MP-Rata

TAPAHTUMAT => Ratakurssit & Koulutukset => Aiheen aloitti: murmela - 22.12.18 - klo:13:26

Otsikko: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: murmela - 22.12.18 - klo:13:26
Viidennennen tuhannennen viestin kunniaksi voisin minäkin kantaa korteni vuoden 2019 RR-kekoon. Eli tarjolla on jollekkin halukkaalle yhden koko päivän kestävä henkilökohtainen rata-ajokoulutus (kouluttajana* minä itse) sisältäen telttapaikan (ja tarvittaessa pukit ja lämppärit). Paikkana on Alastaro, ja päivä on joku ratapäivä jolle minäkin osallistun. Eli todennäköisesti esim joku Motorgin tai Muoviluodin ratapäivä.
Oppilas joutuu itse ostamaan normaalin ratapäivän lipun, kyseisen päivän järjestäjältä. Olisi suotavaa, että oppilas on jo rataorientoitunut, eli omaa ratamopon joka on varustettu rata(seos)renkailla. Kaveritkin voi ottaa siivelle, mutta varsinainen koulutus on vain yhdelle henkilölle.
Nopeusryhmällä ei ole väliä, koska ajon analysointi tapahtuu videon ja datan avulla. Tai jos oppilas ajaa nopeassa ryhmässä kierrosaikaa 1:24 tai hitaammin niin ajelen perässä menoa katsellen. Myöskään sillä ei ole väliä, onko harrastanut vuoden vai kymmenen vuotta, koska koulutus räätälöidään täysin koulutettavan tarpeita ajatellen.

*Kouluttajasta sen verran että; 13 vuosi alkamassa, ajanut ~300 ratapäivää 600 ja 1000 kuutioisilla ratamopoilla, ja siinä ohessa opetellut kaiken mahdollisen rata-ajamisesta sekä teoriassa että käytännössä, analysoiden sekä omaa että toisten (kymmeniä/satoja? kuskeja) ajamista. Oma vauhti tällä hetkellä noin Alastaro 1:22. Olen myöskin aiemmin järjestellyt pienimuotoisia koulutuksia liittyen rata-ajoon tai esim alustan säätöön/alustatekniikkaan.

Jos haluaisit saada tämän koulutuksen itsellesi, niin sepitä lyhyt tarina, tai keksi hyvä syy tai tekosyy; miksi juuri sinä tarvitset tätä koulutusta. Ja vastaa yhdellä tai useammalla viestillä tähän triidiin. Osallistumisaikaa on lumien sulamiseen asti. Voittajan valitsen fiilispohjalta jollain satunnaisella mutu-algoritmilla.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: Mikko K. - 23.12.18 - klo:08:41
No... avataan peli, jos joku muukin rohkea löytyisi.

Elikkäs tähän muutama perustelu ja tavoite:

*Kukaan ulkopuolinen ei ole juuri ajoani seurannut tarkemmin, eli korvakuuloa tarkempi analyysi puuttuu.
Harrastusvuosia on takana 6 ja ratapäiviä alle 100kpl.

*Saa uutta ja erilaista näkökulmaa videon ja datan ihmettelyyn. Kaksi silmäparia näkee noin kolme kertaa enemmän, kuin yksi.

*En ole ajanut Alastarolla kuin keskimäärin kerran vuoteen ja tässä tapauksessa kouluttajan ratakohtainen tuntemus on varmasti paljon parempi.

*Tavoitteena olisi ajallisesti huonoilla renkailla 1.19,8. Jos treeniin tulee laitettua jostain ihmeen syystä uutta liimakumia, niin 1.18,9

Toivottavasti arvontaan tulee muitakin, ettei voitto irtoa ihan ilmaiseksi. Vastaavasti voin laittaa hyvän kiertämään ja käydä ajamassa jonkun pyörään ns. perussäädöt, jos tuntuu, ettei mopo tottele omia lapasia.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: PrivateeR - 23.12.18 - klo:15:18
Mitä tässä nyt sit häviäis? Ei kai mitään.....

Ratailua on tullut harrastettua yksi kesä ja pari päivää päälle. Vauhtiin pääsi ihan mukavasti mutta vähän veikkaan että pyörän alusta on täysin päin hel****iä tällä hetkellä enkä itse niistä tällä hetkellä tajua yhtään mitään, joten tässä vaiheessa kyytiä rohkenis varmaan väittää että ois hyvä alkaa ymmärtää jotain alustankin päälle. Ainoa data minkä pohjalta tällä hetkellä on analyysiä tehty on onboard kamera ja nopeusdata.

Tavoite ois ajaa joka päivä vähän kovempaa kuin viimeksi, loppujen lopuksi tavoite on ajaa Alastarolla 1:16.999 (tai jos Eeki vetää kovempaa ku tuo ni sitte Eekin aika -0.001 sekuntia)... mutta päivä kerrallaan mennään.

Oma kilpuri löytyy, löytyy vanhaa nakkia ja uutta nakkia, lämppärit jne. mutta ei säätäjän taitoja... kuskin taitoja nyt löytyy sen verran että pyörä pysyy ratakierroksen verran pystyssä.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: Dr69 - 01.01.19 - klo:19:46
Ratailua tullu harrastettua n. 20 orgin päivää.

Tosiaan rataa ajannu tosi vähän vielä ja apua tarvitsisin käytännössä joka alueella niin linjoista alustan säätöihin.

Alla on 1000cc ratapyörä seos kumeilla. Paras aika alastarolla 1.24.1

Tavoitteena oppia ajaa ja kisaamaan nyt ainaki jokkiksessa.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 14.01.19 - klo:20:48
Vai että tämmöistä tarjolla, hienoa!
Ratapäivillä tullut käytyä reilun kymmenen vuoden ajan mutta tahti leppoisaa 1-2 pv/kesä. Olen säästellyt voimia RR urani alkuun, koska uskon vahvasti siihen, että kuski kypsyy kuin viini. Ja silloin on syytä olla sielun ja ruumiin voimissa kun se vauhti löytyy aivan pyytämättä ja yllättäen.
Pari vuotta sitten tämä harrastus nytkähti sikäli eteenpäin, että sain hommattua vihdoin sen kauan himoitun oikean räärää laitteen ja ajopäivät nousi heti 10-12pv/kesä.  Hauskaa on ollut pari viime kesää, itse asiassa hel***in hauskaa. Tässä sitä ollaan kai siinä kuuluisassa vaiheessa, mistä paluuta ei ole. Pahimpiin vieroitusoireisiin on  nyt hommattu luistokytkin ja läjä slicksejä. Jokkis häämöttää mielessä mutta olisi hyvä saada ensin hieman vinkkejä ajamiseen kokeneemmilta kuskeilta. Tällä nykyisellä vauhdilla olen vielä hieman arka lähtemään viivalle. Ikää mulla on vasta/jo reilu 30v. eli kyllä tässä sinänsä sinne kahinoihin vielä ehtisi... Viime kaudella sain Alastarolla aikaiseksi 1.29... Ajattelin syyttää Brittejä, kun ei kovempaa kulje. Kunnes huomasin, että joku turjake on onnistunut tekemään rataennätyksen saman merkkisellä laitoksella. Istuin alas. Mietin. Analysoin dataa. Päädyin johtopäätökseen, että ongelman ydin on penkin ja tangon välissä.


Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: m1kk0 - 25.01.19 - klo:11:24
Osallistun arvontaa. rataa tahkottu 6 kautta ja viime kausi ajettiin kilpaa. Kehitystä on tapahtunut, mutta mielenkiinnolla kuuntelen uusia näkökulmia ja ideoita omaan ajamiseen. Alastarossa 1.24.4 ja tavoite ensi kesälle 23 puolelle ja mieluten matalaa kakskolmosta. Alastaroa oon ajanut suomen radoista eniten ja siellä saattaa ollakkin joitain alusta asti väärin opittuja linjoja ja apexeja. Muutenkin tuntuu, että välillä ajelen liikaakin mukavuusalueella :)  Pyöränä 20 vuotta vanha V2. Näistä lähtökohdista... bike_leaning
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: teemuki - 28.01.19 - klo:13:50
Koulutus kiinnostaa aina!
Rata-ajelua takana kolme kautta, joista kaksi ensimmäistä aika satunnaista höntsäilyä. Viime vuonna sitten ensimmäinen vähän vakavammin ajettu kausi, siitä mieliinpainuvimpina Mp-tuen kerhokisa, keskikesällä ajettu Alastaro 1:27. 1 ja varmaan kohokohtana ( siis ihan konkreettisesti maanpinnan tasosta mitattuna korkein hetki ) Botnialla vedetty ilmalento joka päätti kauden turhan ennenaikaisesti.
Tälle vuodelle on suunnitelmissa ainakin muutama jokkislähtö ja pääasiallisena tavoitteena saada rauhallisuutta ajamiseen, että vältyttäisiin isommilta vahingoilta.

Ja toisin kun edellä kirjoittaneella, niin mun ratsu on vaan 15 vuotta vanha V2.

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: herma - 20.03.19 - klo:22:53


Päivä osaavan kaverin mukana opettaisi itseä valtavasti! Ratahommista innostuin loppukesästä -17 ja ratapäiviä takana 5, joista kaikki Alastarolla. Viime kesän aikana vauhti kasvoi jo hyvää kyytiä ja Alastaron aika alkoi vakiintua 1:33.5 lukemiin. Kuten edeltävilläkin, myös minulla oli alla 15v vanha Italialainen V2:lla. Syksyllä kuitenkin vaihtui touring-kumit slickseihin ja katupyörä rata-gixeriin. Uuteen (-06) pyörään olen ottanut tuntumaa 100m parkkipaikalla, joten kauden alku menee mopoon totutellessa.

Ensi kesän tavoitteina olisi kierrellä muitakin ratoja Alastaron lisäksi ja ajaa mahdollisimman paljon. Veikkaan että kierrosajat paranevat vielä tällä tasolla ihan ilman yrittämistä, joten koitan olla keskittymättä niihin liikaa. Into on kuitenkin kova. Ja sanottakoon vielä, että entisenä huippu-urheilijana (-lupauksena) olen tottunut valmennettavana olemiseen, joten uskoisin olevani keskimääräistä vastaanottavaisempi ja näin ollen helppo opastettava.  :)
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: habbax - 21.03.19 - klo:22:10
Vielä on lunta maassa, ainakin siinä kohtaa mihin sitä kolasin, joten osallistutaan arvontaan:

2014 aloitettu ratailu, jossain vaiheessa kun lopetti "enkkojen" ajamisen ja rupesi ajatuksella "reenaamaan" yhtä asiaa kerralla niin vauhti parani melko hyvin.

Viime kesänä tuli uus pärrä jonka ergonomia oli ihan perseestä ja käytännössä kurvailin koko kauden käsiä vasten ja totuttelin uuteen mopoon. En juurikaan ajatuksella reenannu siten kuten aikaisempina kesinä, mutta tottakai sitä yritti jotenkin aina parantaa tekmistä. Vauhti kyllä kasvoi kivasti aikaisempaan nähden, tosin ajoin aika paljon enemmän ratapäivä kuin ennen. Botnialla tapahtuneen konttaamisen jälkeen tuliki reenattua enemmän penarin vaihdelaatikon toimintaa ja laakereiden vaihtoa.

Tavoitteena olisi ajaa nyt jokkista koko kausi läpi ja koulutuksesta haluaisin oikeastaan sen mitä osa-alueita mun ensisijaisesti kannattas eniten ajamisessa reenata. Tavoitteena olisi äsämmää ajaa sitten ehkä jo seuraava kausi tai sitä seuraava (lienee budjetti kysymys enimmäkseen).

Lähtökohdat 2019 kauteen on erittäin hyvät, sillä:
 - Nyt talvella olen jo reenaamisen aloittanut syömällä hitosti roskaruokaa, nukkumalla erittäin huonosti ja yrittänyt kaljaakin juoda, minkä töiltä on ehtinyt.
 - Säästelin rahaakin, mutta onneksi vetoautoon joutui pistää ratabudjettia ja talon kattokin alko vuotaa. Plus viime vuonna penarin ostorahat otin kylppärin remppabudjetista, mutta vielä ei oo emäntä muuttanu pois niin eiköhän se kattoremppa tälle kesälle sit riitä.
 -  Sain mä sentään väkästeltyä uusia katteita ja klipareita siihen malliin et pitäs nyt tankistakin tukea saada.

Pyöränä suht kelpo peli penari ja alastarossa enkat muistaakseni 1.23.jotain.

Tietty jossei arpa osu kohilleen niin mulle kelpaisi puoli päivää ihan vaan noiden RCK-karttojen ihmettelykin ihan vaikka off season.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: Jone - 22.03.19 - klo:00:39
Pari vuotta tässä nyt rataa kiertänyt, enemmän tai vähemmän aktiivisesta. Ja vähän turhan usein olen itseni löytänyt Alastaron hiekoilta ihmettelemässä että kuinka tänne nyt tällä kertaa päädyttiin.

Pyöränä toimii ratojen corolla, eli 2008 vuoden R6 seoskumeilla ja muutenki radalle nyt rakennettu. Viime vuonna Alastarossa vauhti oli aika tasaista 1:28, ja siitä pitäis sit vielä saada aika paljon pois. Lähinnä etsin vinkkiä/neuvoja melkeimpä joka osa-alueelle. :-\

Halu olis lähteä jokkista kokeilee ens kaudella, edes pari kisaa. Mutta sinne nyt on vielä matkaa.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: raukkis - 08.06.19 - klo:22:58
Joko mutu-algoritmi on löytänyt voittajan? Tässä arvonnassa sentään on jotain jännitystä, toisin kuin muissa mihin ei ole osallistunut. Varsinkin, jos privateeri pääsee ajoa opiskelemaan ja amatöörimäisen kaasun räpellyksen aiheuttama trauma poistuu
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: murmela - 08.06.19 - klo:23:46
Pahoittelut siitä että lumien sulaminen on kestänyt liian kauan. Inspiraation puutteen vuoksi oma mopo on vieläkin telakalla, joten en ole vielä ollut varikolle menossa. Siitä syystä tämä aihe ollut hieman jäissä. Etupamput käy huollossa ensi viikolla/sen jälkeen bimmeri vois olla kasassa. Ellei sitten 30-40 milliä irvistävästä ilmaboxista tai ilmaboxin alta paljastu jotain ikävää, en oo ees viittiny purkaa sinne asti ku v*****aa edelleen ihan liikaa toi mopon ruuvaaminen kun siitä paljastuu koko ajan lisää ja lisää ja lisää hajonneita osia.

Mutta mutta mutuilin että @JCM (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=858) voisi olla sopiva kohde.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 10.06.19 - klo:12:27
Oujee mahtavaa! Palataan asiaan lähempänä kun saat mopon läjään

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: T1mppa - 10.06.19 - klo:13:07
Oujee mahtavaa!

JCM:ää tuntematta tai hänen ajoa näkemättä, veikkaan että 2 sekkaa lähtee pois ja ajosta tulee turvallisempaa. Ja aika lähtee ajolinjoista sekä nopeiden mutkien kovempaa ajamisesta :D
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 10.06.19 - klo:15:49
Juurikin näin. Ja varmasti helpottaa myös jatkon kannalta kun tiedostaa selkeästi ne ilmeisimmät heikkoudet omasta ajamisesta ja voi niihin sitten keskittyä.

PS. T1mppa, jos en ole aivan väärin käsittänyt niin mulla taitaa olla alla sullekin tuttu Trumppa. Väri vain on muuttunut viime talvena valkoiseksi.

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: T1mppa - 14.06.19 - klo:10:43
PS. T1mppa, jos en ole aivan väärin käsittänyt niin mulla taitaa olla alla sullekin tuttu Trumppa. Väri vain on muuttunut viime talvena valkoiseksi.

Siinä on ihan kurko alusta! Öhlins toimii älyttömän hyvin. Kuulin, että olit saanut siitä koneesta hevosiakin irti, mitkä meidän aikana oli vielä pilttuussa. On kyllä kiva pyörä ajella.
Tässä meikä kurvailee Ahveniston peltirännissä 2016. Myyntihetkellä siinä tais olla musta-keltaiset katteet?

PS. Mä muuten tartteen sitä Triumphin OBD-piuhaa jossain vaiheessa. Mutta eka mun pitää rakentaa mun oma triumph ajokuntoon. Mulla on ittellä kaksi piuhaa, mutta niillä ei pääse ecuun kiinni. Se sun piuha oli ainut, millä sai dataa sisään (ulos silläkään ei saanut).

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: murmela - 15.06.19 - klo:00:08
Juurikin näin. Ja varmasti helpottaa myös jatkon kannalta kun tiedostaa selkeästi ne ilmeisimmät heikkoudet omasta ajamisesta ja voi niihin sitten keskittyä.

PS. T1mppa, jos en ole aivan väärin käsittänyt niin mulla taitaa olla alla sullekin tuttu Trumppa. Väri vain on muuttunut viime talvena valkoiseksi.

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla


Pistetäämpä tähän väliin tälläinen filosofinen lähestyminen aiheeseen.
Hmmm....
Jos haluaa hyödyntää meikäläistä, niin suurin anti mikä meikäläisellä on, se on tieto.
Se on yksinkertaisesti vain ja ainoastaan tieto.
Se on tieto mikä toimii ja mikä ei.
Se on tieto, miten eri palaset pitää yhdistellä.

Jos on tietoa mitä ja miten pitää tehdä, on nopea.
Minä itse olen oikein hyvä esimerkki siitä, millä pääsee helposti nopean ryhmän nopeimpien sekaan.  Ja se ei ole nuoruus, se ei ole hyvä fyysinen kunto, se ei ole voitontahto, se ei ole pätemisen tarve, se ei ole halu näyttää, se ei ole kokemus, se ei ole pieni fyysinen koko, se ei ole viimeiseen ruuviin asti kevennetty ja viritetty mopo, se ei ole iso ego, se ei ole armoton draivi, se ei ole mikään fyysinen tai primitiivinen juttu.
Minulla ei ole mitään noista fyysisistä ominaisuuksista.
Ainoa asia mitä minulla on tieto. Se on ainoa asia joka minusta tekee nopean.
Ja se mitä olen analysoinut kymmeniä/satoja eri kuskeja; Se on ainoa asia mikä tekee kenestäkään absoluuttisen nopean.

Jos on tietoa mitä haluaa tehdä radalla, ja oikeasti keskittyy siihen tekemiseen, on nopea.
Radalla ei opi ajamaan. On aivan turha mennä radalle, jos ei ole tietoa mitä sillä pitäisi tehdä ja mitä siellä haluaisi tehdä.
On aivan täyttä paskapuhetta että radalle menemällä, ja siellä ajamalla oppisi ajamaan. On aivan täyttä paskapuhetta, että on monia eri ajolinjoja olla nopein. On aivan täyttä paskapuhetta, että on monia eri ajotapoja olla nopein.
Oikeasti on olemassa "vain yksi totuus", ja se tekee sinusta nopeimman. Kaikki muu on rataharrastelijaporukan keskinäistä selkääntaputtelua, ja pienen harrastajapiirin keskinäistä hyvä fiilis sulle-mulle paskanjauhantaa.
Jos sinulla on tieto, ja oikeasti käytät sitä, se tekee sinusta nopean.
Jos haluat olla hyvä jätkä, taputella muita selkään, hakea hyvää fiilistä; Sitä et saa jos haluat olla nopein. Valintakysymys.
Tuossa tiivistettynä se mitä minä olen oppinut 13 kauden aikana rataharrastelusta, ja siitä mitä minulla on annettavana.
Saa ihan vapaasti valita kumpaa haluaa.

Ja vaikkakin tietäisi mitä ja miten pitää tehdä, ollakseen nopein, ei sitä ole pakko tehdä niin. Aivan hyvin voi vaan vetää koko setin ihan eniten ja olla varikolla hymy korvissa, koska hyvä fiilis, ja toistaa seuraavalla setillä. Ei se ole väärin.
Se on vain valintakysymys, haluatko olla nopea, vai haluatko fiilistellä itseksesi/kavereidesi kanssa. Molempia ei voi saada maksimaalisesti samalla kertaa, on vain pakko valita joko nopeus tai fiilis.
Valitsemalla tiedon ja sitä seuraavan nopeuden, hyvä fiilis tulee vasta varikolla, ja sekin vasta sitten kun näkee tulosliuskasta mitä on tullut tehtyä. Ja sekään ei tule joka setin jälkeen, se tulee vasta sitten kun on saanut oikeasti toteutettua radalla ne toimintamallit mitä päähänsä on ennen settiä takonut.
Saa ihan vapaasti valita mitä haluaa. Harrastaa voi monella tapaa. Mutta jos haluaa olla nopea tai nopein, siihen on vain yksi tapa. Valintakysymys.

...Nyt tarvis vaan enää ruuvata se satanan mopo kasaan niin pääsis tontille....
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: tonde8 - 15.06.19 - klo:20:11

...Nyt tarvis vaan enää ruuvata se satanan mopo kasaan niin pääsis tontille....

[/quote]

Ootko miettin tavotteita ? Vai lähtä vaan vetää enitenntäysii ja kattoo mihin riittää ?
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 25.06.19 - klo:19:42
@T1mppa juu kyllä tossa alusta tuntuu hyvältä verrattuna vakioon. Siitäkin nimittäin on kokemusta. Vielä en ole keksinyt miten ja miksi sitä pitäisi muuttaa. Piuhan voin laittaa noihin rataromuihin mukaan niin tuu nykäsemään hihasta jollain ratapäivillä. Pyörä tosiaan koko valkoinen nykyään.

Onkos Murmelaa puraissut vielä rakentelu kärpänen vai onko mopo vielä palasina?
Mullakin pyörä sen verran vaiheessa, että Motoparkissa hajonneen regun tilalle odottelen sumujen saarelta uutta palikkaa. Saapunee todnäk tällä viikolla ja vaihto menee jo rutiinilla

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: murmela - 26.06.19 - klo:07:58
Onkos Murmelaa puraissut vielä rakentelu kärpänen vai onko mopo vielä palasina?
Juu ja ei. Etuputket on nyt ollu 2 viikkoa huollossa, eikä sieltä ole kuulunut mitään, mikä on outoa.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: murmela - 14.07.19 - klo:15:45
Pistän tämän tänne yleiseen jakoon, koska kaikki asiat mitä tässä on koskee myöskin kaikkia muita kuskeja. Ihan samojen ongelmien parissa kaikki kuskit on painineet, oli sitten hidas ensikertalainen tai nopea kisakuski. Itse olen tapellut näiden samojen asioiden kanssa 13 kautta (tosin tämä kausi on vieläKIN korkkaamatta...).

Fokusoidu enemmän siihen mitä teet ennen jarrumerkkiä, ja jarrumerkin ja apeksin välillä.
Älä yritä päästä nopeasti ja kovaa kaasulle.
Kierrosaikaa ei tehdä kaasulla avauksessa. Kierrosaika tehdään ajolinjalla jarrumerkin ja apeksin välissä.

Jos ajolinja osuu jarrumerkin ja apeksin välillä, siitä seuraa automaattisesti se, että avaus on nopea ja kova vaikka et edes yritä tehdä niin.
Toki ajaminen silloin antaa vähiten fiiliksiä, koska kuskilla on ihan liikaa aikaa ajatella mitä tekee, ja ajaminen on rauhallista (eri asia kuin hidasta) ja sujuvaa.
Ja kierrosajat ovat hämmästyttävän nopeita ja paranevat koko ajan todella nopeaa tahtia, vaikka ajaa nopeassa ryhmässä, niin silti sekuntti per päivä ei olisi edes mikään ihme.

Jos ajolinja ei osuu jarrumerkin ja apeksin välillä, siitä seuraa automaattisesti se, että riskikerroin kasvaa jos yrittää lisäksi "väkisin" avata nopeasti ja kovaa.
Toki ajaminen silloin antaa eniten fiiliksiä, koska ohjaamo on koko ajan täynä käsiä ja paniikki päällä, eikä kuski ehdi lepäämään missään välissä.
Mutta kierrosajat on mitä on, ja mitään kehitystä niissä ei tapahdu.

Oikea ajolinja mahdollistaa tehokkaan jarruttamisen ja tehokkaan avauksen.
Väärällä ajolinjalla et voi jarruttaa tai avata tehokkaasti.
Oikealla ajolinjalla ajaminen on tylsää.
Väärällä ajolinjalla ajaminen on tapahtumarikasta.

Videosta näkee että vauhdin kasvaminen on tuonut uusia ongelmia.
Yksi niistä on radan käyttö ennen mutkaa, koska ulostulo edellisestä mutkasta on vielä kesken. Ja ulostulo on kesken sen takia, että mutkaan on menty väärällä linjalla, ja apeksin jälkeen on keskitytty vääntämään kaasua, joten mopo on väärällä linjalla ulostulossakin.

Eli, ennen kuin menet portille, pysähdy varikolla hetkeksi, pistä silmät kiinni, vaihda asennetta, avaa silmät, ja vasta sitten mene portille.
Fokusoidu enemmän siihen mitä teet ennen jarrumerkkiä, ja jarrumerkin ja apeksin välillä.
Älä yritä päästä nopeasti ja kovaa kaasulle.

Ota seuraavaksi kohteeksi vaikkapa radan käyttö ennen jarrumerkkiä. Avaa pehmeästi edellisestä mutkasta, ja käytä koko rata ulostulossa, eli keskity ajolinjaan avauksen kustannuksella. Avauksesta ei tarvi hellittää kuin 10% niin sulla onkin yhtäkkiä 90% enemmän kapasiteettia tehdä asioita.

Ja ulostulon aikana fokusoidu siihen että ulostulon jälkeen saat mopon ajoissa sinne minne haluat, eli seuraavan mutkan jarrumerkille. Ja mopon pitää olla täsmälleen oikeassa paikassa ja nokan pitää osoittaa täsmälleen oikeaan suuntaan, silloin kun osut jarrumerkille. Voit myös ajolinjan suhteen hieman varastaa tuossa kohtaa, ja ennakoida, eli ajaa hieman väärää linjaa ulostulosta jarrumerkkille, jotta mopo oikeasti osuu siihen mihin pitääkin jarrumerkin kohdalla/ mopo on jo linjalla ja osoittaa oikeaan suuntaan hieman ennen jarrumerkkiä.

Veikkaisin että pelkästään tuolla tippuu 3 sekunttia kierrosajasta.

Jos olet oikeassa paikassa ja menossa oikeaan suuntaan jarrumerkin kohdalla, sen jälkeen sinulla on mahdollisuus jarruttaa tehokkaasti ja ajaa oikeaa ajolinjaa apeksille. Jolloin mopo on oikeassa paikassa ja menossa oikeaan suuntaan myöskin apeksissa, ja se taas johtaa siihen että avaus on tehokas. Tuntuu hitaalta ja kello tykkää.

Jos olet väärässä paikassa ja menossa väärään suuntaan jarrumerkin kohdalla, sen jälkeen sinulla ei ole mahdollisuutta jarruttaa tehokkaasti ja ajat väärää ajolinjaa apeksille. Jolloin mopo on väärässä paikassa ja menossa väärään suuntaan myöskin apeksissa, ja se taas johtaa siihen että avauskin menee vituiksi. Tuntuu nopeelta ja kierrosajat on mitä on.

Rata-ajo on Yksinkertaista, ei tehdä siitä vaikeaa. :]

Jos sinua epäilyttää onko jarrumerkki oikealla paikalla, niin sitä et voi tietää ennen kuin oikeasti saat joka kerta mopos siihen jarrumerkille suurin piirtein samalla tavalla. Vasta sen jälkeen kun jarrumerkille saapuminen on vakioitu, voit ottaa seuraavan askeleen ja pohtia pitäisikö jarrumerkkiä siirtää johonkin suuntaan vai ei.

Jokatapauksessa ajaminen ja ajolinja lähtee liikkeelle jarrumerkistä ja mopon paikasta ja suunnasta jarrumerkillä. Siksi se on ensimmäinen asia mikä pitää osua kohdilleen, jotta sitten taasen sitä seuraavat palaset voisivat osua kohdilleen.
Jos ei osu, niin ei osu seuraavatkaan.

Noin muutoin toi ajelu tuossa videolla on ihan kivan näköistä, toki vähän liikaa menee eniten yrittämiseksi ja mopo sinkoilee sinne tänne pitkin rataa, mutta mitään katastrofaalisen isojen virheiden jatkuvaa tekoa ei ole havaittavissa.
Kamerakulma on vahän hämäystä aiheuttava, jos saisit kameran mopon keskilinjalle ja suoraan, niin olisi parempi.

https://www.youtube.com/watch?v=ciHMMbZ3JcU
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 15.07.19 - klo:21:09
Kiitän kommenteista! Käsitinkö oikein, että:
1) avaus apexin jälkeen liian nopea / raju ja tämän seurauksena ulostulossa mopon nokka osoittaa vielä ulkolinjalle kun pitäisi olla jo tähtäimessä seuraava jarrumerkki?
2) jarrumerkin kohdalla mopon keula osoittaa vielä edellisen ulostulon jäljiltä väärään suuntaan?
3) taitto mutkaan ei lähde riittävästi radan ulkoreunasta?
4) apexi tulee liian aikaisin silmille, josta seuraa väärä linja ulostuloon?

Yritin su parilla vikalla setillä keskittyä noihin hommiin vaihtelevalla menestyksellä. Yritin saada taitettua mutkaan paremmin radan ulkoreunasta ja siirrettyä apexia hieman pidemmälle. Sillä seurauksella, että osuin noin 2 metrin päähän apexista pitänee reenailla vähän lisää...

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: murmela - 16.07.19 - klo:11:14
Kiitän kommenteista! Käsitinkö oikein, että:
1) avaus apexin jälkeen liian nopea / raju ja tämän seurauksena ulostulossa mopon nokka osoittaa vielä ulkolinjalle kun pitäisi olla jo tähtäimessä seuraava jarrumerkki?
2) jarrumerkin kohdalla mopon keula osoittaa vielä edellisen ulostulon jäljiltä väärään suuntaan?
3) taitto mutkaan ei lähde riittävästi radan ulkoreunasta?
4) apexi tulee liian aikaisin silmille, josta seuraa väärä linja ulostuloon?

Yritin su parilla vikalla setillä keskittyä noihin hommiin vaihtelevalla menestyksellä. Yritin saada taitettua mutkaan paremmin radan ulkoreunasta ja siirrettyä apexia hieman pidemmälle. Sillä seurauksella, että osuin noin 2 metrin päähän apexista pitänee reenailla vähän lisää...

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla


Oli avaus raju tai ei, niin ongelma on lähinnä siinä että 1) keskityt liikaa siihen kaasun käyttöön, jolloin 2) ajolinja kärsii. Ja kun linja kärsii, niin avauksen jälkeinenkin 3) linja kärsii ja sen seurauksena taitto kärsii, ja sitten sen jälkeen 4) apeksi on väärässä paikassa, ja apeksin jälkeen koko homma lähtee taas uudelle samanlaiselle syklille 1) kaasun avittamana.
Eli ymmärsit ihan oikein.

Virhe ei kostaudu siinä paikassa ja siinä hetkessä kun teet sen virheen, vaan vasta sen jälkeen. Ja jos tekee jatkuvasti samat virheet niin syy-seuraus-suhde on koko ajan negatiivinen.
Rata-ajo ei ole sarja perättäisiä toisistaan erillisiä tapahtumia, vaan rata-ajo on sarja toisistaan riippuvaisia tapahtumia.

Hyvä puoli siinä on se että kun saat virheellisen syklin poikki, ja alat tehdä oikeita asioita yksi kerrallaan, niin syy-seuraus-suhde muuttuukin positiiviseksi.
Käytännössä se tarkoittaa sitä että nopeus jarrussa kasvaa, nopeus apeksissa kasvaa, nopeus avauksessa kasvaa, nopeus jarrumerkillä kasvaa. Eli nopeus kertautuu, eli keskinopeus kasvaa, eli kierrosaika paranee, vaikka väännätkin kaasua vähemmän agressiivisesti.

Nopeus jarrussa kasvaa sen takia, että paremmalla linjalla ja paremmalla radankäytöllä kääntösäde kasvaa.
Koska kääntösäde on suurempi ja nopeus jarrussa suurempi*, niin se pakottaa apeksinopeuden suuremmaksi.
Koska mopo tuli apeksiin suuremmalla nopeudella ja oikealla linjalla, niin avaus lähtee automaattisesti oikeaan suuntaan ja suuremmasta lähtönopeudesta, jolloin suoranopeus kasvaa huomattavasti, vaikka et väännäkkään kaasua agressiivisesti.
*Jarrumerkkiä ei tarvitse juurikaan siirtää vaikka suoranopeus kasvaakin, koska paremmalla linjalla ajetun jarrun voi ajaa suuremmalla nopeudella, eli vauhtia ei tarvitse jarruttaa pois. Ja jos vauhtia tarvitsee jarruttaa pois, niin parempi linja jarrussa mahdollistaa tehokkaaman jarrutuksen, eli se taasen hoituu sillä/ edelleenkään ei tarvitse jarrumerkkiä siirtää.
Ja kuten kaikki kokemuksesta tietää, niin vauhti loppuu joka tapauksessa aina liian aikaisin ennen apeksia...

Ei muutaku videota tuubiin noista parista vikasta setistä, niin pääsee näkemään ulkopuolisen silmin että mitä siellä oikeesti tapahtui/ lähtikö homma menemään parempaan suuntaan tekemisen osalta.

Syy miksi apeksi karkasi on se että nyt kun muutit ajolinjaa ja keskityit siihen taittamiseen, niin se seuraava pala (apeksi) tuli vielä selkärangasta vanhalla tavalla, joten uusi ja vanha palikka ei mätsää 100% heti saman tien.
Mutta kun saat vakioitua sen jarrumerkin, niin seuraava kehityskohde on jarru, ja varsinkin ajolinja jarrun aikana (prioritteetti 1). Vasta sen jälkeen napsahtaa se apeksi kohdilleen.
Sit homma onkin oikeestaan paketissa. Niin yksinkertaista rata-ajo on.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 16.07.19 - klo:12:51
Sunnuntailta en saanut lainkaan videota, koska lauantain sössimisen seurauksena meni etukatteen mukana kamerakiinnike enkä saanut tuohon uuteen katteeseen kenttäolosuhteissa kiinnikettä mitenkään järkevästi paikalleen. Koko su tuntui ajamisesta puuttuvan ihan kokonaan rentous ja sujuvuus. Ehkä siinä alitajunta oli koko ajan sitä mieltä, että kohta lähtee taas pelit alta.
Tossa vielä se lauantain töppäys:
https://youtu.be/FTPG5OcI8sE

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: Nitrous - 16.07.19 - klo:16:49
Sunnuntailta en saanut lainkaan videota, koska lauantain sössimisen seurauksena meni etukatteen mukana kamerakiinnike enkä saanut tuohon uuteen katteeseen kenttäolosuhteissa kiinnikettä mitenkään järkevästi paikalleen. Koko su tuntui ajamisesta puuttuvan ihan kokonaan rentous ja sujuvuus. Ehkä siinä alitajunta oli koko ajan sitä mieltä, että kohta lähtee taas pelit alta.
Tossa vielä se lauantain töppäys:
https://youtu.be/FTPG5OcI8sE

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla


Löytykö selkee syy kaatoon?
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 16.07.19 - klo:17:49
No en ainakaan itse keksinyt mitään 100% pitävää meriselitystä tohon. Race chronon mukaan vauhti mutkassa oli ihan samaa luokkaa kuin muillakin kierroksilla. Etunen ei varoitellu tota ennen kertaakaan ja tossa se kuitenkin lipesi. Rengastusta tietysti ekana aloin pohdiskelemaan. Nyt alla oli Dunlopin D212 GP racer medium (tämä siis ei ole se D212 PRO versio). Lieko niin, ettei tämä ole edes seoskumi? Dunlopin sivuilla tämän kohdalla on maininta, että lämppäreiden käyttö on suositeltua mutta ei pakollista. D213 PRO:n kohdalla on mainittu, että käyttö vain lämppäreiden kanssa.  Ajat tuolloin la liikkui 1.27,5 - 1.28,0 välimaastossa.

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: Nitrous - 16.07.19 - klo:18:54
No en ainakaan itse keksinyt mitään 100% pitävää meriselitystä tohon. Race chronon mukaan vauhti mutkassa oli ihan samaa luokkaa kuin muillakin kierroksilla. Etunen ei varoitellu tota ennen kertaakaan ja tossa se kuitenkin lipesi. Rengastusta tietysti ekana aloin pohdiskelemaan. Nyt alla oli Dunlopin D212 GP racer medium (tämä siis ei ole se D212 PRO versio). Lieko niin, ettei tämä ole edes seoskumi? Dunlopin sivuilla tämän kohdalla on maininta, että lämppäreiden käyttö on suositeltua mutta ei pakollista. D213 PRO:n kohdalla on mainittu, että käyttö vain lämppäreiden kanssa.  Ajat tuolloin la liikkui 1.27,5 - 1.28,0 välimaastossa.

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla


On tossa varmasti ajovirhettäkin mukana, mutta oliko toi etunen myös vasemmalta laidalta yhtä soirono kuin oikeelta? Eihän tommonen enää voi pitää.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: Sippe - 16.07.19 - klo:18:55
Videon lopussa renkaan reuna näyttää pikkuisen oudolta? https://lifeatlean.com/motorcycle-tyre-wear-guide/
Liittyykö mitenkään kaatoon?( Asia olikin jo huomattu.)
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 16.07.19 - klo:18:59
Kyllä se aika samanlainen on molemmin puolin. Ikinä koskaan mulla ei oo tullu etuseen mitään rumaa kulumaa mutta nyt tuli. Yritin settien välissä muutella paineita mutta ei ehtinyt silottumaan ennen ku meni nurin aluksi pidin tossa lämppäripainetta 2,3 mutta nostin 2,4 mikä on tolle se valmistajan suositus.

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: PrivateeR - 16.07.19 - klo:19:01
oliko toi etunen myös vasemmalta laidalta yhtä soirono kuin oikeelta? Eihän tommonen enää voi pitää.
Ihan sama havainto + pohdinta täällä päässä myöski. Ei toi kaato nimittäin näytä mitenkää väkisin mutkaan työnnetyltä, mutta jopa mun eturenkaisiin verrattuna toi rengas on jo aivan puhkipantu, toi ei todellakaa pidä max leanin lähellä enää ollenkaan, vaan se lähtee vain "laahaamaan" alta pois, eli aliohjaa iha älyttömästi, ja jos siinä tekee sitte sen pienenkää lisäohjauksen mutkan suuntaan ni sit kyllä lähdetään. Ite tein sen pikkuvirheen vuosi sitte kahvilan mutkassa, mutta sain työnnettyä pystyyn ku oli sen verran hidas mutka.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: Nitrous - 16.07.19 - klo:20:08
Kyllä se aika samanlainen on molemmin puolin. Ikinä koskaan mulla ei oo tullu etuseen mitään rumaa kulumaa mutta nyt tuli. Yritin settien välissä muutella paineita mutta ei ehtinyt silottumaan ennen ku meni nurin aluksi pidin tossa lämppäripainetta 2,3 mutta nostin 2,4 mikä on tolle se valmistajan suositus.

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla


Tommonen kuluminen on yleensä geometriaongelma, eli keulalla joko liikaa tai liian vähän painoo.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 16.07.19 - klo:20:11
Tuolta näytti renkaan vasen reuna. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190716/0e720d68ea866067c2a79f5f0d03a556.jpg)

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: Tuurihaukka - 16.07.19 - klo:22:38
Tuolta näytti renkaan vasen reuna. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190716/0e720d68ea866067c2a79f5f0d03a556.jpg)


Oma kuviollinen GP Racer medium etunen näytti ihan samalta, tai jopa pahemmalta kun alkukaudesta sitä käytin Alastarolla ja Motoparkissa. Myös pidon kanssa tuntui olevan ongelmia, joten otin lopulta suosiolla pois ja laitoin GP Pron tilalle, joka kului esim. nyt viikonloppuna Alastarossa erittäin nätisti. Myös ennen GP Raceria käytössä ollut Metzeler Racetec K3 toimi oikein hyvin. Alustan asetukset olleet samat koko ajan
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: tonde8 - 17.07.19 - klo:11:23
No mun mielestä gp racer oli kyl surkea..  halvoista renkaista mielestäni parempi oli metukan compk soft.  1.24 ajeli alastarolla päivän ja pysy siistinä eikä kulunut.  Hinta/laatu kohallaan.
Ja oli mullakin keväällä alkavaa repeämää etusessa.  Olisko ollu ms3 ilkka lipsanen. 
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: murmela - 17.08.19 - klo:21:33
Noniin, tulipas tämäkin vihdoin hoidettua.
Oli kivaa hommaa kun opastettavalla oli antennit pystyssä ja tieto upposi sen kummemmin rautalankaa vääntämättä. Eli siinäkin suhteessa sattui sopiva opastettava kohteeksi. Harmi että tänään parin setin ajan satoi, mutta hyvä että muutoin oli kuiva rata.
Toivottavasti huomenna on kuiva rata, ennuste on vaan vähän 50-60, niin kohde pääsee jatkamaan siitä mihin tänään jäi.
Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 18.08.19 - klo:20:05
No niin, koulutus pidetty ja iso kiitos siitä Murmelalle! Arvostan suuresti tämän tyyppistä jeesiä harrastelijoiden suuntaan.
Tulihan sieltä melko selkeästi esille ne perisynnit mihin syyllistyi jatkuvasti. Nyt kun nämä ovat tiedossa niin asioihin voi jopa vaikuttaa omalla tekemisellä. Laittelen vielä jossain vaiheessa videon tuosta päivän vikasta setistä niin muutkin näkee mitä siellä tuli touhuttua.
Valitettavasti su jäi kokonaan ajot ajamatta. Ei tehnyt tällä kertaa mieli lähteä sekoilemaan tuonne vesisateeseen. Kovasti olisi mieli tehnyt vielä ajaa ja yrittää soveltaa käytännössä juuri opittua. Toivottavasti vielä ehtisi syyskuun alussa kerran ajamaan...

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Kirjoitti: JCM - 18.08.19 - klo:22:25
Ja tuossa vielä pätkä vikalta setiltä lauantaina.
https://youtu.be/JBu7uv2ReCk


Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla