MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: murmela - 06.06.17 - klo:19:43

Otsikko: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 06.06.17 - klo:19:43
Bemarissa on vakiona takakatteen alla wanha standardi bemarin iso pyöreä testeriliitin vakiojohtosarjassa kiinni.
Eli paikka on vähän hankala, ja liittimen koko on vähän hankala.
Joten tulipa mieleen että jos:
Katkaisee liittimen johdot (niitä on vain kolme tai neljä ohutta), ja jatkaa johtoja niin että ne ylettyvät esim mittariston päälle, ja laittaa siihen jonkun pienen nelinapaisen vesitiiviin liittimen.
Ja vaihtaa datakaapelin myös pienen liittimen, niin problem solved?

Pistää myöskin vanhan liittimen johdon päihiin pienen liittimen, niin silloin voi käyttää sitä adapterina ja käyttää pyöreää liitintä jos tarvis.
Samoin datakaapelin irrotettuun pyöreään liittimen johtoihin pikkuliittimen, jolloin säätökaapelia voi edelleen käyttää myös vakioliittimellä varustettujen mopojen kanssa.

Tähän liittyen, mikäs ois kätevä pieni vesitiivis liitin ko touhuun?
Tai joku liitin mihin saa vesitiiviin tulpan?

Kuvassa datakaapeli:
(https://shop.alpharacing.com/shop/images/7753a020a00-01.jpg)
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: TommoKe - 06.06.17 - klo:20:20
Tohon mydään valmiita jatkojohtoja. Alpha racingin valikoimaa.
https://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=product_cvs_info&cPath=1_44_58&products_id=13874&cPath=1_44_58&page=3&
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 06.06.17 - klo:20:32
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 06.06.17 - klo:20:20
Tohon mydään valmiita jatkojohtoja. Alpha racingin valikoimaa.
Joo mut se tulee tohon pyöreeseen kiinni. Turhii möykkyjä. Jäänne jostain WWII jälkeiseltä ajalta.
Ja mä en tykkää tosta bemarin liittimen lukkomekanismista. Mielummin joku pieni mikä menee kiinni silleen suoraan töks.
Pitäähän sitä ny ees vähä hifistellä.

Ainii ja sit viel yks juttu jonka jo unohin, mä en tykkää ku se datakaapelin laatikko roikkuu siinä piuhassa "väärässä" päässä; lähellä mopoo. Siihen kans kunnon jatkojohto. Veikkaisin että joku suojattu parikaapeli vois toimii siinä.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: TommoKe - 06.06.17 - klo:20:40
Mjaa. Ei sitä koko ajan kai tartte ruuvvata ja säätää? Teet sit ens talven pimeinä tunteina muutokset ja katot kuinka nyt toimii ja kulkee.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 06.06.17 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 06.06.17 - klo:20:40
Mjaa. Ei sitä koko ajan kai tartte ruuvvata ja säätää? Teet sit ens talven pimeinä tunteina muutokset ja katot kuinka nyt toimii ja kulkee.
No täl hetkel on esim se ongelma ett DTC ei käytännössä toimi koska en oo ees säätäny renkaiden säteitä oikeaksi (olis vaatinu "satulan" ja takakatteen irrotuksen). Ne on täl hetkel -1,2 ja -5,8 % poskellaan (datasta katsottuna), eli 4,6%-yksikköä toisiinsa verrattuna, ja se on aika paljon DTCtä ajatellen.

Noit takarenkaita on 205/60 ja 195/65, eli laskennallisesti abaut 3 % ero, niin se ois aina kiva päästä helposti vaihtaan, ku vaihtaa renkaan profiilii.
Ku se pikaliitin ois käsillä, niin se ois 15 sek homma, läppäri mul on kuitenki koko ajan spotifyn takia auki.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 06.06.17 - klo:23:43
Meneeköhän testeriliittimen johdot kaikki suoraan ecuun? Jolloin johtosarjan teipit aukasemalla johdot sais suoraan mittaristolle asti. Bemussa kun toi ecu on airboxin päällä.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: fayban - 07.06.17 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.06.17 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 06.06.17 - klo:20:40
Mjaa. Ei sitä koko ajan kai tartte ruuvvata ja säätää? Teet sit ens talven pimeinä tunteina muutokset ja katot kuinka nyt toimii ja kulkee.
No täl hetkel on esim se ongelma ett DTC ei käytännössä toimi koska en oo ees säätäny renkaiden säteitä oikeaksi (olis vaatinu "satulan" ja takakatteen irrotuksen). Ne on täl hetkel -1,2 ja -5,8 % poskellaan (datasta katsottuna), eli 4,6%-yksikköä toisiinsa verrattuna, ja se on aika paljon DTCtä ajatellen.

Noit takarenkaita on 205/60 ja 195/65, eli laskennallisesti abaut 3 % ero, niin se ois aina kiva päästä helposti vaihtaan, ku vaihtaa renkaan profiilii.
Ku se pikaliitin ois käsillä, niin se ois 15 sek homma, läppäri mul on kuitenki koko ajan spotifyn takia auki.


Laitat sinne dunlop (195/65) kartan mukaiset koot, niin on tarpeeks lähellä.
298,4
327,3

Uudella renkaalla tuo saattais olla just, mutta roskis renkaalla tulee tuommonen ero.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 07.06.17 - klo:20:37
Lainaus käyttäjältä: fayban - 07.06.17 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.06.17 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 06.06.17 - klo:20:40
Mjaa. Ei sitä koko ajan kai tartte ruuvvata ja säätää? Teet sit ens talven pimeinä tunteina muutokset ja katot kuinka nyt toimii ja kulkee.
No täl hetkel on esim se ongelma ett DTC ei käytännössä toimi koska en oo ees säätäny renkaiden säteitä oikeaksi (olis vaatinu "satulan" ja takakatteen irrotuksen). Ne on täl hetkel -1,2 ja -5,8 % poskellaan (datasta katsottuna), eli 4,6%-yksikköä toisiinsa verrattuna, ja se on aika paljon DTCtä ajatellen.

Noit takarenkaita on 205/60 ja 195/65, eli laskennallisesti abaut 3 % ero, niin se ois aina kiva päästä helposti vaihtaan, ku vaihtaa renkaan profiilii.
Ku se pikaliitin ois käsillä, niin se ois 15 sek homma, läppäri mul on kuitenki koko ajan spotifyn takia auki.


Laitat sinne dunlop (195/65) kartan mukaiset koot, niin on tarpeeks lähellä.
298,4
327,3

Uudella renkaalla tuo saattais olla just, mutta roskis renkaalla tulee tuommonen ero.

Mulla on tarkat luvut laskettuna datasta joten niiden saaminen ei oo ongelma, vaan se ett jaksais irrottaa satulan (3 ruuvii) ja takakatteen (4 ruuvii) ett sais ton töpselin esille.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 07.06.17 - klo:20:40
Mut mut, edelleenki ois hakusalla pieni nelinapanen vesitiivis liitin. Halpakin sais olla.
Vinkkejä?
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: okvp - 07.06.17 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.06.17 - klo:20:40
Mut mut, edelleenki ois hakusalla pieni nelinapanen vesitiivis liitin. Halpakin sais olla.
Vinkkejä?

Motonetistä löytyy vesitiiviitä, mutta ei kovin pieniä. Tulpan tuolle saat tehtyä kun täytän vastakappaleen tyhjät pinnien reiät esim. silikonilla.
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=liitin+vesitiivis (https://www.motonet.fi/fi/haku?q=liitin+vesitiivis)
Jos oikein pientä etsit, niin sitten Farnel, Elfa, yleiselektroniikka. Myös bebekistä saattaa löytyä.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 07.06.17 - klo:22:25
Lainaus käyttäjältä: okvp - 07.06.17 - klo:21:19
Motonetistä löytyy vesitiiviitä, mutta ei kovin pieniä. Tulpan tuolle saat tehtyä kun täytän vastakappaleen tyhjät pinnien reiät esim. silikonilla.
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=liitin+vesitiivis (https://www.motonet.fi/fi/haku?q=liitin+vesitiivis)
Jos oikein pientä etsit, niin sitten Farnel, Elfa, yleiselektroniikka. Myös bebekistä saattaa löytyä.
Tuo silikonikikka ei tullut mieleen, kiitos. Joo, voipi olla että joutuu tekeen jonkun väliaikaisen virityksen ensihätään.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 07.06.17 - klo:22:48
Purin tuota extra-johtosarjaa sen verran että sain tuon dataliittimen (satulan takana) johtojen reitit selville:

- Ohut ruskea mustalla raidalla lähtee eteenpäin, ja menee ecuun (tankin päällä), eli ollee CAN-väylän plus-johto(?).
- Aavistuksen isompi ruskea lähtee eteenpäin, ja menee CAN-väylien(?) yhteiseen maanippuun(?) keskelle johtosarjaa (oiskohan jossain tankin alla tai niillä main). Se vaan oli outoa että ecuun ei näyttänyt menevän yhtään CAN-maajohtoa?
- Punainen valkosella raidalla lähtee taakseppäin, ja menee johtosarjan takapäässä olevaan yhteiseen "virta avaimesta" +12V(?) jakonippuun (melkein takahäkin takapäässä).
- Vihreä lähtee taakseppäin, ja menee johtosarjan takapäässä olevaan yhteiseen heikkovirta-maa-jakonippuun (melkein takahäkin takapäässä). Ainakin muistelisin että bemu käyttää vihreääkin maa-piuhan värinä.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: aleksi15 - 08.06.17 - klo:09:48
USB on käytännössä nelipinninen ja löytyy helposti vesitiiviitä liittimiä. Tai yks hyvä liitin on perinteinen rj45 josta löytyy myös vesitiiviitä korkillisia liittimiä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 08.06.17 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: aleksi15 - 08.06.17 - klo:09:48
USB on käytännössä nelipinninen ja löytyy helposti vesitiiviitä liittimiä. Tai yks hyvä liitin on perinteinen rj45 josta löytyy myös vesitiiviitä korkillisia liittimiä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Toi usbi vois olla aika jees, kiitti vinkistä. Empä tullu ajatelleeks.
Ja ei tarvi ku mopon päähän pistää naarastökkeli jossa on joku vesitiivis korkki.
Datapiuhassa voi olla ihan normi urostökkeli.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: fayban - 08.06.17 - klo:20:23
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.06.17 - klo:20:37
Lainaus käyttäjältä: fayban - 07.06.17 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.06.17 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 06.06.17 - klo:20:40
Mjaa. Ei sitä koko ajan kai tartte ruuvvata ja säätää? Teet sit ens talven pimeinä tunteina muutokset ja katot kuinka nyt toimii ja kulkee.
No täl hetkel on esim se ongelma ett DTC ei käytännössä toimi koska en oo ees säätäny renkaiden säteitä oikeaksi (olis vaatinu "satulan" ja takakatteen irrotuksen). Ne on täl hetkel -1,2 ja -5,8 % poskellaan (datasta katsottuna), eli 4,6%-yksikköä toisiinsa verrattuna, ja se on aika paljon DTCtä ajatellen.

Noit takarenkaita on 205/60 ja 195/65, eli laskennallisesti abaut 3 % ero, niin se ois aina kiva päästä helposti vaihtaan, ku vaihtaa renkaan profiilii.
Ku se pikaliitin ois käsillä, niin se ois 15 sek homma, läppäri mul on kuitenki koko ajan spotifyn takia auki.


Laitat sinne dunlop (195/65) kartan mukaiset koot, niin on tarpeeks lähellä.
298,4
327,3

Uudella renkaalla tuo saattais olla just, mutta roskis renkaalla tulee tuommonen ero.

Mulla on tarkat luvut laskettuna datasta joten niiden saaminen ei oo ongelma, vaan se ett jaksais irrottaa satulan (3 ruuvii) ja takakatteen (4 ruuvii) ett sais ton töpselin esille.

Niin lähinnä laitoin nuo tuonne, ettei tarvia sitä pyörää keksiä jokaisen uudelleen.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: TommoKe - 08.06.17 - klo:20:27
Mä otin noi mitat talteen. Kiitos.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 08.06.17 - klo:21:39
Lainaus käyttäjältä: fayban - 08.06.17 - klo:20:23

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.06.17 - klo:20:37
Lainaus käyttäjältä: fayban - 07.06.17 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.06.17 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 06.06.17 - klo:20:40
Mjaa. Ei sitä koko ajan kai tartte ruuvvata ja säätää? Teet sit ens talven pimeinä tunteina muutokset ja katot kuinka nyt toimii ja kulkee.
No täl hetkel on esim se ongelma ett DTC ei käytännössä toimi koska en oo ees säätäny renkaiden säteitä oikeaksi (olis vaatinu "satulan" ja takakatteen irrotuksen). Ne on täl hetkel -1,2 ja -5,8 % poskellaan (datasta katsottuna), eli 4,6%-yksikköä toisiinsa verrattuna, ja se on aika paljon DTCtä ajatellen.

Noit takarenkaita on 205/60 ja 195/65, eli laskennallisesti abaut 3 % ero, niin se ois aina kiva päästä helposti vaihtaan, ku vaihtaa renkaan profiilii.
Ku se pikaliitin ois käsillä, niin se ois 15 sek homma, läppäri mul on kuitenki koko ajan spotifyn takia auki.


Laitat sinne dunlop (195/65) kartan mukaiset koot, niin on tarpeeks lähellä.
298,4
327,3

Uudella renkaalla tuo saattais olla just, mutta roskis renkaalla tulee tuommonen ero.

Mulla on tarkat luvut laskettuna datasta joten niiden saaminen ei oo ongelma, vaan se ett jaksais irrottaa satulan (3 ruuvii) ja takakatteen (4 ruuvii) ett sais ton töpselin esille.

Niin lähinnä laitoin nuo tuonne, ettei tarvia sitä pyörää keksiä jokaisen uudelleen.

Defaulttina Alphan RCK2 hack-ecussa on etu r 294,8 ja taka r 321,2, ja datasta laskemalla oikeet arvot ois (120/70) 298,3 ja (205/60) 339,9.
Toi 321,2 on ymmärtääkseni Pirelli Supercorsa 190/55 säde? Suoraan laskemalla 17"vanne + 55%*190mm = 320,4.

Tuolla 195/65:n 327,3 arvolla ois edelleen 3,85 % virhe jos alla onkin 205/60, ja kun mennään pidon rajoilla/ skandinaavian mannerlaattojen saumojen läheisyydessä, niin siihen ei ole varaa.

Yks vaihtoehto ois tietty käyttää Race-modea 195/65 renkaalle, ja sen SlipCor Mod -karttaan (no3) pistää 3,85% lisää, niin silloin se toimis ok vaikka lähtöarvona ois 205/60 renkaan kehä, ja Slick-modea käyttäis 205/60 renkaan kans. Niin ei tarvis läppäriä pistää kiinni, ja vaihtaa sädettä kun vaihtaa renkaan profiilia.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: fayban - 08.06.17 - klo:22:05
Se on vasta puoli voittoa, kun saa oikeat ympärysmitat karttaan 205/60 renkaalle.  SlipCor Modiin pitäis saada myös tiedot, koska ympärysmitat on erilaiset kallistuskulmissa 205 vrt 195 renkailla. Oma hommansa...

Vakiot on
"Metzeler Racetec K3 and/or Pirelli Super Corsa tyres, tyre sizes front and rear 120/70-17 and 190/55-17"
jos RCK manuaaleihin on luottaminen. Toki sitähän ei tiiä mitä Alphan "hack" ecun vakiot on, mutta noiden perusteella eiköhän siellä RCK vakiot ole...
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: murmela - 08.06.17 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: fayban - 08.06.17 - klo:22:05
Se on vasta puoli voittoa, kun saa oikeat ympärysmitat karttaan 205/60 renkaalle.  SlipCor Modiin pitäis saada myös tiedot, koska ympärysmitat on erilaiset kallistuskulmissa 205 vrt 195 renkailla. Oma hommansa...

Vakiot on
"Metzeler Racetec K3 and/or Pirelli Super Corsa tyres, tyre sizes front and rear 120/70-17 and 190/55-17"
jos RCK manuaaleihin on luottaminen. Toki sitähän ei tiiä mitä Alphan "hack" ecun vakiot on, mutta noiden perusteella eiköhän siellä RCK vakiot ole...
Onneks tos on helppo lähtee "nolla"-tilanteesta, eli jos pistää siihen korjaustaulukkoon esim nollat, niin sillonhan dtc luulee että kallistuksessa on luistoa vaikka ei olekkaan. Eli sinänsä turvallinen tilanne. Ja jos tuntuu ett menoa rajotetaan liikaa, niin sit vaan vetelee stetsonista sopivia korotuksia arvoihin.

Ohan siin tietty hommaa jos haluu viritellä kartat optimiksi, mutta jos käytän apuna/pohjana noita muutamaa defaulttikarttaa + paria kisakuskin karttaa + omaa aikasempaa karttaa, mitä mulla sattuu olemaan, ja otan niistä mallia, niin veikkaisin pääseväni parilla iteroinnilla ihan kelvolliseen tulokseen.
Otsikko: Vs: S1000RR Dataliitin
Kirjoitti: wbaum - 09.06.17 - klo:13:15
Tommosia löyty roskiksesta. Olisko noista hyötyä, saa jos haluaa?