MP-Rata

MP-RATA => Varikolla => Aiheen aloitti: qazwsx - 21.09.12 - klo:19:41

Otsikko: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: qazwsx - 21.09.12 - klo:19:41
Katselin toisella foorumilla ratailuketjua ja löysin vanhan ketjun jossa vertailtiin pyörien kiihtyvyyttä 100-200kmh.

Minulla on dataa Racecronolla ja 10 hertsin mokkulalla otettuna viimeiseltä rataviikonlopulta Alastarolta. (Mp-tuki)

Katsoin Vehniäisen Karin testikierroksia tuolla minun pyörällä.
Kahdelta kierrokselta pari aikaa pääsuoran kiihdytyksestä, 100-200kmh 3,79s ja toinen 3,80s
Sitten vertailuna 120-220kmh 4,47s

Olisi kiva verrata noita teidän tonnisilla ajavien aikoihin, paljonko nopeampia nuo kevyemmät on kiihdytyksessä?
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: SamiN - 21.09.12 - klo:20:06
Moi,

Vertailupohjaksi lisää dataa: vakio ZX14 keskiarvo 100-200 4,2s (8 otosta, sama setup eli 10Hz mokkula+RC).

Aika hyvin sulla puskee tuon 100-200?
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: tonibergholm - 21.09.12 - klo:20:17
Wehnän ajamana mun s1000rr alastaron pääsuora 100-200 4.248 dataloggerilla ja gps-nopeus.
Sama itse ajamana 4.332

Pyörä on vakio (no oikei, ketjut on vaihdettu 525->520 ja toki rattaat samalla, mutta välit on vakiot) 2012 mallin buimuri.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: pekkaärrä - 21.09.12 - klo:20:57
En jaksanut etsiä kovin pitkään parasta aikaa, 4,32s pikaisella etsimällä paras.
Usein aika jää 4,5 - 4,7s välille.
Pyörä on täysin vakio BMW S1000RR 2011 mallia.
10Hz mokkula + RC:llä mitattu
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: app - 22.09.12 - klo:10:46
Jos muistan oikein (läppäri autossa), yhdellä kierroksella Alastarossa 3,87. Mopo oli täysin pystyssä tuossa 175:n kohdalla. Dataloggerin tietoa.
Vai olikohan tuo kierros murmelan koneella? Kaasu ei taida olla tuossa täysin auki ollenkaan. Katsoppa murmela, jos löydät vielä tuon.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: murmela - 22.09.12 - klo:14:52
Lainaus käyttäjältä: app - 22.09.12 - klo:10:46
Jos muistan oikein (läppäri autossa), yhdellä kierroksella Alastarossa 3,87. Mopo oli täysin pystyssä tuossa 175:n kohdalla. Dataloggerin tietoa.
Vai olikohan tuo kierros murmelan koneella? Kaasu ei taida olla tuossa täysin auki ollenkaan. Katsoppa murmela, jos löydät vielä tuon.
Tuolla tuo viesti:
http://www.mprata.fi/radalla/3/eri-pyoramerkkien-ja-mallien-erot-radoilla/514/msg7410#msg7410
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: Lauri - 22.09.12 - klo:16:00
100-200 km/h näyttää aika hyvin Alastarolla eron 600 vs 1000. 600rr:llä olen saanut juuri ja juuri tuon 200 pääsuoran päähän ja esimerkiksi 1:24.4 kierroksella huiput olivat 200.09 km/h. Tuosta datasta (10 Hz GPS) katsottuna kiihtyvyys 100-200 kesti melko tasan 7 sek. Vastaavasti 60-120 km/h oli 2.4 sek, joskin kummassakaan "mittauksessa" alkunopeus ei ole ollut vakio vaan kaasu on ollut pohjassa jo valmiiksi.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: Vuorela - 22.09.12 - klo:16:57
Lainaus käyttäjältä: Lauri - 22.09.12 - klo:16:00
100-200 km/h näyttää aika hyvin Alastarolla eron 600 vs 1000. 600rr:llä olen saanut juuri ja juuri tuon 200 pääsuoran päähän ja esimerkiksi 1:24.4 kierroksella huiput olivat 200.09 km/h. Tuosta datasta (10 Hz GPS) katsottuna kiihtyvyys 100-200 kesti melko tasan 7 sek. Vastaavasti 60-120 km/h oli 2.4 sek, joskin kummassakaan "mittauksessa" alkunopeus ei ole ollut vakio vaan kaasu on ollut pohjassa jo valmiiksi.

Tonnisella 1:26.5 kierroksella edellisen kerhokisan aika-ajossa: 100-200km/h 4.2s ja kaasu saatu pohjaan vasta 160km/h vauhdissa. Suoralle ehti kerätä 224km/h huippuja. Kahvilan mutkasta alkaa vauhdin kerääminen 38km/h nopeudesta.

Muita mainittavia juttuja kisan startissa 0-100km/h 3.4s. Nyt sai pianonkin viivalta liikkeelle, kunnes jäin taas ihmettelemään muiden menoa ykkösmutkassa. Jukkakin pysyi takana tuohon ykkösmutkaan asti vaikka lähti vain yhtä riviä taaempaa :).
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: app - 22.09.12 - klo:17:10
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 22.09.12 - klo:16:57


Muita mainittavia juttuja kisan startissa 0-100km/h 3.4s. Nyt sai pianonkin viivalta liikkeelle, kunnes jäin taas ihmettelemään muiden menoa ykkösmutkassa. Jukkakin pysyi takana tuohon ykkösmutkaan asti vaikka lähti vain yhtä riviä taaempaa :).

On muuten todella hyvä suoritus tuo. En usko että tonnisella paljon parempaan pystyykään. Bike-lehden testissä Biimerin 0-100 tulos oli testikuskilla 3.65, ja 100-200 kymmenyksen huonompi.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: app - 22.09.12 - klo:17:13
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.09.12 - klo:14:52
Lainaus käyttäjältä: app - 22.09.12 - klo:10:46
Jos muistan oikein (läppäri autossa), yhdellä kierroksella Alastarossa 3,87. Mopo oli täysin pystyssä tuossa 175:n kohdalla. Dataloggerin tietoa.
Vai olikohan tuo kierros murmelan koneella? Kaasu ei taida olla tuossa täysin auki ollenkaan. Katsoppa murmela, jos löydät vielä tuon.
Tuolla tuo viesti:
http://www.mprata.fi/radalla/3/eri-pyoramerkkien-ja-mallien-erot-radoilla/514/msg7410#msg7410

Siellä sun koneessas on mun aika-ajon kierrokset. Oisko niitä 6 kpl. kellonaika jotain 12.xx. Ensin mennään kylmällä renkaalla hiljaa, ja loppuun 1.25.19. Jos katsoisit sen setin arvoja, niin nähtäis miten mä olen saanut kiihtyvyyttä suoralla. Kiinnostais myös tietää, sainko jo kaasun auki suoralla. Uskoisin näin.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: Twini - 22.09.12 - klo:18:47
7.3s
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: murmela - 22.09.12 - klo:18:59
Lainaus käyttäjältä: app - 22.09.12 - klo:17:13
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.09.12 - klo:14:52
Lainaus käyttäjältä: app - 22.09.12 - klo:10:46
Jos muistan oikein (läppäri autossa), yhdellä kierroksella Alastarossa 3,87. Mopo oli täysin pystyssä tuossa 175:n kohdalla. Dataloggerin tietoa.
Vai olikohan tuo kierros murmelan koneella? Kaasu ei taida olla tuossa täysin auki ollenkaan. Katsoppa murmela, jos löydät vielä tuon.
Tuolla tuo viesti:
http://www.mprata.fi/radalla/3/eri-pyoramerkkien-ja-mallien-erot-radoilla/514/msg7410#msg7410

Siellä sun koneessas on mun aika-ajon kierrokset. Oisko niitä 6 kpl. kellonaika jotain 12.xx. Ensin mennään kylmällä renkaalla hiljaa, ja loppuun 1.25.19. Jos katsoisit sen setin arvoja, niin nähtäis miten mä olen saanut kiihtyvyyttä suoralla. Kiinnostais myös tietää, sainko jo kaasun auki suoralla. Uskoisin näin.
25,19 kierroksella pääsuoralla:
100kmh 68%
2,09s myöhemmin 100% nopeuden ollessa 161kmh
sit jostain syystä ennen 200:aa vähennät kaasun 95% vähäks aikaa ja sit taas uusiks 100%
200kmh 95% 3,66s
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: Raaseri - 22.09.12 - klo:20:09
APP: taannoin eksyin sinne starttiharjotukseen sun mopolla. Koitas ihan mielenkiinnosta katsoa paljon meni 0-100.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: app - 22.09.12 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.09.12 - klo:20:09
APP: taannoin eksyin sinne starttiharjotukseen sun mopolla. Koitas ihan mielenkiinnosta katsoa paljon meni 0-100.

Justiinsa samana päivänä meni loggeri jumiin, ja jätin mopon Wehnälle kojattavaksi silloin yöksi. Mikäs sen päivän numero oli? Katson myöhemmin mitä jäi talteen silloin.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: app - 22.09.12 - klo:20:50
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.09.12 - klo:18:59

25,19 kierroksella pääsuoralla:
100kmh 68%
2,09s myöhemmin 100% nopeuden ollessa 161kmh
sit jostain syystä ennen 200:aa vähennät kaasun 95% vähäks aikaa ja sit taas uusiks 100%
200kmh 95% 3,66s

Ei keuli enää tuossa kohtaa niin että pitää kaasua keventää. Johtunee tahattomasta hömelöinnistä, kun osuu lähelle vaihtamista. Kakkonen riittää tällä välityksellä (16/43) ~180 asti, mutta kolmosella ei enää jaksa vetää keulaa pystyyn, kunhan on kohtuullisessa asennossa..

Menikö 100-200 tosiaan 3.66? Jos näin, pesin kymmenyksellä ruåtsalaisen testikuskin tuloksen toissa vuonna.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: Jukka_R - 22.09.12 - klo:21:53
Itse vedin kokeiluluontoisesti Alastarolla kaksi vetoa viime sunnuntaina.

Ohessa kahdesta vedosta parhaat:

Varttimaili 10.331 sek
0-100 km/h 3,138 sek
0-200 km/h 7,607 sek
100-200 km/h 4,265 sek

Jos kummankin vedon parhaat summataan niin 0-200 km/h olisi 7,4 sek. Muutaman päivän treenillä uskoisin pääseväni 7,3 sek -tasoon.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: murmela - 23.09.12 - klo:02:12
Lainaus käyttäjältä: app - 22.09.12 - klo:20:50
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.09.12 - klo:18:59

25,19 kierroksella pääsuoralla:
100kmh 68%
2,09s myöhemmin 100% nopeuden ollessa 161kmh
sit jostain syystä ennen 200:aa vähennät kaasun 95% vähäks aikaa ja sit taas uusiks 100%
200kmh 95% 3,66s

Ei keuli enää tuossa kohtaa niin että pitää kaasua keventää. Johtunee tahattomasta hömelöinnistä, kun osuu lähelle vaihtamista. Kakkonen riittää tällä välityksellä (16/43) ~180 asti, mutta kolmosella ei enää jaksa vetää keulaa pystyyn, kunhan on kohtuullisessa asennossa..

Menikö 100-200 tosiaan 3.66? Jos näin, pesin kymmenyksellä ruåtsalaisen testikuskin tuloksen toissa vuonna.

Tos ois tommosta skäpyrää. Vasemmassa yläkulmassa näkyy mittaustulokset. Tuo aika heittelee muutamia sadasosia, koska riippuen tosta käppyrän zoomiasteesta noi nopeudet ei aina osu tasan 100.0 ja 200.0.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: Raaseri - 23.09.12 - klo:07:54
Lainaus käyttäjältä: app - 22.09.12 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 22.09.12 - klo:20:09
APP: taannoin eksyin sinne starttiharjotukseen sun mopolla. Koitas ihan mielenkiinnosta katsoa paljon meni 0-100.

Justiinsa samana päivänä meni loggeri jumiin, ja jätin mopon Wehnälle kojattavaksi silloin yöksi. Mikäs sen päivän numero oli? Katson myöhemmin mitä jäi talteen silloin.

Muistaakseni 18.8. ja oisko ollu kolmelta ne harkat jos loggerin setit nimeytyy kellonajan mukaan.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: pienisopoapina - 23.09.12 - klo:09:36
Mitens toi mittaustarkkuus ? 10 hertsin mittauslaite mittailee 0.1 sekunnin tarkkuudella, jolloin Nyquistin teoreeman mukaan tarkkuus on 0.2 sekunttia.
Kierrosaikaa mitattaessa tuo virhe paikataan interpoloimalla eli laskemalla olemattomia mittauspisteitä kahden viereisen mittauksen perusteella. Tätä interpolointia tuskin tehdään muualla kuin kierrosaikaa laskettaessa.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: qazwsx - 23.09.12 - klo:11:29
Tarkkuus lienee juurikin noin, mutta antaahan tuo hyvinkin suuntaa missä mennään. Pyörätkin on luultavasti kaikki vielä kallellaan tuossa satasen vauhdissa, eikä kaasukaan luultavasti täysin auki kellään? Mielenkiintoistahan näitä on kuitenkin vertailla.

Katsoin vielä toisen pisteen samasta ajosta neulansilmästä pääsuoralle avattaessa 60-120kmh 1,97s
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: pienisopoapina - 23.09.12 - klo:12:02
Joo, erittäin mielenkiintoista. 10 hz gepsi on kyllä ens kesänä mukana.
Sen verran vielä tuosta gps mittauksesta, että miten tuo 10 hz käytännössä. Nuo satelliitit on pirun kaukana joten hieman epäilyttää tuleeko paikkatieto tosiaan 10 kertaa sekunnissa tasaisesti vai onko siinä taukoja, onko mittausväli 0.1 sek vai välillä jotain muuta?
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: slowrider - 23.09.12 - klo:12:17
Performance toolsin mukaan 100-200 mun kusiasella 5.97s. Ei se ihme että vähän jää suorilla kilosille :)
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: Reisi - 23.09.12 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 23.09.12 - klo:12:02
Nuo satelliitit on pirun kaukana joten hieman epäilyttää tuleeko paikkatieto tosiaan 10 kertaa sekunnissa tasaisesti vai onko siinä taukoja, onko mittausväli 0.1 sek vai välillä jotain muuta?

Mulla välillä bugittaa gepsit, kierrosajat näyttäisi olevan OK, mutta nopeuskäppyrät ovat ihmeellistä vuoristorataa. Eipä juuri haittaa, ellei se satu kesän nopeimman kierroksen kohdalle - ei näe, miten se parannus tuli.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: Reisi - 23.09.12 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 23.09.12 - klo:12:17
Performance toolsin mukaan 100-200 mun kusiasella 5.97s. Ei se ihme että vähän jää suorilla kilosille :)

R6 -99 katukunnossa tullut joskus mitattua molempiin suuntiin keskiarvo 6,6s.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: murmela - 23.09.12 - klo:13:04
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 23.09.12 - klo:09:36
Mitens toi mittaustarkkuus ? 10 hertsin mittauslaite mittailee 0.1 sekunnin tarkkuudella, jolloin Nyquistin teoreeman mukaan tarkkuus on 0.2 sekunttia.
Kierrosaikaa mitattaessa tuo virhe paikataan interpoloimalla eli laskemalla olemattomia mittauspisteitä kahden viereisen mittauksen perusteella. Tätä interpolointia tuskin tehdään muualla kuin kierrosaikaa laskettaessa.
10Hz kierrosaikamittaustarkkuus on alastarolla noin 0,013s vs transponderiaika.
Otsikko: Vs: Pyörien kiihtyvyys 100-200 tai joku muu
Kirjoitti: murmela - 23.09.12 - klo:13:27
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 23.09.12 - klo:12:02
Joo, erittäin mielenkiintoista. 10 hz gepsi on kyllä ens kesänä mukana.
Sen verran vielä tuosta gps mittauksesta, että miten tuo 10 hz käytännössä. Nuo satelliitit on pirun kaukana joten hieman epäilyttää tuleeko paikkatieto tosiaan 10 kertaa sekunnissa tasaisesti vai onko siinä taukoja, onko mittausväli 0.1 sek vai välillä jotain muuta?
Satelliitteja on koko ajan käytössä joku 6-12, yleensä 8.
Paikkatieto ja muu gepsidata tulee tasaisesti 10 kertaa sekunissa.

Normi 10Hz gepsidata on erittäin käyttökelpoista sillon kun liike on suht tasaisesti muuttuvaa, silloin tarkkuus on ajassa sadasosia.
Ainoa heikkous on paikaltaan lähteminen tai paikoilleen pysähtyminen, jolloin mittaustarkkuus ajassa tipahtaa oleellisesti koska paikkatiedon suhteellinen tarkkuus pienenee lähes nollaan. Silloin yleensä käytetään kiihtyvyysanturia apuna, joka tavallaan ilmoittaa tarkan lähtö tai pysähtymishetken.

Über-pro-vehkeissä käytetään lisäksi vielä keskelle rataa sijoitettua vertailumajakkaa, jonka avulla paikkatiedon virhe saadaan käytännössä lähes nollaan.
En sit tiedä onko semmosia systeemejä esim GP-mopoissa minkä verran, koska normi satelliittidatakin on jopa niissä vauhdeissa ja tarkkuuksissa suht käyttökelpoista kunhan vaan algoritmit on kohillaan ja optimoitu nimenomaan mopokäyttöön. Ja mopossa on kaikki kiihtyvyys ja gyrosensorit joiden dataa voidaan käyttää apuna myös paikkatietoa laskettaessa.