MP-Rata

RATAKALUSTO => Modit => Aiheen aloitti: raukkis - 19.02.12 - klo:14:29

Otsikko: jalkatapit
Kirjoitti: raukkis - 19.02.12 - klo:14:29
Miten saisi nuo jalkatapit edullisimmin kiinteiksi. Tuntuu ettei adaptereita tähän tarkoitukseen löydy olleskaan.

Sama juttu tuon säädettävyyden kanssa, adapterilevyjä on joihinkin malleihin saatavilla muttei sc59 bladeen.

Helpoimmalla tietysti pääsis ostamalla valmiin setin >350e, kiinan versiot n. 200€ mutta ei oikein luottoa niiden laatuun.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Fasu - 19.02.12 - klo:18:48
Lonkalta heitettynä- En käyttäs tappeissa ja tangoissa tai vastaavissa rungonosissa leimaamatonta tavaraa. Saattaa tulla vak.yhtiön kanssa eri näkemyksiä
ja mahdollinen korvaus jää saamatta joko henkilö/kalustovauriosta. Kiinalaisissa ei monesti valmistajan nimeä tai tuote numeroa, yleensä ei mitään merkkiä.
Materiaali jotain kierrätystavaraa ja irtoaa potkaisemalla. Säästö väärässä paikassa voi johtaa tuntuviin menetyksiin. confused_thinking
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 19.02.12 - klo:19:04
Lonkalta heitettynä- En käyttäs tappeissa ja tangoissa tai vastaavissa rungonosissa leimaamatonta tavaraa. Saattaa tulla vak.yhtiön kanssa eri näkemyksiä
ja mahdollinen korvaus jää saamatta joko henkilö/kalustovauriosta. Kiinalaisissa ei monesti valmistajan nimeä tai tuote numeroa, yleensä ei mitään merkkiä.
Materiaali jotain kierrätystavaraa ja irtoaa potkaisemalla. Säästö väärässä paikassa voi johtaa tuntuviin menetyksiin. confused_thinking

Olis mukava kuulla joku ihan lainopillinen näkökulma tuohon korvausasiaan. Itse nimittäin epäilen, ettei jalkatappien valmistajan tuntemattomuuden takia evätä korvauksia. Aika paljon nimittäin porukka käyttää ihan itse sorvattuja tappeja ja jalkatappirunkoja eikä niissäkään mitään leimoja tietenkään ole. Eikä kyllä taida sen paremmin olla noissa merkkivalmistajienkaan sarjoissa.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Grandi67 - 19.02.12 - klo:19:50
Miten saisi nuo jalkatapit edullisimmin kiinteiksi. Tuntuu ettei adaptereita tähän tarkoitukseen löydy olleskaan.

Sama juttu tuon säädettävyyden kanssa, adapterilevyjä on joihinkin malleihin saatavilla muttei sc59 bladeen.

Helpoimmalla tietysti pääsis ostamalla valmiin setin >350e, kiinan versiot n. 200€ mutta ei oikein luottoa niiden laatuun.

Ensinnäkin,en missään nimessä jäykistäisi vakiojalkatappeja. Itsellä jo hitaassa ryhmässä vakiopaikassa olevat tapit tapasi asfalttiin monessa kohdassa. Mulla ei itsellä oo ollut mitään moittimista kiinan kamoissa,siis kestävyydessä.Ehkä tuuria,tiedä häntä.Oon ostanu clipareita,kahvoja,tappisarjat. Työn jälki ei oo niin viimeisteltyä kuin 3 x kalliimmissa hilkkeissä.Ehkäpä siihen edullisuuteen vaikuttaa myös se,ettei siinä oo 2-3 eurooppalaista välistävetäjää välissä.

Raukkis,Käviskös nää http://www.ebay.com/itm/390321232593?item=390321232593&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item5ae0f55ad1&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/390321232593?item=390321232593&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item5ae0f55ad1&vxp=mtr)
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Raaseri - 19.02.12 - klo:19:57
Bemarissa on Gillesit ja Ducatissa kiinantapit. Gillesin laatu on kyllä erinomainen, mutta eipä kyllä kiinantappejakaan voi mistään moittia. Toisekseen, kun kattelee missä nämä mun puhelimet, läppärit, vaatteet jne on valmistettu, samasta maasta ns laatumerkit monesti tulee. En epäile etteikö laatueroja ole, mutta kategorisesti kiinanvalmisteita ei pysty tuomitsemaan.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Fasu - 19.02.12 - klo:20:08
Tuo tappi/tanko homma vaatis vähän paneutumista. Konttorin virkailija ei tuommoseen osaa ottaa kantaa, mutta vahinkotarkasta paremmin.
On tullut tehtyä hommia eri yhtiöille jotain 25v. ja jos prosessi on lähtenyt liikkeelle vaikka irronneesta tapista, niin aika heikoilla jäillä ollaan yhtiön kanssa.
Se omatekemäkin on parempi,jos pystyy osoittaan materiaalin, josta valmistettu ja missä mahdollisesti hitsattu jne. Alumiinia löytyy eri lujuusluokitettuna
alan firmoista. Kyllä suuremmat valmistajat iskee tavaraan oman tunnuksen ja tuotenumerot sekä jotan sakemannin ja eu:n tyyppikatsastus leimoja.
Esimerkkinä LSL leimaa tangot, kiinnikkeet ja muutos-sarjat.
Jos vahinkoon liittyy kuoleman tapaus, tarkastus on vielä tiukempaa. Pahimmillaan on käynyt niinkin,että tuninki osa, jolla ei ollut mitään tekemistä vahingon
kanssa on johtanut korvausten hyllyttämiseen.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 19.02.12 - klo:23:28
Miten saisi nuo jalkatapit edullisimmin kiinteiksi. Tuntuu ettei adaptereita tähän tarkoitukseen löydy olleskaan.

Sama juttu tuon säädettävyyden kanssa, adapterilevyjä on joihinkin malleihin saatavilla muttei sc59 bladeen.

Helpoimmalla tietysti pääsis ostamalla valmiin setin >350e, kiinan versiot n. 200€ mutta ei oikein luottoa niiden laatuun.

Ensinnäkin,en missään nimessä jäykistäisi vakiojalkatappeja. Itsellä jo hitaassa ryhmässä vakiopaikassa olevat tapit tapasi asfalttiin monessa kohdassa.


Tuosta kyllä joudut syyttämään ihan itseäsi ja omaa ajoasentoasi. Meikäläisellä on tuossa k7 tonnarissa edelleen vakiotapit paikoillaan, eikä ne ole vielä toistaiseksi raapineet maahan kuin kahdesti ja molemmilla kerroilla otti pyörästä maahan myös katteet, äänenvaimennin, kaatumatatti ja kuskista polven lisäksi erinäiset muut ruumiinosat. Kuvista katsellessa jalkatapista on edelleen n. 1-2cm radan pintaan siinä vaiheessa kun kiinalainen alakate jo ottaa tonttiin.

Tuosta Kiinan laadusta on itsellä kahta kokemusta: Kopiokahvat on ihan loistavat laadultaan, mutta tappisarja oli niin löysä, että kädellä painamalla jalkatappi taipui pari senttiä alaspäin.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: nopea57 - 20.02.12 - klo:09:56
Tappien ottaessa kiinni voi tosiaan ajoasento olla sellainen, että pää on ulkokurvin, eikä sisäkurvin, puoleisen peilin kohdalla.  popcorn_gif
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Grandi67 - 20.02.12 - klo:11:50
Tappien ottaessa kiinni voi tosiaan ajoasento olla sellainen, että pää on ulkokurvin, eikä sisäkurvin, puoleisen peilin kohdalla.  popcorn_gif

Todennäköisesti näin oli confused_thinking.Mutta en silti laittais jäykkiä.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Vuorela - 20.02.12 - klo:12:20
Gixxerissä oli vakiotapeista tehty kiinteät ottalla jousi pois ja laittamalla tilalle sopiva L-mallinen metallinpala estämään taipumisen. Palassa oli vielä pari reikää ja lankavarmistus että pysyi paikallaan.

Kuva vakiotapista löytyy vaikkapa tuolta: http://purkuosat.net/images/Gsxr60005/GSXR653/SDC10424.JPG (http://purkuosat.net/images/Gsxr60005/GSXR653/SDC10424.JPG)

Jalkatappien päästä ylimääräinen pituus pois ja tappeja oli nostettu siirtolevyllä pari senttiä ylöspäin. Lienee halvimmasta päästä saada jäykät tapit. Purkaamoilta sitten varaosia.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: T1mppa - 20.02.12 - klo:14:09
Vakiotapit on auttamatta liian matalalla, ainakin vanhemmissa pyörissä. Itsellä nopeuden rajoittajaksi tuli se, että ei saa enäämpää kallistettua -> pitää ajaa pyöreämpiä ajolinjoja, mikä ei Alastarossa ole se nopein vaihtoehto.

Kuten kuvasta näkyy, ainakin pyrin pitämään sen pään sen sisäkurvin puoleisen peilin tilalla. Mutkassa on siis jalkatappi-kenkä-polvi yhdistelmä, joka kertoo maksimikalliskuskulman.

Eli vakiotappeja ei kannata jäykistää! (jos ei jollain saa siirrettyä niitä ylemmäs)
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 20.02.12 - klo:14:46
Tuossa vertailuksi vähän modernimpi mopo vakiotapeilla. Tapin pää näkyy about etuakselin linjassa parin sentin verran katteen ulkopuolella.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Raaseri - 20.02.12 - klo:15:02
[smg id=39]

Noi on pari senttiä vakiota ylempinä, ihan turhaan. Mutta tuossa mopossa onkin vanhoista vakiomopoista parhaimpia kallistusvaroja. Mä olen tuollaisella ajanut kyynärpää maassa (kaatumatta), mutta tappeja ei saa maahan niin että säilyis kaatumati.

T1mpan aiempaan kommenttin pyöreämmistä ajolinjoista. Jos haluat kovaa kierrosaikaa, kaarrenopeus ei ratkaise vaan keskinopeus. Monesti kannattaa uhrata kaarrenopeutta sille että saa vaan mopon nopeasti toiseen suuntaan. Moderneilla renkailla se on lähes poikkeuksetta nopein tapa suoriutua ratakierroksesta.

Tuo sun mopo ei ole kyllä se kaikkein terävin rataskalpelli, kaikella kunnioituksella, eli jos haluat sillä parantaa kannattaa miettiä seuraavaa: Jarrutukseen lisää tehoa, myöhemmin ja syvempään jarrulle.  Vaikka nopeus menisi hetkellisesti esim 10km/h nykyistä kaarrenopeuttasi alemmaksi, saat mopon merkittävästi nopeammin käännettyä ajosuuntaan ja pääset kaasulle. Vaikka uhrasit hetkellisesti nopeutta, lopputuloksena keskinopeuden pitäisi kasvaa = ratakierroksen nopeutua.

Toki tämä on nyt ihan arvailua, kun vain yhden kuvan perusteella teen jotain ehdotuksia. Ja voi olla ehdotuksena metsässä.

Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: raukkis - 20.02.12 - klo:16:26
jalkatappien raapiminen ei ole vielä ollut ongelma mutta parempi se tietysti olisi varautua. Ilmeisesti vauhdin lisääntyessä nuo vakitapit kuitenkin alkavat raastaa pikeä. Mikä tuossa on muuten se tärkein pointti että ns. ratakäyttöiseen pyörään suositellaan kiinteitä tappeja. Suojaa jalkaa vai pyörää kaadossa? vai joku muu..
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: T1mppa - 20.02.12 - klo:19:03
Toki tämä on nyt ihan arvailua, kun vain yhden kuvan perusteella teen jotain ehdotuksia. Ja voi olla ehdotuksena metsässä.

Pyrin kokoajan jarruttamaan myöhemmin ja kovempaa, jotta saisin tehtyä yhden nopean käännöksen mutkassa, mutta jotenkin tuo kallistusvara aina on se este. Oon koittanut muilta kattoa, miten se tehdään, mutta ei vaan onnistu. Nyt kun on uusi pyörä, niin uskon tällä onnistuvan "pysäyttämään" vauhdin mutkassa ja kääntämään ja nostamaan mopon mahd. nopeasti pystyyn ja hanan auki.
Nykyistä pyörää viime kesänä kerran kokeilleena, huomasin että kääntyykin huomattavasti herkemmin. Katotaan mitä uusi ajokausi tuo tollessaan!
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 20.02.12 - klo:19:20
-11 Mallin kymppi Kawassa pystyi säätään sen 1,5cm alaspäin tappeja.
Mulla kun on pitkät koivet ja mopo oli aika matala, niin tuntui et polvet oli suussa.

Pudotin niitä ala-asentoonsa ja meno tuntui huomattavasti tilavammalta ja rennommalta, ihmeen suuri vaikutus noin pienellä muutoksella.
Noh, syssymmällä sitten sai kelattua vauhtia lisää ja eiköhän alkanut ottaan maahan, varsinkin vasemmalle käännyttäessä.
Nostin ne sitten takas ylimpään asentoon, aika vaikee oli aluksi taas opetella ajaan roppa "nipussa" mut mieluummin noin.

Tässä -10 mallissa ei ole enää säätöjä, katellaan miten tappien asento sopii radalla kohdilleen kun en ehtinyt kokeilla... tuossa kun muutenkin tuntuu ajoasento tilavammalta ja korkeemmalta niin voipi olla ettei het tarvii tilailla siirtosarjoja...ehkä.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 24.03.12 - klo:13:17
Kiinteet jalkatapit alkaneet myös kiinnostaa lähinnä suojaavuuden takia kaadossa.
Onko nyt niin, että jos nuot jostain syystä ottaa maahan kaarteessa, se on kerrasta nurin menoa vai kärsiikö edes hiukan raapia?
Linkkejä hyviksi koetuista kiinteistä tapeista otetaan kiitollisena vastaan.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: murmela - 24.03.12 - klo:13:59
Kuva vakiotapista löytyy vaikkapa tuolta: http://purkuosat.net/images/Gsxr60005/GSXR653/SDC10424.JPG (http://purkuosat.net/images/Gsxr60005/GSXR653/SDC10424.JPG)
^Tuota vain esimerkkinä käyttäen:
Jos mun tarvis saada tommosesta kiintee, niin mä ottaisin siitä mitat, piirtelisin paperille, ja pyytäisin Karia sorvaanmaan mulle sopivat tapit: http://karintalli.fi/ (http://karintalli.fi/)
Siitäkin syystä ett mä en tykkää yhtään noitten orginaalien muotoilusta/ tuntumasta.
Ja viel lisäks muistelen jonkun valittaneen että tuo vakion "terävä" kärki kuluttaa ratamonon pohjan puhki päkiän kohdalta nopeasti.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: murmela - 24.03.12 - klo:14:21
Kiinteet jalkatapit alkaneet myös kiinnostaa lähinnä suojaavuuden takia kaadossa.
Onko nyt niin, että jos nuot jostain syystä ottaa maahan kaarteessa, se on kerrasta nurin menoa vai kärsiikö edes hiukan raapia?
Linkkejä hyviksi koetuista kiinteistä tapeista otetaan kiitollisena vastaan.
Voit funtsii myös sitä, että:
Mitä alempana ne kiinteet jalkatapit on, niin sitä aikasemmin ne ottaa rataan kiinni, jolloin kallistuskulma ei vielä ole niin kriittinen kuin silloin kun tapit on korkeella. Eli se raapasun seuraus ei johdu pelkästään sen raapasun määrästä. Ja siihen mopon kallistuskulmaan vaikuttaa erittäin paljon myöskin ajoasento.

2008 ostin www.carpimoto.com (http://www.carpimoto.com) :sta Lightech säädettävän jalkatappisarjan.
Hinta tais olla jotain 270e.

Ja keväällä 2010 jouduin ostamaan samasta mestasta pari varaosaa:
RFTR52 - Lightech shift/rear brake lever pin 16,80e
RFTR32 - Footpeg for Lightech bearing rearsets (1 piece) 18,00e
Priority International Courier (1 - 2 business days) 15,00 e

Näyttäis löytyvän tommoset:
ZX-10R 08-10
Lightech Adjustable Rear Sets Kawasaki ZX-10R 08-10, color Black, Black footpegs
319e + kulut.

Kaippa noita voinee omien kokemusten perusteella suositella.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: perti - 24.03.12 - klo:16:48
Jos katupärrään vaihtaa tappisarjaa, niin yksi asia kannattaa ottaa myös huomioon, eli sopiiko orginaali sivujalka olemaan paikalla vai ei. Esim -05 CBR 600 RR PP-tuningin käänteisellä sarjalla, niin siinä ei ole tilaa sivujalalle!
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: PetsuZX - 24.03.12 - klo:19:55
Näyttäis löytyvän tommoset:
ZX-10R 08-10
Lightech Adjustable Rear Sets Kawasaki ZX-10R 08-10, color Black, Black footpegs
319e + kulut.

Kaippa noita voinee omien kokemusten perusteella suositella.

Itsellä nuo kyseiset, tuossa -09 10r:ssä, ostin kaverilta uudet, oli jäänyt ylimääräiseksi 200€.
Mutta noita sai ainakin viimevuonna Ylivieskan Kärkkäiseltä. Kannattaa sieltäkin tarjousta kysäistä.

Minula ei huonoa sanottavaa ainakaan vielä.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Raaseri - 25.03.12 - klo:09:30
Mulla on Ducatissa vastaavat kiinantapit, ei moitteen sijaa.

http://www.ebay.de/itm/Fussrastenanlage-Kawasaki-ZX10R-ZX-10R-2010-2011-Black-/290656395864?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item43ac78a258#ht_6752wt_1104 (http://www.ebay.de/itm/Fussrastenanlage-Kawasaki-ZX10R-ZX-10R-2010-2011-Black-/290656395864?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item43ac78a258#ht_6752wt_1104)
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 25.03.12 - klo:18:37
Kiitos vinkeistä, noi Raaserin postaamat olis kyllä edulliset. confused_thinking
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: T1mppa - 26.03.12 - klo:10:00
Kiitos vinkeistä, noi Raaserin postaamat olis kyllä edulliset. confused_thinking

...ja näyttää hyvältä. Eiköhän ne tee tehtävänsä oikein hyvin!  peukku_1
Nyt jos tilaat, niin saat alle ennen kuin tulee eka ratapäivä.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 26.03.12 - klo:10:42
Kiitos vinkeistä, noi Raaserin postaamat olis kyllä edulliset. confused_thinking

...ja näyttää hyvältä. Eiköhän ne tee tehtävänsä oikein hyvin!  peukku_1
Nyt jos tilaat, niin saat alle ennen kuin tulee eka ratapäivä.

Älä nyt yhtään siinä yllytä :P...pitää vähän  stoppie_gif:ttaa ja laitella tärkeysjärjestykseen hankintoja, shifteri ensin, sitten...
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Fasu - 27.03.12 - klo:21:24
Jos asiaa lähestyy enemmän mututuntumalla,niin kiinteä jämäkkä tappi antaa paremman tuntuman pyörään ja ehkä suojaa hieman jalkaakin. Toisaalta kun se karahtaa
kunnolla asfalttiin,nurinmeno on suht.varma.  Taittuva tappi ja pienellä "tuntosarvelle" varustettuna myötää hieman ja varoittaa tulevasta. Ero lienee marginaalinen,
eli kumoom mennään molemmilla lopuksi.  Asiat tapahtuvat yleensä senverta nopeassa tahdissa, että niiden analysointi jälkikäteen menee arvailun puolelle.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 27.03.12 - klo:21:58
Jos asiaa lähestyy enemmän mututuntumalla,niin kiinteä jämäkkä tappi antaa paremman tuntuman pyörään ja ehkä suojaa hieman jalkaakin. Toisaalta kun se karahtaa
kunnolla asfalttiin,nurinmeno on suht.varma.  Taittuva tappi ja pienellä "tuntosarvelle" varustettuna myötää hieman ja varoittaa tulevasta. Ero lienee marginaalinen,
eli kumoom mennään molemmilla lopuksi.  Asiat tapahtuvat yleensä senverta nopeassa tahdissa, että niiden analysointi jälkikäteen menee arvailun puolelle.

Jos jalkatappi ottaa maahan, on ajoasento hanurista tai sitten mennään sellaista kyytiä, että ollaan pallilla A-luokissa.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Raaseri - 27.03.12 - klo:22:43
Jos asiaa lähestyy enemmän mututuntumalla,niin kiinteä jämäkkä tappi antaa paremman tuntuman pyörään ja ehkä suojaa hieman jalkaakin. Toisaalta kun se karahtaa
kunnolla asfalttiin,nurinmeno on suht.varma.  Taittuva tappi ja pienellä "tuntosarvelle" varustettuna myötää hieman ja varoittaa tulevasta. Ero lienee marginaalinen,
eli kumoom mennään molemmilla lopuksi.  Asiat tapahtuvat yleensä senverta nopeassa tahdissa, että niiden analysointi jälkikäteen menee arvailun puolelle.

Jos jalkatappi ottaa maahan, on ajoasento hanurista tai sitten mennään sellaista kyytiä, että ollaan pallilla A-luokissa.

Ei se jäykkä tappi automaattisesti nurin vie. Harvoin kovassa kallistuksessa enää niin vauhdilla karahtaa että rengas nousee, rahisee vaan. Oon ajany äänenvaimentimen kulmia puhki, katteita ja kiinteitä tappeja monestikin maahan. Ei toki hyväkään jos alkaa romut maahan vastaamaan. Mutta jos rengas vähänkään luiskahtaa samalla kun romut on jo maassa - adjöö.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 28.03.12 - klo:10:14
Jos asiaa lähestyy enemmän mututuntumalla,niin kiinteä jämäkkä tappi antaa paremman tuntuman pyörään ja ehkä suojaa hieman jalkaakin. Toisaalta kun se karahtaa
kunnolla asfalttiin,nurinmeno on suht.varma.  Taittuva tappi ja pienellä "tuntosarvelle" varustettuna myötää hieman ja varoittaa tulevasta. Ero lienee marginaalinen,
eli kumoom mennään molemmilla lopuksi.  Asiat tapahtuvat yleensä senverta nopeassa tahdissa, että niiden analysointi jälkikäteen menee arvailun puolelle.

Jos jalkatappi ottaa maahan, on ajoasento hanurista tai sitten mennään sellaista kyytiä, että ollaan pallilla A-luokissa.

Ei se jäykkä tappi automaattisesti nurin vie. Harvoin kovassa kallistuksessa enää niin vauhdilla karahtaa että rengas nousee, rahisee vaan. Oon ajany äänenvaimentimen kulmia puhki, katteita ja kiinteitä tappeja monestikin maahan. Ei toki hyväkään jos alkaa romut maahan vastaamaan. Mutta jos rengas vähänkään luiskahtaa samalla kun romut on jo maassa - adjöö.

Toikin on kyllä totta. Streethawk tais tehä tuossa jonkin sortin ennätyksen viime kesänä Kemoran ekassa jokkiskisassa kun sai karusellissa kaatumatatinkin maahan ja pysy vielä pystyssä. :D
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 28.03.12 - klo:10:43
Streethawk tais tehä tuossa jonkin sortin ennätyksen viime kesänä Kemoran ekassa jokkiskisassa kun sai karusellissa kaatumatatinkin maahan ja pysy vielä pystyssä. :D

OHO :o...miten sinne on enää sopinut ukko väliin ja onko kuvia todisteena. :D
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Grandi67 - 28.03.12 - klo:10:55
No mädärihän otti pois kaatumatapit,kun Motoparkissa jäi polvi tapin ja asfaltin väliin :-X.Eikä tämä tapahtunut kaatuessa respekt_1
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 28.03.12 - klo:12:14
No mädärihän otti pois kaatumatapit,kun Motoparkissa jäi polvi tapin ja asfaltin väliin :-X.Eikä tämä tapahtunut kaatuessa respekt_1

Ne tapit oli vaan huonossa paikassa.  peukku_1
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 28.03.12 - klo:12:16
Streethawk tais tehä tuossa jonkin sortin ennätyksen viime kesänä Kemoran ekassa jokkiskisassa kun sai karusellissa kaatumatatinkin maahan ja pysy vielä pystyssä. :D

OHO :o...miten sinne on enää sopinut ukko väliin ja onko kuvia todisteena. :D

Todisteena on naarmut kaatumatatissa ja tuo katuhaukka on kyllä sen verran hoikka kaveri, että taitaa mahtua mopon ja maan väliin makoilemaan vielä vaikka mopon laskis kyljelleen jalkatapin ja kaatumatatin varaan. :D
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 18.04.12 - klo:20:17
Noniih, LighTechin jalkatapit hankittu ja asennettu (öhlins jousi sieltä kurkkii kuvassa) kun PetsuZX:ltä etullisesti sai. shakehands_1
Ja kuvan kera, tottakai, ihan kuin ette olis ennen nähneet...mulle vaan niin uutta ja ihmeellistä.

Bonuksena piruuttani hommasin ja asensin kilvenaluslevyn, prkle teksti meni pieleen, mut en jaksa valittaa, saattoi olla myös oma moka, en muista mitä kirjotin.
Ei ollut tarkotus laittaa nettiosoitetta, vaan pelkkä voorumin nimi, nyt tuli sekasikiö. :D
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: rranta - 18.04.12 - klo:20:54
Noniih, LighTechin jalkatapit hankittu ja asennettu (öhlins jousi sieltä kurkkii kuvassa) kun PetsuZX:ltä etullisesti sai. shakehands_1
Ja kuvan kera, tottakai, ihan kuin ette olis ennen nähneet...mulle vaan niin uutta ja ihmeellistä.

Bonuksena piruuttani hommasin ja asensin kilvenaluslevyn, prkle teksti meni pieleen, mut en jaksa valittaa, saattoi olla myös oma moka, en muista mitä kirjotin.
Ei ollut tarkotus laittaa nettiosoitetta, vaan pelkkä voorumin nimi, nyt tuli sekasikiö. :D
onpas sielä hipo-osaa ja kierrosaikaan vaikuttanee enemmän tuo uus kilven aluslevy  :P
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 19.04.12 - klo:06:11
onpas sielä hipo-osaa ja kierrosaikaan vaikuttanee enemmän tuo uus kilven aluslevy  :P

Taatusti, pitää vaan tussata toi fi-teksti piiloon, viallisella ei lähde kuin sekentti. :D


BTW, onko kellään muulla sellasta ongelmaa, et jalkatappisarjan asennuksen jälkeen buutsin kantapää ottas takahaarukkaan ja nirhais ikävästi maalia...nimenomaan vasemmalta puolelta, minne tuli sarjan mukana aika onneton se "nilkkasuoja-rauta"?
Mä käännän muutenki jotennii kummallisesti kenkää sisäänpäin kun on jalka päkiällä ja osui jo alkuperäisilläkin, saatikka sitten nyt kun siirtyi tapit taaksepäin.
Laittelin sinne suojaksi jostain vanhoista tankkitarroista jääneitä palasia, pitää keksiä parempaa jostain.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 19.04.12 - klo:07:46
onpas sielä hipo-osaa ja kierrosaikaan vaikuttanee enemmän tuo uus kilven aluslevy  :P

BTW, onko kellään muulla sellasta ongelmaa, et jalkatappisarjan asennuksen jälkeen buutsin kantapää ottas takahaarukkaan ja nirhais ikävästi maalia...

Jarska....se on ratapyörä...sä tuut kaatumaan sillä...siihen tulee naarmuja. :D
Mut itse aiheeseen: Joissain pyörissä itelläkin ottaa kantapää takahaarukkaan kiinni. En kyllä oo kokenu liian isoks ongelmaks. Radalla tuo saattas häritä enemmän kylläkin. Aika helpostihan noihin tappisarjoihin kuitenki voi väkästellä riittävän kokoisen heel-platen kantapään tueks ja takahaarukan suojaks.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 19.04.12 - klo:08:49
Jarska....se on ratapyörä...sä tuut kaatumaan sillä...siihen tulee naarmuja. :D
Mut itse aiheeseen: Joissain pyörissä itelläkin ottaa kantapää takahaarukkaan kiinni. En kyllä oo kokenu liian isoks ongelmaks. Radalla tuo saattas häritä enemmän kylläkin. Aika helpostihan noihin tappisarjoihin kuitenki voi väkästellä riittävän kokoisen heel-platen kantapään tueks ja takahaarukan suojaks.

Eiiiiiijjj, siihen ei saa tulla naarmuja :'(... sen pitää olla suomen siistein ratapyörä. :P
Jos jotain liimapohjaista kumimattoo laittelis haarukkaan, rakkaaseen. idea_1 :-* :D
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: murmela - 19.04.12 - klo:11:19
BTW, onko kellään muulla sellasta ongelmaa, et jalkatappisarjan asennuksen jälkeen buutsin kantapää ottas takahaarukkaan ja nirhais ikävästi maalia...nimenomaan vasemmalta puolelta, minne tuli sarjan mukana aika onneton se "nilkkasuoja-rauta"?
Mä käännän muutenki jotennii kummallisesti kenkää sisäänpäin kun on jalka päkiällä ja osui jo alkuperäisilläkin, saatikka sitten nyt kun siirtyi tapit taaksepäin.
Laittelin sinne suojaksi jostain vanhoista tankkitarroista jääneitä palasia, pitää keksiä parempaa jostain.
Ei se ole ongelma, se on ominaisuus.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 19.04.12 - klo:11:39
BTW, onko kellään muulla sellasta ongelmaa, et jalkatappisarjan asennuksen jälkeen buutsin kantapää ottas takahaarukkaan ja nirhais ikävästi maalia...nimenomaan vasemmalta puolelta, minne tuli sarjan mukana aika onneton se "nilkkasuoja-rauta"?
Mä käännän muutenki jotennii kummallisesti kenkää sisäänpäin kun on jalka päkiällä ja osui jo alkuperäisilläkin, saatikka sitten nyt kun siirtyi tapit taaksepäin.
Laittelin sinne suojaksi jostain vanhoista tankkitarroista jääneitä palasia, pitää keksiä parempaa jostain.
Ei se ole ongelma, se on ominaisuus.

Jaa no, mulle on tulossa jotain "kumimattoo" koska en hyväksy tätä ominaisuutta. :)
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Nitrous - 19.04.12 - klo:13:53
BTW, onko kellään muulla sellasta ongelmaa, et jalkatappisarjan asennuksen jälkeen buutsin kantapää ottas takahaarukkaan ja nirhais ikävästi maalia...nimenomaan vasemmalta puolelta, minne tuli sarjan mukana aika onneton se "nilkkasuoja-rauta"?
Mä käännän muutenki jotennii kummallisesti kenkää sisäänpäin kun on jalka päkiällä ja osui jo alkuperäisilläkin, saatikka sitten nyt kun siirtyi tapit taaksepäin.
Laittelin sinne suojaksi jostain vanhoista tankkitarroista jääneitä palasia, pitää keksiä parempaa jostain.
Ei se ole ongelma, se on ominaisuus.


Jaa no, mulle on tulossa jotain "kumimattoo" koska en hyväksy tätä ominaisuutta. :)

Ettei vaan pahentas ongelmaa, koska nyt kantapää kuitenkin liukuu siinä pinnalla, mutta kumimaton kanssa voi ruveta tarraamaan kantapäähän ja häiritsemään ajoa?
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: murmela - 19.04.12 - klo:14:01
BTW, onko kellään muulla sellasta ongelmaa, et jalkatappisarjan asennuksen jälkeen buutsin kantapää ottas takahaarukkaan ja nirhais ikävästi maalia...nimenomaan vasemmalta puolelta, minne tuli sarjan mukana aika onneton se "nilkkasuoja-rauta"?
Mä käännän muutenki jotennii kummallisesti kenkää sisäänpäin kun on jalka päkiällä ja osui jo alkuperäisilläkin, saatikka sitten nyt kun siirtyi tapit taaksepäin.
Laittelin sinne suojaksi jostain vanhoista tankkitarroista jääneitä palasia, pitää keksiä parempaa jostain.
Ei se ole ongelma, se on ominaisuus.


Jaa no, mulle on tulossa jotain "kumimattoo" koska en hyväksy tätä ominaisuutta. :)

Ettei vaan pahentas ongelmaa, koska nyt kantapää kuitenkin liukuu siinä pinnalla, mutta kumimaton kanssa voi ruveta tarraamaan kantapäähän ja häiritsemään ajoa?

Paremmin varmaan toimis esim mustasta öljypurkista (delvac!) leikattu siivu, jonka muotoilee kuumailmapuhaltimen avulla sopivaksi. Tai sit taiteilee alumiinista siihen "kotelon". Kiinnitys nippareilla/sikaflexillä.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 19.04.12 - klo:14:01
BTW, onko kellään muulla sellasta ongelmaa, et jalkatappisarjan asennuksen jälkeen buutsin kantapää ottas takahaarukkaan ja nirhais ikävästi maalia...nimenomaan vasemmalta puolelta, minne tuli sarjan mukana aika onneton se "nilkkasuoja-rauta"?
Mä käännän muutenki jotennii kummallisesti kenkää sisäänpäin kun on jalka päkiällä ja osui jo alkuperäisilläkin, saatikka sitten nyt kun siirtyi tapit taaksepäin.
Laittelin sinne suojaksi jostain vanhoista tankkitarroista jääneitä palasia, pitää keksiä parempaa jostain.
Ei se ole ongelma, se on ominaisuus.


Jaa no, mulle on tulossa jotain "kumimattoo" koska en hyväksy tätä ominaisuutta. :)

Ettei vaan pahentas ongelmaa, koska nyt kantapää kuitenkin liukuu siinä pinnalla, mutta kumimaton kanssa voi ruveta tarraamaan kantapäähän ja häiritsemään ajoa?

Hyvä pointti, kiitos, en tullut tuota ajatelleeksi.
Melkeen varminta olis laittaa juuri tuollasta kiiltäväpintaista materiaalia(wanhat tankkitarrojen jämät), mitä mulla onkin rumina paloina, ei ainakaan kenkä tartu.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 19.04.12 - klo:14:04
Paremmin varmaan toimis esim mustasta öljypurkista (delvac!) leikattu siivu, jonka muotoilee kuumailmapuhaltimen avulla sopivaksi. Tai sit taiteilee alumiinista siihen "kotelon". Kiinnitys nippareilla/sikaflexillä.

Hyvä vinkki tämäkin, tattis.
Edellisessä Kawassa mulla oli RR:n originaalit suojukset modattuna, mut tuohon niitä ei saa millään nätisti.
Ne oli juurikin aika kovaa, mut pluikasta muovia.
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Juha_K - 19.04.12 - klo:15:57
Paremmin varmaan toimis esim mustasta öljypurkista (delvac!) leikattu siivu, jonka muotoilee kuumailmapuhaltimen avulla sopivaksi. Tai sit taiteilee alumiinista siihen "kotelon". Kiinnitys nippareilla/sikaflexillä.

Hyvä vinkki tämäkin, tattis.
Edellisessä Kawassa mulla oli RR:n originaalit suojukset modattuna, mut tuohon niitä ei saa millään nätisti.
Ne oli juurikin aika kovaa, mut pluikasta muovia.

Toimiskohan ihan perus kiveniskuteippi?
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 19.04.12 - klo:19:58
Toimiskohan ihan perus kiveniskuteippi?

Tuollasta en ole koskaan käyttänyt, onko tarpeeksi vahvaa ja pysyykö haarukassa. confused_thinking
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 20.04.12 - klo:08:53
Näin aamutuimaan syttyy ideoita...
alkuperäinen suojus on huomattavasti isompi ja suojaavampi, reiät sopi kohdilleen, mut pientä tuunausta vaadittiin...
pyhkäsin mirkelillä pienen siivun pois takimmaisen reiän alakulmasta, jolloin sopi paikoilleen ja on paljon paree, kyllä mä olen fiksu poika. idea_1 :D
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: PetsuZX - 20.04.12 - klo:09:07
Näin aamutuimaan syttyy ideoita...
alkuperäinen suojus on huomattavasti isompi ja suojaavampi, reiät sopi kohdilleen, mut pientä tuunausta vaadittiin...
pyhkäsin mirkelillä pienen siivun pois takimmaisen reiän alakulmasta, jolloin sopi paikoilleen ja on paljon paree, kyllä mä olen fiksu poika. idea_1 :D

Ei muuta kuin saunaan  peukku_1
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: Fasu - 20.04.12 - klo:12:13
Näillä keleillä turhautuu ja pyörä tulee ylivarustettua. Edellisessä mopossa ihmettelin jarrussa nenään tulevaa katkua,että onko se rengas tai jarru tai jarruletku.
Kas mokomaa,oikean saappaan kanta oli sulanut vaimentimeen kun koipea veti riittävästi taakse. Kuumana kenkä oli tietysti liukas ja liikkui hyvin.  reps_1
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 20.04.12 - klo:20:45
Tuossa standin päällä kylmätyyppejä ottaessa tuli fiilis, jotta varmaan tekee hyvää mun ajoasennolle kun tapit siirtyi taaksepäin ja aavistuksen ylemmäs.
Sporttinen asento ja väkisinkin paino siirtyy eteenpäin, voipa olla hjuva hankinta tuonkin puolesta.
Otsikko: Jalkatapit
Kirjoitti: jarska - 17.05.12 - klo:14:37
Mites muuten tälläiselle 187cm pitkälle kannattaisi nuo jalkatapit säätää, taisi olla turha investointi kun vakiotapeilla taiteilu onnistui mielestäni helpommin?

Mulla taas helpotti/avitti ajoasentoa oikeeseen suuntaan kun laitteli siirrettävät tapit.
Polvikulmaa helpotti myös ja niistä on jotenkin luonteva ponnistaa kroppaa eteenpäin.
Otsikko: Vs: Jalkatapit
Kirjoitti: slowrider - 17.05.12 - klo:20:14

Normitapit on hyvin helppo muuttaa sellaisiksi.

Kertoisitko miten tämä olisi paras toteuttaa? tuollainen budjettiratkaisu kiinnostaisi  peukku_1

edit: otin sit lopulta vakioista sen sokkatapin pois ja pistin tilalle 45mm M8 pultin ja nylon mutterin ja väänsin kunnolla kiinni. Kiinni on ja jos kosketus tulee niin luultavasti sitten antaa periksi ja tappi taittuu, mutta se vain hyvä asia :D
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: BOLA RACE - 24.06.12 - klo:10:28
Näistä olen moodannut jäykät tapit moneen malliin.
näppärä kaveri tarvittaessa sovittaa näitä vaikka mihin.

(http://i7.aijaa.com/b/00036/9262872.jpg)

ESIM R6:

(http://i6.aijaa.com/b/00267/9629105.jpg)

(http://i2.aijaa.com/b/00147/9629106.jpg)

(http://i5.aijaa.com/b/00083/9629107.jpg)
Otsikko: Vs: jalkatapit
Kirjoitti: app - 24.06.12 - klo:14:20
Jäykkä tappi suojaa hyvin mopoa lipatessa. Minulla kului tapista pätkä pois, mutta katteen ym lähes ehjät. kaatumatappi ei edes koskettanut maata, vaan kliponin pään, tapin ja koneen poskisuojan varassa liukui.
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020