MP-Rata

MP-RATA => Varikolla => Aiheen aloitti: Mikko K. - 07.10.18 - klo:19:36

Otsikko: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 07.10.18 - klo:19:36
Kiinnostaako ketään yleinen talven talli jorina, pääosin tekniikka painotteista? Ajattelin, että voisi tänne dokumentoida kuvien ja tarinan muodossa, mitä kaikkea tuohon -08 R1 tulee touhuttua ensi kaudeksi.
Tekniikan oheen saattaa tulla myös tarinaa säätämisestä ja testistä, niin pysyy edes jossain dokumentoituna. Sama pää kesät talvet, niin sitä herkästi ehtii unohtaa kaiken kivan, mitä on tullut kokeiltua.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: tonde8 - 07.10.18 - klo:22:16
Juujuu,anna palaa vaan ! 👍
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Nitrous - 07.10.18 - klo:22:40
Ainakin jos meinaat kevennyksiä sorvata. ;)
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: T1mppa - 08.10.18 - klo:11:30
Turinoita ja kuvia kehiin. Josko sitä itekkin taas oppis lisää.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: wbaum - 08.10.18 - klo:14:49
0,1g tarkkuudelle pystyvä vaaka lienee jo latingissa?
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 08.10.18 - klo:21:33
Aloitellaas tarina avaamalla hieman pyörän historiaa kuluneelta kaudelta. 2017 päätin kauden kevyehköön ja harmittomaan kaatoon, jonka jäljiltä sai taas parsia katteita kasaan ja vaihdella kliparia, kahvaa jäähdytintä ja muuta pientarviketta. Pyörän perus korjailun ja öljyhuollon lisäksi päivitykset jäi melko vähälle. Taisin vaihtaa jarrulevyn PUOLI KILOA (siis 500g) kevyempään, hitusen uutta kulutusosaa, öljyä, nestettä jne. Alusta pelasi ihan hyvin, joten mitä sitä ehjää korjaamaan.

Tänä kesänä aloitin kauden ekan startin ekan kierroksen kolarilla ja turva-alue visiitillä, toisessa startissa löytyi jo hieman tekemisen meininkiä ja päädyn kyljelleen muistaakseni tokalla kierroksella. Motoparkin ekassa startissa irtosi piilolinssi ja köröttelin puolisokeana kanttarit kolisten muistaakseni 6. tai 7. sijalle... seuraavassa startissa irtosi molemmat ja piti keskeyttää.
Pistetilanteen ollessa mitä se oli, meinasi motivaatio pyörän hieromiseen ja treenaamiseen olla vähän kateissa. Hommaa ei helpottanut yhtään työkiireet ja muut siviiliasiat, jotka vei huomiota ajamiselta. Loppukaudesta tuli siis ajeltua vaan kisat ja yksi treenipäivä muistaakseni. Motoparkin viimeisenä kisaviikonloppuna aloin saamaan taas ajamisen juonesta kiinni ja sain sentään omat ennätykset uusittua. Pyörä tuntui kuitenkin ajettavuudeltaan aika huteralta ja etenkin takapään avauspito oli heikolla tolalla.

Pari viikkoa kisojen jälkeen lähdin vielä päiväksi testailemaan pyörää Motoparkin vapaille, että miltä se tuntuu. Alla oli noin 60 kierrosta ajeltu Pirellin rengassetti, SC2-etu ja SC1 taka. Pääsin tällä rengastuksella 1.28,3 useaan otteeseen, kun kisassa meni täysin uusilla renkailla ja imuavulla 1.27,6. Laitoin vielä vähän paremman  takakumin taakse, mutta ajat ei siitä huolimatta lähteneet parantumaan. Tein seuraavia havaintoja alustan toiminnasta:

* Mutkaan jarruttaessa pyörä oli todella vakaa, mutta hieman ennen maksimikallistusta vielä jarrulla ollessa keula tuntui aika puiselta ja puski hieman alta
* Bussipysäkki ei tullut tötterö auki sitten mitenkään, pyörä pomppi sivuttain ihan liikaa ja tuntui koko ajan kääntyvän hieman myöhässä. Tämä kohta tuli täysillä jo SBB aikoihin, joten alustassa / geometriassa varmaan jotain harmia
* Avauspito tietyssä kallistuskulmassa aika olematon ja pyörä suti aika paljon. Siitä huolimatta kohtalaisen helppo luistella, mutta ei vaan lähde avauksesta.

Säädöt testissa oli seuraavat:

* Keula makaus 33, esijännitys 3 kierrosta, jouset 10,5, öljyn pinta ilman jousia 125mm, comp auki 7, reb, auki 10, korkin alareuna yläkolmion tasalla
* Perä makaus 20mm, esijännitystä sopivasti, iskarin pituus 301mm, jousi 105N,esijännitys 3mm, comp auki 6, reb auki 7
* Välit 16/46, ketju 120 lenkkiä

Tämän jälkeen pyörä telakalle ja alusta irti. Keulasta tuli aika sottasen näköistä tavaraa pihalle, mutta kaikki oli kuitenkin ehjää, pois lukien liukuholkit, jotka oli melko kuluneet. Vaihtelin nämä uusiin... Yamahassa ylempi liukuholkki on aika veikeä vaihdettava ja vaatii erikoistyökalun. Sorvailin tähän sopivan tuurnan, kun olin särkenyt ensimmäisen liukulaakerin ja oli pakko uskoa. Liukuputket hion ns. ristikuviolle 15mic timanttinauhalla ja lopuksi vielä muutama putken suuntainen veto 9 mic nauhalla. Tällä on tarkoitus pitää tiiviste ja laakeripinta hitusen paremmin voideltuna. Ainetta tuossa poistui karkeasti noin joitain millin kymmenestuhannes osia.

Öljyn pinnan tiputin 135 mm ja summassa uusilla öljyillä muutin vaimennukset reb auki 11, comp auki 9. Etenkin tuohon comppisäätöön tuo keulaan kertyvä kura todennäiköisesti vaikuttaa, koska säädin on keulan pohjalla. Esijännitystä lisättiin hieman ja makaus omalla painolla on nyt 32mm. Keulasta tuli aika herkkä ja sama mistä suunnasta sen tiputtaa tai nostaa, niin vaikea sitä on saada jäämään +-1mm enempää eri asentoon. Keulan linjauksella, eli putkien yhdensuuntaisuudella ja etuakselin oikea oppisella kiristämisellä on myös merkitystä. yhdensuuntaisuuden toteamiseen käytän tasomaista palikkaa, joka ei saa keinua vaakasuorassa ollessaan.

Takaiskari kävi kvr pajalla ja sieltä tuli kuulemma melkoista soppaa pihalle. Taakse laitoin huollon jälkeen reb auki 8, comp auki 9 ja makaus 20mm.
Pitää näemmä alkaa huoltamaan alusta vähän tiuhempaan :D

Viime lauantaina pääsin kokeilemaan Motoparkkiin taasen alustaa. Oli aika kylmää ja alkuun märkä rata, jonka jälkeen välikeliä. Nuo arvotut vaimennukset tuntui sateella vähän jäykältä ja eteen päätyi comp auki 12, reb 11 ja taakse comp auki 11, reb auki 10. Perästä otin myös esijännitystä pois ja makaus takaisin 20mm.

Täysin kuivaan keliin sateisilla ajelua on tietenkin turha verrata, mutta avauspito oli jopa hämmentävän hyvä, eikä keula tuntunut pohjan lähellä enää niin puuromaiselta. todennäköisesti öljyä oli siis himpun verran liikaa. Etenkin alamäki oikeaan renkaan oikea kylki jäähtyy vähän liikaa tuolla kelillä, mutta vauhti oli ns. nolla riskillä ihan kelpoa, märkä 1.38 ja välikeli 1.33. Etenkään takarenkaasta ei juuri jäänyt edes kumin polttelijoille kaluttavaa, mutta hauskaa oli koko rahan edestä.

Kuivalla olisi kovasti haluja päästä ko. radalle koittamaan suoraan huollon jälkeisillä säädöillä, mutta se mahdollisuus meni tälle vuotta... Aika rapeasti taas työrupeamaa pukkaa päälle. Yksi kokeilemisen arvoinen asia noiden säätöjen lisäksi, voisi olla pidentää takaiskaria esim. millin ja ottaa vielä vähän esijännitystä pois, jos sillä saisi takahaarukan kulmaa vähän jyrkemmäksi ja silti riittävän ulosjouston röykkyiselle ylämäki alamäki radalle.... Tässä on talvi aikaa taas unohtaa nämä horinat, joten siksipä näitä tänne kirjoitellaan ja ajatusta saa herätellä vapaasti, mitä muuta kannattaisi kokeilla?
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 08.10.18 - klo:21:35
Tässä vielä Hahaha alasti, ei antanut lisätä kuin yhden liitteen per viesti?

EDIT: Liian iso liite näemmä latautuu, mutta ei mene perille asti.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: JULLE - 12.10.18 - klo:13:59

Hyvää pohdiskelua ja kommentointia käytännön kannalta.

Ehdottomasti lisää.

-JULLE
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 14.10.18 - klo:14:54
Hoplaa!

Kiirettä pitää, mut tänään touhusin muutaman tunnin tämän rojektin kanssa.
Riipaisin taas katteet irti, sekä öljyt ja jäähdytysnesteet pihalle. Öljyjen seassa ei tullut edelleenkään mitään sattumia ja hyvä niin, sillä motoori on parasta huoltaa ennakoiden. Samalla tuli hieman painettua omaa hiilijalanjälkeä sievemmäksi ja otin öljyt talteen autoa varten... se on terve kun sille maistuu.
Pyörää purkaessa ekana pisti silmään ilmansuodatinkotelon paskaisuus. Ei nyt ihan mallia sahara, mut hitusen oli bmc päästänyt läpi... eikä tänä kesänä tullut edes juurikaan ajettua offroadia. Pitänee sekin pestä ja öljytä useammin. Nyt sille tuli tän kesän 2560km.

Purin kotelon ja säätyvien imutorvien vivustot palasiksi, putsasin sekä voitelin ne ja sitten takasin. Kokeilin painaa imutorvet käsin paikalleen ja ne sulkevat kurkut ihan nätisti. Mutta kun liikutan niitä käsin mekanismista, myötää se hieman ja etenkin reunimmaisiin jää raot. Mikään ei ole rikki tai vääntyny tai väljä, joten ne on varmaan olleet uudesta tuollaset? Onko jollain parempaa tietoa aiheesta?

Samalla tuli kaiveltua kaikki putsarikotelon tiivisteet irti, putsattua urat ja vaseliinin kanssa takaisin... vanhoissa pyörissä tuota tehdään tuskin koskaan ja se iän myötä aina potentiaalinen vuodon paikka. Toinen tärkeä asia on olla enemmän kuin huolellinen kotelon sisäisten pulttien kanssa... jokainen irronnut osa onpi seuraavaksi siellä, mihin ilma sattuu virtaamaan.

Muutoin tänään ei ehtinyt juurikaan enempiä huoltamaan. Tuon kotelon kanssa painiessa meni pari tuntia, mut onpahan huolella tehty :)

Purkaessa pisti vielä silmään pyörän vanteet, joita on yhteensä 4kpl, kolmea eri väriä ja maalit hilseilleet kaikista. Vaikka en koristelun suhteen mikään Picasso  ole ollut edellisinä kausina, niin ainakin vanteiden ja katteiden osalta tähän tulee muutos. Mukavampi rassata hyvän näköisiä.

KUVIA ON TULOSSA, MUTTA EI ANNA LIITTÄÄ LUURILLA. TEKNIIKKA ON IHAN TIKKAKOSKELTA, JOS EI SE TOTTELE PERINTEISIÄ HALLITYÖKALUJA.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 14.10.18 - klo:18:15
Vielä tosiaan sellainen maininta tuohon alusta viestiin, että keulassa on Öhlins fgk134 kitti ja takaiskari on Öhlins ya788.

Molemmat on todennäköisesti vakio shimmityksellä, mutta täyttä varmuutta asiasta ei ole. Eli vaimennuksia ei kannata tässä tapauksessa, eikä kyllä muutenkaan kopioida suoraan toiseen pyörään sellaisenaan. Geometriaa voi kokeilla, jos  oma onpi hukassa.



Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 14.10.18 - klo:20:37
Tässä muutama kuva.

Ensimmäisessä kuvassa näkyy tämän hetkistä taiteellista silmää... suhteellisen pienellä vaivalla pitäisi saada näkyvää aikaseks, josta tästä jotain positiivista hakee :D

Toisessa kuvassa näkyy imusuppilot, jotka ei tiivisty täysin? Njet ok... pitää tutkia lisää.

Kolmannessa kuvassa on putsarikotelon pohja ja jostain se on vetässyt likaa läpi. Ei ole iso vaiva siirtyä suodattimen kanssa samaan huoltoväliin, kuin crossilla. Tuskin kuitenkaan mitään isompaa kulumaa on tullut, kun pyörässä on voimaa kotona ikäisekseen ihan kohtalaisesti. Toinen puoli koteloa on putsattu malliksi.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: T1mppa - 15.10.18 - klo:09:06
Imusuppilokuva puuttuu :(

Putsarikotelossa näyttää liat olevan takalaidassa, joten voisko ne olla reilusti öljytystä filsusta irronneet? Tulee kunnolla ram-airia ja se on irrottanut öljyt filsusta ja heittänyt takaosaan?
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 15.10.18 - klo:20:30
Imusuppilo kuva oli täällä jo kertaalleen, mut mihin lie kadonnut? Foorumisofta osaa ilmeisesti siivota itekseen levällään olevat reiät poies kaikkien nähtäviltä. Lisäillään taas, kun pääsen koneelle.

Tänään käväsin tallilla ja laitoin kotelon kiinni piuhaan ja virtoja päälle. Voi hohtimet... nehän menee kuin menee omalla moottorilla kiinni nätisti. Laitoin tötteröiden alareunaan hitusen öljyä ja napsuttelin edes takasin. Sen avulla jää hyvin jälki imusuppiloon, mihin kohti suppilo on vastannut. Koko häkkyrä on kiinni parills ruuvilla ja niissä hieman väljää. Säätelin jälkien perusteella kosketuksen mahdollisimman,keskeiseksi.

Ilmansuodatin tuli pestyä ja kyllä sieltä vaan hiekkaa, pölyä ja kumin palasia tuli pesuastiaan aika reippaasti. Tästä eteenpäin alan esemään tuon aina öljynvaihdon yhteysessä. Ei siinä nyt iso vaiva ole ja crosseista tuttua hommaa. Motulin spray filtteri öljyä tosi ujo siivu päälle ilman menopuolelta.

Edit: Tuli muuten vielä noista vapaavirtaussuodattimista mieleen, että K&N painaa sen noin 200g enemmän, kuin BMC. Ero tulee idioottimaisesta paksusta kumisesta rungosta...

Muutenkin ihmetyttää light weight tuning palikan valmistajat. Lapsikin kysyy yleensä ekana, että paljon se maksaa ja paljon se painaa... Monelle myyjälle heittäny kysymyksen, että mitä light weight käikäle painaa? Kysymys on yleensä joko liian vaikea, vaakaa ei osata käyttää, tai siihen ei ole varaa. 

Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 15.10.18 - klo:21:24
Laitetaas vielä vähän ajatuksen juoksua, miten tätä pyörää on tarkoitus koittaa säätää nopeammaksi. Vauhtiin vaikuttaa pyörän lisäksi jossain määrin myös kuski. Pyörä on tarkoitus siis hieroa hyväksi, mutta pääpaino on jälkimmäisessä muuttujassa, eli ihan kaikkea kivaa tälle ei jaksa alkaa tekemään, vaikka kaikki parannukset vaikuttaa positiivisesti.

Jos esim. hinkkaan tästä tarvella puoli kiloa pois ja lihon siinä tallilla tölkki kädessä istuskellessa pari kiloa, ei se paljoa lämmitä. Edellinen perustuu muuten tosi tapahtumiin :D

Tarkoitus on siis koittaa saada pyörästä nopea, luotettava ja helppo korjattava / säädettävä.

Pääpaino tulee nopeuden osalta olemaan seuraavissa:

*iskarit, runko ja geometria
*moottori
*paino
*jarrut, nämä tosin on jo aika hyvät

Ja luotettavuuden osalta taas:

*kokonaisuus
*moottori
*helppo kasata ja purkaa
*sopivasti varaosia
*parempi jäähdytys... tälle on oikeasti pakko tehdä jotain.. meinaa helteellä jännittää etenkin Alastarolla, kun seurailee lämpömittaria.

Melko paljon asioita voi tehdä ns. ilmaiseksi joko oikein, väärin, tai siltä väliltä. Pyrin tekemään oikein, toki aina ei onnistu ja silloin saa rohkeasti huomauttaa. Pyörässä on monia helppoja pikku juttuja, jotka ei vaikuta mitään tai tekee sen 0,01s per kierros. Niiden summasta tulee kuitenkin herkästi 0,5-1s per kierros.

Sitten jos ajelee vielä siihen malliin, että ei se niin justiinsa ole, niin ei ihmekään, jos ei pääse mihinkään. Viime kaudesta antaisin itselle pyörän rassaamisesta kouluarvosanan 5+, ajamisesta ja tekemisen meiningistä pyörän päällä 8.
Hauskaa oli ajaa, mutta pyörän huolto oli mallia jokkiskuskilta käytetyt jarrupalat lainaan ja bensaa tankkiin, niin ei sillä kauhean pitkälle tuloksellisesti pääse.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Nitrous - 15.10.18 - klo:21:36
^Meinasikko, että ens kaudella ajasit välillä semmosilla jarrupaloilla, joissa on vielä kitkapintaa jälellä? :D
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 15.10.18 - klo:21:57
^Meinasikko, että ens kaudella ajasit välillä semmosilla jarrupaloilla, joissa on vielä kitkapintaa jälellä? :D


Esimerkiksi. Se Alastaron retki oli kyllä ihan luokaton kaikin puolin mitä pyörään ja ajamiseen tulee :D

Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.

Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Nitrous - 15.10.18 - klo:22:12
^Meinasikko, että ens kaudella ajasit välillä semmosilla jarrupaloilla, joissa on vielä kitkapintaa jälellä? :D


Esimerkiksi. Se Alastaron retki oli kyllä ihan luokaton kaikin puolin mitä pyörään ja ajamiseen tulee :D

Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.


Eiks ne metallille ajetut banaanit ollu Motoparkissa ennen kuin eräs mekaanikko vaihto ne? :D
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 15.10.18 - klo:22:23
^Meinasikko, että ens kaudella ajasit välillä semmosilla jarrupaloilla, joissa on vielä kitkapintaa jälellä? :D


Esimerkiksi. Se Alastaron retki oli kyllä ihan luokaton kaikin puolin mitä pyörään ja ajamiseen tulee :D

Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.


Eiks ne metallille ajetut banaanit ollu Motoparkissa ennen kuin eräs mekaanikko vaihto ne? :D


Både och.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Jardu - 19.10.18 - klo:08:27


Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.
[/quote]

Mistä olet noita paloja hommaillut ?
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Nitrous - 19.10.18 - klo:17:01


Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.

Mistä olet noita paloja hommaillut ?
[/quote]
Mitä kesällä sivusta seurailin niin yleensä jonkun toisen Yamahakuskin roskiksesta. :D
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 19.10.18 - klo:17:43


Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.

Mistä olet noita paloja hommaillut ?
[/quote]


Sami Nurmi / Nurmi MP Jyväskylä.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 23.10.18 - klo:09:17
Loppukaudesta mulla oli 10hz mokkula ja puhelin pyörässä kiinni näyttämässä kierrosaikaa. Tykkään saadaa ajosta välittömän palautteen kierrosajan puitteissa ja tuollain saa perstuntuman siitä, miten joku uusi kokeiltu juttu vaikutti kierrokseen.

Ongelmana on kuitenkin ainakin qstarz mokkuloiden surkea laatu. Välillä tulee hyvää dataa, välillä ajolinja kulkee jostain Halsuan kautta. Onko jollain aim solo tai vastaava käytössä, joka ei tuota gepsi häiriötä.

Perstuntumallakin osaan arvata oman ajan +-0,5s sisään... Tarkkuudesta ei olisi haittaa.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: murmela - 23.10.18 - klo:14:02
Loppukaudesta mulla oli 10hz mokkula ja puhelin pyörässä kiinni näyttämässä kierrosaikaa. Tykkään saadaa ajosta välittömän palautteen kierrosajan puitteissa ja tuollain saa perstuntuman siitä, miten joku uusi kokeiltu juttu vaikutti kierrokseen.

Ongelmana on kuitenkin ainakin qstarz mokkuloiden surkea laatu. Välillä tulee hyvää dataa, välillä ajolinja kulkee jostain Halsuan kautta. Onko jollain aim solo tai vastaava käytössä, joka ei tuota gepsi häiriötä.

Perstuntumallakin osaan arvata oman ajan +-0,5s sisään... Tarkkuudesta ei olisi haittaa.
http://gps.dualav.com/explore-by-product/xgps160/
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Wper - 23.10.18 - klo:17:30
Loppukaudesta mulla oli 10hz mokkula ja puhelin pyörässä kiinni näyttämässä kierrosaikaa. Tykkään saadaa ajosta välittömän palautteen kierrosajan puitteissa ja tuollain saa perstuntuman siitä, miten joku uusi kokeiltu juttu vaikutti kierrokseen.

Ongelmana on kuitenkin ainakin qstarz mokkuloiden surkea laatu. Välillä tulee hyvää dataa, välillä ajolinja kulkee jostain Halsuan kautta. Onko jollain aim solo tai vastaava käytössä, joka ei tuota gepsi häiriötä.

Perstuntumallakin osaan arvata oman ajan +-0,5s sisään... Tarkkuudesta ei olisi haittaa.

Mulla on toi AIM Solo ollut nyt kaks kautta käytössä. On todella selkeä näyttö mistä on helppo tsekata aika. Ja lisäks kun ottaa pyörästä virrat, niin ei tartte koskea siihen päivän aikana... Lähtee itsestään päälle. Miinuksena se, että jos haluaa dataa tutkia, niin läppäri tarttee olla matkassa
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 27.10.18 - klo:10:44
Kiitokset mokkulla viesteistä. AIMi vähän maksaa, mutta sen saa toki siirrettyä myös seuraavaan pyörään. Tätä päätöstä voi onneksi vielä hieman venyttää kevväämmälle, ilman että se haittaa muuta rakentamista. Olen muuten edelleen siinä uskossa, et tästä tulee 2. pyörä ;)

Muuten tässä ei ole töiden ohessa oikein saanut mitään aikaiseksi, kuin jotain ihan pientä. Otin pyörästä koneen irti ja nostin pyödälle tarkempaa ihmettelyä varten. Tarkoitus on ennen purkutöitä tarkistaa venttiilivälykset ja ajoitus. Tallille unohtui ottaa mukaan rakotulkki ja heittokello, joten ihan mahdottomia en saanut sitten tältä osin vielä aikaiseksi.

Siirryin sitten seuraavaksi rungon kimppuun. Pari talvea sitten tuli linkku purettua irti ja rasvattua huolella. Viimeksi se oli todella kuiva ja rasva tuli pieninä murusina pihalle, vaan ei enää (kuva). isompia sattumia ei löytynyt, kun purin "koiran luun" poies. Rätillä puhtaaksi, uudet vaseliinit sisään ja valmista. Tämä osa on pahiten säiden arvoilla, joten en purkanut sen pidemmälle. Takahaarukasta löytyy noin millin päittäisvälys, joka on myös Yamahan speksaama lukema.

Pystysuunnassa takahaarukalta heilutellessa löytyy noin 2mm välystä taka-akselin kohdalta mitattuna. Laitoin pyörän roikkumaan katosta ja tunnustelin, että missä syyllinen. Mikään ei ollut laakereiden osalta rikki, mutta kuvaan merkattu pultti on holkkiinsa nähden hieman väljä ja joustaa tästä jonkin matkaa. Pitää koittaa katsella siihen paksumpi 10.9 lujuuksinen pultti, jossa tuo kierteetön osa on noin 0,1-0,2mm vahvempi. Oleellisin on kuitenkin kiristää kokoonpano lähtökohtaisesti siihen asentoon, missä se kuormituksen alla on , eli painaa välykset  pois alaspäin ennen kiristämistä.

Ohjauslaakeri oli kasattu ja kiristetty viimeksi 1500km sitten. Olen kiristänyt sen siten, että tanko liikkuu ns. omalla painolla ohjausiskari luonnolillisesti irrotettuna, kun sille antaa vähän vauhtia. Selkeää vastusta, tai etenkään pykältämistä ei saa tuntua, mutta pieni esijännitys sinne pitää jäädä. Yamaha taitaa antaa tälle jonkun voiman, mikä tangon päästä vetämällä pitää löytyä jousivaa-alla.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 27.10.18 - klo:12:12
Ja seuraavaan aiheeseen. Aloitetaan taas pettymyksellä... Moottori viihdettä saksalaisittain ei ole luvassa tässäkään jaksossa. Käsitellään hieman tuota jäähdytystä. Lyhyt oppimäärä aiheeseen on, että lämpöä siirtyy johtumalla, konvektiolla ja säteilemällä. Pääosissa jäähdytyksessä on lämmön  johtuminen moottorin osista nesteeseen, josta se menee jäähdyttimelle. Jäähdyttimellä lämpöä siirtyy johtumalla jäähdyttimen pintaan, josta se siirtyy konvektiolla ilmaan. Oleellisia suureita ovat lämmön johtavuus, lämpötilaero ja jäähdyttävä pinta-ala. Säteilyssä taasen etäisyys ja emittiivisyys on pääosissa.

Paskanjauhanta sikseen... noista kursseista on kohta kymmenen vuotta, enkä muista käytännössä termodynamiikasta ja virtausopista mitään, osaamisesta puhumattakaan.

Lyhyt tiivistelmä aiheeseen on, että pyörä lämpiää helteellä hieman liikaa.. ajossa lämmöt on kelistä riippuen 85-100 astetta, kun 80 asteen kahtapuolin voisi olla joku hyvä lukema. Varikolle kurvattaessa mennään lähes poikkeuksetta 105-115 asteen välimaastoon.
Aloitin purkamalla termostaatin pyörästä. Se aukesi pyörän lämpömittarin mukaan jossain 72-73 asteessa. Termostaatissa luki 71 astetta ja keittämällä termostaatti kattilassa se aukesi nätisti kokonaan ilman jumeja. Siinä on vapaakierrolle yksi 4mm reikä tehtaan jäljiltä. Taidan porata sille vielä pari reiäkää kaveriksi. Lämpeneminen tuskin juuri hidastuu, mutta jos tuolla saisi vähän lisää virtaus pinta-alaa.

Yksi osasyyllinen paljaustui myös, kun pesin jäähdytintä. Se ei ollut kovin paskainen (pois lukien pientä kertynyttä likaa, joka vaikuttaa herkästi pari astetta), mutta kiinnikkeistä päätellen se ei ole istunut pyörässä kovin keskeisesti, vaan pari senttiä sivulla? Joku kateellinen käynyt varmaan varikolla kääntämässä sen mutkalle :D Jäähdyttimen letkujen päällä on joku kuminen suojaputki, joka suojaa niitä hankaumilta. Tutkin jälkiä noissa putkissa ja siitä voi äkkiä päätellä, että tuota kumieristettä ei tarvitse kuin 5% siitä matkasta, mitä sinne on alunperin asennettu. Lisäksi ne painaa aika paljon. Otin eristeen pois ylävesiletkulta, huohotin putkelta, joka menee ilmanputsariin ja sitten jonkun kolmannen. Siinä on jo luokkaa 160g kasassa. Tämä nyt ei ollut tämän projektin varsinainen tarkoitus, mut minkä sitä luonnolleen mahtaa.

Ainakin ylävesiletkun korvaan osittain alumiinisella ja alavesiletkun jo nyt alumiinisesta pätkästä teen hieman pidemmän. Katteita, eli sitten kun niiden aika koittaa joskus keväällä, on tarkoitus pohtia jäähdytyksen ja aerodynamiikan kannalta hieman uusiksi. Aerodynamikka ei tässä tapauksessa tule katteista, vaan pääosin kuskista, joka ei ole muutamaan vuoteen taipunut niiden taakse piiiloon. Molempia koitetaan parannella, kuitenkin tuo jäähdytys päällimmäisenä mielessä.



Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: murmela - 27.10.18 - klo:14:23
Katteita, eli sitten kun niiden aika koittaa joskus keväällä, on tarkoitus pohtia jäähdytyksen ja aerodynamiikan kannalta hieman uusiksi. Aerodynamikka ei tässä tapauksessa tule katteista, vaan pääosin kuskista, joka ei ole muutamaan vuoteen taipunut niiden taakse piiiloon. Molempia koitetaan parannella, kuitenkin tuo jäähdytys päällimmäisenä mielessä.
Onko NACA duct tuttu?
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 27.10.18 - klo:15:10
Katteita, eli sitten kun niiden aika koittaa joskus keväällä, on tarkoitus pohtia jäähdytyksen ja aerodynamiikan kannalta hieman uusiksi. Aerodynamikka ei tässä tapauksessa tule katteista, vaan pääosin kuskista, joka ei ole muutamaan vuoteen taipunut niiden taakse piiiloon. Molempia koitetaan parannella, kuitenkin tuo jäähdytys päällimmäisenä mielessä.
Onko NACA duct tuttu?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/NACA_duct (http://https://en.m.wikipedia.org/wiki/NACA_duct)

Ei ole tuttu, mutta ilmeisesti joku suppilo, jolla kohdistetaan ilmavirta tarkemmin jäähdyttimelle, tai haluttuun kohtaan jäähdytintä.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: murmela - 27.10.18 - klo:18:03
Katteita, eli sitten kun niiden aika koittaa joskus keväällä, on tarkoitus pohtia jäähdytyksen ja aerodynamiikan kannalta hieman uusiksi. Aerodynamikka ei tässä tapauksessa tule katteista, vaan pääosin kuskista, joka ei ole muutamaan vuoteen taipunut niiden taakse piiiloon. Molempia koitetaan parannella, kuitenkin tuo jäähdytys päällimmäisenä mielessä.
Onko NACA duct tuttu?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/NACA_duct (http://https://en.m.wikipedia.org/wiki/NACA_duct)

Ei ole tuttu, mutta ilmeisesti joku suppilo, jolla kohdistetaan ilmavirta tarkemmin jäähdyttimelle, tai haluttuun kohtaan jäähdytintä.
Esim sivukatteen pinnalla on ilmavirta, niin tuolla muodolla saa imettyä katteen sisäpuolelta ilmaa suht hyvin.
Ku eihän se riitä että sä saat jäähylle lisää ilmaa, ku sen pitää virrata siitä läpikin, ja sen jälkeen pois sieltä jäähyn takaa.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 30.10.18 - klo:17:57
Taasen on vähän askarreltu. Kone tuli nostettua pöydälle ja ja katseltua venttiilivälykset. Yamahan ohje antaa pako 0,25-0,30 ja imu 0,11-0,20. Säädöissään näyttäisivät olevan ja aika lähellä alarajaa. Tarkoittaa siis muutaman satasen enemmän nostoa, kuin toisessa laidassa. Muistaakseni kertaalleen on joutunut muutamaa säätämään, joten kovin herkästi nuo ei tunnu elävän. Kittimanuaali antaa muuten imupuolelle isomman välyksen, olisikohan se ollut 0,17-0,22 tai jotain vastaavaa. Tämä on ilmeisesti kittinokalle? Sitähän ei manuaali erikseen muista mainita.

Kampakselin päähän tuli viriteltyä Pitkästä M10x1,25 pultista, läjästä muttereita ja astelevystä työkalu nokkien ajoittamiseen. Heittokello sattui myös matkaan tällä kertaa. Asteet näyttäisivät olevan 106 / 104 (imu / pako). pako ehkä 104,5... Kuitenkin aika tarkalleen samat, mitä sinne on viimeksi laitettu. Nyt onkin kone katollaan ja seuraavaksi kaikkea mahdollista pari tuntia irti, niin pääsee laakeroimaan ja kauhistelemaan vaihdelaatikkoa, että kuka sen on taas tuohon kuntoon ajanut. Ei vielä tuntunut ajossa pahalta, mutta joka kerta sinne tekee mieli vaihtaa osia, kun sen saa omiin pieniin kätösiin ihmeteltäväksi
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 31.10.18 - klo:20:12
No niin... nyt korkistetaan vihdoin koneen sisälle.
Yläkerrasta vetäsin nokat kiinni ketjuun nippusiteillä ja käänsin koneen katolleen. Siitä sitten purkamaan tavaraa poies. Nippu öljy ja vesiputkia, kytkin, öljypohja, öljy / vesipumppu, ja koneen halkaisu. Sellainen parin tunnin homma, kun touhuaa rauhassa ja huolellisesti. Sisempi kytkinkori hajoaa nittauksien juuresta aina välillä tässä pyörässä. Nykyinen kytkin näytti noin 8000km ajelun jälkeen vielä ihan hyvältä. Kesällä kytkin alkoi hitusen luistamaan ja mittasin levypakan vahvuuden, jossa Yamahan toleranssi on luokkaa 0,6mm, minkä väliin sen pitää mahtua. Oli alarajan yli noin 0,2mm... laitoin 1,6mm vahvan välilevyn tilalle yhden 2mm vahvan ja siihen loppui luistaminen. Eli levypakan paksuus saa olla aika lähellä maksimia.

Oletus, että nokkaketjulle saa riittävästi tilaa kampuran poistoon pelkät ketjun laahaimet poistamalla alakautta oli virhe. Laahaimia ei saa pois alakautta, eikä tila riitä muutenkaan. EI muuta kuin hakaisun jälkeen lohko uudestaan kasaan parilla pultilla, kone ympäri ja pakonokka pois. Sen jälkeen oli riittävästi tilaa. Oma vartin ajan säästö teki taas noin puoli tuntia lisätöitä.

Kiertokankia en vielä aukonut, mutta runkolaakereita pääsi ihmettelemään. Perus kulumaa ja jonkun verran pintaväsymisen merkkejä. Kai näillä vielä kesä olis roilottanu menemään. Yamahan service limit näille on muuten reteet 0,10mm välystä. En ehkä ihan tuonne asti rohkenis päästää menemään :D

Sellainen ikävä ominausuus pisti silmään, että nokkaketjun kampiakselin päässä rata on väljä kiilaansa nähden, kun toi pultti oli auki. Heiluu herkästi sen pari astetta, eli saa tarkastaa asteet, kun on vetänyt sen pultin momenttiin. Taidan ottaa siitä välykset pois ns. "vedon puolelle".

Yamahalla lukee lohkon takana viiden numeron sarja ja vastaavat numerot löytyy kampiakselista. Niden avulla osaa sitten tilata oikean välyksen runkolaakerit. Kiertokangille on sitten luonnollisesti vielä omansa. Noita laakereita on aika tiuhallla välillä ja periaatteessa noi voi kasata kaikki vaikka pykälän väljemmällä, eikä vielä isoa rikosta tapahdu. Mutta tällä kertaa mentiin kuitenkin ns. numeroiden mukaan.
Otsikko: Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
Kirjoitti: Mikko K. - 31.10.18 - klo:20:50
Sitten vielä suosikki vaihdelaatikko.

Kun koneen hakaisee, on samassa jakotasossa ulostuloakseli, jonka päästä voimansiirto jatkuu ketjulla. Tämä lähtee helposti nyppäsemällä irti tässä vaiheessa. Koittaa vaan muistaa sen pienen 3mm putkisokan, joka estää toisen pään laakerin pyörimisen pesässä. Se on helppo hukata tässä vaiheessa koneen uumeniin, tai muuten vaan jonnekin, minne se ei kuulu.
Itse vaihteisto oli hämmentävän ehjä. Siirtäjissa ei ollu kulumaa tai isompaa taistelun jälkeä. Yleensä niiden vääntymisen huomaa yleensä helpoiten siitä, että toinen puoli on värjääntynyt lämmöstä tai kuluneempi. Toinen kuluva näissä on rattaiden kyljessä olevat kytkentäpinnat. Ainoastaan ulostuloakselilla kuutosvaihteen rattaassa, joka kytkee kakkosvaihteen, oli pientä alkavaa pyöristymää, mutta ei tosiaan mitään huolestumisen arvoista. Tälle osastolle ei siis tule vaihdeltua vetoakselin tiivistettä lukuunottamatta mitään.

Kytkinakselin pystyy tähystämään ja pyörittelemään aika hyvin läpi, kun vetoakseli on poissa tieltä. Täältäkään ei löytynyt mitään harmia. Toki näihin voi aina vaihdella shimmiprikkasarjat ja rattaiden holkkeja ja laakereita, miutta jos laatikko toimii, don't fix it, if it isn't Triumph.