MP-Rata

RR-KILPAILUT => Kotimaan kisat => Aiheen aloitti: pienisopoapina - 19.09.18 - klo:15:22

Otsikko: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: pienisopoapina - 19.09.18 - klo:15:22
"
B-luokat lopetetaan / Ajettavat luokat 2019
 
B-luokat päätettiin lopettaa, koska SM-luokkiin on olemassa toimiva reitti Star Service Cupin (jokamiesluokka) kautta. B-luokkien lopettamista puoltaa myös se, että jo nyt A ja B on ajettu yhdistettyinä lähtöinä ja sijoitukset ovat menneet hyvinkin ristiin. Mikäli kuljettajia on enemmän kuin radan kapasiteetti sallii, ajetaan aika-ajojen perusteella A- ja B-lähdöt erikseen. B-lähdöstä voi nousta sunnuntain kilpailuun aikojen perusteella ennalta määritelty määrä kuljettajia.
"

Mielenkiintoinen ratkaisu ja olisi mukava kuulla perustelut. Käytännössä lienee vain yksi palkintojenjako (B) jää pois. Mielestäni B ois saanu jäädä. Beessä pärjääminen motivoisi ja toisi kuskille mahdollisuuksia saada sponsoreita. Lienee hienompaa sanoa, jotta olen Beessä kolmantena kuin että olen sarjassa viidestoista.
Toisaalta SSC:n taso nousee kun SM-sarjaan siirtymisen kynnys nousee. Varikolla on aika moni ollut jo nyt sitä mieltä, että SSC:n kärkikuskit joutaisivat jo Beehen, jotta todelliset "jokamiehet" katupeleillään saisivat kisailla vertaistensa joukossa.
SSC:n tason nouseminen saattaa taas johtaa kerhokisojen suosion kasvamiseen - mikä ei ole ollenkaan huono tulos. Eli syntyykö nyt sellainen tilanne, jotta meillä on A-luokka, yhdistetty B-luokka (B600+B1000=SSC) ja kerhokisat jokkiksena.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: raukkis - 19.09.18 - klo:15:54
Lähde?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: pienisopoapina - 19.09.18 - klo:16:22
Koodia: [Valitse]
"SML - RR-lajiryhmä
t i e d o t t a a
1 8 . 0 9 . 2 0 1 8

RR-lajiryhmän puheenjohtajan haku käynnissä

RR-lajiryhmän puheenjohtajan tehtävän yleinen haku on käynnissä.

Hakuprosessi pyritään suorittamaan niin, että Moottoriliiton seuraava hallituksen kokous 26.9.2018 käsittelisi esityksen
lajiryhmän puheenjohtajaksi. Kaikki nykyiset lajiryhmän jäsenet ovat jatkamassa ryhmässä, lisäksi käydään keskusteluja lajiryhmän
täydentämiseksi uusilla jäsenillä.


B-luokat lopetetaan / Ajettavat luokat 2019

B-luokat päätettiin lopettaa, koska SM-luokkiin on olemassa toimiva reitti Star Service Cupin (jokamiesluokka) kautta.
B-luokkien lopettamista puoltaa myös se, että jo nyt A ja B on ajettu yhdistettyinä lähtöinä ja sijoitukset ovat menneet hyvinkin ristiin.
Mikäli kuljettajia on enemmän kuin radan kapasiteetti sallii, ajetaan aika-ajojen perusteella A- ja B-lähdöt erikseen.
B-lähdöstä voi nousta sunnuntain kilpailuun aikojen perusteella ennalta määritelty määrä kuljettajia.

SM-luokkina ajetaan Superbike sekä Superstock 600. Suomen Cup -luokkina ajetaan Sivuvaunut, MiniGP ja MiniSupermoto Stock.
Kansallisina luokkina ajetaan Supersport 300, Star Service Cup (jokamiesluokka), RetroSuperBike, Minisupermoto Sport ja Open sekä Minimoto ja Mopoendurance.
Moriwakit ajetaan SSP300 -luokan yhteydessä, mikäli kuljettajia on riittävästi.

Rengassääntö SM-luokkiin

Kaudella 2019 otetaan SM-luokissa käyttöön kolmen renkaan rengassääntö (aika-ajo ja kaksi kilpailulähtöä).
Kuljettajalla on käytettävissään kolme kuivankelin rengasta. Rengasmerkkeihin tai -tyyppeihin ei tule muutoksia kauteen 2018 verrattuna.
Sadekelin renkaat ovat vapaat.

PM-osakilpailu ja yhteistyö Viron kanssa

Suomi hakee yhtä PM-osakilpailua järjestettäväksi kaudella 2019. WCRC on ilmoittautunut halukkaaksi pitämään kilpailut Alastaron radalla.

Viro on ilmoittanut haluavansa järjestää yhden SM-osakilpailun Virossa Viron omien kilpailujen yhteydessä.
Vastavuoroisesti Suomessa pyritään järjestämään yksi Viron sarjan  osakilpailu SM-kilpailujen yhteydessä.

Lajiryhmä on tavattavissa lajipäivillä ja kilpailujärjestäjien kokouksessa 27.10 sekä SRRA:n päätösjuhlan yhteydessä pidettävässä lajiparlamentissa 3.11.
Toivotaan myös runsasta osanottoa kuljettajilta ja kilpailunjärjestäjiltä.

Lajiryhmän sähköpostiosoite on muuttunut, uusi sähköpostiosoite on rr.lajiryhma@moottoriliitto.fi

Terveisin

Petri Paavilainen

vt-lajipäällikkö"
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: wbaum - 19.09.18 - klo:16:26
Sähköpostiinko noita pusketaan kun mistään ei löydy?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: pienisopoapina - 19.09.18 - klo:16:28
Joo - sähköpostiin ja jollain aikataululla tuonne srra.fi
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: raukkis - 19.09.18 - klo:16:45
Että tämmönen tientukkokin voisi ajaa sm-pisteistä 😄
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Mikko K. - 19.09.18 - klo:17:08
Saakohan noi renkaat olla jo lähtiessä käytettyjä :D :D
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 19.09.18 - klo:18:13
Mä kyllä veikkaan että hyvä idea paperilla, toteutus tulee kärsimään. Tulee mieleen ainaki pari suht realistista kauhuskenaariota samantien jolla toi uusi systeemi tulee kusemaan. Tossa pienisopoapina jo ainakin yhtä skenaariota sivusikin.

Ihan jos aattelee omalta kohdalta, ni mä nimenomaan ens vuonna olisin halunnu sinne B-sarjaan ajamaan jotta pääsis siihe A-sarjan jannujen sekaan joilla sitä vauhtia oikeesti löytyy. Siellä ei ainakaa haasteet loppuis kesken... sen sijaan SSC:ssä vauhti ois ollu suht selkeetä 1. tai 2. sijaa koko ajan.... ni täytyy iha vakavalla naamalla harkita jaksanko lähtee edes ajamaan vuotta 2019 läpi jotta vasta 2020 pääsis sinne oikeesti nopeiden kans ajamaan.

Pettymys on kyllä melko suuri.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.18 - klo:18:42
Ihan jos aattelee omalta kohdalta, ni mä nimenomaan ens vuonna olisin halunnu sinne B-sarjaan ajamaan jotta pääsis siihe A-sarjan jannujen sekaan joilla sitä vauhtia oikeesti löytyy. Siellä ei ainakaa haasteet loppuis kesken... sen sijaan SSC:ssä vauhti ois ollu suht selkeetä 1. tai 2. sijaa koko ajan.... ni täytyy iha vakavalla naamalla harkita jaksanko lähtee edes ajamaan vuotta 2019 läpi jotta vasta 2020 pääsis sinne oikeesti nopeiden kans ajamaan.
Nyt en ihan ymmärrä. Niiden samojen ukkojen kanssahan siellä ajettiin jo nyt ja ajetaan myös ensi vuonna? Ei sun jokkista tartte mennä ajamaan jos haluut superbikeen?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.18 - klo:18:45
Mut hyviä uudistuksiahan nuo on. Huomattavasti selkeempää katsojille, kun maaliintulojärjestys on myös kisan lopputulokset, eikä tartte kuskinakaan arvuutella, että ajanko samoista pisteistä tuon edellä menevän kanssa vai en. Lisäksi rengassääntö on kiva ja leikkaa kuluja ainakin kärkikuskien osalta. Toki varmaan jonkinlainen porsaanreikä/kiertotie tuohon täytyy rakentaa niitä tilanteita varten, että poikkeuksellisen rengaskulutuksen takia voisi saada tuomariston päätöksellä ylimääräisen kumin käyttöön. 

Edit. Poistettu tiedotteen teksti, kun se olikin jo tossa yllä, turha laittaa kahteen kertaan.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.18 - klo:18:47
Sähköpostiinko noita pusketaan kun mistään ei löydy?
Road racing lajiryhmä naamakirjassa: https://www.facebook.com/rr.lajiryhma/
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.18 - klo:18:58
Saakohan noi renkaat olla jo lähtiessä käytettyjä :D :D

Jos tuo tulee samaan tyyliin mitä maailman kisoissa käytetään niin tulee kolme tarraa, jotka saa liimata mihin haluaa.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 19.09.18 - klo:18:59
Nyt en ihan ymmärrä. Niiden samojen ukkojen kanssahan siellä ajettiin jo nyt ja ajetaan myös ensi vuonna? Ei sun jokkista tartte mennä ajamaan jos haluut superbikeen?
Jaa? Mä ymmärsin tästä lauseesta:
SM-luokkiin on olemassa toimiva reitti Star Service Cupin (jokamiesluokka) kautta.
että toi ois ns. siirtymäsarja ens vuonna SM-sarjaan.

Jos asia on noin että SM:ään voi osallistua suoraan, ni asia on toinen omalta osaltani.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: santerik - 19.09.18 - klo:19:01
Kokonaisuutena varmaan hyvä homma ja katsojille selkeämpää kuten nitro sanoi. Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.

Lisäksi voisi kuvitella muutoksen työntävän kuskeja entistä enemmän dunlopin leiriin kun lienevät kestävimmät tällä hetkellä. Varsinaisia rengassponsseja ei kuitenkaan taida olla kuin kourallisella joten vaikitus lienee aika rajallinen
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.18 - klo:19:19
Nyt en ihan ymmärrä. Niiden samojen ukkojen kanssahan siellä ajettiin jo nyt ja ajetaan myös ensi vuonna? Ei sun jokkista tartte mennä ajamaan jos haluut superbikeen?
Jaa? Mä ymmärsin tästä lauseesta:
SM-luokkiin on olemassa toimiva reitti Star Service Cupin (jokamiesluokka) kautta.
että toi ois ns. siirtymäsarja ens vuonna SM-sarjaan.

Jos asia on noin että SM:ään voi osallistua suoraan, ni asia on toinen omalta osaltani.

Reitti SM:ään kulkee suoraan kulkematta jokkiksen kautta jos ei siellä välttämättä tahdo ajaa.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: tonde8 - 19.09.18 - klo:19:22
Nyt en ihan ymmärrä. Niiden samojen ukkojen kanssahan siellä ajettiin jo nyt ja ajetaan myös ensi vuonna? Ei sun jokkista tartte mennä ajamaan jos haluut superbikeen?
Jaa? Mä ymmärsin tästä lauseesta:
SM-luokkiin on olemassa toimiva reitti Star Service Cupin (jokamiesluokka) kautta.
että toi ois ns. siirtymäsarja ens vuonna SM-sarjaan.

Jos asia on noin että SM:ään voi osallistua suoraan, ni asia on toinen omalta osaltani.

Reitti SM:ään kulkee suoraan kulkematta jokkiksen kautta jos ei siellä välttämättä tahdo ajaa.

Mut tämähän  on hyvä juttu ! Miettien juuri jokkiksen kärkeä kellä on suunnitelmia jatkosta. 
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.18 - klo:19:24
Kokonaisuutena varmaan hyvä homma ja katsojille selkeämpää kuten nitro sanoi. Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.

Lisäksi voisi kuvitella muutoksen työntävän kuskeja entistä enemmän dunlopin leiriin kun lienevät kestävimmät tällä hetkellä. Varsinaisia rengassponsseja ei kuitenkaan taida olla kuin kourallisella joten vaikitus lienee aika rajallinen
Melkein väittäisin, että millään rengasmerkillä ei renkaan kesto muodostu ongelmaksi edes kärkiukoilla. Aika-ajo+kisalähdöt tarkoittaa yhteensä n. 30-35 kierrosta. Ja tuohon saa siis käyttää kaksi takasta.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Jone - 19.09.18 - klo:19:30
Loistava uudistus.

Myös katsoja ystävällisempi sitten.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: murmela - 19.09.18 - klo:19:56
Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.
Ja eroaa nykytilanteesta miten...?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: santerik - 19.09.18 - klo:20:55
Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.
Ja eroaa nykytilanteesta miten...?

En tiedä sinusta, mutta itse kuvittelen katsojille mielekkäämmäksi radan jossa on mahdollisimman paljon pyöriä.

Esimerkiksi jälkimmäisessä motoparkin kisassa 13/20 kusiaiskuskeista ajoi aika-ajossa kymmenen kierrosta tai enemmän. Tokkopa on vastaava luku rengassäännön aikana.

Nitro voi tuossa kulumisasiassa olla melko oikeassa, tosin ei kai niitä renkaita ihan huvikseen ole tähänkään asti vaihdeltu.

Pitääkö renkaat muuten päättää jo katsastuksessa vai saako seoksia arpoa starttiin asti jos siitä kokee iloa saavansa?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 19.09.18 - klo:21:02
Katsojille tosin se miinuspuoli, että aika-ajoissa ei liiemmin varmaan ole katsottavaa. Eiköhän eritoten kärkiukot tyydy pyöräyttämään kierroksen tai kaksi ja lähde kahvin keittoon. Wupissa voi sitten suhailla lauantain renkailla sen minkä huvittaa.
Ja eroaa nykytilanteesta miten...?
Nitro voi tuossa kulumisasiassa olla melko oikeassa, tosin ei kai niitä renkaita ihan huvikseen ole tähänkään asti vaihdeltu.

Pitääkö renkaat muuten päättää jo katsastuksessa vai saako seoksia arpoa starttiin asti jos siitä kokee iloa saavansa?

En tiedä paljonko kärki on renkaita vaihdellut, joten paha kommentoida mahdollista hyötyä. Hyvä sääntö kaiken kaikkiaan. Ite jo vähän laskeskelin rengasbudjettia ensi kaudelle sen mukaan, että 2uutta settiä/vkl, mutta nyt voi tiputtaa toisen etusen noista laskuista pois.

Jos menee kuten maailmalla joissain kisoissa niin kuski saa kolme tarraa, jotka sitten liimaa renkaisiin tai vaikka bussin seinään parhaaksi katsomallaan tavalla.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 19.09.18 - klo:21:25
Ite jo vähän laskeskelin rengasbudjettia ensi kaudelle sen mukaan, että 2uutta settiä/vkl, mutta nyt voi tiputtaa toisen etusen noista laskuista pois.
:'(

Ite oon kiitollinen jos onnistun saamaan ees 1 uuden setin/viikonloppu säästöön.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: pienisopoapina - 20.09.18 - klo:07:21
Ratamoottoripyöräilyn suurin ongelma on kuskien vähyys. Se on johtanut jopa kisojen peruuntumiseen. Kaikessa päätöksenteossa pitäisi ottaa huomioon, miten kuskeja saadaan lisää, miten kynnystä voitaisiin madaltaa ja miten kisaamisen houkuttavuutta voitaisiin lisätä. Jokaiseen päätökseen pitäisi lisätä kohta "kuskienmääränvaikuttavuusarvio".
Usein jo kilpailevien kuskien tarpeet ovat erilaiset kuin aloittelevien. Siihen asti kunnes kuskien määrä alkaa kasvaa, pitäisi uusien kuskien tarpeet olla etusijalla.
Uuden rengassäännön "kuskienmääränvaikuttavuusarvio" on todennäköisesti positiivinen.
Sen sijaan B-luokan poistamisen, eli uusien kuskien huomioimisen palkinnoilla ja heidän paremmuusjärjestyksen listauksen poistamisen, "kuskienmääränvaikutusarvio" on negatiivinen.
Yhden osakilpailun vieminen ulkomaille, siten kustannusten kasvu ja passinhankintatarpeen luomisen "kuskienmääränvaikutusarvio" olisi negatiivinen.
Kilpailujen määrän vähentäminen kustannusten kurissa pitämiseksi ( kisa/rata, 4 kisaa, -20%)  = positiivinen kuskienmääränvaikutusarvio.
Jokaiselle kerhokisakuskille lähetettävä henkilökohtainen kutsukirje ja -80% alennus ekakisan maksusta = positiivinen kuskienmääränvaikutusarvio.


Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Mikko K. - 20.09.18 - klo:08:48
Rengassääntö on kyllä tosiaan omasta mielestä onnistunut. Harrastajille näkyy ehkäpä siten, että käytetyn slicksin markkinat hieman heikkenee... tosin eipä nuo ole aikaisemminkaan juuri mihinkään kelvanneet :p

Ihan pränikät renkaat auttaa kyllä sen muutaman kymmenyksen tai jopa enemmän kierroksella, jos osaa viedä pyörää samalla lailla luisussa, kuin käytetyillä. Suurimmalle osalle tarkoittaa käytännössä sitä, että vauhti vähän kasvaa ja pyörä ei elä ihan niin paljoa.

Sm-pisteiden arvo nousee huomattavasti, kun ne eivät ole enää mikään itsestään selvyys maaliin pääsemällä. Voipi saavuttaa nolla tuloksen täysin kovalla hikoilulla. Pistää tekemään ens kerralla himpun enemmän töitä.

Sitten vielä offtopikkia kauden kuluihin liittyen. Usein sitä lukee, että on niin paska tuuri ja vehkeet hajoilee. Halvin tapa päästä huonosta tuurista eroon on hommata osaava kaveri mekaanikoksi tai jos kaverit on vähissä, kuten täällä, niin opettelee omatoimiseksi.
Kunhan parhaat välikelin treenipäivät on ohi noin kuukauden päästä, niin on hyvin aikaa levittää pyörä atomeiksi ja vaihdella sinne kaikki rikkinäiset tai potentiaalisesti rikkoutuvat osat. Wanhoihin vehkeisiin saa ebaystä tavaraa halvalla ja uudet liukuholkit, tiivisteet, laakerit ei mahdottomia maksa. Tein esim. vaihdelaatikko remontin 220€ kokonaiskuluilla ja siinä oli vielä kiire, ettei joutanut valikoimaan.

Tonninen mestaruuspyörä ei kotimaassa tarvitse kuitenkaan kuin:

*tosi hyvän tasapainossa olevan alustan
*toimivan runkogeometrian
*hyvät jarrut
*helposti hallittavaa voimaa noin 170+ heppaa
*kuskille toimiva ergonomia
*loppu pyörä ehjää ja luotettavaa

Eli hieroo tuon yllämainitun listan aluksi kuntoon, unohtaa sirä ennen lopun joutavan koristelun, käy vähän lenkillä ja salilla, opettelee ajamaan ja käy korjaileen mestaruuden.

Aika helppoa lopun viimein.

Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 20.09.18 - klo:10:52
Yhden osakilpailun vieminen ulkomaille, siten kustannusten kasvu ja passinhankintatarpeen luomisen "kuskienmääränvaikutusarvio" olisi negatiivinen.
Itselleni Pärnussa kisaaminen on saman hintaista tai halvempaa kuin Kemorassa. Toki napapiirin asukeille kustannus nousee.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 20.09.18 - klo:11:46

Tonninen mestaruuspyörä ei kotimaassa tarvitse kuitenkaan kuin:

*tosi hyvän tasapainossa olevan alustan
*toimivan runkogeometrian
*hyvät jarrut
*helposti hallittavaa voimaa noin 170+ heppaa
*kuskille toimiva ergonomia
*loppu pyörä ehjää ja luotettavaa

Eli hieroo tuon yllämainitun listan aluksi kuntoon, unohtaa sirä ennen lopun joutavan koristelun, käy vähän lenkillä ja salilla, opettelee ajamaan ja käy korjaileen mestaruuden.

Aika helppoa lopun viimein.


Vaikka tuskin ihan mestaruudesta ajan ensi kaudella niin tässäpä olikin aika hyvin perusteltu miksi laitoin pyöränvaihdon jäihin ja jatkan Sukisukilla ensi kaudenkin.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 20.09.18 - klo:17:31
Usein sitä lukee, että on niin paska tuuri ja vehkeet hajoilee. Halvin tapa päästä huonosta tuurista eroon on hommata osaava kaveri mekaanikoksi
No perhana :/ Olisit sanonu ton alkuvuodesta ni oisin hommannu pari kaveria mekaanikoksi. Se olis estänyt venttiilin sponttaanin murtumisen. Noh, muistan ens kaudella: Mitä enemmä huonoa tuuria, sitä enemmän mekaanikkoja pilttuuseen.

Ja sit iha vakavalla naamalla vastaus: Ei se ihan noin mustavalkoista ihan kaikille ole. Mulla oli yksi kaveri mekaanikkona lyhyen aikaa, ja sen jälkeen oon yrittäny opetella sen minkä oon kyenny... moottorin sisukset on sellanen elementti jonka kanssa tunnustan suoraan että mun osaaminen ei riitä alkuunkaan. Näin ollen jätin vaihteistorempan valtuutetun huoltamon tehtäväksi... ja palkintona vartin ajon jälkeen vaihdelaatikko paskana.... mutta tästäki ois selvinny parilla mekaanikkokaverilla.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: miolta - 20.09.18 - klo:18:16

Se olis estänyt venttiilin sponttaanin murtumisen. Noh, muistan ens kaudella: Mitä enemmä huonoa tuuria, sitä enemmän mekaanikkoja pilttuuseen.

moottorin sisukset on sellanen elementti jonka kanssa tunnustan suoraan että mun osaaminen ei riitä alkuunkaan. Näin ollen jätin vaihteistorempan valtuutetun huoltamon tehtäväksi... ja palkintona vartin ajon jälkeen vaihdelaatikko paskana.... mutta tästäki ois selvinny parilla mekaanikkokaverilla.

Kyllähän noihin molempiin olisi pari osaavaa mekatsua voinut auttaa. Joku olis hokassut että se venttiili ei kuulu ratakäyttöön ja laitettu kokoalumiininen heti paikalleen. Ja vaihdelaatikkoon..jos pyöräpuolella on sama kuin autopuolella, niin sen sun laatikon on voinut ihan yhtä hyvin kasata 18v vittumuaeikiinnostamikään-bensalenkkari kuin koulutettu mekaanikko siellä liikkeessä. Jos taas sen olisi kasannut sun osaava kaveri, niin varmaan tekisi huolellisemmin. Yleensä kun itselle/kaverille tekee niin sitä yrittää olla äärihuolellinen. Tollanen pyörän laatikko on vielä niin yksinkertainen, että siinä saa tehdä tosissaan töitä että sen saa kasattua väärin..
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Mikko K. - 20.09.18 - klo:18:30
Usein sitä lukee, että on niin paska tuuri ja vehkeet hajoilee. Halvin tapa päästä huonosta tuurista eroon on hommata osaava kaveri mekaanikoksi
No perhana :/ Olisit sanonu ton alkuvuodesta ni oisin hommannu pari kaveria mekaanikoksi. Se olis estänyt venttiilin sponttaanin murtumisen. Noh, muistan ens kaudella: Mitä enemmä huonoa tuuria, sitä enemmän mekaanikkoja pilttuuseen.

Ja sit iha vakavalla naamalla vastaus: Ei se ihan noin mustavalkoista ihan kaikille ole. Mulla oli yksi kaveri mekaanikkona lyhyen aikaa, ja sen jälkeen oon yrittäny opetella sen minkä oon kyenny... moottorin sisukset on sellanen elementti jonka kanssa tunnustan suoraan että mun osaaminen ei riitä alkuunkaan. Näin ollen jätin vaihteistorempan valtuutetun huoltamon tehtäväksi... ja palkintona vartin ajon jälkeen vaihdelaatikko paskana.... mutta tästäki ois selvinny parilla mekaanikkokaverilla.

Joo.. ei se helppoa ole alkuun.. tuu vaikka varikolla nykäseen hihasta, jos joku askarruttaa tekniikan suhteen. Mut mitä enemmän noista koittaa ymmärtää ja opetella, niin syntyy parempi ymmärrys, mikä vaikuttaa ja mihin. Aika paljon sitä on saanut opetella ihan kantapään kautta.

Mulle tuli kans turhan vaikea viikonloppu ihan silmien takia... sinänsä ymmärrettävä ongelma, kun en ole silmälääkäri. Onneksi lajin haasteet tekniikan suhteen on pääosin mekaanisella puolella, niin siihen on koulutuksesta ja omasta työstä jo jotain iloa :)

Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: murmela - 20.09.18 - klo:19:12
Empä itekkään oo varsinaisesti koskaan osannu mitään, mut onneks nykyaikana on 500 sivuset service manuaali pdffät, räjäytyskuvat kaikesta mahollisesta, ja nettifoorumit ollu jo vuosia täynä turaa-se-ihan-idse-juttuja.
Ja jos ny ei ihan 1:1 tietoa satu löytymään, niin aina voi kysyä netti fooruumilla <3 ja aina on vastaus tullut, ennemmin tai myöhemmin.

Idsehän olen oppinut huoltamaan ja shimmaamaan etu ja takaiskarit, remontoimaan laatikot, purkamaan ja kasaamaan moottoripyörät, jne. Ainoo homma mitä en oo vielä tehny, on koneremontti, ku ei oo ollu tarvetta. Edellinenkin remontti hoitu sillä että osti lähes ajamattoman koneen 500 eurolla. Siihen hintaan ei todellakaan ois jaksanu alkaa näbläilemään kivexiä padan ääressä.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Sippe - 20.09.18 - klo:19:41

Ja sit iha vakavalla naamalla vastaus: Ei se ihan noin mustavalkoista ihan kaikille ole. Mulla oli yksi kaveri mekaanikkona lyhyen aikaa, ja sen jälkeen oon yrittäny opetella sen minkä oon kyenny... moottorin sisukset on sellanen elementti jonka kanssa tunnustan suoraan että mun osaaminen ei riitä alkuunkaan. Näin ollen jätin vaihteistorempan valtuutetun huoltamon tehtäväksi... ja palkintona vartin ajon jälkeen vaihdelaatikko paskana.... mutta tästäki ois selvinny parilla mekaanikkokaverilla.

Eikö liikkeellä yleensä ole vastuu tehdystä työstä, varsinkin jos hajoaminen johtui väärin tehdystä kasauksesta?
Ymmärsinkin väärin aiemmin et olit sen itse tai kaverilla teetänyt kun puhuit jostain tyypistä, jolloin tietty takuu lopuu kun "perävalot lakkaa näkymästä".
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Jone - 20.09.18 - klo:21:58
Mulle tuli kans turhan vaikea viikonloppu ihan silmien takia... sinänsä ymmärrettävä ongelma, kun en ole silmälääkäri. Onneksi lajin haasteet tekniikan suhteen on pääosin mekaanisella puolella, niin siihen on koulutuksesta ja omasta työstä jo jotain iloa :)

Joo ei tää raketti tiedettä ole, ja nuo koneet ovat varsin yksikertaisia. Tai no ainaki tuo r6:sen pata, tiiä sitten Hipin Aprillian ihmeestä :P . Manuska vaan käteen, sieltä saa kaikki ohjearvot ja sitten vaan ajatuksella tekee.

Itse ainaki mielummin puuhaan tekniikan parissa kuin kuidutan jotaki katteita kasaan.

Kun itse tekee niin siitä tulee just semmonen ku sattuu tulemaan, mutta jos teettää niin halvalla ei saa ku paskaa.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 20.09.18 - klo:22:15

Ja sit iha vakavalla naamalla vastaus: Ei se ihan noin mustavalkoista ihan kaikille ole. Mulla oli yksi kaveri mekaanikkona lyhyen aikaa, ja sen jälkeen oon yrittäny opetella sen minkä oon kyenny... moottorin sisukset on sellanen elementti jonka kanssa tunnustan suoraan että mun osaaminen ei riitä alkuunkaan. Näin ollen jätin vaihteistorempan valtuutetun huoltamon tehtäväksi... ja palkintona vartin ajon jälkeen vaihdelaatikko paskana.... mutta tästäki ois selvinny parilla mekaanikkokaverilla.

Eikö liikkeellä yleensä ole vastuu tehdystä työstä, varsinkin jos hajoaminen johtui väärin tehdystä kasauksesta?
Ymmärsinkin väärin aiemmin et olit sen itse tai kaverilla teetänyt kun puhuit jostain tyypistä, jolloin tietty takuu lopuu kun "perävalot lakkaa näkymästä".
Se oli iha valtuutetun huoltamon tekemä. Mutta millä helvetillä mä todistan ettei se vika johtunu esmes vähäisestä öljystä ku öljyt levis pitkin Botnian asfalttia? Ongelma ei oo se ettenkö tietäis aika varmasti että puutteellinen huolto oli vian syy.... ongelma on se miten sen muka todistaa ku asianomainen voi kiistää kaiken ku ei mulla oo minkäälaista näyttöä.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: tonde8 - 20.09.18 - klo:22:19
Mitäs kokeneemmat sanovat tuosta pärnun kisasta kulujen ja hotellien saatavuuksien mukaan ? Rahalla selviää mutta paljonko mikäkin maksaa ?   Kuulemma hauska rata ja ilmesesti renkaat kuluvat sielläkin 😉 en ole käynyt edes katsomossa !
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Jone - 20.09.18 - klo:22:39
Mitäs kokeneemmat sanovat tuosta pärnun kisasta kulujen ja hotellien saatavuuksien mukaan ? Rahalla selviää mutta paljonko mikäkin maksaa ?   Kuulemma hauska rata ja ilmesesti renkaat kuluvat sielläkin 😉 en ole käynyt edes katsomossa !

Sama kiinnostais itseänikin, vielä jos SSC lähtö olis kanssa siellä.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Mikko K. - 20.09.18 - klo:22:53
Pärnuun menee suunnilleen sama, kuin kotimaahan + lautat. Lautalla säästää survomallan pari mopoa samaan autoon.
Majoitukset suunnilleen saman kuin kotimaassa, alaraja pn pakettiauto ja ylärajaa ei taida olla. Pitboxi kannattaa ottaa.. en muista, mitä maksoi viimeksi.
Kotia kannattaa ilmoittaa, että kisaviikonloppu kestää keskiviikkoon. Siitä ne kulut sitten alkaa ;)
Tää reissu menee myös hyvin koko perheen lomamatkana. Tekemistä kaupungilla riittää kesällä. Sen voi jo ajatella säästönä, jos Pärnun reissulla korvaa esim. viikon teneriffan retken.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: slowrider - 20.09.18 - klo:23:21
Lautat, majoitus ja boksi käytännössä lisäkulut verrattuna suomen kisoihin (ainakin itsellä kun asun varikolla normaalisti.vaunua ei kannata vetää tuonne ja telttakamat ei mahdu autoon)

Boxiin menee noin 100e
Majoitus noin 100e
lautat noin 300e

Käytännön lisäkuluna tulee vielä pari extravapaata töistä.

Kuluja taas vähentää muihin kuin alastaron kisaan verrattuna lyhyempi ajomatka=dieselin kulutus (ehkä 50-70e) ja yleensä halvempi kisamaksu.

Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: rranta - 21.09.18 - klo:10:28
Pärnuhan on rataprofiilin puolesta hieno. Se on jotenki kiva rata ajaa. Kahdesti käyny siellä. Renkaat kuluu, mutta ei minusta nyt mitenkään mahoton. Takunen saa raippaa siitä ykkösmutkasta kiihdytyksestä vaan kiihdyttelee sillain puolikaasulla niinku minä aina... Kulujen puolesta itelle varmaan tekemätön paikka jos ens kaudella siellä ajetaan. Kuluja lisää kyllä myös ylimääränen vakuutus jonka ite oon aina tuonne ottanu. Siellä ku ei taida Suomalainen liikennevakuutus korvata kuskin hoitoja. En nyt muista tarkkaan miten se meni. Viisaammat kertokoon miten se oli @slowrider (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=136) ?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: JMH - 21.09.18 - klo:11:42
^
Kyllä mulla korvas 2014. Oli tosin ajoharjoittelutapahtuma, mutta väliäkös sillä.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 21.09.18 - klo:12:04
Lautat, majoitus ja boksi käytännössä lisäkulut verrattuna suomen kisoihin (ainakin itsellä kun asun varikolla normaalisti.vaunua ei kannata vetää tuonne ja telttakamat ei mahdu autoon)

Boxiin menee noin 100e
Majoitus noin 100e
lautat noin 300e

Käytännön lisäkuluna tulee vielä pari extravapaata töistä.

Kuluja taas vähentää muihin kuin alastaron kisaan verrattuna lyhyempi ajomatka=dieselin kulutus (ehkä 50-70e) ja yleensä halvempi kisamaksu.
Eli tästä kun laskee että se yks kisaviikonloppu JO VALMIIKSI maksaa sen 300e + matkabensat + kisabensat + renkaat ....... ja NYT siihen lyödään vielä päälle tollanen kevyt 500e "mitätöntä lisäkulua" ni kappas vain.... se 1 kisa maksoi juuri 2 kisan verran.... ei itseäni ainakaan kiinnosta tuo kisa tippaakaan. Sen verran tiukalla on budjetti jo viiden kisan kasaan saamiseen että haluisin harkita virtuaalista kuudetta kisaa.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: T1mppa - 21.09.18 - klo:12:06
Ainoo homma mitä en oo vielä tehny, on koneremontti, ku ei oo ollu tarvetta. Edellinenkin remontti hoitu sillä että osti lähes ajamattoman koneen 500 eurolla. Siihen hintaan ei todellakaan ois jaksanu alkaa näbläilemään kivexiä padan ääressä.

Menee hieman offtopic, mutta oli pakko laittaa.
Padan ääressä kivexien näbläileminen on yksi mukavimmista puuhista mitä tiiän. Sit yleensä tykkään vähän viilailla juttuja paremmiksi ja uneksia, että ne parantaa ominaisuuksia :)

Ja kisaamattomana henkilönä mietin, että B:n poisjäänti on ihan hyvä juttu. Tietää, että edessä oleva ajaa samoista pisteistä ja sponsseille saa sanoa, että ajaa täysveristä SM-kisaa. Ja maaliintulojärjestys kertoo heti ketkä pärjäs mitenkin.

Huonona puolena tosiaan SSC:n tason nousu. Empä tiiä onko hinnoissa ollu aikaisemmin eroja A:n ja B:n välillä, mutta jos B-kuski nyt miettii, että ei pärjää A-kuskien kanssa ja haluaa kisata podium-sijoista, ni sitten hän todennäköisesti harkitsee kovasti SSC:tä.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: slowrider - 21.09.18 - klo:12:20
Lautat, majoitus ja boksi käytännössä lisäkulut verrattuna suomen kisoihin (ainakin itsellä kun asun varikolla normaalisti.vaunua ei kannata vetää tuonne ja telttakamat ei mahdu autoon)

Boxiin menee noin 100e
Majoitus noin 100e
lautat noin 300e

Käytännön lisäkuluna tulee vielä pari extravapaata töistä.

Kuluja taas vähentää muihin kuin alastaron kisaan verrattuna lyhyempi ajomatka=dieselin kulutus (ehkä 50-70e) ja yleensä halvempi kisamaksu.
Eli tästä kun laskee että se yks kisaviikonloppu JO VALMIIKSI maksaa sen 300e + matkabensat + kisabensat + renkaat ....... ja NYT siihen lyödään vielä päälle tollanen kevyt 500e "mitätöntä lisäkulua" ni kappas vain.... se 1 kisa maksoi juuri 2 kisan verran.... ei itseäni ainakaan kiinnosta tuo kisa tippaakaan. Sen verran tiukalla on budjetti jo viiden kisan kasaan saamiseen että haluisin harkita virtuaalista kuudetta kisaa.
Näinhän se on. Vaikka kuinka laskee niin eipä kisailussa mitään järkeä ole rahallisesti. Valintojahan tänä on. Itse jätin kisat väliin tällä kaudella ja tuhlasin ne rahat ennen kautta espanjan ratapäiviin...

Matikka nyt ei ole ollut vahvimpia puoliani, mutta karkeasti 2000e/kisa ollut aikanaan budjetti/kisa kaikkineen (myös tulonmenetys yrittäjänä). Siihen suhteutettuna joku 300-400 lisäkulu/kisa ei niin maatakaatavaa. Ja jos suomen kisoissa ottaa esim botnialla boxipaikan ja nukkuu muualla kuin varikolla, niin erohan pienenee..

Mulla tosiaan jäi luu käteen vakuutuksen kanssa 2015 kisoissa eli suosittelen ottamaan moottoriurheilun korvaavan tapaturmavakuutuksen ulkomaille ihan varmuudenvuoksi. Puolen vuoden saikku kelan perus sairaspäivärahalla aika haastava jos nyt tästä rahasta puhutaan :)

Rata on kyllä mukava ja tapahtuma/fiilis tuolla eri mukava. Rata on lähellä kaupunkia ja yleisöä paikalla jne. Voi ottaa pitkän viikonlopun erilailla lomamatkana kuin suomen radoilla...

Sairaalakin on ihan ok jos tykkää kaaliruuasta



Lähetetty minun SM-J730F laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 21.09.18 - klo:12:56
Lautat, majoitus ja boksi käytännössä lisäkulut verrattuna suomen kisoihin (ainakin itsellä kun asun varikolla normaalisti.vaunua ei kannata vetää tuonne ja telttakamat ei mahdu autoon)

Boxiin menee noin 100e
Majoitus noin 100e
lautat noin 300e

Käytännön lisäkuluna tulee vielä pari extravapaata töistä.

Kuluja taas vähentää muihin kuin alastaron kisaan verrattuna lyhyempi ajomatka=dieselin kulutus (ehkä 50-70e) ja yleensä halvempi kisamaksu.
Eli tästä kun laskee että se yks kisaviikonloppu JO VALMIIKSI maksaa sen 300e + matkabensat + kisabensat + renkaat ....... ja NYT siihen lyödään vielä päälle tollanen kevyt 500e "mitätöntä lisäkulua" ni kappas vain.... se 1 kisa maksoi juuri 2 kisan verran.... ei itseäni ainakaan kiinnosta tuo kisa tippaakaan. Sen verran tiukalla on budjetti jo viiden kisan kasaan saamiseen että haluisin harkita virtuaalista kuudetta kisaa.
karkeasti 2000e/kisa ollut aikanaan budjetti/kisa kaikkineen
Niin.... itselläni tuo budjetti yhdelle viikonlopulle on tuo noin 600 euroa :(
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 21.09.18 - klo:17:48
Kemoran kisa:
Dieselit n. 200€
Majoitus: 0 (varikolla)

Pärnu:
Lautta: n. 250€ (mekatsu mukana auto + peräkärry) tai 125€/lärvä (paku+kärry+hauto+4hlö)
Diesel: 35€
Majoitus: 120-200€ (2hlö/ 3 yötä)

Erotus siis n. 80-285€ näin äkkiä laskien riippuen siitä miten matkat järjestää.

Asuntoauto+peräkärry olis n. 450€ lautat. Eli sillä tulis n. 300€ kalliimmaksi kuin Kemora.

Eli kannattaa siis vähän laskeskella hintoja ja miettiä kimppakyytejä ennen kuin vetää ranteet auki.

Oletuksena tässä, että kisa+treenimaksut molemmissa samat ja renkaita yms. kuluvaa menee saman verran.

Muut kulut sitten jotain tämmöstä ensi kaudella molempiin:
Bensa:65€
Renkaat:650€ (2 taka, 1 etu koko renkaan hinnan kuoletus kisaan, eli treeneihin jää "ilmaisia" renkaita.)
Lisenssin osuus: n. 80€
Jarrupalat yms. kuluvat: n. 100€
Kisamaksu +treeni: 300€

Eli n. 5-19% ero tulee mun budjetilla.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Mikko K. - 21.09.18 - klo:18:09
Kaveri joskus ihmetteli tätä tälläistä kallista harrastusta ja rahan menoa. Oli pakko kysyä, että se on sitten varmaan rahoissaan, kun ei harrasta?
Ei tullut vastausta.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: murmela - 21.09.18 - klo:18:19
Kaveri joskus ihmetteli tätä tälläistä kallista harrastusta ja rahan menoa. Oli pakko kysyä, että se on sitten varmaan rahoissaan, kun ei harrasta?
Ei tullut vastausta.
Ja toisaalta, se raha mikä tähän menee (eli kaikki), niin ei sillä kyl loppujen lopuks kovin paljoo viinaa, huoria ja huumeita sais.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 21.09.18 - klo:18:43
Kaveri joskus ihmetteli tätä tälläistä kallista harrastusta ja rahan menoa. Oli pakko kysyä, että se on sitten varmaan rahoissaan, kun ei harrasta?
Ei tullut vastausta.
Ja loppupelinhän tää on sijoittamista mielenterveyteen.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 21.09.18 - klo:19:07
Ja toisaalta, se raha mikä tähän menee (eli kaikki), niin ei sillä kyl loppujen lopuks kovin paljoo viinaa, huoria ja huumeita sais.
On sulla melkoiset laatuvaatimukset noille kolmelle jos ei 5300 eurolla irtoo jo melkoisen hyvää.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Jamppa - 21.09.18 - klo:20:35
Pärnuhan on rataprofiilin puolesta hieno. Se on jotenki kiva rata ajaa. Kahdesti käyny siellä. Renkaat kuluu, mutta ei minusta nyt mitenkään mahoton. Takunen saa raippaa siitä ykkösmutkasta kiihdytyksestä vaan kiihdyttelee sillain puolikaasulla niinku minä aina... Kulujen puolesta itelle varmaan tekemätön paikka jos ens kaudella siellä ajetaan. Kuluja lisää kyllä myös ylimääränen vakuutus jonka ite oon Siellä ku ei taida Suomalainen liikennevakuutus korvata kuskin hoitoja. En nyt muista tarkkaan miten se meni. Viisaammat kertokoon miten se oli @slowrider (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=136) ?
Ainakin Op-pohjola korvasi 2018 tänä vuonna sattuneen tapaturman liikennevakuutuksesta. Auto24ring kisa olisi kyllä itselle viimeinen minkä jättäisin välistä. Puitteet loistavat, rata hyvässä kunnossa ja tosiaan kaupungin kupeessa jossa muutakin puuhaa. Kuluja pienentää varmasti vähän halvempi osallistumismaksu. Itse Viron osakilpailu oli kaudella 2018 kisa120-150€. Sitä en tiedä paljon se on yhdistetty Viro/SM osakilpailu 2019!?

Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: murmela - 21.09.18 - klo:21:39
Ja toisaalta, se raha mikä tähän menee (eli kaikki), niin ei sillä kyl loppujen lopuks kovin paljoo viinaa, huoria ja huumeita sais.
On sulla melkoiset laatuvaatimukset noille kolmelle jos ei 5300 eurolla irtoo jo melkoisen hyvää.
Toki jos juomaksi kelpaa joku itärajan takaa tullut lasinpesuneste-tisle, ja nylkyttää hampaatonta pirihoroa, ja tilailee arvalla netistä jotain uusia synteettisiä kiinalaisia tuotteita, niin riittänee pitemmäksikin aikaa.
Jos siis pysyy elossa, tai edes sairaalasta poissa sen aikaa.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 21.09.18 - klo:21:55
Ja toisaalta, se raha mikä tähän menee (eli kaikki), niin ei sillä kyl loppujen lopuks kovin paljoo viinaa, huoria ja huumeita sais.
On sulla melkoiset laatuvaatimukset noille kolmelle jos ei 5300 eurolla irtoo jo melkoisen hyvää.
Toki jos juomaksi kelpaa joku itärajan takaa tullut lasinpesuneste-tisle, ja nylkyttää hampaatonta pirihoroa, ja tilailee arvalla netistä jotain uusia synteettisiä kiinalaisia tuotteita, niin riittänee pitemmäksikin aikaa.
Jos siis pysyy elossa, tai edes sairaalasta poissa sen aikaa.
Äkkiä laskien tolla kausibudjetilla pitää isommin hauskaa vajaan 2vko?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 21.09.18 - klo:21:58
Ja toisaalta, se raha mikä tähän menee (eli kaikki), niin ei sillä kyl loppujen lopuks kovin paljoo viinaa, huoria ja huumeita sais.
On sulla melkoiset laatuvaatimukset noille kolmelle jos ei 5300 eurolla irtoo jo melkoisen hyvää.
Toki jos juomaksi kelpaa joku itärajan takaa tullut lasinpesuneste-tisle, ja nylkyttää hampaatonta pirihoroa, ja tilailee arvalla netistä jotain uusia synteettisiä kiinalaisia tuotteita, niin riittänee pitemmäksikin aikaa.
Jos siis pysyy elossa, tai edes sairaalasta poissa sen aikaa.
Äkkiä laskien tolla kausibudjetilla pitää isommin hauskaa vajaan 2vko?
Niin jos laskee idioottimaisella tavalla.... Mutta jos lasket että tolla 5300e ajetaan 5 vkl eli 10 päivää kisaa.... ja jaat 5300e 10 päivän kesken ni se tekee 530e/päivä. Kyllä mun mielestä varsin laadukkaan hoidon + ison pullon viinaa + huumeet tolla saat varsin kevyesti.

Vai onko mentaliteetti se että jos pitää hauskaa ni pitää olla 24/7 naisia,huumeita ja viinaa tai muuten se ei ole yhtään hauskaa?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 21.09.18 - klo:22:02
Vaikee sanoo kun maksulliset naiset ja huumeet on kokeilematta. Viinaan menee helposti 100+€ illassa vaikka ei tarjois mekaanikoille ja jossain kohtaa yleensä joutuu ajaan taksilla...
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Jone - 21.09.18 - klo:23:40
Kyllä ny yhden 5300€ illassa polttaa, jos niikseen tulee.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Peksu - 24.09.18 - klo:20:15
Meikä imuroi kesäkuun Rockfestissa tonnin kurkusta alas. Loppukaudelle kaavailtu jokkislähtö jäi ajamatta.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: tonde8 - 28.09.18 - klo:11:50
Mitäs jos käy kokeilemassa ns. A luokan lähdön, niin pääseekö jokkikseen takaisin kuten vanhast beestä ? Tässä oli 2 skaban/ 5 vuoden sääntö ?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: murmela - 28.09.18 - klo:12:06
Meikä imuroi kesäkuun Rockfestissa tonnin kurkusta alas. Loppukaudelle kaavailtu jokkislähtö jäi ajamatta.
Parempi niin. Oma yksi ainoa kilpailuviikonloppu maksoi vähintään 2000 euroa, vaikka ajoin vain yhdellä setillä jo valmiiksi käytettyjä renkaita, ja motorg maksoi osallistumisen B-lähtöihin.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 28.09.18 - klo:18:29
Mitäs jos käy kokeilemassa ns. A luokan lähdön, niin pääseekö jokkikseen takaisin kuten vanhast beestä ? Tässä oli 2 skaban/ 5 vuoden sääntö ?
Jokkiksella tarkoitat SSC:tä ? eikös Kesseli muunmuassa ajanu tänä vuonna molempia?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: raukkis - 28.09.18 - klo:22:29
Olisko kuitenkin toinen luokka ollut retrosuperbike
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 28.09.18 - klo:23:45
Mitäs jos käy kokeilemassa ns. A luokan lähdön, niin pääseekö jokkikseen takaisin kuten vanhast beestä ? Tässä oli 2 skaban/ 5 vuoden sääntö ?
Jokkiksella tarkoitat SSC:tä ? eikös Kesseli muunmuassa ajanu tänä vuonna molempia?
Kesseli ajo retroa ja superbikea.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 29.09.18 - klo:00:01
Ahaa! Eli siis SSC ja SuperBike sarjoja ei voi ajaa yhtäaikaa vai?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: pienisopoapina - 29.09.18 - klo:06:50
Ahaa! Eli siis SSC ja SuperBike sarjoja ei voi ajaa yhtäaikaa vai?

https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1230/jokamiesluokka_saannot_2018_1_0.pdf
"
- Luokan kilpailuun saa osallistua vain sellainen ajaja joka ei aja kilpaa missään muussa Road Racing-luokassa
- tai ei ole osallistunut viimeksi kuluneena kahtena vuotena kuin kahteen Suomen Cup -luokan Road Racing-kilpailuun  ja viimeksi kuluneen vuoden aikana vain yhteen Suomen Cup -luokan Road Racing -kilpailuun.
- Luokan kilpailuun ei myöskään saa osallistua ajaja, joka on osallistunut viimeksi kuluneena viitenä vuonna SM – luokan Road Racing – kilpailuun. Ajankohta lasketaan kyseisen kilpailupäivän mukaan.
Huomioon ei oteta Road Racing kansallisia luokkia. Muita moottoripyörälajeja, kuten
Motocross, Enduro, Supermoto tai Drag Racing ei myöskään oteta huomioon.
"

Jos oikein ymmärrän. Niin tänä vuonna SSC -kuski sai ajaa yhden B-lähdön kaudessa. Ens kesänä ei saa, koska B-luokat (suomen cup) poistuu. Jos ajaa yhdenkään A-lähdön, niin SSC:hen ei ole asiaa viiteen vuoteen.




Koodia: [Valitse]
SM-luokkina ajetaan Superbike sekä Superstock 600. Suomen Cup -luokkina ajetaan Sivuvaunut, MiniGP ja MiniSupermoto Stock.
Kansallisina luokkina ajetaan Supersport 300, Star Service Cup (jokamiesluokka), RetroSuperBike, Minisupermoto Sport ja Open sekä Minimoto ja Mopoendurance.
Moriwakit ajetaan SSP300 -luokan yhteydessä, mikäli kuljettajia on riittävästi.


Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Sippe - 29.09.18 - klo:10:07
Tavallaan tällä sääntömuutoksella vedettiin matto alta niiltä B kuskeilta jotka ajoivat sillä ajatuksella että heillä on mahdollisuus menestyä omassa luokassaan. Nyt vaihto jokkikseen ei onnistu. Mietin monelleko tämä saa aikaan sen ettei osallistu lainkaan. Voi tietysti mennä balttian sarjaan jos siellä olisi paremmat mahdollisuudet menestyä, jostain olen ollut siinä käsityksessä et osallistumismaksut olis vain neljäsosa Suomen sarjan maksuista. Paljonko sit ylitys maksaa ja muut menot.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 29.09.18 - klo:10:31
Tavallaan tällä sääntömuutoksella vedettiin matto alta niiltä B kuskeilta jotka ajoivat sillä ajatuksella että heillä on mahdollisuus menestyä omassa luokassaan. Nyt vaihto jokkikseen ei onnistu. Mietin monelleko tämä saa aikaan sen ettei osallistu lainkaan. Voi tietysti mennä balttian sarjaan jos siellä olisi paremmat mahdollisuudet menestyä, jostain olen ollut siinä käsityksessä et osallistumismaksut olis vain neljäsosa Suomen sarjan maksuista. Paljonko sit ylitys maksaa ja muut menot.
Tonni beetä ajoi täyden sarjan viime kaudella kaksi kuskia ja 600 beetä 5 kuskia. Yhteensä tonni beessä kävi ajamassa 14 kuskia, joista kahdeksan ajoi vain yhden kisan. B600 osallistujia oli yhteensä 11 joista 4 ajoi vain yhden kisan.

Huom! Edellä olevat luvut ovat sarjapisteistä, joten ne kuskit, joilla ei yhtään ruutulipulle ajettua kisaa, eivät ole noissa luvuissa.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 29.09.18 - klo:11:11
joten ne kuskit, joilla ei yhtään ruutulipulle ajettua kisaa, eivät ole noissa luvuissa.
peukku_1
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Sippe - 29.09.18 - klo:12:17
joten ne kuskit, joilla ei yhtään ruutulipulle ajettua kisaa, eivät ole noissa luvuissa.
peukku_1
Nitrous taisi tarkoittaa ettei hänen laskuissaan ole nuo kuskit, ei sitä että keskeyttäminen kumoaa tuon säännön jos niin ajattelit?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Nitrous - 29.09.18 - klo:12:26
joten ne kuskit, joilla ei yhtään ruutulipulle ajettua kisaa, eivät ole noissa luvuissa.
peukku_1
Nitrous taisi tarkoittaa ettei hänen laskuissaan ole nuo kuskit, ei sitä että keskeyttäminen kumoaa tuon säännön jos niin ajattelit?

Taisi privateer viitata itseensä. Oli Botnialla ja ekassa motoparkissa, mutta ruutulippua ei nähny.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Mikko K. - 29.09.18 - klo:13:51
Miten niin vedettiin matto alta? Treenaa vähän kovemmin ja alkaa pärjäämään A:ssa ;)
Itse en tähän vielä ole kyennyt, mut ehkä vielä joskus.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Sippe - 29.09.18 - klo:13:59
Miten niin vedettiin matto alta? Treenaa vähän kovemmin ja alkaa pärjäämään A:ssa ;)
Itse en tähän vielä ole kyennyt, mut ehkä vielä joskus.
No sittenhän kaikki on hyvin? peukku_1
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Mikko K. - 29.09.18 - klo:14:07
Miten niin vedettiin matto alta? Treenaa vähän kovemmin ja alkaa pärjäämään A:ssa ;)
Itse en tähän vielä ole kyennyt, mut ehkä vielä joskus.
No sittenhän kaikki on hyvin? peukku_1
Todellakin... ja nyt sama mahdollisuus on tarjolla myös uusille ärär lupauksille ilman kahta luokkaa :)
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: murmela - 29.09.18 - klo:15:07
Ahaa! Eli siis SSC ja SuperBike sarjoja ei voi ajaa yhtäaikaa vai?

https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1230/jokamiesluokka_saannot_2018_1_0.pdf
"
- Luokan kilpailuun saa osallistua vain sellainen ajaja joka ei aja kilpaa missään muussa Road Racing-luokassa
- tai ei ole osallistunut viimeksi kuluneena kahtena vuotena kuin kahteen Suomen Cup -luokan Road Racing-kilpailuun  ja viimeksi kuluneen vuoden aikana vain yhteen Suomen Cup -luokan Road Racing -kilpailuun.
- Luokan kilpailuun ei myöskään saa osallistua ajaja, joka on osallistunut viimeksi kuluneena viitenä vuonna SM – luokan Road Racing – kilpailuun. Ajankohta lasketaan kyseisen kilpailupäivän mukaan.
Huomioon ei oteta Road Racing kansallisia luokkia. Muita moottoripyörälajeja, kuten
Motocross, Enduro, Supermoto tai Drag Racing ei myöskään oteta huomioon.
"

Jos oikein ymmärrän. Niin tänä vuonna SSC -kuski sai ajaa yhden B-lähdön kaudessa. Ens kesänä ei saa, koska B-luokat (suomen cup) poistuu. Jos ajaa yhdenkään A-lähdön, niin SSC:hen ei ole asiaa viiteen vuoteen.

Koodia: [Valitse]
SM-luokkina ajetaan Superbike sekä Superstock 600. Suomen Cup -luokkina ajetaan Sivuvaunut, MiniGP ja MiniSupermoto Stock.
Kansallisina luokkina ajetaan Supersport 300, Star Service Cup (jokamiesluokka), RetroSuperBike, Minisupermoto Sport ja Open sekä Minimoto ja Mopoendurance.
Moriwakit ajetaan SSP300 -luokan yhteydessä, mikäli kuljettajia on riittävästi.


Toimiskohan jokkikseen osallistumisessa sellainen sääntö, että sm:ää ajava/ajanut kuski voi ajaa jokkista, niin kauan kun ei sijoitu jokkiksessa top3:een?
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Damsku - 29.09.18 - klo:15:31
Tavallaan tällä sääntömuutoksella vedettiin matto alta niiltä B kuskeilta jotka ajoivat sillä ajatuksella että heillä on mahdollisuus menestyä omassa luokassaan. Nyt vaihto jokkikseen ei onnistu. Mietin monelleko tämä saa aikaan sen ettei osallistu lainkaan. Voi tietysti mennä balttian sarjaan jos siellä olisi paremmat mahdollisuudet menestyä, jostain olen ollut siinä käsityksessä et osallistumismaksut olis vain neljäsosa Suomen sarjan maksuista. Paljonko sit ylitys maksaa ja muut menot.

Näin potentiaalisen kisoihin houkuteltavan kuskin silmin: Kyllä mä ainaki mielummin sanoisin olevani vaikka sm-sarjan yheksäs kuin hipposarjan toinen (mitenkään B-menestyjiä väheksymättä). Eli positiivinen muutos kaikin puolin, selkeyttää asioita ja muutenkin turha näillä nykyisillä osallistujamäärillä pitää kahta tasoluokkaa.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 29.09.18 - klo:17:01
joten ne kuskit, joilla ei yhtään ruutulipulle ajettua kisaa, eivät ole noissa luvuissa.
peukku_1
Nitrous taisi tarkoittaa ettei hänen laskuissaan ole nuo kuskit, ei sitä että keskeyttäminen kumoaa tuon säännön jos niin ajattelit?
Taisi privateer viitata itseensä. Oli Botnialla ja ekassa motoparkissa, mutta ruutulippua ei nähny.
Juuri näin :) Botnialla en nähny ees gridiä ku vaihdelaatikko losahti aika-ajossa. Motoparkissa shifteri löystyi ja moottori rupes pätkimään kierrosta ennen maalia. Tokassa Motoparkissa venttiili katki ja kaato.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Sippe - 29.09.18 - klo:17:59
Näin potentiaalisen kisoihin houkuteltavan kuskin silmin: Kyllä mä ainaki mielummin sanoisin olevani vaikka sm-sarjan yheksäs kuin hipposarjan toinen (mitenkään B-menestyjiä väheksymättä). Eli positiivinen muutos kaikin puolin, selkeyttää asioita ja muutenkin turha näillä nykyisillä osallistujamäärillä pitää kahta tasoluokkaa.

Ok ihan mielenkiintoista, yleensä ihmisillä on halu pärjätä ja samallahan se hippo-kuskin kyvyt tuli mitattua myös A:ssa kun samassa lähdössä kaikki. Sen perusteella että on niin paljon tyyppejä jotka ajaa vaan yhden osakilpailun niin osalistuminen ilmeisesti on myös kokemus tai elämys miksi sinne mennään, tai mitä motiiveja ihmisillä nyt sitten on. Nyt jos sulla on mahdollisuus valita niin kumpaan Jokkikseen vai superbikeen/superstock? Tietty Jos 600 alla niin ehkä se jokkis ei ole niin kiinnostava vaikka varmasti silläkin osaava pärjää.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: teemuki - 29.09.18 - klo:19:13


Toimiskohan jokkikseen osallistumisessa sellainen sääntö, että sm:ää ajava/ajanut kuski voi ajaa jokkista, niin kauan kun ei sijoitu jokkiksessa top3:een?

Mielestäni se sijoittuminen on sivuseikka, jokkiksen ajatus kai on (B:n olemassaolosta riippumatta) olla matalamman osallistumiskynnyksen luokka ja tuo, ainakin minusta sotisi hiukan sitä vastaan.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: Damsku - 30.09.18 - klo:13:24
Näin potentiaalisen kisoihin houkuteltavan kuskin silmin: Kyllä mä ainaki mielummin sanoisin olevani vaikka sm-sarjan yheksäs kuin hipposarjan toinen (mitenkään B-menestyjiä väheksymättä). Eli positiivinen muutos kaikin puolin, selkeyttää asioita ja muutenkin turha näillä nykyisillä osallistujamäärillä pitää kahta tasoluokkaa.

Ok ihan mielenkiintoista, yleensä ihmisillä on halu pärjätä ja samallahan se hippo-kuskin kyvyt tuli mitattua myös A:ssa kun samassa lähdössä kaikki. Sen perusteella että on niin paljon tyyppejä jotka ajaa vaan yhden osakilpailun niin osalistuminen ilmeisesti on myös kokemus tai elämys miksi sinne mennään, tai mitä motiiveja ihmisillä nyt sitten on. Nyt jos sulla on mahdollisuus valita niin kumpaan Jokkikseen vai superbikeen/superstock? Tietty Jos 600 alla niin ehkä se jokkis ei ole niin kiinnostava vaikka varmasti silläkin osaava pärjää.


Tietysti on halu pärjätä, eikä se siitä mihkään muutu sen mukaan moneen osaan tulostaulu jaetaan kisan jälkeen. Ajetaan kuitenkin samassa lähdössä, ni ihan fiksua että jos tulet kuudentena maaliin, olet myös tuloksissa kuudes. En mä kokis pärjääväni yhtään sen paremmin, vaikka tulostaulu jaettas kolmen hengen tasoryhmiin ja kaikki sais pokaalin. Jos kuskeja ois tarpeeks kahteen eri lähtöön, ois asia vähän eri.

Ja joo kyllä se superstocki ois kiinnostavampi sarja alottelijanakin, ei tarvii taistella hirveitä tehoeroja vastaan :)
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: pienisopoapina - 01.10.18 - klo:08:11
Ehdottaisin jotain tulokas-palkintoa. Kauden jälkeen laskettaisiin ensimmäistä kautta ajavien pisteen yhteen ja palkittais kolme parasta.
Tätä voisi käyttää markkinoinnissa - olin vuoden 2020 paras tulokas, nousujohteinen urani jatkuu, jos tuet minua 1000 eurolla.
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: PrivateeR - 01.10.18 - klo:18:53
Ehdottaisin jotain tulokas-palkintoa. Kauden jälkeen laskettaisiin ensimmäistä kautta ajavien pisteen yhteen ja palkittais kolme parasta.
Tätä voisi käyttää markkinoinnissa - olin vuoden 2020 paras tulokas, nousujohteinen urani jatkuu, jos tuet minua 1000 eurolla.
Laskettaisko meikäläinen "ensimmäistä kautta ajaviin"? Mähän en teknisesti ole ajanu yhtää kisaa maaliin enkä näy yhenkää kisan lopputuloksissa :)
Otsikko: Vs: B-luokat lopetetaan
Kirjoitti: murmela - 01.10.18 - klo:19:03
Toimiskohan jokkikseen osallistumisessa sellainen sääntö, että sm:ää ajava/ajanut kuski voi ajaa jokkista, niin kauan kun ei sijoitu jokkiksessa top3:een?
Mielestäni se sijoittuminen on sivuseikka, jokkiksen ajatus kai on (B:n olemassaolosta riippumatta) olla matalamman osallistumiskynnyksen luokka ja tuo, ainakin minusta sotisi hiukan sitä vastaan.
Jos jokkiksessa olisi enemmän keskitason ja häntäpään kuskeja, niin miten se sotisi tuota ajatusta vastaan...?