MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: tuomas - 27.11.12 - klo:12:49

Otsikko: vakiokeula radalle
Kirjoitti: tuomas - 27.11.12 - klo:12:49
Missävaiheessa ratailijat ovat ruvenneet vakiokeulaa modaamaan enempi ratamaiseiksi? Lähinnä mietin, että jos hommaisi jostain toisen keulan mopoon ja veisi sen alustagurulle ja sanoisi että tahtoo tästä kisaisemman. Helppoa tähän mennessä, mutta luultavasti alustaguru kysyy seuraavaksi että mitä siitä pitäisi muuttaa.

Onko jotain ns. perusjuttuja mitä normikeulalle voi tehdä, ennenkuin pitää oikeasti osata kuvailla mikä keulan toiminnassa mättää?

mopohan on -07 cbr1000rr jos sillä tälläiseen yleiseen pohdiskeluun on mitään merkitystä.

-tuomas-
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Raaseri - 27.11.12 - klo:12:59
Missävaiheessa ratailijat ovat ruvenneet vakiokeulaa modaamaan enempi ratamaiseiksi? Lähinnä mietin, että jos hommaisi jostain toisen keulan mopoon ja veisi sen alustagurulle ja sanoisi että tahtoo tästä kisaisemman. Helppoa tähän mennessä, mutta luultavasti alustaguru kysyy seuraavaksi että mitä siitä pitäisi muuttaa.

Onko jotain ns. perusjuttuja mitä normikeulalle voi tehdä, ennenkuin pitää oikeasti osata kuvailla mikä keulan toiminnassa mättää?

mopohan on -07 cbr1000rr jos sillä tälläiseen yleiseen pohdiskeluun on mitään merkitystä.

-tuomas-

Minä en ole tehnyt katumopoihin mitään mekaanisia muutoksia, edes keulajousia en ole vaihtanut. Sen sijaan öljyn pinnan korkeudella ja viskositeetilla olen noita jalostanut itselleni riittäviksi. Kisamopoinakin R6R:n vakiokeula riitti kauden 2006 oman luokan voittoon saakka (jouset vaihdettuina).

En silti arkailisi simmauttaa vakiokeulaa, sen saa palautettua normaaliksi. Tai jos oikein hyvän haluat, ostat siihen vakiokeulaan cartridge-sarjan, eli uudet sisuskalut. Tälläiset modaukset riittää Suomessa jokaisen kisaluokan voittoon, ja aivan varmasti myös harrastajalle.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: murmela - 27.11.12 - klo:13:37
Onko jotain ns. perusjuttuja mitä normikeulalle voi tehdä, ennenkuin pitää oikeasti osata kuvailla mikä keulan toiminnassa mättää?

mopohan on -07 cbr1000rr jos sillä tälläiseen yleiseen pohdiskeluun on mitään merkitystä.
Kyllähän se paljonkin riippuu siitä mikä sattuu olemaan se mopo/ sen vakiokeula. Ett mitä sille voi tehdä tai kannattaa tehdä, ja missä vaiheessa. Toisaalta, oli se vakiokeula millanen tahansa, niin alustagurut pystyy tehdä sille hyvinkin paljon, ennen kuin kuski saa sen edes mopoonsa testiin.
En tunne tota keulaa, joten ensin ottaisin sen atoimeiksi ja kattoisin mitä se on syöny. Tod näk ekana poistaisin hydraulistopparit/ vaihtaisin ne pohjaanlyöntikumeihin. Sit vaihtaisin jouset kuskille sopiviin lineaarisiin ellei ne jo ole. Joissakin 2000-luvun hondissa muistaakseni oli progressiivisii. Tsekkaisin top-out jousen pituuden ja lyhentäisin tai vaihtaisin sen jos se sattuu olemaan turhan pitkä. Sit varmaankin shimmaisin, tai vaihtaisin siihen jonku mäntä-kitin.
Vaivattomampi tapa on tietty vaihtaa siihen suoraa joku cartridge-kitti, jolloin käytännössä noi kaikki muutokset tulee samassa paketissa kerralla. Eikä oo ees paljoo kalliimpi, jos sitäkään.

Sit ku kuski on sitä aikansa testaillu, niin se ehkä osaa sanoo onko jouset sopivat ja onks vaimennukset siel päin.
Tosin jos ko kuski ei tiedä alustasta mitään, tai ei osaa erottaa jousien ja vaimennuksien toimintaa toisistaan, niin aika turha siltä on mitään kysyä.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: tuomas - 30.11.12 - klo:06:23

Minä en ole tehnyt katumopoihin mitään mekaanisia muutoksia, edes keulajousia en ole vaihtanut. Sen sijaan öljyn pinnan korkeudella ja viskositeetilla olen noita jalostanut itselleni riittäviksi. Kisamopoinakin R6R:n vakiokeula riitti kauden 2006 oman luokan voittoon saakka (jouset vaihdettuina).

En silti arkailisi simmauttaa vakiokeulaa, sen saa palautettua normaaliksi. Tai jos oikein hyvän haluat, ostat siihen vakiokeulaan cartridge-sarjan, eli uudet sisuskalut. Tälläiset modaukset riittää Suomessa jokaisen kisaluokan voittoon, ja aivan varmasti myös harrastajalle.


Tuossa shimmaamisessa varmaan jo pitäisi osata kuvailla iskarivelholle että millaisen siitä haluaa?

 Yritin etsiä jotain cartridge-sarjaa ja hinnat pyörii tuhannen euron pinnassa. Melkein tekisi mieli jo siinä vaiheessa investoida kokonaiseen öhlärin R/T keulaan. Mutta shimmaaminen ja oikeat jouset jo varmaan auttaa kohtuu pitkälle näissä karkeloissa?

-tuomas
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: app - 30.11.12 - klo:07:09

Minä en ole tehnyt katumopoihin mitään mekaanisia muutoksia, edes keulajousia en ole vaihtanut. Sen sijaan öljyn pinnan korkeudella ja viskositeetilla olen noita jalostanut itselleni riittäviksi. Kisamopoinakin R6R:n vakiokeula riitti kauden 2006 oman luokan voittoon saakka (jouset vaihdettuina).

En silti arkailisi simmauttaa vakiokeulaa, sen saa palautettua normaaliksi. Tai jos oikein hyvän haluat, ostat siihen vakiokeulaan cartridge-sarjan, eli uudet sisuskalut. Tälläiset modaukset riittää Suomessa jokaisen kisaluokan voittoon, ja aivan varmasti myös harrastajalle.


Tuossa shimmaamisessa varmaan jo pitäisi osata kuvailla iskarivelholle että millaisen siitä haluaa?

 Yritin etsiä jotain cartridge-sarjaa ja hinnat pyörii tuhannen euron pinnassa. Melkein tekisi mieli jo siinä vaiheessa investoida kokonaiseen öhlärin R/T keulaan. Mutta shimmaaminen ja oikeat jouset jo varmaan auttaa kohtuu pitkälle näissä karkeloissa?

-tuomas

Uskoisin että kannattaa kysyä wehnältä. Mulla shimmaaminen oli yllättävän edukas operaatio takaiskariin. On ainakin pätevät tekijät siellä suunnalla, ja tämä ei ole pelkästään minun arvioni, vaan sellaistenkin jotka näistä asioista jotain ymmärtää.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Raaseri - 30.11.12 - klo:07:12
Tuossa shimmaamisessa varmaan jo pitäisi osata kuvailla iskarivelholle että millaisen siitä haluaa?

 Yritin etsiä jotain cartridge-sarjaa ja hinnat pyörii tuhannen euron pinnassa. Melkein tekisi mieli jo siinä vaiheessa investoida kokonaiseen öhlärin R/T keulaan. Mutta shimmaaminen ja oikeat jouset jo varmaan auttaa kohtuu pitkälle näissä karkeloissa?

-tuomas

Kyllä useimmat osaajat sen perussetupin tekee. Ja niillä eväillä pitäisi päästä melko pitkälle. Parasta olisi tietty jos sepällä on iskaridyno ja pystyy ajamaan simmatusta kepistä käppyrän. 99% alustan epätoivotusta käytöksestä tehdään satulan ja sarvien välissä. Mä olen ajanut radalla kohta 20v ja kilpaakin aika monta kautta. En silti osaa sanoa sepälle kuin oman painoni ja sen että pitää olla herkkä liikkumaan, vaimentaa kunnolla jarruissa ja röykyissä.

Tästä iskariasiasta tehdään minusta liian isoa numeroa. hel***in kovaa pitää mennä että tässä pikku simmauseroilla on yhtään mitään merkitystä. Hyvä kuski ajaa huonolla alustalla hiton kovaa. Huono kuljettaja ei aja millään alustalla edes kovaa. Ajan voi hukata kepeistä vauhtia etsimällä, tai opettelemalla ajamaan. Tämä ei kohdistu sinuun, on vaan yleisesti oma havainto ja mielipide.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: tuomas - 30.11.12 - klo:07:33
Joo, arvelenkin että minun vauhdeilla ei ole mitään merkitystä onko keula shimmattu vaiko vain huollettu. Mutta tämä on tälläistä tuiskuisten talviaamujen mietteitä että mihin sitä rahansa ja aikansa näin talvella kuluttaisi.

Mutta pitää harkita tuota shimmaamista ja jousien vaihtoa. Takaiskarina onkin jo mun painolle jousitetty WP, ja olishan se ihan mukavaa jos tuohon keulaankin hieman panostaisi.

-tuomas-
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Raaseri - 30.11.12 - klo:09:00
Mulla oli CBR1000RR vuonna 2005. Se on kai kokolailla sama kuin tuo sinun. Siinä on pehmeä ja nopea keula. Tuo takapää jo varmaan korjaa mopon käytöstä kohtuullisesti, mutta aivan varmasti oikeilla jousilla ja simmauksilla siitä saa paremman. On kuitenkin jo sen verran iäkäs laite, että cartridgesarjan laitto tai esim R/T keula ei tule nostamaan mopon hintaa. Jos sellaisia laitat, ne kannattaa ajatuksissa heti alaskirjata.

Pari neuvoa annan pyytämättä. Valitse sellainen iskariseppä joka on oikeasti tehnyt tuollaisen mopon keuloja rata/kisakäyttöön. Jokainen seppä sen haluaa sulle tehdä, harva liike asiakkaita pois lähettää eikä rahojasi kelpuuta. Wehnä, Sundbergin Ville tms joilla on kai vähän ammattiylpeyttä pelissä on hyviä paikkoja aloittaa kysely.

Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Hurja - 30.11.12 - klo:09:29
Muutamalle iskarivelholle soittelin kesällä, kun gixxerissä on niin tirriiset jouset hyvin syöneelle suomalaiselle. Onhan tuo muutenkin jotenkin hirveän lilluunen keula.

Kukaan ei halunnut myydä mulle nuota mäntä+shimmi sarjoja reps_1 Nyt tehdään jousien vaihto ja jotain pientä shimmausta sitten jousien mukaisesti. Katotaan nyt mitä sitten tulee. Eiköhän se ainakin luulis paranevan. Kuluneena kesänä öljyn määrällä kompensoin nuota jousia siten, että ei ainakaan pohjaisi. Ongelma mulla on mielestäni ollu, että keulasukeltaa jarrutuksessa ja sitten pomppaa sieltä ylös kurviin käännettäessä. Aiheuttaa siis sellaisen kääntyy-eipä käännykkään efektin...enemmän tässä on kuitenkin epävarmuutta itsellä, mutta saisipahan nyt sitten uusilla jousilla vihdoin nuo painumat kohdilleen.

06-11 600/750 gixxun takaiskari jos on jollain hyllyn ylisillä niin oon kiinnostunu  innocent_1
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: tuomas - 30.11.12 - klo:09:38
Mulla oli CBR1000RR vuonna 2005. Se on kai kokolailla sama kuin tuo sinun. Siinä on pehmeä ja nopea keula. Tuo takapää jo varmaan korjaa mopon käytöstä kohtuullisesti, mutta aivan varmasti oikeilla jousilla ja simmauksilla siitä saa paremman. On kuitenkin jo sen verran iäkäs laite, että cartridgesarjan laitto tai esim R/T keula ei tule nostamaan mopon hintaa. Jos sellaisia laitat, ne kannattaa ajatuksissa heti alaskirjata.

Pari neuvoa annan pyytämättä. Valitse sellainen iskariseppä joka on oikeasti tehnyt tuollaisen mopon keuloja rata/kisakäyttöön. Jokainen seppä sen haluaa sulle tehdä, harva liike asiakkaita pois lähettää eikä rahojasi kelpuuta. Wehnä, Sundbergin Ville tms joilla on kai vähän ammattiylpeyttä pelissä on hyviä paikkoja aloittaa kysely.

Eihän näihin vanhoihin mopoihin kannattaisi panostaa mitään hirveitä summia, ei niistä rahojaan koskaan saa pois. Mutta jotenkin olen tuohon mopoon tykästynyt ja en ainakaan lisää tehoa kaipaa. Suurin nopeutta rajoittava tekijä on kuitenkin penkin ja mittariston välissä. Suurin puute on varmaan luistokytkin, mutta senkin saisi rahalla.

Hyviä vinkkejä nuo iskarisepät. Pitääpä ottaa yhteyttä ja kysyä että kiinnostaisko.

-tuomas-
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: jarska - 30.11.12 - klo:10:58
Myöskään mun ajotaidoilla ei todellakaan tarvinnu Bitubon typpikeulaa, eikä takapamppua, mut hiton paljon tukevampi, turvallisempi ja ennenkaikkea hauskempi on opetella ajaan paremmalla alustalla.
Tismalleen samanmoisella pyörällä ajeli yks kaveri mun perässä Motoparkissa, hänellä oli täysin vakioalusta ja ajoi kovempaa ku mä.
Varikolla juteltiin ja sanoi jotta oli kiva seurata pari kierrosta takana kun mun pyörä meni kuulemma kuin juna röykyissä ja mutkissa kun hänellä pyrki hieman "vatkaamaan" ja hötkyileen...juu, kovempaa meni, enkä pystynyt alustallani paikkaamaan, luonnollisesti, mut ajo maistui, molemmilla.
Otsikko: Re: vakiokeula radalle
Kirjoitti: slowrider - 30.11.12 - klo:11:06
Kannattaa sekin huomioida että myös niitä kalliimpia iskareita joutuu huollattamaan. Sillä tavalla kun laskee niin vakiojousituksen shimmaus/jousienvaihto on aika halpa viritys kun vähentää siitä hinnasta sen normaalin huoltotyön.

Minulla on k6 gixissä ihan vakioista shimmattu/rakennettu ja ainakin vastaaviin katupyörien vakioalustoihin kokeilun perusteella hurja ero.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: rranta - 30.11.12 - klo:12:37
Tiiä sitten onko tästä apua - vaan ainaki jottain ihan perus ööläripaitasen kaverin juttua. Oli vaan Honda CBR1000RR kyse niinku tämän ketjun alottajalla...

http://www.youtube.com/watch?v=GfD3Y6T9GkU (http://www.youtube.com/watch?v=GfD3Y6T9GkU)
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: murmela - 30.11.12 - klo:12:55
Tuossa shimmaamisessa varmaan jo pitäisi osata kuvailla iskarivelholle että millaisen siitä haluaa?
Käytännössä ei tarvitse. Koska voidaan olettaa että tommosessa hajuttomassa ja mauttomassa japsi katukyykässä on katuajoon suunniteltu alusta. Eli meno ja paluuvaimennuksien keskinäinen suhde ja vaimennuskäyrät, eli esim vaimennuksien hitaan ja nopeen osa-alueen suhteet, on tehty sellaisiksi että mopo on kiva ajaa kadulla. Ja sen lisäksi vaimennukset on mitoitettu niille orginaalijousille.

Joten kun jouset vaihdetaan ja vaimentimet shimmataan uusiksi, niin samalla noi meno/paluu/hidas/nopee vaimennuksien suhteet pystytään muokaamaan sekä rata-ajoon paremmin soveltuviksi että niille uusille jousille. Osaava alustaguru pystyy tekemään tuon keskiverto-ratavaimennus-setupin ilman että kuskilta tarvii kysyy yhtään mitään. Sen jälkeen se on tietty eri asia, kun kuski pääsee ajamaan sillä uudella alustalla, ett mitä se tykkää siitä. Mutta voidaan olettaa ett parannus on noin 100% verrattuna vakioalustaan. Ja sitten tarviikin jo melkosen rutinoituneen kuskin jotta kuski pystyy sanomaan miten sitä shimmausta pitäis hienosäätää.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: jarska - 30.11.12 - klo:12:56
Tiedä onko tästäkään apuja, mut ainakin jouluiset kimmokkeet Biipaidattomalta:
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: murmela - 30.11.12 - klo:13:08
Yritin etsiä jotain cartridge-sarjaa ja hinnat pyörii tuhannen euron pinnassa. Melkein tekisi mieli jo siinä vaiheessa investoida kokonaiseen öhlärin R/T keulaan.
Niitä cartridge-kittejä kun katselet niin kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen ovatko ne esim 25 tai 30 millisiä, vs vakio 20 millinen. Ts parannusta tulee siinäkin suhteessa.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: murmela - 30.11.12 - klo:13:17
Muutamalle iskarivelholle soittelin kesällä, kun gixxerissä on niin tirriiset jouset hyvin syöneelle suomalaiselle. Onhan tuo muutenkin jotenkin hirveän lilluunen keula.

Kukaan ei halunnut myydä mulle nuota mäntä+shimmi sarjoja reps_1 Nyt tehdään jousien vaihto ja jotain pientä shimmausta sitten jousien mukaisesti. Katotaan nyt mitä sitten tulee. Eiköhän se ainakin luulis paranevan. Kuluneena kesänä öljyn määrällä kompensoin nuota jousia siten, että ei ainakaan pohjaisi. Ongelma mulla on mielestäni ollu, että keulasukeltaa jarrutuksessa ja sitten pomppaa sieltä ylös kurviin käännettäessä. Aiheuttaa siis sellaisen kääntyy-eipä käännykkään efektin...enemmän tässä on kuitenkin epävarmuutta itsellä, mutta saisipahan nyt sitten uusilla jousilla vihdoin nuo painumat kohdilleen.
Jos sun keula pomppaa ylös apeksissa jo sun nykyisellä ajotekniikalla, niin sehän vain pahenee jäykemmällä etujousella. Ja jos sitä lähdet korjaamaan liiallisella paluuvaimennuksella, niin sit kärsiikin pito ja rengas.

Kyllähän noita mäntä&shimmi-kittejä löytyy nettikaupoista? Tai jopa hyvällä tuurilla Stormin alennusmyynnistä.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Raaseri - 30.11.12 - klo:13:26
Tiedä onko tästäkään apuja, mut ainakin jouluiset kimmokkeet Biipaidattomalta:

Joku horo peittää hienon mopon. Tuo 1098 on kaunis vielä 20 vuoden päästä, niin kuin 916kin. Ehkä mä en jatka juttua mitä tuolle peittäjälle tapahtuu maan vetovoiman ja vuosirenkaiden vaikutuksesta....
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Hurja - 30.11.12 - klo:14:29
Ei se apexissa pomppaa vaan, kun vapauttaa jarrun. Jarrulla kuitenkin vielä, kun aloittaa kääntämisen.

Nuosta mäntä+shimmi kiteistä nämä mestarit meinas, että pettymys tulee vain niillä. Cartridge kiteillä voi saada jo jotain aikaiseksi. Näin heidän suusta...ei minun.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: murmela - 30.11.12 - klo:14:59
Ei se apexissa pomppaa vaan, kun vapauttaa jarrun. Jarrulla kuitenkin vielä, kun aloittaa kääntämisen.

Nuosta mäntä+shimmi kiteistä nämä mestarit meinas, että pettymys tulee vain niillä. Cartridge kiteillä voi saada jo jotain aikaiseksi. Näin heidän suusta...ei minun.
Eli jarrutaksä pääasiassa suoralla tyyliin on-off? Jolloin keula pomppaa ylös mutkaan sisäänmenon puolivälissä?

Jaaha, miksiköhän sit edes esim ölins tekee mitn mäntä+shimmi kittejä, jos ne kerran mestarien mukaan on iha pettymyksiä. Ihan samaa paskaahan siellä Cartridge-kitin sisällä on. Samat heput ollu tekemässä.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Hurja - 30.11.12 - klo:15:53
Taitaa olla hieman muutakin paskaa sielä cartridgessä. Kuten mäntien koko jo muuttaa tilannetta melkoisesti.

Kyllähän ne voi auttaakin, mutta kuulemma ei niin paljoa niistä kannata maksaa vaan ihan vakio shimmittää niin päästään ihan riittäviin suorituskykyihin.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: visu - 30.11.12 - klo:15:58
Nuosta mäntä+shimmi kiteistä nämä mestarit meinas, että pettymys tulee vain niillä. Cartridge kiteillä voi saada jo jotain aikaiseksi. Näin heidän suusta...ei minun.

Minkäköhän merkkisistä mäntäsarjoista on ollut kyse, niitäkin kun on aika monenlaisia. Suurimmassa osassa vaimennusominaisuudet on suunniteltu katu-/ratapäiväkäyttöön jonka takia ovat setupiltaan kompromisseja kun sen sijaan koko cartridget taas ovat puhtaasti pelkästään rata-/kilpakäyttöön tarkoitettu. Mäntäsarjojakin löytyy kyllä pelkästään rata-/kilpakäyttöön.

Oikeanlaisella mäntäsarjalla saadaan käytännössä ihan samanlaiset vaimennusominaisuudet aikaiseksi kuin koko cartridge kitillä. Erona on että useimpien vakiocartridgejen ja sitä kautta myös mäntäsarjojen (pl. esim. S1000RR ja 07-> R1) 20mm mäntiin verrattuna kisacartrigdessä on usein 25 tai 30mm männät jolloin (ainakin periaatteessa) sama määrä vaimennusta saadaan aikaiseksi pienemmällä paine-erolla männän yli ja sitä kautta kitka ja kavitointi vähenee. Tosin noissa Öhlinsin 30mm NIX kiteissähän toinen putki hoitaa meno ja toinen paluuvaimennuksen kun taas vanhemmissa 25mm kiteissä molemmissa putkissa on vaimennus molempiin suuntiin eli 25mm kitissä männissä on siis kuitenkin karkeasti noin 1,4 kertaa enemmän pintaa alaa samaan hommaan. 30mm kitissä etu onkin helppo huollettavuus/muokattavuus, kevyt ja yksinkertainen rakenne sekä ennenkaikkea se että säädöt eivät vaikuta ristiin kun eri suunnat ovat kokonaan eri teleskoopeissa (normaalissa perinteisessä rakenteessahan ns. rebound säädin vaikuttaa aina hieman myös comp suuntaan). Näiden lisäksihän on sitten vielä suljettuja kittejä kuten Öhlins TTX, K-Tech DDS joissa vaimennus saadaan aikaan vähän eri systeemillä kuin avoimissa ja on sitten vielä Bitubon ja WP:n paineistetut jne...

Käytännössä isommilla männillä saatavat edut/haitat ovat kyllä harrastelijatasolla kokolailla merkityksettömiä ja paljon tärkeämpää on että mm. mäntien kanavat, säätimien neulat ja ennenkaikkea shimmipakkojen setuppi on mitoitettu keskenään oikein.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Hurja - 30.11.12 - klo:16:15
En alkanut kysellä minkä merkkisiä osia kukin edustaa. Näin ne kuitenkin sanoivat ja sanoivat vielä perään, että myydään kyllä jos sinne välttämättä ne haluat.

Suosittelivat säästämään rahat vaikka sitten cartridge kittiin.

Mä ainakin kuvittelin, että raha yleensä kelpaa, mutta ei kelvannu. Minä hölmö withstupid_1
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: murmela - 30.11.12 - klo:16:31
Kyllähän ne voi auttaakin, mutta kuulemma ei niin paljoa niistä kannata maksaa vaan ihan vakio shimmittää niin päästään ihan riittäviin suorituskykyihin.
No nyt rupee kuulostamaan järkevämmältä.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: visu - 30.11.12 - klo:16:55
En alkanut kysellä minkä merkkisiä osia kukin edustaa. Näin ne kuitenkin sanoivat ja sanoivat vielä perään, että myydään kyllä jos sinne välttämättä ne haluat.

Suosittelivat säästämään rahat vaikka sitten cartridge kittiin.

Mä ainakin kuvittelin, että raha yleensä kelpaa, mutta ei kelvannu. Minä hölmö withstupid_1

Jaa keihin kaikkiin sitten oikeen olit yhteyksissä?

Olisit soittanu mulle ja kertonu oireet, olisin kyllä osannu ottaa rahat pois ;)
Olisin myyny sulle vaikka K-Tech SSK tai SSRK mäntäsarjan, FCV comp säätimet ja 9,5N/mm vieterit....
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Hurja - 30.11.12 - klo:18:22
Ei taida tohtia paljastaa niin saan toistekkin neuvoja jos soittelen, kun en ala kailottamaan kaikkea.

Pohjustin kyllä koko kyselyn, että ajelen ihan katupyörälläni radalla. Ajotaitoja ei paljoa ole, mutta painoa liikaa jotta keula pohjaa vakio jousilla :-X

Sinänsä nyt oireita/ ominaisuuksia en kertoillut. Sen verran vähän ainakin omasta mielestä radalla ajanut, että en osaa niin eritysen tarkasti analysoida pyörän käyttäytymistä, kun ei ole "täydellisellä" ajanut.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: visu - 30.11.12 - klo:19:05
Pohjustin kyllä koko kyselyn, että ajelen ihan katupyörälläni radalla. Ajotaitoja ei paljoa ole, mutta painoa liikaa jotta keula pohjaa vakio jousilla :-X

No siis tuohan on juuri se oire. Ja aika yleinen vakiokeulalla siinä vaiheessa kun taidot ja uskallus on siinä mallissa että jarruttaa vähänkään kunnolla siellä suoran päässä. Ja toinen melkein yhtä yleinen oire on se keulan auki pomppaaminen siinä vaiheessa kun vähentää jarrupainetta. Paljonkos painat? -08 GSXR 600:n n.9N/mm vakiojouset nyt ei ihan metsässä ole jäykkyydeltään.

Tuohon pohjaamiseen saattaa jäykemmät jouset ja öjynpinnan kanssa pelaaminen jossain määrin auttaa mutta kuvaamassasi tilanteessa se todennäköisesti johtuu enemmänkin iskarin hitaan liikenopeuden kompressiovaimennuksen puutteesta. Eli kun menet jarrulle, keula sukeltaa kasaan liian nopeasti ja käy huomattavasti yli sen pisteen jossa jousi jaksaisi sitä kannatella mikäli kasaanpainumista hidastettaisiin sopivasti.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Hurja - 30.11.12 - klo:19:22
0.1tonnia melkolailla tasan. Laskurien mukaan pitäisi olla 10N/mm jouset edessä ja takana 10.4kg jousi.

Nuota palikoita kyselin niin tälläisiä "havaintoja" GSXR:n alustasta muistiinpanon sain.

Vastaa lainaamalla
The forks on the GSXR600 are upside down and have radially mounted
brakes. The forks feel very notchy and harsh and kick off small bumps, this
is because they have too much compression damping over small
movements, however when you brake very hard you can feel the forks
bottom out, this is because the springs in the forks are too soft, the other
problem is that when you let go of the brake the forks spring back at you
and the bike does not turn into the corner as well as it should, this is
because there is not enough rebound damping, we increase the rebound
damping and we fit harder springs to suit your rider weight and also to suit
what type of riding you do. We also reduce the compression damping to
stop the forks kicking off bumps. Many people complain about the lack
of feedback or feel from the front end, the conversion cures this problem
and stops the front feeling vague.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: visu - 30.11.12 - klo:19:59
0.1tonnia melkolailla tasan. Laskurien mukaan pitäisi olla 10N/mm jouset edessä ja takana 10.4kg jousi.

Nuota palikoita kyselin niin tälläisiä "havaintoja" GSXR:n alustasta muistiinpanon sain.

Vastaa lainaamalla
The forks on the GSXR600 are upside down and have radially mounted
brakes. The forks feel very notchy and harsh and kick off small bumps, this
is because they have too much compression damping over small
movements, however when you brake very hard you can feel the forks
bottom out, this is because the springs in the forks are too soft, the other
problem is that when you let go of the brake the forks spring back at you
and the bike does not turn into the corner as well as it should, this is
because there is not enough rebound damping, we increase the rebound
damping and we fit harder springs to suit your rider weight and also to suit
what type of riding you do. We also reduce the compression damping to
stop the forks kicking off bumps. Many people complain about the lack
of feedback or feel from the front end, the conversion cures this problem
and stops the front feeling vague.


Jaahans

Tuo ei ole kovin syvällinen analyysi juuri 600K8 gixxerin keulasta vaan Maxtonin "vakiovastaus" siihen miten muuttavat/muuttaisivat jonkun tietyn sporttipyörän keulaa. Oikeastaan ainoa joka vaihtelee tuossa vastauksessa riippuen sporttipyörän merkistä ja mallista on että joissain malleissa jouset on liian pehmeät, joissain liian jäykät ja joissain sopivat mutta kommentit vaimennuksista ja siitä miten niitä muutetaan on lähes aina sanatarkasti sama.....jos joku epäilee vopi vaikka lyödä osan tuosta lainauksesta googleen ja katsoa mitä hakukone löytää....

Sinällään vastauksen sisältö kyllä varmaan pitää useimmiten paikkansa. Tuosta comp vaimennusta koskevasta lauseesta on vielä jäänyt pois tämän lauseen loppuosa jossa kommentti koskien hidasta vaimennusta:
"...reducing the compression damping over small bumps to stop the forks kicking off small bumps _and increasing it over large movements giving more support with the spring_."

Laskuri ei aina ole oikeassa, en suosittelisi 100kg painoiselle kuskille 600 ärräpyörään eteen jäykempiä kuin 9.5N/mm jousia ainakaan sekalaiseen katu-/ratakäyttöön.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Hurja - 30.11.12 - klo:20:15
Joo sen kummemmin tietämättä onko nuo 10N/mm niin hullun jäykät, kun eikös 750:ssä ole vakiona nuo kymppiset jouset? Tekeekö 15mm lisää akseliväliä nuon suuren eron?

Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: visu - 30.11.12 - klo:23:21
Joo sen kummemmin tietämättä onko nuo 10N/mm niin hullun jäykät, kun eikös 750:ssä ole vakiona nuo kymppiset jouset? Tekeekö 15mm lisää akseliväliä nuon suuren eron?

Ei ne ole hullun jäykät (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...). Sinne vaan ja sitten jos keula tuntuu epäherkältä pienemmillä kuormituksilla niin ainahan sitä voi vaihtaa pehmeämmät tilalle.
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: slowrider - 30.11.12 - klo:23:51
Joo sen kummemmin tietämättä onko nuo 10N/mm niin hullun jäykät, kun eikös 750:ssä ole vakiona nuo kymppiset jouset? Tekeekö 15mm lisää akseliväliä nuon suuren eron?

Ei ne ole hullun jäykät (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...). Sinne vaan ja sitten jos keula tuntuu epäherkältä pienemmillä kuormituksilla niin ainahan sitä voi vaihtaa pehmeämmät tilalle.

En jaksa leikkiä kuuropiiloa. Kuka tän visu nimimerkin takana on? onko tää joku ittestään liikoja kuvitteleva nettinörtti vai joku oikea ihminen? Esittele toki itsesi ettei ihan trollina pidetä
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: Juha_K - 30.11.12 - klo:23:57
Joo sen kummemmin tietämättä onko nuo 10N/mm niin hullun jäykät, kun eikös 750:ssä ole vakiona nuo kymppiset jouset? Tekeekö 15mm lisää akseliväliä nuon suuren eron?

Ei ne ole hullun jäykät (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...). Sinne vaan ja sitten jos keula tuntuu epäherkältä pienemmillä kuormituksilla niin ainahan sitä voi vaihtaa pehmeämmät tilalle.

En jaksa leikkiä kuuropiiloa. Kuka tän visu nimimerkin takana on? onko tää joku ittestään liikoja kuvitteleva nettinörtti vai joku oikea ihminen? Esittele toki itsesi ettei ihan trollina pidetä

K-Tech osien perusteella voisi olla Motovilleen liittyvä henkilö. Myös Vi Su kertoo samaa...
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: mako - 01.12.12 - klo:12:43
Joo sen kummemmin tietämättä onko nuo 10N/mm niin hullun jäykät, kun eikös 750:ssä ole vakiona nuo kymppiset jouset? Tekeekö 15mm lisää akseliväliä nuon suuren eron?

Ei ne ole hullun jäykät (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...). Sinne vaan ja sitten jos keula tuntuu epäherkältä pienemmillä kuormituksilla niin ainahan sitä voi vaihtaa pehmeämmät tilalle.

En jaksa leikkiä kuuropiiloa. Kuka tän visu nimimerkin takana on? onko tää joku ittestään liikoja kuvitteleva nettinörtti vai joku oikea ihminen? Esittele toki itsesi ettei ihan trollina pidetä

K-Tech osien perusteella voisi olla Motovilleen liittyvä henkilö. Myös Vi Su kertoo samaa...
tätä just fiilistelly heti ku alottivat viäntöö murmelan kans  :)
Otsikko: Vs: vakiokeula radalle
Kirjoitti: tuomas - 01.12.12 - klo:12:56
Tästähän kehkeytyi varsin viihdyttävä threadi :) Wehnän kanssa alustavasti keskusteltu jos se joutaisi tekemään mulle hondaan keulan.

-tuomas-
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020