MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: Cat - 04.01.14 - klo:20:32

Otsikko: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Cat - 04.01.14 - klo:20:32
Kampuran liukulaakeri, lähes kaikissa tollasta jälkeä _takapuolella_ . Itse liukupinta näyttää hyvältä, mutta mikä on saanut tuon takapuolen tuollaiseksi?

Ajettu 7500km.

standardi välys 0.010 ∼ 0.037 mm ja service limit 0.07

Plastigaugella mitattu välys 0.05 jokaisesta..

Huono voitelu, tehtaalta lähtien jo tuollaiset...?

Kyseessä -05 zx-6rr
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: marko_ - 04.01.14 - klo:22:27
Normaalilta näyttää, jotenki se takapuoli vaan hieroutuu noin.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: tamik87 - 05.01.14 - klo:11:59
Kyseesä on luultavasti perus "bed in" vaiheen aiheuttamat jäljet. Vastinpintojen keskinäiset epätasaisuudet ovat hieroutuneet pois ja ko. Kohdassa voitelukin on haaste. Näin veikkaisin vaikka laakerit eivät varsinaisesti ole parasta osaamistani.

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: marko_ - 05.01.14 - klo:12:07
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.01.14 - klo:11:59
...Kohdassa voitelukin on haaste...

Tuonne ei sitten asennusvaiheessakaan saa laittaa mitään rasvaa, väli pitää jättää puhtaaksi öljystä, rasvasta, liasta yms.

Välykset on niin tarkat noissa laakereissa että ne on suunniteltu niin että öljy kalvo tulee sinne liuskan toiselle puolelle ja jos öljyä on molemmilla puolilla liuskaa niin kaikki ei toimi silloin suunnitellusti.  peukku_1
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: tamik87 - 05.01.14 - klo:12:17
Juujuu, no sittenhän se on selvä homma että sinne tulee tommoset jäljet :)

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: kp - 05.01.14 - klo:17:00
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 05.01.14 - klo:12:07
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.01.14 - klo:11:59
...Kohdassa voitelukin on haaste...

Tuonne ei sitten asennusvaiheessakaan saa laittaa mitään rasvaa, väli pitää jättää puhtaaksi öljystä, rasvasta, liasta yms.

Välykset on niin tarkat noissa laakereissa että ne on suunniteltu niin että öljy kalvo tulee sinne liuskan toiselle puolelle ja jos öljyä on molemmilla puolilla liuskaa niin kaikki ei toimi silloin suunnitellusti.  peukku_1
Likaa ei saa olla liuskan alla, mutta se et jos siellä on öljyä niin väittäisin ettei haittaa mitään.  Joskus vuosia sitten töissä kasattiin moottoreita ja kiertokangen liuskat oli "vähän" löysiä kiertokankeen.  Laitettiin kiertokankeen liuskojen alle vähän öljyä joka "liimasi" liuskan eikä asentaessa pudonnut. Mitään epidemiaa ei silloin ainakaan moottoreissa ilmennyt.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: parjan_fin - 05.01.14 - klo:19:15
Meinasitko laittaa nuo vielä takaisin paikoilleen vai vaihtaa uudet?

Ja sellainen huomio, että tuo liukulaakerihan ei sitten pyöri mihinkään, vaan on lohkossa paikallaan koko ajan.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Cat - 05.01.14 - klo:20:18
Uudet laitan.
Ja se just mietityttää et mikä tolöasta jälkeä saanu aikaa ku ei liiku mihinkään
Sent from my GT-I8190N using Tapatalk
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Cat - 05.01.14 - klo:20:21
[font='Segoe UI', 'Helvetica Neue', 'Liberation Sans', 'Nimbus Sans L', Arial, sans-serif]v***u näitä älypuhelimia..[/font]
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: wehna - 06.01.14 - klo:10:58
Lainaus käyttäjältä: Cat - 04.01.14 - klo:20:32
Kampuran liukulaakeri, lähes kaikissa tollasta jälkeä _takapuolella_ . Itse liukupinta näyttää hyvältä, mutta mikä on saanut tuon takapuolen tuollaiseksi?

Ajettu 7500km.

standardi välys 0.010 ∼ 0.037 mm ja service limit 0.07

Plastigaugella mitattu välys 0.05 jokaisesta..

Huono voitelu, tehtaalta lähtien jo tuollaiset...?

Kyseessä -05 zx-6rr

Hmmmm... täältä tosi vaikeaa sanoa, mutta jostain syystä laakerit on päässeet pieneen liikkeeseen. Pesä voi olla soikea tai välissä ollut jotain roskia tai jostain syystä laakeri ei ole lukittunut kunnolla paikalleen.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: parjan_fin - 07.01.14 - klo:08:01
Lainaus käyttäjältä: Cat - 05.01.14 - klo:20:18
Uudet laitan.
Ja se just mietityttää et mikä tolöasta jälkeä saanu aikaa ku ei liiku mihinkään
Sent from my GT-I8190N using Tapatalk

Ok, samoin tekisin itse.

Katsoitko sattumalta, että onko männänlaki, ne tasaset alueet, mahdollisesti kiillottunut ja samoin onko kannessa vastaavat kohdat kiilloittuneet?
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Cat - 07.01.14 - klo:16:08
Pistän huomenna kuvan kannesta, ja männistä.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: marko_ - 07.01.14 - klo:17:25
Tässä kans pari veivin liuskaa mitkä irrotin tänään, oikeanpuoleinen on ylempi liuska ja se on hieroutunu enemmän. popcorn_gif
(http://i295.photobucket.com/albums/mm142/tiimarko/Suzuki%20Gsx-R600%20K6%202006%20Engine%20Repair/IMG_20140107_131306_zpsf77d15b0.jpg)
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: parjan_fin - 08.01.14 - klo:07:59
Osa noista jäljistähän voi tulla jo asennuksen yhteydessä, kun ne on oikeasti aika napakat laittaa paikoilleen. Jos se laakeri on yhtään väljä ja sinne on päässyt paskasta öljyä tai siellä on ollut jotain likaa välissä ennen uuden paikalleen asennusta, niin se todennäköisesti aiheuttaa taasen tuon värjääntymisen. 

Enemmän mua huolettaisi minkä näköinen se laakeri on sieltä liukupinnaltaan.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: marko_ - 08.01.14 - klo:08:59
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 08.01.14 - klo:07:59
Enemmän mua huolettaisi minkä näköinen se laakeri on sieltä liukupinnaltaan.

Samat sanat ja sillä puolella ei mitään vikaa olekkaan.  peukku_1
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Cat - 08.01.14 - klo:21:00
Tuollasta jälkeä

Vähän varjo hämää tuossa mäntä kuvas..
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: parjan_fin - 09.01.14 - klo:10:53
Hankala sanoa ihan noiden kuvien perusteella.

Oletko mitannut välystä mitenkään? Siis männän ja kannen välistä?

Ainakin aika puhtailta nuo kohdat näyttää, eli olettaisin, että on aika liki, mutta tuskin vielä napsinut kiinni...
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Nitrous - 09.01.14 - klo:12:55
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.01.14 - klo:10:53
Hankala sanoa ihan noiden kuvien perusteella.

Oletko mitannut välystä mitenkään? Siis männän ja kannen välistä?

Ainakin aika puhtailta nuo kohdat näyttää, eli olettaisin, että on aika liki, mutta tuskin vielä napsinut kiinni...
Nyt en kyllä saa sun ajatuksesta kiinni, että miksi se mäntä tuonne kanteen napsisi?
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: parjan_fin - 09.01.14 - klo:13:35
No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille. 

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Nitrous - 09.01.14 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.01.14 - klo:13:35
No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille.

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
Ok, oletin koko ajan, että Catin kawassa oli täysin vakiokone (myös pahvi), joten sillä ihmettelin. Liian matalilla tiivisteilla tosiaan voi saada hauskaa iltapuhdetta itselleen aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: murmela - 09.01.14 - klo:16:10
Toi kyseinen; -05 ZX-6RR kone ollee aika korkeapuristeinen?
13.9:1

Muuta infoo:

In
59 BTDC
81 ABDC
320 lift 8.7 mm
service manual Ex
57 BBDC
27 ATDC
264
kit manual Ex
61 BBDC
31 ATDC
272 lift 7.0 mm

cam timing
in 105 ATDC race use 103-107
ex 105 BTDC race use 103-107

valve clearance
in 0.18 mm (0.11-18)
ex 0.28 mm (0.25-31)

valve to piston @ 12 ATDC/BTDC
In 0.7 mm
Ex 1.4 mm

squish 0.65-80 mm "sweet spot" 0.65-67 mm
front and rear 0.65-80 mm
left and right 0.67-85 mm

head gasket
0.45
0.60
0.65 orginal
0.70

base gasket
0.15
0.20
0.25 orginal
0.30
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Nitrous - 09.01.14 - klo:16:30
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:16:10
Toi kyseinen; -05 ZX-6RR kone ollee aika korkeapuristeinen?
13.9:1

Muuta infoo:

In
59 BTDC
81 ABDC
320 lift 8.7 mm
service manual Ex
57 BBDC
27 ATDC
264
kit manual Ex
61 BBDC
31 ATDC
272 lift 7.0 mm

cam timing
in 105 ATDC race use 103-107
ex 105 BTDC race use 103-107

valve clearance
in 0.18 mm (0.11-18)
ex 0.28 mm (0.25-31)

valve to piston @ 12 ATDC/BTDC
In 0.7 mm
Ex 1.4 mm

squish 0.65-80 mm "sweet spot" 0.65-67 mm
front and rear 0.65-80 mm
left and right 0.67-85 mm

head gasket
0.45
0.60
0.65 orginal
0.70

base gasket
0.15
0.20
0.25 orginal
0.30
Geometrinen puristus on kyllä ton ikäseks suhteellisen korkee ja tehollisenkin noilla tiedoilla jo laskeskelee. Tosin eipä sillä tämän männän osumisen ihmettelyssä saada juuri lisätietoa. En kyllä välyksiä mittaamatta heittäs ohuinta kansipahvia ja alatiivistettä yhtä aikaa paikoilleen tohon koneeseen.
Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: Cat - 09.01.14 - klo:20:30
Vakio pahvi on

Sent from my GT-I8190N using Tapatalk

Otsikko: Vs: Kampiakselin liukulaakeri
Kirjoitti: parjan_fin - 09.01.14 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.01.14 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.01.14 - klo:13:35
No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille.

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
Ok, oletin koko ajan, että Catin kawassa oli täysin vakiokone (myös pahvi), joten sillä ihmettelin. Liian matalilla tiivisteilla tosiaan voi saada hauskaa iltapuhdetta itselleen aikaiseksi.
Ja mä taas en tiennyt mitä pahveja siellä on, niin heitin vaan kysymyksiä sekä ajatuksia mitä itse olen muutaman kattilan kanssa ihmetellyt. :)

Ja kun nuo samat kohdat näytti niin puhtailta, niin oletuksenani oli, että on aika liki ainakin huidellut.