MP-Rata

RADAT => Ahvenisto => Aiheen aloitti: app - 28.05.13 - klo:09:53

Otsikko: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: app - 28.05.13 - klo:09:53
Eilen pari tuntia ahvenistolla ja alkoi löytymään jo hieman vauhtia. Varikon mäen kanssa tuli oikea ahaa-elämys ja suolenkkiä rupesin ajamaan pykälää pienemällä vaihteella. Aletaan lähestyä jo 1:34 alkuisia kierrosaikoja :) Viimekauden ennätyksestä lähtenyt jo lähes 1,5 sekuntia.

Pitää nostaa tämän kesän tavoitteita, kun sujuu näinkin hyvin jo alkukaudesta. Rima korkealle, eli pyritään 1:33 alkuisiin tälle vuodelle.


-tuomas-

Suolenkki menee kilosella kakkosella läpi sinne "paluusuoran" avaukseen Siitä neulansilmästä kun lähdet, kolmosta, ja kakkoselle taas kun alamäestä jarrutat Tarunmutkaan.
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: tuomas - 28.05.13 - klo:10:14
Eilen pari tuntia ahvenistolla ja alkoi löytymään jo hieman vauhtia. Varikon mäen kanssa tuli oikea ahaa-elämys ja suolenkkiä rupesin ajamaan pykälää pienemällä vaihteella. Aletaan lähestyä jo 1:34 alkuisia kierrosaikoja :) Viimekauden ennätyksestä lähtenyt jo lähes 1,5 sekuntia.

Pitää nostaa tämän kesän tavoitteita, kun sujuu näinkin hyvin jo alkukaudesta. Rima korkealle, eli pyritään 1:33 alkuisiin tälle vuodelle.


-tuomas-

Suolenkki menee kilosella kakkosella läpi sinne "paluusuoran" avaukseen Siitä neulansilmästä kun lähdet, kolmosta, ja kakkoselle taas kun alamäestä jarrutat Tarunmutkaan.

Näin juuri aloinkin sitä ajamaan. Hieman alussa tuli ylimääräistä ohjelmaa kun rupes keventää keulaa, mutta painonsiirrolla sekin pysyi siedettävänä.

Miten tuo neulansilmä ja tornin mutka oikein pitäisi ajaa. Tornin mutkaan ei uskalla tulla tuppi nurin, ja avauksessakin liu'utan varmaan liian pitkälle. Ilmeisesti heti apeksista pitäisi olla jo kurkut auki moposta?



-tuomas

Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: app - 28.05.13 - klo:13:25
Eilen pari tuntia ahvenistolla ja alkoi löytymään jo hieman vauhtia. Varikon mäen kanssa tuli oikea ahaa-elämys ja suolenkkiä rupesin ajamaan pykälää pienemällä vaihteella. Aletaan lähestyä jo 1:34 alkuisia kierrosaikoja :) Viimekauden ennätyksestä lähtenyt jo lähes 1,5 sekuntia.

Pitää nostaa tämän kesän tavoitteita, kun sujuu näinkin hyvin jo alkukaudesta. Rima korkealle, eli pyritään 1:33 alkuisiin tälle vuodelle.


-tuomas-

Suolenkki menee kilosella kakkosella läpi sinne "paluusuoran" avaukseen Siitä neulansilmästä kun lähdet, kolmosta, ja kakkoselle taas kun alamäestä jarrutat Tarunmutkaan.

Näin juuri aloinkin sitä ajamaan. Hieman alussa tuli ylimääräistä ohjelmaa kun rupes keventää keulaa, mutta painonsiirrolla sekin pysyi siedettävänä.

Miten tuo neulansilmä ja tornin mutka oikein pitäisi ajaa. Tornin mutkaan ei uskalla tulla tuppi nurin, ja avauksessakin liu'utan varmaan liian pitkälle. Ilmeisesti heti apeksista pitäisi olla jo kurkut auki moposta?



-tuomas

En ole päässyt kun 1.30.35, joten lue suodatuksella.

Neulansilmä terävänä, eli ei ulkolinjalta sisään, vaan keskeltä, tai lähempää sisäkanttaria. Kova jarru, kääntö, mopo pystyyn, ja kaasua auki.

Tornin mutkaan meidän vauhdeilla ei tarvitse jarrua, mutta aivan kevyesti käytän ennen kääntöä/käännössä. Kaasua pitää lisätä kieli keskellä suuta apeksin jälkeen, koska siinä maksimikallistus. Menee aika pitkään kilosella, ennen kun saa auki kokonaan.

Korjailkoon nopeemmat.

Edit: Viime kesänä oli tarkoitus ottaa tuosta vanhasta enkasta pois, ja "päivän kuntokin" olisi piisannut reilusti, uskon, mutta mopo käyttätytyi jotenkin oudosti, ja hyppäsi alta nurin niskoin renkgasvallia vasten suolenkillä. Itse pysyin radalla, koska en tee ajovirheitä  ???
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: tuomas - 29.05.13 - klo:09:50
En ole päässyt kun 1.30.35, joten lue suodatuksella.

Neulansilmä terävänä, eli ei ulkolinjalta sisään, vaan keskeltä, tai lähempää sisäkanttaria. Kova jarru, kääntö, mopo pystyyn, ja kaasua auki.

Tornin mutkaan meidän vauhdeilla ei tarvitse jarrua, mutta aivan kevyesti käytän ennen kääntöä/käännössä. Kaasua pitää lisätä kieli keskellä suuta apeksin jälkeen, koska siinä maksimikallistus. Menee aika pitkään kilosella, ennen kun saa auki kokonaan.

Korjailkoon nopeemmat.

Edit: Viime kesänä oli tarkoitus ottaa tuosta vanhasta enkasta pois, ja "päivän kuntokin" olisi piisannut reilusti, uskon, mutta mopo käyttätytyi jotenkin oudosti, ja hyppäsi alta nurin niskoin renkgasvallia vasten suolenkillä. Itse pysyin radalla, koska en tee ajovirheitä  ???


On tuo kuitenkin 5 sekuntia nopeammin kuin itsellä, joten suunta on ainakin oikea.

Pitää yrittää soveltaa näitä oppeja ensikerralla käytäntöön. Kiitoksia!

-tuomas-
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: R1Kaitsu - 30.05.13 - klo:13:14
Kirjoitellaan nyt yleisön pyynnöstä muutamia ajolinjavinkkejä.

Eilen ajettu R1:llä oma enkka 1.25,6. Varmasti olisi itselläkin parannettavaa, mutta näin olen tuohon aikaan päässyt:

Pääsuoran päässä 3->2 vaihto. Hevosenkenkä jouheasti ja ulos pitäisi päästä suurinpiirtein varikkoviivan päältä. Ei kierrellä ulkokanttarille. Varikon edessä vaihto 2->3.

Varikon mäkeen taitetaan katkoviivan päältä, tai sen oikealta puolelta. Pyritään ajamaan jouheasti samalla linjalla nyppylän päälle asti, jolloin ollaan nyppylän vasemmassa reunassa valmiina kääntymään oikealle. Ei jarrua/kevyt jarrutus. Taittoa pitää malttaa odottaa, jolloin päästään avaamaan tarua kohti.

Tarussa vaihto 3->2.  Myöhäinen taitto. Pitää malttaa odottaa, että pyörä kääntyy, jolloin päästään avaamaan hyvin suoralle. Koko suolenkki ajetaan 2-vaihteella.

Seuraavassa vasurissa, eli ns. Peten mutkassa pitää myös malttaa odottaa, avaus on tärkeä. Näissä vasureissa moni "varastaa" taitossa, avaus kärsii.

Seuraavassa kolmessa mutkassa olennaista on, että ulostulossa ei anna linjan valua ulos, panostaa ulostuloon, jolloin ollaan valmiiksi oikealla linjalla seuraavaan mutkaan.
Suoranpätkille saa reilusti lisää vauhtia, kun pyrkii tekemään niistä mahdollisimman pitkiä. Ekassa vasurissa mennään sisään radan vasemmasta reunasta jarrun kanssa ja tehdään terävä kääntö. Sillan jälkeisessä vasurissa on uria, jos joutuu liian ulos. Kaikkiin mutkiin jarrulla sisään. Sillan alle menevään vähän kevyemmällä jarrulla. Kannattaa uhrata vähän mutkavauhtia avauksen kustannuksella, kunhan saa nokan oikeaan suuntaan.

Neulansilmän kiihdytys kohti maaliviivaa on koko radan vaarallisin paikka, pitäkää huolta, että rengas on kunnossa. Tässä vaihto 2->3. Tornin mutkaan ulkoa sisään, taitto vähän myöhemmin. Tässä moni varastaa ja meinaa tulla ulkokanttari silmille.

Mitä olen tuolla .Org!:in keskiryhmässä ajellut, niin suurin ongelma kuskeilla on kanttarien kiertely. Ei niitä ulkokanttareita ole pakko käyttää. Pitää antaa mielen odottaa, että pyörä kääntyy, eikä hosua kaasulle.

Näillä linjoilla olen pyrkinyt aina ajamaan, ja sain kilvellisellä R6:lla ajaksi 1.28,1 ja nyt R1 kilpurilla 1.25,6. Vauhdin kovetessa on tullut myös "turvallisuuden" tuntua, pyörä elää varsin vähän, eikä mitään lipsumisia tai high siderin alkuja ole ilmennyt.

Välttäkää piiskakaasua!

Tulkaa rohkeasti varikolla nykimään hihasta.

R1Kaitsu #81






 

Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: tuomas - 31.05.13 - klo:10:15
Seikkaperäisesti kirjoitettu. Vielä kun pystyisi muistamaan nämä ohjeet samalla kun tuota rataa kiertää. Pitäisi varmaan pleksin taakse liimata nuottilappu.

Kiitokset!

-tuomas-
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: R1Kaitsu - 31.05.13 - klo:11:09
Seikkaperäisesti kirjoitettu. Vielä kun pystyisi muistamaan nämä ohjeet samalla kun tuota rataa kiertää. Pitäisi varmaan pleksin taakse liimata nuottilappu.

Kiitokset!

-tuomas-

Muistaa vain lopettaa sen ulkokanttareiden kiertelyn hitaissa mutkissa ja taittaa vähän myöhemmin. Niillä pääsee jo hyvään alkuun.
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: R1Kaitsu - 05.09.13 - klo:09:28
Exporttasin tuon ennätyskierroksen (1.24,5), josko siitä olisi jollekin hyötyä.
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: PP007 - 03.10.13 - klo:21:43
 mod_smilie_+1. Huomenna testaamaan noita linjoja, tuosta ekspro-jutusta en ymmärtänyt pöläystäkään..
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: PP007 - 05.10.13 - klo:12:39
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: jarska - 05.10.13 - klo:16:56
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Oho, siellä oli sitten liukasta. innocent_1
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: PP007 - 05.10.13 - klo:19:43
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Oho, siellä oli sitten liukasta. innocent_1
No oli, hepanpopo kuiviukin vähän iltapäiväksi...
"Neulansilmän kiihdytys kohti maaliviivaa on koko radan vaarallisin paikka"   oops_2 ja auts...
 
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: T1mppa - 07.10.13 - klo:15:48
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Aika kovasti naarmuuntui. Parkkeerasitko sen johonkin peltivalliin?

edit. (toinen tapaus tältä kesältä) Tuo alkoi huonosta tuurista. Onneksi lopussa oli hyvää tuuria, että kuski selvisi vain lääkäripiipahduksella.
Kuski tömähti peltivalliin ja pyörä tuli perässä päälle.

Ahvenisto on kuin Man-saari. Mulla ei uskallus riitä sinne.
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: Nitrous - 07.10.13 - klo:16:06
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Aika kovasti naarmuuntui. Parkkeerasitko sen johonkin peltivalliin?

edit. (toinen tapaus tältä kesältä) Tuo alkoi huonosta tuurista. Onneksi lopussa oli hyvää tuuria, että kuski selvisi vain lääkäripiipahduksella.
Kuski tömähti peltivalliin ja pyörä tuli perässä päälle.

Ahvenisto on kuin Man-saari. Mulla ei uskallus riitä sinne.

Tuo alkoi kuskin/mekaanikon huolimattomuudesta, ei huonosta tuurista.
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: T1mppa - 07.10.13 - klo:16:15
Tuo alkoi kuskin/mekaanikon huolimattomuudesta, ei huonosta tuurista.

Siihen viittasin.
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: PP007 - 07.10.13 - klo:18:08
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Aika kovasti naarmuuntui. Parkkeerasitko sen johonkin peltivalliin?

edit. (toinen tapaus tältä kesältä) Tuo alkoi huonosta tuurista. Onneksi lopussa oli hyvää tuuria, että kuski selvisi vain lääkäripiipahduksella.
Kuski tömähti peltivalliin ja pyörä tuli perässä päälle.

Ahvenisto on kuin Man-saari. Mulla ei uskallus riitä sinne.

Hmm.....ei onnistunut taskuparkkeeraus tuosta vauhdista....molemmat peltivallia päin, mopo kimposi vielä sisäkurvin puolelle.
Tänään sain jo hiukan poisteltua rikkinäisiä osia..
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: T1mppa - 08.10.13 - klo:09:03
Hmm.....ei onnistunut taskuparkkeeraus tuosta vauhdista....molemmat peltivallia päin, mopo kimposi vielä sisäkurvin puolelle.
Tänään sain jo hiukan poisteltua rikkinäisiä osia..

Hieman aikaa, vaivaa ja euroja tuon korjaus vaatii. Mutta eiköhän siitä hyvä vielä tule.
Onnea syys- ja talvi-iltoihin  peukku_1

PS. Hieno bomber-takalokari :)
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: marko_ - 08.10.13 - klo:09:52
Hmm.....ei onnistunut taskuparkkeeraus tuosta vauhdista....molemmat peltivallia päin, mopo kimposi vielä sisäkurvin puolelle.
Tänään sain jo hiukan poisteltua rikkinäisiä osia..

Nyt vasta luin tapahtuneesta. Hyvä että mies on kunnossa.
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: PP007 - 08.10.13 - klo:22:32
Hmm.....ei onnistunut taskuparkkeeraus tuosta vauhdista....molemmat peltivallia päin, mopo kimposi vielä sisäkurvin puolelle.
Tänään sain jo hiukan poisteltua rikkinäisiä osia..

Hieman aikaa, vaivaa ja euroja tuon korjaus vaatii. Mutta eiköhän siitä hyvä vielä tule.
Onnea syys- ja talvi-iltoihin  peukku_1

PS. Hieno bomber-takalokari :)
Etuputket suorat  peukku_1 .Scotts (eur Öhlins) ja Brembo ottivat kipeää, mutta eiköhän niihin osia saa.
Varmastikin tulee samanlainen katesarja kuin Marko_:lle..Joku purnukka pitäis vielä tankiksi keksiä..
Sopiikohan B-lokari viel tyyliin confused_thinking
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: marko_ - 09.10.13 - klo:06:36
Hmm.....ei onnistunut taskuparkkeeraus tuosta vauhdista....molemmat peltivallia päin, mopo kimposi vielä sisäkurvin puolelle.
Tänään sain jo hiukan poisteltua rikkinäisiä osia..

Hieman aikaa, vaivaa ja euroja tuon korjaus vaatii. Mutta eiköhän siitä hyvä vielä tule.
Onnea syys- ja talvi-iltoihin  peukku_1

PS. Hieno bomber-takalokari :)
Etuputket suorat  peukku_1 .Scotts (eur Öhlins) ja Brembo ottivat kipeää, mutta eiköhän niihin osia saa.
Varmastikin tulee samanlainen katesarja kuin Marko_:lle..Joku purnukka pitäis vielä tankiksi keksiä..
Sopiikohan B-lokari viel tyyliin confused_thinking

Menikö siitä tankki paskaks?

Munki pitäis löytää toinen tankki jostain..
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: T1mppa - 09.10.13 - klo:08:27
Varmastikin tulee samanlainen katesarja kuin Marko_:lle..Joku purnukka pitäis vielä tankiksi keksiä..

Mulla on samanlainen katesarja varalla. Hieman kontatussa kunnossa tosin.
Ajattelin sen talven aikana parsia kasaan ja keksiä uutta väriä päälle.

Vaikuttaa hyvälaatuiselta setiltä! Suurena plussana kevlarvahvistukset kiinnitysreikien kohdilla.
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: PP007 - 09.10.13 - klo:09:38
Hmm.....ei onnistunut taskuparkkeeraus tuosta vauhdista....molemmat peltivallia päin, mopo kimposi vielä sisäkurvin puolelle.
Tänään sain jo hiukan poisteltua rikkinäisiä osia..

Hieman aikaa, vaivaa ja euroja tuon korjaus vaatii. Mutta eiköhän siitä hyvä vielä tule.
Onnea syys- ja talvi-iltoihin  peukku_1

PS. Hieno bomber-takalokari :)
Etuputket suorat  peukku_1 .Scotts (eur Öhlins) ja Brembo ottivat kipeää, mutta eiköhän niihin osia saa.
Varmastikin tulee samanlainen katesarja kuin Marko_:lle..Joku purnukka pitäis vielä tankiksi keksiä..
Sopiikohan B-lokari viel tyyliin confused_thinking

Menikö siitä tankki paskaks?

Munki pitäis löytää toinen tankki jostain..

Meni...
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 22.07.14 - klo:22:12
Olipas per*****n hauskaa ajella apparaa, vaikka ajelikin 100% marginaalilla. Varsinkin hevosenkengän jarru, varikkonousun jarru, mäen jälkeinen kaarre, tarun mutkan jarru ja alikulun jälkeinen jarru oli herkkupaikkoja. Varsinkin jos sattu osumaan jarrulla apeksiin. Oli kyl kiva vetää tommosta mikkihiirirataa vaihteluna normi ratoihin verrattuna missä ehtii olla torvi auki 30-60 sekkaa kierroksessa tjsp. Toi apparan jatkuva tekeminen/ hätänen rytmi oli oikein nautittavaa.
:-*
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: murmela - 23.07.14 - klo:12:40
Tommoselta näyttää kaasu ja jarru. Ei voi muuta kommentoida ku: facepalm
Otsikko: Vs: Ahveniston ajolinjat
Kirjoitti: Juha_K - 06.08.15 - klo:22:14
Olisi pitänyt lukea tää ketju ennen Ahveniston melupäivää. Taitaa olla kolme vuotta viime käynnistä ja tavoite oli päästä alle 1:30. Varikon mäki meni ainakin ihan käteen verrattuna R1Kaitsun ohjeisiin, onneksi tuli juteltua varikolla ajolinjoista jonkun herran kanssa ja hän neuvoi hevosenkengän linjan ja se auttoi saamaan lisää vauhtia siihen kohtaan kahdelle vikalle setille.

Oli vähän ruuhkaa kun käytännössä jokaisella kierroksella oli yksi tai useampi ohitettava. Parhaaksi jäi 1:30.02, optimi oli 1:28.35 :/ Niin ja sitten vielä talloin takalämppärin pistokkeen ekan setin jälkeen. Huomasin asian vasta vikalle setille lähtiessä. Ei mikään ihme, että takanen tuntui ihmeelliseltä ekoilla kierroksilla. :D
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020