MP-Rata

RATAKALUSTO => Modit => Aiheen aloitti: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42

Otsikko: Lithium akkua
Kirjoitti: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.

Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Lauri - 16.05.12 - klo:10:25
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.
3 ratapäivän kokemuksella ainakin tuo Stormin myymä Ultrabatt (219e) on ihan pätevä. Hieman orkkista pienempi ja paljon kevyempi. Kierrosaikaan ei vaikuttanut, mutta kun jokatapauksessa piti uusi ostaa, niin oli aika pieni lisäinvestointi vakioakkuun verrattuna.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Raaseri - 16.05.12 - klo:13:54
Mä ostin ebaystä A123-kennot korvallisina ja tinasin itse kaasujuottimella kasaan. En toki jättänyt pelkkien korvien varaan, vaan lisäsin jokaiseen väliin erillisen tinattavan sillan. Korvalliset oli saman hintaisia kuin korvattomat, oli oikea valinta koska korvista oli helppo tehdä eka kasaus, johon sitten lisätä tuo silta. Työkuluja en laske, varmaan kolme-neljä tuntia tuli turattua. Työkuluja en siksi että se oli vain menetettyä sohva-aikaa. Kustannuksin tätä ei kuitenkaan pysty perustelemaan, vaan silloin kannattaa ostaa valmis. Toimii tämäkin ja maksoi yhteensä 83€.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Raaseri - 16.05.12 - klo:15:54
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 16.05.12 - klo:13:54
Mä ostin ebaystä A123-kennot korvallisina ja tinasin itse kaasujuottimella kasaan. En toki jättänyt pelkkien korvien varaan, vaan lisäsin jokaiseen väliin erillisen tinattavan sillan. Korvalliset oli saman hintaisia kuin korvattomat, oli oikea valinta koska korvista oli helppo tehdä eka kasaus, johon sitten lisätä tuo silta. Työkuluja en laske, varmaan kolme-neljä tuntia tuli turattua. Työkuluja en siksi että se oli vain menetettyä sohva-aikaa. Kustannuksin tätä ei kuitenkaan pysty perustelemaan, vaan silloin kannattaa ostaa valmis. Toimii tämäkin ja maksoi yhteensä 83€.

Lisättäköön nyt vielä että kukaan tän foorumin kuskeista ei kierrosajoissa huomaa sitä 1-3kg painonsäästöä joka tällä saadaan. Iltanuotioilla ja saunassa toki mittaamattoman arvokas tieto respektin haussa. Omani laitoin ensisijaisesti sen takia että antaa ulos käynnistysvirtaa huomattavasti isoa normiakkua enemmän.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: app - 16.05.12 - klo:20:18
Laitoin kanssa talvella. Yhteensä ~300,-  laturin kanssa. Huoltovappa, eikä tarvitse talvella pelailla latausten kanssa. painoa pois 2,5 kg (punnittu). Joo ei huomannu middää.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 24.07.12 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.
Olikkonä se sä, joka just mainosti mulle alastarossa ett toi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html
toimii tonnisessakin hyvin?

Itsehän suunnittelen jo step2:sta, vaikka ykköstäkään en oo saanu tehtyä:
Eli mopoon joku, esim kaks tommosta 41 gramman akkua (2.78USD/kpl! + kulut 5.99USD ) sarjaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14075__ZIPPY_Flightmax_700mAh_6_6V_5C_LiFePo4_Reciever_Pack.html
Ja sit mopon kylkeen naarasplugit johon saa käynnistyksen ajaksi tuon 4.2Ah akun.

Eli alle sadan gramman akku, ois vähän hifi-race.  tongue_2
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Tomppa - 24.07.12 - klo:17:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.07.12 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.
Olikkonä se sä, joka just mainosti mulle alastarossa ett toi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html
toimii tonnisessakin hyvin?

Joo, R1 on pelittänyt tolla nyt 8 ratapäivää erinomaisesti.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: JULLE - 06.03.13 - klo:11:50


Moponi (GSXR 1000 2010) akku sanoi sopimuksen irti ja nyt tilalle pitäisi hankkia uusi.

Kysymys;

Kannattaako tilalle hankkia perusakku;
K12V 8,7Ah Mitat: pit. 150 x lev. 90 x kork. 105mm (+-) (Sama kuin YTX12A-BS)
Kuivavarattu huoltovapaa akku, hapotettava ennen käyttöönottoa. Akkuhappo toimitetaan akun mukana erillisessä patruunassa.
= 66,00 € (Storm)

VAI

Kevyempi Litium-akku;
Shorai Litium-Akku 12V 14Ah A-Navat, Kotelo 1 
= 133,00 € (Storm)

-Vaatiiko tuo litium-akku jonkun erikoisen laturin?
-Pelittääkö se katuajossakin?
-Joku pelotteli että tollanen voi olla vikaherkkä ja syttyä herkästi palamaan --> jolloin lähes mahdoton sammuttaa..?

Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Raaseri - 06.03.13 - klo:12:07
Akku ei meistä ketään tee nopeammaksi tällä foorumilla (pl ehkä Wehnä). Näen oikeastaan kaksi pääsyytä akkujen vaihtoon.

1. Kilpurin rakennus kisavoittoja ajatellen, jolloin mopo rakennetaan minimipainoon. Usein jopa alle, jolloin lisäpaino saadaan optimaalisemmin sijoiteltua. Katumopossa aika se ja sama, kun joka tapauksessa kevennys on korkeintaan prosentin luokkaa mopon painosta, kuskin kanssa painonsäästö on puolen prossan luokkaa.

2. Starttikyky. Uudemmat esim A123-kennot purkavat merkittävästi perinteisiä akkuja suuremmalla teholla. Tämä helpottaa erityisesti isoja 1- tai 2-mukisia koneita käynnistyksessä.

Joten jos tuo auttaa henkisesti tuntemaan itsensä vahvemmaksi, ilman muuta kevyt. Jos taas kuudellekympille on muutakin käyttöä, laittaisin normaalin. En jaksa uskoa että tuleensyttymiset jne on kovin iso riski enää ja porukat on jo vuosia normaalisti noita käyttäneet.



Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: T1mppa - 06.03.13 - klo:13:30
Itse ostan geeliakun. On hieman enemmän varauskykyä. Tuossa sinun kokoluokassa aika marginaalinen, mutta vähän isommissa on jo tuntuvampi ero.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Akku/Geeliakut-moottoripyoriin-ja-skoottereihin-80810/

Sulle vaikka koodi 80816. Hinta 40Eur. Varauskyky 9 Ah.
Jos Biltema on kaukana, niin ei sitä vartavasten kannalta lähteä. Hyvin ne normiakutkin toimii.

Itselläni oli aikoinaan krossimönkkäri, jossa oli Bilteman geeliakku. Todella kovaa räminää ja tärinää akku kesti moitteetta. Ei ollut ikinä mitään pahaa sanomista akusta.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Mikko K. - 06.03.13 - klo:19:34
Omissa laitteissa (crossi, suzuki) oon menny ihan bilteman tarjoomalla. Hyvin on toiminu, lähtee käyntiin ja investointi on luokkaa 20-40€.
Toisaalta harrastukseen sijoitettu euro ei mene ikinä hukkaan, joten jos painonsäästö kiinnostaa niin kalliimpaa vaan tilalle.


Sitten vielä toisenlaista ajatusmallia. Jos kropassa on vielä ylimääräistä geeliä (rasvaa) mukana, tarkoittaa yhden painokilon pudotus keskimäärin noin 7000 kcal miinusta. Viikon aikana tämä tekisi siis noin 1000 kcal per päivä miinusta. Jos normaalisti tulee syötyä vaikka 2500kcal päivässä, tarkoittaa laiduttaminen 40% säästöä ruokakuluissa.

300€ kuukausikulutus ruokaan x 40% tekee siis jo 120€ säästöä kuussa, jolla saa kilon pois, joka ei näy punnituksissa. Tämän lisäksi säästöillä ostaa hyvät jarrupalat ja tankin bensaa.

T: persaukinen virittäjä :D
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: app - 06.03.13 - klo:22:14
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 06.03.13 - klo:19:34
Omissa laitteissa (crossi, suzuki) oon menny ihan bilteman tarjoomalla. Hyvin on toiminu, lähtee käyntiin ja investointi on luokkaa 20-40€.
Toisaalta harrastukseen sijoitettu euro ei mene ikinä hukkaan, joten jos painonsäästö kiinnostaa niin kalliimpaa vaan tilalle.


Sitten vielä toisenlaista ajatusmallia. Jos kropassa on vielä ylimääräistä geeliä (rasvaa) mukana, tarkoittaa yhden painokilon pudotus keskimäärin noin 7000 kcal miinusta. Viikon aikana tämä tekisi siis noin 1000 kcal per päivä miinusta. Jos normaalisti tulee syötyä vaikka 2500kcal päivässä, tarkoittaa laiduttaminen 40% säästöä ruokakuluissa.

300€ kuukausikulutus ruokaan x 40% tekee siis jo 120€ säästöä kuussa, jolla saa kilon pois, joka ei näy punnituksissa. Tämän lisäksi säästöillä ostaa hyvät jarrupalat ja tankin bensaa.

T: persaukinen virittäjä :D

Mulle sanoi pihtimittauksen jälkeen, pari vuotta sitten mattotestin tekijä, että nyt olet jo aavistuksen liian kuivassa kunnossa. Rasvaprosentti oli hiukan alle 5. Ei auttanut muu kun ostaa litiumakku ja laturi. Maksoivat ~250,-. Muistaakseni 2.5 kiloa keveni, mutta kuten yllä todettu moneen kertaan, halvimmalla pääsee kun opettelee ajamaan. Kuulemma paras keino myös pudottaa kierrosaikoja.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Mikko K. - 06.03.13 - klo:22:47
Noilla rasvoilla ei tosiaan jää enää vaihtoehtoja. 100€/kg. Ei alkuunkaan kalliita kiloja, jos vertaa esim. eksoottisiin katteisiin tai titaani pultteihin. Ihan harrastuksen kannalta tuo mopon laihduttaminen on kyllä ihan hauskaa ajan ja rahan kulua, josta ei haasteet lopu ihan heti kesken. Eiköhän se tauti tartu tänne kun joskus saan aikaseks hommattua kilvettömän.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: pasiplus - 09.03.13 - klo:22:24
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.
Ultrabatterystä on kokemusta, r6:ssa pelaa se keskikokoinen ihan ok mutta starttaa huonommin kuin isommalla ultrabatteryllä tai alkuperäisakulla.
S1000rr:ä suurin ultrabattery toimii moitteetta. Vaatii oman laturin, tavallisella ei lataa, mulla on optiman ko.akuille tarkoitettu laturi ja paketissa tuli mukana pyörään kiinnitettävä lataustöpseli myös ja toiseen pyörään ostin stormilta varaosana toisen töpselin, olisko ollut 10€.
Akut n. 220€ keskikoko, iso n.250 ja laturi n.115€. Ei ne kierrosaikoihin vaikuta, ovatpahan helpompia asentaa ja kevyempiä.
R6:a oli aluksi pikkuinen ja kevyt lifepo-akku ties miltä valmistajalta alta satasella; starttasi tosi nihkeästi ja kuumeni lujasti ajossa,ihan paska. Sellaisiin ei ainakaan kannata kajota.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Eskil - 13.03.13 - klo:20:54
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 06.03.13 - klo:11:50



Kevyempi Litium-akku;
Shorai Litium-Akku 12V 14Ah A-Navat, Kotelo 1  
= 133,00 € (Storm)

-Vaatiiko tuo litium-akku jonkun erikoisen laturin?
-Pelittääkö se katuajossakin?
-Joku pelotteli että tollanen voi olla vikaherkkä ja syttyä herkästi palamaan --> jolloin lähes mahdoton sammuttaa..?

... Mulla on Shorain akut käytössä sekä katu- , että ratalaitteessa. Toimii pirun hyvin ja ikinä ei ole Honda lähteny niin hyvin käyntiin, kuin tolla akulla. Shorai laturi käytössä myös ja toimii moitteettomasti. Ebaysta tilannu omani...
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Eskil - 13.03.13 - klo:21:50
... Ja just kattelin noita Stormin hintoja, niin ei maksa vaivaa tilata jenkeistä/ebaysta...
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: JULLE - 14.03.13 - klo:19:50
Lainaus käyttäjältä: Eskil - 13.03.13 - klo:21:50
... Ja just kattelin noita Stormin hintoja, niin ei maksa vaivaa tilata jenkeistä/ebaysta...

Hain ton normi version. Kalliimpi on kuulemma aina tilaus tavaraa.

Rata-projektin budjetti muutenkin venyny sen verran ettei pysty laittaa kaikkiin osiin tota "pikku extraa" jotta sais vielä vähän paremman..
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 05.03.14 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:05
Taas oli joulu!
Mikä akku?
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Damsku - 05.03.14 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:05
Taas oli joulu!
Mikä akku?

http://a123rc.com/goods-131-Free+Shipping+Motorcycle+starter+Battery+lifepo4+A123+system+ANR26650M1A+12V46AH+4S2P.html (http://a123rc.com/goods-131-Free+Shipping+Motorcycle+starter+Battery+lifepo4+A123+system+ANR26650M1A+12V46AH+4S2P.html)

Varmaan sama mitä ebay:ssa myydään vähän kalliimmalla.

http://www.ebay.com/itm/8-cell-A123-motorcycle-start-battery-13-2v4-6ah-12v-new-With-quick-disconnect-/190861625851?pt=US_Rechargeable_Batteries&hash=item2c703d49fb (http://www.ebay.com/itm/8-cell-A123-motorcycle-start-battery-13-2v4-6ah-12v-new-With-quick-disconnect-/190861625851?pt=US_Rechargeable_Batteries&hash=item2c703d49fb)
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 05.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:05
Taas oli joulu!
Mikä akku?
a123rc.com ANR26650M1A (http://a123rc.com/goods-131-Free+Shipping+Motorcycle+starter+Battery+lifepo4+A123+system+ANR26650M1A+12V46AH+4S2P.html)
Ainoo miinus ett nois ei oo balansointipiuhaa.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: tamik87 - 05.03.14 - klo:20:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:05
Taas oli joulu!
Mikä akku?
a123rc.com ANR26650M1A (http://a123rc.com/goods-131-Free+Shipping+Motorcycle+starter+Battery+lifepo4+A123+system+ANR26650M1A+12V46AH+4S2P.html)
Ainoo miinus ett nois ei oo balansointipiuhaa.

Ehdin jo innostua.. Mikä on balansointipiuha?





Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Damsku - 05.03.14 - klo:20:47
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:05
Taas oli joulu!
Mikä akku?
a123rc.com ANR26650M1A (http://a123rc.com/goods-131-Free+Shipping+Motorcycle+starter+Battery+lifepo4+A123+system+ANR26650M1A+12V46AH+4S2P.html)
Ainoo miinus ett nois ei oo balansointipiuhaa.

Mitäpä niillä kun ei ole balansoivaa laturiakaan. :) Ihan positiivisia kommentteja foorumeilta löytyy toimivuudesta ilman balansointiakin.. Toimii sen aikaa kun toimii, eipä ollu kallis. Kunhan ei polta pyörää mennessään.

Balansointipiuhat on siis sitä varten kun kaikki kennot ei välttämättä tyhjene/lataudu tasaisesti, joten pitkällä aikavälillä kennojen välille tulee jännite-eroja.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Juha_K - 05.03.14 - klo:21:07
Ne piuhat on helppo kolvata sinne itse. Mä ostin tällaisen laturin. Sama tuote kuin Ballistic laturi, mutta ilman 40egen Ballistic tarraa.

(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/osat/2013-11-05-816_zpsd11288ba.jpg)
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.03.14 - klo:20:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.03.14 - klo:20:05
Taas oli joulu!
Mikä akku?
a123rc.com ANR26650M1A (http://a123rc.com/goods-131-Free+Shipping+Motorcycle+starter+Battery+lifepo4+A123+system+ANR26650M1A+12V46AH+4S2P.html)
Ainoo miinus ett nois ei oo balansointipiuhaa.

Ehdin jo innostua.. Mikä on balansointipiuha?

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html)
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: marko_ - 05.03.14 - klo:21:21
Yks tommonen 4200mah riittää käynnistämään tonnarinki?
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 05.03.14 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 05.03.14 - klo:21:21
Yks tommonen 4200mah riittää käynnistämään tonnarinki?
Kuten sanoin: Toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa.
Nimellisesti tuossa on 168A käynnistysvirtaa, eli 2016W@12V. Kusiaisessa on tyypillisesti joku 600-700W startteri ja tonnarissa vähä isompi. Eli ilosesti pyörii.
Lifepon suurin etu vs lyijyakku on nimenomaan huomattavasti suurempi kyky sekä vastaanottaa että antaa virtaa, pienestä koosta huolimatta. Ja sen takia jännite pysyy ylhäällä, kun taasen lyijyakkujen ongelma on nimenomaan se että jännite tahtoo notkahtaa vaikka virtaa löytyy ja kone pyörii. Fyysisesti toi on noin neljäsosa kyykyn lyijyakusta. Painoltaan murto-osa.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: marko_ - 05.03.14 - klo:22:16
Joo,halusin vaa varmistaa vielä.
Tässä miettiny just että riittäiskö tuo 4200mah akku.
Kai se on sitten tilattava.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:23
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 05.03.14 - klo:22:16
Joo,halusin vaa varmistaa vielä.
Tässä miettiny just että riittäiskö tuo 4200mah akku.
Kai se on sitten tilattava.
Kaverin Ducati ei oikein jaksanut lähteä käyntiin 8-kennoisella (Ballistic) ja vaihtoi sitten isompaan akkuun. Tosin siinä on aika korkeat puristukset jne...

Muoks. Vai oliko jopa niin, että edes 12-kennoinen ei oikein riittänyt. Rivi kilosiin suositellaan kuitenkin vähintään 8-kennoista.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 05.03.14 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:23
Kaverin Ducati ei oikein jaksanut lähteä käyntiin 8-kennoisella ja vaihtoi sitten isompaan akkuun. Tosin siinä on aika korkeat puristukset jne...

Muoks. Vai oliko jopa niin, että edes 12-kennoinen ei oikein riittänyt. Rivi kilosiin suositellaan kuitenkin vähintään 8-kennoista.
No se varmaan vähän riippuu myös niitten kennojen koosta ja laadusta?

Ja eräs päinvastainen tarina:
"Haastehan oli ettei Ducati tahtonut edes uudella 175CCA akulla tärähtää tulille, kevyin mahdollinen vauhtipyörä toi ko ominaisuuden. Ei vaan massa riitä pyörivissä ja puristustahdit hyydytti starttia.
Vakioakku oli ollut yön latauksessa, mutta ei lähtenyt. Sitten 6kg sammutin lähelle, A123 tekele paikalleen ja starttia. Tärähti heti tulille. Joten ainakin virtaa tulee ulos. Ei pysty sanomaan edes miten hyvin pyörittää, kun lähtee ihan heti käyntiin."
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:56
^Ballistic akut kyseessä, eli ei mitään Kiinan kopioita. Mopo on 1098 Ducati, joku Cuda special viritys. :)
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 05.03.14 - klo:23:37
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:56
^Ballistic akut kyseessä, eli ei mitään Kiinan kopioita.
En välttämättä menis vannomaan... "Each Ballistic Performance Component Battery is assembled by hand in the USA"
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Juha_K - 05.03.14 - klo:23:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:23:37
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:56
^Ballist AAWic akut kyseessä, eli ei mitään Kiinan kopioita.
En välttämättä menis vannomaan... "Each Ballistic Performance Component Battery is assembled by hand in the USA"
Näin on, ne käyttää Kiinan A123 versioita ja nauramatta pyytävät 200 taalaa akusta.  peukku_1
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 05.03.14 - klo:23:54
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:23:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:23:37
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:56
^Ballist AAWic akut kyseessä, eli ei mitään Kiinan kopioita.
En välttämättä menis vannomaan... "Each Ballistic Performance Component Battery is assembled by hand in the USA"
Näin on, ne käyttää Kiinan A123 versioita ja nauramatta pyytävät 200 taalaa akusta.  peukku_1
Niinno, eksä just ite sanonu että Ballisticin 8 ja 12 kennonen ei jaksanu startata.
8-kennoselle luvataan 274A (3,3kW) ja 12-kennoselle 410A (4,9kW), eikä ne silti saanu mopoo käyntiin. Ihan vaan noin niinku vertailuks, ett saa olla aika iso diisseli että se startti vaatii tommosia tehoja. Eli mun mielestä jossain nyt vähän mättää.......
Mut kyl niil ihan hienot webbisivut on ja paaaaaaljon myyntitekstiä siel.   peukku_1
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: raukkis - 07.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html)

Tarviiko tuo ny jonku erilaisen laturin? Latureita löytyy erilaisia lidlin "älylaturista" rc akkujen peruslaturiin. Mutta mitään balansointilaturia ei oo.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 07.03.14 - klo:22:08
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html)

Tarviiko tuo ny jonku erilaisen laturin? Latureita löytyy erilaisia lidlin "älylaturista" rc akkujen peruslaturiin. Mutta mitään balansointilaturia ei oo.
Juu, tarvi, balansointilaturin, ja mielummin vielä LiFePo aka LiFe, koska LiPo on sit taas vähä eri latauskäppyrä.

Jos ny en ihan väärin muista, niin toi on aika suosittu:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html)
Ainoo miinus tossa on että vaatii viel 12V(11...17V)-powerin.
Mut muutoin tos on vissiin ihan kaikki mitä voi vaan kuvitella.

Tai sit ostaa tommosen:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html)
Ja vaan tsekkaa ne jännitteet, ja käy kaverilla balansoimassa kerran vuodessa.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: raukkis - 08.03.14 - klo:08:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.14 - klo:22:08
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html)

Tarviiko tuo ny jonku erilaisen laturin? Latureita löytyy erilaisia lidlin "älylaturista" rc akkujen peruslaturiin. Mutta mitään balansointilaturia ei oo.
Juu, tarvi, balansointilaturin, ja mielummin vielä LiFePo aka LiFe, koska LiPo on sit taas vähä eri latauskäppyrä.

Jos ny en ihan väärin muista, niin toi on aika suosittu:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html)
Ainoo miinus tossa on että vaatii viel 12V(11...17V)-powerin.
Mut muutoin tos on vissiin ihan kaikki mitä voi vaan kuvitella.

Tai sit ostaa tommosen:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html)
Ja vaan tsekkaa ne jännitteet, ja käy kaverilla balansoimassa kerran vuodessa.

Onko tuossa turnigyssä jotain käytännön eroa tuohon juhan malliin http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78 (http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78)

Entä kuinka usein se balansointilataus tarttee tehdä/tarkistaa jos tommoinen laturi on, riittääkö se kerran kaudessa
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Juha_K - 08.03.14 - klo:09:00
^Toi eBay laturi on Kiinan kopio. Ostin omani Hobbyking puljusta. Siellä myydään aitoa ja Kiinan versiota.

Balansoin ekan kerran parin vuoden käytön jälkeen, eikä niissä ollut juurikaan eroja.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: marko_ - 08.03.14 - klo:11:12
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 08.03.14 - klo:08:32
Onko tuossa turnigyssä jotain käytännön eroa tuohon juhan malliin http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78 (http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78)

Tuo on ihan hyvä laturi, oon käyttäny samanlaista RC-akkujen lataamiseen.

Tässä sama laturi mutta tulee virtalähde mukana (http://dx.com/p/imax-b6-2-5-lcd-rc-lipo-battery-balance-charger-100-240v-us-plug-35190#.Uxrdc_l_ujm)

Riippuu akun laadusta kuinka kauan se pysyy balanssissa.

Kennojen jännitteet voi mitata myös yleismittarilla akun tasausliittimestä(liitin mihin menee monta ohutta johtoa).
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 08.03.14 - klo:12:12
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 08.03.14 - klo:08:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.14 - klo:22:08
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html)

Tarviiko tuo ny jonku erilaisen laturin? Latureita löytyy erilaisia lidlin "älylaturista" rc akkujen peruslaturiin. Mutta mitään balansointilaturia ei oo.
Juu, tarvi, balansointilaturin, ja mielummin vielä LiFePo aka LiFe, koska LiPo on sit taas vähä eri latauskäppyrä.

Jos ny en ihan väärin muista, niin toi on aika suosittu:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html)
Ainoo miinus tossa on että vaatii viel 12V(11...17V)-powerin.
Mut muutoin tos on vissiin ihan kaikki mitä voi vaan kuvitella.

Tai sit ostaa tommosen:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html)
Ja vaan tsekkaa ne jännitteet, ja käy kaverilla balansoimassa kerran vuodessa.

Onko tuossa turnigyssä jotain käytännön eroa tuohon juhan malliin http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78 (http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78)

Entä kuinka usein se balansointilataus tarttee tehdä/tarkistaa jos tommoinen laturi on, riittääkö se kerran kaudessa

Mä pistin noi kaikki linkit tolta samasta firmasta vaan sen takia ett jos tilaa sen akun sieltä, niin samoilla postikuluilla tulee ne muutkin.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 08.03.14 - klo:12:18
Oiskohan tossa sopiva virtalähde, jos käyttää vain max 1A tai 2A latausvirtaa:
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-12V-1A-2A-Power-Supply-Plug-EU-Adapter-100-240V-110V-AC-5-5-2-1mm-LED-Strip-/201003034180 (http://www.ebay.co.uk/itm/DC-12V-1A-2A-Power-Supply-Plug-EU-Adapter-100-240V-110V-AC-5-5-2-1mm-LED-Strip-/201003034180)
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: tomik - 08.03.14 - klo:18:51
Mulla on joku tuommonen 5A poweri: http://www.ebay.co.uk/itm/12v-5A-AC-POWER-Adapter-For-MYSTEKY-iMAX-B5-B6-Charger-/320726769547?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item4aacce1f8b (http://www.ebay.co.uk/itm/12v-5A-AC-POWER-Adapter-For-MYSTEKY-iMAX-B5-B6-Charger-/320726769547?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item4aacce1f8b)
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 20.05.14 - klo:19:37
Kävipä tuossa talvella jotta LiFePO4-akku oli mopossa kiinni, ja häly purkanu akun nollaan volttiin.
Säädettävällä virtalähteellä latasin akun ensin 11-12 volttiin ja sen jälkeen vaihdoin laturiksi tavallisen Ctekin mopolaturin, joka lataa max 0.8A virralla. Vahdin koko ajan akun napajännitettä, ja välillä tsekkasin kennojännitteet. Ctekki lopetti lataamisen ku napajännite oli 14,3V. Ja kun LFP-akun max latausjännite on 14.6V, niin sehän sopi ihan ok. Yllätyin siitä että kennojännitteet pysyivät koko ajan lähes identtisinä. Suurin ero oli 2-3 sadasosaa.
Ett hyvin toi 2011 ostettu 500 gramman 35 euron lennokkiakku kukkuu edelleen.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: SMR - 12.03.15 - klo:17:00
Törmäsin tuossa aika mielenkiintoiseen ongelmaan asentaessani litium akun pyörään. Akku on earthx valmistama laadukas 12v 6A litium. Tässähän pitäisi olla kiinteä balansoiti akun sisällä.

Akun asennettua pyörässä alkoi pahat käyntiongelmat.  Noin ~7000rpm alkaa pyörä pätkiä ja saattaa sammua ns kesken vedon. Pyörä käy nätisti tyhjäkäyntiä ja starttaa helposti. Akkuvaihto tehty muutamaan otteeseen, ja känytiongelma ilmenee aina litium akulla.

Sammuttuaan FI valo ilmoittaa ruiskun vikakoodia. Litium akun napajännite 13.8v Alkuperäisellä lyijyakulla pyörä käy nätisti, eikä ongelmia ilmene.

Ymmärtääkseni pyörä ei edes tarvitse akkua käydäkseen vaan ecu ottaa jännitteensäätimeltä virran, mutta voiko litium akun korkeampi napajännite sekoittaa ecun? Ongelma sikäli outo, etten ole vastaavasta aikasemmin kuullut ja litium akkuja jonkinverta jo käytössä. Pyörä ktm smr 450 -13.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 12.03.15 - klo:23:38
Lainaus käyttäjältä: SMR - 12.03.15 - klo:17:00
Törmäsin tuossa aika mielenkiintoiseen ongelmaan asentaessani litium akun pyörään. Akku on earthx valmistama laadukas 12v 6A litium. Tässähän pitäisi olla kiinteä balansoiti akun sisällä.

Akun asennettua pyörässä alkoi pahat käyntiongelmat.  Noin ~7000rpm alkaa pyörä pätkiä ja saattaa sammua ns kesken vedon. Pyörä käy nätisti tyhjäkäyntiä ja starttaa helposti. Akkuvaihto tehty muutamaan otteeseen, ja känytiongelma ilmenee aina litium akulla.

Sammuttuaan FI valo ilmoittaa ruiskun vikakoodia. Litium akun napajännite 13.8v Alkuperäisellä lyijyakulla pyörä käy nätisti, eikä ongelmia ilmene.

Ymmärtääkseni pyörä ei edes tarvitse akkua käydäkseen vaan ecu ottaa jännitteensäätimeltä virran, mutta voiko litium akun korkeampi napajännite sekoittaa ecun? Ongelma sikäli outo, etten ole vastaavasta aikasemmin kuullut ja litium akkuja jonkinverta jo käytössä. Pyörä ktm smr 450 -13.
Onko mahollisuutta kokeilla jollain erimallisella/merkkisellä litiumakulla?
Jos ei toimi, nii sit ollee jännite"ongelma", jos toimii, niin sit ollee "vika" siinä sisäisessä balansserissa, ehkä... Tai jännitteensäädin sekoaa?
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: SMR - 13.03.15 - klo:16:18
Olen alustavasti ollut myyjä liikkeeseen yhteydessä ja ko merkillä aikasempaa ongelmaa ei ole ilmeisesti ollut.

Toisenmerkkistä litiumia en tähän hätään löydä ja Suomeenkin palaan 6vk päästä. Jotenkin tuntuu tuo jännitteensäädin vika oudolle, sillä lyijyakku toimii normaalisti.

Yleensäkkin koko vika aika absurdi vaikka oma tietämys sähköstä jää lähinnä tasolle: Sähkö on sinistä ja tekee kipeää.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 14.03.15 - klo:00:22
Lainaus käyttäjältä: SMR - 13.03.15 - klo:16:18
Jotenkin tuntuu tuo jännitteensäädin vika oudolle, sillä lyijyakku toimii normaalisti.
Ei vika, vaan sekoaa. Jos se on suunniteltu antamaan tiettyä jännitettä ja virtaa, joka on balanssissa lyijyakun nimellisjännitteen kanssa, niin mitä se säädin tuumaa siitä että akun nimellisjännite onkin suurempi ja haukkaa ilosesti virtaa maksimijännitteelläkin? 4-kennosen Lifepo4:n maksimi latausjännite jotain 14,4V. Kyllähän lyijyakunkin latausjännite nousee noihin lukemiin kun akku on täynä, mutta lyijyakku ei juurikaan ota virtaa enää 12,7 voltin jälkeen.
Mutta tosiaankin ihan vaan mutuarpaveikkaus, en tunne jännitteensäätimen sielunelämää sen kummemmin.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: JULLE - 10.04.17 - klo:20:46
Nostellaas taas tätä aihetta kun ainakin itselle on talven jäljiltä ajankohtaista akun vaihto kun aikaisempi vakioakku oli kuollut talven aikana...

Osaako joku (Murmela?) selittää tällaselle täysin turistille, onko tollanen LiFePo akku OK vaihtoehto "katu"&rata-pyörään (GSXR1000) vakio akun sijaan?  Eli hakusessa ei ole seikkailu sähkälaitteiden parissa vaan käyttövarma mopo kesän rientoihin.

Lähinnä kiinnostaa, mitä riskejä tuollasessa akussa voi olla vakio akkuun verraten? Tarvitseeko akkua ladata enemmän kuin vakioakkua? Voiko akku esim. vian syntyessä rikkoa mopon sähköjä tai jopa syttyä palamaan? Onko muuta huomioitavaa?
Ja lopuksi, mistä akku ja laturi kannattaa hankkia? Hobbykingissä molempia näytti olevan useita vaihtoehtoja... Eli suorat linkit akulle ja laturille.

Kiitoksia!
-Julle
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: murmela - 11.04.17 - klo:07:38
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 10.04.17 - klo:20:46
Osaako joku (Murmela?) selittää tällaselle täysin turistille, onko tollanen LiFePo akku OK vaihtoehto "katu"&rata-pyörään (GSXR1000) vakio akun sijaan?  Eli hakusessa ei ole seikkailu sähkälaitteiden parissa vaan käyttövarma mopo kesän rientoihin.
Lifepo-akku on ominaisuuksiltaan ja ominaisjännitteeltään sopiva tavallisen akun korvaajaksi.
Ainoa huono puoli on se että nollakeleissä virranantokyky voi olla heikko. Siihen yksi kikka on pistää ajovalot päälle ja odottaa että akku hieman lämpenee.
Lämpösillä keleillä taasen Lifepon hyvä puoli on se että se antaa paljon enemmän käynnistysvirtaa verrattuna tavalliseen akkuun.

Lainaa
Lähinnä kiinnostaa, mitä riskejä tuollasessa akussa voi olla vakio akkuun verraten?
Omien kokemusten mukaan tommonen lifepo kestää aika huonoa kohtelua. Eli en näe mitään varsinaista riskiä.
Lainaa
Tarvitseeko akkua ladata enemmän kuin vakioakkua?
Ei.
Lainaa
Voiko akku esim. vian syntyessä rikkoa mopon sähköjä
Kaikkihan on mahdollista, mutta en ny äkkiseltään keksi miten tavis ja lifepo eroais ton osalta.
Lainaa
tai jopa syttyä palamaan?
Lifepo-akku ei varsinaisesti syty palamaan, vaan lähinnä kuumenee ja savuaa.
Lipo-akku sitten taasen palaa oikein ilosella ja isolla liekillä ja nopeasti.
Lainaa
Onko muuta huomioitavaa?
Lifepo-akussa kannattaisi olla balansointiliitin. Tosin ilmankin sitä näyttää popula pärjänneen.
Lainaa
Ja lopuksi, mistä akku ja laturi kannattaa hankkia? Hobbykingissä molempia näytti olevan useita vaihtoehtoja... Eli suorat linkit akulle ja laturille.
Haluatko itse viritellä vai olisko suoraan paikoilleen asennettava parempi vaihtoehto?
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: JULLE - 11.04.17 - klo:08:39
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.04.17 - klo:07:38
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 10.04.17 - klo:20:46
Osaako joku (Murmela?) selittää tällaselle täysin turistille, onko tollanen LiFePo akku OK vaihtoehto "katu"&rata-pyörään (GSXR1000) vakio akun sijaan?  Eli hakusessa ei ole seikkailu sähkälaitteiden parissa vaan käyttövarma mopo kesän rientoihin.
Lifepo-akku on ominaisuuksiltaan ja ominaisjännitteeltään sopiva tavallisen akun korvaajaksi.
Ainoa huono puoli on se että nollakeleissä virranantokyky voi olla heikko. Siihen yksi kikka on pistää ajovalot päälle ja odottaa että akku hieman lämpenee.
Lämpösillä keleillä taasen Lifepon hyvä puoli on se että se antaa paljon enemmän käynnistysvirtaa verrattuna tavalliseen akkuun.

Lainaa
Lähinnä kiinnostaa, mitä riskejä tuollasessa akussa voi olla vakio akkuun verraten?
Omien kokemusten mukaan tommonen lifepo kestää aika huonoa kohtelua. Eli en näe mitään varsinaista riskiä.
Lainaa
Tarvitseeko akkua ladata enemmän kuin vakioakkua?
Ei.
Lainaa
Voiko akku esim. vian syntyessä rikkoa mopon sähköjä
Kaikkihan on mahdollista, mutta en ny äkkiseltään keksi miten tavis ja lifepo eroais ton osalta.
Lainaa
tai jopa syttyä palamaan?
Lifepo-akku ei varsinaisesti syty palamaan, vaan lähinnä kuumenee ja savuaa.
Lipo-akku sitten taasen palaa oikein ilosella ja isolla liekillä ja nopeasti.
Lainaa
Onko muuta huomioitavaa?
Lifepo-akussa kannattaisi olla balansointiliitin. Tosin ilmankin sitä näyttää popula pärjänneen.
Lainaa
Ja lopuksi, mistä akku ja laturi kannattaa hankkia? Hobbykingissä molempia näytti olevan useita vaihtoehtoja... Eli suorat linkit akulle ja laturille.
Haluatko itse viritellä vai olisko suoraan paikoilleen asennettava parempi vaihtoehto?


Kiitos Murmela!
Eli nyt tarvittaisiin aivan valmis paketti (akku ja laturi). Taidot riittävät akun lataamiseen.


Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Nitrous - 11.04.17 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE

Telttapatja ja nippuside on toimiva ratkaisu akun kokorajoittuneisuuteen.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Vuorela - 11.04.17 - klo:12:19
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE


Tämmönen lienee helppo vaihtoehto:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/suzuki/gsx-r1000/2010/shorai-litium-akku-12v-18ah-a-navat-kotelo-1/
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: TommoKe - 11.04.17 - klo:13:35
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE


Sinne voi kannattaa otta yhteyttä ja kysyä lähettäsivätkö kumminkin vaikka maarahtina? Hinta on oikea ja tuolta otettiin laturitkin samalla reilu vuosi sitten.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: JULLE - 11.04.17 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 11.04.17 - klo:12:19
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE


Tämmönen lienee helppo vaihtoehto:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/suzuki/gsx-r1000/2010/shorai-litium-akku-12v-18ah-a-navat-kotelo-1/

Juu, olis helppo mutta niin suolasen hintanen että ei pysty.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: JULLE - 11.04.17 - klo:13:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.04.17 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE

Telttapatja ja nippuside on toimiva ratkaisu akun kokorajoittuneisuuteen.

Juu ratkaisu löytyy kyllä mutta olen koittanu välttää noita nippuside yms virityksiä..
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Nitrous - 11.04.17 - klo:17:10
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:13:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.04.17 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE

Telttapatja ja nippuside on toimiva ratkaisu akun kokorajoittuneisuuteen.

Juu ratkaisu löytyy kyllä mutta olen koittanu välttää noita nippuside yms virityksiä..

Ei nippuside ole viritys, se on pulttia kevyempi kiinnitystarvike. 😂
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: wbaum - 11.04.17 - klo:19:18
Hyvinhän se on jo jos nippareilla pärjää...
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Vuorela - 11.04.17 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 11.04.17 - klo:12:19
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE


Tämmönen lienee helppo vaihtoehto:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/suzuki/gsx-r1000/2010/shorai-litium-akku-12v-18ah-a-navat-kotelo-1/

Juu, olis helppo mutta niin suolasen hintanen että ei pysty.


Vastaavia edullisempia löytyy ainakin motonetista ja biltemasta.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Kolmone - 11.04.17 - klo:22:40
Bilheveten Lifepo4-akku (80-174) maksaa 109 eur, jolla voi korvataYuasan YUA-YTZ10S (sopii mm. R6:een ja 600 Gixxeriin jne.).
Onko kenelläkään tästä kokemusta?
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/80-174_man.pdf (http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/80-174_man.pdf)
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Mattirk - 24.02.20 - klo:23:36
S1000RR:n Yuasa tuli tiensä päähän, ei kestänyt edes täyttä kymmentä vuotta, mopokin seissyt vasta reilun vuoden ja heti kyykkäs.. Onks tää kelvollinen: Carpimoton patteri (https://www.carpimoto.com/en-FI/50737_ULT2-Unibat-Lithium-eXtra-BMS-Battery-ULT2.htm), vähän on kaposempi kuin orkkis mutta ei kai sillä mitään väliä. Sanovat tuolla muuten että lähettävät myös Suomeen rekkakyydillä. Vai ostanko vaan lyijyä koska minun ajoilla se akun paino nyt on yks paskan hailee.
Patterista lisää. (https://www.carpimoto.com/Images/Products/Pdf/ULT2-Technical-Data.pdf)
Ja käviskö laturiksi tämmöinen Noco sitäsuntätä (https://www.carpimoto.com/en-FI/46480_G3500EU-NOCO-G3500EU-6V-12V-3-5A-UltraSafe-Smart-Battery-Charger.htm). Laturi tarttis olla semmoinen että sillä latailis myös katumopoa ja vaikka eukon autoa. En nääs kaipaa useampaa nurkkiin pyörimään.
Nocon speksit. (https://no.co/media/nocodownloads/format/g/3/g3500_user_guide_v2.0_f_3-3-17.pdf)
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Jone - 25.02.20 - klo:00:10
Tai miksi tehdä asiasta niin vaikeaa?

https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/sahkoosat/akut/fulbat-litiumakut/
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: Mattirk - 25.02.20 - klo:00:16
Kyllä mä nuo Stormin patterit olen katsonut. 149 euroa en patterista maksa vaikka painaisi gramman ja olisi kullitettu.
Otsikko: Vs: Lithium akkua
Kirjoitti: teemuki - 26.02.20 - klo:11:47
XL-motosta saa Shidoja aika edullisesti.
https://www.xlmoto.fi/shido#?pl&t=1 (https://www.xlmoto.fi/shido#?pl&t=1)

Latauksesta sen verran, että tuollaisen LiFePO-akun saa ladattua ihan hyvin aivan tavallisella lyijyakun älylaturilla (CTek jne.) - se ei tule kuitenkaan aivan täyteen, kun kennojen nimellisjännitteet ovat suuremmat mitä lyijykennoilla, mutta käytännössä sillä ei ole väliä.