MP-Rata

MP-RATA => Radalla => Aiheen aloitti: T1mppa - 02.04.12 - klo:19:58

Otsikko: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: T1mppa - 02.04.12 - klo:19:58
Kertokaas kuinka saa hyvän startin  hesse_ok
Elikkä mitä pitää ottaa huomioon ja minkälaista tekniikkaa kannattaa käyttää?
Missä pidetään kierroksia ja missä vaiheessa ruvetaan vaihteita naputtamaan sisään?


Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Nitrous - 02.04.12 - klo:21:54
Hirveen henkilökohtasia ja pyörästä riippuvaisia juttuja. Super Dukella valoista sai parhaan lähdön kun kierroksia oli n. 3000rpm ja löi kytkimen melkein kerralla ylös ja kaasun kokonaan auki. Gixerillä kierroksia tarvitsi reilusti enemmän, ettei pyörä stumppaa, mutta liioilla kierroksilla taas lähtee keulimaan helposti. JukkaR on varmasti yksi parhaista vastaamaan tähän aiheeseen. Se tuli huomattua, että aika rauhallisellakin lähdöllä kuittaa pyöriä lähtöharjoituksessa. Pääasia on siis se, ettei vedä sammakoita, se on kaikkein hitain taktiikka.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: poutis - 02.04.12 - klo:23:42
Onneksi meille paskoille lähtijöille on paljon treeni mahdollisuuksia. Ainakin Org:n ja Mp-tuen päivillä
on ollut yksi per päivä niin voi kokeilla itselle sopivaa metodia. Rassaa vaan kytkintä aika mukavasti jos kaikkiin osallistuu.
Viimeisessä Motoparkin kisassa se sitten sanoi sopparin irti oops_2
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Jukka_R - 03.04.12 - klo:17:32
Onneksi meille paskoille lähtijöille on paljon treeni mahdollisuuksia. Ainakin Org:n ja Mp-tuen päivillä
on ollut yksi per päivä niin voi kokeilla itselle sopivaa metodia. Rassaa vaan kytkintä aika mukavasti jos kaikkiin osallistuu.
Viimeisessä Motoparkin kisassa se sitten sanoi sopparin irti oops_2

Itselläni kytkin on kestänyt aika hyvin. CBR 600F:ssä sitä ei vaihdettu kertaakaan (1989-1997), R6R:ssä (ajoin kisaa kaudet 2007-2008) ei myöskään. R1:iin on vaihdettu kahdesti, vuoden 2000 malliin ja nykyiseen jolla olen ajellut 2008 - nykyhetki. Kytkin kestää oikein tehtyjä lähtöjä satoja, väittäisin yli 1000. Jos taas ei osaa, niin 1-2 ja se on moro.

Tässä omat neuvoni joilla kytkimen saa kestämään ja ruudustakin pääsee irti kohtuullisen hyvin.

1. Harjoittele kuuntelemaan mikä on oikea kierrosluku, lähdössä tuijotetaan vain lähtövaloja, ei mittaristoa
2. Vedä rundit ylös vasta kun valot syttyvät. Kuskeista reilusti yli puolet alkavat huudattamaan pyöräänsä siinä vaiheessa kun etulippumies seisoo vielä keskellä rataa -> kytkin lämpenee, pehmenee ja sen jälkeen lähdöstä ei tule mitään
3. Älä ota lämmittelykierroksen alussa enää kovaa lähtöä, kytkin ei ehdi palautumaan ja oikea lähtö ei onnistu
4. Kun harjoittelet, aja aina vähintään 2-3 kierrosta (kadulla 5 km) ennen seuraavaa yritystä. Muutoin kytkin ottaa itseensä.
5. Pyri pitämään rundit valitulla tasolla ja nokka maassa. Itse teen sen takajarrun avulla. Kaasua en rumppaa, kytkimellä säätelen vauhtia.
6. Ykkösellä sitten sinne minne mopo menee ja sen jälkeen uutta tupaan.

Vaatii harjoittelua jotta onnistuu. Itselläni takana reilu 26 vuotta tuon treenailua kymmeniä kertoja kesässä, joten jokunen tuhat lähtöä on tullut otettua.

Tuossa yksi pätkä josta asia tulee jossain määrin havainnollistettua. Mikään optimisuoritus kyseessä ei ollut, rundit pääsivät vähän laskemaan, mutta vajaa 20 sijaa parannettiin lähdössä, muun muassa paalulla olleen ohi heittämällä.

Scandinavian openin YCC:n lähtö (http://www.youtube.com/watch?v=JcTb7YXh_Lc#ws)
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: murmela - 03.04.12 - klo:18:33
Tuijota vain ja ainoastaan sitä lähtövaloa ja keskity siihen:
Lähde liikkeelle sillon ku lähtövalot sammuu, äläkä alitajusesti odota niin kauan ett muut lähtee, varsinkin edestä, liikkeelle.
Jos pystyt reflekseillä lähtee liikkeelle punavalosta, niin se kestää jonku 0,1-0,4s(?).
Reaktiolla punavalosta 0,4-1,0s(?).
Reaktiolla muista 1-2s(?).
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: murmela - 03.04.12 - klo:19:12
Kusiaisella lähdössä auttaa myös se että vääntää sitä kaasua kunnolla.
Esim tossa mun kerhokisalähdössä ois voittanu viel baut 9 metriä lisää jo pelkästään 0-100 kiihdytyksessä. Videolla lähtö näyttää ihan hyvältä, mut data paljastaa ett kaasu "unohtu".
Ja sekin tuli tosta datasta huomattua, ett vaikka kaasu oli lähtövalojen palaessa vaan 10% auki, niin kierrokset oli vajaa 13000.
http://www.racedac.com/dataexamplesclubracestart.html (http://www.racedac.com/dataexamplesclubracestart.html)

Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: app - 03.04.12 - klo:21:03
Laitoin oikein kirjanmerkkeihin tämän ketjun, että muistaa.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Jukka_R - 07.08.12 - klo:16:33
Kyseiseltä päivältä video lähtöharjoituksesta. Eipä tarvinnut taaskaan kaljoja tarjota.

http://www.youtube.com/watch?v=T1eh4DtUDYs&feature=youtu.be

Kehoittaisin olemaan hereillä noissa lähdöissä. Jos tällainen raihnas keski-ikäinen parta-apina joutuu väistelemään eteensä nukahtaneita, niin siinä voi tulla vaaratilanteita. Varikolla voi nukkua, mutta lähdöissä mieluiten hereillä niin ei saa kisassa selkäänsä mitään epämieluisaa yllätystä. Homma on kuitenkin aika simppeli: katsot valoja ja kun ne sammuvat, lähdet liikkeelle. Valtaosa motoristeista on varmaan liikennevalot nähnyt, osa useammankin kerran elämässään. Ei siinä tuon kummallisempaa. Pahoittelen kamikazemehiläistä joka yritti tuhota katseluelämyksen liiskautumalla kameraani.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: app - 07.08.12 - klo:20:50
Pitää tosiaan hyödyntää rekisterikilpeä. Täällä metsäteillä on päiväsaikaan peilien kera turvallista pysähtyä (60-80 km/h) maantielle, ja ottaa startti. Ne lähtee nopeimmin kellä eniten treeniä. Satunnaisissa kisastarteissa, ja ratapäivien treenimäärällä ei onnistu terävä ja hallittu lähtö, paitsi tuurilla sinne päin.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: murmela - 07.08.12 - klo:23:30
Pitää tosiaan hyödyntää rekisterikilpeä. Täällä metsäteillä on päiväsaikaan peilien kera turvallista pysähtyä (60-80 km/h) maantielle, ja ottaa startti. Ne lähtee nopeimmin kellä eniten treeniä. Satunnaisissa kisastarteissa, ja ratapäivien treenimäärällä ei onnistu terävä ja hallittu lähtö, paitsi tuurilla sinne päin.
Esim alastarolla oon tehny silleen ett setin loppuks, katson ettei takaa tuu päälle ketään, ja pysähyn siihen kiihdytyssuoran jatkeen ensimmäisen poikkitien jälkeen oikeeseen laitaan ja siit starttitreeni.

Mettätiellä ku treenaat pari kertaa "putkeen" nii kytkin on sayonara.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Hookala - 08.08.12 - klo:08:16
Näyttää keskustelu siltä että lauantaille olisi lähtöharjoitus paikallaan?

Pitääpä ajajakokouksessa tiedustella asiaa...
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Nitrous - 08.08.12 - klo:09:40
Näyttää keskustelu siltä että lauantaille olisi lähtöharjoitus paikallaan?

Pitääpä ajajakokouksessa tiedustella asiaa...

Kyllähän tuota vois kerran kesässä kokeilla. Eikä kytkinkään vielä kovin pahasti ravista niin kärsii ehkä vielä starttiakin kokeilla.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: app - 08.08.12 - klo:12:00
Mitä useammin on lähtöharjoitus, sen parempi. Vähenee räpeltäminen itse kisoissa.

Maantiellä pitää tietty antaa kytkimen jäähtyä starttien välissä.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: murmela - 08.08.12 - klo:13:01
Näyttää keskustelu siltä että lauantaille olisi lähtöharjoitus paikallaan?

Pitääpä ajajakokouksessa tiedustella asiaa...
Viime la ja su oli molempina päivinä lähtöharjotus klo 1500 muistaakseni.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Jukka_R - 08.08.12 - klo:14:28
Näyttää keskustelu siltä että lauantaille olisi lähtöharjoitus paikallaan?

Pitääpä ajajakokouksessa tiedustella asiaa...
Viime la ja su oli molempina päivinä lähtöharjotus klo 1500 muistaakseni.

Jep ja tuossa sivustakin aihetta kuvattuna. Netissä (ja varikollakin) voidaan vääntää siitä ja teoretisoida kannattaako pitää oikea vai vasen jalka maassa ja huudatetaanko pyörää jo kun lippumies kävelee vai vasta vähän sen jälkeen kun valot ovat syttyneet. Teoria teoriaa, tuossa miten se menee käytännössä:

http://pgn1.kuvat.fi/kuvat/Clips/DSC_9067.MOV#/kuvat/Clips/DSC_9067.MOV

Oikea jalka jarrulla, urku auki ja kun mopo alkaa keulimaan, niin jarrulla painetaan vessa alas eikä aleta kaasua himmailemaan tai kytkimellä söhläämään. Jos jollakin on parempi tapa, niin sopii tulla viereiseen ruutuun vaikka seuraavassa lähtöharjoituksessa ja näyttää kuinka lähtö tapahtuu. Mutkaan menemisestä tai sieltä ulos tulemisesta olen huono neuvomaan, vielä huonompi esimerkkiä näyttämään. Tuo kuitenkin sujuu sillä tasolla millä sen tarvitsee näissä kapinoissa sujua.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: jarska - 08.08.12 - klo:14:42
http://pgn1.kuvat.fi/kuvat/Clips/DSC_9067.MOV#/kuvat/Clips/DSC_9067.MOV

Aika hemmetin sähäkkä lähtö. bowdown_1
Siinä jäi moni kuin paska rattaaseen. :D
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Jukka_R - 08.08.12 - klo:15:01
http://pgn1.kuvat.fi/kuvat/Clips/DSC_9067.MOV#/kuvat/Clips/DSC_9067.MOV

Aika hemmetin sähäkkä lähtö. bowdown_1
Siinä jäi moni kuin paska rattaaseen. :D

Onnistuu se kusiaisellakin. Tuossa  La 12.7. Lähtö B, WMV (koko n. 400 Mt) tuolta: http://www.mp-foorumi.com/tiedostot/ Muistaakseni tuolloin petrasin 17 sijaa lähdössä. Se alkaa mielestäni olemaan jo kohtuullinen määrä ja voi säästellä aika-ajossa ja keskittyä noihin lähtöihin.  Tuo siis neljän vuoden takaa ja vakiokuntoisella R6R:llä. Varaslähtö, mutta silti kolmanneksi 20 sek aikasakosta huolimatta. Hauska kisa kun sai ohitella ihan kunnolla porukkaa.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: MRi - 10.08.12 - klo:12:29
Itsellä noi lähdöt meni perinteisesti perseelteen. Seurauksena että tippunut monta sijaa, edelle itseä hitaampia ja varovaisena ohittajana näkynyt aina kisan tuloksissa.

Viime kerhokisassa meni jo sinne päin: ekassa lähdössä tipuin paalulta toiselle sijalle. Punalipun jälkeisessä startissa sain pidettyä ykkössijan.

Lähdössä todennut noi Jukan ohjeet parhaiten itselle soveltuvaksi eli vasen jalka maassa, oikea jarrulla.

Katse todellakin siihen punavaloon ja vain siihen vaikka joku edessä / rinnalla ottaisikin punavalon (tän vuoden skanuissa lähtö meni perseelteen kun edessä selvä varaslähtö ja huomio kiinnittyi siihen).

Kytkintä ei kannata luistattaa (edit: tarkennus että hakea lähtöhetkellä kytkintuntumaa ja luistattaa sitä vasten). Viime vuonna kerhokisa lähdössä ja starttiharjoituksessa on Alastaron ekassa vasurissa tullut ohjelmaa kun takapää on lukkiutunut kytkimen toimintahäiriön takia moottorijarrussa.

Tälle kaudelle mopoon tuli laitettua starttiavustin. Siitä ei ainakaan mulle ollut mitään hyötyä.

PS. Aika-ajostahan saa helposti tuloksen kun kyttää vaan vapaan välin ja tekee siinä sen kierrosajan. Lähtöpaikka kun edestä ja startti kohdallaan niin se onkin helpompaa...
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Bobo - 11.05.16 - klo:19:12
Viime kerhokisassa Alastarolla tuli jälleen umpisurkea lähtö ja lähes hännillä ekan mutkan jälkeen. On ihan turha kuvitella pärjäävänsä kisoissa, kun itseni kanssa samaa vauhtia ajavat aina ehtivät jo kauas karkuun, ennen kuin olen saanut hitaammat ohitettua. Peli on siis käytännössä pelattu jo lähdön jälkeen, ellei tuota jotenkin saa parannettua. Kertokaapa siis osaavammat, miten tuosta viivalta pääsisi nopeammin liikkeelle. Tapoja on varmasti monia ja itselle varmaan sopisi sellainen helpoimmin omaksuttava tapa :)
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: jarska - 11.05.16 - klo:19:41
Anteeksi sekaantuminen kisakireiden poikien ketjuun, mutta katsomalla näitä kahta kuvaa, lähdön paraneminen selviää:
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Bobo - 11.05.16 - klo:20:10
Tuossa tulin maaliin, oli hyvää aikaa tuuletella :P
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Mikko K. - 11.05.16 - klo:20:46
Lähet vähän niin kuin liikennevaloista.. ei paljoa kierroksia, vähän matkaa luistattaa kytkimellä ja isompaa vaihdetta aika myöhään. Takajarrulla voi varovasti painaa keulaa alas. Kaasu ruuvataa maltilla auki. Tapoja on yhtä monta ku pallien rapsutteluun..
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: jarska - 11.05.16 - klo:21:20
KLIK (http://www.mprata.fi/index.php?topic=164.0) täältä löytyy hyviä vinkkejä.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: jarska - 11.05.16 - klo:21:38
Yhdistin ketjut.
Ajankohtainen aihe.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: murmela - 12.05.16 - klo:20:47
Viime kerhokisassa Alastarolla tuli jälleen umpisurkea lähtö ja lähes hännillä ekan mutkan jälkeen. On ihan turha kuvitella pärjäävänsä kisoissa, kun itseni kanssa samaa vauhtia ajavat aina ehtivät jo kauas karkuun, ennen kuin olen saanut hitaammat ohitettua. Peli on siis käytännössä pelattu jo lähdön jälkeen, ellei tuota jotenkin saa parannettua. Kertokaapa siis osaavammat, miten tuosta viivalta pääsisi nopeammin liikkeelle. Tapoja on varmasti monia ja itselle varmaan sopisi sellainen helpoimmin omaksuttava tapa :)
Ooksä koskaan treenannu lähtöä?
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Bobo - 12.05.16 - klo:22:48
Viime kerhokisassa Alastarolla tuli jälleen umpisurkea lähtö ja lähes hännillä ekan mutkan jälkeen. On ihan turha kuvitella pärjäävänsä kisoissa, kun itseni kanssa samaa vauhtia ajavat aina ehtivät jo kauas karkuun, ennen kuin olen saanut hitaammat ohitettua. Peli on siis käytännössä pelattu jo lähdön jälkeen, ellei tuota jotenkin saa parannettua. Kertokaapa siis osaavammat, miten tuosta viivalta pääsisi nopeammin liikkeelle. Tapoja on varmasti monia ja itselle varmaan sopisi sellainen helpoimmin omaksuttava tapa :)
Ooksä koskaan treenannu lähtöä?

Jokaisen setin päätteeksi Alastarossa wheely
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: murmela - 12.05.16 - klo:23:20
Viime kerhokisassa Alastarolla tuli jälleen umpisurkea lähtö ja lähes hännillä ekan mutkan jälkeen. On ihan turha kuvitella pärjäävänsä kisoissa, kun itseni kanssa samaa vauhtia ajavat aina ehtivät jo kauas karkuun, ennen kuin olen saanut hitaammat ohitettua. Peli on siis käytännössä pelattu jo lähdön jälkeen, ellei tuota jotenkin saa parannettua. Kertokaapa siis osaavammat, miten tuosta viivalta pääsisi nopeammin liikkeelle. Tapoja on varmasti monia ja itselle varmaan sopisi sellainen helpoimmin omaksuttava tapa :)
Ooksä koskaan treenannu lähtöä?

Jokaisen setin päätteeksi Alastarossa wheely
Ök, millä tavalla/tekniikalla lähdet?
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Bobo - 13.05.16 - klo:08:15
Viime kerhokisassa Alastarolla tuli jälleen umpisurkea lähtö ja lähes hännillä ekan mutkan jälkeen. On ihan turha kuvitella pärjäävänsä kisoissa, kun itseni kanssa samaa vauhtia ajavat aina ehtivät jo kauas karkuun, ennen kuin olen saanut hitaammat ohitettua. Peli on siis käytännössä pelattu jo lähdön jälkeen, ellei tuota jotenkin saa parannettua. Kertokaapa siis osaavammat, miten tuosta viivalta pääsisi nopeammin liikkeelle. Tapoja on varmasti monia ja itselle varmaan sopisi sellainen helpoimmin omaksuttava tapa :)
Ooksä koskaan treenannu lähtöä?

Jokaisen setin päätteeksi Alastarossa wheely
Ök, millä tavalla/tekniikalla lähdet?

Aika lailla tuollaisella olen yrittänyt, kuin Mikko K. tuolla ylempämä ohjeisti. Siinä missä Mikko lähtee kuin tykistä, niin minä lähinnä kuin etana. Joskus onnistuu treeneissä, pääsääntöisesti ei. Pitäisi niitä kierroksia vissiin pistää huomattavasti enemmän tai jotain.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: murmela - 13.05.16 - klo:08:58
Viime kerhokisassa Alastarolla tuli jälleen umpisurkea lähtö ja lähes hännillä ekan mutkan jälkeen. On ihan turha kuvitella pärjäävänsä kisoissa, kun itseni kanssa samaa vauhtia ajavat aina ehtivät jo kauas karkuun, ennen kuin olen saanut hitaammat ohitettua. Peli on siis käytännössä pelattu jo lähdön jälkeen, ellei tuota jotenkin saa parannettua. Kertokaapa siis osaavammat, miten tuosta viivalta pääsisi nopeammin liikkeelle. Tapoja on varmasti monia ja itselle varmaan sopisi sellainen helpoimmin omaksuttava tapa :)
Ooksä koskaan treenannu lähtöä?

Jokaisen setin päätteeksi Alastarossa wheely
Ök, millä tavalla/tekniikalla lähdet?

Aika lailla tuollaisella olen yrittänyt, kuin Mikko K. tuolla ylempämä ohjeisti. Siinä missä Mikko lähtee kuin tykistä, niin minä lähinnä kuin etana. Joskus onnistuu treeneissä, pääsääntöisesti ei. Pitäisi niitä kierroksia vissiin pistää huomattavasti enemmän tai jotain.


Mutulla veikaten ongelma johtunee siitä että sulla on kaasu lähtökohtasesti liian vähän auki. Joka taas johtuu siitä että kaasun ei tarvi olla montaakaan prosenttia auki paikallaan ollessa ja silti kierrokset on rajarilla.
Ja sitten kun alkaa päästämään kytkintä, niin kierrokset tippuu ihan liian alas/kaasukontrolli on liian vaikeeta niin pienillä kaasuläpän avautumilla/ kone ei jaksa vetää ollenkaan koska läpät on melkein kiinni.

Helpoin tapa korjata tuo ongelma ollee se että paikalla ollessaan ruuvaa kaasua jonkun verran enemmän auki ja antaa niitten kierrosten paukuttaa rajariin, koska kyllä ne sieltä kuitenkin heti tippuu kun alkaa kytkintä päästämään.

Ja jos haluat helpottaa arpomistas, niin osta dataloggeri, maksaa jonku 6-700e ja menee kiinni ihan plug and play. Niin sitten sä näät paljoko sulla on kaasu oikeesti auki paikallaan ollessa, ja missä vaiheessa kone hyytyy ja paljonko sulla on kaasu sillon auki.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: tonibergholm - 24.05.16 - klo:15:33
@Bobo (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=39) Multa löytyy sulle loggeri bemariin lainaan (vuokralle ;) ), jos et omaa halua ostaa.
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: Bobo - 24.05.16 - klo:19:38
@Bobo (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=39) Multa löytyy sulle loggeri bemariin lainaan (vuokralle ;) ), jos et omaa halua ostaa.

Kiitos vaan, mutta taitaa olla liian tekninen laite mulle. Ei kuitenkaan osaa analysoida. GoPro kamerakin on ollut kaapissa jo toista vuotta, eikä sitäkään saa laitettua kiinni, loggereista puhumattakaan  :P
Otsikko: Vs: Starttiharjoitukset
Kirjoitti: murmela - 24.05.16 - klo:20:52
@Bobo (http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=39) Multa löytyy sulle loggeri bemariin lainaan (vuokralle ;) ), jos et omaa halua ostaa.

Kiitos vaan, mutta taitaa olla liian tekninen laite mulle. Ei kuitenkaan osaa analysoida. GoPro kamerakin on ollut kaapissa jo toista vuotta, eikä sitäkään saa laitettua kiinni, loggereista puhumattakaan  :P

Pist kiinni vaan. Mä voin sit tulkata sitä dataa sulle, kun satutaan samalle varikolle.
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020