MP-Rata

RATAKALUSTO => Modit => Aiheen aloitti: carbon - 10.06.12 - klo:08:42

Kysely
Kysymys: Crashpadit suojasi vai hajotti?
Vaihtoehto 1: Suojasi ja pelasti katteita,yms. ääntä: 20
Vaihtoehto 2: Repi korvakkeita/kiinnikkeitä tai muuta mennessään ääntä: 2
Vaihtoehto 3: Tarttui kiinni ja mopo pyöri ympäri ääntä: 2
Otsikko: Crash Padit
Kirjoitti: carbon - 10.06.12 - klo:08:42
Otin sellaisen pikku kylkiliu`un Bemun kanssa muutama viikko sitten.
Mulla oli siinä SW-MOTECH kaatumatapit. Pyörä kun kaatui vielä putken puolelle, ehti jo euron kuvia mennä paljon ohi.
Tappi pelasti kyllä täydellisesti !! Bemu pyöri n. 720 astetta, eli 2 koko kierrosta n. 10 m halkaisijaltaan, siis kyljellään, ennen kuin sain kytkimeen kiinni.
Pieni naarmu tuli vilkkuun ja vesipumpun suojaan, hyvä ostos myös, eikä mihinkään muualle ! Tappi kului 20 mm.
Siis ei sarviin, putkeen, ei mihinkään muualle. Joten kovasti suosittelen, ainakin noihin pikkuvauhtisiin kaatumisiin, joita mullekin tulee joskus kun noita
oppilas / kurssi / ajokorttinäytöksissä teen.
Nyt tuota nuukana miehenä kysyn, onkohan kenelläkään pelkkää muovi liukupalaa hyllyssä tai mistähän suomi kaupasta noita saa yksitellen...?
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 10.06.12 - klo:21:42
Mä olen tilaillu TÄÄLTÄ (http://shop.sw-motech.com/en/by+products/Protection/Frame+Slider+Kits/index.htm) suoraan.

Myöskin R.M.Heino (http://www.rmheino.fi/) jälleenmyy SWMotechia, sieltä laittanut myös tilaten.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: timppa - 11.06.12 - klo:23:17
Hommaa Esa tällaset: http://www.dragrace.fi/product_info.php?cPath=787&products_id=15036
Parhaat mitä eteen on tullut. Ei taivu kiinnityspultit yms ja varaosat halpoja.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: DeReK - 17.04.13 - klo:23:40
Minkälaisia kokemuksia erilaisista kaatumatateista ratailijoilla on? Ulkomaan foorumilta luin, että varsinaisen tatin kääntöpuolena voi olla nätin low siden sijasta tökkääminen johonkin ja pyörän ympäri meneminen. Vaihtoehdoiksi olen löytänyt oikeastaan noita tatti-tyyppisiä suojia ja vähemmän katteen ulkopuolelle tulevia frame slidereita.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 18.04.13 - klo:08:12
Yhdistin samaan aiheeseen.

Mulla käytössä edellä mainitut SWMotechit, tyytyväinen olen ja suojas hyvin pompussa kanttarin yli, ei tarttunut mihkään kiinni vaan liukui nätisti.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: DeReK - 18.04.13 - klo:08:20
Kiitos Jarska vinkistä. Katsoin tuonne SW-Motechin sivuille ja olisivat kyllä mieleen, mutta eivät näytä tekevän RSV4:een.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Raaseri - 18.04.13 - klo:08:25
Nyt tulee sitten ihan puhdasta mutua. Sanoisin että suurimmassa osassa lippoja, heitän 80%, crashpad pienentää katteisiin jne tulevia vaurioita. Lopuissa pad tökkää. Pahimpia mitä oon nähnyt on nuo voltinheitot, sekä se että ovat repineet moottorin kiinnityspultin mennessään. Melko haastavia korjata nuo rungon ja moottorin korvakkeet. Näitä ihan marginaalitapauksissa.

Itse en pädejä ratamopossa ole käyttänyt, vaan rajoittanut ohjauksen liikettä jolloin stonga ja jalkatappi ovat ne joiden varassa hiihtää asfalttiliu'un. Yhden kerran jalkatappirunko on vienyt mennessään kiinnityskorvat rungosta. Hitsattiin sen verran alumiinia takaisin että sai uudet korvat tehtyä ja kesti mopon lopun elinikää. Tämä mopo heitti lopulta n 20 kuperkeikkaa kun lähti Alastaron nopeesta vasurista etunen alta ja pelastettavaa jäi takaiskari + osa moottorista. Kaikki muu meni metallinkierrätykseen. Cartridgetkin oli etutelareissa poikki, jokainen jarrulevy soirona, vanteet palasina jne.

Padilla on siis paikkansa suht matalavauhtisissa harrastelijakaadoissa. Kisamopoissa niitä ei yleensä näy, ellei samassa mopossa satu olemaan ko valmistajan sponssitarrat. Kadulla ymmärrän padit hyvin. ainahan jossain nurkka-/parkkipyörityksessä voi vahingossa kaataa.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 18.04.13 - klo:08:59
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 18.04.13 - klo:08:25
Nyt tulee sitten ihan puhdasta mutua. Sanoisin että suurimmassa osassa lippoja, heitän 80%, crashpad pienentää katteisiin jne tulevia vaurioita. Lopuissa pad tökkää. 

Mielenkiinnosta lisäsin tähän ketjuun äänestyksen.
Katotaan miten tällä porukalla on padien kans käyny.

Vaihtoehdot on vaan raakasti, suojasi vai ei...välimuotoja ei tällä kertaa ole.
Voihan se myös olla et hankala lopulta päätellä mikä oli syyllinen mihinkin, mut jos äänestys jotain suuntaa antas.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Juha_K - 18.04.13 - klo:09:27
Joissain WSB kilpureissa on noita tatteja, mutta ne ei yllä katteen yli. Eli suojaavat runkoa täystuholta?

Viime juhannuksen Kemoran low siderissa tatti suojasi aika hyvin katteita, mutta jouduin hankkimaan uuden pultin. Vääntyi aika pahasti kanttarin ylityksessä, mutta onneksi lähti irti.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: T1mppa - 18.04.13 - klo:09:42
Yhdet lipat kun olen vasta heittänyt, niin siinä kaadossa tatti toimi hyvin. Ainut, mitä piti tehdä, oli vaihtaa vääntynyt ruuvi suoraan ja poistaa 100 kg hiekkaa katteista.

Käytettyjä pyöriä kun olen aina ostanut, niin olen jokaisesta vaihtanut vääntyneitä tattien ruuveja.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Mazze - 18.04.13 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: DeReK - 18.04.13 - klo:08:20
Kiitos Jarska vinkistä. Katsoin tuonne SW-Motechin sivuille ja olisivat kyllä mieleen, mutta eivät näytä tekevän RSV4:een.

Tollaset suojat ostin omaan pyörään. http://www.dragrace.fi/product_info.php?cPath=87_267&products_id=14655 (http://www.dragrace.fi/product_info.php?cPath=87_267&products_id=14655)
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: poutis - 18.04.13 - klo:13:46
Äänestyksessä pitäis olla mahdollisuus ruksia kaikki vaihtoehdot! Mut kyllä se tappien ja cliparin varassa hyvin myös liukuu...
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 18.04.13 - klo:13:53
Lainaus käyttäjältä: poutis - 18.04.13 - klo:13:46
Äänestyksessä pitäis olla mahdollisuus ruksia kaikki vaihtoehdot!

Nyt on!
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Hukkapätkä - 18.04.13 - klo:14:32
Mulla kympissä on kanssa todella pitkät kaatumatapit. Aiemmin jo mietiskellyt että joko lyhentäisi ne lähes katteiden tasalle, tai ottaisi ne kokonaan pois juuri tuon pyörimisriskin takia. Kiinnityksetkin noissa ikävästi tulee koneen korvakkoon suoraan.

Entiseen moottoriin oli kannen korvakkoa hitsaitu varmaan juurikin tuon syyn takia.

Ja kokemustakin on kun Kemoran ykkösessä lipsahti etunen alta. Entisen matkalehmän pitkä kaatumatatti otti sitten kanttariin, ja pyörä lähti siitä pyörien tuonelaan..

Taidampa siis poistaa tuosta nykyisestä tapit kokonaan.. 
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 18.04.13 - klo:15:13
Lainaus käyttäjältä: Hukkapätkä - 18.04.13 - klo:14:32
Taidampa siis poistaa tuosta nykyisestä tapit kokonaan..

Minen kyllä poista, nyt ollaan juurikin Raaserin ennustamassa  80% suojaavuudessa  ja se riittää mulle pitämään tatit.

Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Mikko K. - 18.04.13 - klo:15:32
Mulla on kiinni vielä toisella puolella rungossa DHM merkkinen tatti. Toinen puoli teki sen minkä
pitikin, eli otti kovimman tällin vastaan (highside), likui asfaltilla nätisti ja katkesi runkoa särkemättä
kun tuli este vastaan. Pyörän vauriot vähäiset, vauhtia ehkä 100km/h.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Raaseri - 18.04.13 - klo:16:02
Jos vielä saa jatkaa mutuilua, niin pad kannattaisi pitää mahdollisimman ylhäällä. Joitain malleja on jossa ne tulee aika lähelle massakeskipistettä, mopo kippaa tosi herkästi ympäri rikkoen tankin ja mittariston, kun vähänkin jonnekin tökkää.

Mä vilpittömästi uskon että tän foorumin lukijoista jota tunnistan, Wehnä on ainoa joka saa jätettyä jarrut niin myöhälle että inertiaa on reilusti siinä vaiheessa kun mopo putoo assulta. Ja meille kaikille lopuille oikean mallisesta padista on säästöä. Aina joku saa sen tyhjän arvan kuitenkin, ja volttien jälkeen voidaan kerätä mopo pieneen pahvilaatikkoon.

Vieläköhän Teemu T lukee tätä? Olikos sulla tatit ja niillä osuutta kun kymppi siirtyi pilvenreunalle kisaamaan?
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: app - 18.04.13 - klo:16:28
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 18.04.13 - klo:16:02
Jos vielä saa jatkaa mutuilua, niin pad kannattaisi pitää mahdollisimman ylhäällä. Joitain malleja on jossa ne tulee aika lähelle massakeskipistettä, mopo kippaa tosi herkästi ympäri rikkoen tankin ja mittariston, kun vähänkin jonnekin tökkää.

16.9. Alastaron kerhokisassa, kun lähdin suoralle linjalle vauhtivasurin kanttarista, mopo heitti kunnon voltit hiekalle tultuaan, ja aika korkeallakin kuulemma kävi. Mulla matalat tatit, mutta vauhtia tuossa oli dataloggerin mukaan 130+, eikä jarrua tietenkään enää kanttarin kohdalla.

Siinähän on ulokkeina jalkatapit, klipari ja tatti, joten tuossa vauhdissa se pyörii todennäköisesti melkein aina. Kuitenkin voidaan ajatella, että mitä pidempi ja nätimpi tatti, sitä syvemmälle se hiekkaan uppoaa, ja varmemmin kääntää mopon pyörimään, kun taas matala tatti suojaa kriittiset paikat tehokkaammin, kun ei taitu tasaisella asfaltilla, muttei uppoa hiekkaan syvälle.

Mun moposta jäi lopulta jäljelle täysin ehjänä runko ja johtosarja. Melkein kaikki muu rikki; katteet, tankki, ylä- ja alakolmio, virtalukko, mittaristo, johtojen liitoksia, syylari, flekti, etuputki, etuvanne ja laikat, etu- ja takahäkki, moottorissa hiekkaa sisällä, joka vaihtoon. Siinäpä sitä.

Metkaa oli se että tatit eivät olleet edes juuri naarmuilla. Säästy satanen  jumpie_1
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: app - 18.04.13 - klo:20:42
En voinut äänestää, koska mikään vaihtoehto ei toteutunut. Mopo meni asfaltilla 80 mm pitkän Bola race jalkatapin, kliparin, ja koneen posken varassa. Suoja ehti kulua loppuun ennen hiekkaa, muuten ois tulos ollut koneen osalta parempi.
Parissa pienemmässä lipassa taas lyhyt kaatumatappi on suojannut hyvin, mitä nyt katteissa naarmuja ja klipari taittunut.
Bolan tappi hoiti hommansa hyvin. Jos ois pysynyt pidempään asfaltilla mopo, olisi vauriot olleet todella vähäisiä.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Fasu - 18.04.13 - klo:23:30
Jammussa keskellä mopoa kymmensenttiset teletapit ja vanha kisakampe. Sahataanko pois vai lepuutetaanko niissä koipia suorilla. Yksi moottori siinä on jo menetetty,
vaan ei tietoa menikö tapin kanssa vai ilman. Komeat ne kyllä on ja herättää kaikenlaisia mielikuvia. ???
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: rranta - 19.04.13 - klo:07:34
Minkälaisia ajatuksia teillä on siitä vaikuttaako crash pad siihen, kun se kippi tapahtuu, ehtiikö helpommin saaha käden tai jalan pois pyörän ja radan välistä? Voiko niiden avulla välttyä esim siitä tunteesta kun pikkurilli on cliparin ja asfaltin välissä ja vauhtia on vielä sopivasti liikaa.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Raaseri - 19.04.13 - klo:08:47
Noin kolmenkymmenen oman ratakaadon summana. Highsiderissa ei paljon omalla toiminnalla ehdi mitään tekemään. Just ilmassa ehkä ehtii hakemaan jalat ja kädet nippuun ennenkuin laskeutuu. Mun motoriikka ei riitä vaikuttamaan osuma-asentoon ja itselläni on tapana laskeutua näistä kypärä edellä. Mihin, tuleeko oma tai muiden mopo päälle, ne on ihan sattuman kauppaa.

Lowsiderissa välillä tuntuu että puoli tuntia pystyy nostelemaan polvella josko pito palaisi. Kun ei, ainakin itsellä on ollu suurimmaksi osaksi aikaa päästää irti, laittaa toinen jalka satulan päälle ja potkaista mopo liukumaan edessä. Lisäksi nahkapuvussa on kitkaa enemmän kuin mopossa sen liukuessa stongan, jalkatapin, katteiden tai padin varassa, siitä muutenkin irtoaa aika helpolla.

Muutamassa ekassa kaadossa tilanne tulee silmille, yrittää vaan pitää kiinni kun ei osaa reagoida muuten. Kaatumiseenkin oppii. Itellä on tietty ollut, mopo/cross/enduro jne kautta kymmeniä tai satoja kaatoja takana siinä vaiheessa kun ratailun aloitti. Joten ehkä siksi oli aika helppo oppia "hallitsemaan" hitaita kaatotilanteita. Mutta vastaan tulee nopeita kaatoja, joissa ei 30v aktiiviharrastamisenkaan jälkeen ehdi kissaa sanoa.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 19.04.13 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei..

82,4% ;)

Mä kait suunnittelin yhdessä vaiheessa laittaa lisääkin tatteja.
Nimittäin johki perään ku sais vielä molemmille puolille...teen tuosta Kawasta oikeen "kikkelimeren".
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: mako - 19.04.13 - klo:11:34
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei..

82,4% ;)

Mä kait suunnittelin yhdessä vaiheessa laittaa lisääkin tatteja.
Nimittäin johki perään ku sais vielä molemmille puolille...teen tuosta Kawasta oikeen "kikkelimeren".
taitaa jarskalla olla nahkapuvussakin koko ajan tatti tanassa
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Raaseri - 19.04.13 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:10:52
82,4% ;)

Mä kait suunnittelin yhdessä vaiheessa laittaa lisääkin tatteja.
Nimittäin johki perään ku sais vielä molemmille puolille...teen tuosta Kawasta oikeen "kikkelimeren".
Ostat tollasen ja laitat Kawurin sisään: http://www.magicgames.net/service.cntum?pageId=139784

Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 19.04.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 19.04.13 - klo:11:41
Ostat tollasen ja laitat Kawurin sisään: http://www.magicgames.net/service.cntum?pageId=139784

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 19.04.13 - klo:08:47
Noin kolmenkymmenen oman ratakaadon summana. 

Tässä taas sulle ajopuku: :P
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Raaseri - 19.04.13 - klo:12:02
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:11:53
Tässä taas sulle ajopuku: :P

Joka kevät huomaan pääseväni lähemmäs tuota tavoitetta. Hitaasti mutta varmasti.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: Vuorela - 19.04.13 - klo:12:36
Ei mikään äänestys vaihtoehdoista. Silti mopoja on liukunut ja pyörinyt sekä radan puolella että turva-alueella. Jos on riittävästi vauhtia jäljellä kun radan reuna ylittyy, niin aika sama tuntuu olevan onko tatti vain otsassa vai myös mopossa. Omalta kohdalla kun mopolla on ollut vauhtia enemmän kuin 80-100km/h turva-alueelle mentäessä on jälki ollut aina riittävän tuhoisaa. Toisinaan riittää pienempikin vauhti.

Pienissä kaadoissa tatit yleensä suojaa niitä osia mitä on jo ostettu kaatoa silmällä pitäen. Esim. kuitukatteet, vaihdettavat kliparin tangot ja kiinteät jalkatapit.

Nykyinen pyörä on ensimmäinen mihin olen hommannut kaatumatatit. Pitkät tatit alas keskelle takahaarukan kiinnikkeisiin. Syynä R1:n huonosti suojattu kytkimen mekanismi koneen poskessa. Tuota ei näytä kiinteä jalkatappi suojaavan, joten lisäksi tuommoinen muilla jo hyväksi todettu pitkä tatti.

Raaseri: Teemun kaadossa tateilla tuskin oli ainakaan mitään merkittävää vaikutusta. Teemu kommentoikoon tarkemmin.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: app - 19.04.13 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..

Laittaisin sinuna kiinni. Ei niistä haittaakaan ole. Hitaissa lipoissa mulla kuluneet joka kerta, joka on sitten kulumaa pois muualta moposta. Halpojahan nämä on.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: murmela - 19.04.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..
Tatti kiinni/ mitotat sen silleen ett se pää on samassa linjassa noiden muiden päiden kanssa.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: slowrider - 19.04.13 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..
Tatti kiinni/ mitotat sen silleen ett se pää on samassa linjassa noiden muiden päiden kanssa.

Mitoitus miten? niin että ottaa kiinni ennen tappeja,clipareita ja koneenposkea vai yhtäaikaa?
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: app - 19.04.13 - klo:20:13
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..
Tatti kiinni/ mitotat sen silleen ett se pää on samassa linjassa noiden muiden päiden kanssa.

Mitoitus miten? niin että ottaa kiinni ennen tappeja,clipareita ja koneenposkea vai yhtäaikaa?

Painoin vahingossa Kiitos-nappia tähän kysymykseen. poistatko Jarska, kun en itse pysty/osaa. Kysymyshän oli hyvä, joten vastataanpa sitten. Mä luulisin että Paras säätää niin ettei koneen poski ota ainakaan ennen teletappia.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: slowrider - 19.04.13 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: app - 19.04.13 - klo:20:13
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..
Tatti kiinni/ mitotat sen silleen ett se pää on samassa linjassa noiden muiden päiden kanssa.

Mitoitus miten? niin että ottaa kiinni ennen tappeja,clipareita ja koneenposkea vai yhtäaikaa?

Painoin vahingossa Kiitos-nappia tähän kysymykseen. poistatko Jarska, kun en itse pysty/osaa. Kysymyshän oli hyvä, joten vastataanpa sitten. Mä luulisin että Paras säätää niin ettei koneen poski ota ainakaan ennen teletappia.

poistin ihan ite
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: murmela - 19.04.13 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..
Tatti kiinni/ mitotat sen silleen ett se pää on samassa linjassa noiden muiden päiden kanssa.

Mitoitus miten? niin että ottaa kiinni ennen tappeja,clipareita ja koneenposkea vai yhtäaikaa?

Mä oon funtsinu sen niin ett kaikkein paras on kun kaikki ottaa yhtä aikaa/ tasasesti kiinni. Sillon tatit on myös mahdollisimman lyhkäset, jolloin niiden irtirepeämisriki on pienin.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: slowrider - 19.04.13 - klo:20:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..
Tatti kiinni/ mitotat sen silleen ett se pää on samassa linjassa noiden muiden päiden kanssa.

Mitoitus miten? niin että ottaa kiinni ennen tappeja,clipareita ja koneenposkea vai yhtäaikaa?

Mä oon funtsinu sen niin ett kaikkein paras on kun kaikki ottaa yhtä aikaa/ tasasesti kiinni. Sillon tatit on myös mahdollisimman lyhkäset, jolloin niiden irtirepeämisriki on pienin.

Tätä juuri ajoin takaa. Katteethan on halpoja ja ne on suhteellisen hyvin kiinni/ja liukuvat hyvin. eli olisiko fiksuin vaan raakasti kipata jopo kyljelleen ja leikkoa tatti niin että olisi karvan katetta ulompana. näin siis ottaisi osuman vastaan, muttei toimisi ankkurina?
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 19.04.13 - klo:21:06
Taas oppi uutta tässäkin keskustelussa.
Varikolla ollaan jopa pyörän omistajien kans ihmetelty miks hänen tatit ei tosiaan tule juurikaan ulos katteista, eikä tullu mieleenkään tarttumisriski.

Omat on melko kyrväkkäät, eikä varmaan olis pahitteeksi vähän lyhentää.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: murmela - 19.04.13 - klo:21:15
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:21:06
Taas oppi uutta tässäkin keskustelussa.
Varikolla ollaan jopa pyörän omistajien kans ihmetelty miks hänen tatit ei tosiaan tule juurikaan ulos katteista, eikä tullu mieleenkään tarttumisriski.

Omat on melko kyrväkkäät, eikä varmaan olis pahitteeksi vähän lyhentää.

Mäkin leikkasin palan pois ettei törrötä niin luonnottomasti.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: JULLE - 19.04.13 - klo:21:20
Kaikki kaatumatatit olen tehnyt (teetättänyt) mustasta POM-tangosta. Näitä on ollut muutamassa mopossa joilla kaikilla kompuroitu niin kadulla kuin radallakin. Kaikissa tapauksissa suojannut todella hyvin vaikka yleensä ovatkin vääntyneet aika mutkalle.
Ens kesälle tulee tollaset kyhyemmät tapit juurikin minimoidakseni ton tökkäämisen/korvakkeen repeytymisen.

Ainut "haaste" noissa kotitekoisissa tapeissa on melko pehmeät pultit joita olen lötänyt vain perus mustana rautana Bernerin pultista.
Yksi pultti katkennutkin itsekseen mutta senkin sain helposti pois.

Noi Bola Racingin tapit kesti viime kesänä kaksi kaatoa ja suojas samalla hyvin. Näitäkin voin suositella.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 19.04.13 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 19.04.13 - klo:21:20
Noi Bola Racingin tapit kesti viime kesänä kaksi kaatoa ja suojas samalla hyvin. Näitäkin voin suositella.

Samat kokemukset, pirun hyvät on ja jyrsii ennemmin radasta palasen ku ite tappi hajoo.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: murmela - 19.04.13 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 19.04.13 - klo:21:20
Noi Bola Racingin tapit kesti viime kesänä kaksi kaatoa ja suojas samalla hyvin. Näitäkin voin suositella.

Samat kokemukset, pirun hyvät on ja jyrsii ennemmin radasta palasen ku ite tappi hajoo.

...ja mitäs sit hajoo, kun hajoo...?
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: murmela - 19.04.13 - klo:23:08
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 19.04.13 - klo:21:20
Ainut "haaste" noissa kotitekoisissa tapeissa on melko pehmeät pultit joita olen lötänyt vain perus mustana rautana Bernerin pultista.
Yksi pultti katkennutkin itsekseen mutta senkin sain helposti pois.

http://www.ruuvi.net/index.php ?
Esim: Kuusiokoloruuvi DIN 912 12.9 M10x120 HINTA: 2.3426 EUR / kpl
Eiks ne jotai tommosia oo mitä etit?
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: app - 19.04.13 - klo:23:52
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 19.04.13 - klo:21:20
Noi Bola Racingin tapit kesti viime kesänä kaksi kaatoa ja suojas samalla hyvin. Näitäkin voin suositella.

Samat kokemukset, pirun hyvät on ja jyrsii ennemmin radasta palasen ku ite tappi hajoo.

...ja mitäs sit hajoo, kun hajoo...?

Minä vaihdan uuden samanlaisen.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: murmela - 19.04.13 - klo:23:58
Lainaus käyttäjältä: app - 19.04.13 - klo:23:52
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 19.04.13 - klo:21:20
Noi Bola Racingin tapit kesti viime kesänä kaksi kaatoa ja suojas samalla hyvin. Näitäkin voin suositella.

Samat kokemukset, pirun hyvät on ja jyrsii ennemmin radasta palasen ku ite tappi hajoo.

...ja mitäs sit hajoo, kun hajoo...?

Minä vaihdan uuden samanlaisen.

Ok, eli sen takii et ottanu uutta HP4:sta?
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: app - 20.04.13 - klo:00:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:23:58
Lainaus käyttäjältä: app - 19.04.13 - klo:23:52
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.13 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 19.04.13 - klo:21:20
Noi Bola Racingin tapit kesti viime kesänä kaksi kaatoa ja suojas samalla hyvin. Näitäkin voin suositella.

Samat kokemukset, pirun hyvät on ja jyrsii ennemmin radasta palasen ku ite tappi hajoo.

...ja mitäs sit hajoo, kun hajoo...?

Minä vaihdan uuden samanlaisen.

Ok, eli sen takii et ottanu uutta HP4:sta?

Fyrkat riitti vaan uuteen Bolan tappiin, eli mopo pysyi samanalaisena, ja osin samana. Tarkoitin siis, että vaihdan uuden tapin mieluummin kun mopon.

Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: murmela - 20.04.13 - klo:00:33
Lainaus käyttäjältä: app - 20.04.13 - klo:00:18
Fyrkat riitti vaan uuteen Bolan tappiin, eli mopo pysyi samanalaisena, ja osin samana. Tarkoitin siis, että vaihdan uuden tapin mieluummin kun mopon.
Veikkaan että moposta hajoo jotain muuta kuin tappi. Ts kannattaa se tappi olla mielummin sellanen joka ei jyrsi asvalttia, vaan hajoo abaut ensimmäisenä.
Otsikko: Vs: Crash Padit
Kirjoitti: jarska - 20.04.13 - klo:07:47
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.04.13 - klo:00:33
Veikkaan että moposta hajoo jotain muuta kuin tappi. Ts kannattaa se tappi olla mielummin sellanen joka ei jyrsi asvalttia, vaan hajoo abaut ensimmäisenä.

Innostuin liioitteleen Bolan tappien kans.
Tottakait ne kuluu jos asfalttiin ottaa, eikait ne titaanista sentäs ole...erittäin hyvät ja suojaavat silti.