MP-Rata

RATAKALUSTO => Ajanottolaitteet, ohjelmistot, kamerat => Aiheen aloitti: murmela - 06.04.12 - klo:11:51

Otsikko: Dataa
Kirjoitti: murmela - 06.04.12 - klo:11:51
Halvimmillaan jotain dataa ajostasi saat yhdistelmällä kännykkä + racechrono (ilmaissofta) + 10Hz GPS mokkula (esim Qstarz BT818XT ebaystä) . Kierrosajat 0,01s tarkkuudella ja muutoinkin data on suht kelvokasta jonkinasteiseen ajamisen analysointiin.

5Hz mokkulallakin saa dataa, mutta se on vähän turhan kulmikasta. Kierrosaikatarkkuus on 0,03s.
Ja 1Hz mokkula kelpaa "vain" kierrosaikojen ottoon, 0,1s tarkkuudella.
Kännyyn integroidut gepsit on yleensä 1Hz ja niiden häiriöherkkyys on turhan suuri, joten sijoituksesta ja säkästä riippuen niillä saa kierrosaikoja jollain tarkkuudella.

Racechronon keräämää dataa voit katsella joko suoraan kännykästä.
Tai asentaa racechronon PC/läppärille ja kopioida datat puhelimesta:
RaceChrono for Windows computers
http://www.racechrono.com/download/ (http://www.racechrono.com/download/)

Racehronosta datan voi myös exportata eri muodoissa, jolloin datan analysointiin voi käyttää eri softia.
Esimerkkinä mainittakoon .vbo muoto.
Jolloin voi käyttää joko Performance Toolsia, jonka saa tuolta:
http://www.performancebox.co.uk/dlsoftware.html (http://www.performancebox.co.uk/dlsoftware.html)
Tai Circuit Toolsia, jonka saa tuolta:
http://www.velocitybox.co.uk/index.php/en/support/40-software.html (http://www.velocitybox.co.uk/index.php/en/support/40-software.html)

Jos joku haluaa/tarvitsee esimerkkejä/opastusta/opetusta ihan step-by-step, niin yksityisviestiä kehiin ja sovitaan jatkosta.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Hese - 06.04.12 - klo:12:09
Löytyykö suosituksia datan keräykseen OSX + iOS -käyttäjille?
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: murmela - 06.04.12 - klo:13:30
Löytyykö suosituksia datan keräykseen OSX + iOS -käyttäjille?
En osaa suositella yhtään mitään, koska en ole koskaan käyttänyt iTuotteita.

Mutta vaihtoehtoja on esim:
Luullakseni ilmainen?
http://itunes.apple.com/tw/app/diablo-super-biker/id451756374?mt=8 (http://itunes.apple.com/tw/app/diablo-super-biker/id451756374?mt=8)
ja
Maksullinen
http://gps-laptimer.de/Home.html (http://gps-laptimer.de/Home.html)

Noissa iVehkeissä ongelmana on vissiin lähinnä se, että niitä ei saa naitettua kaikkien standardimokkuloiden kanssa. Vaan mokkuloissa pitää vielä erikseen olla sinänsä aivan täysin turha ja merkityksetön "iHyväksyntä". Ts aiheutetaan tavis käyttäjälle vain täysin turhaa iVitutusta.
Tuolta voi lukea aiheesta enemmän:
http://gps-laptimer.de/Compatibility.html (http://gps-laptimer.de/Compatibility.html)

Ja tosiaan jos ja kun käyttää sitä iVehkeen sisäistä gepsiä, niin sen tarkkuus ja toiminta on sitte mitä on...
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: tonibergholm - 06.04.12 - klo:15:06
Mulla on muutama nokian symbian luuri (e90 ja 6720 classic) jouten, jos tahtoo sellaisen ratakäyttöön.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: poutis - 06.04.12 - klo:20:33
Pari luuria ois hakusessa. Olis tarkoitus reenailla vähän tarkoitushakuisemmin ja ottaa racecrono
käyttöön. Näkis mitä siellä oikeesti tekee...
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: slowrider - 19.05.12 - klo:14:12
Löytyykö suosituksia datan keräykseen OSX + iOS -käyttäjille?

Itse pähkäilin tuota myös kun olisi ylimääräinen iphone nurkissa. Senverta tutkin että Harry’s GPS LapTimer kaiketi olisi aika hyvä tuohon käyttöön. Latasinkin sen ja testailin ja hyvinhän se toimi sillä omalla gepsimokkulalla. Iphone ei sitten vaan tunnistanut tuota mun erillistä mokkulaa (iBT747A Plus), joten hommasin suosiolla tuohon käyttöön sitten nokian c5:sen ja racechronon...

Kaikki tämähän oli jo edellä mainittu, mutta kuitenkin :)
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: APRR - 21.05.12 - klo:19:50
Itsekin sosialisoin sukulaiselta vanhan nokia N95:n puhtaasti ajanottokäyttöön. Kaatuessa harmittaa jo ihan tarpeeks pyörä, ajovermeet ja kipeät paikat.. saati kun vielä oma käyttöpuhelinkin hajoais/häviäis.  :)

Mun mielestä RC dataa on helpoin selata ihan RaceChronon PC versiolla.

JA NYT alotetaan keskustelu jota käydään usein hyvinkin kiivaasti Esson tai muun vastaavan polttoaineenjakelupisteen kahvittelutiloissa; Minkälaisia huippuvauhteja on tallentunu teidän dataan eri radoilla ?

Itselläni dataa vain kahdesta radasta:

Alastaro    217,5 km/h
Ahvenisto 198,6 km/h
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: slowrider - 21.05.12 - klo:20:06
Tossa screenshotti ekan ajokerran nopeimmalta kierrokselta  :)
(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/alastaro+1.42.1.jpg/_small.jpg?hash=29711)

Eli hurjat 163km/h Alastaro
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Teemu Tanila - 21.05.12 - klo:20:35
Itsekin sosialisoin sukulaiselta vanhan nokia N95:n puhtaasti ajanottokäyttöön. Kaatuessa harmittaa jo ihan tarpeeks pyörä, ajovermeet ja kipeät paikat.. saati kun vielä oma käyttöpuhelinkin hajoais/häviäis.  :)

Mun mielestä RC dataa on helpoin selata ihan RaceChronon PC versiolla.

JA NYT alotetaan keskustelu jota käydään usein hyvinkin kiivaasti Esson tai muun vastaavan polttoaineenjakelupisteen kahvittelutiloissa; Minkälaisia huippuvauhteja on tallentunu teidän dataan eri radoilla ?

Itselläni dataa vain kahdesta radasta:

Alastaro    217,5 km/h
Ahvenisto 198,6 km/h

Viimeks kun olin Alastarolla niin pisti silmään lähtösuoran päässä vauhti, 229km/h ja risat joka oli paras mitä Alastarossa olen saanut RaceChronoon ikinä. Kierrosajassa se ei kyllä näkynyt toivotulla tavalla.

Edit: korjasin lukeman, muisti teki tepposet :)

Teemu
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Raaseri - 21.05.12 - klo:21:51
Itsekin sosialisoin sukulaiselta vanhan nokia N95:n puhtaasti ajanottokäyttöön. Kaatuessa harmittaa jo ihan tarpeeks pyörä, ajovermeet ja kipeät paikat.. saati kun vielä oma käyttöpuhelinkin hajoais/häviäis.  :)

Mun mielestä RC dataa on helpoin selata ihan RaceChronon PC versiolla.

JA NYT alotetaan keskustelu jota käydään usein hyvinkin kiivaasti Esson tai muun vastaavan polttoaineenjakelupisteen kahvittelutiloissa; Minkälaisia huippuvauhteja on tallentunu teidän dataan eri radoilla ?

Itselläni dataa vain kahdesta radasta:

Alastaro    217,5 km/h
Ahvenisto 198,6 km/h

Viimeks kun olin Alastarolla niin pisti silmään lähtösuoran päässä vauhti, 229km/h ja risat joka oli paras mitä Alastarossa olen saanut RaceChronoon ikinä. Kierrosajassa se ei kyllä näkynyt toivotulla tavalla.

Edit: korjasin lukeman, muisti teki tepposet :)

Teemu

Oli pakko kurkata, 232 oli viime kesän paras Alastarolla. Tänä vuonna siitä jää ainakin kymppi pois.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: APRR - 22.05.12 - klo:09:02
Ootteko vielä jatkanut kierrosta noiden ~230 km/h vauhtien jälkeen vai jarrutellut kaikessa rauhassa siellä turva-alueen puolella?  stoppie_gif
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:09:34
Kyllä ainakin itse koin että tohon omaan lukemaan pitää ensinnäkin neulansilmän avauksen onnistua hyvin ja lisäksi jarrutus jättää kohtuu myöhäiseksi. Hyvin se siitä vielä taittui mutkaan. Tosta ehkä saisi muutaman kilsan vielä hierottua kesän mittaan jos siihen keskittyisi mutta nykysetupilla ja omilla taidoilla ei varmaan juurikaan enempää.

Uskoisin että tähän Alastaron huippunopeuteen saatais kansalliset pohjat Kallion Vesalta. Ellen ihan väärin muista niin Relanderin Jukka postasi org puolella Vesan RaceChrono kierroksen Alastarolta joskus viime vuonna. Löytäiskö joku sitä? Muistan että ihmettelin jo silloin niitä nopeuksia joita Vesa sai jokaisen suoran päähän. Kyllähän se kotari ampuu mutkista miehen käsissä ihan hulluna ja Vesa myös jarruttaa todella myöhään. Mutkanopeudet oli sen sijaan ihan "normaalilla" tasolla jos niin vois sanoa.

Teemu
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: jk0 - 22.05.12 - klo:09:54
Kyllä ainakin itse koin että tohon omaan lukemaan pitää ensinnäkin neulansilmän avauksen onnistua hyvin ja lisäksi jarrutus jättää kohtuu myöhäiseksi. Hyvin se siitä vielä taittui mutkaan. Tosta ehkä saisi muutaman kilsan vielä hierottua kesän mittaan jos siihen keskittyisi mutta nykysetupilla ja omilla taidoilla ei varmaan juurikaan enempää.

Uskoisin että tähän Alastaron huippunopeuteen saatais kansalliset pohjat Kallion Vesalta. Ellen ihan väärin muista niin Relanderin Jukka postasi org puolella Vesan RaceChrono kierroksen Alastarolta joskus viime vuonna. Löytäiskö joku sitä? Muistan että ihmettelin jo silloin niitä nopeuksia joita Vesa sai jokaisen suoran päähän. Kyllähän se kotari ampuu mutkista miehen käsissä ihan hulluna ja Vesa myös jarruttaa todella myöhään. Mutkanopeudet oli sen sijaan ihan "normaalilla" tasolla jos niin vois sanoa.

Teemu
Oli pakko hakea Orgin puolelta kun muistin itsekkin nuo joskus nähneeni. Eli tuolta löytyy:
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/241056-Yleist%C3%A4-v%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%A4/page40?highlight=kallion+alastaro (http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/241056-Yleist%C3%A4-v%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%A4/page40?highlight=kallion+alastaro)

236km/h näyttäisi olleen pääsuoran huiput Kalliolla tuolla kierroksella.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:10:01
Jeps, löysin ton just ittekin. Kopsaan vielä suoraan tähän niin voi ihmetellä noita nopeuksia koko radan osalta. Tämän oli siis postannut alunperin Moottoripyorailyn_tuki_ry:

"Ja ohessa sitten kierrosajalta 1:17.7 data tähän astisella tarkkuudella. Ensimmäiset ajat ovat Superbike B:ssä ajavan kuskin, keskimmäiset minun ja viimeiset Vesa Kallion.

Pääsuora: 214,2 km/h (209 km/h) 236 km/h
1.Mutka: 111,8 km/h (92 km/h) 104 km/h
Suora: 130,6 km/h (129 km/h) Tämä ihmetyttää, koska tulet mutkan 20 km/h nopeammin, mutta lyhyellä suoralla vauhti kuitenkin lähes sama? (Ei ihmetytä enää saadun selityksen jälkeen) 148 km/h. Eli tuon mutkan VOISI ajaa helpoistikin 120 km/h, mutta sen jälkeen pyörä olisi sen verran lintallaan, ettei pystyisi juurikaan kiihdyttämään ja tämä kostautuisi hieman kierrosajassa. Tämä itseäni n. 10 sekuntia nopeamman rataennätyksen haltijan näkemys aiheesta.
2.Mutka: 73,5 km/h (69 km/h) 71 km/h
Suora: 114,2 km/h (116 km/h) 134 km/h
3. Mutka: 65,4km/h (66 km/h) 61 km/h
Suora: 171,7 km/h (173 km/h) 198 km/h
4. Mutka: 136,0 km/h (120 km/h) 134 km/h
Suora: 193,3 km/h (188 km/h) 213 km/h
5. Mutka: 55,9 km/h (Las Palmas) (52 km/h) 52 km/h
Suora: 175,0 km/h (182 km/h) 202 km/h
6. Mutka: 128,5 km/h (117 km/h) 134 km/h
Suora: 182,8 km/h (179 km/h) 211 km/h
7. Mutka 62,1 km/h (Lemminkäinen) (61 km/h) 63 km/h
Suora: 121,0 km/h (133 km/h) 144 km/h
8. Mutka: 71,2 km/h (66 km/h) 75 km/h
Suora: 121,5 km/h (Huiput ennen vikaa vasuria) (125 km/h) 143 km/h
9. Mutka: 90,2 km/h (82 km/h) 84 km/h
Suora: 92,6 km/h (Ennen kahvilan mutkaa) (96 km/h) 96 km/h
10. Mutka: 38,7 km/h (42 km/h) 47 km/h

Niille jotka haluavat kehittää omaa vauhtiaan, neuvona oli hitaiden mutkien vauhtitason pitäminen maltillisena ja panostaminen mutkasta ulostuloon. Tuolla tavalla on päästy Alastarolla 1:17.7 aikoihin."

Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Raaseri - 22.05.12 - klo:10:21
Noi on ajettu vakiokatubemarilla. Ei tuossa nyt mitenkään myöhään jarrutukset ole, eikä avauksissakaan mitään sanottavaa. Jarrut on varmaan aika lähellä sitä merkkiä mihin ite pystyisin menemään vakiopelillä, eikä se Öhlinsin keulakittikään jarrumerkkiä ainakaan 10m enempää näissä käsissä siirtäisi.

Alastaro_170911_2.MOV (http://www.youtube.com/watch?v=TqY4DqX0KUg#ws)

Tuossa videossa 1.40 kohdassa näkyy B1000 luokan kisakuskiin jarrun eroa parin mutkan ajan. Ellen väärin kattonu datasta, tossa oli 227. Tuommoinen rauhallinen puristava jarrutus, niin ei siinä ihmeitä tarvi tehdä ja saa vakiomopollakin napakasti vauhdin pois. Muuten tuossa setissä oli aluksi apeksit hukassa, kun oli vahingossa jäänyt ABSit päälle eikä oikein tahtonut pysähtyä totutusti. Muuten tuossa setissä em syystä tuli sitten jätettyä jarruvaraa.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Turder - 22.05.12 - klo:11:06
Millaisia kyytejä Motoparkin takasuoralle?

Itsellä ei ole vielä GPS-dataa. Joskus 2008-2009 kun pääsin vakio K5 tonnigixerillä mittarin mukaan 262 (nelosella melkein rajoittajaan), olisiko tuossa todellista nopeutta n. 235kmh? Laiskemmalla SP-2 Hondalla meni mittariin (GPS-kalibroitu speedohealer, huippunopeusmuisti) 238km/h viime kesänä. Tuossakin ehkä voi olla kilsan parin heitto, mutta suuntaa-antava :-[

Joskus talvella lueskelin Vauhdin Maailmaa ja siinä oli Korpiahon Bemarista juttua. Kuulemma aika tasan 300kmh meni se :o
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Nitrous - 22.05.12 - klo:11:49
Millaisia kyytejä Motoparkin takasuoralle?

Itsellä ei ole vielä GPS-dataa. Joskus 2008-2009 kun pääsin vakio K5 tonnigixerillä mittarin mukaan 262 (nelosella melkein rajoittajaan), olisiko tuossa todellista nopeutta n. 235kmh? Laiskemmalla SP-2 Hondalla meni mittariin (GPS-kalibroitu speedohealer, huippunopeusmuisti) 238km/h viime kesänä. Tuossakin ehkä voi olla kilsan parin heitto, mutta suuntaa-antava :-[

Joskus talvella lueskelin Vauhdin Maailmaa ja siinä oli Korpiahon Bemarista juttua. Kuulemma aika tasan 300kmh meni se :o

A-Superbike kuskit kuulema ottaa tonne suoran päähän sen 295-299km/h. Itellä ei tuolta vielä ole mitään dataa, mutta jotain verrokkia voi hakea siitä, että Alastarossa pääsuoralla on n. 230km/h ja Kemoran katsomosuoralla 248km/h meikäläisen hissuttelulla.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:12:01
Nämä Motoparkin about 300km/h nopeudet on ihan puhdasta legendaa. Mittari voi sen näyttää mutta ei todellakaan ole todellinen nopeus.

Oma paras on siellä karvan päälle 260km/h ja yhden SM-sarjaa ajavan kuskin paras ollu muistaakseni 265 tai 266 ja kaverin enkka on siellä 1.26 alkuinen. Itse uskon että joku aivan huippukuski voi päästä lähemmäs 280 jos kaikki menee nappiin mutta ne 300 lukemat on ihan viihdykettä tai sitten tosiaan mittarinopeuksia.

Jos joku osoittaa esim. RaceChronon logista toisin niin myönnän mielelläni olleeni väärässä.

Teemu
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Raaseri - 22.05.12 - klo:12:05
Ei ole GPS-dataa sieltä. Kalibroidulla Sigmalla muistelen R6R:llä päässeeni 254km/h. En oikein minäkään 300 todelliseen edes nykysuperilla usko.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Turder - 22.05.12 - klo:12:19
Muistelen, että VM:n jutussa tuo 300 lukema oli tiedonkeruusta (ilmeisesti Bemarin oma GPS:llä varustettuna??). Aika paljon siitä oli juttua, että Suomessa vain Motoparkissa saadaan tuollainen nopeus ja muutenkin oli ihan järkevän oloisesti asia esitetty... tiedä sitten.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:12:28
Korpiahohan ajoi pari 1.23 alkuista haamukierrosta Motoparkissa viime kesänä ja Erkka myös jarruttaa todella kovaa ja myöhään, että sikäli siellä on varmaan ihan hyvät lukemat ollu. Itse en kuitenkaan siihen 300km/h todellista usko ennen kuin näen itse login. Veikkaan että siinä on laitettu hitusen lapin lisää, kuulostaahan se paremmalta :)

Teemu
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Nitrous - 22.05.12 - klo:13:34
Korpiahohan ajoi pari 1.23 alkuista haamukierrosta Motoparkissa viime kesänä ja Erkka myös jarruttaa todella kovaa ja myöhään, että sikäli siellä on varmaan ihan hyvät lukemat ollu. Itse en kuitenkaan siihen 300km/h todellista usko ennen kuin näen itse login. Veikkaan että siinä on laitettu hitusen lapin lisää, kuulostaahan se paremmalta :)

Teemu

Myönnettäköön, että tuo laittamani nopeus oli toisen käden tietoa erään b-kuskin suusta. Tiedonkeruukäppyrä olis kyllä hauska nähdä tuolta.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: APRR - 22.05.12 - klo:14:39
Ei muutakuin sunnuntaina joka jätkälle GPS murikka taskuun ja kokeilemaan MutuParkkiin kuinka myöhään sen jarrun uskaltaa jättää  :-X

Mikäli esteri on suotuisa, vehkeet toimii ja mies kestää pystyssä (ollut näitä muuttujia tänä keväänä), niin mulla on ainakin dataa sunnuntai-iltana.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: murmela - 06.08.12 - klo:09:59
Haluatko lisää sektoreita Alastaron rataan?
Ne voi tehdä helposti ihan itte klikkailemalla, tai sitten vaikkapa tälleen:
Puhelimen tai muistikortin tai tietokoneen
RaceChrono\Tracks\ -kansiosta löytyy
Alastaro-track.bin tiedosto.
Poista se.
Ja pistä tämä tilalle:
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Nitrous - 06.08.12 - klo:11:13
Korpiahohan ajoi pari 1.23 alkuista haamukierrosta Motoparkissa viime kesänä ja Erkka myös jarruttaa todella kovaa ja myöhään, että sikäli siellä on varmaan ihan hyvät lukemat ollu. Itse en kuitenkaan siihen 300km/h todellista usko ennen kuin näen itse login. Veikkaan että siinä on laitettu hitusen lapin lisää, kuulostaahan se paremmalta :)

Teemu

Myönnettäköön, että tuo laittamani nopeus oli toisen käden tietoa erään b-kuskin suusta. Tiedonkeruukäppyrä olis kyllä hauska nähdä tuolta.

255km/h tais olla parhaillaan omat huiput tuolla kesäkuussa. Pitäs kääntää bussipysäkin ulostulossa terävämmin, että sais pyörän aiemmin pystyyn niin ehtis kiihtymään vähän enempi. Samoin jarrua ois varaa jättää tosi paljon myöhemmälle. Eräs a-kuski kertoili samalla reissulla, että bussipysäkki kyllä menee torvi auki, mutta linja on pirun tarkka ja huiput tosiaan pyörii parhaillaan siellä yli 290km/h lukemissa.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: app - 06.08.12 - klo:18:31
Eki kaulamo ajoi Endurancessa minun mopolla kisassa parhaan keirroksen aikaan 1.27.xx. Se oli 61. eli viimeisen kierros hänellä siinä kisassa. Alla lähes loppuun kulunut Dunlop 8854, eli voi olettaa hänen joutuneen antamaan mutkissa eniten myöten. BMW:n IR-laptimer taltioi jokaisen kieroksen, ja  kaikista kierroksista (90 kpl) suurin huippunopeus koko kisassa oli 278 km/h MITTARINOPEUTTA. Laptimer tallentaa jokaiselta kierrokselta suurimman ja pienimmän nopeuden, mitaten sen takarenkaan abs-rinkulasta
Minun mopossa on täysin sama tekniikka kuin Kuparisen ja Vehniäisen talleissa, pelkästään valot keulassa. Luistoneston asetukset Kuparisen viime vuotiset, ja kartta Vehniäisen tämän vuotinen. Kuitukatteet (kaikki muoviosat takaboksi mukaan lukien) ja kuituvanne takana kompensoivat painonkin siis, mennee jopa alle sallitun Superbigessa. Kuituvanteilla mopon paino on 2-3 kg alle saalitun, jos olen vähennellyt oikein. Katesarjan laskin säästävän 2.5 kg.
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280, ja on hyvin oletettavaa, että suoralla Eki ajoi tasan samaa vauhtia, mihin Eeki, Erkka, Kari ym Parhaat pystyy.
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: murmela - 06.08.12 - klo:22:18
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Sun sunnuntain datasta katottuna, toi joko kalibroi itse itsensä, tai sit mittarivirhe on vaan ollut nolla.
Sen näkee siitä että poistumisrullauksessa V_GPS ja Speed on käytännössä identtiset.
Alastaron pääsuoralla vauhissa 173kmh "luisto" on nolla, mutta alkaa sen jälkeen kasvamaan.
V_GPS 216.6kmh, Speed 225.6kmh, eli luisto 4,1% ja sä oot arponu siin 90% kaasulla.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: app - 06.08.12 - klo:23:46
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Sun sunnuntain datasta katottuna, toi joko kalibroi itse itsensä, tai sit mittarivirhe on vaan ollut nolla.
Sen näkee siitä että poistumisrullauksessa V_GPS ja Speed on käytännössä identtiset.
Alastaron pääsuoralla vauhissa 173kmh "luisto" on nolla, mutta alkaa sen jälkeen kasvamaan.
V_GPS 216.6kmh, Speed 225.6kmh, eli luisto 4,1% ja sä oot arponu siin 90% kaasulla.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Mielenkiintoiset luvut. Oli muuten eka kerta tuon ensimmäisen setin jälkeen, jonka purit, kun avasin kokonaan kaasun. Wehnä näytti käyrästä että ei mennä täysillä vieläkään Sain 100% sen jälkeen. Piti vaan vääntää niin kovaa se kaasu auki, että tunsi olevan pohjassa. Pitää hankkia isompi rulla. Naapurissa oli kaverilla, ja kehui hyväksi. Ei ole hyvä että joutuu vääntämään ranteen luonnottomaan asentoon. Noin 5% pois kulmasta riittää.
Ovela juttu tuo 4%:n luisto. Ei siis lopu teho kesken näin lyhyellä suoralla, vaikka nelosella siinä mennään?
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: murmela - 07.08.12 - klo:00:11
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Sun sunnuntain datasta katottuna, toi joko kalibroi itse itsensä, tai sit mittarivirhe on vaan ollut nolla.
Sen näkee siitä että poistumisrullauksessa V_GPS ja Speed on käytännössä identtiset.
Alastaron pääsuoralla vauhissa 173kmh "luisto" on nolla, mutta alkaa sen jälkeen kasvamaan.
V_GPS 216.6kmh, Speed 225.6kmh, eli luisto 4,1% ja sä oot arponu siin 90% kaasulla.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Mielenkiintoiset luvut. Oli muuten eka kerta tuon ensimmäisen setin jälkeen, jonka purit, kun avasin kokonaan kaasun. Wehnä näytti käyrästä että ei mennä täysillä vieläkään Sain 100% sen jälkeen. Piti vaan vääntää niin kovaa se kaasu auki, että tunsi olevan pohjassa. Pitää hankkia isompi rulla. Naapurissa oli kaverilla, ja kehui hyväksi. Ei ole hyvä että joutuu vääntämään ranteen luonnottomaan asentoon. Noin 5% pois kulmasta riittää.
Ovela juttu tuo 4%:n luisto. Ei siis lopu teho kesken näin lyhyellä suoralla, vaikka nelosella siinä mennään?
Joo nelosella 12250RPM.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: app - 07.08.12 - klo:00:21
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Sun sunnuntain datasta katottuna, toi joko kalibroi itse itsensä, tai sit mittarivirhe on vaan ollut nolla.
Sen näkee siitä että poistumisrullauksessa V_GPS ja Speed on käytännössä identtiset.
Alastaron pääsuoralla vauhissa 173kmh "luisto" on nolla, mutta alkaa sen jälkeen kasvamaan.
V_GPS 216.6kmh, Speed 225.6kmh, eli luisto 4,1% ja sä oot arponu siin 90% kaasulla.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Mielenkiintoiset luvut. Oli muuten eka kerta tuon ensimmäisen setin jälkeen, jonka purit, kun avasin kokonaan kaasun. Wehnä näytti käyrästä että ei mennä täysillä vieläkään Sain 100% sen jälkeen. Piti vaan vääntää niin kovaa se kaasu auki, että tunsi olevan pohjassa. Pitää hankkia isompi rulla. Naapurissa oli kaverilla, ja kehui hyväksi. Ei ole hyvä että joutuu vääntämään ranteen luonnottomaan asentoon. Noin 5% pois kulmasta riittää.
Ovela juttu tuo 4%:n luisto. Ei siis lopu teho kesken näin lyhyellä suoralla, vaikka nelosella siinä mennään?
Joo nelosella 12250RPM.

Uuden race-ecun käyrän mukaan huipputeho löytyy 12870 rpm (192.0 hp), eli lähellä on siinä. Jos oppis avaamaan paremmin, vitoselle ehtisi.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Nitrous - 07.08.12 - klo:06:21
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Vastaavalla aerolla on mahdollista ajella tuonne +100m/s nopeuksia, joten tuskin vielä alle kolmessa sadassa ollaan lähelläkään 10% luistoa. Tuo n. 10% (+-2%) on se luisto, jolla rengas tuottaa parhaiten pitkittäisvoimaa ja voiman tuotto laskee aika jyrkästi kun tuo raja ylitetään. Pyörien slikseillä tuo optimaalinen voiman tuotto vs. luisto -käyrä on kyllä melko laakea, joten voi olla, että jo aika aikaisessa vaiheessa ollaan suht isolla luistolla (6-8%).
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: app - 07.08.12 - klo:08:14
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Vastaavalla aerolla on mahdollista ajella tuonne +100m/s nopeuksia, joten tuskin vielä alle kolmessa sadassa ollaan lähelläkään 10% luistoa. Tuo n. 10% (+-2%) on se luisto, jolla rengas tuottaa parhaiten pitkittäisvoimaa ja voiman tuotto laskee aika jyrkästi kun tuo raja ylitetään. Pyörien slikseillä tuo optimaalinen voiman tuotto vs. luisto -käyrä on kyllä melko laakea, joten voi olla, että jo aika aikaisessa vaiheessa ollaan suht isolla luistolla (6-8%).

Hallin nopeusmittauksessa HooPee (MP-Maailman päätoimittaja, joka ajaa turbobusalla), kertoi pyrkivänsä n. 5%n vetoluistoon. Hänellä tehoa muistaakseni ~350 hp. Ei hajuakaan, onko tekniikkaa avittamassa luiston säädössä.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Peksi - 01.07.13 - klo:15:51
Nämä Motoparkin about 300km/h nopeudet on ihan puhdasta legendaa. Mittari voi sen näyttää mutta ei todellakaan ole todellinen nopeus.

Oma paras on siellä karvan päälle 260km/h ja yhden SM-sarjaa ajavan kuskin paras ollu muistaakseni 265 tai 266 ja kaverin enkka on siellä 1.26 alkuinen. Itse uskon että joku aivan huippukuski voi päästä lähemmäs 280 jos kaikki menee nappiin mutta ne 300 lukemat on ihan viihdykettä tai sitten tosiaan mittarinopeuksia.

Jos joku osoittaa esim. RaceChronon logista toisin niin myönnän mielelläni olleeni väärässä.

Teemu

Huomasin ihan muuta asiaa etsiessä tämän, niin aloin muistelee aikoja hyviä...
En muista miten joskus mp-tuen alkuaikoina Båmberi-nimim. henkilö sai turbo R1 -00 laukkaamaan, mutta per*****n kovaa se meni, mokomakin suhistin. Silloin ei tainna vaan olla gps kikkuroita, vuosi taisi olla jotain 2001-2004 tms. Itse hyvä jos sai imurintorvi-kawan kulkee sen 200 niin ihme oli
Otsikko: Miten ulostaa dataa Contour GPS kamerasta
Kirjoitti: Peksi - 01.07.13 - klo:15:57
Onko best-practise vinkkejä mitä softia vois käyttää tollaisen kameran gps datan liittämisestä järkimuodossa videolle?
Ihan varmaankin se nopeus ois siitä näytettävissä jollain konstia, jossain myös taisin nähdä jotta rata-profiilikin ois saatu jotenkin liimattua tuohon, mut oiskohan ollut joku purkka-teippi patentti race-cronon datasta videosta jne.

Jos linuxille löytyy niin aina parempi... mut win-xp:ki käy

Oisko vinkkilöisiä?
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Mikko K. - 01.07.13 - klo:16:09
Nämä Motoparkin about 300km/h nopeudet on ihan puhdasta legendaa. Mittari voi sen näyttää mutta ei todellakaan ole todellinen nopeus.

Oma paras on siellä karvan päälle 260km/h ja yhden SM-sarjaa ajavan kuskin paras ollu muistaakseni 265 tai 266 ja kaverin enkka on siellä 1.26 alkuinen. Itse uskon että joku aivan huippukuski voi päästä lähemmäs 280 jos kaikki menee nappiin mutta ne 300 lukemat on ihan viihdykettä tai sitten tosiaan mittarinopeuksia.

Jos joku osoittaa esim. RaceChronon logista toisin niin myönnän mielelläni olleeni väärässä.

Teemu

Huomasin ihan muuta asiaa etsiessä tämän, niin aloin muistelee aikoja hyviä...
En muista miten joskus mp-tuen alkuaikoina Båmberi-nimim. henkilö sai turbo R1 -00 laukkaamaan, mutta per*****n kovaa se meni, mokomakin suhistin. Silloin ei tainna vaan olla gps kikkuroita, vuosi taisi olla jotain 2001-2004 tms. Itse hyvä jos sai imurintorvi-kawan kulkee sen 200 niin ihme oli

Pistetään mittarinopeudesta sen verran, että mulla on speedohealerilla kalibroitu mittari ja tallentaa vielä huiput. Kalibroitu gps:llä näyttään suoralla tasan 200km/h oikein. Motoparkista tuo tallensi 268km/h kutosella ja gps näytti vastaavasti 247km/h. Mopo suunnilleen suorassa ennen jarrua, joten tosta sais luistoa sen 7,5%. Nopeille radoille kun lasketaan välityksiä, niin toi luisto kannattaa ihan oikeasti huomioida. Mulla loppuu tuolla välitykset kesken tällä hetkellä, jos vaan saan vielä vähän parannettua tota suoran ajoa.

Vaikka olen noihin SM-kärkikuskeihin verrattuna melko töppöräpylä ajamaan, en jaksa uskoa että tuonne millään yli 50km/h saavat eroa aikaiseksi, sellasen 20-30km/h kuten muuallakin.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Raaseri - 01.07.13 - klo:16:20
Renkaasta mitattuna se huippunopeus tulee monesti siinä nopeessa chikaanissa kallistuksessa. Renkaan kehä pienenee merkittävästi kallistuksessa. Gepsillä taas suoran päässä. Eli ei oo luistoa tässäkään tuota 7,5%.
Otsikko: Vs: Dataa
Kirjoitti: Mikko K. - 01.07.13 - klo:16:31
Renkaasta mitattuna se huippunopeus tulee monesti siinä nopeessa chikaanissa kallistuksessa. Renkaan kehä pienenee merkittävästi kallistuksessa. Gepsillä taas suoran päässä. Eli ei oo luistoa tässäkään tuota 7,5%.
Tuli virhe sieltä tai täältä, jatkossa jätän vähän enemmän kerrointa välityksiin, kun pitää osua kohdilleen kallistuksessa ja jonnekin suuntaan myös luistellaan. Noilla välityksillä on hyvä selittää se 0,2s pyörän käyttämätöntä potentiaalia, loput löytynee varmaan penkin ja sarvien välistä.
Otsikko: Vs: Miten ulostaa dataa Contour GPS kamerasta
Kirjoitti: Peksi - 02.07.13 - klo:20:09
Onko best-practise vinkkejä mitä softia vois käyttää tollaisen kameran gps datan liittämisestä järkimuodossa videolle?
Ihan varmaankin se nopeus ois siitä näytettävissä jollain konstia, jossain myös taisin nähdä jotta rata-profiilikin ois saatu jotenkin liimattua tuohon, mut oiskohan ollut joku purkka-teippi patentti race-cronon datasta videosta jne.

Jos linuxille löytyy niin aina parempi... mut win-xp:ki käy

Oisko vinkkilöisiä?

Itse itseäni lainaten... Näköjään löytyhän tollekki kameralle Storyteller-softa, omansa näköjään... wintöötille tosin (ja kaippa se ompullekki ois).
Eli KVG , osta hieno laite, ja ole MS:n orja... VMP. 
 
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020