MP-Rata

MP-RATA => Radalla => Aiheen aloitti: Jukka_R - 08.05.12 - klo:15:59

Otsikko: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Jukka_R - 08.05.12 - klo:15:59
Itse olen tasapainottanut takavanteet ja renkaat siihen suoraan. Ei hirveästi heitä ja kun yhdistelmään tyrkkää vetopakan jne, niin se 5 gr sinne tai tänne on täysin epäolennaista. Etusen sitten kunnolla joka kerta. Jos on kiiru, niin kannattaa laitella etuvanteisiin valmiiksi teipit (samaa väriä kuin vanne, niin ei erota edes koko teippiä, ainakin mun pyörä on aina niin paskainen ettei varmasti erota) ja siihen sitten painot lätkii. Pihinä ja etenkin köyhänä laitan aina myös teipin painojen päälle, niin voi käyttää samoja painoja vuodesta toiseen.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Teemu Tanila - 08.05.12 - klo:16:08
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.05.12 - klo:15:59
Itse olen tasapainottanut takavanteet ja renkaat siihen suoraan. Ei hirveästi heitä ja kun yhdistelmään tyrkkää vetopakan jne, niin se 5 gr sinne tai tänne on täysin epäolennaista. Etusen sitten kunnolla joka kerta. Jos on kiiru, niin kannattaa laitella etuvanteisiin valmiiksi teipit (samaa väriä kuin vanne, niin ei erota edes koko teippiä, ainakin mun pyörä on aina niin paskainen ettei varmasti erota) ja siihen sitten painot lätkii. Pihinä ja etenkin köyhänä laitan aina myös teipin painojen päälle, niin voi käyttää samoja painoja vuodesta toiseen.

Mulla on myös vanteet tasapainotettu mutta toistaiseksi jaksellu tasapainotella renkaiden kanssakin. Mun kokemuksen mukaan n. 100g tai hieman yli heitto takarenkaassa alkaa tuntua tärinänä eli siinä mielessä painoja ei välttämättä kyllä tarvi jos vanne on tasapainossa eikä rengas ole mikään poikkeusyksilö. Yleensä se rengas tuntuu vaativan about 20-60g että saa tasapainoon. Etunen tosiaan taitaa olla herkempi tasapainon kanssa, jos se vaatii paljon painoja niin kannattaa myös jakaa molemmille puolille vannetta.

Teemu
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Raaseri - 08.05.12 - klo:16:37
Pakko kai kirjoittaa tähänkin. Sekä SBK että MotoGP varikoilla rengaspalvelu kuuluu asiaan. Ts tiimit rahtaa vanteet rengasvalmistajan rekkaan ja saa uusilla kumeilla takas. Mitä tapahtuu tiimin pilttuussa, ne repii rengasvalmistajan laittamat painot huitulaan ja puntittaa 2,5g tarkkuudella uusiksi. Miksiköhän. Olipa yksi suomalainenkin aikanaan palkattu Klaffi-tiimiin tekemään nimenomaan tämä asia (toki muitakin hommia oli).

Radalla epätasapainoa ei huomaa, koska nopeus muuttuu jatkuvasti. Sama asia kuin autolla, vapina ja tutina tuntuu jollain tietyllä nopeudella. Esim jääratapyörässä puntituksella huiput nousi liki 20km/h. On täyttä järjenköyhyyttä olla näkemättä vaivaa puntituksessa ja uhrata satoja euroja renkaisiin. Sillä ON vaikutusta asiaan onko se puntissaan vai ei. Ja rataspakka pyörii oman laakerinsa varassa ja on huomattavan pienikehäinen, joten sen vaikutus on todellakin pieni.

Ainakin Dunlopeilla takavanteeseen saa laittaa 20-80g, eikä ne suinkaan mene samaan kohtaan vaikka venttiilimerkkiin kumin kohdistaakin.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Jukka_R - 08.05.12 - klo:17:41
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 08.05.12 - klo:16:37
Esim jääratapyörässä puntituksella huiput nousi liki 20km/h.

Ilmankos ne menevät Motoparkissa heittämällä ohi pääsuoralla :)
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Raaseri - 08.05.12 - klo:19:47
Huono esimerkki, koska vannelukkojen kanssa heitto on hurja. Mutta pointti on oikea. Mopolla ei juuri tasanopeutta radalla ajeta, eroa on vaikea huomata. Mutta jos sen eron tuntee stongissa etusessa, vaikuttaa se ihan samalla tavalla takaa. Hanurilla sitä ei vaan tunne.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Jukka_R - 09.05.12 - klo:03:50
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 08.05.12 - klo:19:47
Huono esimerkki, koska vannelukkojen kanssa heitto on hurja. Mutta pointti on oikea. Mopolla ei juuri tasanopeutta radalla ajeta, eroa on vaikea huomata. Mutta jos sen eron tuntee stongissa etusessa, vaikuttaa se ihan samalla tavalla takaa. Hanurilla sitä ei vaan tunne.

Mä nyt ymmärrän tekniikasta yhtä paljon kuin Tukiainen seksikkäistä tanssiliikkeistä, mutta öljyt vaihdan 500 km välein ja jos aikaa on (mulla ei juurikaan muuta ole) niin olen sekä etusen että takasen tasapainottanut. Kerran joku Kemoralla avustikin. Ihmettelin kun pääsuoralle lähtiessä poskihampaista lähti paikat ja suuhun jäänyt kahvikerma muuttui vaahdoksi. Joku hassuttelija oli laittanut 150 gr limppuja etuvanteeseen. Tosi hauska pila. Harmi ettei kukaan ilmoittautunut.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: murmela - 09.05.12 - klo:09:24
Yks hifistelypontti asiaan on ett jos se etu- tai takapyörä on vähänkin epätasapainossa, niin vaimennin joutuu vaimentamaan sitäkin liikettä ja kuumenee turhaan.
Samoin rengas elää turhaan, ja pitokin on karvan verran heikompi.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Juha_K - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimajälkiä vanteeseen. :)
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: bro - 28.06.12 - klo:00:14
Itse tasapainotan renkaat joka kerta. Jesarikiinnitys vanteiden värisellä teipillä on huippukätevä ja tyylikäs ratkaisu painojen kiinnittämiseen :D

Katsokaa sitten pelkästä vanteestakin se raskain kohta, mulla ei ainakaa kahdessa viimeisimmässä mopossa ole ollut venttiilin kohdalla.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimäjälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: app - 28.06.12 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimäjälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.

Varmasti pysyy. Keskipakovoima on mielenkiintoinen termi, sitä kun ei oikeasti ole edes olemassa.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: app - 28.06.12 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimäjälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.

Varmasti pysyy. Keskipakovoima on mielenkiintoinen termi, sitä kun ei oikeasti ole edes olemassa.

Keskipakovoima on termi, jota käytetään yläasteella, kielletään käyttämästä lukiossa ja yliopistossa kerrotaan, että pitäisi puhua keskeiskiihtyvyyden aiheuttamasta näennäisvoimasta, mutta keskipakovoima on puhekielessä helpompi termi.  knuppel_2
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: app - 28.06.12 - klo:09:04
???
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: app - 28.06.12 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimäjälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.

Varmasti pysyy. Keskipakovoima on mielenkiintoinen termi, sitä kun ei oikeasti ole edes olemassa.

Keskipakovoima on termi, jota käytetään yläasteella, kielletään käyttämästä lukiossa ja yliopistossa kerrotaan, että pitäisi puhua keskeiskiihtyvyyden aiheuttamasta näennäisvoimasta, mutta keskipakovoima on puhekielessä helpompi termi.  knuppel_2

Niin, ja ammattikorkeakoulussa, vai mikä w nykyään lienee (ex tekninen opisto) samma här ass_1
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Juha_K - 28.06.12 - klo:10:10
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimajälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.

Juu, sitä mä ajattelin kanssa, että ei se sieltä kovin herkästi lennä pois. Kadulla kun tulee myös ajettua niin ei ole sen takia tullut käytettyä jessemenetelmää. Nyt kun tulee käytettyä slicksejä toisella vanteella, niin voisi alkaa tekeen tasapainotukset tuolla tavalla. :)
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Jukka_R - 28.06.12 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:23
Keskipakovoima on termi, jota käytetään yläasteella, kielletään käyttämästä lukiossa ja yliopistossa kerrotaan, että pitäisi puhua keskeiskiihtyvyyden aiheuttamasta näennäisvoimasta, mutta keskipakovoima on puhekielessä helpompi termi.  knuppel_2

Ja lehdissä kirjoitellaan usein henkilön syyllistyneen surmaan ja puhutaan surmaajista, vaikka surmasta tuomitaan Suomessa äärimmäisen harvoin, pääsääntöisesti murhasta (murhaaja), taposta (tappaja), lapsensurmasta silloin tällöin ja kuolemantuottamuksista ja törkeistä vastaavista myöskin usein. Surmasta tietääkseni ei edes joka vuosi tuomita ketään, muutama tapaus vuosikymmenessä.

Ammattiterminologia on ammattiterminologiaa ja puhekieli puhekieltä. Minulle pateettinen tarkoittaa mahtipontista, anglismien raiskaamille taasen säälittävää.

Tarkempaan filosofiseen tarkasteluun kun siirrytään, niin ei olekaan enää aivan varmaan ollaanko me ylipäätään olemassa vaiko ei. Allekirjoittanut ymmärtää termin keskipako(is)voima siten, että kun joutuu pyörivään härveliin niin posket pullottaa jos ovat sivusuuntaan ja härveli kieppuu niin paljon että oksu tulee. Veikkaisin, että valtaosa tämänkin lukijoista pääsee juuri ja juuri kartalle mistä kyse kun puhutaan keskipakovoimasta ja jos kerrotaan pyörän painavan 160 kg, niin se riittää minulle enkä jaksa pohtia sitä painaako pyörä tuon verran vai johtuuko se painovoimasta joka täällä on hieman eri kuin päiväntasaajalla Marsista puhumattakaan. Mustassa aukossa mun mopossa menisi varmaan renkaat lyttyyn vaikka en tiedä onko siellä painovoimaa vai imuvoimaa vai ehkä Jeesus.

Jotta liippaisi edes vähän asiaa, niin mä laitan painot teipillä kiinni ja toisen suojaksi päälle. Kertaakaan ei ole irronneet näiden vuosien aikana ja vanne säilyy siistinä.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: murmela - 28.06.12 - klo:12:13
Musta jesse ei pysyny vanteessa kiinni ku mopo oli kuomukärryssä ja kärry ulkona +30 auringonpaisteessa. Tipahti painot vanteesta.

Hopeinen jesse on pysyny 99,5%. Juhannuksen kemorakeikalla alko teippi antaan periks/ painot hieman luikerteleen irti. Oiskohan syynä ollu joko paskanen vanne teippiä laittaessa, tai sit ketjuöljyä päässy johki teipin väliin, tai vanne sen verran lämpönen. Emt.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Raaseri - 28.06.12 - klo:12:40
On jesseä ja on"jesseä". Laatujesse on suunniteltu kestämään välikatoissa Etelä-Euroopan paahtavan auringon alla olevissa ilmastointiputkissa 15+ vuotta. Omakin tumma tiilikatto nostaa Suomen helteissä +50 asteeseen välikaton ilman.

Tässäkin taas taitaa se hyvä ja halpa olla eri paketeissa, värin en usko vaikuttavan.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: app - 28.06.12 - klo:13:04
Edellisen vahvistan kokemuksesta. Ilmastointiasentajat joutuivat piilottamaan jesensä työmailla, kun laatutietoiset näpistelijät pöllivät aina teipit, kun kahvilla kävivät.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: Jukka_R - 28.06.12 - klo:13:45
Harmaa K-Raudasta ostettu halpisteippi jättää liimat pyörään eikä pidä kuumalla. Kalliimpi mitä liekään musta kestää isältä pojalle ja lähtee vanteesta ja pyörän katteista jälkiä jättämättä. Sen jälkeen kun on tinnereillä ja lasoleilla puoli päivää pyörää runkannut niin oppii olemaan säästämättä teipin laadussa.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: TommoKe - 28.06.12 - klo:19:02
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 28.06.12 - klo:13:45
Harmaa K-Raudasta ostettu halpisteippi jättää liimat pyörään eikä pidä kuumalla. Kalliimpi mitä liekään musta kestää isältä pojalle ja lähtee vanteesta ja pyörän katteista jälkiä jättämättä. Sen jälkeen kun on tinnereillä ja lasoleilla puoli päivää pyörää runkannut niin oppii olemaan säästämättä teipin laadussa.

Töissä käytämme liiman poistoon Kiillon Presstech L sprayta ja PRF:n vastaavaa tuotetta. Hyvin lähtee liimat pois, vähän vanhemmatkin. Ei vie kiiltoa maalipinnasta tai muutakan haittapuolta. Ja tuoksuu mukavasti sitruunalle. Suosittelen.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: app - 28.06.12 - klo:19:42
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 28.06.12 - klo:19:02
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 28.06.12 - klo:13:45
Harmaa K-Raudasta ostettu halpisteippi jättää liimat pyörään eikä pidä kuumalla. Kalliimpi mitä liekään musta kestää isältä pojalle ja lähtee vanteesta ja pyörän katteista jälkiä jättämättä. Sen jälkeen kun on tinnereillä ja lasoleilla puoli päivää pyörää runkannut niin oppii olemaan säästämättä teipin laadussa.

Töissä käytämme liiman poistoon Kiillon Presstech L sprayta ja PRF:n vastaavaa tuotetta. Hyvin lähtee liimat pois, vähän vanhemmatkin. Ei vie kiiltoa maalipinnasta tai muutakan haittapuolta. Ja tuoksuu mukavasti sitruunalle. Suosittelen.

Tässä luotan ammattilaisen kirjoitukseen. Pitääkin hankkia tätä.
Otsikko: Vs: Vanteiden tasapainotus
Kirjoitti: slowrider - 28.06.12 - klo:20:13
Jo ihan motonetin tms hyllyltä kun valitsee sen halvimman jessen tilalle gorilla-merkkistä teippiä, niin ero on hurja. Liima ei tosiaan tartu ja pysyy huomattavasti paremmin. Ja värivalikoimaakin on jonkinverran. Varmaan noita on parempiakin, mutta noita löytyy monesta ihan peruskaupasta