MP-Rata

RADAT => Alastaro => Aiheen aloitti: murmela - 17.06.16 - klo:20:22

Otsikko: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 17.06.16 - klo:20:22
https://www.facebook.com/alastarocircuit/posts/1002395949867245
"Moottoriradan turvallisuus asiota parannettu huomattavasti tällä viikolla. Tiedoksi kaikille varaajille, asiakkaille. Kaikissa ratatuomaripisteissä sijaitsee nyt sammutin, harja ja liput.
 F-merkintä, Fire = Sammutin"
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 17.06.16 - klo:20:23
https://www.facebook.com/alastarocircuit/posts/1002404499866390
"Turvallisuuden parantamiseksi valmistimme myös hinattavan polttomoottorikäyttöisen alkusammutus vaunun. Vaunu sijoitetaan lähelle ylävarikon tornia ja se pidetään täytettynä, noin 1m3 vettä. Varaajat ja asiakkaat saavat opastuksen käytöstä."
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 06.10.17 - klo:23:49
https://www.facebook.com/alastarocircuit/posts/1435657159874453

Arvoisat moottoriurheilukeskuksen asiakkaat. Ensinnäkin on aika taas kiittää erittäin hyvästä yhteistyöstä ja vuodesta 2017. Vuosi on ollut haastava, säiden johdosta, mutta olemme siitä selviytyneet. Ilman teitä ei tälläistä toimintaa ja paikkaa ei olisi. On ollut suuri kunnia ja ilo toimia kanssanne. Haluan kiittää omasta ja mailman parhaan henkilökunnan puolesta kaikkia asiakkaita ja alueen palveluita käyttäneitä.... sitten asiaa...😃 kun vuonna 2007 keväällä olin ostamassa aluetta, toimintaa, kukaan ei uskonut, että saisimme edes lupaa toimia alueella, kaikki oli tyhjän päällä... vuosien, useiden oikeuskäsittelyjen jälkeen, näkyi valoa tunnelin päässä, ja kaikki valtava työ, riskit, edes vähän palkittiin. Hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa, olemme saaneet luvan aluella toimia. Tie ei ole ollut helpoin, eikä tule olemaan. Minulla aina ollut haave toteuttaa 80 luvulla piirretty moottoriurheilu keskus... Nyt otamme askeleen kohti tuota. Ensi viikolla alkaa historiamme suurin investointi. Pinnoitamme koko moottoriradan uudelleen, samalla pinnoitamme myös tulotiet, paluutiet jne... investointi todella suuri, ja ilman valtion, opetus ja kulttuuriministeriön tukea, paikkallisten päättäjien ja rahoituslaitosten luottoa, luottamusta hankeeseen en olisi siihen pystynyt. Haluan kiittää jo etukäteen tuesta ja luottamukskesta. Tulevalla kaudella 2018 toiminta alkaa täysin uudella radalla. Suomessa käynnissä paljon alan hankkeita, halusin ensin tehdä tämän salassa, mutta päätin kuitenkin kertoa teille jo etukäteen, kun tiedän, että työt käynnistyy maanantai aamulla. Tulen kertomaan lisää kun hanke käynnissä ja sen etenemisestä. Tehdään yhdessä hyvä tulevaisuus, ilman teitä en tätä tekisi. Kiitos luottamuksesta. Tero
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 07.10.17 - klo:13:27
https://www.facebook.com/alastarocircuit/posts/1436084149831754

Yhteistyökumppani Lemminkäinen tuonut jo osan koneista tontille
Ja lisää tulee, asfaltti tehdään ilman saumoja, ja "kanttarit" vaihdetaan uusiin !! Pinnoitus tehdään päälle, kokonaan uutta, ei remix... ja ei ihan perus piha/tie massaa.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 07.10.17 - klo:13:47
Kalenterin mukaan rata näyttäis olevan suljettu su 8.10. - to 19.10.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 07.10.17 - klo:19:43
"Tuleeko ns. prätkällä ajettavat kanttarit?"
"Tulee, juuri siihen tehdyt..."
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Kolmone - 07.10.17 - klo:22:33
Kuinkas nopeaan oikeaan vedetään, kum radasta katoaa se paikka;-)
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 09.10.17 - klo:07:46
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710082200446106_u0.shtml

10 vuotta sitten kukaan ei uskonut - nyt Teron haave on toteutumassa: Alastaroon puuhataan huippuluokan kilparataa

Alastaron moottoriradan maanantaina alkavat päällystystyöt ovat omanlaisensa näytös.
Kolmen kilometrin pituinen rata on suunniteltu päällystettävän täysin saumattomaksi.
Radan leveimmät kohdat ovat noin 15 metriä.
Tuleva saumaton pinta tekee radasta pitävämämän ja mahdollistaa siten kovemmat ajonopeudet.

Päällystetöiden jälkeen alkaa Alastaron radan laajentaminen 4,5-kilometriseksi, jolloin se täyttää Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n minimimitan.

- Kun koneet lähtevät liikkeelle, ne eivät pysähdy, sanoo moottoriradan yrittäjä Tero Tupala.
Urakan tekee Lemminkäinen.
- Se on valmistellut tämän hankkeen tarkkaan ja kun jostakin koordinaatista alkaen koneet kytketään päälle, niin homma lähtee etenemään koko radan pituudelta ja leveydeltä, sanoo Tupala.
- Ajatus on myös se, ettei tähän tule pitkittäissaumoja.
Rata on keskimäärin kaksitoista metriä leveä, kapeimmillaan yhdeksänmetrinen.
Saumakohtia on nähtävillä vanhassa pinnoitteessa.
- Ruoho sieltä rupeaa kasvamaan ja lämpötilojen mukaan massa elää ja pinta nousee tai laskee.

Pitoa radalle

Pinnoitetta ei tehdä tavallisesta maantieasfaltista vaan hienojakoisemmasta kivimassasta.
- Se menee todella tiiviiksi, jolloin pito on hyvä. Mahdollisimman hyvä kitka on tavoitteena, sanoo Tupala.
Pinnan saumattomuus vaikuttaa ajamiseen ja nopeuteen.
- Saumattomana rata on tasapitoinen reunasta reunaan ja varsinkin kaksipyöräisillä se vaikuttaa, sanoo Tupala.
- Rata on myös turvallisempi ja helpompi hoitaa.
Töiden myötä myöskään lätäköitä ei radalle pitäisi enää jäädä.
Moottoriradan kunnostuksen pitäisi olla valmis ensi kevääseen mennessä.

Kilpailu järjestämisoikeuksista kovaa

Päällystetöiden jälkeen alkaa radan laajentaminen 4,5-kilometriseksi, jolloin se täyttää Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n minimimitan. Laajennus on valmis vuonna 2018 tai viimeistään sen pitäisi olla valmis vuonna 2019, jolloin valtion rahoitus hankkeeseen päättyy.
Radan uusiminen ja laajentaminen auttanee myös siinä, että Alastaroon on helpompi saada arvokkaita kilpailusarjoja.
Tero Tupala arvioi, että EM-tason kilpailut ovat realistisia.
- Sen korkeammista kilpailuista en lähde haaveilemaan. Se vaatisi jo niin kovia investointeja.
Kilpailu järjestämisoikeuksista on kovaa.
- Suorituspaikkojen täytyy olla äärettömän hyviä.
- Itse näen niin, ettei ulkoisten fasiliteettien tarvitse olla huippua, mutta itse suorituspaikan kyllä. Radan ja sen pinnan pitää olla huippuluokkaa, jotta Suomeen tultaisiin kilpailemaan. Tänne on niin kallista matkustaa, että pitää olla muita hyötyjä.

30 vuotta vanha rata, alkuperäinen pinta

Alastaron rata rakennettiin kolmenkymmentä vuotta sitten ja siinä on alkuperäinen päällyste.
- Vanhaa ei revitä irti vaan uusi pinnoitetaan siihen päälle, sanoo Tero Tupala.
Rata sijaitsee Loimaalla. Aikanaan se valikoitui paikalleen hiekkakangasmaaston takia, sillä siihen on hyvä rakentaa ja helppo ylläpitää moottorirataa.
Kilparadan lisäksi moottorikeskusalueella uusitaan turva-alueet ja tiestö alueelle.
Radan sijainti on käyttäjien ja yleisön kannalta hyvä. 150 kilometrin säteellä radasta asuu noin 70 prosenttia Suomen väestöstä. Vuosittain alueella käy satojatuhansia harrastajia ja yleisöä.

Vuosien valituskierre päättyi vuonna 2015

Tero Tupala aloitti Alastarossa keväällä 2007.
- Kun keväällä 2007 olin ostamassa aluetta ja toimintaa, kukaan ei uskonut, että saisimme edes lupaa toimia alueella, kuvailee Tupala.
Hankaluuksia onkin riittänyt, sillä rata toimi perustamisestaan alkaen sijoituspaikkaluvan turvin, vaikka Tupalakin haki vuosia ympäristölupaa, jotta rataa voisi laajentaa.
Lupaprosessi joutui kuitenkin vuosien valituskierteeseen. Viimein vuonna 2015 tuli voimassa oleva ympäristölupa.
Tupala on korostanut, että viranomaisten kanssa asiat ovat menneet hyvin, mutta valittaminen on hänen mielestään tehty turhan helpoksi.
- Minulla aina ollut haave toteuttaa 1980-luvulla piirretty moottoriurheilukeskus. Nyt se radan osalta syntyy.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 21.10.17 - klo:13:23
.Orgista poimittu
"Lemminkäisen ukkelit neljän levittäjän ja 15 kuorma-auton voimin teki 3 päivää töitä ja päällystivät koko hienon radan pienikivisellä massalla reunasta reunaan.
5 poikittaissaumaa koko radassa."
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 04.11.17 - klo:10:27
"Uudistettu rata tänään ja huomenna auki. Tervetuloa."
Eli la 4.11. ja su 5.11.2017.

La sääennuste: +7, pilvistä, lounaistuulta 4 m/s.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Jone - 24.11.17 - klo:00:06
"Kaadoimme kaikki tukkipuut, männyt, radan sisältä ja kaikki muutkin, jotka häiritsivät näkyvyyttä. Tukkia tuli 72m3 ja oksia paljon. Oksat mäntyä, aika suuria oksia osa.
Annan kaikki oksat veloituksetta, jos joku tekee haketta yms. Saa noutaa pois heti, ja noudettava viimeistään ennen kevättä."

Uus pinta ja puut pois? Tuntuu varmaan kohta ihan uudelta radalta.  airrev_1
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Jone - 15.12.17 - klo:21:59
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla

murmispalm
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Nitrous - 16.12.17 - klo:11:15
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla

murmispalm 7
Ei oo ihan yksoikonen homma. KHO:n myöntämä ympäristölupa on edelleen voimassa, joten KHO on tehnyt ristiriitasen päätöksen itsensä kanssa.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 16.12.17 - klo:11:47
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla

murmispalm 7
Ei oo ihan yksoikonen homma. KHO:n myöntämä ympäristölupa on edelleen voimassa, joten KHO on tehnyt ristiriitasen päätöksen itsensä kanssa.


On myöskin mahdollista se että toimittelija on joko tahallaan tai vahingossa sekoitellut asioita, ja valeuutisoinut.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Nitrous - 16.12.17 - klo:12:29
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla

murmispalm 7
Ei oo ihan yksoikonen homma. KHO:n myöntämä ympäristölupa on edelleen voimassa, joten KHO on tehnyt ristiriitasen päätöksen itsensä kanssa.


On myöskin mahdollista se että toimittelija on joko tahallaan tai vahingossa sekoitellut asioita, ja valeuutisoinut.
Totta tuokin.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 17.12.17 - klo:16:55
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla

murmispalm 7
Ei oo ihan yksoikonen homma. KHO:n myöntämä ympäristölupa on edelleen voimassa, joten KHO on tehnyt ristiriitasen päätöksen itsensä kanssa.


On myöskin mahdollista se että toimittelija on joko tahallaan tai vahingossa sekoitellut asioita, ja valeuutisoinut.
Totta tuokin.
Söprais söprais...
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/171217/oikaisu
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Nitrous - 18.12.17 - klo:08:46
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla

murmispalm 7
Ei oo ihan yksoikonen homma. KHO:n myöntämä ympäristölupa on edelleen voimassa, joten KHO on tehnyt ristiriitasen päätöksen itsensä kanssa.


On myöskin mahdollista se että toimittelija on joko tahallaan tai vahingossa sekoitellut asioita, ja valeuutisoinut.
Totta tuokin.
Söprais söprais...
https://www.lauttakyla.fi/uutinen/171217/oikaisu
https://tietopalvelu.ahtp.fi/Lupa/AvaaLiite.aspx?Liite_ID=3699135

Tuossa tuo Pöyryn raportti vielä
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 28.12.17 - klo:15:20
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/alastaro-on-luopumassa-kiihdytysautoilun-em-osakilpailusta

Liian kallista. ”Kiihdytyssuoralle tehtävien sadevedenkeräykseen kohdistuvien uusien investointien kokoluokka olisi helposti miljoonan, emmekä saisi siitä millään kannattavaa liiketoimintaa”, Resyklin hallituksen puheenjohtaja Tero Tupala sanoo.

Kiihdytysautoilun kuninkuusluokan arvokilpailu on jäämässä sateen jyräämäksi – radan omistaja Resykli ehdottaa ympäristöongelmien ratkaisuksi kilpailun lopettamista. Suurimmat vaikutukset näkyisivät matkailutoimessa.

Loimaalla aiotaan lopettaa kaupungin suurin yleisötapahtuma, kun kiihdytysautoilun EM-sarjaan kuuluva osakilpailua ei Alastaron moottoriradalla enää ensi kesän jälkeen järjestettäisi. Alastaro Circuitin tunnetuimpaan vuosittaiseen tapahtumaan Nitro Nationalsiin on saapunut parhaimmillaan kymmeniätuhansia katsojia ihmettelemään Euroopan nopeimpien, nitrometaanilla liikkuvien top fuel -dragstereiden tulenlieskoja.

Nyt Alastaron radan omistava Resykli Oy esittää Aluehallintovirastolle antamassaan selvityksessä, että kiihdytysautoilusta luovutaan, mikäli muun muassa hulevesien keräysvaade toteutuu täysimääräisesti. Pöyry Finlandin laatimassa selvityksessä kirjoitetaan, että ”Resykli Oy ei ole taloudellisista syistä eikä kiihdytysajotoiminnan vähyyden takia valmis tekemään mitään edellä mainituista poikkeavia erillisiä suojaustoimenpiteitä” ja että se on ”valmis luopumaan kiihdytysajotoiminnasta välittömästi”.

Ongelmana ovat radan alla sijaitsevat pohjavedet. Viereisen kiinteistön talteenottolaitoksen kautta vedet päätyvät Turun alueelle satojen tuhansien ihmisten käyttöön.

”Kiihdytyssuoralle tehtävien sadevedenkeräykseen kohdistuvien uusien investointien kokoluokka olisi helposti miljoonan, emmekä saisi siitä millään kannattavaa liiketoimintaa”, kertoo Resyklin hallituksen puheenjohtaja Tero Tupala.

Vuonna 2015 annetussa voimassa olevassa ympäristöluvassa edellytetään, että pohjaveteen kohdistuvat päästöt ja riskitilanteet pitää saada kuriin. Tupala kertoo, että vuoden 2016 elokuusta alkaen tarkennuksia on esitetty, mutta nyt lokakuun lopussa aikaraja ympäristöluvan lisäselvityksille tuli täyteen.

”Annoimme Pöyryn laatimassa selvityksessä omat ratkaisuehdotuksemme. Jos emme olisi niin tehneet, voimassaoleva ympäristölupa olisi rauennut.”

Tupala painottaa, että mitään viranomaispäätöstä ei ole vielä tehty.

”Olemme ainoastaan ilmoittaneet, että olemme valmiita lopettamaan kiihdytysajotoiminnan välittömästi, jos lupaehdot täyttyvät. Ensi kesän kilpailuille aika on varattu, mutta siitä eteenpäin tapahtuvalle toiminnalle tarvitsisimme päätöksen tai ehdotuksen asiassa ensi vuoden alkupuolella”, Tupala kertoo.

Alkuperäisessä korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä vuodelta 2015 linjataan, että radalla voi harjoittaa kiihdytysajotoimintaa vain kymmenenä päivänä vuodessa ja että jokaista ajotapahtumaa pitää seurata kaksi päivää, jolloin radalla ei ajeta lainkaan. Näin Resyklin toimintaan kiihdytysajokilpailuiden lopettamisella ei olisi Tupalan mukaan ”niin merkittävää” vaikutusta. Yhteensä ajopäiviä Alastarossa on vuodessa noin 180.

”Nykyisin radan käyttöaste lähentelee sataa prosenttia. Toki kiihdytysautoilun EM-kilpailut ovat huomioarvoltaan ja imagoltaan suurin tapahtuma radallamme ja moottoriurheilussakin yksi harvoista kansainvälisen statuksen omaavista suomalaisista tapahtumista, mutta taloudellisesti se ei tuo niin merkittävää osuutta Circuitin liikevaihdosta”, Tupala kertoo.

”Suurin vaikutus kilpailun lopettamisesta kohdistuisi kunnalliselle tasolle, kun sen tuomat matkailijavirrat poistuisivat, mutta myös tapahtuman järjestäjälle – Resyklihän ei itse järjestä tätä kilpailua.”

Alastaro Circuitin liikevaihto on pyörinyt hieman alle 500 000 eurossa, mutta tänä vuonna kasvu on ollut merkittävää. Tupala kertoo, että nyt ynnätään noin 600 000 euron liikevaihto ja tulosta on tulossa jopa 150 000 euron verran.

”Olemme kasvavista segmenteistä saaneet kiinni erityisesti yritysasiakkaita sekä erilaisten mainosten ja televisiosarjojen tuotantoyhtiöitä.”

Tupala kertoo, että mikäli se joutuu luopumaan kiihdytysautoilun EM-kilpailusta, radalle on tulijoita.

”Teimme ison investoinnin ja uusimme uudella saumattomalla päällysteellä koko moottoriradan. Se tulee lisäämään kysyntää erityisesti moottoripyöräilyn puolelta, josta meille tulee jo nyt noin 70 prosenttia asiakkaistamme.”

Alastaro on saanut Nitro Nationalsilla myös kansainvälistä huomiota, sillä EM-sarjaan kuuluvia kuninkuusluokan top fuelin kuutta osakilpailua ajettiin viime kaudella vain neljällä radalla. Alastaron ohella Hockenheim oli mukana yhdellä, kun taas Ruotsin Tierpissä ja lajin pyhätössä Englannin Santa Podissa ajetaan kaksi osakilpailua.

Kiihdytysautoilu on erityisesti Englannissa suosittua, joten sieltä on Alastaroon saapunut runsaasti yleisöä sekä toimittajia. Kilpailu on televisioitu ympäri Eurooppaa ja muun muassa Suomessa suorana. Top fuelin suomalaismenestyjiä ovat olleet muun muassa Euroopan mestaruuksia voittaneet Anita Mäkelä ja Risto Poutiainen ja luokassa on ajanut myös mäkihyppääjänä tunnetuksi tullut Janne Ahonen.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: raukkis - 28.12.17 - klo:19:11
On se vähästä kiinni. Yksi viikonloppu vuodessa jonka poistamisella maailma pelastuu. Jotenkin voisi kuvitella tuon kaltaisen kilpailun aikana oltavan muutenkin tarkkana liemien kanssa. No toivottavasti tulkinta asian suhteen menee maalaisjärjellä.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: santerik - 29.12.17 - klo:09:33
Jos oikein olen tulkinnut niin stripillä käytetään jotain "kitkansäätöainetta" mikä tässä nyt tekee sen, että luvan lähtiessä siellä ei kai saisi kiihdytellä enää edes polkupyörällä (olettaen siis reisissä olevan vetoja sen verran, että kitkamömmöä tarvitaan).

Ymmärrän hyvin, että Tupalalla on kiintiö täynnä mutta hänen/Resyklin olisi pitänyt ehdottomasti jättää joku pakotie viranomaiselle vaatimuksista luopumiseen. Jos AVI nyt luopuu vaatimuksistaan se tulee samalla myöntäneeksi vaatineensa tyhmiä. Resyklin olisi pitänyt ehdottaa, että hulevesihommiin ei pystytä mutta päästöjen rajoittamiseksi kiellämme kymmenen vaihteiset kiihdytysautot, koska ne on ihan tajuttomia ekomörköjä. Tämän jälkeen AVIn viranomainen voisi luopua hulevesivaateista mutta edelleen kokisi pelastaneensa maailman. Fiksua? Ei. Tapa jolla lupaviranomainen toimii? Kyllä. Nythän tilanne on siitä "poikkeuksellinen", että ymmärtääkseni ei taistella valittajien vaan pelkän viranomaisen kanssa.

Oli miten oli niin toivon, että Suomessa ei mitään harrastuksia tapeta tukehduttamalla harrastusmahdollisuuksia. Education is important but racing is importanter!!!
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 13.01.18 - klo:13:32
http://www.lemminkainen.fi/lemminkainen/yritys/media/artikkelit-ja-videot/artikkeli/2017/alastaro-on-asfaltoinnin-taidonnayte/

Alastaro on asfaltoinnin taidonnäyte
Alastaron moottoriradalla on käynnissä mittava investointiohjelma, jonka myötä se nousee ajettavuuden ja turvallisuuden osalta Euroopan kärkikastiin. Avaintekijä on uusi asfaltti, joka on Lemminkäisen taidonnäyte. 
Moottoriradalla liikutaan harvoin etanan vauhtia. Kuluvana syksynä tämäkin ihme on nähty, kun päällystysammattilaisemme ovat uusineet Alastaron klassikkomaineen omaavan moottoriradan asfalttipinnan.
Vanhalla ja matkan varrella monet kolhut kokeneella asfaltilla oli ikää jo 30 vuotta. Käytännössä pinta oli tullut monien paikkausten ja pienten korjausten jälkeen auttamatta tiensä päähän. 
Työmaapäällikkö Marko Wendelinin mukaan Alastaron kaltaisia urakoita osuu asfalttimiehen uralle aniharvoin.
”Tämä on ollut äärimmäisen mielenkiintoinen ja myös haastava työkohde, jossa jokainen on saanut laittaa peliin parasta osaamistaan suunnittelusta toteutukseen sekä teknisten vaatimusten että päällystystyön osalta”, Wendelin selvittää. 
Saumatonta pinnoitustyötä
Vaikeusastetta lisäsi etenkin se, että asfalttipinnasta oli tehtävä pituussuunnassa saumaton ja uraton eikä siihen saanut jäädä pienintäkään veden poistumista haittaavaa kallistus- tai pintavirhettä. Päällystystyöt kestivät kolme päivää. 
”Rata on kolme kilometriä pitkä ja leveimmästä kohdastaan 16 metriä. Parhaimmillaan tuolla kulki neljä päällystyskonetta rinnakkain kahden metrin minuuttivauhtia. Tämä vaati kuskeilta ja muultakin porukalta todella herpaantumatonta ja tarkkaa otetta”, Wendelin kertoo.
Omat pulmansa toivat myös kaarteiden kallistukset, jotka olivat jyrkimmissä kohdissa liikaa asfalttiasemalta tulleille rekoille. Niinpä asfaltti oli siirrettävä levittäjiin pyöräkoneilla. 
Yhteensä radalle tuli uutta asfalttimassaa noin 5 000 tonnia. Lisäksi moottorirata sijaitsee pohjavesialueella, mikä oli huomioitava kaikessa tekemisessä.
”Jotain kertoo sekin, että täällä oli töissä 26 henkilöä. Vastaavan pituinen maantienpätkä olisi hoitunut yhdellä levitysryhmällä”, työmaapäällikkö listailee. 
Luottokumppani
Uutta asfalttia on päästy jo testaamaan koeajoilla sekä jokamies-luokan kisoissa. Rataa operoivan Resykli Oy:n hallituksen puheenjohtajan Tero Tupalan mukaan palaute on ollut todella positiivista. 
Kierrosajat ovat olleet märällä kelillä jopa kymmenen sekuntia vanhaa parempia. Se kertoo, että vesi poistuu pinnalta tehokkaasti ja asfalttiresepti on kovia nopeuksia ajatellen tismalleen oikea.
”Renkaiden pito on selvästi aiempaa parempi ja samalla koko rata turvallisempi. Se on tulevien kisatapahtumien kannalta erittäin tärkeä kriteeri. Nyt ollaan tasolla, joka mahdollistaa myös kansainväliset kisat. Senkin voin sanoa, että F-1 -sarjaa ajetaan varmasti Alastaroa heikommalla asfaltilla”, Tupala kehaisee. 
Olemme Alastarolla jo tuttu tekijä, sillä Wendelinin tiimi vastasi vuotta aiemmin uusitun kiihdytysradan asfaltoinnista. 
”Alusta asti oli selvää, että radan uusiminen annetaan alan parhaalle ammattilaiselle. Oli helppo huomata, että porukalla oli käsissään mielenkiintoinen työkohde. Hommat tehtiin todella pieteetillä”, Tupala kiittelee. 
Saman tunnustaa myös työmaapäällikkö Wendelin. ”Aika moni porukasta arveli tulevansa tänne joskus itsekin testiajolle.”


Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: JMH - 14.01.18 - klo:00:17
Kovaa syöttöä!
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 14.01.18 - klo:01:08
Kovaa syöttöä!
Kuha et öljyy rataa!?
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: JMH - 14.01.18 - klo:11:19
Varikon vain.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: wbaum - 07.05.18 - klo:11:16
No, miltä se nyt tuntuu? Onko silosta?
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 07.05.18 - klo:20:21
Oha se aika silonen ja tasalaatunen ja saumaton ja musta ja pitävä ja ja.

Miinusta kanttareista joista toivottiin että ne ois päältä ajattevat ja joista sanottiin että sellaset tulee ja joista osa tehtiin vieläpä kahteen kertaan. Nii ei ole ei. Vaan semmoset välimallin kanttareet/ vaakasuora osuus on liian lyhyt moottoripyörille. No, eipähän kierrosajat parane liikaa.

Ja jos ny pilkkua viilaa, niin pääsuoran jarru ei oo täysin tasanen, ja vauhtivasurissa on joku hylly tms kevennys, tosin voi olla ihan radan profiilista johtuva/ taite kun se on ulospäin kallistettu se ulostulo.

Muutamasta mutkasta puski vettä monin kohdin radan pinnalle, mutta se taasen johtuu ihan vaan roudan sulamisesta/ sulamattomuudeta. Ja ne sattu oleen just ulostuloissa ja ajolinjalla, joten ne häiritsi varsinki lauantaina aika pahasti. Sunnuntaina oli lähes kuivaa.

Noin muutoin aika samanlainen fiilis kuin botniaan uudelle pinnalle mennessä. Saa vaan ihan kaikessa rauhassa keskittyy avaamiseen, jarruttamiseen ja kallisteluun, eikä oo mitään häiriötekijöitä jotka muuttuu sen mukaan mille linjalle sattuu osumaan. Paljon paljon helpompi noin niinku perus ajamisen kannalta, ja ehtii virheet huomata paljon helpommin.

Suurin ero on kahvilanmutkan avaus jossa sitä perunapeltoo riitti koko pääsuoran mitan vaikka väistikin sen alun pahimman.
Ja paha hämy oli se että pääsuoran reunaviiva on nykyisin suoraa/ siinä ei ole taitetta maaliviivan jälkeen. Vanhasta muistista oli koko ajan ajamassa radalta hidastuskaistan puolelle.

Viime kevään avauksessa ajoin (itselle puoliuudella mopolla) 26.9, syksyllä 23.8, ja nyt (tutulla mopolla) 24.0. Sunnuntaina paikalla oli pari kolme Nopeaa kuskia, mutta nekään ei ajelleet vissiin kuin 1:22-vauhtia, joten jäi vielä mietityttämään että mitäköhän toi uus rata oikeesti vaikuttaa kierrosaikoihin.

Sunnuntaina 13.5. siel on 10-16 Vapaa harjotus MP, ja kelikin pitäis olla kohillaan, aurinkoo +23, joten käykääpäs kepittämässä kunnon ajat kelloon. +rata on lämminnyt 6 päivän ajan ennen tuota sunnuntaita aurinkoisissa +20 keleissä. Perjantainakin kalenterissa 16-20 vapaata, mutta onko rata sillon auki?
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 09.09.18 - klo:13:10
https://www.mpmaailma.fi/alastaron-moottorirata-saa-jalleen-uuden-pinnoitteen/

Alastaron moottoriradan tälle kaudelle uusittu pinnoite on kerännyt kiitosta ja rataennätykset on ajettu pitävällä ja sileällä radalla uusiksi. Nyt pinnoitus uusitaan takuuna.
 
 Ratayyrittäjä Tero Tupalan mukaan Alastaro Circuitin kulunut kausi on ollut ennätyksellinen, johon suurimpana tekijänä hänen mukaansa on ollut mahtavan pitävä ja sileä uusi asfaltti. Myös muut tehdyt pinnoitus- ja parannustyöt ovat parantaneet kokonaisuutta.
 – Pinnoitteen kitkaa ja pitoa tutkittiin valtavasti ennen pinnoittamista, jotta se olisi parasta niin kuivalla kuin kostealla säällä. Tässä onnistuttiin täydellisesti, sanoo Tupala.
Uuden asfaltin saumaton pinta vaati paljon ennakkotyötä urakoitsijalta. Kaikesta käytetystä asiantuntemuksesta ja vaivasta huolimatta pinnoitteesta vastanneen YIT:n omat tutkimustulokset ja näytteet kertovat kuitenkin, että asfaltin tyhjätila on liian suuri. Vastuullisena toimijana YIT ei voi hyväksyä pinnoitteen laatua ja haluaa sen olevan parasta mahdollista tasoa. Tästä syystä YIT tulee uusimaan takuuna pinnoitteen nyt syksyllä.
Kausi 2019 tullaan siis aloittamaan tämän kauden tapaan uudella asfaltilla. Ratayrittäjän ja YIT:n mukaan rata, sen pinta sekä muut alueet tulevat paranemaan vielä entisestään valtavasti.
 – Kaudella 2019 teemme jälleen ennätyksiä yhdessä, niin kävijöiden määrässä kuin kierrosajoissa, ennustaa Tero Tupala
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: PrivateeR - 09.09.18 - klo:17:06
Sais ny vain sen laajennuspätkän valmiiks siin ohessa ni sais uudenki lenkin asfalttiin.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Nitrous - 09.09.18 - klo:21:33
Sais ny vain sen laajennuspätkän valmiiks siin ohessa ni sais uudenki lenkin asfalttiin.
Todennäköisesti ei tule samalla kertaa lisälenkki, mut on siellä työt jo käynnissä. Ehkä ensi kesänä jo.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 11.09.18 - klo:14:24
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uskomattomat-suomilaatukriteerit--edes-rataennatykset-eivat-riittaneet--alastaron-radan-pinnoite-uusitaan-taas/vbGx4nTy

Edes moottoriradan täydellinen pito ei riittänyt rakennuttajalle.
Alastaron moottoriradan tälle kaudelle uusittu pinnoite on osoittautunut menestykseksi. Etenkin rataa kiertäneet moottoripyöräilijät ovat päässeet nauttimaan kosteallakin kelillä erittäin pitävästä pinnoitteesta. Radan nopeudesta kielivät uusiksi menneet rataennätykset.
”Meillä on käynyt todella paljon etenkin uusia, rata-ajoa ennen kokeilemattomia moottoripyöräilijöitä. Sana pinnan pitävyydestä on lisännyt rohkeutta tulla kokeilemaan rata-ajoa, ja meidän mp-ajoryhmät ovat olleet koko aurinkoisen kesän aivan täynnä”, kertoo ratayrittäjä Tero Tupala.
Nopea ja pitävä rata ei kuitenkaan riitä pinnoituksen tehneelle YIT Oyj:lle, vaan koko uusi pinnoite jyrsitään pois viikoilla 39-40.
”YIT rakensi pinnoitteen käyntikorttituotteekseen ja tahtoo radan olevan aivan viimeisen päälle. Samaa tahdon tietysti minäkin. He olisivat aloittaneet työt jo aiemmin kesällä, mutta tahdoimme tarjota asiakkaille täyden ajokauden”, Tupala kertoo.
Syy uuden pinnan vetämiselle löytyy pintaa syvemmältä.
Vanhan radan päälle vedetty uusi pinta ei muodostunutkaan täysin vettäläpäisemättömäksi, vaan sinne jäi pieniä tyhjiä tiloja. Normaalitapauksessa sade pääsisi asfalttipinnan alla olevan sepelin läpi, mutta jää nyt vanhan radan pinnalle, ja nousee sieltä takaisin radan pintaan. Vaarana olisi myös, että uudella tekniikalla täysin saumattomaksi tehty pinta voisi murentua talven pakkasissa.
Samoin uudella pinnalla tuplavarmistetaan, ettei pohjavesialueelle kulkeudu radalta mitään sinne kuulumatonta.
Takuutyönä tehtävän uuden pinnoituksen jälkeen rataharrastajat pääsevät taas ensi kaudella ajamaan tuliterällä pinnalla, joka saatiin jo tälle kaudelle pitkien tutkimusten jälkeen poikkeuksellisen pitäväksi. Vanha pinnoite kuljetetaan YIT:lle Turkuun ja uusiokäytetään muualla.
Ratayrittäjä Tupala on kehittänyt Alastaro Circuitia kovasti muutenkin FIA- ja FIM-kattojärjestöjen nykyvaatimusten mukaan. Keskialueen puut on poistettu, varikkotiloja kehitetty, reunakanttareita parannettu ja turva-alueita suurennettu.
Rata-alueelle ja sen lähistölle sijoitetut reaaliaikaista dataa välittävät melumittarit ovat vähentäneet meluvalitukset käytännössä nollaan.
”Ei tässä mitään MotoGP-kisoja tavoitella, mutta eri sarjojen pohjoismaisia ja eurooppalaisia osakilpailuja kyllä.”
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 14.04.19 - klo:12:47
https://www.facebook.com/ratasmofficial/videos/379556892657229/
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: tonde8 - 12.05.19 - klo:20:16
Eilen tuli käytyä kaahailemassa.  Liukkaan tuntuinen oli  vielä, röykkyisempi kuin viimekesänä !  Jännä nähä saako vetomiehet aikoja paremmaksi ! 
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: teemuki - 13.05.19 - klo:08:18
Eilen tuli käytyä kaahailemassa.  Liukkaan tuntuinen oli  vielä, röykkyisempi kuin viimekesänä !  Jännä nähä saako vetomiehet aikoja paremmaksi !
Mä olin kans lauantaina siellä. Mua hämää ykkösmutkan röykyt - ne ei olleet siinä kyllä viime vuonna. Muualla en möykkyjä huomannut, mutta mä en kyllä aja vetomiesten vauhtejakaan.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Jardu - 13.05.19 - klo:08:26
Eilen tuli käytyä kaahailemassa.  Liukkaan tuntuinen oli  vielä, röykkyisempi kuin viimekesänä !  Jännä nähä saako vetomiehet aikoja paremmaksi !
Mä olin kans lauantaina siellä. Mua hämää ykkösmutkan röykyt - ne ei olleet siinä kyllä viime vuonna. Muualla en möykkyjä huomannut, mutta mä en kyllä aja vetomiesten vauhtejakaan.

Joo ykkösen röykyt löysin ja liukkaus vei luottoa ajamisesta kummasti..
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: jsaarik - 13.05.19 - klo:08:45
Eilen tuli käytyä kaahailemassa.  Liukkaan tuntuinen oli  vielä, röykkyisempi kuin viimekesänä !  Jännä nähä saako vetomiehet aikoja paremmaksi !
Mä olin kans lauantaina siellä. Mua hämää ykkösmutkan röykyt - ne ei olleet siinä kyllä viime vuonna. Muualla en möykkyjä huomannut, mutta mä en kyllä aja vetomiesten vauhtejakaan.

Joo ykkösen röykyt löysin ja liukkaus vei luottoa ajamisesta kummasti..


Itsellä oli myös nopeessa vasurissa hieman röykkyä. Toki voi vaikuttaa jos ajolinjat päin sitä itteensä.. 
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: slowrider - 13.05.19 - klo:21:10
vähän lipsahteli avauksissa, mutta jarruttaessa pito oli pirun hyvä. Vähän jännitti kun oli sellanen lonkerokeli. renkaat kulu kyllä nätisti. ihan ku olis vesihiomapaperilla käyty läpi :)
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: tonde8 - 13.05.19 - klo:23:00
vähän lipsahteli avauksissa, mutta jarruttaessa pito oli pirun hyvä. Vähän jännitti kun oli sellanen lonkerokeli. renkaat kulu kyllä nätisti. ihan ku olis vesihiomapaperilla käyty läpi :)

Millä renkailla kaahailit ?

Mä jatkoin siitä mihin viimekesänä pirellillä jäin !! Oikee sivu alkoi repeemään, samaa sanoi joku muukin.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: slowrider - 13.05.19 - klo:23:07
vähän lipsahteli avauksissa, mutta jarruttaessa pito oli pirun hyvä. Vähän jännitti kun oli sellanen lonkerokeli. renkaat kulu kyllä nätisti. ihan ku olis vesihiomapaperilla käyty läpi :)

Millä renkailla kaahailit ?



Mä jatkoin siitä mihin viimekesänä pirellillä jäin !! Oikee sivu alkoi repeemään, samaa sanoi joku muukin.

edessä pirellin kuviollinen sc1.4 ja takana 180/60 slicksi sc1
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 18.06.19 - klo:21:01
Kopypaste FBstä "Parannus työt voidaan aloittaa huomenna...."
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: Waiski - 18.06.19 - klo:21:39
Mitä siellä meinataan tehä?
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: PrivateeR - 18.06.19 - klo:23:38
Mitä siellä meinataan tehä?
Toivottavasti tasoittaa T1... ja ehkä rakentaa FIM kelpoinen varikkorakenne jolla onnistuisi jopa normaali varikkokäynti.
Otsikko: Vs: Alastaro Circuit
Kirjoitti: murmela - 19.06.19 - klo:08:31
Mitä siellä meinataan tehä?
Muistelisin että jonkin byrokratialapun takaraja oli tänä kesänä...