MP-Rata

RADAT => Botniaring => Aiheen aloitti: rranta - 02.05.16 - klo:08:35

Otsikko: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 02.05.16 - klo:08:35
en tiiä kuuluuko tämä tänne vaan ylläpito siirtäköön parempaan paikkaan (roskiin) jos tarve. Sen verran viikonlopusta. Botnia on aina vähän renkaiden suhteen arvoitus. Tällä reissulla Dunlop H998 kesti ja toimi hienosti takana. Paineet 1.46 ajosta kuumana. Oli alla itellä Suzukissa ja ainakin yhdessä Apriliassa ja yhdessä BMWssä. Kaikissa sama homma. Pirelli sc1 repi jostain syystä ainakin yhdessä BMW Yamahassa kawassa ja Hondassa. Sc2 en tiedä sillä ajo @rni1 (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=288) löytyskö siltä kommenttia sen suhteen. Nämä vaan niille tiedoksi jotka sinne myöhemmin suuntaa. Toki tähtien asento voi olla toinen jolloin koko paletti menee uusiksi. Onko kellään siellä revenny H998? Mulla tuntus kestävän. Toki minä en enää nykysin jarruttele enkä kaasuttele, kurvailen vain...
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: murmela - 02.05.16 - klo:08:41
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.16 - klo:08:35
en tiiä kuuluuko tämä tänne vaan ylläpito siirtäköön parempaan paikkaan (roskiin) jos tarve. Sen verran viikonlopusta. Botnia on aina vähän renkaiden suhteen arvoitus. Tällä reissulla Dunlop H998 kesti ja toimi hienosti takana. Paineet 1.46 ajosta kuumana. Oli alla itellä Suzukissa ja ainakin yhdessä Apriliassa ja yhdessä BMWssä. Kaikissa sama homma. Pirelli sc1 repi jostain syystä ainakin yhdessä BMW Yamahassa kawassa ja Hondassa. Sc2 en tiedä sillä ajo @rni1 (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=288) löytyskö siltä kommenttia sen suhteen. Nämä vaan niille tiedoksi jotka sinne myöhemmin suuntaa. Toki tähtien asento voi olla toinen jolloin koko paletti menee uusiksi. Onko kellään siellä revenny H998? Mulla tuntus kestävän. Toki minä en enää nykysin jarruttele enkä kaasuttele, kurvailen vain...
Riippuupi paljolti varmaan siitä onko mopossa vakioalusta vai ei, ja mitkä on alustan säädöt. Botnia kun on semmonen että jos alustassa on jotain pielessä, niin se tod näk tulee esiin botnialla sen takia, että pito/renkaan rasitus on suurempi kuin muilla suomen radoilla. Kun sitten taas muilla radoilla ne samat ongelmat jää piiloon koska pito/renkaan rasitus on pienempi.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 02.05.16 - klo:09:27
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.16 - klo:08:41
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.16 - klo:08:35
en tiiä kuuluuko tämä tänne vaan ylläpito siirtäköön parempaan paikkaan (roskiin) jos tarve. Sen verran viikonlopusta. Botnia on aina vähän renkaiden suhteen arvoitus. Tällä reissulla Dunlop H998 kesti ja toimi hienosti takana. Paineet 1.46 ajosta kuumana. Oli alla itellä Suzukissa ja ainakin yhdessä Apriliassa ja yhdessä BMWssä. Kaikissa sama homma. Pirelli sc1 repi jostain syystä ainakin yhdessä BMW Yamahassa kawassa ja Hondassa. Sc2 en tiedä sillä ajo @rni1 (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=288) löytyskö siltä kommenttia sen suhteen. Nämä vaan niille tiedoksi jotka sinne myöhemmin suuntaa. Toki tähtien asento voi olla toinen jolloin koko paletti menee uusiksi. Onko kellään siellä revenny H998? Mulla tuntus kestävän. Toki minä en enää nykysin jarruttele enkä kaasuttele, kurvailen vain...
Riippuupi paljolti varmaan siitä onko mopossa vakioalusta vai ei, ja mitkä on alustan säädöt. Botnia kun on semmonen että jos alustassa on jotain pielessä, niin se tod näk tulee esiin botnialla sen takia, että pito/renkaan rasitus on suurempi kuin muilla suomen radoilla. Kun sitten taas muilla radoilla ne samat ongelmat jää piiloon koska pito/renkaan rasitus on pienempi.
Kaikki yllämainitut oli jotain muuta kuin vakioalustaisia. Osastolta Öhlins Wp Andreani
Muokkasu: säädöistä en osaa ottaa kantaa sen kummemmin. @Mikko K. (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=409) tais kokeilla takapampun paluusäätöä muuttaa. Ei korjautunu
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Mikko K. - 02.05.16 - klo:12:18
Ei korjaantunu tosiaan. Telttanaapuri ajeli SC1 ja SC2 ja näytti molemmat repeilevän iloisesti. Vuosi sitten keväällä oli ihan samat ongelmat ja kisaviikonloppuna ne oli sitten poissa? Vanhalla radalla sain renkaan repeämään jopa KESKELTÄ. Näin tuolla pohjanmaalla tällä kertaa.
Säädöt nyt ei pitäs ihan hukassa olla, kun Motoparkissa esim. toimi ihan ok
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Nitrous - 02.05.16 - klo:12:58
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.16 - klo:12:18
Ei korjaantunu tosiaan. Telttanaapuri ajeli SC1 ja SC2 ja näytti molemmat repeilevän iloisesti. Vuosi sitten keväällä oli ihan samat ongelmat ja kisaviikonloppuna ne oli sitten poissa? Vanhalla radalla sain renkaan repeämään jopa KESKELTÄ. Näin tuolla pohjanmaalla tällä kertaa.
Säädöt nyt ei pitäs ihan hukassa olla, kun Motoparkissa esim. toimi ihan ok
Oisko kuvia rinkuloista?
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Mikko K. - 02.05.16 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.05.16 - klo:12:58
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.16 - klo:12:18
Ei korjaantunu tosiaan. Telttanaapuri ajeli SC1 ja SC2 ja näytti molemmat repeilevän iloisesti. Vuosi sitten keväällä oli ihan samat ongelmat ja kisaviikonloppuna ne oli sitten poissa? Vanhalla radalla sain renkaan repeämään jopa KESKELTÄ. Näin tuolla pohjanmaalla tällä kertaa.
Säädöt nyt ei pitäs ihan hukassa olla, kun Motoparkissa esim. toimi ihan ok
Oisko kuvia rinkuloista?
https://m.facebook.com/778144195566031/photos/p.1019701598076955/1019701598076955/?type=3&source=47&ref=m_notif&notif_t=feed_comment
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 02.05.16 - klo:15:18
Tuossa pitäs olla liitteenä kuva mun Dunlop H998
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Nitrous - 02.05.16 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.16 - klo:15:18
Tuossa pitäs olla liitteenä kuva mun Dunlop H998
Väännät veistä Pirellimiesten haavassa? :D
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rni1 - 02.05.16 - klo:15:55
Jepjep, Pirelliä oli alla. Perjantaina aloitin ajot edelliskesältä jääneellä SC1:llä mikä alkoi heti repeämään, paluuvaimennusta vähentämällä tilanne renkaan osalta rauhoittui hieman mutta ajettavuus kärsi ja palautin säädöt takaisin. Lauantaina SC2 kesti paremmin, tosin sekin alkoi kolmannella setilla luistamaan ja renkaassa näkyi alkavaa repeämistä. Olisko tuo mennyt kuitenkin kauden aloituksen piikkiin kun ensin kurvit talutetaan ja sitten harjoitellaan avausta oikein urakalla.....   :o  
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 02.05.16 - klo:16:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.05.16 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.16 - klo:15:18
Tuossa pitäs olla liitteenä kuva mun Dunlop H998
Väännät veistä Pirellimiesten haavassa? :D
Palijon oli renkaita mukana. Pirelliä Metzeleriä Dunloppia. Tuo Dunloppi toimi niistä parhaiten. Tällä kertaa.... :-D
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: murmela - 02.05.16 - klo:16:24
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.16 - klo:12:18
Säädöt nyt ei pitäs ihan hukassa olla, kun Motoparkissa esim. toimi ihan ok
Botnia kun on semmonen että jos alustassa on jotain pielessä, niin se tod näk tulee esiin botnialla sen takia, että pito/renkaan rasitus on suurempi kuin muilla suomen radoilla. Kun sitten taas muilla radoilla ne samat ongelmat jää piiloon koska pito/renkaan rasitus on pienempi.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: raukkis - 02.05.16 - klo:17:17
Miltähän mahtoi mm-kuskin renkaat näyttää botnian jäljiltä...?
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Nitrous - 02.05.16 - klo:18:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.16 - klo:16:24
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.16 - klo:12:18
Säädöt nyt ei pitäs ihan hukassa olla, kun Motoparkissa esim. toimi ihan ok
Botnia kun on semmonen että jos alustassa on jotain pielessä, niin se tod näk tulee esiin botnialla sen takia, että pito/renkaan rasitus on suurempi kuin muilla suomen radoilla. Kun sitten taas muilla radoilla ne samat ongelmat jää piiloon koska pito/renkaan rasitus on pienempi.
Jos Botnialla työntää väärän seoksen alle niin ihan turha ruuvata mitään nupikoita alustasta.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.05.16 - klo:17:17
Miltähän mahtoi mm-kuskin renkaat näyttää botnian jäljiltä...?

Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Nitrous - 02.05.16 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.05.16 - klo:17:17
Miltähän mahtoi mm-kuskin renkaat näyttää botnian jäljiltä...?

Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.

Mulla on pahimmillaan tuolla revenny viileellä kelillä (alle +15 ja pilvistä) SC2 semmoselta peukalon levyseltä alueelta. Muuten ei juuri ongelmia tähän mennessä.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: murmela - 02.05.16 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.05.16 - klo:17:17
Miltähän mahtoi mm-kuskin renkaat näyttää botnian jäljiltä...?

Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Jaa, mä oon tehny sit varmaan jotain aivan väärin kun ei oo renkaat kylmälläkään kelillä (tonnarilla tai kusiaisella) repeilly botnialla...

Mimmosia kierrosaikoja ajelit?
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: wbaum - 02.05.16 - klo:22:27
Lyökö itteensä päähän halolla vai ajaako botnialla pirellillä, kas siinä pulma.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Bobo - 02.05.16 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.16 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.05.16 - klo:17:17
Miltähän mahtoi mm-kuskin renkaat näyttää botnian jäljiltä...?

Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Jaa, mä oon tehny sit varmaan jotain aivan väärin kun ei oo renkaat kylmälläkään kelillä (tonnarilla tai kusiaisella) repeilly botnialla...

Mimmosia kierrosaikoja ajelit?


Uskon, että et ole tehnyt mitään väärin, vaan olet ainoa, joka osaa säätää alustaa ja jolla se on täydellisissä säädöissä.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 03.05.16 - klo:06:48
voiskohan sillä olla mitään vaikutusta renkaitten repeämiseen, että rata oli uudella lenkillä todella paskanen ja pito heikompi kuin muualla. Sillä uudella lenkillä oli todella paljon irtohiekkaa joka käsittääkseni entisestään lisää renkaan mekaanista rasitusta. Kuitenki jossain vaiheessa rata muuttuu (tai mopot tai kuskit paranee) niin paljon että Pirellin sc1kin kestää. @Wper (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=49) repi sc1 takusta ja käsittääkseni mopoa ropaamatta vaihto Bridgestonen med taakse joka kesti ja toimi hienosti. Kuulemma pitikin hyvin.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Nitrous - 03.05.16 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:06:48
voiskohan sillä olla mitään vaikutusta renkaitten repeämiseen, että rata oli uudella lenkillä todella paskanen ja pito heikompi kuin muualla. Sillä uudella lenkillä oli todella paljon irtohiekkaa joka käsittääkseni entisestään lisää renkaan mekaanista rasitusta. Kuitenki jossain vaiheessa rata muuttuu (tai mopot tai kuskit paranee) niin paljon että Pirellin sc1kin kestää. @Wper (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=49) repi sc1 takusta ja käsittääkseni mopoa ropaamatta vaihto Bridgestonen med taakse joka kesti ja toimi hienosti. Kuulemma pitikin hyvin.
Mun ymmärtääkseni lämpötilalla ja kuluttavuudella on isoin vaikutus renkaan repeilyyn. Ymmärtääkseni Botnia on kovin rata renkaalle Suomessa, jolloin viileässä kelissä SC1 ei vain toimi teki mitä tahansa vaan oikea seos olisi SC2. Jos SC2 ei toimi, on joko edelleen liian kylmä tahi sitten alustassa/paineissa tahi kuskissa on jotain pielessä. Kun lämpötila nousee, alkaa ensin SC2 ja sitten SC1 toimimaan. 
http://www.moto123.com/ArtImages/157453/pirelli_graph.jpg
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: murmela - 03.05.16 - klo:08:47
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.16 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Jaa, mä oon tehny sit varmaan jotain aivan väärin kun ei oo renkaat kylmälläkään kelillä (tonnarilla tai kusiaisella) repeilly botnialla...

Mimmosia kierrosaikoja ajelit?


Uskon, että et ole tehnyt mitään väärin, vaan olet ainoa, joka osaa säätää alustaa ja jolla se on täydellisissä säädöissä.
Yksi täydellinen ero näyttäisi meillä kahdella olevan.
Vaikka samoilla vehkeillä ja renkailla ajetaan samoja vauhteja samoissa keleissä, niin sulla repee renkaat ja mulla ei.
Ja sulle riittää selitykseksi että "se nyt vaan on niin", kunhan sanojana on joku sinua nopeampi ja kokeneempi kuski/tiimi (joka ajelee täysin eri vauhteja kuin sinä tai minä).
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Jukka_R - 03.05.16 - klo:09:10
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.16 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:06:48
voiskohan sillä olla mitään vaikutusta renkaitten repeämiseen, että rata oli uudella lenkillä todella paskanen ja pito heikompi kuin muualla. Sillä uudella lenkillä oli todella paljon irtohiekkaa joka käsittääkseni entisestään lisää renkaan mekaanista rasitusta. Kuitenki jossain vaiheessa rata muuttuu (tai mopot tai kuskit paranee) niin paljon että Pirellin sc1kin kestää. @Wper (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=49) repi sc1 takusta ja käsittääkseni mopoa ropaamatta vaihto Bridgestonen med taakse joka kesti ja toimi hienosti. Kuulemma pitikin hyvin.
Mun ymmärtääkseni lämpötilalla ja kuluttavuudella on isoin vaikutus renkaan repeilyyn. Ymmärtääkseni Botnia on kovin rata renkaalle Suomessa, jolloin viileässä kelissä SC1 ei vain toimi teki mitä tahansa vaan oikea seos olisi SC2. Jos SC2 ei toimi, on joko edelleen liian kylmä tahi sitten alustassa/paineissa tahi kuskissa on jotain pielessä. Kun lämpötila nousee, alkaa ensin SC2 ja sitten SC1 toimimaan.
http://www.moto123.com/ArtImages/157453/pirelli_graph.jpg

R6R, Pirelli SC0 ja ajettu nyt 6-7 ratapäivää, kierroksia päivää kohti 30-40. Alastarolla vauhtitaso 1:25-1:27 ja Botnialla 1:51-1:55. Radan lämpötilat suurinpiirtein samat, eli viileä, ulkolämpötila 12 - 18 astetta. Rengas edelleen siinä kunnossa, että sillä ajelisi päivän.

Mulla SC1 ja SC0 on toiminut erittäin hyvin kun lämmöt ovat ALLE 15 tai YLI 28. Siinä VÄLISSÄ SC2 on toiminut minulla ja Soililla parhaiten. Oma vauhtini oli tuolla käytetyllä SC0:lla Alastarolla 1:25-1:23 välissä kisassa.

Tämä useamman vuoden kokemuksen perusteella mun liki vakiosta R1:stä ja Soilin vähemmän vakiosta R6R:stä.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 03.05.16 - klo:09:24
lisätään soppaan vielä radanpinnanlämmöt. +15 aamupäivällä +22 iltapäivällä. (Oli pakko lisätä tuo +merkki eteen ettei joku ala epäillä että siellä ois ollu kylmä aamulla) :-)
muokkasu: varikon asfaltista mitattuna.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Jukka_R - 03.05.16 - klo:09:35
Joku viisas osaa varmasti kertoa minkä verran vaikuttaa ilman lämpötila ja päällysteen lämpötila. Voisi mutuna veikata, että päällysteen lämpötila on ratkaisevampi. Aina nuo eivät kulje käsi kädessä vaikkei missään Islannissa ollakaan missä magma pulppuaa pintaan. Pilvisellä säällä melko usein lähes identtisiä, mutta paisteella taas ei. Ja hommaa tietenkin sekoittaa varjopaikat, esim. Ahvenistolla oli huikeita eroa varikon rinteen ja suolenkin välillä, varmaan 20-30 astetta parhaimmillaan.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: murmela - 03.05.16 - klo:09:44
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:09:24
lisätään soppaan vielä radanpinnanlämmöt. +15 aamupäivällä +22 iltapäivällä. (Oli pakko lisätä tuo +merkki eteen ettei joku ala epäillä että siellä ois ollu kylmä aamulla) :-)
muokkasu: varikon asfaltista mitattuna.
Ja ku se radan asfaltti on huomattavasti tummempi ku varikon asfaltti, niin aurinkoisella kelillä, vaikkakin kylmällä ilmalla, tullee vielä huomattavasti suurempi ero.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Bobo - 03.05.16 - klo:10:01
P
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.05.16 - klo:08:47
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.16 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.16 - klo:21:05
Ihan samalta näytti kuin minun, Mikko K:n ja monen muun Pirellit, seoksesta riippumatta. Repeää oikealta reunalta (lähes kaikkien avausten suunta). Syynä vielä hieman kylmän radan heikompi pito, jolloin rengas elää enemmän avauksissa ja pinta repeää. Tuohon ongelmaan ei kuulemma auta, vaikka miten naksuja naksuttelee. Ongelma korjaantuu, kun lämpöä tulee lisää. Näin minulle Kallio Racingin suunnalta kerrottiin.
Jaa, mä oon tehny sit varmaan jotain aivan väärin kun ei oo renkaat kylmälläkään kelillä (tonnarilla tai kusiaisella) repeilly botnialla...

Mimmosia kierrosaikoja ajelit?


Uskon, että et ole tehnyt mitään väärin, vaan olet ainoa, joka osaa säätää alustaa ja jolla se on täydellisissä säädöissä.
Yksi täydellinen ero näyttäisi meillä kahdella olevan.
Vaikka samoilla vehkeillä ja renkailla ajetaan samoja vauhteja samoissa keleissä, niin sulla repee renkaat ja mulla ei.
Ja sulle riittää selitykseksi että "se nyt vaan on niin", kunhan sanojana on joku sinua nopeampi ja kokeneempi kuski/tiimi (joka ajelee täysin eri vauhteja kuin sinä tai minä).
.              

Ai olit sittenkin vappuna Botnialla, en huomannut? Päätellen siis siitä, että sanoit ettei sinulla repeä. Olosuhteet kun olivat melko lailla normaalista poikkeavat. Itsellä ei nimittäin Pirelli ole revennyt millään radalla missään lämpötilassa tai olosuhteissa aiemmin. Siksi tämä repeäminen niin ihmetytti ja varsinkin, kun tapahtui niin monella. Paitsi sinulla ilmeisesti.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Nitrous - 03.05.16 - klo:10:11
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:09:24
lisätään soppaan vielä radanpinnanlämmöt. +15 aamupäivällä +22 iltapäivällä. (Oli pakko lisätä tuo +merkki eteen ettei joku ala epäillä että siellä ois ollu kylmä aamulla) :-)
muokkasu: varikon asfaltista mitattuna.
Kyl toi iltapäivä ainakin alkaa olla niissä lukemissa, että molemmat seokset pitäs saada toimimaan. Tai ainakin itellä on toiminu noissa lämpötiloissa. Mystisiä nää rengashommat välillä.

Toki uudella Botnialla en ole ajanut kuin 600 Hondalla, joka ei varsinaisesti teholla raiskannu renkaita ja kierrosajat tasolla 1:44-1:47.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: slowrider - 03.05.16 - klo:10:18
Hondassa kesti sc1 edessä ja takana hienosti koko viikonlopun. Ei merkkiäkään repeilystä.

343/h998 kesti kans nätisti sen 5 kiekkaa mitä ajoin körököröä :)
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: Nitrous - 03.05.16 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 03.05.16 - klo:09:10
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.16 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:06:48
voiskohan sillä olla mitään vaikutusta renkaitten repeämiseen, että rata oli uudella lenkillä todella paskanen ja pito heikompi kuin muualla. Sillä uudella lenkillä oli todella paljon irtohiekkaa joka käsittääkseni entisestään lisää renkaan mekaanista rasitusta. Kuitenki jossain vaiheessa rata muuttuu (tai mopot tai kuskit paranee) niin paljon että Pirellin sc1kin kestää. @Wper (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=49) repi sc1 takusta ja käsittääkseni mopoa ropaamatta vaihto Bridgestonen med taakse joka kesti ja toimi hienosti. Kuulemma pitikin hyvin.
Mun ymmärtääkseni lämpötilalla ja kuluttavuudella on isoin vaikutus renkaan repeilyyn. Ymmärtääkseni Botnia on kovin rata renkaalle Suomessa, jolloin viileässä kelissä SC1 ei vain toimi teki mitä tahansa vaan oikea seos olisi SC2. Jos SC2 ei toimi, on joko edelleen liian kylmä tahi sitten alustassa/paineissa tahi kuskissa on jotain pielessä. Kun lämpötila nousee, alkaa ensin SC2 ja sitten SC1 toimimaan.
http://www.moto123.com/ArtImages/157453/pirelli_graph.jpg

R6R, Pirelli SC0 ja ajettu nyt 6-7 ratapäivää, kierroksia päivää kohti 30-40. Alastarolla vauhtitaso 1:25-1:27 ja Botnialla 1:51-1:55. Radan lämpötilat suurinpiirtein samat, eli viileä, ulkolämpötila 12 - 18 astetta. Rengas edelleen siinä kunnossa, että sillä ajelisi päivän.

Mulla SC1 ja SC0 on toiminut erittäin hyvin kun lämmöt ovat ALLE 15 tai YLI 28. Siinä VÄLISSÄ SC2 on toiminut minulla ja Soililla parhaiten. Oma vauhtini oli tuolla käytetyllä SC0:lla Alastarolla 1:25-1:23 välissä kisassa.

Tämä useamman vuoden kokemuksen perusteella mun liki vakiosta R1:stä ja Soilin vähemmän vakiosta R6R:stä.
Joo, toi mun edellinen kommentti oli omaa muistin varaista kokemusta Botnialta. Alastarossa en oo saanu repeemään kuin vanhoja Dunloppeja. Pirelleillä eroksi siellä tulee lähinnä renkaan kulumisnopeus, ja jossain kohtaa lämpötilan noustessa SC2 alkaa häviämään silmissä kun taas SC1 tai jopa SC0 kestää paremmin. Mut hyvin oot kyllä saanu SC0:n toimimaan noinkin viileässä. Olen pitänyt nollaa lähinnä kuuman kelin kumina, mutta ilmeisesti sen saa toimimaan myös kylmässä.
Motoparkissa lauantaina SC1 toimi ihan loistavasti tonnarin alla radan lämmön ollessa haarukassa n. 10-25 astetta. Tuo olikin sitten tod. näk. vika ratapäivä Pirelleillä hetkeen ja tää kausi ajellaan Dunlopilla.

Edit. Ja tuo Motoparkissa alla ollut SC1 oli revennyt rumasti laikuille edellisellä omistajalla Alastarossa, mutta repeemä tasoittui ekalla setillä.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: murmela - 03.05.16 - klo:11:16
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 03.05.16 - klo:10:01
Ai olit sittenkin vappuna Botnialla, en huomannut? Päätellen siis siitä, että sanoit ettei sinulla repeä. Olosuhteet kun olivat melko lailla normaalista poikkeavat. Itsellä ei nimittäin Pirelli ole revennyt millään radalla missään lämpötilassa tai olosuhteissa aiemmin. Siksi tämä repeäminen niin ihmetytti ja varsinkin, kun tapahtui niin monella. Paitsi sinulla ilmeisesti.
Repeskö niillä monilla sama rengas ja sama seos, ja samalla tavalla?
Vai eri rengas, eri seos ja eri tavalla?
Vai jotain siltä väliltä?
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 03.05.16 - klo:12:03
sen mitä ite kävin varikolla kiertämässä ja lässyttämässä sontaa, niin minun silmään näytti kaikki sc1 auenneen oikealta kyleltä ns avauskohdasta. En alkanu konttaamaan oliko repeämässä aaltoa vai oliko tasanen rupi koko leveydeltä. Yleensä kuskit joilla on menossa esim kolmas takunen samalle päivää kannattaa jättää rauhaan viisastelulta akuutissa vaiheessa. Sitten sitä ihmettelyä voi jatkaa vaikka näin netissä.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 03.05.16 - klo:12:15
sitten vielä huomio tuulesta joka oli aika puuskittainen. Muistelisin, että perjantaina tais olla raikkaampi ja kovempi yleensäkki. Kai seki vaikuttaa ainaki etusenlämpöön jos johonki. Haittas paikkapaikoin ajoa ne puuskat. Tähtienasentoa en hoksannu kirjata ylös enkä tarkistaa. Bobo ja Juice tais nähä tähtiä jossain vaiheessa. Niiltä varmaan löytyy pienemmänki karhun paikka. Hieno viikonloppu oli sinänsä. Mukava ku tuo Mp-tuki näitä jaksaa järjestää. Nyt ajatukset kohti Alastaroa. Oon siellä niin pihalla. Anteeksi tulppaus jo etukäteen kaikilta. Ajattelin, että on ehkä pakko siellä käydä joskus muullon ajamassa ku kisaviikonloppuna ja häpäsemässä itteensä niinku viimekesänä. Nyt alotetaan ittensä häpäsy jo hyvissä ajoin niin varmasti ehtii kunnolla häpäseen.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: wbaum - 03.05.16 - klo:12:52
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.16 - klo:16:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.05.16 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.16 - klo:15:18
Tuossa pitäs olla liitteenä kuva mun Dunlop H998
Väännät veistä Pirellimiesten haavassa? :D
Palijon oli renkaita mukana. Pirelliä Metzeleriä Dunloppia. Tuo Dunloppi toimi niistä parhaiten. Tällä kertaa.... :-D
Oikea puuttuu, eli v02 bridge medium :p

Mut kieltämättä noi uudet dunlopit on vakuuttavia. Tällä tahdilla pääsen niitä ajamaan joskus 2019.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 03.05.16 - klo:13:15
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 03.05.16 - klo:12:52
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.16 - klo:16:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.05.16 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.05.16 - klo:15:18
Tuossa pitäs olla liitteenä kuva mun Dunlop H998
Väännät veistä Pirellimiesten haavassa? :D
Palijon oli renkaita mukana. Pirelliä Metzeleriä Dunloppia. Tuo Dunloppi toimi niistä parhaiten. Tällä kertaa.... :-D
Oikea puuttuu, eli v02 bridge medium :p

Mut kieltämättä noi uudet dunlopit on vakuuttavia. Tällä tahdilla pääsen niitä ajamaan joskus 2019.
joo oli tarkotus päästä itekkin testaamaan sitä Bridgestonea vaan käytetty jonka ostin oliko paskottu siitä sisäkantilta eli rungolta joten en laittanu alle. @Wper (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=49) ajoi sillä V02 ja totesi oikeenkin toimivaksi.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: murmela - 03.05.16 - klo:14:24
Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.05.16 - klo:12:03
sen mitä ite kävin varikolla kiertämässä ja lässyttämässä sontaa, niin minun silmään näytti kaikki sc1 auenneen oikealta kyleltä ns avauskohdasta. En alkanu konttaamaan oliko repeämässä aaltoa vai oliko tasanen rupi koko leveydeltä. Yleensä kuskit joilla on menossa esim kolmas takunen samalle päivää kannattaa jättää rauhaan viisastelulta akuutissa vaiheessa. Sitten sitä ihmettelyä voi jatkaa vaikka näin netissä.
Jaah, mä teen varmaan sitten taas, yllätys yllätys, jotai väärin. Ku aika usein käy silleen että mua jopa pyydetään katsomaan sitä rengasta, josko siitä näkis jotain.

Se että onko repeämä kapee vai levee, ja onko se tasanen vai epämääräinen, auttaa jo aika pitkälle veikkailussa jotta kannattaako hakata päätä seinään ja vaihtaa alle toinen tai kolmas samanmoinen.
Onneks mulla ei oo sitä ongelmaa, koska yleensä mukana on pari kolme enemmän ja vähemmän randomia roskisrengasta joissa on milli pari pintaa jälellä.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: jarska - 03.05.16 - klo:15:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.05.16 - klo:14:24Jaah, mä teen varmaan sitten taas, yllätys yllätys, jotai väärin.

Ihan sama mulle, Kawa ainakin toimi hienosti alustan säädön jälkeen.
Kunhan osutaan samalle radalle, saat säätää ton Hontukankin alustan ja jos jää aikaa, vedä vaikka Kallio Racingille alustakurssi.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: jarska - 03.05.16 - klo:16:22
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.05.16 - klo:14:24Ku aika usein käy silleen että mua jopa pyydetään katsomaan sitä rengasta, josko siitä näkis jotain.

Meidän ongelma on siinä, ettei pysytä sun kehityksen kyydissä, ei ajamisen vaan teoreettisen.
Otsikko: Vs: Botnian rengastus
Kirjoitti: rranta - 03.05.16 - klo:19:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.05.16 - klo:14:24



Jaah, mä teen varmaan sitten taas, yllätys yllätys, jotai väärin. Ku aika usein käy silleen että mua jopa pyydetään katsomaan sitä rengasta, josko siitä näkis jotain.

Se että onko repeämä kapee vai levee, ja onko se tasanen vai epämääräinen, auttaa jo aika pitkälle veikkailussa jotta kannattaako hakata päätä seinään ja vaihtaa alle toinen tai kolmas samanmoinen.
Onneks mulla ei oo sitä ongelmaa, koska yleensä mukana on pari kolme enemmän ja vähemmän randomia roskisrengasta joissa on milli pari pintaa jälellä.
Se, että jos osaat siitä renkaasta lukea mitä kannattais tehä on hyvä taito. Itseltä se puuttuu tai on niin puutteellinen etten käy arvailemaan kuin omaan mopoon mitä sitä kokeilis. Varmasti taas ku on ongelmia käyn nykimässä hiasta ja kyseleen tuu kattoon ny tuota. Olen sen kohdallasi tehny ennenki ja saanut apua, joten kiitos siitä.