aikainen avaus ei oo mun isoimpia virheitä, kyl mä sen osaan ootella. Mut tuo liian aikainen taitto seurauksena liian aikaisesta jarrusta, bonuksena vielä en osu edes sisäkanttariin tuossa monesti. Jos nyt missää muuallakaan.
Jos sulla on kaasudataa, millä voit osottaa ett sun avaus tosta mutkasta on lineaarinen, niin sit uskon. Muutoin ennnn.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 02.04.16 - klo:09:35
Tosta vauhdin riittävyydestä kikkamutkassa: Se on pirun pitkä jarru, josta iso osa tehdään vielä kallellaan. Ei ole siis mitään järkeä lähteä runttaamaan siihen täysillä vaan melko pehmeellä jarrulla alkuun hakee sitä, että kuinka kovaa sinne voi laskee sisään. Sitten kun pää on kalibroitu siihen, että kuinka paljon se vauhti kuolee pelkästään sillä, että mopo on kallellaan, voi pikku hiljaa alkaa kiristämään jarrua. Ja sittenkin kun jarrumerkki on kohdillaan, kannattaa jarrupaineella vähän pelata, että saa vauhdin ja linjan sovitettua avausta varten. Monesti itekin tulen loppuosan pelkällä moottorijarrulla tahi sitten ajan tarkoituksella sisempää linjaa ton mutkan jos vauhti ei riitä. Sisempää ajamisessakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan saa mopon osumaan keula oikeeseen suuntaan siihen sisäkanttarille. Tuo on semmonen paikka, että jos jarrulle mennään ns. maximum attackilla niin ei varmasti opi ikinä ajamaan ko. paikkaa oikein tai edes vähän sinne päin.

Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.
Iso ongelman aiheuttaja voi olla myös se että kuski luulee sen mutkan olevan jonkinnäkönen U-mutka ja sitten yrittää ajaa sen U-mutkana. Ja eihän se onnistu mitenkään päin silleen, vaan ongelmaks tulee aina se mopon kääntyminen siihen sisäkanttareeseen kiini, koska se sisäkanttare ei yllätys yllätys käyttäydykkään niinku U-mutkassa, vaan se sisäkanttare tuleekin vastaan jo puolivälissä (tupla)mutkaa.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 02.04.16 - klo:10:02
Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.
Ja tossa kohdassa 14:06 toinen tapa ohittaa, sillon ku ohitettava ajaa kanttareeseen kiinni ihan liian aikaisin:
(muutoin tosta videosta ei kannata ottaa mallia koska koko setin aikana yksikään mutka ei osunu edes tyydyttävästi)

https://youtu.be/pmcfxHbtlDs?t=846
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 02.04.16 - klo:10:32
Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.
Ja tossa kohdassa 14:06 toinen tapa ohittaa, sillon ku ohitettava ajaa kanttareeseen kiinni ihan liian aikaisin:
(muutoin tosta videosta ei kannata ottaa mallia koska koko setin aikana yksikään mutka ei osunu edes tyydyttävästi)

https://youtu.be/pmcfxHbtlDs?t=846
Tuo avaus on kyllä kans hyvä paikka ohittaa. Siinä pääs kivasti tonnareistakin ohi jos kuski kävi mopo kallellaan moikkaamassa ulkokanttaria. Kokonaisuudessaan tuo mutka on parhaita ohituspaikkoja tolla radalla, koska ohittaa voi sekä jarrussa, että ulostulossa ja linjamahdollisuuksia ohittamiseen on tosi paljon kun radassa riittää leveyttä. Toinen hyvä paikka on shikaanin ulostulo, kun vaan saa sovitettua etäisyyden edellä menevään sopivaksi ennen shikaania, ettei joudu itse nostamaan shikaanin keskellä.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 02.04.16 - klo:13:14
Tosta vauhdin riittävyydestä kikkamutkassa: Se on pirun pitkä jarru, josta iso osa tehdään vielä kallellaan. Ei ole siis mitään järkeä lähteä runttaamaan siihen täysillä vaan melko pehmeellä jarrulla alkuun hakee sitä, että kuinka kovaa sinne voi laskee sisään. Sitten kun pää on kalibroitu siihen, että kuinka paljon se vauhti kuolee pelkästään sillä, että mopo on kallellaan, voi pikku hiljaa alkaa kiristämään jarrua. Ja sittenkin kun jarrumerkki on kohdillaan, kannattaa jarrupaineella vähän pelata, että saa vauhdin ja linjan sovitettua avausta varten. Monesti itekin tulen loppuosan pelkällä moottorijarrulla tahi sitten ajan tarkoituksella sisempää linjaa ton mutkan jos vauhti ei riitä. Sisempää ajamisessakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan saa mopon osumaan keula oikeeseen suuntaan siihen sisäkanttarille. Tuo on semmonen paikka, että jos jarrulle mennään ns. maximum attackilla niin ei varmasti opi ikinä ajamaan ko. paikkaa oikein tai edes vähän sinne päin.

Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.

Tässä tuleekin vappuna mielenkiintoista, kun perjantai ajetaan lyhyellä radalla. Siinä sitten opitaan jarrupaikka tuohon kikkamutkaan ja lauantaina pitkällä radalla ekalla setillä samassa kohtaa jarru, niin voi lammikko kutsua. Vauhtia kun on jarruihin tultaessa "hieman" enemmän :D
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 02.04.16 - klo:15:18
Tosta vauhdin riittävyydestä kikkamutkassa: Se on pirun pitkä jarru, josta iso osa tehdään vielä kallellaan. Ei ole siis mitään järkeä lähteä runttaamaan siihen täysillä vaan melko pehmeellä jarrulla alkuun hakee sitä, että kuinka kovaa sinne voi laskee sisään. Sitten kun pää on kalibroitu siihen, että kuinka paljon se vauhti kuolee pelkästään sillä, että mopo on kallellaan, voi pikku hiljaa alkaa kiristämään jarrua. Ja sittenkin kun jarrumerkki on kohdillaan, kannattaa jarrupaineella vähän pelata, että saa vauhdin ja linjan sovitettua avausta varten. Monesti itekin tulen loppuosan pelkällä moottorijarrulla tahi sitten ajan tarkoituksella sisempää linjaa ton mutkan jos vauhti ei riitä. Sisempää ajamisessakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan saa mopon osumaan keula oikeeseen suuntaan siihen sisäkanttarille. Tuo on semmonen paikka, että jos jarrulle mennään ns. maximum attackilla niin ei varmasti opi ikinä ajamaan ko. paikkaa oikein tai edes vähän sinne päin.

Hyvä ohituspaikka muuten kun porukka laskee ton aikasella jarrulla leveellä linjalla niin sisällä on niin sanotusti ovet auki puoli päivää.

Tässä tuleekin vappuna mielenkiintoista, kun perjantai ajetaan lyhyellä radalla. Siinä sitten opitaan jarrupaikka tuohon kikkamutkaan ja lauantaina pitkällä radalla ekalla setillä samassa kohtaa jarru, niin voi lammikko kutsua. Vauhtia kun on jarruihin tultaessa "hieman" enemmän :D

Kyllä siinä pää laittaa vastaan jos samaan jarrumerkkiä yrittää. En tosin tiedä kuinka iso nopeusero tohon tulee. Uudelta lenkiltä n. 200km/h kikkamutkan jarruun ja vanhalta sit ?km/h.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 02.04.16 - klo:19:55
Jaahans, ja oisko se sit ykkösmutkan pähkäilyy?

Eli ko mutka on noin 111-asteinen eli reilusti yli perus ysikymppi-mutka. Tämä kannattais muistaa sen takia, että ulostulo on jemmassa mäen/kumpareen takana, joten eniten täysiä ajamalla ei välttämättä hahmota sitä kuinka paljon mutka oikeasti kääntyy.

Ulostulossa rata on myöskin kupera, joten jos linja menee vähänkin leveeksi, joutuu hieman oottelemaan ennen ku pääsee kunnolla avaamaan, koska uloin osa radasta on ulospäin kallellaan.
Lisäksi ulostulossa on mäennyppylä joka keventää mopoa, ja jos mopo ei oo avauksessa tarpeeks pystyssä, ei voi avata maksimaalisesti.

Edit: Ja meinas ihan unohtuu, lähtösuora on levee, ykkösen jälkeinen suora kapee, eli sekin lisää tarvetta todella myöhäiseen apeksiin. Koska jos mielessään kuvittelee että exitti on yhtä levee kuin inni, niin avauslinja on monta metriä nurtsin puolella, ja kuski ihmettelee miks se ulkokanttare tulee joka v*tun kerta silmille.

Eli johtuen noista ratageometrisista jutuista, ykkösen tehokas avauslinja on poikkeuksellisen suoraviivainen. Siihen kun lisätään toi 111-asteisuus, niin apeksin pitää olla todella myöhäinen, ja avaus lähtee ihan sokkona koska exittiä ei näe.

Ykkösen jälkeen on abaut tasan 400 metriä ihan suoraa, ja apeksista apeksiin laskettuna noin 603 metriä. Jos esim tuon 400 m ajaa 1 kmh nopeammin, se näkyy kierrosajassa 0,04 sekunttina, nopean ryhmän tonnarivauhdissa/ keskinopeus tuolla 400 metrin matkalla 189 kmh.
Jos vähänkin kämmii avauksen leveeks, niin siitä kämmistä tulee kallis(?), esim 5 kmh = 0,194 sekunttia. Yhdellä 400 metrin suoralla.

Jaa/ei/kyllä/tyhjiä/poissa?

Edit2: Ja lisätääs kuva josta vähäce hahmottaa mutkaa.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 02.04.16 - klo:20:44
Ja sisäkanttarin loppupäävon se paikka ykkösessä, joka pitäs saada kiinni. Ainakin näin oman muistin mukaan.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Mikko K. - 02.04.16 - klo:20:51
Millehän vauhdille laskit tuon eron (nus nus)... ajat sen 5km/h vs. 10km/h ja ero on jotain muuta, kuin 0,713s
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 02.04.16 - klo:21:07
Millehän vauhdille laskit tuon eron (nus nus)... ajat sen 5km/h vs. 10km/h ja ero on jotain muuta, kuin 0,713s
Jes, mähän laskin sen ihan päin vee, nyt korjattuna, kelpaako?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 02.04.16 - klo:21:08
Ja sisäkanttarin loppupäävon se paikka ykkösessä, joka pitäs saada kiinni. Ainakin näin oman muistin mukaan.
Ainaki meikäläisen paha mennä sanomaan kun en oo abaut koskaan osunu ko mutkaan. :)
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: slowrider - 02.04.16 - klo:22:04
Piirtäkää ny joku osaava tyhmälle tonnarin kisalinja et pääsen opetteleen sen vappuna :)

Edit: siis nopea kisalinja max riskillä
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 03.04.16 - klo:13:03
Piirtäkää ny joku osaava tyhmälle tonnarin kisalinja et pääsen opetteleen sen vappuna :)

Edit: siis nopea kisalinja max riskillä
Sulla se ei vaatine mitään muuta kuin että lisäät kallistusta jarrun keskivaiheilla, jolloin jarrun ajolinja muuttuu hieman pyöreämmäksi, eli joudut ajamaan hieman syvemmältä mutkaan, ja voit siirtää jarrumerkin karvan pidemmälle, ja apeksinopeus kasvaa, jonka myötä suoranopeus kasvaa, avausten ja avauslinjan pysyessä samanlaisina kuin nyt.

Edit: Laskeskelin (sun botniadata) että jos ajat 1 kmh nopeemmin joka paikassa, niin se on 0,763 sekunttia kierrosajassa.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 03.04.16 - klo:14:22
Piirrä nyt Murmela kuitenkin se linja :) Samaan tyyliin kuin tuo ykkösmutkan pohdiskelu  peukku_1
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 03.04.16 - klo:14:37
Piirrä nyt Murmela kuitenkin se linja :) Samaan tyyliin kuin tuo ykkösmutkan pohdiskelu  peukku_1
Joo, mä jatkan noita pohdiskeluja mutka kerrallaan aina ku ehtii/ inspis iskee.

Ja voi niitä muutkin pohdiskella, koska mulla jää varmasti monta asiaa huomaamatta. Ts ois kiva itekkin oppia lisää.

Tos ykkösessä taitaa olla viel lisäksi se että kun se on niin voimakkaasti sisäänpäin kallistettu se mutkan inni, niin jos vaan osaa ja uskaltaa, niin jarrun voi jättää normaalia myöhäisemmäksi ja jarruttaa normaalia kovempaa, ja jarrun ajolinja voi olla normaalia pyöreämpi?
Itse olen ainaki huomannu että pää ei taho taipua siihen yhtälöön.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 03.04.16 - klo:15:23
Ja koska tuo shikaani on yks hauskimpia paikkoja Suomen radoilla niin piti tutkia vielä, että paljonko siihen on parhaillaan saanut vauhtia. Näköjään 182km/h on parhaillaan ollu shikaanin keskellä ja kaasu pienimmillään tuolla kiekalla tuossa kohtaa 50%. Jos shikaanin linjan sais osumaan täydellisesti, uskosin, että tuon vois ajaa ainakin tommosella 105 heppasella laitteella nostamatta läpi.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 03.04.16 - klo:16:37
Ja jatketaa siitä sit, eli shikaaninjälkeinen tuplamutka.

Haasteina mun mielestä, ehkä??, siinä se että:
- Shikaanin läpiajonopeus/ulostulonopeus/linja vaihtelee suuresti
- Jarrumerkkejä ei oikein ole(?)
- Jarrulinja on radan poikki oikealta vasemmalle
- Jarrussa aavistuksen loiva alamäki
Positiivisena asiana mainittakoon erinomaisen hyvä turva-alue, joka kyllä riittää mihin tahansa tarpeeseen.

Moni tekee tuossa (tupla)mutkassa sen virheen että yrittää ajaa jarrulla kiinni siihen sisäkanttareeseen, ja avata siitä. Jolloin joutuu tappamaan vauhdin täysin ja koko avauksen alun ajan nokka osottaa väärään suuntaan, ja mopoa pitää lähes koko avauksen ajan viel kääntää. Joten avaus jää huomattavan vajaaksi.

Nopeampi, ja vaikeampi, tapa on ajaa hieman suoraviivasemmin jarrulla ohi siitä sisäkanttareesta, ja kääntää mopo sen jälkeen radan ulkoreunassa, ja avata hieman keskemmälle rataa, ja sen jälkeen lähtee hakemaan myöhäistä apeksia siitä seuraavasta mutkasta/taitteesta oikealle. Jolloin avauslinja on huomattavasti suoraviivaisempi, kuin jos ajaisi siihen sisäkanttareeseen kiinni.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 03.04.16 - klo:17:00
Ja jatketaa siitä sit, eli shikaaninjälkeinen tuplamutka.

Haasteina mun mielestä, ehkä??, siinä se että:
- Shikaanin läpiajonopeus/ulostulonopeus/linja vaihtelee suuresti
- Shikaanin jälkeen rata taittuu aavistuksen vasemmalle
- Jarrumerkkejä ei oikein ole(?)
- Jarrulinja on radan poikki oikealta vasemmalle
- Jarrussa aavistuksen loiva alamäki
Positiivisena asiana mainittakoon erinomaisen hyvä turva-alue, joka kyllä riittää mihin tahansa tarpeeseen.
Siinä on aika hyvänä jarrumerkkinä se asvaltin sauma, joka menee radan poikki. Tai ei se jarru ihan siitä ala, mutta vauhdin mukaan voi sit entrata itelle sopivaa kohtaa sen viivan perusteella muutama metri ennen tahi jälkeen. Kannattaa käydä kävellen kattomassa toi uus lenkki, että löytää sieltä ne merkit, helpottaa paljon sitten ajaessa.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 03.04.16 - klo:17:17
Siinä on aika hyvänä jarrumerkkinä se asvaltin sauma, joka menee radan poikki.
Aijaij, ei kai se vaan ole The Sauma...?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 03.04.16 - klo:18:45
Siinä on aika hyvänä jarrumerkkinä se asvaltin sauma, joka menee radan poikki.
Aijaij, ei kai se vaan ole The Sauma...?
Ei ole, The Sauma kulkee radan pituussuunnassa, tää on poikittainen. :D
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 05.04.16 - klo:21:09
Ja sit ois 3-4-5 mutka.

Jossa erittäin tärkeä seikka on malttaa tulla kolmosesta riittävän myöhään ulos, muutoin ei pysty nelosesta avaamaan.
Kolmosen apeksista shikaaniin on noin 400 metriä, ja keskinopeuden ollessa luokkaa 145 kmh, 5 kmhn kämmi (väärä ajolinja 3-4) vastaa 0,355 sekunttia.

Ja tuossa on todella helppo tehdä huomattavasti isompikin kämmi, ts helposti sekunnin luokkaa. Koska samanaikaisesti pitäisi hallita kolmosesta ulostulo, tarkka ajoliinja, mopon filippaus puolelta toiselle, ja sopiva kaasun lisäys. Ja kaikki tämä noin 1,5-2,0 sekunnin aikana. Eli marginaalit juuri tuossa kohtaa on todella minimaaliset.

Toki kuskista tuntuu helpolta ajaa, koska eihä siinä ole kun pari perus mutkaa. Mut sit ku alkaa datasta katsomaan että miten kuski on milläkin kierroksella sen kämminyt (tod näk joka kerta eri tavalla), ja kuinka paljon (vaihtelevasti joka kerta), niin ei se ookkaan niin helppo paikka.

Jos yrittää ajaa sen kolmosen kovaa, ajaa päin nelosta, ennen kuin nelonen ehtii kunnolla alkaa. Ja tottakai se pitää yrittää paikata avaamalla nelosesta aikasin, joten päätyy nelosen ulkokanttareelle ihmettelemään. Eli peli on menetetty ihan totaalisesti shikaaniin asti kun vauhtia puuttuu puolet.

Jos yrittää ajaa nopeasti kolmosesta neloseen, suoraan sisäkanttareesta sisäkanttareeseen, ajaa nelosesta ohi nelosen ulkokanttareelle, taas ihmettelemään.

Eli kunhan malttaa ajaa kolmosta pitkin riittävän pitkälle, ja taittaa abaut puolivälistä rataa neloseen, niin on aika hyvällä linjalla. Kolmosesta ulos tullessa skutsinrajassa olevan talon seinä on aika hyvä tähtäyspiste sivusilmällä katsottuna (ellei sinne oo raksattu lisää samanlaisia esim talven aikana) missä kohtaa flipata mopo kyljeltä toiselle.

Ja jos ajolinja osuu, niin kaasulle saa mennä jo ennen nelosen sisäkanttaretta, sen verran ettei moottorijarru tapa vauhtia liiaksi.

Mutta jos mopon nokka jää osottamaan 3s-4s-välissä sen talon oikealle puolelle, niin tietää että kannattaa odottaa hieman sen avauksen kanssa nelosesta, tai muuten joutuu odottamaan siellä nelosen ulkokanttareella sen avauksen kanssa tuplasti pitempään.

Siinä vaiheessa kun 3-4 rupee sujumaan ja vauhti nousee huomattavasti, alkaa myöskin vitosen ajaminen muuttumaan haastavammaksi, koska siinä on vauhti niin kova (luokkaa 180-200), että vähänkin liian aikainen valuttaminen vitoseen ajattaa mopon välittömästi vitosen jälkeen radan ulkoreunaan ja avaus loppuu siihen.

Puuttuukohan vitosesta vieläkin se sisäkanttare? Eli siinä voi olla huolellakin paskaa, hiekkaa, pikkukiveä tms, jos joku on sattunut oikasemaan renkaan leveyden verran radan sisäpuolelta/ ei kannata ihmetellä jos visiirissä ropisee huolella jos joku ajaa edellä.

Niin kauan kun 3s4s-mutka menee vähän niin ja näin, niin 5s-mutkan voi ajaa melkei miten päin vaan. Toki tulemalla vitosesta sisäreunaa pitkin ulos, kämmii shikaanin sisääntulon täydellisesti, mutta se onkin sit toinen juttu.

Jaa/ei/kyllä/tyhjiä/poissa?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 16.04.16 - klo:14:18
Noniin äijät, korjatkaapa jos mä puhun ihan puuta heinää?

Uuden lenkin shikaani

Meikäläinen ei tykkää siitä yhtään sen takia, että se ollee yks paskimmista paikoista suomen radoilla ajaa pihalle, ellei siellä sitten vihdoin ole parannettu/tasotettu/putsattu sitä ulosajoaluetta. Todella varovaisestikin ajettuna nopeus on lähemmäs 150 kmh, täysiä ajettuna reilusti yli 150 kmh (160-170 tjsp?).

Ennen shikaania vasemmalla puolella on katkoviiva liittymän kohdalla, se on aika hyvä taittopiste mihin tulla vitosesta. Siinä kohtaa mopon pitäis kulkea radan reunan suuntaisesti, ei nokka kohti sitä liittymää/ katkoviivaa. Jos nokka on kohti katkoviivaa, joutuu vauhdin tappamaan täysin ett saa mopon käännettyä shikaaniin.

Tuossa kohtaa vauhti voi vaihdella todella suuresti jos ei kykene 3-4-5-pätkää ajamaan tasasesti samalla tavalla kierros toisensa jälkeen. Eli se kannattaa ottaa huomioon, jos tuntuu että shikaanin sisäänmeno on joka kerta erilainen.

Kaasua tiputtamalla saa nokan kääntymään shikaanin ekaan sisäkanttareeseen, samaan aikaan pitäis perse heivata oikealta vasemmalle, siis siinä kun on viel taittamassa oikeelle. Vaihtoehtosesti voi siirtää perseen keskelle, jos ei taidot riitä tohon edellä mainittuun, ja muistaa käyttää yläkroppaa tavallista enemmän, ja aukaista polvea tavallista enemmän.

Tähtäyslinja shikaanissa ei saa olla sisäkanttareesta toiseen, vaan selkeästi irti siitä toisesta sisäkanttareesta, jotta voi lähteä flippaamaan mopoa kyleltä toiselle heti sen ekan sisäkanttareen jälkeen. Jolloin avauksen saa lähtemään suoraan flippauksen jälkeen siitä shikaanin toisesta sisäkanttareesta.

Jos vetää suoraan kanttare-kanttare-linjalla, mopo menee shikaanin jälkeen ensin suoraan ulos radan ulkoreunaan, kääntyy siellä ja vasta sit pääsee avaamaan.

Kuvasta katsottuna näyttää että ajolinjaero shikaanissa on merkityksetön, ts ihan sama miten ajaa. Mut jos ajattelee viuhka-efektiä, tai millä sanalla sitä ny vois kuvatakkaan. Eli esim peukalo on pari senttii levee metrin päässä naamasta, mut 100 metrin päässä se peittää kaks metrii maisemasta.

Ts parin asteen ero nokan suunnassa ei merkitse mitään tossa shikaanin ekalla kanttareella, mut sadan metrin päässä ulostulossa se tarkottaakin sitä että sä joko pystyt avaamaan täysiä, tai jos yrität väkisin avata väärällä linjalla, niin oletkin kaks metriä ulkona radalta ja mopo paaliin. Eli se minimaalinen virhe tapahtuu siinä sisäänmenossa, ja se moninkertaistuu ulostulossa.

Ja niille jotka meinaa shikaanin flippauksessa runtata kaasua heti ekan kanttareen jälkeen, muistutuksena se että kun nostaa mopon oikeelta kyleltä pystyyn, niin siinä vaiheessa mopon massan suunta on osin ylöspäin, ja lisäksi takarenkaan tehollisen kehänpituuden kasvusta johtuen mopo pyrkii kiihtymään. Jos siihen lisää viel kunnon avauksen niin ehkä jopa kusiainen lähtee keulimaan, ennen kuin se kerkee laskeutumaan vasemmalle kylelleen. Tai vaihtoehtoisesti keula lähtee alta.

Olis mun veikkaus...


Mitäs muuta tossa on huomioitavaa...?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 16.04.16 - klo:16:16
^Noin 175-180km/h on shikaanin keskellä vauhtia jos en ihan väärin muista. Kovempaakin vois ajaa kun sais osumaan linjan ihan nappiin, mutta kertaakaan ei niin tarkasti saanu tulemaan 3-4-5 yhdistelmää, ettei ois tarvinnu vähän kaasun kans tähtäillä sitä ekaa kanttaria kiinni. Mut joku 50% siinä on helposti kaasu auki koko ajan kusiaisella. Tärkeintä on tosiaan saada toi eka sisäkanttari kiinni ja lähtee jo sieltä (tai vähän ennen) kääntämään mopoa siihen jälkimmäiseen kanttariin. Jos myöhästy käännössä, eikä saa tokaa kanttaria kiinni, tulee ulkokanttari silmille, mutta kun ymmärtää nostaa reilusti heti kun näkee, ettei saa tokaa kanttaria kiinni, riittää tila ihan helposti. Tosin vaarallinen paikka tulla ihan toisen kontissa kun se edellä oleva saattaa lyödä rullan kiinni vähän hassussa kohtaa. Puolenvaihdossa mopo tahtoo keulia ja keula tulee tonttiin tyypillisesti kun mopo on jo kallistunut jonkun verran vasemmalle. Ohjausiskari kannattaa olla kunnossa. Niin juu ja molemmat sisäkantit on niin matalia, että niiden yli pystyy ajamaan. Eli kun hakee linjaa mahdollisimman läheltä tokaa sisäkanttaria niin voi huoletta ajaa sen ylikin kunhan on vaan veto päällä.

Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.


Edit. Joltain kierrokselta katottuna oli ekassa sisäkanttarissa 177km/h, shikaanin keskellä 179km/h ja tokassa sisäkanttarissa 181km/h nopeudet. Tuo on varmaan parhaita mitä oon tuohon saanu.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 16.04.16 - klo:20:20
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: slowrider - 16.04.16 - klo:21:36
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.

mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?

Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 16.04.16 - klo:21:56
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.

mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?


Mun mielestä on ihan tarpeellista osata vähän ennakoida mitä ympärillä olevat kuskit mahdollisesti tekee. Muuten niiden ohittaminen on vähän v**un vaikeeta. Vai etkö muka ite ohituspaikkaa hakiessa katso, että missä edellä menevä on sinua hitaampi ja ajota ohituksen siihen? Toi shikaani on vaan siitä spessu paikka, että jos sen tulee ns. omaa kovaa, tulee iso osa nopeen ryhmän porukasta siinä perä edellä vastaan. Ja se neulansilmän jarru kun on hyvä ohituspaikka niin joutuu ohitusta varten tulemaan isommalla erolla ainakin vajaatehosella vessalla, ettei tartte nostaa kesken avauksen. Mut toisaalta mikäpä mä oon ketään neuvomaan kun en oo vielä oppinu ajamaan ja ens kaudenkin meinasin vaan roiskia voimalla.

P.S. Perus rataharrastajalle näitä tulee kirjotettua, A- kuskit tod. näk. tietää itekin, että mitä ne siellä radalla tekee.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: slowrider - 16.04.16 - klo:22:26
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.

mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?


Mun mielestä on ihan tarpeellista osata vähän ennakoida mitä ympärillä olevat kuskit mahdollisesti tekee. Muuten niiden ohittaminen on vähän v**un vaikeeta. Vai etkö muka ite ohituspaikkaa hakiessa katso, että missä edellä menevä on sinua hitaampi ja ajota ohituksen siihen? Toi shikaani on vaan siitä spessu paikka, että jos sen tulee ns. omaa kovaa, tulee iso osa nopeen ryhmän porukasta siinä perä edellä vastaan. Ja se neulansilmän jarru kun on hyvä ohituspaikka niin joutuu ohitusta varten tulemaan isommalla erolla ainakin vajaatehosella vessalla, ettei tartte nostaa kesken avauksen. Mut toisaalta mikäpä mä oon ketään neuvomaan kun en oo vielä oppinu ajamaan ja ens kaudenkin meinasin vaan roiskia voimalla.

P.S. Perus rataharrastajalle näitä tulee kirjotettua, A- kuskit tod. näk. tietää itekin, että mitä ne siellä radalla tekee.

siis kyllähän toi järkevää, mutta en vain jaksa tajuta miten muilla on mahiksia noita miettiä ajaessa. Itse ajan omaa ajoa ja joku edessä ajaa hiljaa niin väistän tai jos se ajaa  väärää linjaa/hitaasti niin kiertelen jollain ihan utopistisella linjalla ohi. Siksi en vain voi tajua miten tolla optimilinjalla vois olla käyttöä muulla kun tyhjällä radalla aika-ajossa
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 16.04.16 - klo:22:49
Tässä paikassa on varmaan isoimmat nopeuserot ratapäivien nopeassa ryhmässä, joten jos et tiedä kuinka edellä menevä ajaa niin kannattaa jättää vähän extraväliä ennen shikaania, ettei tule yllätyksenä. Iso osa porukasta nostaa tuossa todella paljon.
Erittän hyvä pointti.

Tosin mä sanoisin ett kannattaa jättää jopa erittäin paljon extraväliä tuossa kohtaa jos edellä menevän touhu näyttää vähänkään eksoottiselta.
Mä oon tehny tos usein silleen ett oon nostanu kaasun ihan kokonaan, jättäny 50-100 metrii välii, odottanu ett se edellä menevä selkeesti taittaa vasemmalle shikaanin jälkeen, ja vasta sen jälkeen ajanu oman ihan normi avauksen, niin aika monta kertaa on joutunu siltikin ohittamaan sen edellä menevän.
Pointti siis lähinnä sama mikä sulla, ett jengi vetelee tossa ihan miten sattuu ja nopeusero voi olla sen 50-100 kmh, vaikka saman ryhmän kuskit asialla.

Ja voisin kuvitella, ett B:n häntäpään kuskeillakin on tossa todella suurta hajontaa, joten kannattaa olla todella hereillä.

Jotan indikaatioita tulevasta eksoottisuudesta voi olla esim se että edellä menevä jättää puoli rataa käyttämättä sisääntulossa.
Tai taittaa reilusti ennen katkoviivaa shikaaniin.
Tai nostaa selän pystyyn ennen shikaania.

mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?


Mun mielestä on ihan tarpeellista osata vähän ennakoida mitä ympärillä olevat kuskit mahdollisesti tekee. Muuten niiden ohittaminen on vähän v**un vaikeeta. Vai etkö muka ite ohituspaikkaa hakiessa katso, että missä edellä menevä on sinua hitaampi ja ajota ohituksen siihen? Toi shikaani on vaan siitä spessu paikka, että jos sen tulee ns. omaa kovaa, tulee iso osa nopeen ryhmän porukasta siinä perä edellä vastaan. Ja se neulansilmän jarru kun on hyvä ohituspaikka niin joutuu ohitusta varten tulemaan isommalla erolla ainakin vajaatehosella vessalla, ettei tartte nostaa kesken avauksen. Mut toisaalta mikäpä mä oon ketään neuvomaan kun en oo vielä oppinu ajamaan ja ens kaudenkin meinasin vaan roiskia voimalla.

P.S. Perus rataharrastajalle näitä tulee kirjotettua, A- kuskit tod. näk. tietää itekin, että mitä ne siellä radalla tekee.

siis kyllähän toi järkevää, mutta en vain jaksa tajuta miten muilla on mahiksia noita miettiä ajaessa. Itse ajan omaa ajoa ja joku edessä ajaa hiljaa niin väistän tai jos se ajaa  väärää linjaa/hitaasti niin kiertelen jollain ihan utopistisella linjalla ohi. Siksi en vain voi tajua miten tolla optimilinjalla vois olla käyttöä muulla kun tyhjällä radalla aika-ajossa

Toi optimilinja nyt on kyllä enempi teoreettista, mutta saattaahan siitä joku saada suuntaviivaa. Yleensä ite ajan siitä mikä tuntuu hyvältä ja/tai kello tykkää. Esim. toi botnian 2-3-4-5 mutkien linja on semmonen, että oon ajanu sitä varmaan kymmenellä eri tapaa, mutta vaikutus kelloon on ollut käytännössä nolla.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Taffu - 16.04.16 - klo:23:40
Toi shikaani on vaan siitä spessu paikka, että jos sen tulee ns. omaa kovaa, tulee iso osa nopeen ryhmän porukasta siinä perä edellä vastaan.

Pitäskö mun laittaa semmotti traktorikolmio mun mopon konttiin?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 17.04.16 - klo:00:36
mietittekö oikeasti tollasia ajaessa? vai vain jälkikäteen netissä? Millä pirulla sitä oppii ite ajaan jos aina säätää edellä olevien mukaan omaa ajoa?
En mieti ajaessa. Vaan etukäteen valmiit toimintamallit. Ja sit ajaessa ne tulee automaattisesti.

Onks sun edessä aina joka mutkassa joka setissä joka radalla joku...? murmispalm

Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 17.04.16 - klo:00:38
Siksi en vain voi tajua miten tolla optimilinjalla vois olla käyttöä muulla kun tyhjällä radalla aika-ajossa

Miksi sä sitten kysyit sitä...? murmispalm
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: wbaum - 17.04.16 - klo:01:33
Siksi en vain voi tajua miten tolla optimilinjalla vois olla käyttöä muulla kun tyhjällä radalla aika-ajossa
Sun pitää käydä normi ratapäivillä joskus. :D

Yleensä saa vetää omaa kovaa, siten välillä on joku edessä "haittaamassa" omaa ajoa ja siitä pitäisi reeeeeilulla marginaalilla pistellä ohi. Shikaanipaikka on semmoinen, kun moni nopeen ryhmän hitaimmista jättää jopa avaamatta tuos shikaanin jälkeen tai ainakin jarru aikaisessa.

Botnia kyl sen verran vähän kaluttu rata edelleen monille, että osalla saattaa olla todella lopussa jarru vanhalla osalla tai jossain ja sitten 150metriä ajoissa toisissa paikoissa. Pitkän lenkin tendenssit on useemman kerran yllättäneet ja pienimuotoista toimintaa aiheuttaneet.

Tuo takalenkki kaikkineen kyllä on semmosta kunnon sekaamista, kyllä se tuntuu sit hyvältä ku joskus sattuu about ~kohdilleen menemään.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Mikko K. - 17.04.16 - klo:08:19
Meneekös tonnisella ajelevilta vauhtivasurin taitto nelosella vai vitosella? Ite oon tykänny polkaista tuossa vitosen. Välit sitä luokkaa, että pääsuoralla nelonen melkein riittäis. Jos vappuna kokeilis lyhyempää, eli pääsuora vitosen rajoittimen lähelle ja vauhtivasuri kutosella.
Botnian kisa ollu aina kauden ekojen ratapäivien joukossa, joten mitään kunnon tuntumaa rataan ei ole ikinä saanut. Vappuna ajetaan sit kauhia määrä kieroksia.. olikos siellä joku kerhokisa? Voidaan testailla ne linjat ja ohjelmat oikein kunnolla :p
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: wbaum - 17.04.16 - klo:11:48
Pettääkö muisti, eikai sulla nyt nelosella pääsuorat mene? vai ajatko tyyliin vakioväleillä? Saa kyllä ennen vauhtivasuria jo lyödä vitoselle itellä anyway, muistaakseni oon saanu jotain 210-215 siinä tauluun, nelosella tuntuu menevän jo epämukaville kierroksille.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: vernerik - 18.04.16 - klo:16:41
Mulla menee nelosella juuri ja juuri pääsuora ja vaihdan vauhtivasuriin aina vitosen sisään.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 18.04.16 - klo:18:41
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 18.04.16 - klo:21:05
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 18.04.16 - klo:22:49
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?

Osaisko @slowrider (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=136) sanoo mitkäköhän siinä mahto olla?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 18.04.16 - klo:22:50
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?

Ja renkaalla? :P
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 18.04.16 - klo:22:51
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?

Ja renkaalla? :P
Mustat ja pyöreet, Dunloppia ehkä.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: slowrider - 18.04.16 - klo:23:00
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?

Osaisko @slowrider (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=136) sanoo mitkäköhän siinä mahto olla?
Ei tietoa mistä datasta kyse, mutta veikkaisin 16/44
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 22.04.16 - klo:17:35
Mikäs mutka sit....? Toiveita?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: rranta - 22.04.16 - klo:19:13
no se viimenen vasen oikea yhdistelmä joka avautuu lähtö/maalisuoralle. Siinähän on linjoja ja mahiksia vaikka kuin kämmätä ja ajaa ihan päin hel****iä. Siltä se itestä ainaki joka kerta tuntuu. Oo koskaan linja ollu sieläpäinkään.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 22.04.16 - klo:20:04
no se viimenen vasen oikea yhdistelmä joka avautuu lähtö/maalisuoralle. Siinähän on linjoja ja mahiksia vaikka kuin kämmätä ja ajaa ihan päin hel***tiä. Siltä se itestä ainaki joka kerta tuntuu. Oo koskaan linja ollu sieläpäinkään.
Ei oo mittään väliä miten sen ajaa kunhan saa hyvän avauslinjan lähtösuoralle.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: wbaum - 22.04.16 - klo:21:14
Hankala paikka se on optimisti ajaa. Ainakin tuntuu jos kuussatasen peräs ajaa että ne kääntyy todella paljon helpommin siitä ku tonniset ja pääsevät enemmin avaamaan lähtösuoralle. Muutenki aikaa menee vietävästi mutkitteluun, jos vasuriin ei tuu soppelia linjaa. Yleensä varmaan siitä kiinni että kääntää liian ajois sisään katsomosuoralta.

https://youtu.be/Ai1IRlBIeGA?t=44

Tuossa koitin jotain vammasta pitkäksivietyä versioo, että pääsis ohituslinjalle, mutta eihän se ny onnistu saa**na :D
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Vuorela - 22.04.16 - klo:21:28
no se viimenen vasen oikea yhdistelmä joka avautuu lähtö/maalisuoralle. Siinähän on linjoja ja mahiksia vaikka kuin kämmätä ja ajaa ihan päin hel***tiä. Siltä se itestä ainaki joka kerta tuntuu. Oo koskaan linja ollu sieläpäinkään.
Ei oo mittään väliä miten sen ajaa kunhan saa hyvän avauslinjan lähtösuoralle.

On silä sen verran väliä että suoraviivaisesti kerkee karkuun niitä jotka kiertelee ja kaartelee alun.

Alkuosa kanttarista kanttariin ja vähän ylikovaa oikeaan, jotta käy sopivasti ulompana. Siitä mopo ympäri ja sopivasta kohden hyvä avaus lähtösuoralle cool_gif Maalisuoralle avaus vähän erilainen kuin vanhalla pinnalla kun on niin paljon tasaisempaa ja vähemmän nurmikkoa väisteltävänä.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 23.04.16 - klo:12:26
no se viimenen vasen oikea yhdistelmä joka avautuu lähtö/maalisuoralle. Siinähän on linjoja ja mahiksia vaikka kuin kämmätä ja ajaa ihan päin hel***tiä. Siltä se itestä ainaki joka kerta tuntuu. Oo koskaan linja ollu sieläpäinkään.
Ei oo mittään väliä miten sen ajaa kunhan saa hyvän avauslinjan lähtösuoralle.

On silä sen verran väliä että suoraviivaisesti kerkee karkuun niitä jotka kiertelee ja kaartelee alun.

Alkuosa kanttarista kanttariin ja vähän ylikovaa oikeaan, jotta käy sopivasti ulompana. Siitä mopo ympäri ja sopivasta kohden hyvä avaus lähtösuoralle cool_gif Maalisuoralle avaus vähän erilainen kuin vanhalla pinnalla kun on niin paljon tasaisempaa ja vähemmän nurmikkoa väisteltävänä.
Nojoo, pitäähän siinä saada kunnon avaus vasemman ja oikeen välillä. Vaikeinta itelle on ehkä saada se eka sisäkanttari kunnolla kiinni. Sit vaan oikeessa pitää malttaa odottaa, että mutka loppuu ennen kuin menee hosumaan kaasun kans.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 28.04.16 - klo:23:32
Viimeisen oikean sisäkanttare ei ole geometriselta muodoltaan U-mutka, vaan lähinnä mutka-suora-mutka-suora-mutka. Joten jos luottaa mielessään ajatukseen selkeestä U-mutkasta, ja visuaalisen havainnoinnin perusteella yrittää ajaa koko ajan kanttareessa kiinni, niin se vaatii melkoista pumppausta kaasulla edestakaisin. Kokemattomampi kuski tekee siinä helposti sen virheen että mutkan keskivaiheilla lisää kaasua liikaa, koska siinä on suorin pätkä mutkasta, ja sen seurauksena mopo lähtee mutkasta ulos aivan liian aikaisin.

Liitteenä olevasta kuvasta näkee tuon viimesen mutkan sisäkanttareen muodon vs tasanen kaarre/ympyrä.

Nopein linja taasen olisi käväisy lähes ulkokanttareella, mutta sinne tuskin kannattanee mennä koska se ollee aina erittäin paskainen koska ei siellä kukaan koskaan aja. Enintään joku harrastelija silloin kun homma meinaa lähtee käsistä. Joten paskasuudesta johtuen käytännön nopein linja ollee jonkunnäkönen kompromissi radan leveyden käytön suhteen.

Puhtaasti suuntaa ajatellen, viimenen oikee on pitkä 193-asteinen U-mutka. Joten yksi erittäin helppo virhe on mutkan loppuvaiheilla mennä kanttareeseen kiinni/ avata liian aikaisin. Varsinkin kun mutka on niin pitkä/ vauhti joka tapauksessa kuolee ihan liian aikasin, jos ei sisääntulo onnistu todella täydellisesti.

Ja koska mutka on niin pitkä, niin se antaa erittäin hyvät mahollisuudet tehä 5-10 erilaista helppoa virhettä joka kerta joka kierroksella.

Vimesestä vasurista ei kannata ajaa suoralla kanttare kanttare -linjalla viimeiseen oikeeseen, koska silloin joutuu tappamaan vauhdin heti siihen oikeen kanttareen alkuun, jotta saa mopon kääntymään sinne mutkaan edes jonkinnäkösellä linjalla. Toki se on helpoin mahdollinen linja (vauhdin tappamisen jälkeen jurnuttaa sisäkanttareessa kiinni) mutta ei nopein.

Viimenen vasuri on erittäin kriittinen sen suhteen, että jos ei taita siihen tarpeeksi myöhään ja osu apeksiin, niin ulostulolinja menee auttamattoman leveeks ja viimenen oikee menee hitaaksi kaarteluksi sen takia.

Paljon nopeampi linja on yrittää maksimoida kääntösäde sinne viimeiseen mutkaan, jolloin vauhdin voi tappaa vasta huomattavasti sen kanttareen jälkeen. Ja vauhtia ei oikeestaan tarvi ees tappaa, koska se kuolee itestään siinä vaiheessa kun heittää mopon kylelleen.

Eli ottaa sen sisäänmenolinjan tähtäyksen hieman ulos siitä kanttareesta, jolloin pääsee taittamaan mutkaan jo ennen kanttaretta, ja mopon nokka osottaa kanttareen kohdalla enemmän mutkan suuntaan, kuin jos ois suoralla linjalla ajanut mutkaan. Ja päästää mopon menemään pitkälle mutkaan, ennen kuin alkaa varsinaisesti kääntämään, jolloin tulee käyttäneeksi myöskin radan leveyttä hyväkseen.

Rata viimesen mutkan loppuosassa ja avauksessa on huomattavasti, lähes tuplasti, leveämpi kuin edeltävä pätkä, joten jos tuntuu että avauksessa mopo jää aina keskelle rataa, niin kannattaa avata ihan aavistuksen aikaisemmin, jolloin tulee käytettyä koko lähtösuoran leveys hyväksi.

Jos haluaa kikkailla, niin aika-ajokierrokselle lähtiessä voi tuon viimeisen mutkan alun/keskivaiheen voi ajaa hieman normaalia hitaammin, hieman normaalia pystymmässä, ja hieman normaalia ulompana. Jolloin voi mutkan loppuosalla tehdä normaalia huomattavasti nopeamman avauksen (kunhan ei kämmi ajolinjaa/käännä liian aikaisin), ja saa helpon ja nopean alun kierrokselle.
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 30.04.16 - klo:12:00
Jaahas, miltäs ne ajolinjat siel paikan päällä näyttää...?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 04.05.16 - klo:08:52
Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=39) esim?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 06.05.16 - klo:11:29
Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=39) esim?

Eipä ole näistä linjoista mitään kommentoitavaa, kun en niitä osaa yhtään. Kovasti yritän näistä analyyseista opetella 👍
Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=39) esim?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 06.05.16 - klo:16:41
Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=39) esim?

Eipä ole näistä linjoista mitään kommentoitavaa, kun en niitä osaa yhtään. Kovasti yritän näistä analyyseista opetella 👍


Mä ny lähinnä tarkotin ett oliks niist mitään hyötyä/ saiko niistä mitään ideoita?
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: Bobo - 06.05.16 - klo:21:54
Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=39) esim?

Eipä ole näistä linjoista mitään kommentoitavaa, kun en niitä osaa yhtään. Kovasti yritän näistä analyyseista opetella 👍


Mä ny lähinnä tarkotin ett oliks niist mitään hyötyä/ saiko niistä mitään ideoita?

Sai ideoita ja oli ehdottomasti hyötyä. Etukäteen tapahtuva mielikuvaharjoittelu siitä, mitä on tarkoitus radalla tehdä, auttaa. Kiitos siis analysoinneista peukku_1
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 17.08.16 - klo:23:39
Tähtäyslinja shikaanissa ei saa olla sisäkanttareesta toiseen, vaan selkeästi irti siitä toisesta sisäkanttareesta, jotta voi lähteä flippaamaan mopoa kyleltä toiselle heti sen ekan sisäkanttareen jälkeen. Jolloin avauksen saa lähtemään suoraan flippauksen jälkeen siitä shikaanin toisesta sisäkanttareesta.

Jos vetää suoraan kanttare-kanttare-linjalla, mopo menee shikaanin jälkeen ensin suoraan ulos radan ulkoreunaan, kääntyy siellä ja vasta sit pääsee avaamaan.

Kuvasta katsottuna näyttää että ajolinjaero shikaanissa on merkityksetön, ts ihan sama miten ajaa. Mut jos ajattelee viuhka-efektiä, tai millä sanalla sitä ny vois kuvatakkaan. Eli esim peukalo on pari senttii levee metrin päässä naamasta, mut 100 metrin päässä se peittää kaks metrii maisemasta.

Ts parin asteen ero nokan suunnassa ei merkitse mitään tossa shikaanin ekalla kanttareella, mut sadan metrin päässä ulostulossa se tarkottaakin sitä että sä joko pystyt avaamaan täysiä, tai jos yrität väkisin avata väärällä linjalla, niin oletkin kaks metriä ulkona radalta ja mopo paaliin. Eli se minimaalinen virhe tapahtuu siinä sisäänmenossa, ja se moninkertaistuu ulostulossa.
Eli ei näin:

https://www.youtube.com/watch?v=9imlPYYE6H4
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: AKSI - 18.08.16 - klo:09:09
Tähtäyslinja shikaanissa ei saa olla sisäkanttareesta toiseen, vaan selkeästi irti siitä toisesta sisäkanttareesta, jotta voi lähteä flippaamaan mopoa kyleltä toiselle heti sen ekan sisäkanttareen jälkeen. Jolloin avauksen saa lähtemään suoraan flippauksen jälkeen siitä shikaanin toisesta sisäkanttareesta.

Jos vetää suoraan kanttare-kanttare-linjalla, mopo menee shikaanin jälkeen ensin suoraan ulos radan ulkoreunaan, kääntyy siellä ja vasta sit pääsee avaamaan.

Kuvasta katsottuna näyttää että ajolinjaero shikaanissa on merkityksetön, ts ihan sama miten ajaa. Mut jos ajattelee viuhka-efektiä, tai millä sanalla sitä ny vois kuvatakkaan. Eli esim peukalo on pari senttii levee metrin päässä naamasta, mut 100 metrin päässä se peittää kaks metrii maisemasta.

Ts parin asteen ero nokan suunnassa ei merkitse mitään tossa shikaanin ekalla kanttareella, mut sadan metrin päässä ulostulossa se tarkottaakin sitä että sä joko pystyt avaamaan täysiä, tai jos yrität väkisin avata väärällä linjalla, niin oletkin kaks metriä ulkona radalta ja mopo paaliin. Eli se minimaalinen virhe tapahtuu siinä sisäänmenossa, ja se moninkertaistuu ulostulossa.
Eli ei näin:

https://www.youtube.com/watch?v=9imlPYYE6H4

Ai tää pääty opetusmateriaaliks :D Jalka lipsahti tapilta ja linjan tähtäilyä tokalla setillä = tilannetta...
Otsikko: Vs: Botnian ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 18.08.16 - klo:11:44
Ai tää pääty opetusmateriaaliks :D Jalka lipsahti tapilta ja linjan tähtäilyä tokalla setillä = tilannetta...
No eikös toi oo aika oppikirjatapaus:"Eli se minimaalinen virhe tapahtuu siinä sisäänmenossa, ja se moninkertaistuu ulostulossa."