MP-Rata

RATAKALUSTO => Varikkokalusto => Aiheen aloitti: VilleR - 07.02.12 - klo:23:19

Otsikko: Huoltopukit
Kirjoitti: VilleR - 07.02.12 - klo:23:19
Onko kukaan keksinyt käyttötarkoitusta joissakin huoltopukeissa oleviin "piikkeihin" muuta kuin ittensä telominen niiden päälle astuessa?

(http://www.asia.ru/images/target/photo/51556265/Motorcycle_Stand_for_Front_Wheel.jpg)
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Raaseri - 08.02.12 - klo:08:13
Niihin voi tiputella akselimutteri ja irtoholkit jne, ettei tarvi laittaa lattialle/asfaltin hiekalle pyörimään.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: JiiPee66 - 06.05.12 - klo:19:41
Mistä olette hommanneet etupään pukit?
Pitäis semmone hommata niin saa lämppäritkin käyttöön.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: murmela - 06.05.12 - klo:19:46
Mistä olette hommanneet etupään pukit?
Pitäis semmone hommata niin saa lämppäritkin käyttöön.
Biltsukan hulju. <3
On se jo monta vuotta toiminu.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Nitrous - 06.05.12 - klo:22:21
Pukkeja hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että pukki on yhdestä putkesta taivutettu. Siis jos tahtoo tukevan. Halvemmat pukit on yleensä osista koottuja ja nitkuu vähän joka suuntaan. Kyllä noilla nitkuillakin pärjää, mutta nyt yhden päivän tukevia pukkeja käyttäneenä, en vaihtaisi takaisin noihin halpiksiin.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: JULLE - 06.06.12 - klo:09:57


Noita iskareiden alta nostavia etupukkeja löytyy ainakin kahta eri mallia. Eli joko ns. "piikeillä" ja sitten kumitapeilla jotka nostavat enemmän jarrusatulan/niiden kiinnityksen alta.
Miten toi pelkkien piikkien kanssa nostaminen onnistuu? Tuntuu meinaan aika huteralta-
+ käykö toi kaikkiin mopoihin(esim. K7)?
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Reisi - 06.06.12 - klo:11:56
Piikeillä nostaessa kannattaa varmistaa, että iskarien pohjat on symmetriset. Joko iskarin pohja on tasainen tai esim. K1 Gixxerissä on iskarin pohjassa etuakselin varmistuspultit molemmilla puolilla, jolloin pukki toimii. R6:ssa on pultti vain toisella puolella, jolloin pyörä jää vinoon pukin päälle, ellei jaksa joka kerta ruuvata pultin irti ennen pukille nostamista.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Reisi - 06.06.12 - klo:12:13
Ainiin, mulla on ylimääräinen Bilteman piikkikäs pukki, Helsingissä.
Otsikko: Ite tehty pursikki.
Kirjoitti: pienisopoapina - 20.01.16 - klo:09:36

Eli tarkoitus olis väsätä mahdollisimman halvalla Bursikin ja eazy-rizer:n risteytys.
(http://www.sumomoto.com/motorcycle-stand/index.files/2092.jpg)   (https://i.ytimg.com/vi/Ai7iJzbKWWA/hqdefault.jpg)

Ostin Bursigin kopion sovittimen R1:seen (40e). Tämmösen tapainen:
(http://www.bursig-spiderstand.com/images/2092PINA.jpg)
Lisäksi mulla on rullakko (löysin sen):
 (http://kauppa.niemi.fi/tuotekuvat/900x600/rullakko_tyhja%20valihylly%20390.jpg)
josta olen irroittanut seinät.
Tämmöseen aattelin kiinnittää sovittimen (farmitunkki, 69e):
(https://www.karkkainen.com/tuotekuva/ISO/6438014059600.jpg)
Tunkki sitten rullakon pohjan nurkkaan tukevasti kiinni.
Jos homma onnistuu, niin tuolla saisi pyörän ylös kuin Bursigilla, mutta korkeammalle tarvittaessa.

Löytyiskö joltakulta käytettyä tunkkia edullisesti ?
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: wbaum - 20.01.16 - klo:10:20
Mikset vaan katso millainen mekaniikka siinä on painovoimaa vastaan tappelemassa aidossa bursigissa? Tilasin oman kopion bursigista 10kk sitten, ei oo vielä saapunut. Hengityksen pidättelyn lopetin joskus viime syksynä.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: murmela - 20.01.16 - klo:10:33
Kuinkahan helposti/vaikeesti sais mopon alle, keskelle, pystysuoran "putken", josta koko mopon vois nostaa tappiadapterilla ylös...?
Eli samaan tapaan kun noi edellä mainitut, mutta kiinnityskohta keskellä mopon alla.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Mikko K. - 20.01.16 - klo:10:42
Takapukki, etupukki, (alakolmiosta nostava etupukki), kiinteät jalkatapit ja bilteman akselipukit.


Yllä olevalla listalla saa kaikki pyörään tehtävät työt tehtyä, pois lukien ohjausakselin irroitus. Omalla kohdalla sitä ei säädetä joka setin välissä, joten mihin noita hifi vehkeitä tarvii?

Ja tuolla purgilla ei rasvata takahaarukan laakereita settien välissä, jos sellaiseen on taipumusta.... tosin mistä sen tietää... äänestäähän vielä joku vihreitä ja kuuluu akt:n, joten ei nuo yllämainitut toimenpiteet niihin suhteutettuna kuullosta edes kovin kummosilta.

Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: murmela - 20.01.16 - klo:11:36
joten mihin noita hifi vehkeitä tarvii?
Askeetikko-masokisti ei niitä mihinkään tarvikkaan...
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Nitrous - 20.01.16 - klo:11:44
Takapukki, etupukki, (alakolmiosta nostava etupukki), kiinteät jalkatapit ja bilteman akselipukit.


Yllä olevalla listalla saa kaikki pyörään tehtävät työt tehtyä, pois lukien ohjausakselin irroitus. Omalla kohdalla sitä ei säädetä joka setin välissä, joten mihin noita hifi vehkeitä tarvii?

Ja tuolla purgilla ei rasvata takahaarukan laakereita settien välissä, jos sellaiseen on taipumusta.... tosin mistä sen tietää... äänestäähän vielä joku vihreitä ja kuuluu akt:n, joten ei nuo yllämainitut toimenpiteet niihin suhteutettuna kuullosta edes kovin kummosilta.


On muuten ihan per*****n näppärä tommonen Bursig kopio ahtaassa tallissa pyörää pyöritellessä. Varsinkin jos on vielä ohjauksenrajottimet mopossa kiinni niin on hirveetä vekslausta, että saa mopoa siirreltyä. Samoin mopon liikuttelu ropauspaikalta omaan ruutuunsa ilman keulaputkia/takaiskaria on aika paljon helpompaa kuin perinteisillä pukeilla.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Mikko K. - 20.01.16 - klo:12:07
Takapukki, etupukki, (alakolmiosta nostava etupukki), kiinteät jalkatapit ja bilteman akselipukit.


Yllä olevalla listalla saa kaikki pyörään tehtävät työt tehtyä, pois lukien ohjausakselin irroitus. Omalla kohdalla sitä ei säädetä joka setin välissä, joten mihin noita hifi vehkeitä tarvii?

Ja tuolla purgilla ei rasvata takahaarukan laakereita settien välissä, jos sellaiseen on taipumusta.... tosin mistä sen tietää... äänestäähän vielä joku vihreitä ja kuuluu akt:n, joten ei nuo yllämainitut toimenpiteet niihin suhteutettuna kuullosta edes kovin kummosilta.


On muuten ihan per*****n näppärä tommonen Bursig kopio ahtaassa tallissa pyörää pyöritellessä. Varsinkin jos on vielä ohjauksenrajottimet mopossa kiinni niin on hirveetä vekslausta, että saa mopoa siirreltyä. Samoin mopon liikuttelu ropauspaikalta omaan ruutuunsa ilman keulaputkia/takaiskaria on aika paljon helpompaa kuin perinteisillä pukeilla.


Varmaan ihan ketterä siirtelyyn... itsehän nostelen yamahan perää omin kätösin. Ei kuitenkaan vielä niin ketterä, että jaksaisin yhtä päivää käyttää tuon väsäämiseen :)

Jos tuolla pääsee niin korkealle, että huoltotyöt voi tehdä ryhdikkäästi seisaaltaan, niin pisteet nousee heti.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: pienisopoapina - 20.01.16 - klo:12:08
ahtaassa tallissa pyörää pyöritellessä
Tämä.

Ostin halvan työmaaparakin moponrassaukseen ja muuhun terapiaan. Ensteks aattelin laittaa putken seinästä seinään ja siihen jonninmoisen roikottimen, jotta mopoa vois liikutella ja pyöritellä. Aito, ja sen kopio, Bursig on mulle liian kalliita. Susukin joskus laitoin tuon rullakon pohjan päälle ja virittelin laudanpätkistä tuet. Ei ollu hyvä. Toki onnistuin saamaan iskarit irti ja huoltoon.

Pursikkia tuumiessani aattelin ensin tehdä melkein kopion, mutta pullotunkilla nostettavan (yksinkertaisempi tehdä). Tuolla farmitunkilla saisin kuitenkin nostokorkeutta tarvittaessa enempi.   
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: pienisopoapina - 20.01.16 - klo:12:13
Kuinkahan helposti/vaikeesti sais mopon alle, keskelle, pystysuoran "putken", josta koko mopon vois nostaa tappiadapterilla ylös...?

Oispa hyvä idea ! Katteeseen jonkinlainen tiivis luukku, jonka voi tarvittaessa aukaista ja vaikka lisätuetulla hydraulisella tunkilla mopo ylös.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: murmela - 20.01.16 - klo:12:38
Kuinkahan helposti/vaikeesti sais mopon alle, keskelle, pystysuoran "putken", josta koko mopon vois nostaa tappiadapterilla ylös...?

Oispa hyvä idea ! Katteeseen jonkinlainen tiivis luukku, jonka voi tarvittaessa aukaista ja vaikka lisätuetulla hydraulisella tunkilla mopo ylös.
Eipä tuo kai muuta tarvis kuin bensan kestävän kumikauluksen.
Tai sitten alakatteessa kiinteä tuon nostoputken sisälle menevä osa.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Nitrous - 20.01.16 - klo:15:42
Takapukki, etupukki, (alakolmiosta nostava etupukki), kiinteät jalkatapit ja bilteman akselipukit.


Yllä olevalla listalla saa kaikki pyörään tehtävät työt tehtyä, pois lukien ohjausakselin irroitus. Omalla kohdalla sitä ei säädetä joka setin välissä, joten mihin noita hifi vehkeitä tarvii?

Ja tuolla purgilla ei rasvata takahaarukan laakereita settien välissä, jos sellaiseen on taipumusta.... tosin mistä sen tietää... äänestäähän vielä joku vihreitä ja kuuluu akt:n, joten ei nuo yllämainitut toimenpiteet niihin suhteutettuna kuullosta edes kovin kummosilta.


On muuten ihan per*****n näppärä tommonen Bursig kopio ahtaassa tallissa pyörää pyöritellessä. Varsinkin jos on vielä ohjauksenrajottimet mopossa kiinni niin on hirveetä vekslausta, että saa mopoa siirreltyä. Samoin mopon liikuttelu ropauspaikalta omaan ruutuunsa ilman keulaputkia/takaiskaria on aika paljon helpompaa kuin perinteisillä pukeilla.


Varmaan ihan ketterä siirtelyyn... itsehän nostelen yamahan perää omin kätösin. Ei kuitenkaan vielä niin ketterä, että jaksaisin yhtä päivää käyttää tuon väsäämiseen :)

Jos tuolla pääsee niin korkealle, että huoltotyöt voi tehdä ryhdikkäästi seisaaltaan, niin pisteet nousee heti.
Eipä tuommonen Bursig-tyyppinen kovin korkealle nosta. Mun ongelmahan on lähinnä se, ettei oo omaa tallia, jossa vois sijottaa asiat vain itselle parhaalla tavalla, vaan pitää tyytyä kimppatalliin, joten mopoa joutuu siirtelemään aika paljon ihan perushuoltojen yms. takia. Yleensä rullaan tolla pukilla mopon nostopöydän viereen ja teen huollot (pl. keula) nostopöydällä.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Vuorela - 20.01.16 - klo:20:01
... joten mihin noita hifi vehkeitä tarvii?...

No samaan hifistelyyn kuin noita ratavehkeitä muutenkin.

Ihan pirun näppärä monessa kohtaa varsinkin ahtaassa tallissa jossa on monta mopoa huollettavana. Tulee tilaa pirusti lisää kun saa edes yhden työnnettyä nurkkaan pois muiden tieltä. Paljon turheempaankin tulee harrastuksessa tuhlattua rahaa.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: ETana - 10.07.16 - klo:20:06
Onko kokemuksia oheisen linkin  takana olevasta Sumomoton takapukista, hyvää tai huonoa sanottavaa?
http://www.eurobiker.fi/varaosat-tarvikkeet/varikkotuotteet/sumomoto-takapukki-3035.html

Mites tuo etupukkiasia. Pyöränä R6 Yamaha 2007. Toimiiko parhaiten tällainen http://www.eurobiker.fi/sumomoto-etupukki.html vai tällainen https://www.storm-motor.fi/tyokalut/varikkotelineet/bike-lift-etunostin-kiinteilla-kartiotapeilla/. Motskarinetissäkin on jonkinlainen pukki kartiotapeilla myynnissä https://www.motonet.fi/fi/tuote/807519/MP-huoltopukki-etupaahan-haarukan-alle. Sitten on tietenkin raskaampi malli http://www.eurobiker.fi/sumomoto-etupukki-ohjauskolmioon.html jonka avulla saa sitten vaikka etupumput irti, mutta lienee ehkä vähän ronkeli varikolle lämppärihommiin?

Ei viittis mitään ihan älyttömiä summia lyödä näihin kiinni. Toisaalta ei viittis ostaa jotain ihan halpaa rimpulaa joka ei toimi, kun sitten saa taas ostaa pa...n tilalle uutta... Etupukin kohdalla tärkeää on tietenkin lämppärikäyttö ja sitten pukin pitäisi olla sellainen, että mahdollistaa renkaan irroittamisen.

Arvostan käyttökokemuksiin perustuvia vinkkejä. Ja tietenkin jos pystyy sanomaan, että toimiiko jokin pukki kyseiselle pyörämallille paremmin, kun joku toinen.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Nitrous - 10.07.16 - klo:20:43
Toi stormin etupukki on ihan saatanasta. Osta mikä tahansa muu kuin tuon mallinen. On todella hutera käyttää.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: ETana - 10.07.16 - klo:21:00
Toi stormin etupukki on ihan saatanasta. Osta mikä tahansa muu kuin tuon mallinen. On todella hutera käyttää.

Tattista! Bilteman lankarullapukki on kuulemma helvetistä. Eli on sitä jotain saatu blokattua pois. Huomenna olen tuossa Eurobikerin vieressä niin saatampa sieltä Sumomotoa ottaa matkaan jos niistä ei ole huonoa sanottavaa.

Annatko muuten äänesi kariotappipukille jossa kartio tulee putken sisään (eli juuri tuo stormin mallinen, muttei tietenkään tuo stormin rimpula) vai sille jossa kaksi kumimäällysteistä tappia, eli tuo Eurobikerin linkki?
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: raukkis - 10.07.16 - klo:21:05
En hirveästi laittaisi ropojani myöskään Bilteman etupukkiin. Tosin näyttää malli vaihtuneen. Vanha oli tuollainen mätänet-mallinen. Jos se onkin sitten perkeleestä.

Edit: tieto sulla jo sen biltsun mallista olikin. 
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: ETana - 10.07.16 - klo:21:14
Tässä kohtaa onkin hyvä tehdä väliyhteenveto:

Stormin kartiotötöro etupukki = Saatanasta
Bilteman lankarullapukki (taka) = Helvetistä
Bilteman etupukki = Määrittämätön (ei suositella)
Motonet kartiotöttörö etupukki = Perkeleestä

Toistaiseksi aikaisemmin linkatut Sumomoton mallit eivät ole vielä saanee yhtään tyrmäystä!
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Nitrous - 10.07.16 - klo:21:42
Kaikki noi kartioilla olevat on aika hanurista oman kokemuksen mukaan. Toimivia nuo iskariputken nilkasta nostavat tahi sit semmonen robby moton etupukki, jossa kartion tilalla huomattavasti kapeampi kiinteä tappi. Mitä leveempi pukki, sen tukevampi. Mitä vähemmän liikkuvia osia, sitä tukevampi.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: tamik87 - 10.07.16 - klo:22:34
Bikelift on hyvä merkki.  Jos en ihan väärin muista, niin niitä saa allrightista.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: wbaum - 10.07.16 - klo:23:03
sumomotot on ok hintaisekseen. Itellä tuo etupukki käytössä ja tykkään tosta mallista missä on tuo keinuva tuplatappisysteemi, menee nätisti kohdalleen ja on tukeva.

biltemat ihan kuraa.
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: MikkoS - 10.07.16 - klo:23:30
Itse suosin semmosia pukkeja, jotka on taivutettu yhdestä putkesta eikä millään pulttiliitoksilla kasattu. Pulttiliitokset väljistyy ajastaan ja homma menee kokolailla vituksi. Hitsaamalla siitä tosin selviää mutta tässä oltiin vissiin ostamassa kerralla hyvää?
Eurobikerin pukit näkyy kaikki olevan useammasta putkesta pulteilla kasattuja.

Itsellä on ollu ärkutosessa käytössä bikeliftin etu- ja takapukit. Niihin kyllä sijoittaisin rahani toisenkin kerran, kun on joitakin bilteman ja motonetin pukkeja myös pyörinyt tallilla verrokkina.

Etupukki on kartiotapeilla, joita voi säädellä sivussuunnassa ( http://www.storm-motor.fi/tyokalut/varikkotelineet/bike-lift-etunostin-ble-fs-10/ (http://www.storm-motor.fi/tyokalut/varikkotelineet/bike-lift-etunostin-ble-fs-10/) ). Ja jos jaksaa säädellä tarkasti, niin pukki on tukeva. Tuota kiinteillä tapeilla olevaa mallia voi varmaan hienosäätää ihan taivuttamalla koko pukkia.
Takapukki ihan perus lankarullapukki ( https://www.storm-motor.fi/tyokalut/varikkotelineet/bike-lift-takanostin-ble-rs-17/ (https://www.storm-motor.fi/tyokalut/varikkotelineet/bike-lift-takanostin-ble-rs-17/) ).

Ei nuo bikeliftin pukit vielä mitkään ihan super-parhaat (vrt alpha/kvr/yamahan oma) ole, mutta hinta, laatu ja käytettävyys aika hyvässä suhteessa keskenään.

Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: Nitrous - 11.07.16 - klo:08:07
Pistetääs vielä omat ajatukset siitä mimmonen on hyvä varikkopukki

Yhdestä putkesta taivutettu ilman mitään liikkuvia säätöpaloja ja isoilla renkailla. Pukin leveyden säätö tapahtuu ekalla käyttökerralla taivuttamalla pukki sopivaan leveyteen. Yleensä parin sentin hienosäätö riittää. Osuu tuon jälkeen aina kohdalleen arpomatta eikä notku. Esim. takapukkina tämmönen (tosin esimerkkikuvassa pyörät vähän hassusti) http://www.reactiveparts.com/ekmps/shops/reactive/images/rear-paddock-stand-club-3708-p.jpg Ja etupukista en löytäny parempaa kuvaa, joten joku tuhru liitteenä.
tai
Kvr-varikkopukin tyylinen oikeasti tukeva osista kasattu: https://www.youtube.com/watch?v=JKm0_kkJ_Gs Hintaluokka on sitten toisaalta taas jo ihan eri.

Varsinkin etupukin kanssa kannattaa kiinnittää huomiota, että pukki on riittävän leveä. Jos ei löydy eteen leveää yhdestä osasta taivutettua niin sitten tommonen iskarin nilkoista keinupaloilla nostava tahi oikeasti laadukas (=kallis) kartiotapeilla toimiva pukki.

P.S. Multa saa lunastaa tän tyylisen pukin parilla kympillä jos joku semmosen välttämättä haluaa. https://www.storm-motor.fi/tyokalut/varikkotelineet/bike-lift-etunostin-kiinteilla-kartiotapeilla/
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: m1kk0 - 12.07.16 - klo:23:23
http://www.constands.com/en/
Tuolta jos ei löydy nii saa olla ilman  ;)
Mulla on nyt tommoset 
http://www.motea.com/en/paddock-stands/front-stand/motorcycle-paddock-stand-front-constands-superlight-with-carbon-handle-i4010-24801-0.htm
http://www.motea.com/en/paddock-stands/rear-stand/motorcycle-paddock-stand-rear-constands-superlight-racing-aluminium-with-carbon-handle-i4011-24799-0.htm
Pätevät on ollu. Kevyt ja tukeva nostaa pyörä pukeille. Itselläkin oli ensin perkelesaatana motonetbiltema pukit. Osta kerralla hyvät on vinkki jota en osaa vielä itsekkään kunnolla noudattaa  :)
Otsikko: Vs: Huoltopukit
Kirjoitti: ETana - 13.07.16 - klo:19:14
Kiitos vastauksista pukkeihin liittyen. Uusi pukki piti kiireellä saada, jotta saan mopon molemmista päistä ylös ja rinkulat irti päivitystä varten viikonlopun alastaron reissua ajatellen. Isolla kirkolla tuli tällä viikolla vierailtua ja ainoa järkevä vaihtoehto jonka sain matkaan oli Eurobikeristä Sumomoton lankarullanostin. Aikaisemmin mulla oli vain yksi bilteman kumitassullinen nostin jolla nostin nyt etupään ylös. Kumitassuille oli ihan hyvä paikka siinä "jarrusatuloiden" alareunassa (kuva). Täytyy nyt tuon etupään nostimen kanssa miettiä hankinta rauhassa. Kumitassuilla saan tuon keulan ylös sen verran, että pystyy lämppäreitä muutaman ratapäivän käyttämään.

Hankintoihin liittyen mulla on ollut se ongelma, että niitä ruvetaan miettimään vasta siinä kohtaa, kun tarve (yleensä ratapäivä) alkaa olla jo ovella. Tämä johtaa sitten taas siihen, että täytyy tyytyä niihin mitä on hätäseltään saatavissa. Renkaat sain järestettyä viikonlopuksi. Lämppärit tuli tilattua, mutta ei taida viikonlopulle keretä ja takapukiksi nyt ainakin toistaiseksi tuo hätäseen hommattu Sumomoto. Vaikka tuo Sumomoton pukki on useammasta putkesta pulttiliitoksilla kasattu, vaikuttaa se alkuun tukevammalta, kun ajattelin. Toki liitokset varmastikin löystyvät käytön myötä. Lisäksi tässä pähkäillyt, että ehtisikö saamaan uutta ratasta viikonlopulle, kun tuo R6 ei vakiovälityksillä kakkosella oikein lähde. Taitaa ratashommat jäädä myöhemmille ratapäiville...
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020