MP-Rata

RR-KILPAILUT => Kotimaan kisat => Aiheen aloitti: Pete_L - 02.10.12 - klo:01:10

Otsikko: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Pete_L - 02.10.12 - klo:01:10
Saako jokkiksessa olla ajovalo/takavalo paikoillaan ( teipattuna ).
Kadullakin kun tulee ajeltua... ja laiska ei viittis koko ajan vaihdella
katteita ees takas...
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: murmela - 02.10.12 - klo:02:56
http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_lajisaannot/
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/558288/025+ROAD+RACING+Jokamiesluokka+2012+1.0.pdf

025.4 MOOTTORIPYÖRÄN TEKNISET MÄÄRÄYKSET

Luokassa saa ajaa 2- tai 4-tahtisella moottoripyörällä jonka moottorin tilavuus on 123 cm3 - 1400 cm3. Moottoripyörä ei saa olla ahdettu eikä siinä saa käyttää ilokaasua. Moottoripyörän tulee täyttää Suomen Moottoriliiton sääntöjen Road Racing -pyöriä koskevat yleiset turvallisuusmääräykset.

Moottoripyörässä on käytettävä SML:n urheilusäännöstön kohdan 032.1 mukaista polttoainetta. Polttoaineeseen ei saa lisätä lisäaineita, lukuun ottamatta 2-tahtisen vaatimaa voiteluöljyä.

Moottoripyörässä saa käyttää haluamiaan renkaita. Slicks-renkaat ja vastaavat ovat sallitut. Kilpailun jälkeen renkaissa tulee olla kulutuspintaa jäljellä vähintään 1/3 osalla kulutuspinnasta vähintään 1 mm.

025.4.1 Moottoripyörään pitää tehdä seuraavat muutokset:

- Vilkut ja taustapeilit pitää poistaa
- Jarruvalo pitää poistaa tai se pitää tehdä toimimattomaksi.
- Äänimerkki pitää poistaa tai kytkeä irti
- Kaikkien valaisimien ja lyhtyjen lasit pitää poistaa, mikäli ne ovat sirpaloituvaa materiaalia.
- Matkustajan jalkatapit pitää poistaa
- Rekisterikilpi ja kilpiteline pitää poistaa
- Kaikkien ulostyöntyvien tai muuten vaarallisten osien tulee olla pyöristettyjä
- Kaikki sellaiset tulpat, joiden löystyminen voi aiheuttaa öljyvuotoa, pitää varmistaa lukituslangalla. Myös öljynsuodatin pitää varmistaa.
- Sivu- tai keskiseisontatuki pitää poistaa tai se pitää lukita yläasentoonsa
- Etu- ja takajarrusatuloiden kiinnityspultit pitää varmistaa lukituslangalla
- Takaratas tulee varustaa sormisuojalla (ns. hainevä).

Moottoripyörässä tulee olla kilpailunumero yksi edessä, yksi takana ja/tai yksi molemmilla sivuilla. Numeroiden tulee olla selvästi luettavissa ja niiden tulee erottua katteiden väristä.

Glykolin käyttö jäähdytysjärjestelmässä on kiellettyä, vain vesi sallitaan.

Rekisteröimättömissä pyörissä alakatteen tulee olla umpinainen (siten, että 50 % moottorin öljy ja jäähdytinnesteen määrästä sopii alakatteeseen moottoririkon yhteydessä, käytännössä noin 5 litraa). Muissakin pyörissä suositellaan umpinaisen alakatteen käyttämistä. Sadekelillä umpinainen alakate tulee olla varustettu kahdella 25 mm reiällä.

Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella tai vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä.

025.4.2 Moottoripyörään saa tehdä seuraavat muutokset:

- Jarruletkut saa vaihtaa ns. teräspunosletkuihin, jarruletkut eivät kuitenkaan saa rajoittaa ohjausta tai jousituksen toimintaa
- Jarrupalojen materiaali on vapaa
- Jarrulevyt saa vaihtaa, ei kuitenkaan hiilikuidusta valmistettuihin
- Ohjaustangon tai tangot saa vaihtaa, mitoituksen on vastattava SML sääntöjä
- Pikakaasukahvan saa asentaa
- Katteet saa vaihtaa alkuperäisestä materiaalista poikkeavasta materiaalista valmistettuun, katteiden muodon pitää kuitenkin vastata alkuperäisiä, ko. malliin tarkoitettuja katteita.
- Ns. kaatumatapit saa asentaa, asennustavan pitää vastata hyvää kaupallista standardia
- Etu- ja takarattaan sekä ketjun saa vaihtaa toisen kokoisiksi.
- Vanteet saa vaihtaa
- Ohjausvaimentajan saa asentaa, mutta se ei saa toimia ohjausta rajoittavana tekijänä
- Jalkatapit ja niiden kiinnityskolmiot saa vaihtaa
- Vaihteensiirtomekanismin suunnan saa vaihtaa

Jalkatappien päiden tulee olla pyöristetty vähintään 8 mm säteellä. Ei taittuvien, jalkatappien päiden tulee olla umpinaisia. Jalkatapeissa ei saa olla teräviä kulmia.

Maksimiäänitaso on 103 dB/A. Maksimiäänitaso mitataan SML:n sääntöjen mukaisesti. Äänitasovaatimusta voidaan muuttaa kilpailun lisämääräyksellä ympäristöluvan sitä vaatiessa.

Moottoripyörän pitää olla varustettu ohjaustangossa olevalla moottorin pysäytyskatkaisijalla. Katkaisimeen on ulotuttava ilman käden irrottamista ohjaustangosta.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Nitrous - 02.10.12 - klo:07:51
Parin viime kesän osalta taitaa käytäntö olla se, että valo pitäisi olla teipattuna, mutta katsastuksessa noita ei näytä kukaan huomaavan, kun säännöllisesti joissain pyörissä on jarruvalo toiminnassa kisassakin.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Pete_L - 02.10.12 - klo:12:20
Parin viime kesän osalta taitaa käytäntö olla se, että valo pitäisi olla teipattuna, mutta katsastuksessa noita ei näytä kukaan huomaavan, kun säännöllisesti joissain pyörissä on jarruvalo toiminnassa kisassakin.
-Kaikkien valaisimien ja lyhtyjen lasit pitää poistaa, mikäli ne ovat sirpaloituvaa materiaalia.

Ok, just tuota hain. esim. ajovalo mustalla "jesarilla" teipattuna ei kovinkaan sirpaloituvaa materiaalia ole.
Omassa pyörässä on kuitukatteet johon alkuperäset valot asennettuna, kadullaki kun tulee jonku verran ajettua.
Muuten tarkotus tehä täysin sääntöjen mukanen lankavarmistuksineen jne.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jääkone - 03.11.12 - klo:19:00
http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_lajisaannot/
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/558288/025+ROAD+RACING+Jokamiesluokka+2012+1.0.pdf

025.4 MOOTTORIPYÖRÄN TEKNISET MÄÄRÄYKSET



025.4.2 Moottoripyörään saa tehdä seuraavat muutokset:

- Jarruletkut saa vaihtaa ns. teräspunosletkuihin, jarruletkut eivät kuitenkaan saa rajoittaa ohjausta tai jousituksen toimintaa
- Jarrupalojen materiaali on vapaa
- Jarrulevyt saa vaihtaa, ei kuitenkaan hiilikuidusta valmistettuihin
- Ohjaustangon tai tangot saa vaihtaa, mitoituksen on vastattava SML sääntöjä
- Pikakaasukahvan saa asentaa
- Katteet saa vaihtaa alkuperäisestä materiaalista poikkeavasta materiaalista valmistettuun, katteiden muodon pitää kuitenkin vastata alkuperäisiä, ko. malliin tarkoitettuja katteita.
- Ns. kaatumatapit saa asentaa, asennustavan pitää vastata hyvää kaupallista standardia
- Etu- ja takarattaan sekä ketjun saa vaihtaa toisen kokoisiksi.
- Vanteet saa vaihtaa
- Ohjausvaimentajan saa asentaa, mutta se ei saa toimia ohjausta rajoittavana tekijänä
- Jalkatapit ja niiden kiinnityskolmiot saa vaihtaa
- Vaihteensiirtomekanismin suunnan saa vaihtaa

Jalkatappien päiden tulee olla pyöristetty vähintään 8 mm säteellä. Ei taittuvien, jalkatappien päiden tulee olla umpinaisia. Jalkatapeissa ei saa olla teräviä kulmia.

Maksimiäänitaso on 103 dB/A. Maksimiäänitaso mitataan SML:n sääntöjen mukaisesti. Äänitasovaatimusta voidaan muuttaa kilpailun lisämääräyksellä ympäristöluvan sitä vaatiessa.

Moottoripyörän pitää olla varustettu ohjaustangossa olevalla moottorin pysäytyskatkaisijalla. Katkaisimeen on ulotuttava ilman käden irrottamista ohjaustangosta.


Onko jollain tietoa onko YCC säännöt myös ensi vuonna kuvaillun kaltaiset?

Lähinnä itseä mietityttää, että nykyisten sääntöjen mukaan jarrujen pääsylinteriä ei saa vaihtaa, mikä pistää satunnaisiin ycc kisoihin osallistumisen suurempaan harkintaa. (Ainakin omassä retro vehkeessä jarrut on sen verran paskat vakiona, että yritän pääsylinterin vaihdolla saada tosta vehkeestä helpomman ja turvallisemman ajettavan ens kaudeks.)

Vai onko noissa YCC katsastuksissa katsastajat sen verran "hitsauskypärä päässä", että enemmänkin turvavarusteeksi laskettavat muutokset menee läpi?
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 03.11.12 - klo:19:28
Hyvä kysymys. Eikös tuon mukaan sitten mene "laittomaksi" myös esim. shifteri, kittiecu/commanderi, Tehoputket yms? Mahtaa vanhat kisapyörät olla koneensakin puolelta aina jotenkin laitettuja...
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: josse - 03.11.12 - klo:20:01
YCC:n "sääntöjen" perustana on turvallisuus. Sen takia vaaditaan vettä syyläriin, varmistuslankoja jarrupultteihin, lasiosia irrotettavaksi jne. Muuten varustelu on vapaata. Pyörässä saa olla mitkä jarrut, pakoputket, viritysosat, pleksit, tarrat jne. tahansa. Kunhan ne täyttää turvallisuusaspektit.

Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jukka_R - 05.11.12 - klo:08:38
Onko jollain tietoa onko YCC säännöt myös ensi vuonna kuvaillun kaltaiset?

Lähinnä itseä mietityttää, että nykyisten sääntöjen mukaan jarrujen pääsylinteriä ei saa vaihtaa, mikä pistää satunnaisiin ycc kisoihin osallistumisen suurempaan harkintaa. (Ainakin omassä retro vehkeessä jarrut on sen verran paskat vakiona, että yritän pääsylinterin vaihdolla saada tosta vehkeestä helpomman ja turvallisemman ajettavan ens kaudeks.)

Vai onko noissa YCC katsastuksissa katsastajat sen verran "hitsauskypärä päässä", että enemmänkin turvavarusteeksi laskettavat muutokset menee läpi?

Ainoa muutos, joka sääntöihin tuli, on se, että osallistumisoikeutta rajoitetaan pyörien kuutiotilavuuksien mukaan (säännöissä asiasta sitten tarkemmin). Eli jatkossa(kaan) esim. 9 -vuotias ei voi osallistua kisaan Hayabusalla. En usko tuon muodostuvan suureksi ongelmaksi kun sitä ongelmaa ei tähänkään asti ole ollut. Kerran on 16-vuotias osallistunut omalla piikillään kisaan. Yläikärajoista ei ole tuolla mainintaa erikseen. En jaksa kantaa etukäteen suurta huolta esim. kutojamummojen ryntäyksestä RR-areenoille YCC:n kautta.

Myös pientä loivennusta osallistumisoikeuteen on tulossa. Jatkossa tultaneen SM-kisoissa ajattamaan samassa lähdössä SM- ja cup-luokat. Sellaiset kuskit jotka eivät mahtuisi 115 %:n säännön mukaan kisaan, ovat tuomariston päätöksellä oikeutettuja osallistumaan YCC:n lähtöihin. Eli jos Kemoralla SB:n kärki menee aika-ajossa 1:08, niin 1:18 ja risat ja sitä hitaammin ajavat ovat oikeutettuja osallistumaan YCC:n lähtöihin. Tästä(kin) säännöissä sitten tarkemmin kun on sen aika. Tuosta suusanallisesti viime lauantain lajiparlamentissa.

Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Ari - 07.11.12 - klo:23:53

Myös pientä loivennusta osallistumisoikeuteen on tulossa. Jatkossa tultaneen SM-kisoissa ajattamaan samassa lähdössä SM- ja cup-luokat. Sellaiset kuskit jotka eivät mahtuisi 115 %:n säännön mukaan kisaan, ovat tuomariston päätöksellä oikeutettuja osallistumaan YCC:n lähtöihin. Eli jos Kemoralla SB:n kärki menee aika-ajossa 1:08, niin 1:18 ja risat ja sitä hitaammin ajavat ovat oikeutettuja osallistumaan YCC:n lähtöihin. Tästä(kin) säännöissä sitten tarkemmin kun on sen aika. Tuosta suusanallisesti viime lauantain lajiparlamentissa.

Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Ari - 08.11.12 - klo:00:08
Mulla olis Jukka jonkinlainen visio viime kesän osallistujamäärien (SM:t sun muut kaikki yhteensä) perusteella noiden kisaviikonloppujen kehittämiseen. Tulis kaikille enemmän ajamista koko viikonlopun ajalle, kukaan ei häviäisi mitään ja olis paljon enemmän tyytyväisiä harrastajia. Jos yhtään kiinnostuit, pistä sähköpostia siviiliin.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: spedor - 08.11.12 - klo:02:37
[Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D
[/quote]
Minun mielestä olisi myös asiallista ohjeistaa jokkis porukkaa siinä kohtaa kun meinaa mennä superbiken b:n rataennätykset vahingossa rikki :)
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Nitrous - 08.11.12 - klo:06:52

Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D

Periaatteessa ihan hyvä pointti, mutta ei kovin toteuttamiskelpoinen, koska säännöt pyörän varustukselle ovat erit. Esim. kaudella 2011 YCC:n kärkikahinoissa pyörinyt Streethawk tuli kisoihin ajamalla paikalle, ruuvasi peilit ja kilven irti, ajoi kisan, ruuvasi romut takaisin ja lähti ajamalla pois. Vauhdin puolesta olisi voinut ajella B:n seassa, mutta valollinen pyörä, jossa on seisontajalka, muttei umpinaista alakatetta, ei kovin helpolla mene B:n katsastuksesta läpi.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: T1mppa - 08.11.12 - klo:12:08
Raha myös vaikuttaa hyvin paljon osallistumisluokkaan.
Halvalla kun aina yrittää päästä  ???
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jukka_R - 08.11.12 - klo:12:58
Mulla olis Jukka jonkinlainen visio viime kesän osallistujamäärien (SM:t sun muut kaikki yhteensä) perusteella noiden kisaviikonloppujen kehittämiseen. Tulis kaikille enemmän ajamista koko viikonlopun ajalle, kukaan ei häviäisi mitään ja olis paljon enemmän tyytyväisiä harrastajia. Jos yhtään kiinnostuit, pistä sähköpostia siviiliin.

Tyrkkää lajipäällikölle (Kalliomäki). Itse kehitän vain YCC:tä ja kerhokisoja.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jukka_R - 08.11.12 - klo:13:16
Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D

Jos ei kuski itse tajua siirtyä ajamaan Cup-luokkiin vauhdin ollessa 1:09 (toistaiseksi moista ei ole nähty), niin se on sitten hänen ongelmansa.

Itselleni tärkeintä on kisoissa hyvä vääntö muiden kilpakumppanien kanssa. Toisille taas tärkeintä on pisteet ja kolmannelle kolmen euron muovikipot. Kippojen perässä olevat ovat niitä, jotka anovat itsensä omaa tasoaan alempana oleviin luokkiin tai odottavat vaikkapa A:han noustuaan sen pari vuotta jotta pääsevät taas näytösluontoisesti voittamaan cup-lähtöjä. Tuo ilmiö on sangen tuttu muistakin lajeista. Judopuolelta muistan hyvin ne raasut jotka eivät pärjänneet yhtä kauan harrastaneiden kanssa ja kävivät sitten mestaroimassa peruskurssilaisten joukossa.

Minua kiinnostaa kokeilla omia rajojani tässä luokassa ja jos joku päivä olen liian hyvä (mitä suuresti epäilen) tähän luokkaan, niin päivitän kalustoani alaspäin. Jos YCC:n lähdön onnistuu voittamaan vaikkapa vakiokuntoisella CBR 250 -mopolla, niin se lienee osoitus jo ajotaidosta, ehkä myös muiden ajotaidottomuudesta. Mutta pointti kuitenkin selvä.

Näiden vuosien (2005-2012) aikana ei ole ollut ongelmaa siitä, että kärkijätkät jäisivät pyörimään luokkaan ja pilaamaan muilta voittamisen riemun. Yleisestä luulosta huolimatta taso ei nyt ole kovimman kärjen osalta hirveästi parantunut. Botniaringin ennätys taitaa olla vuodelta 2009 ja Motoparkin ennätys vuodelta 2008 ja Kemorallakin taidettiin mennä jo jokunen vuosi sitten nykyvauhtia kovempaa, Alastaron ennätykset syntyneet viime aikoina.

Jos luonnollinen poistuma katoaa, niin sitten poistuma tehdään luonnottomasti ja muutetaan sääntöjä siten, että YCC:stä tulee myös nousupisteet ja nopeimmat nostetaan cup-luokkiin ja evätään osallistumisoikeus YCC:n lähtöihin. Ehtoa voi tosin viiilata sellaiseksi, että noston voi välttää vaihtamalla kalustonsa vähemmän kilpailukykyiseen. Tähän asti tuo on hoitunut muutoin ja esim. herra Pöllänen vaihtoi oman superbiken pystypyörään ja sitä pyörä-kuski -yhdistelmää vastaan jopa minä pärjäsin omalla vakiolla kusiaisellani 2008 muistaakseni.

Mikäli joku on kiiltävän perään, niin tallilta voi tulla ostamaan halvalla pyttyjä. Taitaa olla n. 30-40 pokaalia siellä luokista joita ei ajettu. Olisi tarjolla sivaripalkintoa, BOTTia, SuperTwiniä, YCC B:tä jne. Niitä voi sitten esitellä yhtä ylpeänä kuin dosentti Bäckman "väitöskirjaansa". Jos ei mene läpi alaa tuntevalle, niin ryssät ja naapurin juopot kyllä nielevät tarinan ja pokaalien sepitetyn historian ja sitten voi hetken paistatella huomion keskipisteenä. Vauhdin Maailmaan voi tarjota jutun näytösluontoisesta voitosta. Ehkä menee läpi toisenkin kerran kun meni kerran aiemminkin moinen satu.

Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: luonnolinenpoistuma - 13.11.12 - klo:23:46
Eikö olisi ihan hyvä myös lisätä, että kun YCC:n kärki menee 1:09-1:13, niin ne vois ajaa YCC kisansa SB:n startissa? Taas tyhmä minä  ;D

Näiden vuosien (2005-2012) aikana ei ole ollut ongelmaa siitä, että kärkijätkät jäisivät pyörimään luokkaan ja pilaamaan muilta voittamisen riemun. Yleisestä luulosta huolimatta taso ei nyt ole kovimman kärjen osalta hirveästi parantunut. Botniaringin ennätys taitaa olla vuodelta 2009 ja Motoparkin ennätys vuodelta 2008 ja Kemorallakin taidettiin mennä jo jokunen vuosi sitten nykyvauhtia kovempaa, Alastaron ennätykset syntyneet viime aikoina.

Jos luonnollinen poistuma katoaa, niin sitten poistuma tehdään luonnottomasti ja muutetaan sääntöjä siten, että YCC:stä tulee myös nousupisteet ja nopeimmat nostetaan cup-luokkiin ja evätään osallistumisoikeus YCC:n lähtöihin. Ehtoa voi tosin viiilata sellaiseksi, että noston voi välttää vaihtamalla kalustonsa vähemmän kilpailukykyiseen. Tähän asti tuo on hoitunut muutoin ja esim. herra Pöllänen vaihtoi oman superbiken pystypyörään ja sitä pyörä-kuski -yhdistelmää vastaan jopa minä pärjäsin omalla vakiolla kusiaisellani 2008 muistaakseni.




http://files.kotisivukone.com/botniaring.kotisivukone.com/tiedostot/botniaring_ennatykset_29512.pdf
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jukka_R - 14.11.12 - klo:16:14
http://files.kotisivukone.com/botniaring.kotisivukone.com/tiedostot/botniaring_ennatykset_29512.pdf

Kukapa sen kissan hännän nostaa jos ei zoofiili itse.

Ihan mukavalta näyttää kun Erkka Korpiahon ja Mika Kallion ennätysten välissä on kolme (entistä?) Yamaha Center cupin kuskia.

Superbike B Jan Kopponen HelRC Suzuki 1:09.952 22.5.2010
Supersport B Ville Kyynäräinen WCRC Yamaha 1:10.124 22.5.2010
Jokamiesluokka Jani Kuusinen HelRC Yamaha 1:10.474 27.5.2012

Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: poutis - 14.11.12 - klo:22:37
Hyvä et noi nopeet siirtyy B:n ajelemaan niin on sitten hitaammilla joskus mahdollisuus podiumille!
Vielä ei tosin ole onnistunut mutta kun tähdet on oikeassa asennossa niin tulee se vielä bike_leaning
Ja vois noihin sääntöihin laittaa et pyörä sais olla 2008 tai vanhempi niin ei ois Bemut kiusana...
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jukka_R - 23.01.13 - klo:08:48
Hyvä et noi nopeet siirtyy B:n ajelemaan niin on sitten hitaammilla joskus mahdollisuus podiumille!Vielä ei tosin ole onnistunut mutta kun tähdet on oikeassa asennossa niin tulee se vielä bike_leaning Ja vois noihin sääntöihin laittaa et pyörä sais olla 2008 tai vanhempi niin ei ois Bemut kiusana...

Kyllä siellä on aika rauhallisella vauhdilla ollut YCC:n B-lähdöistä mahdollisuus podiumille, mutta jos kuskeja ei tule, ei ymmärrettävästi myöskään palkintoja jaeta.

Jokkis pidetään yksinkertaisena. Classiceissa on mahdollisuus ajella museovehkeillä, sylinteritilavuuden mukaan luokat sitten Suomen Cupissa ja SM-lähdöissä ja merkkiluokat sitten erikseen, vaikka CBR cup. Jos on nuori ja notkea, kompensoi kalustovajetta hanskalla ja jos taas vanha ja väsynyt, niin lompakosta tai pankista saa rahaa jolla voi ostaa jopa BMW:n. Jos ei halua ostaa Bemaria, niin samalla rahalla voi ostaa vaikka spoilerin rata-autopuolen vehkeeseen.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: app - 23.01.13 - klo:11:28
Hyvä et noi nopeet siirtyy B:n ajelemaan niin on sitten hitaammilla joskus mahdollisuus podiumille!
Vielä ei tosin ole onnistunut mutta kun tähdet on oikeassa asennossa niin tulee se vielä bike_leaning
Ja vois noihin sääntöihin laittaa et pyörä sais olla 2008 tai vanhempi niin ei ois Bemut kiusana...

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin eikös nuo uudet ja vanhemmatkin kotarit ole melkoinen vitsaus myös.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jukka_R - 23.01.13 - klo:11:53
Hyvä et noi nopeet siirtyy B:n ajelemaan niin on sitten hitaammilla joskus mahdollisuus podiumille!
Vielä ei tosin ole onnistunut mutta kun tähdet on oikeassa asennossa niin tulee se vielä bike_leaning
Ja vois noihin sääntöihin laittaa et pyörä sais olla 2008 tai vanhempi niin ei ois Bemut kiusana...

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin eikös nuo uudet ja vanhemmatkin kotarit ole melkoinen vitsaus myös.

Mulle on ollut 2000-luvun alun Suzukit ja välillä kusiaiset ovat ohitelleet sisämutkissa, mikä on mielestäni epäreilua. Itse toivoisin sääntöä jossa itseäni nopeammat diskattaisiin kisasta pois, jotta saisin suuremmalla varmuudella pytyn. Toisaalta mulla on nyt hyllyssä jo n. 50 pyttyä kun kaikkiin Bott-lähtöihin ei ole tullut porukkaa eikä aina ole päästy ajattamaan osallistujakadon vuoksi YCC:n B-lähtöjä. Mutta lisää tahtoisin.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: wehna - 23.01.13 - klo:17:03
Oon jukalle kateellinen.

Vaikka kisoja olen kiertänyt koko elämäni, niin olen kyennyt voittamaan vain kolme luokkaa samana päivänä. Jukalla taitaa löytyä hyllystä saman lähdön ykkös, kakkos ja kolmos pokaalit.

Tohon en ole mä vielä pystynyt :(
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: app - 23.01.13 - klo:17:41
Hyvä et noi nopeet siirtyy B:n ajelemaan niin on sitten hitaammilla joskus mahdollisuus podiumille!
Vielä ei tosin ole onnistunut mutta kun tähdet on oikeassa asennossa niin tulee se vielä bike_leaning
Ja vois noihin sääntöihin laittaa et pyörä sais olla 2008 tai vanhempi niin ei ois Bemut kiusana...

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin eikös nuo uudet ja vanhemmatkin kotarit ole melkoinen vitsaus myös.

Mulle on ollut 2000-luvun alun Suzukit ja välillä kusiaiset ovat ohitelleet sisämutkissa, mikä on mielestäni epäreilua. Itse toivoisin sääntöä jossa itseäni nopeammat diskattaisiin kisasta pois, jotta saisin suuremmalla varmuudella pytyn. Toisaalta mulla on nyt hyllyssä jo n. 50 pyttyä kun kaikkiin Bott-lähtöihin ei ole tullut porukkaa eikä aina ole päästy ajattamaan osallistujakadon vuoksi YCC:n B-lähtöjä. Mutta lisää tahtoisin.

Mulla tuli toissa kesänä Ahvenistolla Tarun mutkassa kaveri ulkokautta ohi supermotopyörällä. Jalka maassa meni. Supermotot siis pitäisi kieltää myös.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: ygt - 24.01.13 - klo:06:24
Jos ei muuten pärjää niin anoo sellaiseen lähtöön minkä varmasti voittaa ;).
Joskus näinkin on tehty.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jukka_R - 26.01.13 - klo:22:29
Oon jukalle kateellinen.

Vaikka kisoja olen kiertänyt koko elämäni, niin olen kyennyt voittamaan vain kolme luokkaa samana päivänä. Jukalla taitaa löytyä hyllystä saman lähdön ykkös, kakkos ja kolmos pokaalit.

Tohon en ole mä vielä pystynyt :(

Järjestelykysymys. Ilmoita haluatko vaikka sekä purkkiorjan, että pilotin pokaalit, samalta viikonlopulta yhteensä kuusi irtoaisi.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Jukka_R - 26.01.13 - klo:22:31
Jos ei muuten pärjää niin anoo sellaiseen lähtöön minkä varmasti voittaa ;).
Joskus näinkin on tehty.

Näytösluontoisesti. Sopivalla värikynäkokoelmalla anotun B-lähdön saa autopuolen lehdessä vaikuttamaan, jos nyt ei MotoGP-luokan voitolta, niin ainakin merkkiluokkamestaruudelta.

Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: app - 26.01.13 - klo:23:26
Jos ei muuten pärjää niin anoo sellaiseen lähtöön minkä varmasti voittaa ;).
Joskus näinkin on tehty.

Näytösluontoisesti. Sopivalla värikynäkokoelmalla anotun B-lähdön saa autopuolen lehdessä vaikuttamaan, jos nyt ei MotoGP-luokan voitolta, niin ainakin merkkiluokkamestaruudelta.

SM pronssia voi pokata näköjäään endurance-kisassa, kun on riitävän nopea kuski (Eki kaulamo) kaverina.

Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Wper - 29.03.13 - klo:23:34
minkälaiset vaatimukset ycc kisoissa on noista kilpanumeroista? eli riittääkö että numero erottuu katteesta hyvin? värillä ei väliä?
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: pienisopoapina - 30.03.13 - klo:00:06
minkälaiset vaatimukset ycc kisoissa on noista kilpanumeroista? eli riittääkö että numero erottuu katteesta hyvin? värillä ei väliä?
http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_lajisaannot/

021 Road Racing 2013 1.2.pdf:
021.2.2 Kilpailuluokat ja kilpailunumerot
Kilpailuja järjestetään seuraavissa luokissa:

Minimoto, numerot Minimoto sääntöjen mukaisesti
Mini GP, numerot Mini GP sääntöjen mukaisesti
Junior Cup, numerot Junior Cup sääntöjen mukaisesti
MOTO 3, musta numero valkoisella pohjalla
GP450, numerot GP 450 säännön mukaisesti
Nordic Superstock 600 B, valkoinen numero punaisella pohjalla
Nordic Superbike B, valkoinen numero punaisella pohjalla
Nordic Superstock 600, musta tai sininen numero valkoisella pohjalla
Nordic Superbike, musta numero valkoisella pohjalla
Sivuvaunut, musta numero valkoisella pohjalla
Mopoendurance, numerot Mopoendurance säännön mukaisesti
Jokamiesluokka, numerot Jokamiesluokan säännön mukaisesti
BOTT, numerot BOTT säännön mukaisesti
Mini GP Senior, Mini GP Senior säännön muka

Jokamiesluokka 2013 1.0.pdf:

Kilpailunumerot
Moottoripyörässä tulee olla yksi kilpailunumero edessä, yksi takana ja/tai yksi
molemmilla sivuilla. Numeroiden tulee olla selvästi luettavissa ja niiden tulee erottua
katteiden väristä. Lisäksi numeroiden tulee olla urheilusäännöstön kohdan 030 ja
piirroksen ”O” mukaiset.

030:
030 KILPAILUNUMEROLAATAT JA NUMEROPOHJAT
Kun kilpailussa vaaditaan kilpailunumerolaattojen käyttämistä, tulee niitä olla kolme kappaletta
(poikkeuksena MK-Ovaali ja Drag Racing), jotka täyttävät seuraavat määräykset:
- Laattojen tulee olla valmistettu kiinteästä ja tukevasta materiaalista ja olla muodol-
taan ja mitoiltaan vähintään 285 mm x 235 mm (piirros O).
- Laatat saavat olla taivutetut korkeintaan 50 mm vaakatasosta eikä niitä saa peittää
tai taittaa.
- Yksi laatta on kiinnitettävä eteen eikä sen kallistuskulma kohtisuorasta saa ylittää
30o.
Muut kaksi laattaa on kiinnitettävä kohtisuorasti moottoriajoneuvon kummallekin sivulle
ulospäin näkyvinä. Ne on kiinnitettävä siten, että ne ovat selvästi näkyvissä eikä niitä
saa peittää moottoriajoneuvon osa eikä normaalissa ajoasennossa istuva ajaja.
- Irtonaisen laatan asemasta voidaan runkoon tai katteeseen maalata
heijastamattomalla värillä vastaavankokoinen alue.
- Numeroiden tulee olla selvästi luettavissa ja pohjavärin tavoin maalatut tai teipatut
mattavärillä heijastuksen välttämiseksi. Numeroiden vähimmäismitat ovat: korkeus
140 mm, leveys 80 mm, viivan paksuus 25 mm ja numeroiden välit 15 mm.
Kilpailunumeroina on käytettävä nk. englantilaisia numeroita, joissa yksi on kohtisuora
viiva eikä seitsemässä ole vaakasuoraa poikkiviivaa (kts. piirros O).
- Lajisäännöissä voidaan antaa numeroiden koolle poikkeavia määräyksiä tai suosituksia.
- Kaikki muut numerolaatat tai merkinnät, jotka saattavat haitata kilpailunumeroiden
havaitsemista, on poistettava ennen lähtöä.
Numerolaatan ympärille on jätettävä vähintään 5 cm vapaata tilaa, jossa ei saa esiintyä mainok-
sia.



Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Cat - 31.05.13 - klo:17:29
Hetkonen hetkonen, eikö tankin alla tarviitsekkaan olla kerääjäsäiliötä?

Olisko hyviä ideoita, miten saan onton jalkatapin sääntöjen mukaiseksi? sisähalkaisija on 16mm.

Ajattelin, että jos toholla lämmittää jalkatappia ja laitta nylonia tms pakkaseen ja tunkee sinne ja sitten rälläkällä hioo ulostyöntyvän osan nylonista..

Mites tuo foamin asennus, sullotaanko sitä vaan solkenaan sinne tankkiin, vai onko siinäkin joku hyvä tekniikka?
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: murmela - 31.05.13 - klo:18:32
Hetkonen hetkonen, eikö tankin alla tarviitsekkaan olla kerääjäsäiliötä?

Olisko hyviä ideoita, miten saan onton jalkatapin sääntöjen mukaiseksi? sisähalkaisija on 16mm.

Ajattelin, että jos toholla lämmittää jalkatappia ja laitta nylonia tms pakkaseen ja tunkee sinne ja sitten rälläkällä hioo ulostyöntyvän osan nylonista..

Mites tuo foamin asennus, sullotaanko sitä vaan solkenaan sinne tankkiin, vai onko siinäkin joku hyvä tekniikka?
Joku ulkohalkasijaltaan 16mm kilo-metri-tavara-pultti tai tanko jollain metallia liimaavalla kakskomponenttiepoksilla sinne, ja rälläkällä ja viilalla hifistely.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Cat - 31.05.13 - klo:19:44
Pikaisesti apua tarvis nyt. Kiitos!

Laitanko mä oikeasti koko ton foam möhkäleen tonne tankkiin? Eihän sinne mahu sitten bensaa kun 2litraa??

Puukko on antamassa mittasuhdetta..
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 31.05.13 - klo:19:49
Pikaisesti apua tarvis nyt. Kiitos!

Laitanko mä oikeasti koko ton foam möhkäleen tonne tankkiin? Eihän sinne mahu sitten bensaa kun 2litraa??

Puukko on antamassa mittasuhdetta..

leiko se pieniksi kuutioiksi tähän tyyliin (juhaK:n kuva): http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/osat/IMG_20130316_085457_zpsd2230321.jpg (http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/osat/IMG_20130316_085457_zpsd2230321.jpg) niin menee helpommin sisään. Ja kyllä sinne sitä bensaa menee :D
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Cat - 31.05.13 - klo:20:07
Kyllä mä siis meinasinkin leikkoa sen, ja otin bensapumpun irti, että saa helpommin. Mutta tosiaanko koko läntti sinne sekaan vaan?

Korjaan taas autoa sen aikaa kunnes joku vastaa.. prkl kun kaikki vehkeet levällään..
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 31.05.13 - klo:20:37
Kyllä mä siis meinasinkin leikkoa sen, ja otin bensapumpun irti, että saa helpommin. Mutta tosiaanko koko läntti sinne sekaan vaan?

Korjaan taas autoa sen aikaa kunnes joku vastaa.. prkl kun kaikki vehkeet levällään..

Kaikki sinne vain. usko voi loppua jo puolessavälissä mutta kyllä ne sinne mahtuu :D
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: eri-ernesti - 31.05.13 - klo:20:57
Kyllä mä siis meinasinkin leikkoa sen, ja otin bensapumpun irti, että saa helpommin. Mutta tosiaanko koko läntti sinne sekaan vaan?

Korjaan taas autoa sen aikaa kunnes joku vastaa.. prkl kun kaikki vehkeet levällään..

Itse hommasin kans foamit, mutta paikalleen en ole laittanut.

Jos meinaat pelkkää jokkista ajaa, on se sun asia laitatko ne foamit sinne tankkiin vai et. Pakko ei ole. Palat on yleensä senttiä paria vajaa 10x10x10.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Cat - 31.05.13 - klo:21:00
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 31.05.13 - klo:21:17
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Pete_L - 31.05.13 - klo:21:19
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:00
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.

Foamit on kilvettömissä pakolliset myös jokkiksessa, tarkastettukin monesti katsastuksen yhteydessä. Kilvellisiin suositellaan.

"Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella® tai
vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä."
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/784065/Jokamiesluokka+2013+1.0.pdf

Edit: Lukekaa luokkanne säännöt tuosta linkistä, niin ei tarvitse ihmetellä onko laite sääntöjen mukainen vai ei. Se kuinka paljon katsastuksessa joustetaan riippuu ihan katsastajasta. Pyörät jos olisi kunnossa ennen katsastusta niin säästyisivät katsastajatkin turhalta vaivalta.
http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_lajisaannot/
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 31.05.13 - klo:22:06
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.


Foamit on kilvettömissä pakolliset myös jokkiksessa, tarkastettukin monesti katsastuksen yhteydessä. Kilvellisiin suositellaan.

"Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella® tai
vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä."
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/784065/Jokamiesluokka+2013+1.0.pdf

Eli muutenkin kilvettömän kohdalla säännöt on virallista tasoa? Tyyliin pääsylinteri/puristin vakio jarruissa? Pakoputki vakio?
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:10
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.


Foamit on kilvettömissä pakolliset myös jokkiksessa, tarkastettukin monesti katsastuksen yhteydessä. Kilvellisiin suositellaan.

"Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella® tai
vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä."
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/784065/Jokamiesluokka+2013+1.0.pdf

Eli muutenkin kilvettömän kohdalla säännöt on virallista tasoa? Tyyliin pääsylinteri vakio jarruissa?

Jokkiksessa säännöt sanelee lähinnä noita turvallisuusmääräyksiä, ei juuri ota kantaa muuten osien vaihtamiseen. Siellä säännöissä on aika hyvin sanottu mitä saa/pitää tehdä. Jokkiksen säännöt kieltää suorituskykypuolella lähinnä ahtamisen. Esim. jarrut ja keulan saa vaihtaa. Koneenkin saa porata max 1400cc
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 31.05.13 - klo:22:17
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.


Foamit on kilvettömissä pakolliset myös jokkiksessa, tarkastettukin monesti katsastuksen yhteydessä. Kilvellisiin suositellaan.

"Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella® tai
vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä."
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/784065/Jokamiesluokka+2013+1.0.pdf

Eli muutenkin kilvettömän kohdalla säännöt on virallista tasoa? Tyyliin pääsylinteri vakio jarruissa?

Jokkiksessa säännöt sanelee lähinnä noita turvallisuusmääräyksiä, ei juuri ota kantaa muuten osien vaihtamiseen. Siellä säännöissä on aika hyvin sanottu mitä saa/pitää tehdä. Jokkiksen säännöt kieltää suorituskykypuolella lähinnä ahtamisen. Esim. jarrut ja keulan saa vaihtaa. Koneenkin saa porata max 1400cc

Näin toki itsekkin asian ymmärtänyt mutta kun tuolta lajisäännöistä asiaa katsoo niin tilanne on vähän eri. eipä siis ihme jos sekaannusta syntyy. Tuon mukaanhan jokainen pakoputkiviritetty mopo on laiton :)
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Cat - 31.05.13 - klo:22:21
No huh, ei meinaan ollu mitään halpaa tämä foami kun tilattiin ferrari korjaamolta!

Sen takia oli kiire kun läppärin akku huusi hoosiaanna, ja oon täällä tallilla joka on 15km kotoa.

No osaakos joku sanoa siitä kerääjäsäiliöstä? ei noissa säännöissä lue, mutta jotenkin oon ollut siinä uskossa että pitäs olla.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Mane - 31.05.13 - klo:22:24
Lue tosta linkistä minkä joku just laitto...siinä on ohjeet purnukan koosta ym.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Vuorela - 31.05.13 - klo:22:27
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.


Foamit on kilvettömissä pakolliset myös jokkiksessa, tarkastettukin monesti katsastuksen yhteydessä. Kilvellisiin suositellaan.

"Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella® tai
vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä."
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/784065/Jokamiesluokka+2013+1.0.pdf

Eli muutenkin kilvettömän kohdalla säännöt on virallista tasoa? Tyyliin pääsylinteri vakio jarruissa?

Jokkiksessa säännöt sanelee lähinnä noita turvallisuusmääräyksiä, ei juuri ota kantaa muuten osien vaihtamiseen. Siellä säännöissä on aika hyvin sanottu mitä saa/pitää tehdä. Jokkiksen säännöt kieltää suorituskykypuolella lähinnä ahtamisen. Esim. jarrut ja keulan saa vaihtaa. Koneenkin saa porata max 1400cc

Näin toki itsekkin asian ymmärtänyt mutta kun tuolta lajisäännöistä asiaa katsoo niin tilanne on vähän eri. eipä siis ihme jos sekaannusta syntyy. Tuon mukaanhan jokainen pakoputkiviritetty mopo on laiton :)

Sieltä puuttuu tommoseen rajoitukseen tämä:"Kaikki muutokset joita ei ole nimenomaisesti sallittu, ovat kiellettyjä." :)

Jos joku pystyisi kirjoittamaan yksiselitteistä ja selkeää laki/sääntötekstiä...

Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 31.05.13 - klo:23:20
hä? eikös siellä ole pakko olla foami jokkiksessakin? kiitos slowrider

Periaatteessa kai jokkikseen pitäis ihan katumopolla päästä ajaan kunhan mopo on ns. ratapäiville kelvollinen. Noi viralliset pykälät taas noista oikeista kisoista kopioitu? Eli jos mopo on ns. turvallinen ja kunnossa niin eiköhän sinne kisaan pääse

Jokkikseen foamit ei pakolliset, mutta suositellaan.


Foamit on kilvettömissä pakolliset myös jokkiksessa, tarkastettukin monesti katsastuksen yhteydessä. Kilvellisiin suositellaan.

"Rekisteröimättömien pyörien polttoainetankki tulee olla täytetty explosafella® tai
vastaavalla materiaalilla (foam). Muissakin pyörissä suositellaan foamin käyttämistä."
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/784065/Jokamiesluokka+2013+1.0.pdf

Eli muutenkin kilvettömän kohdalla säännöt on virallista tasoa? Tyyliin pääsylinteri vakio jarruissa?

Jokkiksessa säännöt sanelee lähinnä noita turvallisuusmääräyksiä, ei juuri ota kantaa muuten osien vaihtamiseen. Siellä säännöissä on aika hyvin sanottu mitä saa/pitää tehdä. Jokkiksen säännöt kieltää suorituskykypuolella lähinnä ahtamisen. Esim. jarrut ja keulan saa vaihtaa. Koneenkin saa porata max 1400cc

Näin toki itsekkin asian ymmärtänyt mutta kun tuolta lajisäännöistä asiaa katsoo niin tilanne on vähän eri. eipä siis ihme jos sekaannusta syntyy. Tuon mukaanhan jokainen pakoputkiviritetty mopo on laiton :)

Sieltä puuttuu tommoseen rajoitukseen tämä:"Kaikki muutokset joita ei ole nimenomaisesti sallittu, ovat kiellettyjä." :)

Jos joku pystyisi kirjoittamaan yksiselitteistä ja selkeää laki/sääntötekstiä...

Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

Viime kesänä tota suota koitin selvitellä ja päädyin ajaan kerhokisoja :) ensi kertaa kisailemaan kun alkaa niin ei yhtään haittas jos muutkin ku vakioporukka tietäs miten homma toimii :)
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Cat - 31.05.13 - klo:23:35
Polttoainejärjestelmässä tulee olla vähintään 2.5 dl keräilysäiliö, alkuperäinen
järjestelmä hyväksytään sellaisenaan.


Eli kun tässä on vakio bensapumppu ja tankki niin ei tarvitse keräilysäiliötä?


Kaikki sellaiset tulpat, joiden löystyminen voi aiheuttaa öljyvuotoa, pitää varmistaa
lukituslangalla. Myös öljynsuodatin pitää varmistaa.

koskee sitten ilmeisesti myös öljyntyhjennys proppua?
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Vuorela - 31.05.13 - klo:23:43

Viime kesänä tota suota koitin selvitellä ja päädyin ajaan kerhokisoja :) ensi kertaa kisailemaan kun alkaa niin ei yhtään haittas jos muutkin ku vakioporukka tietäs miten homma toimii :)

Alkuun auttaa kummasti kun hommaa jonkun valmiin kisapyörän mistä pitäis löytyä kaikki sääntöjen mukaiset jutut :)
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Vuorela - 31.05.13 - klo:23:45
Kaikki sellaiset tulpat, joiden löystyminen voi aiheuttaa öljyvuotoa, pitää varmistaa
lukituslangalla. Myös öljynsuodatin pitää varmistaa.

koskee sitten ilmeisesti myös öljyntyhjennys proppua?

Öljysuodatin, proppu ja täyttökorkki tulee varmistaa.

Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Cat - 02.06.13 - klo:00:15
Polttoainejärjestelmässä tulee olla vähintään 2.5 dl keräilysäiliö, alkuperäinen
järjestelmä hyväksytään sellaisenaan.

Eli kun tässä on vakio bensapumppu ja tankki niin ei tarvitse keräilysäiliötä?

Osaakos tähän joku antaa vastausta?
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Nitrous - 02.06.13 - klo:00:53
Polttoainejärjestelmässä tulee olla vähintään 2.5 dl keräilysäiliö, alkuperäinen
järjestelmä hyväksytään sellaisenaan.

Eli kun tässä on vakio bensapumppu ja tankki niin ei tarvitse keräilysäiliötä?

Osaakos tähän joku antaa vastausta?

Ainakin itse ymmärtäisin tuon niin, ettei keräyssäiliötä tarvita jos polttoainejärjestelmä on alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Raaseri - 02.06.13 - klo:09:00
Polttoainejärjestelmässä tulee olla vähintään 2.5 dl keräilysäiliö, alkuperäinen
järjestelmä hyväksytään sellaisenaan.

Eli kun tässä on vakio bensapumppu ja tankki niin ei tarvitse keräilysäiliötä?

Osaakos tähän joku antaa vastausta?

Ainakin itse ymmärtäisin tuon niin, ettei keräyssäiliötä tarvita jos polttoainejärjestelmä on alkuperäinen.

Orkkisysteemissä on aina myös ylivuotoletku. Tämä pitää johtaa tuohon astiaan.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 07.08.13 - klo:00:35


Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

Hyvä kysymys. Yritin myös etsiä enkä vaan löydä
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: eri-ernesti - 07.08.13 - klo:06:08


Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

Hyvä kysymys. Yritin myös etsiä enkä vaan löydä

Tässä hyvin kiteytetty suomen RR touhut. Edes kuskit ei tiiä tämmösiä perusjuttuja.
Itse keväällä luin liiton sivuilta säännöt, ei ollu päivitetty ihan vuoteen tai kahteen.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Nitrous - 07.08.13 - klo:07:27


Mistäs muuten löytyy superbiken ja stocin tämän kauden säännöt? Road racing säännöistä on vain linkki tuohon lajisäännöt sivulle missä noita ei ole.

Hyvä kysymys. Yritin myös etsiä enkä vaan löydä

Tässä hyvin kiteytetty suomen RR touhut. Edes kuskit ei tiiä tämmösiä perusjuttuja.
Itse keväällä luin liiton sivuilta säännöt, ei ollu päivitetty ihan vuoteen tai kahteen.

Ja sitten odotellaan, että alkaa huutomyrsky siitä, että kuskien pitäisi olla aktiivisempia asioiden selvittämisessä. :D
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 07.08.13 - klo:07:33
Taas koitin aamusella tutkia mitä eroja mopon rakentelussa ycc:n kanssa. Pitääkö oikeasti tota englanninkielistä fim opusta alkaa setviin?
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: Vuorela - 07.08.13 - klo:10:42
Taas koitin aamusella tutkia mitä eroja mopon rakentelussa ycc:n kanssa. Pitääkö oikeasti tota englanninkielistä fim opusta alkaa setviin?

Suomessa kaiketi ajetaan IDM teknisten sääntöjen mukaan, joihin on tehty jotain pieniä nordic muutoksia.

Nordic:
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/906309/NMC+Road+Racing+rules+2013.pdf
IDM:
http://www.superbike-idm.de/fahrerbereich/reglements

Ihan pihalla olen näistä sääntöjutuista, mutta luulis jonkun kilpaa ajavan tietävän mistä säännöt löytyy.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 07.08.13 - klo:11:04
Sen verran partanen ycc katsastuksessa sano et woodcraftin koneenposki ei menis läpi kun pitäs kuitua olla suoja. Ja eikö ainaki jarrun pääsylinteri pitäs vakio olla? No ei ne säännöt ainakaan helpolla löydy :)
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: tamik87 - 07.08.13 - klo:12:30
Tuolla IDM säännöissä ne on kaikki suht selkeästi sanottu.
Otsikko: Vs: Ycc säännöistä
Kirjoitti: slowrider - 07.08.13 - klo:12:54
Ok. Eli ammattisanasto haltuun eka myös toisella kotimaisella :)
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020