MP-Rata

MP-RATA => Radalla => Aiheen aloitti: Nitrous - 25.03.13 - klo:17:56

Otsikko: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Nitrous - 25.03.13 - klo:17:56
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.03.13 - klo:17:12
Dodii.  Ajajatutkintomahdollisuus (http://www.mprata.fi/ratakurssit-and-koulutukset/6/ajajatutkinto-2013/694/msg12127#msg12127) on sitten Jyväskylässä. Se este poistui. Mutta nyt rupes puntit tutiseen:

"Merkittävimpänä muutoksena voidaan pitää sitä, että jatkossa A- ja B-luokkien kisat ajetaan samassa lähdössä. Molemmista luokista tulee toki edelleen omat tulokset ja pisteet. Tässä pyritään siihen, että radalla on enemmän kuljettajia ja sitä kautta yleisölle nähtävää. Asia tuli SRRA:n edustajille täytenä yllätyksenä emmekä ole voineet kysyä kuljettajien yleistä mielipidettä asiaan. Minä ajajayhdistyksen puheenjohtajana ja Käkelän Jani aktiivikuljettajana vastustimme muutosta turvallisuuden nimissä, mitä mieltä muut ovat? Pitäisikö ainakin kisaan mahtuvien prosenttia tiukentaa 115%:sta esimerkiksi 107%:iin?"

http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=8235
Esim. Kemoralla tuo tarkoittaisi sitä, että 115% säännöllä samassa lähdössä olisi sm-kärjen kanssa 1:17 aikoja ajavia kuskeja. Ero kierrosajassa siis n. 10 sekuntia, joten eka kierroksella ohitus tapahtuisi kierroksella 7. Ainakin omasta mielestäni tuollainen tasoero on ehkä karvan liian suuri. 107% säännöllä taas kaikkien mukana olevien kuskien tulisi ajaa 1:12 alle, jolloin pakka pysyy jo huomattavasti paremmin nipussa, mutta käytännössä tuo karsisi aika paljon kuskeja pois. Tässäkin tapauksessa kultainen keskitie voisi olla se oikea ratkaisu

Edit. Laskettu kierrosajat oikein ja muokattu kommenttia sen mukaan.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pienisopoapina - 25.03.13 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.03.13 - klo:17:56
Esim. Kemoralla tuo tarkoittaisi sitä, että 115% säännöllä samassa lähdössä olisi sm-kärjen kanssa 1:17 aikoja ajavia kuskeja. Ero kierrosajassa siis n. 10 sekuntia, joten eka kierroksella ohitus tapahtuisi kierroksella 7. Ainakin omasta mielestäni tuollainen tasoero on ehkä karvan liian suuri. ...

Joo tätä pohdiskelinkin. Ei tuntuisi mukavalta olla liikkuvana shikaanina ja pahimmassa tapauksessa pilata kärkimiesten kisaa. Toisaalta tuo 107% on mulle mahdoton saavuttaa, joten pelkän aika-ajon takia ei paikalle kannata lähteä.

A ja B lähtöjen yhdistäminen nostaa varmasti osallistumiskynnystä. Jos yhdistämispäätös pitää, niin treenaan vielä vuoden ja pohdin kannattaako kalustoon sijoittaa enempiä varoja. Moottoroitu varjoliidinkin pitäisi hankkia ja katupyörä ja hd-tykki ja järeät kaiuttimat ja .....
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: app - 25.03.13 - klo:19:41
Samoilla linjoilla, vaikka tuskin tulen itse kisailemaan muualla kun kerhokisoissa. ~110% - sääntö saattais olla sopivampi.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: jupa771 - 25.03.13 - klo:20:30
itse kyllä kannatan tota 117% sääntöä,jolloin kisaajia saadaan enemmän lähtöihin.mikäli sitä reilusti alennetaan niin kilpailijoita tulee olemaan reilusti vähemmä juuri sen takia kun eivät pelkistä aikaajoista melkeen 300€ viitsi maksaa,tai sitten käy niin että b luokan kuskeja ei pääse tarpeeksi/edes yritä päästä viivalle jolloin käsittääkseni alle 10 kuskin kanssa ei ole sm arvoa,en tiedä vaikuttaako b sarjassa kuskien määrä.itse jo viime syksynä erään suomen nordigsuperbike kärkikuskin kanssa keskutellesani hän snoi että ei muuallakaan b sarjoja ajeta,että on kuulemma nopeamman kuskin ammattitaidottumuutta mikäli ei hitaamman ohi pääse.kuski jonka kanssa keskustelin oli vesa kallio ja itse hänelle olen liikkuva shikaani ja aion osallistua tulevalla kaudella nordigsuperbiken b sarjaan.mielestäni jos kiristetään liikaa rajoja niin ei siellä kohta aja kuin vanhat a sarjan kuskit ja b:tä ei edes ole.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: poutis - 25.03.13 - klo:20:34
Alkaakohan jokkiksen lähdöt kiinnostamaan enemmän  confused_thinking
Itse en halua joutua varvatuksi kun isot pojat tulee ohi oikealta että vasemmalta. Voi tulla löysät nahkapuvun sisälle ::)  luulisi b:ssä vauhdin nousevan kun on ainakin vetureita tarjolla.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Vuorela - 25.03.13 - klo:20:37
Eikös jossain välissä tämän A:n ja B:n yhdistämisen kanssa ollut puhetta että prosenttirajaan kykenemättömät ajaisivat sitten jokkiksen seassa kisansa? Eli ei kai ne kisat siihen aika-ajoon lopu. Jos kuitenkin tietää jäävänsä tuosta prosenttirajasta lienee parempi ilmoittautua suoraan jokkikseen.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Nitrous - 25.03.13 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.03.13 - klo:20:37
Eikös jossain välissä tämän A:n ja B:n yhdistämisen kanssa ollut puhetta että prosenttirajaan kykenemättömät ajaisivat sitten jokkiksen seassa kisansa? Eli ei kai ne kisat siihen aika-ajoon lopu. Jos kuitenkin tietää jäävänsä tuosta prosenttirajasta lienee parempi ilmoittautua suoraan jokkikseen.

Tämä kuulostaisi äkkiseltään järkevältä.

Voisi vinkata muuten tuonne SRRA:n foorumille, että vilkaisevat myös täältä palautetta. Wehnä varmaan ainakin tämän näkee ja lienee mukana jollain tapaa vaikuttamassa RR:n tulevaisuuden suuntauksiin. Olisi myös ihan mukava kuulla, että mitä mieltä SM-kärjessä ajava kuski on näistä uudistuksista. Onko kierroksella ohittaminen ongelma ja jos on, missä vaiheessa se muodostuu ongelmaksi? Vai onko koko ongelman arvailu meidän harrastelijoiden (=kierroksella ohitettavaksi joutuvien) kuvitelmaa?
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: poutis - 25.03.13 - klo:21:44
Ja nouseeko sitten jokkiksen kisamaksut? Ennen ollut huomattavasti halvemmat kuin A ja B luokissa. No onhan niillä B:n putoajilla enemmän
Sponsseja kuin köyhillä jokkis taiteilijoilla ...
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: jarska - 26.03.13 - klo:08:12
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.03.13 - klo:21:24
Voisi vinkata muuten tuonne SRRA:n foorumille, että vilkaisevat myös täältä palautetta. Wehnä varmaan ainakin tämän näkee ja lienee mukana jollain tapaa vaikuttamassa RR:n tulevaisuuden suuntauksiin. Olisi myös ihan mukava kuulla, että mitä mieltä SM-kärjessä ajava kuski on näistä uudistuksista. Onko kierroksella ohittaminen ongelma ja jos on, missä vaiheessa se muodostuu ongelmaksi? Vai onko koko ongelman arvailu meidän harrastelijoiden (=kierroksella ohitettavaksi joutuvien) kuvitelmaa?

Hyvin sanottu, soppaan pitäs saada myös kisakuskien näkemys, me täällä saatetaan tehdä ongelmaa sellasesta jota ei ole edes olemassa. :D
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pena1 - 26.03.13 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: jarska - 26.03.13 - klo:08:12
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.03.13 - klo:21:24
Voisi vinkata muuten tuonne SRRA:n foorumille, että vilkaisevat myös täältä palautetta. Wehnä varmaan ainakin tämän näkee ja lienee mukana jollain tapaa vaikuttamassa RR:n tulevaisuuden suuntauksiin. Olisi myös ihan mukava kuulla, että mitä mieltä SM-kärjessä ajava kuski on näistä uudistuksista. Onko kierroksella ohittaminen ongelma ja jos on, missä vaiheessa se muodostuu ongelmaksi? Vai onko koko ongelman arvailu meidän harrastelijoiden (=kierroksella ohitettavaksi joutuvien) kuvitelmaa?

Hyvin sanottu, soppaan pitäs saada myös kisakuskien näkemys, me täällä saatetaan tehdä ongelmaa sellasesta jota ei ole edes olemassa. :D

A ja B-luokkien ajattaminen samassa lähdössä on käsitelty jo viime syksynä lajiparlamentissa. Hyväksyntä asialle annettiin paikalla olleiden A-kärkikuskien osalta.

Linkki: http://www.rr-uutiset.com/start/

Ymmärtääkseni luokat voidaan ajaa myös erillään, jos ennakkoilmottautuneita on riittävä määrä.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Fasu - 26.03.13 - klo:22:14
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.03.13 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.03.13 - klo:17:56
Esim. Kemoralla tuo tarkoittaisi sitä, että 115% säännöllä samassa lähdössä olisi sm-kärjen kanssa 1:17 aikoja ajavia kuskeja. Ero kierrosajassa siis n. 10 sekuntia, joten eka kierroksella ohitus tapahtuisi kierroksella 7. Ainakin omasta mielestäni tuollainen tasoero on ehkä karvan liian suuri. ...

Joo tätä pohdiskelinkin. Ei tuntuisi mukavalta olla liikkuvana shikaanina ja pahimmassa tapauksessa pilata kärkimiesten kisaa. Toisaalta tuo 107% on mulle mahdoton saavuttaa, joten pelkän aika-ajon takia ei paikalle kannata lähteä.

A ja B lähtöjen yhdistäminen nostaa varmasti osallistumiskynnystä. Jos yhdistämispäätös pitää, niin treenaan vielä vuoden ja pohdin kannattaako kalustoon sijoittaa enempiä varoja. Moottoroitu varjoliidinkin pitäisi hankkia ja katupyörä ja hd-tykki ja järeät kaiuttimat ja .....

Eipäs kun kunnollinen huolto suskaan,ihan uudet kumit alle ja ulkokuorta voidaan vähän fixailla sitten menoksi! :)
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Nitrous - 27.03.13 - klo:07:26
Lainaus käyttäjältä: pena1 - 26.03.13 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: jarska - 26.03.13 - klo:08:12
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.03.13 - klo:21:24
Voisi vinkata muuten tuonne SRRA:n foorumille, että vilkaisevat myös täältä palautetta. Wehnä varmaan ainakin tämän näkee ja lienee mukana jollain tapaa vaikuttamassa RR:n tulevaisuuden suuntauksiin. Olisi myös ihan mukava kuulla, että mitä mieltä SM-kärjessä ajava kuski on näistä uudistuksista. Onko kierroksella ohittaminen ongelma ja jos on, missä vaiheessa se muodostuu ongelmaksi? Vai onko koko ongelman arvailu meidän harrastelijoiden (=kierroksella ohitettavaksi joutuvien) kuvitelmaa?

Hyvin sanottu, soppaan pitäs saada myös kisakuskien näkemys, me täällä saatetaan tehdä ongelmaa sellasesta jota ei ole edes olemassa. :D

A ja B-luokkien ajattaminen samassa lähdössä on käsitelty jo viime syksynä lajiparlamentissa. Hyväksyntä asialle annettiin paikalla olleiden A-kärkikuskien osalta.

Linkki: http://www.rr-uutiset.com/start/

Ymmärtääkseni luokat voidaan ajaa myös erillään, jos ennakkoilmottautuneita on riittävä määrä.

Hyvä tietää, että kärjelle homma on ok. Sitten kun vain joku vielä avaisi, että mistä tuo huoli tuon prosenttisäännön kiristämiseen on nyt noussut jos homma on jo ok niiden puolesta, joihin tuo eniten vaikuttaa?
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pienisopoapina - 27.03.13 - klo:12:57
Laskeskelin hieman miten yhdistely- ja karsintapäätökset vaikuttais. Ajat on viime kesän Kemoran kisan parhaat kierrosajat ( siis ei aika-ajoista).
Kuvassa on kuski, paras kierros aika, prosentti ja kuinka monta kierrosta parhaalla menee ohitukseen.
Erkka ois ohittanu Rannuksen 3 kertaa, Patrikin 2 kertaa ja Harria ei kertaakaan. Eekin ohitukseen ois menny 780 kierrosta. Yhteensä Erkka ois ohittanu 36 kertaa.

115% säännöllä yks ja 107% säännöllä 14 ois lähteny kotiin murehtiin.

Luvut voi olla laskettu päin persettä.

muokkaus: Rannuksen 3 kertaa. uusi liite
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pena1 - 27.03.13 - klo:13:08
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 27.03.13 - klo:12:57
Laskeskelin hieman miten yhdistely- ja karsintapäätökset vaikuttais. Ajat on viime kesän Kemoran kisan parhaat kierrosajat ( siis ei aika-ajoista).
Kuvassa on kuski, paras kierros aika, prosentti ja kuinka monta kierrosta parhaalla menee ohitukseen.
Erkka ois ohittanu Rannuksen 4 kertaa, Patrikin 2 kertaa ja Harria ei kertaakaan. Eekin ohitukseen ois menny 780 kierrosta.
115% säännöllä yks ja 107% säännöllä 14 ois lähteny kotiin murehtiin.

Luvut voi olla laskettu päin persettä.


Viron pojista osa on A-luokan miehiä, vaikka ajat ei kärkipäässä olekkaan.

Ensi kesänä Viron-sarjan osakilpailu on alustavasti 15-16.6.2013 Alastarolla.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Jukka_R - 27.03.13 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.03.13 - klo:20:37
Eikös jossain välissä tämän A:n ja B:n yhdistämisen kanssa ollut puhetta että prosenttirajaan kykenemättömät ajaisivat sitten jokkiksen seassa kisansa? Eli ei kai ne kisat siihen aika-ajoon lopu. Jos kuitenkin tietää jäävänsä tuosta prosenttirajasta lienee parempi ilmoittautua suoraan jokkikseen.

Ehdotin itse kokouksessa tuota eikä sitä nyt ainakaan alkuun kukaan suuremmalti tyrmännyt.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pienisopoapina - 29.03.13 - klo:09:27
Tässä linkki SRRA:n foorumille, jossa myös keskustellaan A/B yhdistelystä:
http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=8242
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: murmela - 29.03.13 - klo:17:25
Itse menisin nykyisellä vauhdillani keposesti 115% sisään. Eikä mua kauhistuttais ajatus olla sairaannopeiden ohitettavana. Päinvastoin ne menee niin saa****an nopeesti ohi ettei kerkee ees mutkasta avata perään ku ne on jo sayonara.

Toisinpäin ajateltuna, on ihan hel***in helppo ohittaa joku reilusti hitaampi kuski. Ehtii erittäin hyvin katsella mitä se siinä mutkassa tupeksii/ mistä syystä se on niin avuttoman hidas. En mä nää siinä mitään vaaratilannetta/ vaaratilanteiden lisääntymistä.

Jos se hitaiden ohittaminen/ niiden määrä on niin hirveen kauheen kamalaa, niin kaikennäköset rata-päivät ja kisat pitäis lopettaa heti nyt. Ettei vaan kukaan enää loukkaannu, edes henkisesti, varsinkaan jossain keskustelufoorumilla.

Hauskoja on myös noi "kyllä mä osallistuisin kisoihin EHKÄ, MUT KU ne ohittajat/ ohitukset/ turvallisuus, nii emmää tiiä, pitää miettii, voi olla, jos ei tänä vuonna, niin ens vuonna, ehkä, jos ei säännot taas oo ihan perseellään, mitä ne varmaan on, joten ei ehkä silloinkaan" -arpojat. Voi lässyn lässyn ja höpö höpö.

Jos ihan väkisin halutaan kierroksella-ohituksia vähentää, niin vähentää sit kierrosmäärää. Ja vedetään päivässä vaikka 3 * 10 kierroksen kisat.
Mun mielest se ett paskat kuskit ajaa puoltuntii ihan puhki väsyneenä, on suurempi riski kuin se ett nopeet ohittaa hitaampia.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: BOLA RACE - 31.03.13 - klo:07:54
http://www.srra.fi/

Käykää jättämässä mielipiteenne SRRA:n foorumille:
http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=8242

Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Janza - 01.04.13 - klo:00:58
Sen verran on pakko ottaa kantaa laskelmiin, että onko kukaan ottanut huomioon, että ensimmäisellä kierroksella porukan viimeinen ylittää maalilinjan, noin 30sekuntia myöhemmin kuin porukan ensimmäinen.

Toinen asia on se, että Murmelaa tuskin on ohitettu kilpailutilanteessa kierroksella koskaan. Etenkään kun kun ohittaja jahtaa suomen mestaruutta... En usko, että ohittavat kuten ajoharjoittelussa.

Yhtä kaikki..itse ajan, ohittivat kierroksella tai ei, mutta riskit lisääntyvät ja sitä on turha kenenkään kiistää, mutta lajinhan kuuluu kait olla hiukan vaarallinen. :)

Tämä ei ole provo, enkä jaksa kinata kenenkään kanssa. Kerroin vain mielipiteeni.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: murmela - 01.04.13 - klo:01:56
Lainaus käyttäjältä: Janza - 01.04.13 - klo:00:58
Sen verran on pakko ottaa kantaa laskelmiin, että onko kukaan ottanut huomioon, että ensimmäisellä kierroksella porukan viimeinen ylittää maalilinjan, noin 30sekuntia myöhemmin kuin porukan ensimmäinen.

Sen verran pakko ottaa kantaa tohon, että sä et usko itsekkään tohon 30 sekunnin väitteeseen. Ei edes jokkiksen täyden ruudukon startissa b-lähdössä ole ollut pääsääntöisesti niin surkeaa saldoa.
Tiedä sitten onko sm-lähdöissä kuskien taso olennaisesti heikompi?

Lainaa
Toinen asia on se, että Murmelaa tuskin on ohitettu kilpailutilanteessa kierroksella koskaan. Etenkään kun kun ohittaja jahtaa suomen mestaruutta... En usko, että ohittavat kuten ajoharjoittelussa.


No nyt päästiin taas tähän legendaariseen "sä et voi tietää, tai ainakin olet väärässä, ihan periaatteesta, koska et ole kokenut sm-kärkitason kisailija" -asteeseen. Varma kevään merkki? peukku_1

On ohitettu kilpailutilanteessa kierroksella koskaan. Ei ollut sm-titteliä jahtaava ohittaja. Sekä ei ohittanut; että ohitti; kuten ajoharjoittelutilanteessa.
Mut on ohitettu varmaan jopa satojen eri kuskien toimesta yhtä monella eri tyylillä. Sekä nätillä, että rumalla tyylillä. Olen useasti joutunut ohitettavana ollessani väistelemään ohittajaa, jotta ei katteet kolisisi yhteen.

USKOISIN että tarkoitit nimenomaan tilannetta jossa selkeästi nopeampi kuski törkkää johonkin ihan älyttömään väliin päästäkseen hitaammasta kuskista siten ohi että sen ohittajan ajo ei kärsisi yhtään, jolloin ohitettava joutuu täysin "maksajaksi"?

Lainaa

Yhtä kaikki..itse ajan, ohittivat kierroksella tai ei, mutta riskit lisääntyvät ja sitä on turha kenenkään kiistää, mutta lajinhan kuuluu kait olla hiukan vaarallinen. :)

Kukaan ei vain ole vielä kertonut miksi riskit lisääntyvät? Kaikki riskien lisääntymisestä puhuvat ovat vain todenneet "tyhjentävästi" että riskit lisääntyvät, piste. Vähä niinku ett joulupukki on olemassa, piste.
Ja jos riskit tosiaankin lisääntyvät, niin millaisia vaaratilanteita se sitten aiheuttaa? Sitäkään kukaan ei ole kommentoinut mitenkään.
Vai onk tää nyt taas kerran vaan sellanen tyypillinen kun "joku iso poika on kertonut, niin musta tuntuu samalta, sen enempiä itse miettimättä" -tilanne?

Lainaa
Tämä ei ole provo, enkä jaksa kinata kenenkään kanssa. Kerroin vain mielipiteeni.

En minäkään kinaa tai provoa. Kerron vain mielipiteeni.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Wper - 01.04.13 - klo:03:38
Jos ite pitäis mutua heittää riskien kasvamisesta, niin olisko sellanen tilanne että kärki ohittaa hitaampia ja koska se edellä menevä ohitti, niin mun on pakko ohittaa tässä samassa kohtaa ettei kärki karkaa. Onhan ne huippukuskeja ja tuskin ottavat tietosesti tommosia riskejä, mutta jos mä kuitenkin ehdin tökätä tohon väliin?
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Juha_K - 01.04.13 - klo:08:08
Tällainen tilanne voisi olla ihan mahdollinen, kun nopeuserot kasvaa.

http://www.youtube.com/watch?v=U_oW0_Rt9a4&feature=youtu.be&t=3m6s
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Raaseri - 01.04.13 - klo:09:23
Olen ollut ajamassa aikanaan kun A ja B ajoivat yhdessä. Kärkikahinoita meni pilalle ja kolareita sekä vaarallisia tilanteita sattui koko ajan. Nopeusero jarrupaikoissa on todella raju A kärkiukon ja B häntäpään välillä. Pystytään ajamaan samassa, mutta riskit kasvavat rajusti.

Se joka muuta sanoo, puhuu paskaa ja mutuilee asioista joista ei ole mitään oikeaa ymmärrystä. Luokat erotettiin aikanaan turvallisuussyistä. Ja se oli erinomainen päätös. Suomessa ei käytetä sinisiä lippuja, jotka on maailmalla käytössä jo saman luokan kuljettajien keskinäiselle varvaukselle. Tämä on mielestäni minimiehto yhdistämiselle.

Sen verran monta kolaria kisatilanteessa on takana, että joku kokemuspohjainen mielipide on täälläkin, jopa siitä aidosta tilanteesta. Ajanut päin, ajettu päin, 8 mopon joukkokolarissa mukana, kaatunut suoralla kiihdyttäessä jne.

Nopeusero noissa tilanteissa on samaa luokkaa kuin rataharrastajien hitaalla ja nopealla luokalla. 107% on oikeasti hyvä sääntö, sehän on sama kuin ratatapahtumien luokkajako. 115% on liian löysä kisailuun.

On myös väärin kärkiukooja kohtaan, että he panostavat kauteen tolkuttoman määrän aikaa ja 50-80k€, ja sitten joku turisti pilaa kauden lopputuloksen eksymällä eteen väärässä paikassa. Turistilla on kuitenkin ihan sama oikeus olla siellä, on vaan sääli jos tätä mahdollisuutta ei annata oikeassa paikassa.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pienisopoapina - 01.04.13 - klo:10:17
Ohitusmäärien kasvaminen olsi iso. Viime vuonna Kemorassa kärkiukolla oli 5 kierroksella ohitusta, nyt niitä olisi 36. Eka ohitus tapahtuisi kierroksella 7, joten nämä 36 ohitusta tapahtuisivat 18 kierroksen aikana. Kisan luonne muuttuisi isosti.

Mahdollista olisi tilanne jossa Kari, Sami, Vesa ja Eeki kisailisivat ryppäässä voitosta toinen toisiaan ohitellen. Taas rypäs: Rannus, Arti ja Antero yrittäisivät välttää viimeistä sijaa. Näiden ryppäiden yhtäaikainen sivuaminen Kemoran paluusuoran/ Kahvilan jarruissa olisi vähintään riskialtista. Mitä tapahtuisi jos Antero huomaisi sinisen lipun ja Arti ja Rannus eivät koska he tuijottavat edellä menijän takarengasta. Antero siirtyy sivuun, Arti vetää rinnalle Rannus perässä. Nopea ryhmä tulee takaa ja rata käy aika ahtaaksi. Onnettomuuksia ei välttämättä tule, mutta Karin, Vesan, Samin ja Eekin sijoitukset eivät muodostu enää ajotaitojen vaan jonkun muun seikan takia.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Nitrous - 01.04.13 - klo:10:29
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 01.04.13 - klo:08:08
Tällainen tilanne voisi olla ihan mahdollinen, kun nopeuserot kasvaa.

http://www.youtube.com/watch?v=U_oW0_Rt9a4&feature=youtu.be&t=3m6s

Itselleni kävi noin Kemorassa viime kesänä paluusuoran päässä. Erona tuohon se, että näin kaverin toki jo kaukaa, mutta nopeusero yllätti täysin ja kaveri tuli ihan silmille meikäläisen arviointivirheestä johtuen. Onneksi ulkopuolella oli vielä pyörän mentävä reikä.

Siniset liput on kyllä ehdoton edellytys sille, että A ja B ajavat samassa lähdössä. Kyllähän tulla maailmallakin kierroksella ohitettavat antaa tilaa hienosti kun sininen heiluu. Ilman sinisiä lippuja tulee takuuvarmasti paljon vaarallisia tilanteita kun ohitettavalla ei ole mitään hajua, että nyt sieltä olisi tulossa kolme kaveria samassa mutkassa ohi.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Mikko K. - 01.04.13 - klo:12:38
Vaikka Mp-puolelta ei mitään kovin vakavaa kisakokemusta olekaan, niin sen verran osaan sanoa, että jo tuo 107% sääntö on todella väljä, jos puhutaan SM-kärkiluokasta ja ainakaan mulle ei mene jakeluun, miksi kärkipään kahinoita häiritään millään tavoin jo tänäkin päivänä ilman tuota sinistä lippua.
Jokkiksen sääntöjä lukematta, sinne sallisin jonkun väljemmän indeksin, vaikka tuon 115%, mutta en yhtään heikompaa. Noihin aikoihin pitäisi kisaamaan kykenevän harrastajan pääsevän täysin katulaitteella ja renkaalla, jos nyt puhutaan 2000 luvun kyykkypyörästä. Vielä tähän mennessä ei taida olla A:n kärkivauhteja ajelleet kuskit paljoa heilua jokkiksessa, joten riski yhden tilastotapahtuman indeksiin vaikuttamisesta on aika pieni.
Suomesta löytyy tällä hetkellä nykysäännöillä varmasti jokaiselle sopiva luokka (alkuun tunnelman hakemiseen vaikka kerhokisat tai racechrono), joten miksi lähteä viemään B:stä tiukan kärkikamppailun riemua pois yhdistämällä se A:han. Ei jummarra.
Kartingissa (erot samassa luokassa vielä paljon pienempiä), on tullut pari kertaa jo kunnolla romua kun puhutaan joistan 5% erosta kierrosajasta ja siitä kun väännetään tosissaan sijoituksista. Onneksi mopoilla rata on väljempi ja virheille on enemmän tilaa.

EDIT: Ja vielä sen verran edittiä, että jos en ensi elokuun puoleen väliin mennessä ole jollain radalla tuupannut tuolla kilpipelillä rataennätys x 115% sisään, niin lupaan vaikka teipata pyörääni Arja Alhon vaalimainokset. Siinä vaiheessa olisin siis periaatteessa rautalankavarmistuksia vailla valmis A-luokan sekaan? Ei kiitos.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Pete_L - 01.04.13 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.04.13 - klo:09:23
Olen ollut ajamassa aikanaan kun A ja B ajoivat yhdessä. Kärkikahinoita meni pilalle ja kolareita sekä vaarallisia tilanteita sattui koko ajan. Nopeusero jarrupaikoissa on todella raju A kärkiukon ja B häntäpään välillä. Pystytään ajamaan samassa, mutta riskit kasvavat rajusti.

Se joka muuta sanoo, puhuu paskaa ja mutuilee asioista joista ei ole mitään oikeaa ymmärrystä. Luokat erotettiin aikanaan turvallisuussyistä. Ja se oli erinomainen päätös. Suomessa ei käytetä sinisiä lippuja, jotka on maailmalla käytössä jo saman luokan kuljettajien keskinäiselle varvaukselle. Tämä on mielestäni minimiehto yhdistämiselle.

Sen verran monta kolaria kisatilanteessa on takana, että joku kokemuspohjainen mielipide on täälläkin, jopa siitä aidosta tilanteesta. Ajanut päin, ajettu päin, 8 mopon joukkokolarissa mukana, kaatunut suoralla kiihdyttäessä jne.

Nopeusero noissa tilanteissa on samaa luokkaa kuin rataharrastajien hitaalla ja nopealla luokalla. 107% on oikeasti hyvä sääntö, sehän on sama kuin ratatapahtumien luokkajako. 115% on liian löysä kisailuun.

On myös väärin kärkiukooja kohtaan, että he panostavat kauteen tolkuttoman määrän aikaa ja 50-80k€, ja sitten joku turisti pilaa kauden lopputuloksen eksymällä eteen väärässä paikassa. Turistilla on kuitenkin ihan sama oikeus olla siellä, on vaan sääli jos tätä mahdollisuutta ei annata oikeassa paikassa.


Siinäpä asiaa!!  Ilman mutuiluja... :)
Otsikko: Re: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: M1uQ - 01.04.13 - klo:20:00
Itse ainakin lykkään omaa b:hen siirtymistä, jos/kun tuo menee läpi. Ei huvita paljoa ensimmäisessä (eikä toisessa) kisassa olla vanhojen konnien tiellä. Uskon, että tällä tekohengittämisellä ei saada kuin lyhytaikainen hyöty lajillekaan, koska osallistumiskynnys nousee huomattavasti kokemattomammille.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Lauri - 02.04.13 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.04.13 - klo:09:23107% on oikeasti hyvä sääntö, sehän on sama kuin ratatapahtumien luokkajako. 115% on liian löysä kisailuun.
Samaa mieltä. 107% on suurinpiirtein sama kuin esim motogp:ssä kärki vs. häntäpää ja edes niiden nopeuksilla ja kisapituuksilla ei tule liikaa tilanteita (esim 2012 vika aika-ajossa kaikki oli ~106% sisällä).

Itse taidan lukeutua tuohon 107% porukkaan ja varmaan B-kisoissa ajelen ja menen huomattavasti mielummin ajamaan suoraan A-lähtöön ja täyteen gridiin, kuin B-lähdön puolityhjään gridiin. 115% kuulostaa aika pelottavalta, kun esim Alastarolla jo omillakin vauhdeilla hitain turisti tulisi 10 kierroksen jälkeen kierroksella ohitettavaksi. Ymmärrettävästi kärkiukkoja voi risoa hieman...

t: b-turisti
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: luonnolinenpoistuma - 02.04.13 - klo:19:36
107% sääntö olisi varmasti riittävän turvallinen. Ja varmasti ihan ok kaikille jotka sen sisään mahtuu. Itsekin ajelen mieluummin kovien jätkien porukassa jos vaan aika-ajossa taidot siihen riittää.

Ongelma on mun mielestäni nyt vaan siinä että niitä 107% sisälle ajelijoita on kovin vähän.

Haluttu ruudukon täyttyminen ei ainakaan superbikessä tule toteutumaan, jos kuljettaja määrät ja heidän suoritustasonsa on yhtään samaa luokkkaa kuin viime kesänä.

Kopsaan tähän myös SRRA forumilla esittämäni laskelman.
VIime kauden Superbike kisojen aika-ajo tuloksista lasketut indeksi ajat(107%) ja perässä nousijat B+ ja tippujat A-. Tästä näkyy hyvin ettei siellä ratakapasiteetin täyttymistä kauheesti lähennellä. Huomioitavaa on myös että nyt nämä A:n häntämiehet tulee myös ohjata Jokkikseen sieltä nopeampien  tien tukkona pyörimästä.

Botniaring 1.11.35 B+4 A-0
Alastaro 1.23.79 B+9 A-2
Motopark1 1.30.10 B+7 A-2
Kemora 1.12.017 B+6 A-4
Räyskälä 1.27.77 B+7 A-1
Motopark2 1.29.636 B+4 A-1

Toinen ongelma muodostuu siitä että mikä on Suomen Cupin arvo jos siitä kisaavia ukkoja on hassu kouralllinen, sen sijaan että jaettaisiin pisteitä sijoitukseen 15 asti? Suomen Cup pokaaleita on mielestäni enää turha jakaa jos niistä on kapittelemassa jossakin kisassa 4 ukkoa joissakin peräti 9 miestä kerrallaan.

Mitäs tämä väliintippuneiden ajattaminen Jokkiksessa sitten?
Nyt sitten ne jotka on rajamaastossa kisaan pääsyn suhteen eivät voi kilpailla YCC pistepotistakaan jos jollakin radalla pääsevät isojen poikien lähtöön ja joissakin vain YCC lähtöön.
Jos jostakin kannusta haluaa ajaa täytyy tehdä ratkaisu ennen kautta, onko tarpeeksi nopea ajamaan Suomen Cup säälikannusta jonka voi voittaa arpajaisista, vai tekeekö tietoisen "askeleen taaksepäin"(?) ja ajaa suosiolla YCC luokkaa.

Jos 107% toteutuu niin mielestäni kaikki sen sisällä olevat ajaa selkeästi SM-pisteistä ja mestaruudesta koko porukka.
Jokkikseen "tippujille" jaetaan kauden lopussa erikseen Superbike  ja Supersport  Suomen Cup pokaalit ja tittelit. Sekä yleisvoittajalle YCC kannu.



Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Jukka_R - 03.04.13 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.04.13 - klo:01:56
Lainaus käyttäjältä: Janza - 01.04.13 - klo:00:58
Sen verran on pakko ottaa kantaa laskelmiin, että onko kukaan ottanut huomioon, että ensimmäisellä kierroksella porukan viimeinen ylittää maalilinjan, noin 30sekuntia myöhemmin kuin porukan ensimmäinen.

Sen verran pakko ottaa kantaa tohon, että sä et usko itsekkään tohon 30 sekunnin väitteeseen. Ei edes jokkiksen täyden ruudukon startissa b-lähdössä ole ollut pääsääntöisesti niin surkeaa saldoa.
Tiedä sitten onko sm-lähdöissä kuskien taso olennaisesti heikompi?


Itse uskon (ainakin enemmän kuin Jeesukseen) tulospalvelun antamiin tietoihin. 30 sekuntia on lähempänä melkeinpä jokaisessa täydessä lähdössä kuin 20 sekuntia. Tuolta niitä voi tarkastella: http://www.lundahl.info/amb2live/view.php?id=625&mode=laps Pahimmillaan se on sadekelin kisassa ollut lähemmäs 50 sekuntia. Väittelyä voidaan toki jatkaa siitä onko tulospalvelun antama tieto luotettavaa vai onko mutu sitä enemmän.

Ja väitteeseen, että huomattavasti hitaampi on helpompi ohittaa kuin hieman hitaampi, on väite jota ainakaan itse en allekirjoita. Itselläni tosin kilpailulähtöjä on takana vasta reilu 50 ja ohituksia kisoissa vain joitain satoja, joten tilastolliseen analyysiin tulokset eivät kelpaa. Hieman hitaampi ajaa luultavasti kohtuullisen oikeaa linjaa. Huomattavasti hitaammalla ajolinjat ja ajokäyttäytyminen on usein päin hel***tiä, jolloin turvallinen ohittaminen on aika haasteellista. Sekunnin tai pari itseäni hitaampiin en ole kisoissa montaakaan kertaa ohitustilanteessa meinannut osua, mutta kierroksella ohitettavat ovat olleet usein aika hasardeja ja väittäisin pitäväni pikkaisen suurempaa turvamarginaalia kuin mestaruudesta taisteleva Korpiaho tai Penna. Jopa Wehnä vetelee aika läheltä ohitukset CBR:llä mopokisassa. Siinä sukat pyörii turistilla ajosaappaissa kun kärkinelikko vetää joka puolelta ohi samaan aikaan, ne eivät odottele, itse maltan odotella kun ei ole mitään enää pelissä.

Lähtöjen yhdistämisen kannalla olen, mutta henklökohtaisesti en halua olla yhdessäkään kilpailulähdössä missä mestaruudesta taistelevat kaverit tulevat ohittamaan minut kierroksella. Tosin Mika Kalliota lainaten "35 vuotta on sellainen raja, että sen jälkeen alkaa itsesuojeluvaisto rajoittamaan ajamista". Jossain Räyskälässä nopeusero voi olla lähemmäs 80 km/h ja siinä vauhdissa on tosi kiva saada 300 kg lihaa ja metallia selkään. Motoparkissa tuo ero on minun ja SM:n kärjen välillä n. 70 km/h (datasta tarkastettu, ei unikuva). Kierrosajoissa ero on n. 9 sek.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: app - 03.04.13 - klo:11:14
Vaikka kokemusta ei ole käytännössä ollenkaan itsellä, kyllä nämä nopeuserot on hirvittäiä.
Ahvenistolla oli viime kesänä n. 30 mopoa radalla, kun koitin ajaa liimakumilla uutta ennätystäni. Muutama peilein ja goreteksein varustautunut mopo oli ohitettava suoran pätkällä, joka onnistuikin. Tosin puoli metriä sisäkanttarin yli menin seuraavassa mutkassa, kun yhtäkkiä olikin rata rukossa ennen mutkaa, kun samaan aikaan tuli toinen kilvetön takaani toiselta puolelta ohi, ja tämä hidas ryhmä säikähti ja väisti eteen.

Moka kaatumisessani oli 100%:sti minun, mutta näitä tulee, kun rata on täynnä liian suurin nopeuseroin ajavia henkilköitä. Tilanteita tulee, vaikka kukaan ei sinänsä tekisi mitään suurempaa virhettä.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pienisopoapina - 03.04.13 - klo:11:21
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
MP-tuen rooli tuleepi kasvamaan.
Otsikko: Re: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: slowrider - 03.04.13 - klo:12:21
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 03.04.13 - klo:11:21
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
MP-tuen rooli tuleepi kasvamaan.

No onhan kerhokisoissa taso ollut kova tähänkin asti. Tulihan sitä itsekkin aloittelijana oltua wehnän kans samalla gridillä :) tuo kerhokisahomma vaan vähän eri kun on enemmän leikkimielinen kisa ilman pisteenlaskua ja suurta rahallista panostusta
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Vuorela - 03.04.13 - klo:18:03
Lainaus käyttäjältä: app - 03.04.13 - klo:11:14
Vaikka kokemusta ei ole käytännössä ollenkaan itsellä, kyllä nämä nopeuserot on hirvittäiä.

Jotain kokemusta nopeuseroista ja läheltäpiti tilanteista kisoissa eikä nopeuserojen lisääminen vaikuta mielekkäältä. Kaipa sitä voi jotain joutavaa tähänkin jaaritella.

Aika turhauttavaa on esim. ajaa aika-ajoa kun radalla on paljon pyöriä ja kierrosajoissa eroa 20s kuten YCC botnialla 2011. Ehtiihän noista hitaista ohi, jos eivät yllättäen eteen hyökkää, mutta kilpailusta tulee enemmän arpajaiset siitä kuka saa kierroksella ohitettavat sopivaan kohtaan. A:n kärki ajoi 1:12 alkuisia eikä kovin montaa kuskia olisi %-säännön perusteella mukaan mahtunut. Onneksi vielä tuolloin riittikin kuskeja kaikkiin lähtöihin.

Kisatreeneissä tapahtuvia kolareita on ollut myös nykyisen luokkajaon aikana, kun vaan väärässä paikassa sattuu olemaan liikaa vauhtieroa. Omalta kohdalta lähin tilanne on ollut kemoran paluusuoralla. Rata tuntuu todella kapealta kun jarrumerkiltä tajuaa että edellä menevä jono ajaakin lähes kävelyvauhtia mutkaan. Jarru päällä jonosta pyörien välistä läpi kun ei muuallakaan tilaa ollut eikä vauhtia enää saanut riittävän ajoissa pois. Tuolloinkaan kierrosajoissa eroa kisassa ei paljoa yli 10s ollut.

Näiden ihmettelyjen ja pelottelujen sijaan voisi miettiä ajatuksia millä saataisiin lisää kuskeja viivalle ettei tarvitsisi luokkien yhdistämistä miettiä. Itsellä ei oikein ideoita ole, mutta miten harrastajamäärät ovat aikanaa kasvaneet siihen pisteeseen että on otettu B luokat hommaan mukaan?

Kummasti tämänkin keskustelu on saanut ajattelemaan kisatouhuja ja kiinnostuksen taas siihenkin kasvamaan. Pitäs varmaan joku kisa yrittää ajaa ensi kesänä.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: murmela - 04.04.13 - klo:00:11
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 03.04.13 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.04.13 - klo:01:56
Lainaus käyttäjältä: Janza - 01.04.13 - klo:00:58
Sen verran on pakko ottaa kantaa laskelmiin, että onko kukaan ottanut huomioon, että ensimmäisellä kierroksella porukan viimeinen ylittää maalilinjan, noin 30sekuntia myöhemmin kuin porukan ensimmäinen.

Sen verran pakko ottaa kantaa tohon, että sä et usko itsekkään tohon 30 sekunnin väitteeseen. Ei edes jokkiksen täyden ruudukon startissa b-lähdössä ole ollut pääsääntöisesti niin surkeaa saldoa.
Tiedä sitten onko sm-lähdöissä kuskien taso olennaisesti heikompi?


Itse uskon (ainakin enemmän kuin Jeesukseen) tulospalvelun antamiin tietoihin. 30 sekuntia on lähempänä melkeinpä jokaisessa täydessä lähdössä kuin 20 sekuntia. Tuolta niitä voi tarkastella: http://www.lundahl.info/amb2live/view.php?id=625&mode=laps Pahimmillaan se on sadekelin kisassa ollut lähemmäs 50 sekuntia. Väittelyä voidaan toki jatkaa siitä onko tulospalvelun antama tieto luotettavaa vai onko mutu sitä enemmän.

Jaa-ha, Jukka elelee taas jossain Jeesuksen-aikaisessa höpö-höpö-maailmassaan ja tuntee suurta tarvetta avautua, ainoana aseenaan moraalinen paheksunta?
Linkki johtaa jonnekkin (puolikuivankelin?) YCC:n A-lähtöön jossa 25 kuskia. Mitenköhän se korreloi pääsääntöisesti jokkiksen täyden ruudukon b-lähdön kanssa?

Jos Jukka haluaa varsinaisesti asiaan jotain kommentoida, niin ehkä hänen kannattanee käydä vaikkapa oman yhdistyksensä nettisivuilla osoitteessa http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm_tulokset , ja etsiä sieltä mainitsemaani jokkiksen b-lähdön tulospalvelu-dataa menneiltä vuosilta. Toki nekään ei ulotu jessen aikakauteen, mutta ehkä ne edes vähän lieventävät suurta moraalista tuskaa.

Mutta jospa hieman asiaakin. Eli palataan hetkeksi tuohon 30 sekunnin dilemmaan.
Otetaan esimerkiksi kuivan kelin alastaron kisa, jossa oletetaan että paalulle ajajan aika on vaikkapa 1:17,000, niin 115% säännöllä mukaan pääsisi vielä kuski jonka kierrosaika on alle 1:28,550.
Lähtövalojen sammuessa paalupaikkamies tykittää ekan kierroksen aikaan 1:22,000. Tämä tarkoittaisi sitä että viimeisenä lähtenyt urpå kiertäisi kierroksen aikaan 1:47,000 (olettaen että lähtöruudusta viivalle kestää 5 sekkaa).
Kuulostaako jotenkin realistiselta?
No entäpä jos urpån eka kierrosaika olisi 1:38,550? Jolloin kierrosajoissa olisi eroa 16,550?

Ja jos otetaan vielä vähän lisää realismia mukaan, niin vilaistaan nopsasti jostain tulosliuskasta; paljonko on A-lähdön nopeimmat ekat kierrokset; ehkäpä jotain 1:23, ja A:sta lasketun 115% säännön sisään mahtuvien B-kuskien hitaimmat ekat kierrokset; jotain luokkaa 1:34, ja viimesestä ruudusta kiihdytys maaliviivalle kestää jonkun 5 sekunttia.
Niin realistinen ekan kierroksen ero kärjen ja hännän välillä 115% säännöllä on suuruusluokkaa 16 sekunttia.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: murmela - 04.04.13 - klo:00:17
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 03.04.13 - klo:11:21
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
Eli tarkoittaako tuo sitä että SM ja Suomen Cupin kärjen lisäksi ensi kaudella kerhokisoissa nähdään MotoGP kärkikuskeja!?
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Jukka_R - 04.04.13 - klo:07:40
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 03.04.13 - klo:11:21
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
MP-tuen rooli tuleepi kasvamaan.

YCC:n nopeimmat ovat lähes poikkeuksetta siirtyneet B:n nopeimpaan puolikkaaseen, osa sitten suoraan luokan voittajiksi. Tässä suhteessa en näkisi ongelmaa.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pienisopoapina - 04.04.13 - klo:08:02
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.04.13 - klo:00:17
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 03.04.13 - klo:11:21
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
Eli tarkoittaako tuo sitä että SM ja Suomen Cupin kärjen lisäksi ensi kaudella kerhokisoissa nähdään MotoGP kärkikuskeja!?

Ei ainakaan nykyisiä, mutta toivottavasti tulevia. Selitänpä uudestaan:
Kynnys nousta YCC -> SBA kasvaa jolloin YCC:n taso kovenee = kynnys nousta kerhokisa - > YCC kasvaa = kerhokisan nopeus nousee

Laitoin kuvan liitteeksi helpottamaan ymmärtämistä. Motogp:tä en siihen kuitenkaan laittanut. Se olisi jossain vasemmalla.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: Jukka_R - 04.04.13 - klo:08:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.04.13 - klo:00:11

Linkki johtaa jonnekkin (puolikuivankelin?) YCC:n A-lähtöön jossa 25 kuskia. Mitenköhän se korreloi pääsääntöisesti jokkiksen täyden ruudukon b-lähdön kanssa?

Missä ja milloin sellainen on ajettu? Omat arvioini pohjautuvat niihin lähtöihin joissa olen itse ollut mukana.
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pienisopoapina - 08.04.13 - klo:20:04
Onks täällä ketään, joka vois kertoa onko tuo A:n ja B:n yhdistäminen jo päätetty lopullisesti ?
Otsikko: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
Kirjoitti: pena1 - 09.04.13 - klo:10:11
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 08.04.13 - klo:20:04
Onks täällä ketään, joka vois kertoa onko tuo A:n ja B:n yhdistäminen jo päätetty lopullisesti ?

A ja B luokat VOIDAAN yhdistää, jos ennakkoilmoittautuneita ei ole tarpeeksi. Mikään automaatio ei yhdistäminen ole.

Itse toivon ainakin WCRC:n järjestämän Alastaron PM/SM kisojen osalta että ennakkoilmottautuneita on riittävä määrä, luokkien ajattamiseen omissa lähdöissä.