MP-Rata

RATAKALUSTO => Modit => Aiheen aloitti: marko_ - 15.05.13 - klo:22:52

Otsikko: DIY
Kirjoitti: marko_ - 15.05.13 - klo:22:52
Kännykkäteline ois hyvä. :)

Ohjausrajoittimet:
http://www.ebay.com/itm/390267449875?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
Otsikko: DIY
Kirjoitti: Juha_K - 15.05.13 - klo:22:55

-luuriteline


Ideoita?
Kaveri teki mulle tällaisen pidikkeen luuria varten. Tohon kun liimaa jonkun pussin kiinni niin saa luurin sinne.
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/osat/IMG_20130429_224032_zpsfe017461.jpg)
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Juha750/osat/IMG_20130429_224008_zps125037f6.jpg)


Mulla on myös tollaiset Kiinan cliparit ja hyvin ne on kestänyt, vaikka kyljelläänkin ollaan käyty. :)
Otsikko: DIY
Kirjoitti: Mikko K. - 15.05.13 - klo:23:10
Pienen esikarsinnan jälkeen keskityn seuraavaan tässä tärkeysjärjestyksessä:

-clipariputki
-ohjausrajoitin
-kaatumatappi
-luuriteline (kaadon kestävä, mopon musta laatikko :D )
-tappien siirtosarja
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: jarska - 15.05.13 - klo:23:22
Sen verta mielenkiintonen aihe, jotta laitetaan omaan ketjuun.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: Juha_K - 15.05.13 - klo:23:34
Sen verta mielenkiintonen aihe, jotta laitetaan omaan ketjuun.
DIY ;)
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: Mikko K. - 15.05.13 - klo:23:38
Sen verta mielenkiintonen aihe, jotta laitetaan omaan ketjuun.
DIY ;)

Daas ylitin itseni?

Lisätäänhän tähän vielä stand alone shifteri. Ei sekään ole lopun viimein ihan mahdoton, jos vaan sytytystä katkotaan.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: jarska - 15.05.13 - klo:23:43
Sen verta mielenkiintonen aihe, jotta laitetaan omaan ketjuun.
DIY ;)

Hups.. :D..korjattu.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: T1mppa - 16.05.13 - klo:09:05
Lisätäänhän tähän vielä stand alone shifteri. Ei sekään ole lopun viimein ihan mahdoton, jos vaan sytytystä katkotaan.

Itselläni on SP-Electronicsin shifteri. Ihan on stand-alone ja pätkii sytytystä.
Toimii kuin unelma. Mitään ääntä tai pauketta ei kuulu, kun isomman painaa sisälle.
Suosittelut voin antaa. Hinta taisi olla 250 - 300 € ebaysta.
Sorry, en löytänyt linkkiä.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: marko_ - 16.05.13 - klo:16:20
Itselläni on SP-Electronicsin shifteri. Ihan on stand-alone ja pätkii sytytystä.
Toimii kuin unelma. Mitään ääntä tai pauketta ei kuulu, kun isomman painaa sisälle.
Suosittelut voin antaa. Hinta taisi olla 250 - 300 € ebaysta.
Sorry, en löytänyt linkkiä.

Aiheuttaako tuo vikakoodeja?
Minkä vuoden pyörä sulla on?
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: T1mppa - 16.05.13 - klo:16:45
Itselläni on SP-Electronicsin shifteri. Ihan on stand-alone ja pätkii sytytystä.
Toimii kuin unelma. Mitään ääntä tai pauketta ei kuulu, kun isomman painaa sisälle.
Suosittelut voin antaa. Hinta taisi olla 250 - 300 € ebaysta.
Sorry, en löytänyt linkkiä.

Aiheuttaako tuo vikakoodeja?
Minkä vuoden pyörä sulla on?

Ei vikakoodeja. Pelkkä Plug-and-Play.
2003 vuoden pyörä.

Shifteripaketissa on siis anturi (veto-mallinen, koska käännetty kaavio), vaihdetanko, elektronikkaboksi ja orkkis puolan piuhojen väliin tulevat johdot.
Eli orkkis johdot shifterin naarasliittimiin ja urosliittimet puoliin. Se boksi sitten vaan pätkii orkkis piuhojen ja puolien välissä kulkevaa virtaa. Siinä on portaattomasti säädettävissä katkomisaika. Muistaakseni 40 - 80 ms. Itse laitoin 65 ms, kun joku oli sen todennut hyväksi. Manuaalin mukaan tuo 65 ms tekee kolme pientä pätkäisyä. Toimii kuin ajatus.

Mielestäni tämän saa laitettua vaikka kaasaripeliin. Kunhan puolan liittimet ovat sopivat. Tuossa Suzukissa on todella yleiset Boschin puolat, eli käy varmaan moneen eri pyörään.

Tuo on täysin ulkoinen paketti. Muu pyörä ei tiedä siitä mitään.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: marko_ - 16.05.13 - klo:16:52
^^Joku tommonen sitä pitäis hankkia. Tuo on hyvä kun on täysin itsenäinen laite.

Mulla ois tuohon omaan pyörään jo dynojetin ingnition module, siitähän puutuis sitten vaan anturi mutta en haluais laittaa noita dynojetin juttuja.
Otsikko: DIY
Kirjoitti: Tango - 21.05.13 - klo:22:15
Nyt on asennettuna omatekoinen vaihdekaavion kääntäjä. Voi sanoa, että siinä on käsityön leima, ...

Ihan kohtuudella tuo prototyyppi toimi, mutta väljyyttä oli turhan paljon. Nyt on valmiina laakeroitu versio. Hintaakin tuli yli 30 euroa.

Ostoksina kaksi 6 mm nivelvartta (oikea- ja vasenkätisellä kierteellä) sekä yksi laakeriyksikkö. Ekassa kuvassa näkyvät nämä ja lisäksi alumiinista sahattu varsi ja myös alkuperäinen vaihdevipu kahteen osaan pätkittynä.
Toisessa kuvassa paketti koottuna ja kolmannessa asennettuna, jossa myös pultit on vaihdettu mustiin ja mutterit rosterisiin.

Täältä tullaan Kemora!
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: Tango - 30.05.13 - klo:12:25
Ammattislangilla me kutsumme tätä luudanvarreksi. Mikähän on virallinen nimi?
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: murmela - 30.05.13 - klo:20:15
Ammattislangilla me kutsumme tätä luudanvarreksi. Mikähän on virallinen nimi?
Sag-o-meter.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: slowrider - 16.06.13 - klo:18:16
Ku ite tekee niin saa mitä tulee...


(http://img.tapatalk.com/d/13/06/16/a4a9a2e8.jpg)
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: murmela - 16.06.13 - klo:18:25
http://img.tapatalk.com/d/13/06/16/a4a9a2e8.jpg
Onks sul mitn kantta tohon kaivoon?
Jos ei nii etolast pätkä kumimattoo?
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: MikkoS - 26.06.13 - klo:19:51
(http://img694.imageshack.us/img694/1204/qs2l.jpg)
(http://img841.imageshack.us/img841/6433/2o27.jpg)

Vielä oli pätkä delriniä kaapissa, joten sorvailin yhden tapin lisää.
Nyt on pyörässä tattia kun syysmetsässä, mutta yhden tatittoman katupelin kaataminen riitti kyllä ihan mainiosti.

Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: tamik87 - 26.06.13 - klo:20:28
http://img.tapatalk.com/d/13/06/16/a4a9a2e8.jpg
Onks sul mitn kantta tohon kaivoon?
Jos ei nii etolast pätkä kumimattoo?

Eiks toi kaivo toimi ruuveille ja muttereille ihan yhtälailla kuin magneettikippokin?  ;)
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: slowrider - 26.06.13 - klo:21:48
http://img.tapatalk.com/d/13/06/16/a4a9a2e8.jpg
Onks sul mitn kantta tohon kaivoon?
Jos ei nii etolast pätkä kumimattoo?

Eiks toi kaivo toimi ruuveille ja muttereille ihan yhtälailla kuin magneettikippokin?  ;)

ja avaimille :D Jotain osaa etsiessä tuolta on muuten löytynyt aika monta kiintoavainta ja hylsyäkin :D
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: jarska - 26.06.13 - klo:22:24
(http://img694.imageshack.us/img694/1204/qs2l.jpg)
(http://img841.imageshack.us/img841/6433/2o27.jpg)

Vielä oli pätkä delriniä kaapissa, joten sorvailin yhden tapin lisää.
Nyt on pyörässä tattia kun syysmetsässä, mutta yhden tatittoman katupelin kaataminen riitti kyllä ihan mainiosti.

Mulle kans tuollaset, ulottuisko myyntiin saakka?
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: MikkoS - 27.06.13 - klo:14:17
Mulle kans tuollaset, ulottuisko myyntiin saakka?

Eiköhän siulle tapit saada sorvattua, laitan yyveetä jahka kotia pääsee!
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: slowrider - 28.06.13 - klo:18:49
Pientä modailua bilteman rengaskoneeseen
(http://img.tapatalk.com/d/13/06/28/y4apareh.jpg)
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: marko_ - 29.06.13 - klo:00:10
^^Hyvältä näyttää  popcorn_gif
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: eri-ernesti - 29.06.13 - klo:03:04
Pientä modailua bilteman rengaskoneeseen
(http://img.tapatalk.com/d/13/06/28/y4apareh.jpg)

Ei paha, ei tohon modaukseen menny ees kahta vuotta. Olosuhteet ja tekijät huomioon ottaen, se on mielestäni aika vähän.
Itse kävin kaverilla vaihtamassa tänään renkaita  airrev_1
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: MikkoS - 04.01.14 - klo:18:23
(http://img593.imageshack.us/img593/4146/h8b1.jpg)
Askarrutti vähäsen niin tekasin tommoset. 
Motonetin halvimmat akselipukit ois näemmä maksanu huimat 17e/pari mut kaikki sää(s)tö on kai kotiin päin?
Hitsaustyöt tosin ulkoistin ni tuli kerralla hyvä&nätti.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: MikkoS - 26.02.14 - klo:20:44
Tää lanka uhkaa mennä vähän yksinpuhelun puolelle. Mut menköön.
(http://img18.imageshack.us/img18/6841/ubs9.jpg)
Protoilin kakkosversion kiinteistä vanteen holkeista, joistatuli ihan mainiot.
Tällä kertaa joutui tekemään haponkestävästä teräksestä, kun aluvarannot on vähän hupenemaan päin. Ei viitsi protoihin uhrata kevyempää materiaalia, vaikka näistä tais nyt tulla ihan käyttökamaa...
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: slowrider - 22.03.14 - klo:19:40
Kai tämä kuuluu jo tänne teeseitse kategoriaan. Ihan ite piti taas tämäkin tehdä :D

http://youtu.be/H2Ht9R5zH2c
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: Rum - 22.03.14 - klo:21:06
Kai tämä kuuluu jo tänne teeseitse kategoriaan. Ihan ite piti taas tämäkin tehdä :D


Mitä mä just näin?
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: slowrider - 22.03.14 - klo:22:16
Kai tämä kuuluu jo tänne teeseitse kategoriaan. Ihan ite piti taas tämäkin tehdä :D


Mitä mä just näin?


ruiskun suuttimet joille on teeseitse henkeen annettu avauskäsku 9v paristolla ja "tulopuolella" on letkussa injector cleaneriä 3barin paineella. Ei siinä sen kummempaa. Voipi ihan ite katella onko joku suutin huonompi ku toinen tai jotain sinnepäin kai tavoite
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: Nitrous - 23.03.14 - klo:07:57
Kai tämä kuuluu jo tänne teeseitse kategoriaan. Ihan ite piti taas tämäkin tehdä :D


Mitä mä just näin?


ruiskun suuttimet joille on teeseitse henkeen annettu avauskäsku 9v paristolla ja "tulopuolella" on letkussa injector cleaneriä 3barin paineella. Ei siinä sen kummempaa. Voipi ihan ite katella onko joku suutin huonompi ku toinen tai jotain sinnepäin kai tavoite

Ja sitten seuraava kehitysaskel tuohon on laittaa virtaamaan tuo cleaneri suuttimessä väärään suuntaan ultraäänipesurissa. Sitten sulla onkin ihan ammattitason vehkeet. Tuolla väärään suuntaan virtaamisella pyritään varmistamaan, että sitkeämpikin suuttimen reiän päälle jääny kökkö lähtee kävelemään. Ja onpahan tuolla suuttimen tulopuolella isompi reikäkin roskien karata.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: Mikko K. - 29.08.14 - klo:13:50
Termosta!

Kuinkas monella meistä on Bilteman akseli, mutta ei fiksua tasapainopukkia sinne alle?

Tässä alla liitteenä havainne kuva härvelistä.

Olisiko joku valmis maksamaan tuosta ja minkä verran? Pukin mukana toimitetaan kuitti ostoksesta. Jos saadaan järkevä eräkoko aikaan niin voisin laittaa työn alle.
Kehitysideoita?
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: slowrider - 28.02.15 - klo:17:53
DIY hengessä rakentelua. Pikkuinen sorvi kun löytyy, muttei jyrsinkonetta, niin sellanen pittää sit tehdä. Nyt alkaa tiimille tuleen hipo-palikkaa ihan liukuhihnalta kun on oikein vaakakarainen jyrsinkone. Kuvassa menossa terävarren plaanaus tasojyrsimellä :P

(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/IMG-20150228-WA0003.jpg/_img1280.jpg)
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: slowrider - 14.03.15 - klo:20:02
Taas vähän DIY hengessä näpertelyjä. Ensin parin viikon takasta rakentelua. Nämä eivät ihan valmiit vielä. Tuonne palkin puolelle tulee Yamahan keulajousista pätkät ja akseleihin tulee reiät lukitussokkaa varten.

(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/WP_20150214_002_01.JPG/_img1280.jpg)

Saastelaitteiden tulpat on unohtunut tilata ja nyt kasaaminen tökkäsi siihen. Eipä siinä auttanut muuta kuin taas teeseitse hengessä näperrellä palikat. Eihän nämä yhtä hienot ole kuin ostetut, mutta ajavat asiansa.

(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/WP_20150314_007.jpg/_img1280.jpg)
Seuraava projekti olikin tukevampi rengaskone. Alettiin sitä kaverin kanssa tekemään ja sanotaanko vaikka niin, että se lähti vähän lapasesta. No pari teaseriä ehkä havainnollistaa asiaa...

(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/IMG-20150311-WA0002.jpg/_img1280.jpg)
(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/IMG-20150312-WA0002.jpg/_img1280.jpg)
(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/IMG-20150313-WA0001.jpg/_img1280.jpg)
(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/IMG-20150314-WA0003.jpg/_img1280.jpg)
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: MikkoS - 30.12.15 - klo:20:42
Suosittu vieterinvaihtotokeskutelu sai älyämään että eihän miulla ole edes jousipuristinta. Kaupan vehje on varmasti hyvä, mutta samalla aika kallis. Vaihtoehtoja jäi siis tasan yksi, joten motonetin pullotunkkiosaston kautta valmistushommiin.
tunkki ja haarukka (http://aijaa.com/voFR8k)
koekasaus (http://aijaa.com/cHBWjR)
ongelma (http://aijaa.com/Hvh7sN)

Siinähän se sitten olis. Kokeiluvaiheessa huomasin, että jousi koittaa puristaessa vähän vetää sivuun, joten jälkimodina pieni upotus ylemmän latan alapintaan.
mod (http://aijaa.com/71xA0T)
Ja nyt se ei enää koita karata mihinkään. Tunkki on alustassa kiinni kuusiokoloruuvilla, joka ei kuvissa näy lainkaan.
valmis (http://aijaa.com/1Ob5TG)
valmis (http://aijaa.com/3MeUfo)

Korkeudensäädön holkit pitää vielä sulatella tigillä kiinni, mut enpä tän päivän puitteissa enää jaksanut. Ja ttx-iskari tarvitsee soviteholkin. Sitä varten pitäis vielä purkaa iskari irti pyörästä, jota en sitäkään vielä toistaiseksi ole saanut aikaiseksi.

Mitetteitä ja parannusehdotuksia:
-Alusta vois olla vähän leveempi syvyyssuunnassa. Koko härveli on 60cm korkea ja alustana toimiva latta kapeammalta kantilta vain 10cm, joten voi keikata nurin jos käsittelee huolimattomasti. Tää on jämäraudoista tehty ja en viitsinyt mennä pihalta etsimään leveempää lattaa (oli kylmä).
-Motonetin (halpa) pullotunkki on aika korkea. Etsimällä matalamman, saa koko paketin korkeutta vähän hillittyä. Tuossa on 100mm isku ja lyhemmälläkin pärjäis, kun mitoittaa korkeudensäätöurat oikein.
-Kuuskantaruuvi kiinnityshaarukan pidättimenä on ruma. Haettava kaupasta M6 pidätinruuvi.
-Sorvi pitäis pestä.

Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: MikkoS - 02.01.16 - klo:22:32
Itte kun tekee ja suunnittelee, niin saa korjata yksinomaan itse aiheutettuja ongelmia. 
Olin laiska, enkä purkanut malliksi ttx-iskaria pyörästä irti ennen jousipuristimen tekemistä. Tuli oikaistua vähän väärässä paikassa; puristin toimi mainiosti vakioiskarin kanssa, öhlinsillä jousen lukkorenkaan sai pois, mutta tunkki ei laskenut riittävän alas. Jousi jäi siten jännitykseen eikä iskaria saanut laitteesta irti. Kun käytti korkeampaa asentoa, tunkin korkeus ei taas riittänyt saamaan lukkorengasta esiin. Eihän se siis pelannut kuten pitäis.
Korjaukseksi madalsin tunkin päässä olevaa kiinnityshaarukkaa viisi milliä. Ei vaikuttanut alakiinnityksen tukevuuteen millään tavalla.
kuva (http://aijaa.com/T8U18a)
kuva (http://aijaa.com/R6ZWsW)
Jousilautasen pään soviteholkki oli laakista hyvä. Yläpuolella olake vastaamaan puristimen reikään, alapuolella jousilautaseen vastaava 15 asteen kartio.
holkki (http://aijaa.com/zRTPqx)
holkki (http://aijaa.com/1tNf8y)
Arvelin alunpitäen, että 30mm välein sorvatut korkeudensäätöurat riittävät varmasti. Mutta kun eivät riittäneet, pistelin uusia uria ja nyt säätöväli on 15mm. Toimii.
korkeudensäätö (http://aijaa.com/NsEdc0)
Henkinen olantaputus itselle, kun päädyin pulttikiinnitykseen pystytangoissa. Jos olisin hitsannut, kuten alunpitäen suunnittelin, ois käsissä ollut nätti jousipuristin, jolla saa puristeltua vaan r6 vakioiskaria ja tuurilla jotakin muuta. Mutta sainpaha pelastettua, nyt on soiva peli. 
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: murmela - 02.01.16 - klo:23:03
Arvelin alunpitäen, että 30mm välein sorvatut korkeudensäätöurat riittävät varmasti. Mutta kun eivät riittäneet, pistelin uusia uria ja nyt säätöväli on 15mm. Toimii.
Mä katoin tota jo alunperinkin.
Oisit pistäny 10 mm
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: MikkoS - 02.01.16 - klo:23:53
Mä katoin tota jo alunperinkin.
Oisit pistäny 10 mm
Yhen kun tekee niin tietää mimmonen seuraavan pitää olla. Niinhä ne talonrakentajakin sanoo.

Jos nyt tekisin toisen puristimen, sorvaisin varmaan tankojen päihin 250mm matkalle M20-kierteet.
Harjat kun hioo pyöreeks, niin ei pitäis ees vapaiden kierteiden päiden raadella puristinta nostellessa.
Ylälevyn molemmin puolin laittais sopivan leveet ja paksut sormimutterit hyvillä pyöllyksillä, niin olis helppo, nopea ja portaaton säätö korkeudelle.
Valmistamisen vaiva sama tai pienempi, kun nykyisellä tavalla.


Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: Juha_K - 03.01.16 - klo:10:25
MikkoS, onko sulla noista rinkuloista mittoja tiedossa? Jos tekisi ittelle samanlaisen. Mulla on TTX:n edeltävä iskari niin samalla saisi myös TTX:ään sopivan rinkulan tehtyä.

Tässä on Öhlinsin versio vastaavasta.
(http://www.shop.kyleusa.com/images/DSC_4096.jpg)
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: murmela - 03.01.16 - klo:11:57
Mä katoin tota jo alunperinkin.
Oisit pistäny 10 mm
Yhen kun tekee niin tietää mimmonen seuraavan pitää olla. Niinhä ne talonrakentajakin sanoo.

Jos nyt tekisin toisen puristimen, sorvaisin varmaan tankojen päihin 250mm matkalle M20-kierteet.
Harjat kun hioo pyöreeks, niin ei pitäis ees vapaiden kierteiden päiden raadella puristinta nostellessa.
Ylälevyn molemmin puolin laittais sopivan leveet ja paksut sormimutterit hyvillä pyöllyksillä, niin olis helppo, nopea ja portaaton säätö korkeudelle.
Valmistamisen vaiva sama tai pienempi, kun nykyisellä tavalla.
Jos oisit kysyny, nii oisin kertonu etukäteen.
Sen takia mä tykkään esitellä ideoita ja kysellä neuvoja, foorumilla, ett muut saa päteä, eikä mun tarvi tehä samoja virheitä ku ne.

En pistäis kierteitä. Turhan vaivalloinen käyttää vs esim 10 mm jaolla tehtynä.
Tai pitemmällä tunkilla, jos haluaa pitemmän jaon. Siihenhän se korreloi.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: MikkoS - 03.01.16 - klo:17:19
MikkoS, onko sulla noista rinkuloista mittoja tiedossa?
Tuolla miun toteutuksella (painaa jousilautasta) holkin reikä on 55mm ja ulkohalkaisija 80mm. Toimii hyvin.
Jos haluaa semmosen holkin, mikä painaa pelkästään jousta, pitää reiän olla 65,5mm (66mm toimii ihan varmasti sekin). Jousen ulkohalkaisija on noin 74mm. 
Nämä siis r6 ttx iskarin mittoja, muiden pyörien iskareita en ole koskaan mitannut.

Juuri tuosta öhlinsin puristimesta otin mallia tähän omaan tekeleeseen. Korkeudensäädön reiät muutin uriksi, kun tarkasti sorvaaminen käy miulta hitosti kätevämmin kun tarkasti poraaminen.
Öhlinsillä on myös kuppimallista tunkin päätä:
http://i.ytimg.com/vi/gjeYLzmqbSw/maxresdefault.jpg
Tuo on jo huomattavasti helpompi tehdä ja iskaria on nopeempi laitella puristimeen ja siitä pois. Päädyin haarukka+tappimallin kiinnitykseen, kun arvelin ettei tuo kuppimallinen toimi kovinkaan hyvin vakioiskarin kanssa.

Nämä korkeudensäädön toteutustavat on miusta enempi hifistelyä käytettävyyden ja valmistusteknisten ratkaisujen välillä. Jokaisella tavalla (ura, reikä, kierre) saa ihan varmasti hyvin toimivan ja käytettävän laitteen, millä vieterit vaihtuu hitosti nopeammin ja turvallisemmin kun kuormaliinoilla tms ratkaisuilla. 
Jos käytössä ei ole hyviä koneistusmahdollisuuksia, niin aivan soivan pelin saa tehtyä ihan kierretangoista ja alumiinilatasta. 
Mutta hyvä näitä ideoita on heitellä, parhaassa tapauksessa oppii muutenkin kun omien virheiden kautta.


Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: Juha_K - 04.01.16 - klo:06:13
^Kiitos, eikös jousen halkaisija ole sama muissakin TTX iskareissa niin sillä mitalla pärjää.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: m1kk0 - 20.10.17 - klo:23:09
Joo o  :'( toisten jälkiä korjaillaan tai ainakin yritetään. Öljypropun kierteet heikohkot. Ny neuvoja kuinka kannattais korjailla? Ei irrallista öljypohjaa vaan tyhjennys lohkossa, Ei oikeen napostelisi avata V konetta tuon takia  :o Toinen juttu on toi reikä tossa kierteen puolivälissä josta viimeiset öljyt valuu pois koneesta. Irtokierre varmaan tukkisi tuon ja sinne pohjaan jäisi noin 1 sentin alalta öljyä. Tämmöstä  :)
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: T1mppa - 23.10.17 - klo:08:48
Toinen juttu on toi reikä tossa kierteen puolivälissä josta viimeiset öljyt valuu pois koneesta. Irtokierre varmaan tukkisi tuon ja sinne pohjaan jäisi noin 1 sentin alalta öljyä.

Helicoili ois varmaan poikaa. Vaihtoehtona on etsiä isompi ruuvi ja tehdä sen mukaan tuohon uudet kierteet. Se kierteiden tekemisestä tuleva irtomuju voi vaan olla hieman hankalaa saada pois, mutta jos parhaansa mukaan sitä poistaa, niin eiköhän se riitä.

Ja jos sinne koneen pohjalle jää 1 cm vanhaa öljyä, niin jää sinne myös se kaikki shaisse. Mutta en tätäkään näkisi suurena ongelmana. Vaihtaa vaikka öljyjä karvan tiheempään, niin sillä pääsee eteenpäin.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: m1kk0 - 25.10.17 - klo:20:30
Hommasin bilsusta korjaussarjan jossa kierretappi ja muutama m15 pultti (aikasemmin oli m14) ja tein uudet kierteet. Suurin osa lastusta tarttui kierretappiin ja loput ajattelin huuhdella pois laskemalla öljyä koneen läpi. Avasin kytkinkopan kun ajattelin että näkisin siitä tyhjennysreiän, mutta siellä näkyi vaan joku peltiläpyskä joka varmaan öljyn liikettä hillitsee öljypohjassa. Käsipelillä oli aika vaikea saada kierteitä ihan suoraan  :o1 toivottavasti pitää ???  
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: JMH - 26.10.17 - klo:11:41
^
Tulee vain standardien mukainen classic kilpuri, kun sekoittaa öljyä pitkin rataa.

Toivotaa, että pitää.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: murmela - 26.10.17 - klo:15:48
Käsipelillä oli aika vaikea saada kierteitä ihan suoraan  :o1 toivottavasti pitää ??? 
Ens kerralla sorvaa tai sorvauta ohjuri sille kierretapille, jolloin on ainakin suurempi todenäköisyys että saat kierteet kohtisuoraan tiivistepintaa vasten.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: tamik87 - 27.10.17 - klo:17:22
Hommasin bilsusta korjaussarjan jossa kierretappi ja muutama m15 pultti (aikasemmin oli m14) ja tein uudet kierteet. Suurin osa lastusta tarttui kierretappiin ja loput ajattelin huuhdella pois laskemalla öljyä koneen läpi. Avasin kytkinkopan kun ajattelin että näkisin siitä tyhjennysreiän, mutta siellä näkyi vaan joku peltiläpyskä joka varmaan öljyn liikettä hillitsee öljypohjassa. Käsipelillä oli aika vaikea saada kierteitä ihan suoraan  :o1 toivottavasti pitää ??? 
Käytä tiivisteprikan tilalla hydraulitiivistettä. Saa etrasta ja pitää hyvin ilman täysin tasomaista tiivistepintaa.

Lähetetty minun XT1580 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: m1kk0 - 28.10.17 - klo:17:41
Hommasin bilsusta korjaussarjan jossa kierretappi ja muutama m15 pultti (aikasemmin oli m14) ja tein uudet kierteet. Suurin osa lastusta tarttui kierretappiin ja loput ajattelin huuhdella pois laskemalla öljyä koneen läpi. Avasin kytkinkopan kun ajattelin että näkisin siitä tyhjennysreiän, mutta siellä näkyi vaan joku peltiläpyskä joka varmaan öljyn liikettä hillitsee öljypohjassa. Käsipelillä oli aika vaikea saada kierteitä ihan suoraan  :o1 toivottavasti pitää ??? 
Käytä tiivisteprikan tilalla hydraulitiivistettä. Saa etrasta ja pitää hyvin ilman täysin tasomaista tiivistepintaa.

Lähetetty minun XT1580 laitteesta Tapatalkilla



Juu pitää testata normi cu tiivisteellä eka. Ei se niin vinoon menny se kierre :D sit on niitä kokoon painuvia cu tiivisteitä kanssa joka vois kans toimia mut jos ei niin toi hydraulitiiviste vois toimii. Kiitti vinkistä!
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: murmela - 18.06.18 - klo:23:16
#sainhalvallaolipakkoostaa #valmistaracingpartsia #plugandplay #niinhänsävittuluulet #mikääneitodellakaansovi #teeseihanidsejasäästä #mittaauudestaanjalaske #pienelläähinällä #tekemisenmeininki #istujaihmettele #lyhennäjaviilaajokavitunosaa #jateekierteet #kolmenmillinkierteet #seiskamillinenkiintari #softlock #eihänsevittumene #meneemenee #sovitatäsmälleenoikeessaajärjestyksessäjaasennossa #snugfit #eimennykuneljätuntii #siellälepää #elektroniikallaetumatkaa #beetonnikuskitimee #leipoolämmöstävarmaanekassasetissä #LeFukkeeenMotorsport #gottaloveit!
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: murmela - 27.06.18 - klo:22:56
Dremelin messinki(?)harjalla on hyvä kiillottaa etujarrusatuloiden (Brembot tietenkin) pulttien kannat.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: JMH - 28.06.18 - klo:01:26
Hommasin bilsusta korjaussarjan jossa kierretappi ja muutama m15 pultti (aikasemmin oli m14) ja tein uudet kierteet. Suurin osa lastusta tarttui kierretappiin ja loput ajattelin huuhdella pois laskemalla öljyä koneen läpi. Avasin kytkinkopan kun ajattelin että näkisin siitä tyhjennysreiän, mutta siellä näkyi vaan joku peltiläpyskä joka varmaan öljyn liikettä hillitsee öljypohjassa. Käsipelillä oli aika vaikea saada kierteitä ihan suoraan  :o1 toivottavasti pitää ??? 
Käytä tiivisteprikan tilalla hydraulitiivistettä. Saa etrasta ja pitää hyvin ilman täysin tasomaista tiivistepintaa.

Lähetetty minun XT1580 laitteesta Tapatalkilla



Juu pitää testata normi cu tiivisteellä eka. Ei se niin vinoon menny se kierre :D sit on niitä kokoon painuvia cu tiivisteitä kanssa joka vois kans toimia mut jos ei niin toi hydraulitiiviste vois toimii. Kiitti vinkistä!


Mähän oon ihan unohtanut tän. Podiumille on pukattu toistuvasti. Kaipa ne pluikasteet ovat koneessa sitten pysyneet.
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: m1kk0 - 29.06.18 - klo:09:14
Hommasin bilsusta korjaussarjan jossa kierretappi ja muutama m15 pultti (aikasemmin oli m14) ja tein uudet kierteet. Suurin osa lastusta tarttui kierretappiin ja loput ajattelin huuhdella pois laskemalla öljyä koneen läpi. Avasin kytkinkopan kun ajattelin että näkisin siitä tyhjennysreiän, mutta siellä näkyi vaan joku peltiläpyskä joka varmaan öljyn liikettä hillitsee öljypohjassa. Käsipelillä oli aika vaikea saada kierteitä ihan suoraan  :o1 toivottavasti pitää ???  
Käytä tiivisteprikan tilalla hydraulitiivistettä. Saa etrasta ja pitää hyvin ilman täysin tasomaista tiivistepintaa.

Lähetetty minun XT1580 laitteesta Tapatalkilla



Juu pitää testata normi cu tiivisteellä eka. Ei se niin vinoon menny se kierre :D sit on niitä kokoon painuvia cu tiivisteitä kanssa joka vois kans toimia mut jos ei niin toi hydraulitiiviste vois toimii. Kiitti vinkistä!


Mähän oon ihan unohtanut tän. Podiumille on pukattu toistuvasti. Kaipa ne pluikasteet ovat koneessa sitten pysyneet.

Joo kyl. Kokoonpainuvalla cu tiivisteellä on pitänyt. Pikkasen aina kumminkin pelko perseessä kun avaa ja kiristää öljynvaihdossa 😅 koska diy
Otsikko: Vs: DIY
Kirjoitti: wbaum - 15.08.18 - klo:18:00
https://www.youtube.com/watch?v=__SEoR2q6Zo
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020