MP-Rata

MP-RATA => Radalla => Aiheen aloitti: SuVili - 12.09.12 - klo:21:40

Otsikko: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: SuVili - 12.09.12 - klo:21:40
ajatuksena että pohdittaisiin mikä on hyvä ja miksi tai mitä tulisi muuttaa ja miten.
mitä harrastajat kaipaa ja millä saadaan lisää kisaajia/harrastajia.

Itsellä tietoa/kokemusta vain junnu lajeista ja jotain huhuja kuullut liittyen isompiin pyöriin joten niidenkin osalta kiinnostaisi kuulla mielipiteitä.

Minimotot:
a ja b junnu luokat, tietty "virittäminen" sallittu, itse pidän huonona koska kasvattaa kustannuksia ja aikaan saa myös sen että pitää olla "osaava" mekaanikko jotta poika/tyttö pärjää.

senior luokka oikein hauska, vaikka kärsiikin nykyään osallistuja katoa.


MiniGP:
ns vakio luokka, mitkään muutokset ei sallittuja.
erittäin helppo luokka aloittaa ja ei tarvtse osata kuin tankata. öljyn, renkaan yms vaihdot voi tehdä kotona / talvella. kustannuksiltaankin halpa.

Minisupermoto:
ajetaan siis motolla ja virittäminen tiettyyn pisteeseen asti sallittua.
karting radalla ja isojen miesten hauskaa ja onkin näyttävää hommaa. Varikolta kuunneltuna kuitenkin ei mikään halvin laji ja vaatii myös teknistä tietämystä.

JuniorCup:
eli 125 2-t vehkeet ja 250 4-t vehkeet
edullinen hankinta hinta (erityisesti käytetyissä) ja halpa ajaa.
huippunopeus radalla luokkaa 150-170km/h, ajetaan myös muissa pohjois maissa, joten voi hieman vertailla ulkomaillakin vauhtia.

GP125:
ei omakohtaista kokemusta, mutta huomattavasti nopeampi ja opettavampi kuin JC luokan vehkeet, mutta myös kustannukset karkaavat eri ulottuvuuksiin.
vaatii ehdottomasti tietotaitoa jos aikoo saada laitteen pysymään toiminnassa.
mahdollistaa "ropaamisen" sääntöjen puitteissa, mutta samalla kustannukset ja tietotaidon määräm tarve kasvaa potenssiin x

saman otsikon alle moto3, ruotsin kisojen perusteella vastaa gp125:tä
varikolla kuullun perusteella, kestää ajaa 3x pidempään kuin gp 125 enne huoltoa, mutta osat 4x kaliimpia, joten vielä kalliimpi kuin gp125 :(

Moriwaki:
ennenkuin Aslan alkoi ajaa niin oletin (muiden tavoin) olevan auttamattoman hidas, mutta vika olikin silloin ajaneessa kuskissa.
Nyt toteasin että hitaampi kuin gp125, mutta ilmeisimmin myös helpommin huollettava, eikä vaadi hirveästi mekaanikoltakaan, joten ihan varteenotettava vekoktin.
haittana ettei ole luokkaa /kuskeja suomessa ja muissa pohjoismaissa,, vaan ilmeisimmin halpalento hollaantiin luokkaa 100€ ja siellä olisi kisoja vaikka kuinka

cbr cup:
hieno veto hondalta, halvalla radalle ja laitteita tarjolla riittävästi. pyörät täysin samoja eli kuski ratkaisee, kuten minigp:ssä.
yllättävän hitaita, cbr 125 ei pärjää minigp:lle ja 250 ei pärjää JC pyörälle. tämä seikka oli itselle pettymys lehtijuttuihin verrattuna, joissa sai kuvan että cbr 250 olisi 250 ninjan haastaja

sitten huhuja:
ruotsissa suunnittelevat std 650 , eli esim. suzuki sv 650 ja kawasaki er 600, etuna jälleen 600 ss verrattuna kustannusten karsinta, ilyksi rengas sääntöä tms luvassa

samoin suunnittelevat kisoja joissa renkaiden määrä rajoitettu 2 sarjaan/viikonloppu tässäkin kustannus säästöä ilmeisimmin haetaan.



nyt saa sitten heittää mietteitä ilmoille, millä lisää porukkaa radalle, niin junnuja kuin senioreitakin.
mihin suuntaan tulisi kehityksen mennä jotta riittää rahat / mielenkiinto.
kiinnostusta tuntuu porukalla olevan ajaa tehottomilla pyörillä mies miestä vastaan, mutta silti alla on kokoa ja voimaa
samoin riittääkö että laitetaan junioreille luokka johon useammalla on varaa ja ei tarvitse mekaanikkoa, vai tähdätä huippu luokkaan, jossa pitää säätää ja vääntää ja moneesti kisa ratkeaa jo varikolla, mutta missä kuski oppii myös antamaan palautetta ja pohtimaan pyörän toimintaa
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Vuorela - 12.09.12 - klo:22:15
Yksi edullinen luokka jossa olisi paljon pyöriä kiinnostaisi. Jokkis oli osin tämmöinen uusille (seniori) harrastajille. Kovasti on vaan viime aikoina uusien harrastajien määrä radalla vähentynyt. CBR tai junior cup luokan pyörää kiinnostaa kokeilla ja CBR kisaamisen kustannuksin kilpaa ajaminenkin kiinnostaisi. Vaikka ison pyörän yhteydessä toisena luokkana.

Juniori puolesta ei juuri kokemusta, mitä nyt parina viime vuotena sivusta seurannut. Junnuluokkia on mielestäni liikaa. GP125, junior cup, cbr125 cbr 250, gp450 samassa lähdössä. Luokkia melkein kuin classiceissa. SM luokka + edullinen vaihtoehto yhdistelmänä voisi toimia, esim. GP125/Moto3 + junior cup. Halpoja kestäviä ja tasaväkisiä laitteita olisi mielekästä myös katsomosta seurata. Kiinnostavin näkemäni kisalähtö kotimaassa olikin kemoralla ajettu CBR.

Minigp:llä ja minimotoilla on luonnollisesti oma paikkansa junioritoiminnassa.

Yksi iso ongelma harrastajien löytämiseen on tiedotuksen puute. Edes harrastajat ei tiedä koska ja missä on kisoja.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Nitrous - 12.09.12 - klo:23:05
Minigp:llä ja minimotoilla on luonnollisesti oma paikkansa junioritoiminnassa.

Yksi iso ongelma harrastajien löytämiseen on tiedotuksen puute. Edes harrastajat ei tiedä koska ja missä on kisoja.

Tämä on totta. Itsekään ei olisi kisoista mitään hajua jos ei tuttuja olis viivalla. Sama ongelma tosin näyttää olevan autopuolella kun tuli  käytyä kattomassa FINRace sarjaa apparalla viime viikonloppuna. Helposti sais hyvällä säällä 10 000 ihmistä paikalle, mutta nyt tais olla max 1000, koska kukaan ei tienny tapahtumasta.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: jarska - 12.09.12 - klo:23:20
Minigp:llä ja minimotoilla on luonnollisesti oma paikkansa junioritoiminnassa.

Yksi iso ongelma harrastajien löytämiseen on tiedotuksen puute. Edes harrastajat ei tiedä koska ja missä on kisoja.

Tämä on totta. Itsekään ei olisi kisoista mitään hajua jos ei tuttuja olis viivalla. Sama ongelma tosin näyttää olevan autopuolella kun tuli  käytyä kattomassa FINRace sarjaa apparalla viime viikonloppuna. Helposti sais hyvällä säällä 10 000 ihmistä paikalle, mutta nyt tais olla max 1000, koska kukaan ei tienny tapahtumasta.

Hmm, pitäsköhän tässä ruveta kehittämään myös jotain kisakalenteria, missä olis kaikki samassa.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: SuVili - 13.09.12 - klo:09:47
a4 jossa luokista pieni esittely, ehkä noi alle 16v luokat omalle paprulle ja 16- omalle, 4 kolummia/puoli ja jokainen voi halutessaan printata :)

ylös kuva, pieni esittely luokasta ja ikähaitari
alle karkeasti kustannukset

sitten vielä kauden alussa selkeä kalenteri, jossa kisat ja vaikka treeni päiviäkin.
Hyvähän olisi kun saisi jonkin kauppa/huoltoasema ketjun mukaan toimintaan ja jakamaan kalenterin toimipisteisiinsä.

Tälle kaudelle teimme kalenterin jossa oli kisat ja treenipäiviä merkittynä (org ja mp-tuki) ensikaudelle samanlainen suunnitteilla. Laitetaan sitten yleiseen myyntiin niin siitä ainakin nääkee milloin kisat.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Nitrous - 13.09.12 - klo:11:39
Minigp:llä ja minimotoilla on luonnollisesti oma paikkansa junioritoiminnassa.

Yksi iso ongelma harrastajien löytämiseen on tiedotuksen puute. Edes harrastajat ei tiedä koska ja missä on kisoja.

Tämä on totta. Itsekään ei olisi kisoista mitään hajua jos ei tuttuja olis viivalla. Sama ongelma tosin näyttää olevan autopuolella kun tuli  käytyä kattomassa FINRace sarjaa apparalla viime viikonloppuna. Helposti sais hyvällä säällä 10 000 ihmistä paikalle, mutta nyt tais olla max 1000, koska kukaan ei tienny tapahtumasta.

Hmm, pitäsköhän tässä ruveta kehittämään myös jotain kisakalenteria, missä olis kaikki samassa.

Tällä tapaa aktiiviharrastajat varmaan löytäisi kisat, mutta yleisön paikalle saaminen vaatisi pienen uhrauksen mainostukseen ja ehkäpä jonkun paikallisen kisakuskin haastattelun paikallislehteen kisojen alla. Tuolla tapaa olisi ainakin paikallisella yleisöllä joku kosketuspinta tapahtumaan ja voisi kannustaa sitä "meidän kylän poikaa." On nimittäin rehellisesti sanottava, että onhan nuo kisat paikan päällä pirun tylsää seurattavaa, jos ei ole tuttuja ajamassa.

Edit. Pointtina siis, että mitä isompi ihmismäärä lajista kiinnostuu edes jossain määrin, sitä isompi on uusien potenttiaalisten harrastajien määrä. Junioripuolella erilaiset kokeilupäivät ovat hyvä tapa saada uusia kasvoja mukaan ja aikuisille ratapäivät on varmaan se eka askel.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Vuorela - 13.09.12 - klo:12:26
Minigp:llä ja minimotoilla on luonnollisesti oma paikkansa junioritoiminnassa.

Yksi iso ongelma harrastajien löytämiseen on tiedotuksen puute. Edes harrastajat ei tiedä koska ja missä on kisoja.

Tämä on totta. Itsekään ei olisi kisoista mitään hajua jos ei tuttuja olis viivalla. Sama ongelma tosin näyttää olevan autopuolella kun tuli  käytyä kattomassa FINRace sarjaa apparalla viime viikonloppuna. Helposti sais hyvällä säällä 10 000 ihmistä paikalle, mutta nyt tais olla max 1000, koska kukaan ei tienny tapahtumasta.

Hmm, pitäsköhän tässä ruveta kehittämään myös jotain kisakalenteria, missä olis kaikki samassa.

Tällä tapaa aktiiviharrastajat varmaan löytäisi kisat, mutta yleisön paikalle saaminen vaatisi pienen uhrauksen mainostukseen ja ehkäpä jonkun paikallisen kisakuskin haastattelun paikallislehteen kisojen alla. Tuolla tapaa olisi ainakin paikallisella yleisöllä joku kosketuspinta tapahtumaan ja voisi kannustaa sitä "meidän kylän poikaa." On nimittäin rehellisesti sanottava, että onhan nuo kisat paikan päällä pirun tylsää seurattavaa, jos ei ole tuttuja ajamassa.

Edit. Pointtina siis, että mitä isompi ihmismäärä lajista kiinnostuu edes jossain määrin, sitä isompi on uusien potenttiaalisten harrastajien määrä. Junioripuolella erilaiset kokeilupäivät ovat hyvä tapa saada uusia kasvoja mukaan ja aikuisille ratapäivät on varmaan se eka askel.

Tämä vaatisi tiimeiltä ja kuljettajilta aktivoitumista tiedottamiseen. Ei kuitenkaan ole mahdoton homma kirjoitella tiedotteita ja raportteja kisoista ja lähettää niitä paikallisiin medioihin. Hiljakseen tehdyllä työllä sitten saataisiin oman seudun ihmiset tietoiseksi kisaamisesta ja "omista" kuskeista. Siitä sitten saataisiin tiedotteet ehkä läpi myös isommissa medioissa, kun ihmisiä asia kiinnostaisi. Nykyisin tiedotus on facebookissa ja kuskien kotisivuilla/blogeissa, joita pitää osata seurata että kuulumisia kuulisi. Muihin medioihin lähetetyt tiedotteet sitten saisi sisältää vähän muutakin kuin omia fiiliksiä.

Tällaista on ainakin jossain määrin tehty, mutta lisää tarvittaisiin. SRRAn ja lajiliiton toivoisi toimivan aktiivisempana näissä jutuissa.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Jukka_R - 13.09.12 - klo:15:17
Minigp:llä ja minimotoilla on luonnollisesti oma paikkansa junioritoiminnassa.

Yksi iso ongelma harrastajien löytämiseen on tiedotuksen puute. Edes harrastajat ei tiedä koska ja missä on kisoja.

Tämä on totta. Itsekään ei olisi kisoista mitään hajua jos ei tuttuja olis viivalla. Sama ongelma tosin näyttää olevan autopuolella kun tuli  käytyä kattomassa FINRace sarjaa apparalla viime viikonloppuna. Helposti sais hyvällä säällä 10 000 ihmistä paikalle, mutta nyt tais olla max 1000, koska kukaan ei tienny tapahtumasta.

Hmm, pitäsköhän tässä ruveta kehittämään myös jotain kisakalenteria, missä olis kaikki samassa.

Tällä tapaa aktiiviharrastajat varmaan löytäisi kisat, mutta yleisön paikalle saaminen vaatisi pienen uhrauksen mainostukseen ja ehkäpä jonkun paikallisen kisakuskin haastattelun paikallislehteen kisojen alla. Tuolla tapaa olisi ainakin paikallisella yleisöllä joku kosketuspinta tapahtumaan ja voisi kannustaa sitä "meidän kylän poikaa." On nimittäin rehellisesti sanottava, että onhan nuo kisat paikan päällä pirun tylsää seurattavaa, jos ei ole tuttuja ajamassa.

Edit. Pointtina siis, että mitä isompi ihmismäärä lajista kiinnostuu edes jossain määrin, sitä isompi on uusien potenttiaalisten harrastajien määrä. Junioripuolella erilaiset kokeilupäivät ovat hyvä tapa saada uusia kasvoja mukaan ja aikuisille ratapäivät on varmaan se eka askel.

Lipunmyynnissä on ongelmana rajakustannus. Alle 200-300 potentiaalista maksajaa on halvempi päästää ilmaiseksi kuin periä heiltä liput (oletus, ettei mainoskulut kasva). Jos taas täytyy mainostaa, niin rajana on 300-600 maksavaa katsojaa (oletuksella, että mainoksista joutuu maksamaan eikä saa niitä hyväntekeväisyytenä tms.) Lipunmyyjiä ja järjestysmiehiä ei oikein tahdo enää saada talkoohengellä hommiin ja isommissa kisoissa (SM) kustannus lipunmyynnistä ja järjestyksenvalvojista on luokkaa 4000-6000 euroa + päälle pikkaisen muutakin kulua.

Itse uskon vahvasti siihen, että tuollainen kustannuksiltaan erittäin halpa luokka johon vielä kalusto tuodaan paikan päälle ja herrojen ja rouvien kuljettajien tarvitsee vain tuoda itsensä tontille tulee olemaan suosittu. Kun homma pidetään yksinkertaisena (kaikilla samat mopot ja samat renkaat) niin hommaan saadaan oikeasti tasaväkistä vääntöä. Jos minun tasoinen kuski ajelee käytännössä samoja kierrosaikoja kuin useampikertainen rataennätysten haltija ja 15-20 Suomen mestaruutta voittanut kuski, niin väännöistä tulee taatusti tasaväkisiä ja homma on pirun hauskaa (kokemusta on). Jopa jokkiksessa osalla on kustannukset karanneet käsistä. Itselläni kustannukset ovat vielä aika edulliset, mutta jos YCC:n kuskin täytyy polttaa renkaisiin yli 10.000 euroa, niin pikkaisen on mopo lähtenyt lapasesta. Tuollaisilla vakioleluilla ajaa 100 euron rengaskustannuksilla koko kauden. Onhan sekin paljon verrattuna vaikkapa mato-ongintaan tai Yhteishyvän mukana tulevien ristikoiden täyttelyyn, mutta tässä harrastuksessa naurettavan vähän.

Ja mielestäni voisi hyvinkin harkita sitä, että Suomen cupin ja SM:n lähdöt ajettaisiin samoilla lähdöillä. Indeksit peliin ja hitaimmat voivat siirtyä luvan saatuaan ajamaan YCC:n lähtöihin. Tällöin saataisiin kunnolla ukkoa ja akkaa viivalle eikä kilpailupäivistä loppuisi tunnit kesken. Kyllä sitä mieluummin katsoo (ja ajaakin) lähtöjä joissa on 25-40 pyörää kuin 6-8:aa lähtöä joissa on 3-15 kuskia. Varmasti tuollekin vastustusta löytyy, mutta ottaisin mielelläni perusteet vastaan. Cupin keskikasti ei kuitenkaan jää kuin n. 5-6 sekuntia per kierros A:n kärjelle, joten eipä siellä nyt mahdottomasti kierroksella ohitteluja tule.

Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: JukkaK - 13.09.12 - klo:17:31
Minigp:llä ja minimotoilla on luonnollisesti oma paikkansa junioritoiminnassa.

Yksi iso ongelma harrastajien löytämiseen on tiedotuksen puute. Edes harrastajat ei tiedä koska ja missä on kisoja.

Tämä on totta. Itsekään ei olisi kisoista mitään hajua jos ei tuttuja olis viivalla. Sama ongelma tosin näyttää olevan autopuolella kun tuli  käytyä kattomassa FINRace sarjaa apparalla viime viikonloppuna. Helposti sais hyvällä säällä 10 000 ihmistä paikalle, mutta nyt tais olla max 1000, koska kukaan ei tienny tapahtumasta.

Hmm, pitäsköhän tässä ruveta kehittämään myös jotain kisakalenteria, missä olis kaikki samassa.

Tällä tapaa aktiiviharrastajat varmaan löytäisi kisat, mutta yleisön paikalle saaminen vaatisi pienen uhrauksen mainostukseen ja ehkäpä jonkun paikallisen kisakuskin haastattelun paikallislehteen kisojen alla. Tuolla tapaa olisi ainakin paikallisella yleisöllä joku kosketuspinta tapahtumaan ja voisi kannustaa sitä "meidän kylän poikaa." On nimittäin rehellisesti sanottava, että onhan nuo kisat paikan päällä pirun tylsää seurattavaa, jos ei ole tuttuja ajamassa.

Edit. Pointtina siis, että mitä isompi ihmismäärä lajista kiinnostuu edes jossain määrin, sitä isompi on uusien potenttiaalisten harrastajien määrä. Junioripuolella erilaiset kokeilupäivät ovat hyvä tapa saada uusia kasvoja mukaan ja aikuisille ratapäivät on varmaan se eka askel.

Lipunmyynnissä on ongelmana rajakustannus. Alle 200-300 potentiaalista maksajaa on halvempi päästää ilmaiseksi kuin periä heiltä liput (oletus, ettei mainoskulut kasva). Jos taas täytyy mainostaa, niin rajana on 300-600 maksavaa katsojaa (oletuksella, että mainoksista joutuu maksamaan eikä saa niitä hyväntekeväisyytenä tms.) Lipunmyyjiä ja järjestysmiehiä ei oikein tahdo enää saada talkoohengellä hommiin ja isommissa kisoissa (SM) kustannus lipunmyynnistä ja järjestyksenvalvojista on luokkaa 4000-6000 euroa + päälle pikkaisen muutakin kulua.

Itse uskon vahvasti siihen, että tuollainen kustannuksiltaan erittäin halpa luokka johon vielä kalusto tuodaan paikan päälle ja herrojen ja rouvien kuljettajien tarvitsee vain tuoda itsensä tontille tulee olemaan suosittu. Kun homma pidetään yksinkertaisena (kaikilla samat mopot ja samat renkaat) niin hommaan saadaan oikeasti tasaväkistä vääntöä. Jos minun tasoinen kuski ajelee käytännössä samoja kierrosaikoja kuin useampikertainen rataennätysten haltija ja 15-20 Suomen mestaruutta voittanut kuski, niin väännöistä tulee taatusti tasaväkisiä ja homma on pirun hauskaa (kokemusta on). Jopa jokkiksessa osalla on kustannukset karanneet käsistä. Itselläni kustannukset ovat vielä aika edulliset, mutta jos YCC:n kuskin täytyy polttaa renkaisiin yli 10.000 euroa, niin pikkaisen on mopo lähtenyt lapasesta. Tuollaisilla vakioleluilla ajaa 100 euron rengaskustannuksilla koko kauden. Onhan sekin paljon verrattuna vaikkapa mato-ongintaan tai Yhteishyvän mukana tulevien ristikoiden täyttelyyn, mutta tässä harrastuksessa naurettavan vähän.

Ja mielestäni voisi hyvinkin harkita sitä, että Suomen cupin ja SM:n lähdöt ajettaisiin samoilla lähdöillä. Indeksit peliin ja hitaimmat voivat siirtyä luvan saatuaan ajamaan YCC:n lähtöihin. Tällöin saataisiin kunnolla ukkoa ja akkaa viivalle eikä kilpailupäivistä loppuisi tunnit kesken. Kyllä sitä mieluummin katsoo (ja ajaakin) lähtöjä joissa on 25-40 pyörää kuin 6-8:aa lähtöä joissa on 3-15 kuskia. Varmasti tuollekin vastustusta löytyy, mutta ottaisin mielelläni perusteet vastaan. Cupin keskikasti ei kuitenkaan jää kuin n. 5-6 sekuntia per kierros A:n kärjelle, joten eipä siellä nyt mahdottomasti kierroksella ohitteluja tule.

Kannatan ehdottomasti tuota!
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: JukkaK - 13.09.12 - klo:17:36
Se vielä, että itsekkään en tiedä mitä eri nimitykset tarkoittaa. Joten toinen pulliainen joka tulee katsomaan, ihmettelee samalla tavalla noita luokkien nimityksiä, kuten Nordic superbike, superbike b,superstock ja supersport b. Jos jotenkin noita nimiä sais helpommin ilmoitettua, mitä pyöriä kussakin luokassa on. Niin ei se ainakaan haitaksi ole.

Vähän kuin:

Moto3
Moto2
MotoGp

tai 600 supersport, Rookie 600 supersport. Tai jotain vielä parempaa.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: JukkaK - 13.09.12 - klo:17:39
Se vielä, että RR:stä löytyy todella vaikeesti infoa. Itse etsiskelin pidemmän aikaa, mistä löytyy sarja tilanne, seuraavat kisat jne. http://www.rr-uutiset.com/start/
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Andy - 15.09.12 - klo:21:04
Tuo CBR250 cup vaikuttaa juurikin kustannusten vuoksi kiinnostavalta, mutta tästäkään kuviosta ei ole oikein minkäänlaista infoa saatavilla. Pari viikkoa sitten kemorasta kotiin ajellessa funtsailtiin, että yksi keino kuskien saamiseksi voisi olla tuoda tuo sirkus joillekin isoille ratapäiville esittelyyn. Siellä kuskit voisivat käydä ihmettelemessä asiaa ja ehkä päästä koeajollekin. Jokunen tapaus voisi innostuakin asiasta.

Toinen, vähän erilainen ajatus syntyi myös yhtenä iltana. Jospa vaikkapa MotOrg tai jokin muu taho järkkäisi pk-seudulta omakustanteisen bussikyydin jonnekin kisatapahtumaan. Saisikohan tällaisella keinolla jengiä katsomoon? Tekisi homman ikäänkuin helpoksi halukkaille.

//Andy
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: murmela - 15.09.12 - klo:21:24
Tuo CBR250 cup vaikuttaa juurikin kustannusten vuoksi kiinnostavalta, mutta tästäkään kuviosta ei ole oikein minkäänlaista infoa saatavilla. Pari viikkoa sitten kemorasta kotiin ajellessa funtsailtiin, että yksi keino kuskien saamiseksi voisi olla tuoda tuo sirkus joillekin isoille ratapäiville esittelyyn. Siellä kuskit voisivat käydä ihmettelemessä asiaa ja ehkä päästä koeajollekin. Jokunen tapaus voisi innostuakin asiasta.

Toinen, vähän erilainen ajatus syntyi myös yhtenä iltana. Jospa vaikkapa MotOrg tai jokin muu taho järkkäisi pk-seudulta omakustanteisen bussikyydin jonnekin kisatapahtumaan. Saisikohan tällaisella keinolla jengiä katsomoon? Tekisi homman ikäänkuin helpoksi halukkaille.

//Andy
Tommosia 250-cebareita voi huomenna (su 16.09.2012) ihmetellä alastarossa lisää, ja halukkaat pääsee ajamaankin. Wehnällä on niitä siel 2 kpl vuokrattavana. Ite ajoin tänää yhen setin ja huomenna pakko vetää toinen setti ja saada ajasta sekka tai pari pois.  tongue_2
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: slowrider - 15.09.12 - klo:22:35
Tuo CBR250 cup vaikuttaa juurikin kustannusten vuoksi kiinnostavalta, mutta tästäkään kuviosta ei ole oikein minkäänlaista infoa saatavilla. Pari viikkoa sitten kemorasta kotiin ajellessa funtsailtiin, että yksi keino kuskien saamiseksi voisi olla tuoda tuo sirkus joillekin isoille ratapäiville esittelyyn. Siellä kuskit voisivat käydä ihmettelemessä asiaa ja ehkä päästä koeajollekin. Jokunen tapaus voisi innostuakin asiasta.

Toinen, vähän erilainen ajatus syntyi myös yhtenä iltana. Jospa vaikkapa MotOrg tai jokin muu taho järkkäisi pk-seudulta omakustanteisen bussikyydin jonnekin kisatapahtumaan. Saisikohan tällaisella keinolla jengiä katsomoon? Tekisi homman ikäänkuin helpoksi halukkaille.

//Andy
Tommosia 250-cebareita voi huomenna (su 16.09.2012) ihmetellä alastarossa lisää, ja halukkaat pääsee ajamaankin. Wehnällä on niitä siel 2 kpl vuokrattavana. Ite ajoin tänää yhen setin ja huomenna pakko vetää toinen setti ja saada ajasta sekka tai pari pois.  tongue_2

Oli kyllä tänään hauska kuunnella kommentteja kuskeilta. Ihan ku pikkupojat ekaa kertaa mopolla ajamassa. Kauhea selitys kuinka hauskaa on ajaa laiskalla mopolla ku pitää roikkua niin perkeleesti eikä mopo mee mihinkään :D
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: app - 15.09.12 - klo:23:02
Meidän Mari-Anne tykkäsi laitteesta, ja on aika lähellä että krossikawa vaihtuu tuollaiseen. Ohitteli heti ekoilla seteillä hitaassa isoja pyöriä (ja vaan 2 kertaa hiekalle vetäs) reps_1.
Olis meikäläisellekin helevatan pätevä laite treenata, murto-osalla kustannuksia.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: murmela - 15.09.12 - klo:23:23
Meidän Mari-Anne tykkäsi laitteesta, ja on aika lähellä että krossikawa vaihtuu tuollaiseen. Ohitteli heti ekoilla seteillä hitaassa isoja pyöriä (ja vaan 2 kertaa hiekalle vetäs) reps_1.
Olis meikäläisellekin helevatan pätevä laite treenata, murto-osalla kustannuksia.
Kieltämättä meikälläkin oli vähän hassu olo kun ohitteli kusiaisia ja tonnareita, ja varsinkin sen yhen kilvettömän mikä on vissiin vanha a-kilpuri jossa on kisanokat, kisaecu, täysränni jne jne viimesen päälle kisavehe.  :)
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: slowrider - 15.09.12 - klo:23:59
Meidän Mari-Anne tykkäsi laitteesta, ja on aika lähellä että krossikawa vaihtuu tuollaiseen. Ohitteli heti ekoilla seteillä hitaassa isoja pyöriä (ja vaan 2 kertaa hiekalle vetäs) reps_1.
Olis meikäläisellekin helevatan pätevä laite treenata, murto-osalla kustannuksia.

Siitä se jopo karkaa  peukku_1
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Andy - 16.09.12 - klo:08:31
Tuo CBR250 cup vaikuttaa juurikin kustannusten vuoksi kiinnostavalta, mutta tästäkään kuviosta ei ole oikein minkäänlaista infoa saatavilla. Pari viikkoa sitten kemorasta kotiin ajellessa funtsailtiin, että yksi keino kuskien saamiseksi voisi olla tuoda tuo sirkus joillekin isoille ratapäiville esittelyyn. Siellä kuskit voisivat käydä ihmettelemessä asiaa ja ehkä päästä koeajollekin. Jokunen tapaus voisi innostuakin asiasta.

Toinen, vähän erilainen ajatus syntyi myös yhtenä iltana. Jospa vaikkapa MotOrg tai jokin muu taho järkkäisi pk-seudulta omakustanteisen bussikyydin jonnekin kisatapahtumaan. Saisikohan tällaisella keinolla jengiä katsomoon? Tekisi homman ikäänkuin helpoksi halukkaille.

//Andy
Tommosia 250-cebareita voi huomenna (su 16.09.2012) ihmetellä alastarossa lisää, ja halukkaat pääsee ajamaankin. Wehnällä on niitä siel 2 kpl vuokrattavana. Ite ajoin tänää yhen setin ja huomenna pakko vetää toinen setti ja saada ajasta sekka tai pari pois.  tongue_2

Mainiota, tätä juuri hain. Nyt vaan harmittaa kuulla tästä saman päivän aamuna 8.30 ja sijainti 200kilsaa väärä. Kun vielä tiedotustakin saisi kohdalleen, niin hyvä tulisi. Facebookista luettuna aika innostunutta testaajaa siellä eilenkin ollut, joten kyllä tuota pitää kokemaan päästä. Ties vaikka siitä löytyisi se lompakolle paremmin sopiva rataluokka.

//Andy
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Hurja - 20.09.12 - klo:21:29
Omassa päässä heräili kymysys oliskohan porukalla kiinnostusta endurance kisailuun noilla cebareilla?? Ollaan hieman mopoendurancea harrasteltu ja se on ollut erittäin hauskaa puuhaa. Sen perusteella tuollainen "laiskalla" cbr mopolla endurancen ajaminen voisi olla erittäinkin hauskaa. En tiedä mitä nuo CBR ajelut oikein kaikenkaikkiaan maksaa jne. mutta kunhan heittelen tälläisen idean ilmoille.

edit: piikkiset cbr:t olis tietty vieläkin edullisempi vaihtoehto valjastaa enduranceen ja niissä vois olla vaikka virityskin vapaa. Melko edullisia nuo piikit ja sen kun vaikka jakaa kolmen/neljän hengen joukkueen kesken niin kulut pysyy aisoissa :D
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Vuorela - 20.09.12 - klo:23:42
Omassa päässä heräili kymysys oliskohan porukalla kiinnostusta endurance kisailuun noilla cebareilla?? Ollaan hieman mopoendurancea harrasteltu ja se on ollut erittäin hauskaa puuhaa. Sen perusteella tuollainen "laiskalla" cbr mopolla endurancen ajaminen voisi olla erittäinkin hauskaa. En tiedä mitä nuo CBR ajelut oikein kaikenkaikkiaan maksaa jne. mutta kunhan heittelen tälläisen idean ilmoille.

edit: piikkiset cbr:t olis tietty vieläkin edullisempi vaihtoehto valjastaa enduranceen ja niissä vois olla vaikka virityskin vapaa. Melko edullisia nuo piikit ja sen kun vaikka jakaa kolmen/neljän hengen joukkueen kesken niin kulut pysyy aisoissa :D

Kiinnostaahan tämäkin. Kai noilla vuokralaitteillakin vois ajaa endurancea? Olis ainakin tasaväkiset laitteet. Jos sais vaan tarpeeksi tiimejä kasaan, niin kustannuksetkin jäis kohtuu pieniksi.

Muuten enduranceen vois sopia vaikka junior cup sääntöjen mukaiset laitteet.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Hurja - 21.09.12 - klo:00:02
Joo kippaus tilanteita voi tulla enempi, kun aikaa nolata ittensä paremmin ja sillä mielellä ajatellen, että nuo vuokrakaluston hinta on jo vähän kovempi?? Siis mä en oo kuin hieman vilkaissut tuollaisen CBR:n päälle joten ei edes muista onko siinä minkälaiset katteet.

Tottahan tuohon hommaan kannattaisi kattoa jotkut järkevät luokat ja niitähän vois olla vaikka useampikin erillainen. Kyllä kai tuollaisia hitaampia pelejä vähän enempikin tuonne radalle mahtuu.

En tiedä mikä on saatavuus kautta valmiina ihmisten talleista löytyvä kaluston määrä junior cuppi mallilla, mutta ainakin nuota piikkisiä CBR:iä löytyy alta tonnin melko monta nettimotosta. Vaatimukset radalle olisi mahd. varmistetut proput, jarrut ja riittävä äänenvaimennus. Muuten sitten tyyli vapaa reps_1 Tuollainen voisi olla vaikka yksi luokka? Sitten tuohon voisi vielä harkita muitakin vast. 4-t piikkejä samaan luokkaan? joten kaluston saatavuus ainakin pitäisi olla kohtuullinen.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: SuVili - 21.09.12 - klo:09:46

En tiedä mikä on saatavuus kautta valmiina ihmisten talleista löytyvä kaluston määrä junior cuppi mallilla, mutta ainakin nuota piikkisiä CBR:iä löytyy alta tonnin melko monta nettimotosta. Vaatimukset radalle olisi mahd. varmistetut proput, jarrut ja riittävä äänenvaimennus. Muuten sitten tyyli vapaa reps_1 Tuollainen voisi olla vaikka yksi luokka?

Tuohon sanoisin että joko cbr tai junior cup vehkeet. ei enään enempää "luokkia" kun ei nykyisinkään ole kuskeja.
JC luokassa ainoat pyörät mihin on esim putki muutos tiedossa on ninja ja aprilia, ei estä muiden pyörien käyttöä ja niihinkin varmaan saa putken tyypitettyä kunhan jaksaa laittaa liitolle ehdotusta.

cbr vehkeissä olis kyllä kiva nähdä se alakate ummessa ja järkevä vaimennin kanssa, vakio kun ottaa ilmeisesti maahan melko helposti ja se viriversio jonka olen nähnyt on järkyttävän kova ääninen
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Hurja - 21.09.12 - klo:10:08
Tarkoitin sitten, että samassa lähdössä olisi useamman luokan vehkeitä. Nopeus erot tietty ei saa mitkään hullut olla, mutta eikai ne sellaiseksi nuolla edellämainituilla edes mene.

Sen takia useampi luokka olisi samassa lähdössä hyvä sillä pystyisi järkkäämään jotain tuollaista vaikka tiimejä per luokka ei hulluuden päälle olisikaan ja kyseisiin häpenenkeihin pystyisi osallistua mahdollisimman laajalla kalustolla. Madaltaa kynnystä osallistua tongue_2 Sitten vielä jos osallistuminen onnistuu myös kaksi-osaisilla nahkoilla niin kynnys madaltaa entisestään.

Mitään tiettyä pakoputki sääntöäkään en ottaisi. Tyyli olisi vapaa kunhan mökät jonkun määritellyn rajan alapuolla esim. <105db.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: app - 21.09.12 - klo:10:59
Endurance-kisa näillä olisi varmasti melkolinen hitti. Laitteet vaan pitäis jostain saada, ja vuokraamisessa ongelma kaadon kustannukset. Osanottajat kun saadaan sitoutumaan korvaamaan korjauskulut, kuten ratapäivillä vuokratessakin, niin mikäs tuossa.
Enduracesta pitää yrittää ruveta muutenkin vouhottamaan nyt ensi kautta ajatellen. Olisi todella sääli, jos ei järjestetä enää. Kesäkuussa kun sain olla mukana kisassa, oli kokemus todella mahtava. Siellä mahtuu kaikki radalle paremmin kuin ratapäivillä, kun ei ole starttihässäkkäkään sellainen kuin sprinttikisassa, ja pyöriä kisassa 15-20 pitkin rataa yksitellen.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: MarkoL - 21.09.12 - klo:13:38
Omassa päässä heräili kymysys oliskohan porukalla kiinnostusta endurance kisailuun noilla cebareilla?? Ollaan hieman mopoendurancea harrasteltu ja se on ollut erittäin hauskaa puuhaa. Sen perusteella tuollainen "laiskalla" cbr mopolla endurancen ajaminen voisi olla erittäinkin hauskaa. En tiedä mitä nuo CBR ajelut oikein kaikenkaikkiaan maksaa jne. mutta kunhan heittelen tälläisen idean ilmoille.

edit: piikkiset cbr:t olis tietty vieläkin edullisempi vaihtoehto valjastaa enduranceen ja niissä vois olla vaikka virityskin vapaa. Melko edullisia nuo piikit ja sen kun vaikka jakaa kolmen/neljän hengen joukkueen kesken niin kulut pysyy aisoissa :D

Ilman muuta kiinnostais.
Noilla kilpaileminen vois olla tosi jännää puuhaa laitteiden tasaväkisyydestä johtuen.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: murmela - 21.09.12 - klo:14:35
Omassa päässä heräili kymysys oliskohan porukalla kiinnostusta endurance kisailuun noilla cebareilla?? Ollaan hieman mopoendurancea harrasteltu ja se on ollut erittäin hauskaa puuhaa. Sen perusteella tuollainen "laiskalla" cbr mopolla endurancen ajaminen voisi olla erittäinkin hauskaa. En tiedä mitä nuo CBR ajelut oikein kaikenkaikkiaan maksaa jne. mutta kunhan heittelen tälläisen idean ilmoille.

edit: piikkiset cbr:t olis tietty vieläkin edullisempi vaihtoehto valjastaa enduranceen ja niissä vois olla vaikka virityskin vapaa. Melko edullisia nuo piikit ja sen kun vaikka jakaa kolmen/neljän hengen joukkueen kesken niin kulut pysyy aisoissa :D

Noi CBR250:set on ihan aivan täysin vakioita, suoraan kaupan pakasta vedettyjä. Joten ylläpitokustannukset on minimaaliset, mikä on se suurin plussa koko ideassa.
Ja tommosen 2011 CBR250:n näyttäis saavan kilvellisenä saksasta alle kolmeen tonniin.

Jos taas aletaan viritteleen piikkejä, niin siihen se idea kuolikin jo alkumetreille.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Hurja - 21.09.12 - klo:14:46
Joo sinänsä oman osallistumisen kyllä rajaa, että laina kalusto ei tule kysymykseen kaadon mahdollisuuden takia. Ja ostaminen saksasta myös rajaa homman pois samantien. Eihän tässä hommassa mua tarvita, mutta ajattelin vain kuinka sais mahd. monen osallistumaan kys. hommaan.

Piikkisiä saa mopojen hinnalla ja tiiminä tuollaisen "satsauksen" malttaa tehdä. Mitään isoja summia en tiimi mopoihin kyllä olisi valmis laittamaan  ???

Tuohan on kestävyyslaji ja tuo virityskin sitten tuskin karkaa käsistä, kun taas kestävyys kärsii airrev_1 Ja jos ei huvita viritellä niin ajaa vain sitten kovempaa ???
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: SuVili - 21.09.12 - klo:16:43
Tuohan on kestävyyslaji ja tuo virityskin sitten tuskin karkaa käsistä, kun taas kestävyys kärsii airrev_1 Ja jos ei huvita viritellä niin ajaa vain sitten kovempaa ???

Lause jolla saa tapettua het tuon homman ja monet muutkin. CBR ja junnucup osittain juuri siksi syntyneet kun se viritys vaan karkaa käsistä.
Eiköhän tollaseen enduranceen sais tiimin kasaan, jos vaikka Vili, Felix, Sami ja Patu.
Pyöräksi sitten kyselis 777rr Derbiä vuokralle tai jos 250 4-t käy ni Ajolta moto3, virittämistä sitten kattelis sen mukaan että mikä se kestoaika on oltava  hedari_1
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Vuorela - 21.09.12 - klo:21:21
Tuohan on kestävyyslaji ja tuo virityskin sitten tuskin karkaa käsistä, kun taas kestävyys kärsii airrev_1 Ja jos ei huvita viritellä niin ajaa vain sitten kovempaa ???

Lause jolla saa tapettua het tuon homman ja monet muutkin. CBR ja junnucup osittain juuri siksi syntyneet kun se viritys vaan karkaa käsistä.
Eiköhän tollaseen enduranceen sais tiimin kasaan, jos vaikka Vili, Felix, Sami ja Patu.
Pyöräksi sitten kyselis 777rr Derbiä vuokralle tai jos 250 4-t käy ni Ajolta moto3, virittämistä sitten kattelis sen mukaan että mikä se kestoaika on oltava  hedari_1

Hommasta menee kyllä heti maku jos kisapiikillä tai moto3:lla pääsee mukaan. Kustannukset lähtee ihan lapasesta jos aikoo tosissaan pärjätä eikä harrastelijoilla ole kyllä ajamisenkaan puolesta asiaa kärkisijoille. Toisin kuin ehkä noilla peruslaitteilla.

Jos eriluokkia hommaan haluaa, niin junior cup + cbr125/250 löytyy valmiit yksinkertaiset säännöt ja kalustoa saa halvalla joko vuokralle tai omaksi. Minigp pyöriäkin löytyisi maasta valmiiksi, löytyykö kiinnostusta ja kuskeja on sitten eri juttu.

Tämäkin voisi olla hauskaa hommaa junioreille. Saisivat ajaa kahdeksikkoa tasaväkisillä laittella harrastelijoiden ympärillä ja näyttää taitonsa. :) Kai siinä vois samalla itse kukin oppia jotain.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Hurja - 21.09.12 - klo:21:35
Joo ei mitään kisapelejä tuonne voisi laskea.

Rekisteröitävissä oleva 4t piikki ja sille vapaa viritys. Muut luokat sitten nykyisten valmiina olevien luokkien mukaan juuri esim cbr 250 ja junnu cup.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: SuVili - 21.09.12 - klo:22:05
Joo ei mitään kisapelejä tuonne voisi laskea.

Rekisteröitävissä oleva 4t piikki ja sille vapaa viritys. Muut luokat sitten nykyisten valmiina olevien luokkien mukaan juuri esim cbr 250 ja junnu cup.
Eli otetaan suvin 125 nsr ja viritetään vapaasti => liimataan takalamppu Derbiin ??
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: SuVili - 21.09.12 - klo:22:08
Tuohan on kestävyyslaji ja tuo virityskin sitten tuskin karkaa käsistä, kun taas kestävyys kärsii airrev_1 Ja jos ei huvita viritellä niin ajaa vain sitten kovempaa ???

Lause jolla saa tapettua het tuon homman ja monet muutkin. CBR ja junnucup osittain juuri siksi syntyneet kun se viritys vaan karkaa käsistä.
Eiköhän tollaseen enduranceen sais tiimin kasaan, jos vaikka Vili, Felix, Sami ja Patu.
Pyöräksi sitten kyselis 777rr Derbiä vuokralle tai jos 250 4-t käy ni Ajolta moto3, virittämistä sitten kattelis sen mukaan että mikä se kestoaika on oltava  hedari_1

Hommasta menee kyllä heti maku jos kisapiikillä tai moto3:lla pääsee mukaan. Kustannukset lähtee ihan lapasesta jos aikoo tosissaan pärjätä eikä harrastelijoilla ole kyllä ajamisenkaan puolesta asiaa kärkisijoille. Toisin kuin ehkä noilla peruslaitteilla.

Jos eriluokkia hommaan haluaa, niin junior cup + cbr125/250 löytyy valmiit yksinkertaiset säännöt ja kalustoa saa halvalla joko vuokralle tai omaksi. Minigp pyöriäkin löytyisi maasta valmiiksi, löytyykö kiinnostusta ja kuskeja on sitten eri juttu.

Tämäkin voisi olla hauskaa hommaa junioreille. Saisivat ajaa kahdeksikkoa tasaväkisillä laittella harrastelijoiden ympärillä ja näyttää taitonsa. :) Kai siinä vois samalla itse kukin oppia jotain.

tätä kannatan. ei virittämisiä, vakio vehkeet minimi muutokset
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Hurja - 21.09.12 - klo:23:03
Joo turha kai tätä jankata on. Eikä sota yhtä miestä kaipaa.

Kyllä tuollainen 4t vakio piikki on niin stn laiska jo taas, että ei sellaisella mitään rr: ää vakiolla jaksa ajaa.

Ihan niinkuin se nyt olis jotenkin vaikeaa rajata säännöillä nuo ylilyönnit pois. esim. alkuperäinen  lohko, kansi ja runko löydyttävä. Tilavuus max 125 ja 4t. Suomeen rekisteröitävissä olleet pelit kelpuutettaisiin luokkaan. Sliksit kielletty.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Vuorela - 21.09.12 - klo:23:50
Joo turha kai tätä jankata on. Eikä sota yhtä miestä kaipaa.

Kyllä tuollainen 4t vakio piikki on niin stn laiska jo taas, että ei sellaisella mitään rr: ää vakiolla jaksa ajaa.

Ihan niinkuin se nyt olis jotenkin vaikeaa rajata säännöillä nuo ylilyönnit pois. esim. alkuperäinen  lohko, kansi ja runko löydyttävä. Tilavuus max 125 ja 4t. Suomeen rekisteröitävissä olleet pelit kelpuutettaisiin luokkaan. Sliksit kielletty.

Sota kaipaa sellaista joka jaksaa ajaa ja järjestää asiaa. Valitettavasti Mr. Mp-Tuki ei ole innostunut endurancesta ainakaan vielä. Kukahan innostuisi kisat järjestämään?

Säännöt mahdollisimman yksinkertaiseksi ja jo olemassa olevien laitteiden mukaisiksi. Siitä mun mielestä noi olemassa olevat luokat. Max 125 ja 4t kuulostaa jo lähinnä mopoendurancelta.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Hurja - 22.09.12 - klo:00:00
Siltähän se kieltämättä vähän kuulostaa :-P
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: murmela - 22.09.12 - klo:14:31
Jenkkilästä pari videoo:

Modified Honda CBR250R Races Kawasaki Ninja 250s! - On Two Wheels Episode 11

http://www.youtube.com/watch?v=3fVnxNo9aPA

Modified Honda CBR250R Strikes Back! - On Two Wheels Episode 17

http://www.youtube.com/watch?v=UDmV3RDsSUw
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: app - 22.09.12 - klo:17:35

Sota kaipaa sellaista joka jaksaa ajaa ja järjestää asiaa. Valitettavasti Mr. Mp-Tuki ei ole innostunut endurancesta ainakaan vielä. Kukahan innostuisi kisat järjestämään?

Säännöt mahdollisimman yksinkertaiseksi ja jo olemassa olevien laitteiden mukaisiksi. Siitä mun mielestä noi olemassa olevat luokat. Max 125 ja 4t kuulostaa jo lähinnä mopoendurancelta.

Endurance olisi järkevintä järjestää jokkis- tai sbk-säännöillä. Se ottaa joka tapauksessa kokonaisen ratapäivän, ja sinne on saatava joukkueita se tämänvuotinen 20. Nytkin teki tiukkaa, ja 18 taisi löytyä nipin napin. Hinta/joukkue oli nyt 400,- ja sehän taitaa mennä jo ratamaksuun.

Laitanpa piruuttani seuroille kyselyä, onko minkäänlaista kiinnostusta, jos löytyy riittävästi ennakkoon lähtijöitä.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Vuorela - 22.09.12 - klo:17:57

Sota kaipaa sellaista joka jaksaa ajaa ja järjestää asiaa. Valitettavasti Mr. Mp-Tuki ei ole innostunut endurancesta ainakaan vielä. Kukahan innostuisi kisat järjestämään?

Säännöt mahdollisimman yksinkertaiseksi ja jo olemassa olevien laitteiden mukaisiksi. Siitä mun mielestä noi olemassa olevat luokat. Max 125 ja 4t kuulostaa jo lähinnä mopoendurancelta.

Endurance olisi järkevintä järjestää jokkis- tai sbk-säännöillä. Se ottaa joka tapauksessa kokonaisen ratapäivän, ja sinne on saatava joukkueita se tämänvuotinen 20. Nytkin teki tiukkaa, ja 18 taisi löytyä nipin napin. Hinta/joukkue oli nyt 400,- ja sehän taitaa mennä jo ratamaksuun.

Laitanpa piruuttani seuroille kyselyä, onko minkäänlaista kiinnostusta, jos löytyy riittävästi ennakkoon lähtijöitä.

Ideana oli että ajettaisiin nykymuotoisen endurancen lisäksi myös näillä pienemmillä laitteilla endurancea. Kisamaksusta saa tuskin tuon pienempää, mutta muut kulut on tiimeille paljon pienemmät ja hommaan on ehkä helpompi lähteä mukaan.

Nykyisissä endurancen säännöissä ei kai ole mitään vikaa?
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: app - 22.09.12 - klo:21:06

Sota kaipaa sellaista joka jaksaa ajaa ja järjestää asiaa. Valitettavasti Mr. Mp-Tuki ei ole innostunut endurancesta ainakaan vielä. Kukahan innostuisi kisat järjestämään?

Säännöt mahdollisimman yksinkertaiseksi ja jo olemassa olevien laitteiden mukaisiksi. Siitä mun mielestä noi olemassa olevat luokat. Max 125 ja 4t kuulostaa jo lähinnä mopoendurancelta.

Endurance olisi järkevintä järjestää jokkis- tai sbk-säännöillä. Se ottaa joka tapauksessa kokonaisen ratapäivän, ja sinne on saatava joukkueita se tämänvuotinen 20. Nytkin teki tiukkaa, ja 18 taisi löytyä nipin napin. Hinta/joukkue oli nyt 400,- ja sehän taitaa mennä jo ratamaksuun.

Laitanpa piruuttani seuroille kyselyä, onko minkäänlaista kiinnostusta, jos löytyy riittävästi ennakkoon lähtijöitä.

Ideana oli että ajettaisiin nykymuotoisen endurancen lisäksi myös näillä pienemmillä laitteilla endurancea. Kisamaksusta saa tuskin tuon pienempää, mutta muut kulut on tiimeille paljon pienemmät ja hommaan on ehkä helpompi lähteä mukaan.

Nykyisissä endurancen säännöissä ei kai ole mitään vikaa?

Juu, meni hiukan asian ohi tuo minun viestini. Pienemmillä laitteilla toivottavasti ajetaan endurancea jo tulevalla kaudella. Vielä parempi jos saatais myös isoille mopoille oma kisansa.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: slowrider - 22.09.12 - klo:21:50
Endurance kiinnostaisi itselläkin jonkinlaisena "kevyenä" versiona jossa voisi omalla mopolla ajaa. Tyyliin takavuosien mp-tuen rataperse jonka ajoin 2004. Suoraansanottuna niin persaukinen aina kesällä että halvankaan mopon kaatamisen aiheuttamaa kuluerää en ajokaudella viitsi kärsiä muuten kun oman romun suhteen. Oman mopon kun kippaa niin voi raadon kipata talliin ja alkaa ajatteleen seuraavaa kautta. Tiimin mopon korjaamiseen taas tarvii setelit latoa heti pöytään. Ideanahan tollainen endurance on mitä mahtavin tapa opetella rata. aavistus pois vauhdista että jaksaa ajaa ja vielä jää paukkuja hieroa tiettyjä mutkia yms pikkuhiljaa ajan kanssa.

edit:

Mp-tuen kerhokisa kyllä erittäin hyvä esimerkki toimivasta konseptista. Suunnilleen sama millä mopolla ajaa ja pääsee omalla mopolla ajamaan halvalla ihan oikeasti kisaa :) kunhan nyt siinä ei taso nousisi liika korkealle. tarvitsisi siinäkin vain saada muitakin hitaampia kuskeja mukaan  peukku_1
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: Jukka_R - 22.09.12 - klo:22:14
Sota kaipaa sellaista joka jaksaa ajaa ja järjestää asiaa. Valitettavasti Mr. Mp-Tuki ei ole innostunut endurancesta ainakaan vielä. Kukahan innostuisi kisat järjestämään?

Heti kun joku ilmoittaa minulle vapaaehtoisten toimitsijoiden (johto+ratatuomarit jne.) nimet ja siirtää yhdistyksen tilille summan joka kattaa kustannukset (ratavuokra, ambulanssi, kilpailulupa, järkkäreiden safkat, majoitukset jne) niin lupaan hoitaa homman. Sivarit ja CBR cup hoiti omalta osaltaan nuo ja siksi kyseiset luokat ajettiin kuluneella kaudella. Jos ennakkoon ei olisi tullut maksuja, luokkia ei olisi ajettu.

Palkaksi kun saa **ttuilun ja bonukseksi tappioiden maksamisen omasta takataskusta, niin edes näin hölmö ei kovin paljon viitsi uusista (ja vanhoista) ideoista intoutua ilman ennakkosuorituksia. Ilman kunnollista ennakkosuunnittelua kilpailutoiminta on nykyisellään tappiollista touhua.
Otsikko: Vs: eri luokat, pohdintaa niistä ja mikä auttaisi harrastajien kasvuun
Kirjoitti: mako - 22.09.12 - klo:22:37
Endurance kiinnostaisi itselläkin jonkinlaisena "kevyenä" versiona jossa voisi omalla mopolla ajaa. Tyyliin takavuosien mp-tuen rataperse jonka ajoin 2004. Suoraansanottuna niin persaukinen aina kesällä että halvankaan mopon kaatamisen aiheuttamaa kuluerää en ajokaudella viitsi kärsiä muuten kun oman romun suhteen. Oman mopon kun kippaa niin voi raadon kipata talliin ja alkaa ajatteleen seuraavaa kautta. Tiimin mopon korjaamiseen taas tarvii setelit latoa heti pöytään. Ideanahan tollainen endurance on mitä mahtavin tapa opetella rata. aavistus pois vauhdista että jaksaa ajaa ja vielä jää paukkuja hieroa tiettyjä mutkia yms pikkuhiljaa ajan kanssa.


app voi varmaan kertoa tän vuoden kisasta , osallistujista /kalustosta . jos järjestetään ens vuonna kiinnostaa kyllä.
siihen pitää olla suoritettuna ajajatutkinto (jos nyt oikein nimikkeen muistan) ja sen teoria osuus järjestetään ennen ajokautta .paremmin tietävät korjatkoon/täydentäkööt  jos meni väärin