MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: fredator - 15.01.13 - klo:21:20

Otsikko: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: fredator - 15.01.13 - klo:21:20
Terve
> ekan kerran kirjoitan tänne foorumiin, ja tietysti silloin kun tarvitsen itse apua :-)

elikkä, ostin Stormilta GSXR1000k4 etuhaarukka "kitin" mallia Bitubo ... elikkä shimmipakat ja itse männät ... sekä jouset

kysymys olisi se että koska kitti on tarkoitettu rata-ajoon niin Bitubo sanoo että "compression end stroke" jätetään koottaessa haarukoita pois koska sitä ei tarvita ... mielestäni se tarkoittaa jousta joka estää haarukan pohjaamista , koska mitään muuta ei voi kyllä paketista pois jättää

> olenkohan oikeassa
> ohjeessa kylläkin luki että ainoastaan valtuutettu korjaamo saa asentaa tämän kitin :-)
> yksi haarukka on laitettu valmiiksi ja kiinni pyörässä
> jos kädellä pidentää haarukanjalkaa niin pitkäksi kun sen saa (elikkä esim keulimistilanne ?) niin sisempi jalka pitää vähän kolisevaa ääntä juuri sillä hetkellä kun se menee uudestaan sisälle ... luulisin että se ottaa silloin kiinni ylempään kitka pintaan

oisko jotain vahvistusta / neuvoa ?

terv
freda
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: murmela - 16.01.13 - klo:03:02
Lainaus käyttäjältä: fredator - 15.01.13 - klo:21:20Bitubo sanoo että "compression end stroke" jätetään koottaessa haarukoita pois koska sitä ei tarvita ... mielestäni se tarkoittaa jousta joka estää haarukan pohjaamista , koska mitään muuta ei voi kyllä paketista pois jättää

Täysin mutulla veikkaamalla; toi tarkottaa hydraulilukon poistoa.
Ja jos sä oot jättäny top-out jousen pois, niin veikkaisin ett se o virhe.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: fredator - 16.01.13 - klo:11:03
juu ... taidat olla oikeassa ... en vaan tiedä miten saisin sen hydraulilukon purettua ?
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: murmela - 16.01.13 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: fredator - 16.01.13 - klo:11:03
juu ... taidat olla oikeassa ... en vaan tiedä miten saisin sen hydraulilukon purettua ?

Yleensä se "poistetaan" poraamalla siihen kaks 4 mm reikää (Öhlins-ohje) _JA_ korvaamalla se pohjaanlyöntikumilla.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: fredator - 16.01.13 - klo:11:57
päätin tässä vaiheessa jättää hydraulilukon koskematta koska poraaminen olisi onnistunut muttei mitään pohjaamiskumeja ollut tarjolla ... miten se vaikuttaa koska eikö tämä tule mukaan vain siinä vaiheessa kun haarukka "pitenee" ?
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: murmela - 16.01.13 - klo:12:44
Lainaus käyttäjältä: fredator - 16.01.13 - klo:11:57
päätin tässä vaiheessa jättää hydraulilukon koskematta koska poraaminen olisi onnistunut muttei mitään pohjaamiskumeja ollut tarjolla ... miten se vaikuttaa koska eikö tämä tule mukaan vain siinä vaiheessa kun haarukka "pitenee" ?
Päinvastoin, hydraulilukko on estämässä kovaa metalli metallia vasten pohjaamista, ja top-out-jousi sit taas ulosjoustossa samaa.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: fredator - 16.01.13 - klo:17:42
Ok ... sitten ymmärrän :-)

Voisitko sitten vielä valaista Mitä haittaa minulle sitten aiheutuu kun minulla on vielä hydrauli lukko siinä ...

onko haitta siinä että haarukan pohjaamis loppuvaiheessa minulta nyt puuttuu tietty linearisuus johtuen siitä että hydr lukko tulee kuvaan mukaan ?

Ja kiitos muuten vastauksista

Terv fredator
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: murmela - 16.01.13 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: fredator - 16.01.13 - klo:17:42
Voisitko sitten vielä valaista Mitä haittaa minulle sitten aiheutuu kun minulla on vielä hydrauli lukko siinä ...

Se on siel katuajeluu varten. Eli jos osuu johonkin isompaan pattiin tai monttuun, niin se estää ettei keula pohjaa metallisesti, ainakaan täydellä voimalla.
Haittapuolena on se ett se syö keulan muutenkin vähäisestä joustomatkasta sen viimesen ~25-30(?)mm.
Rata-ajelussa taasen mielummin otetaan ne jouston viimesetkin millit käyttöön, koska ei pitäisi juurikaan olla vaaraa että radalla osuu isoon pattiin tai monttuun. Ainakaan jos valitsee ajolinjan sen mukaan että ei vedä kaikkiin mahollisiin hazardipaikkoihin.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: TommoKe - 16.01.13 - klo:20:51
Se hydraulistopparihan on sellainen kuppi jonka sisään menee vastaosa kun teleskooppi lähellä pohjausta. Poraa siihen kupin kylkeen vaikka sentti ennen sen pohjaa pari-kolme 2mm reikää. Silloin stoppari on olemassa edelleen, mutta toimii pehmeämmin ja jousitusmatkaa saattaa olla inaus enempi käytössäkin.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: Juha_K - 19.01.13 - klo:12:02
Lainaan tätä ketjua. Eli mulla jäi ylimääräiseksi uusi Andreanin comp kitti, joka on tarkoitettu 2004-2005 GSXR 600/750 keulaan. Sopiiko se myös muihin 20mm keuloihin? Helpottaisi myyntiä, jos asia on näin.

http://www.andreanigroup.com/it/shop/prodotti/kit-pistoni-compressione-gsx-r-750-409s03.aspx?annoCalendarioId=11456&articoloId=32622&categoriaId=12&idC=61765&LN=it-IT&marchioRepartoId=11247&modelloRepartoId=11999&reparto=moto
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: murmela - 19.01.13 - klo:12:08
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 19.01.13 - klo:12:02Lainaan tätä ketjua. Eli mulla jäi ylimääräiseksi uusi Andreanin comp kitti, joka on tarkoitettu 2004-2005 GSXR 600/750 keulaan. Sopiiko se myös muihin 20mm keuloihin? Helpottaisi myyntiä, jos asia on näin.
Fyysisen mitan puolesta tod näk joo menee lähes mihin tahansa samanikäiseen saman alihankkijan (showa?) japsikeulaan. Vaimennusominaisuudet sit taas ei välttämättä mätsää heittämällä.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: Juha_K - 19.01.13 - klo:12:11
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.01.13 - klo:12:08
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 19.01.13 - klo:12:02Lainaan tätä ketjua. Eli mulla jäi ylimääräiseksi uusi Andreanin comp kitti, joka on tarkoitettu 2004-2005 GSXR 600/750 keulaan. Sopiiko se myös muihin 20mm keuloihin? Helpottaisi myyntiä, jos asia on näin.
Fyysisen mitan puolesta tod näk joo menee lähes mihin tahansa samanikäiseen saman alihankkijan (showa?) japsikeulaan. Vaimennusominaisuudet sit taas ei välttämättä mätsää heittämällä.
Joo, Showan keula ja shimmit varmaan eroaa pyöräkohtaisesti. Kai sitä uskaltaa mainostaa yhteensopivuutta myös muihin keuloihin.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: fredator - 20.01.13 - klo:19:55
No niin , vähän päivitystä ... surffailin sitten eilin vähän tälläkin foorumilla haku-toiminnolla ja aika paljon löytyi asiaa näistä "compression end stroke" elikkä hydraulistoppareista ... aika paljon paremmat ohjeet tuli näköjään tuon Öhlins-kit:in kanssa kuin Bitubolla :-)

Mutta, purin sitten kolmannen kerran tällä viikolla etuhaarukat (aika hyvin alkaa jo olla hanskassa iskarin osat) ja porasin siihen ne kaksi 4 mm:n reikää ... en asentanut mitään stoppareita koska:
a ) minulla ei ollut näitä :-)
b ) Bitubo sanoo että ilman näitä voi kuulemma radalla elää (ymmärän että nyt pitää varoa ettei keula pohjaa koska silloin tulee varmaan vaurioita)
c ) näköjään Öhlins myöskin suositteli näiden poistamista

Pitää vielä vähän kehua tuota Storm:in Bitubo - toimintaa ... lähetin sinne sähköpostia mitä haluaisin ostaa, mitä painan, millainen pyörä ja käyttö ... eikä kestänyt kauan niin tuli postia takaisin että ne selvittää Bitubo:lta mitä palikkaa ne suosittelee (minulla oli ennestään jo tarjouksesta ostettu Bitubo takaiskari ja siihen ne suositteli jousen vaihtamista) ja viikon päästä minulla oli koko setti turussa odottamassa hakua. Oli jopa tarjouksessa se viikko elikkä jotain -15 % alennusta !!!

Elikkä näin ... kiitokset vielä hyvistä neuvoista ja aika rautaista osaamista löytyy tältä foorumilta !!!
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: jarska - 20.01.13 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: fredator - 20.01.13 - klo:19:55Pitää vielä vähän kehua tuota Storm:in Bitubo - toimintaa ... lähetin sinne sähköpostia mitä haluaisin ostaa, mitä painan, millainen pyörä ja käyttö ... eikä kestänyt kauan niin tuli postia takaisin että ne selvittää Bitubo:lta mitä palikkaa ne suosittelee (minulla oli ennestään jo tarjouksesta ostettu Bitubo takaiskari ja siihen ne suositteli jousen vaihtamista) ja viikon päästä minulla oli koko setti turussa odottamassa hakua. Oli jopa tarjouksessa se viikko elikkä jotain -15 % alennusta !!!
Komppaan tätä, Bitubo asiakkaat otetaan Stormilla hellään huomaan ja tehdas tekee saman.
Odotin itekkin vastausta "sä olet liian pullukka, unohda koko laji", mutta tarkasti kyselivät ja niin vaan tuli napakasti vaurautta vartaloonsa keränneellekki soppeli alusta.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: wehna - 21.01.13 - klo:17:17
Meille tuli viikolla Bitubo työkalut ja kohtapuolin voimme tehdä huoltoja keuloihin ja takaiskareihin.
Ensimmäinen pari keppejä on työn alla ja varmaankin ensi viikolla selviää mitä hommasta tulee :)
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: jarska - 21.01.13 - klo:18:54
Lainaus käyttäjältä: wehna - 21.01.13 - klo:17:17Meille tuli viikolla Bitubo työkalut ja kohtapuolin voimme tehdä huoltoja keuloihin ja takaiskareihin.Ensimmäinen pari keppejä on työn alla ja varmaankin ensi viikolla selviää mitä hommasta tulee :)
Loistava uutinen!
Me tyytyväiset ja vaativat Bitubo asiakkaat vaadimme myös huollolta parasta.;)


Edit. tärkein unohtui...
omia rakkaita keppejäni ja pamppuani en harjottelukappaleeksi anna.
Tason pitää jo olla sitä luokkaa että huolto pystyy purkamaan ja kasaamaan silmät kiinni, palatessa varustettuna uusimmalla ja sävyyn sopivalla Wehnä Racing-tarralla, eikä olis pahitteeksi myös lupaus kahden sekunnin katoamisesta kierrosajasta...per rata.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: visu - 21.01.13 - klo:20:58
Tosta JuhaK:n Andreanin mäntäsarjasta semmoinen kommentti että saa kyllä fyysisesti paikoilleen soviteltua melkein kaikkiin 20mm männillä varustettuihin japsikeuloihin, sekä Showan että KYBin tekeleisiin. Sopivuutta tosin rajoittaa se että noita 20mm männillä olevia vakiokeuloja on 10, 12 ja 12,5mm männänvarrella ja tuo männänvarren halkaisija taas vaikuttaa suoraan siihen kuinka paljon öljyä mäntien läpi kulkee iskun aikana. Tuo 600/750K4-5 keula taitaa olla 12mm männänvarrella joten jos tuon saman setin laittaa esim. 10mm männänvarrella olevaan keulaan (joka on kaikkein yleisin männävarren koko noissa vakiokeuloissa) niin vaimennusta on vähemmän kuin 12mm männänvarrella varustetussa.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: Juha_K - 21.01.13 - klo:21:36
Lainaus käyttäjältä: visu - 21.01.13 - klo:20:58Tosta JuhaK:n Andreanin mäntäsarjasta semmoinen kommentti että saa kyllä fyysisesti paikoilleen soviteltua melkein kaikkiin 20mm männillä varustettuihin japsikeuloihin, sekä Showan että KYBin tekeleisiin. Sopivuutta tosin rajoittaa se että noita 20mm männillä olevia vakiokeuloja on 10, 12 ja 12,5mm männänvarrella ja tuo männänvarren halkaisija taas vaikuttaa suoraan siihen kuinka paljon öljyä mäntien läpi kulkee iskun aikana. Tuo 600/750K4-5 keula taitaa olla 12mm männänvarrella joten jos tuon saman setin laittaa esim. 10mm männänvarrella olevaan keulaan (joka on kaikkein yleisin männävarren koko noissa vakiokeuloissa) niin vaimennusta on vähemmän kuin 12mm männänvarrella varustetussa.
Kiitos! Pitääkin selvittää, missä mopossa olisi vastaava männänvarsi.

Meneekö isompi pienempään ollenkaan? Kilosissa Gixxuissa taitaa olla 12,5mm, 750 12mm 1996-> ja 600 2004 lähtien.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: visu - 22.01.13 - klo:10:44
Jos tarkoitat tuolla isompi/pienempi asialla männänvarren halkaisijaa niin sillä ei tosiaan ole suoraan tekemistä sen kanssa saako mäntäsarjan mekaanisesti sopimaan sinne keulaan paikoilleen. Käytännössä lähes kaikissa 20mm männissä sisäreikä on 6mm joten mekaaninen sopivuus ei yleensä ole ongelma. 

Sen, miksi tuo sarja ei välttämättä sovi kaikkiin malleihin, selitin jo tuossa edellisessä vastauksessa mutta toistetaan nyt vielä: koska eri paksuiset männänvarret aiheuttavat sen että saman pituisella iskulla männän/venttiilin läpi kulkee eri määrä öljyä, tietyllä mäntä/shimmipakka kokoonpanolla aikaansaatu vaimennus riippuu siis suoraan siitä minkä paksuinen männänvarsi keulassa on.

Lisäksi monissa Showan uudemmissa katukeuloissa on reb männän päällä "mid valve comp" shimmipakka joka myös osaltaan vaikuttaa varsinaisen comp männän vaimennuksen mitoitukseen. En osaa sanoa onko semmoinen jo noissa Suzukeissa johon tuo Andreanin setti on tarkoitettu mutta myös tuo pitää ottaa huomioon kun miettii osien sopivuutta muihin malleihin.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: Juha_K - 22.01.13 - klo:10:55
Ok, eli suotavaa olisi naittaa vain 12mm männänvarren kanssa ja sekään ei takaa toimivuutta.
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: murmela - 22.01.13 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: visu - 22.01.13 - klo:10:44eri paksuiset männänvarret aiheuttavat sen että saman pituisella iskulla männän/venttiilin läpi kulkee eri määrä öljyä
Mitäs sä tuolla oikein tarkotat?
Noin nopsasti ajatellen esim jos sylinteri on se 20mm ja comppi-isku esim 50mm, niin 15708mm^3 öljyä pitäis siirtyä johonkin, oli se männänvarsi sit 10, 12 tai 12,5 millinen?
Otsikko: Vs: Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke
Kirjoitti: visu - 22.01.13 - klo:15:10
Taisit ajatella vähän liian nopsasti....tarkotan kyllä ihan just sitä mitä siinä lukee. Iskun aikana perinteisen cartridge keulan comp venttiilin läpi kulkeva öljyn tilavuus = männänvarren syrjäyttämä osuus cartridgen sisätilavuudesta joka siis on suoraan suhteessa männänvarren paksuuteen sekä iskun pituuteen eikä riipu männän halkaisijasta eli cartridgen sisähalkaisijasta. Rebound männän kanssa tilanne on toinen, sen läpi kulkevaan öljymäärään vaikuttaa männänvarren paksuuden ja iskun pituuden lisäksi myös cartridgen sisähalkaisija.

Pistetään tähän perään vielä vähän hienoja lukuja että pysyy tunnelma päällä :-)

Cartridgen sisätilavuuden muutos 50mm iskulla:
10mm männänvarrella n. 3927mm^3
12mm männänvarrella n. 5655mm^3
12,5mm männänvarrella n. 6136mm^3

Noista voi siis todeta että täydellä esim. 120mm iskullakin comp männän läpi kulkeva öljymäärä on kohtalaisen pieni, luokkaa n.10-15ml ja että 12,5mm männänvarrella olevassa keulassa liikkuu samalla iskunpituudella yli 50% enemmän (~56,25%) öljyä comp männän läpi kuin 10mm männänvarrella varustetussa.