MP-Rata

RATAKALUSTO => Renkaat & Vanteet => Aiheen aloitti: jiknnn - 12.09.12 - klo:17:08

Otsikko: pähkinä
Kirjoitti: jiknnn - 12.09.12 - klo:17:08
Kuvat parista renkaasta. Liittenä(saapa nähä tuleeko nää)

Vasen on Conti race attack medium 190/60-17 2010 ja ajettu  olisko 4 tuntia kemorassa. kerran käännetty ja nyt melko tasaisesti kulunut. ajat luokkaa 1.16
Oikealla tunnin verran ajettu pirelli superbike sc1 200/60-17 2011. Meni tuohon kuntoon 30 min setin jälkeen ja toinen 30 min oli se antsun filmausvideo ei juuri muuttanut ulkonäköä. Ajotyyli sama kuin videolla, mutta vauhti hiukan kovempi 1.18 / 1.16.
http://www.youtube.com/watch?v=CavfXy7gF-0

Molemmissa oli kylmäpaineet 1.9 bar, lämpöisenä en ole mittaillut.

Contissa huonompi pito, eli alkaa luistella ennen pirelliä. muuten on melko suoraviivainen fiilis eli ei mitään ihmeitä.

Pirelli ei luistanut ennenkuin oli repeillyt, en vaan tajunnut ajaa alkuun kovia kiekkoja :). Peräpää oli vähän oudomman tuntuinen eli se ei tullut ihan suoraan vaan pientä ylös-alas liikettä oli havaittavissa. alusta-asetukset oli samat molemmilla renkailla.

Kumissa on ihmeellistä se, että oikea reuna ei ole koskenut tiehen, vaikka vasen reuna on. kemorassa ei ole vasemmalle avautuvaa mutkaa mutta oikealle on muutama kiihdytyspaikka. Vähän niinkuin että mutkasta avatessa perä painuu ja kumi menee "läjään" ja repeytyy....
liikaa reboundia/liian vähän sisäänpäin / liian vähän painetta  ?

vai mitä hä?

(edit olikin sc1 eikä sc2...)
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: Juha_K - 12.09.12 - klo:17:21
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 12.09.12 - klo:17:08
Molemmissa oli kylmäpaineet 1.9 bar, lämpöisenä en ole mittaillut.

Toi on melkein liian kova paine lämpöisenäkin.
Otsikko: Re: pähkinä
Kirjoitti: mic - 12.09.12 - klo:17:23
Liikaa painetta pirellissä. Muistaakseni 1,7-1,8 LÄMMINPAINE.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: jiknnn - 12.09.12 - klo:17:39
pirellin ilmoittamat :

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_superbike.html

pitänee enskerralla laittaa nuo kylmäpaineet lämppärilämmöissä...


contille :
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/motorcycle/themes/faq/hidden/airpressure_racing_en.html
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:19:11
Näin amatöörinä en oikein usko tuohon ylipaineteoriaan. Paine on kuitenkin suositusten mukaiset, vaikkakin ylärajalla. Onko painemittari luotettava ? Mulla pumpun mittari näytti mitä sattuu. Onneksi tuli testattua kahdella muulla mittarilla. Joskus auton renkaan paineita mittoessani huomasin huoltoasemien mittareissa isoja eroja.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: Juha_K - 12.09.12 - klo:19:27
^Vaikka kylmäpaine on jo 0.1-0.2 bar yli suositellun lämminpaineen?
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: spedor - 12.09.12 - klo:19:36
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:19:11
Näin amatöörinä en oikein usko tuohon ylipaineteoriaan. Paine on kuitenkin suositusten mukaiset, vaikkakin ylärajalla. Onko painemittari luotettava ? Mulla pumpun mittari näytti mitä sattuu. Onneksi tuli testattua kahdella muulla mittarilla. Joskus auton renkaan paineita mittoessani huomasin huoltoasemien mittareissa isoja eroja.
Viisaammat korvatkoon, mutta oon ymmärtänyt että 10'c lämmönnousu renkaassa nostaa renkaan painetta 0,1 bar. Jos oletetaan että rengas on kylmänä 20'c ja lämpiää ajossa 80'c niin paine nousee 0,6 bar. Eli tolla lasku kaavalla sie olis ollut n.2,5 bar paine takasessa.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:19:59
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.09.12 - klo:19:27
^Vaikka kylmäpaine on jo 0.1-0.2 bar yli suositellun lämminpaineen?

Mun mielestä tuossa taulukossa lukee gold pressure recommended range 1.7/1.9 ja pyörylässä oli 1.9.

Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:20:04
Lainaus käyttäjältä: spedor - 12.09.12 - klo:19:36
Viisaammat korvatkoon, mutta oon ymmärtänyt että 10'c lämmönnousu renkaassa nostaa renkaan painetta 0,1 bar. Jos oletetaan että rengas on kylmänä 20'c ja lämpiää ajossa 80'c niin paine nousee 0,6 bar. Eli tolla lasku kaavalla sie olis ollut n.2,5 bar paine takasessa.

Tuo pirellin taulukko kyllä hämää
gold pressure reccomended range: 1,7/1,9
hot pressure reccomended range: 1,8/2,0
warmer usage 70-80 astetta.

Mullekin sanottiin yhestä renkaasta jotta 2,1 kylmänä, 2,4 lämpinä. Mut mää oon vaan amatööri ja nuo Pirellin jätkät vissiin vielä amatöörimpejä.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: Juha_K - 12.09.12 - klo:20:17
Eikö toi ole turha tuijottaa kylmäpaineita, koska siinä on vähän turhan paljon muuttujia mukana.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: Nitrous - 12.09.12 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:20:04
Lainaus käyttäjältä: spedor - 12.09.12 - klo:19:36
Viisaammat korvatkoon, mutta oon ymmärtänyt että 10'c lämmönnousu renkaassa nostaa renkaan painetta 0,1 bar. Jos oletetaan että rengas on kylmänä 20'c ja lämpiää ajossa 80'c niin paine nousee 0,6 bar. Eli tolla lasku kaavalla sie olis ollut n.2,5 bar paine takasessa.

Tuo pirellin taulukko kyllä hämää
gold pressure reccomended range: 1,7/1,9
hot pressure reccomended range: 1,8/2,0
warmer usage 70-80 astetta.

Mullekin sanottiin yhestä renkaasta jotta 2,1 kylmänä, 2,4 lämpinä. Mut mää oon vaan amatööri ja nuo Pirellin jätkät vissiin vielä amatöörimpejä.

Pirellin 200 leveissä pitää olla kuumana 1,7-1,8. Tää on totuus, turha vääntää enempää. Jos joku on laittanut kylmänä 1,9bar tarkoittaa se radalta tullessa ~2,5bar, eli lähes barin ylipainetta. Omassa ajossa etusen paine nousee lämppäristä n. 0,1bar ja takanen pysyy aika samoissa. Jos omasta kovasta tiputtaa sekunnin-kaks pois alkaa etunen jäähtymään ajossa, takanen puolestaan pysyy karvan helpommin lämmössä.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: app - 12.09.12 - klo:21:10
Oleellisinta Pirellin SC1:n repeämisessä on radan pinnan lämpötila; jos se on kylmä (alle ~30), repeää takkuuvarmasti ennen aikojaan. Kovemmat seokset kestävät kelillä kuin kelillä.
En taaskaan tiijä onko näin. Enkä taaskaan wiännä. Kirijuutin wuan
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: murmela - 12.09.12 - klo:21:46
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.09.12 - klo:20:17
Eikö toi ole turha tuijottaa kylmäpaineita, koska siinä on vähän turhan paljon muuttujia mukana.
Sekin toimii ihan ok jos vaan on tottunut käyttämään sitä/ osaa hieman lukee renkaan pintaa.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: jiknnn - 12.09.12 - klo:22:00
varmaan tossa pirellin taulukossa se kylmäpaineen lämpö on lämppärien lämpö, joka on taulukossa oikealla.

mutta osaako kukaan sanoa miksi vasen ja oikea reuna ei pelaa samalla tavalla?
vasemmalla on sama paine, mutta se koskee rataan reunaan asti. Oikea puoli luultavasti taittuu alle, koska pyörä kyllä kallistuu enemmän oikealle, mutta kumin reuna ei koske rataan...
vaikuttaako ylipaine näin ?
vai kuumentaako ylipaine renkaan ja se löystyy ja taittuu alle?

contissa tuo paine on enemmän väärin, mutta kumi ei tiedä siitä mitään...  luikkaampi se kuitenkin on.
enivei näillä kommenteilla voi suositella continentalia treenikumiksi, jos ei halua repiä stressiä paineista ja alustan setupista.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: Nitrous - 12.09.12 - klo:22:44
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 12.09.12 - klo:22:00
varmaan tossa pirellin taulukossa se kylmäpaineen lämpö on lämppärien lämpö, joka on taulukossa oikealla.

mutta osaako kukaan sanoa miksi vasen ja oikea reuna ei pelaa samalla tavalla?
vasemmalla on sama paine, mutta se koskee rataan reunaan asti. Oikea puoli luultavasti taittuu alle, koska pyörä kyllä kallistuu enemmän oikealle, mutta kumin reuna ei koske rataan...
vaikuttaako ylipaine näin ?
vai kuumentaako ylipaine renkaan ja se löystyy ja taittuu alle?

contissa tuo paine on enemmän väärin, mutta kumi ei tiedä siitä mitään...  luikkaampi se kuitenkin on.
enivei näillä kommenteilla voi suositella continentalia treenikumiksi, jos ei halua repiä stressiä paineista ja alustan setupista.

Radoissa on enemmän mutkia toiseen suuntaan, joten rengas rasittuu ja kuluu toiselta laidalta enemmän kuin toiselta. Tätä kompensoimaan me persaukiset käännellään renkaita kun about puolet kumista on kulunu. Samoin jos kumi lähtee repimään, repii se aina enemmän käytetyltä laidalta ensin. Kahdeksikkoo ajamalla kuluis tod. näk. tasasesti.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:22:53
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.09.12 - klo:22:44
Radoissa on enemmän mutkia toiseen suuntaan, joten rengas rasittuu ja kuluu toiselta laidalta enemmän kuin toiselta. Tätä kompensoimaan me persaukiset käännellään renkaita kun about puolet kumista on kulunu. Samoin jos kumi lähtee repimään, repii se aina enemmän käytetyltä laidalta ensin. Kahdeksikkoo ajamalla kuluis tod. näk. tasasesti.

Jiknnn on aika paljon pyöriny Kemorassa (ainakin 25 vuotta, xj600 vatkas melkolailla) ja käännelly noita renkaitakin. Tuo Pirellin oikean laidan noin sentin levyinen kulumaton osa on mysteeri. Miten se osa ei ole päässy ratakosketukseen ? Itse epäilisin jopa valmistusvirhettä renkaassa.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: Nitrous - 12.09.12 - klo:23:09
Väärä profiili mopon geometrialle, eikä kulukaan reunalle asti? Väärälle (=liian kapealle) vanteelle laitettu takanen?  Esim Super Duken alla ei 190/55-takanen (misukan PP) kulunu reunaan asti vaikka etunen menikin laidalta laidalle.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: jiknnn - 12.09.12 - klo:23:16
yritetään vielä kerran :)

jep se conti oli jo kerran käännetty

eli pirellin vasen reuna on kulunut ihan renkaan reunaan asti, mutta oikealla on reilun sentin neitseellinen raita. miksi?
pyörä on kuitenkin ollut suuremmassa kallistuskulmassa oikealle...

Itse en keksi muuta selitystä kuin että renkaan reuna taittuu alle, elikkä runko taipuu sisämutkaan päin niin paljon että reuna osoittaa ylöspäin.  ja jos paineen pudotus auttaa asiaan, niin onhan se aika jännää.
kemorassa vasemmissa mutkissa ei juuri ole syöttö päällä, mutta oikeissa on.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: Nitrous - 13.09.12 - klo:11:37
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 12.09.12 - klo:23:16
yritetään vielä kerran :)

jep se conti oli jo kerran käännetty

eli pirellin vasen reuna on kulunut ihan renkaan reunaan asti, mutta oikealla on reilun sentin neitseellinen raita. miksi?
pyörä on kuitenkin ollut suuremmassa kallistuskulmassa oikealle...

Itse en keksi muuta selitystä kuin että renkaan reuna taittuu alle, elikkä runko taipuu sisämutkaan päin niin paljon että reuna osoittaa ylöspäin.  ja jos paineen pudotus auttaa asiaan, niin onhan se aika jännää.
kemorassa vasemmissa mutkissa ei juuri ole syöttö päällä, mutta oikeissa on.

Ajoasento oikealla kääntyvissä parempi = kuski roikkuu enemmän = mopo menee pystymmässä? Vasureissa taitat mopon äijän alle ja rengas kuluu laidalle asti. Jos renkaan runko taittuisi noin, olisi runko varmasti rikki ja sen luulisi tuntuvan epävakautena/tärinänä tms. ajossa.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: murmela - 13.09.12 - klo:11:56
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.09.12 - klo:11:37
Jos renkaan runko taittuisi noin, olisi runko varmasti rikki ja sen luulisi tuntuvan epävakautena/tärinänä tms. ajossa.
Kyl se rengas voi taittua noin, ja silti toimia ihan ok, siis sen aikaa kun se toimii. Tossa hazardi esimerkki etusesta jossa on ollut liian vähän painetta 2 settii X 10 kierrosta, ja tehnyt ajaessa renkaaseen taitoksen ennen profiilin reunaa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/etunen.JPG
Ekan setin jälkeen vähän ihmettelin miks se hieman repes, mut olin niin täpinöissäni kun ajo kulki, ett tuuppasin viel seuraavan setin iha eniten ja tein enkan, ja sit varikolla huomasin ett toi teräsvanne paistaa renkaasta ja sain paskahalvauksen.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: Nitrous - 13.09.12 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.09.12 - klo:11:56
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.09.12 - klo:11:37
Jos renkaan runko taittuisi noin, olisi runko varmasti rikki ja sen luulisi tuntuvan epävakautena/tärinänä tms. ajossa.
Kyl se rengas voi taittua noin, ja silti toimia ihan ok, siis sen aikaa kun se toimii. Tossa hazardi esimerkki etusesta jossa on ollut liian vähän painetta 2 settii X 10 kierrosta, ja tehnyt ajaessa renkaaseen taitoksen ennen profiilin reunaa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/etunen.JPG
Ekan setin jälkeen vähän ihmettelin miks se hieman repes, mut olin niin täpinöissäni kun ajo kulki, ett tuuppasin viel seuraavan setin iha eniten ja tein enkan, ja sit varikolla huomasin ett toi teräsvanne paistaa renkaasta ja sain paskahalvauksen.

Kuinka paljon toi etunen oli alipaineinen?
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: murmela - 13.09.12 - klo:12:39
Vähintään 0.2 bar, oisko jopa 0.4 bar, en sen tarkemmin muista. Softi tais olla ja viilee keli.
Otsikko: Vs: pähkinä
Kirjoitti: jiknnn - 13.09.12 - klo:15:44
kai tuo etunen vielä ponperille kelpais :)