MP-Rata

RATAKALUSTO => Renkaat & Vanteet => Aiheen aloitti: Cat - 20.08.13 - klo:23:12

Otsikko: Vanne kiero
Kirjoitti: Cat - 20.08.13 - klo:23:12
Toinen takavanne on kiero, koska mopo käyttäytyy erilailla sillä. Sen saa tasapainoon, ja kun pistää pukkiin pyörimään, niin silmin ei nää kieroutta.

kävin auton vanteita korjaavalla pajalla, ja sanoi ettei prätkien vanteita pysty korjaamaan vähäisen magneusimin takia.

Tietääkö joku jonkun pajan joka noita korjaa, tai edes mittaa onko pahasti kierossa? Lappeenrannassa on L-weld, pistin mailia, muttei ole vastannut. Jos pk seudulla tai pirkanmaalta löytys ni hyvä olis. Mutta kerro toki, jos tiedät pajan, olkoot vaikka utsjoella.


Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: jiknnn - 20.08.13 - klo:23:32
Kai sen kierouden saat siinä pukilla mitattua kun laitat jonkun härvelin joka ei heilu siihen vanteeseen melkein kiinni ja pyörität vannetta. ja mittaile just se kohta mihin rengas asettuu.
Joskus on säädelty noita komisk metallilla, eli jos kemiallisella metallilla tai epoksilla voi vähän täyttää niin ei välttämättä tarvi alkaa hitsailla.
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: Janza - 20.08.13 - klo:23:41
Heittokello ei muutamaa kymppiä enempää maksa ja on turhankin tarkka.. :)
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: marko_ - 20.08.13 - klo:23:42
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:23:12
Toinen takavanne on kiero, koska mopo käyttäytyy erilailla sillä. Sen saa tasapainoon, ja kun pistää pukkiin pyörimään, niin silmin ei nää kieroutta.

kävin auton vanteita korjaavalla pajalla, ja sanoi ettei prätkien vanteita pysty korjaamaan vähäisen magneusimin takia.

Tietääkö joku jonkun pajan joka noita korjaa, tai edes mittaa onko pahasti kierossa? Lappeenrannassa on L-weld, pistin mailia, muttei ole vastannut. Jos pk seudulla tai pirkanmaalta löytys ni hyvä olis. Mutta kerro toki, jos tiedät pajan, olkoot vaikka utsjoella.

Kyllä sen näkee silmällä jos vanne on niin kiero että se haittaa
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: Mikko K. - 20.08.13 - klo:23:50
Lainaus käyttäjältä: Janza - 20.08.13 - klo:23:41
Heittokello ei muutamaa kymppiä enempää maksa ja on turhankin tarkka.. :)

-Heittokello kiinni tavalla tai toisella takahaarukkaan. Jos se on jossain muualla kiinni, heiluu pyörä pukeilla vannetta varosvastikin pyörittäessä helposti millin suuntaansa.

-Halvempi tapa on etsiä lähin kahta vanteesta haarukkaan, teippaat haarukkaan ja vanteeseen kiinni jotain ja sit vertaat kauimmaiseen kohtaan jollain välysmitalla.

-Suzuki antoi toleranssiksi molemmille aksiaaliselle ja radiaaliselle heitolle +-1mm (eli 2mm minimin ja maksimin erotus). Kuullostaa tarkalta. Eipä se ratakaan kahden metrin matkalla millin sisään suora ole.

-Tarkista ensin pyörän laakereiden kunto. Jos on väljää, niin varmasti käyttäytyy erilailla.

Jos oot perjantaina motoparkissa, niin voin mitatata.
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: Taffu - 20.08.13 - klo:23:51
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:23:12
Toinen takavanne on kiero, koska mopo käyttäytyy erilailla sillä. Sen saa tasapainoon, ja kun pistää pukkiin pyörimään, niin silmin ei nää kieroutta.

kävin auton vanteita korjaavalla pajalla, ja sanoi ettei prätkien vanteita pysty korjaamaan vähäisen magneusimin takia.

Tietääkö joku jonkun pajan joka noita korjaa, tai edes mittaa onko pahasti kierossa? Lappeenrannassa on L-weld, pistin mailia, muttei ole vastannut. Jos pk seudulla tai pirkanmaalta löytys ni hyvä olis. Mutta kerro toki, jos tiedät pajan, olkoot vaikka utsjoella.

Toleranssit noissa tosiaan luokkaa 1-2mm joka suuntaan, joten pitäis merkittävä nähdä paljain silminkin.
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: Cat - 20.08.13 - klo:23:55
En oo motoparkissa

terveisin persaukinen, kohta entinen ratailija.

hyviä vinkkejä. täytyypä pistää uudetaan pyörimään ja kattoo vähän vähemmän vittuuntuneemmalla ilmeellä sitä malmipalloa.

Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: slowrider - 21.08.13 - klo:00:10
Tai jos oot orgin botnialle tulossa niin voin kans ottaa heittokellon mukaan. Irtovanteella vaikka tasapainotuspukissakin luulisi saavan mitattua ihan hyvin. Mutta tosiaan laakerit eka hyvä katsoa
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: paaton - 21.08.13 - klo:05:38
l-weld kyllä oikaisi minun vanteeni passeliin hintaan, se oli painunut puolien välistä kasaan muistaakseni pari milliä. Ollut sen jälkeen monta vuotta ajossa ilman ongelmia.
Mutta tosiaan, heittokellollahan tuon näkee.
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: Raaseri - 21.08.13 - klo:06:31
Amrif niminen firma Järvenpäässä (kyllä, palindromi) valssaa niin auton kuin moponkin vanteet suoriksi. Kokemusta on molempien siellä käyttämissestä.
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: marko_ - 21.08.13 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: Cat - 20.08.13 - klo:23:55
En oo motoparkissa

terveisin persaukinen, kohta entinen ratailija.

hyviä vinkkejä. täytyypä pistää uudetaan pyörimään ja kattoo vähän vähemmän vittuuntuneemmalla ilmeellä sitä malmipalloa.

Rengas pois vanteelta ja sitten tapapainotuspukkiin pyörimään.
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: Heino - 21.08.13 - klo:10:40
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.08.13 - klo:23:50
-Tarkista ensin pyörän laakereiden kunto. Jos on väljää, niin varmasti käyttäytyy erilailla.

Tämä! Tässä on jonkinlainen ohje sen tekemiseen itse:

http://www.motorcyclenews.com/MCN/Products/productsresults/Parts-accessories/2006/november/Feb16-05-wheel-bearings/ (http://www.motorcyclenews.com/MCN/Products/productsresults/Parts-accessories/2006/november/Feb16-05-wheel-bearings/)
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: T1mppa - 21.08.13 - klo:12:09
Tämmöisen laakerinasennustyökalun tein. Toimi hyvin.
Suurin prikka on himpun pienempi, mitä laakerin ulkokehän ulkoreuna. Kuitenkin ottaa suurimmaksi osaksi ulkokehään kiinni, eli paine jakaantuu tasaisesti.

Lämpöä asennettavaan kohtaan ja jos mahdollista niin laakeri pakkaseen ennen asennusta. Jos laakeri ei asennettaessa holahda kerralla pohjaan, niin tuolla avittaa hieman perään.
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: Nitrous - 21.08.13 - klo:13:45
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 21.08.13 - klo:12:09
Tämmöisen laakerinasennustyökalun tein. Toimi hyvin.
Suurin prikka on himpun pienempi, mitä laakerin ulkokehän ulkoreuna. Kuitenkin ottaa suurimmaksi osaksi ulkokehään kiinni, eli paine jakaantuu tasaisesti.

Lämpöä asennettavaan kohtaan ja jos mahdollista niin laakeri pakkaseen ennen asennusta. Jos laakeri ei asennettaessa holahda kerralla pohjaan, niin tuolla avittaa hieman perään.

Näppärän näköinen. Ite olen yleensä naputellut laakerin paikoilleen käyttämällä apuna isoa hylsyä, joka vastaa kivasti laakerin ulkoreunaan.
Otsikko: Vs: Vanne kiero
Kirjoitti: MarkoL - 21.08.13 - klo:15:14
Mulla on toisessa takavanteessa tasanen kohta,joka mittakellolla mitattuna on 1mm syvyinen.
(Vasen puoli 0,8mm ja oikea 1mm)
Se näyttää pyöriteltäessä esim pukissa ihan hirveeltä mut ajossa en sitä huomaa.
Ja toleranssi kirjan mukaan on +-1mm sekä pysty- että sivusuunnassa.
Eli jos tasapaino pukissa ei näe vanteen vipottavan sivuttain tai pystysuunnassa, tuskin sillon itse vanteessa vikaa onkaan.
Laakerit on toinen juttu...