MP-Rata

RATAKALUSTO => Modit => Aiheen aloitti: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09

Otsikko: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.

Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.

Ja kohdehan olisi tuo 2007 mallin 1000RR honda.

-tuomas-
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Nitrous - 09.01.14 - klo:13:50
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.

Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.

Ja kohdehan olisi tuo 2007 mallin 1000RR honda.

-tuomas-

Kyllähän tuota aika monella on ollut käytössä. Heikkona kohtana tuossa kokonaisuudessa on kai ollut tuo shifterin anturi, joka rikkoutuessaan aiheuttaa erinäistä käynti- ja vaihtamisongelmaa. Itse luistonesto toimii kai suhteellisen hyvin. Ainakin tiukemmilla asennoilla se on jo lähes kaatumisenesto, koska ei anna kumin luistaa läheskään tarpeeksi ennen kuin alkaa rajoittamaan. Nimimerkki Streethawk ajeli tuollaisen kanssa 2011 YCC:n kakkoseksi Firebladella. Tietänee aika hyvin miten tuo Bazzaz ko. mopoon istui.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Vuorela - 09.01.14 - klo:14:30
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.

Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.

Ja kohdehan olisi tuo 2007 mallin 1000RR honda.

-tuomas-
"Luistonesto" tai paremminkin kiihtyvyyden rajoitin, jolla hyvin säädettynä saadaan luistonestomaisia ominaisuuksia aikaan.

Jonkun verran toiminta ongelmia noiden kanssa nähnyt, mutta toimiessaan yleisesti ihan tykätty purkki.

SM kuskeista osa ajoi tuon kanssa hyvinkin kilpailukykyistä vauhtia ainakin vuosi pari sitten. Tosin vauhdin vastapainona taisi sitten tulla järkyttävä määrä säätämistä kartan toimivaksi saamiseksi.

Itsekin joskus moista harkitsin, mutta hylkäsin turhana omiin harrasteluköröttelyihin. Kaasukontrollin ja avaamisen kehittämiseen suosittelisin ennemin tiedonkeruuta.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Nitrous - 09.01.14 - klo:14:47
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.

Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.

Ja kohdehan olisi tuo 2007 mallin 1000RR honda.

-tuomas-
Kaasukontrollin ja avaamisen kehittämiseen suosittelisin ennemin tiedonkeruuta.
Ääni tälle.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: wbaum - 09.01.14 - klo:15:03
Mulla on tuo purkki kikserissä. Luistonestoa en ole pikasäätöä (säätönamiska kahvan vieressä) enempää itse säätänyt, mutta kyllä se ~täydellä avauksella ja säädöt kaakossa tuntui vähän haukkovan.

Se mitä tuossa oon ihmetellyt niin pätkiikö muilla usb-yhteys kun pyörä on käynnissä? On vähän hankalaa tehdä uutta karttaa lambdan kanssa kun yhteys pätkii. Pitää tutkia lisää vielä, tarkoitus työntää tuo usb-kaapeli uuden peräkatteen läpi niin että on aina käytettävissä.


Sifteristä oli hajonnut anturi ja tuossa juotin jo muutaman dollarin ebay-anturin kiinni, ja näyttäis kylmätyypeillä toimivan.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 09.01.14 - klo:15:21
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.
Oisko jotain linkkejä? Kiinnostais lueskella mitä muut on pohtineet.

Vastaa lainaamalla
Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.
Mulle kävi epätoivotusti luottaessani avauksessa luistokontrolliin. Koska en ottaut selvää miten se oli säädetty, vaan tyhmänä luotin siihen että kyllähän kisakuskien säätämä bemarin luistokontrolli toimii mun ajossa. Varsinkin kun mulla on noin muutenkin tosi hellä kaasukäsi.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 09.01.14 - klo:15:35
SM kuskeista osa ajoi tuon kanssa hyvinkin kilpailukykyistä vauhtia ainakin vuosi pari sitten. Tosin vauhdin vastapainona taisi sitten tulla järkyttävä määrä säätämistä kartan toimivaksi saamiseksi.
Oiskohan suurin ongelma siinä että bazzas ei tunnista kallistuskulmaa tai pyörän kiihtyvyyttä, ainoastaan koneen kierrosluvun kiihtyvyyden ja kaasun asennon. Ts systeemi saa liian vähän tietoa koska anturoi vain kahta aika tyhmää asiaa lopputuloksen kannalta.
Se mikä tuohon on johtanut, on se että bazzasista on haluttu helppo plug-and-play-tyyppinen ratkasu. Eli sama boxi sopii mihin tahansa ruiskukyykkään sopivilla liittimillä. Halpa valmistaa ja sitä kautta voidaan tehdä bisnestä.

Toki megalomaanisella hiromisella saadaan ton rpm ja tps tiedon avulla hierottua kontrolli sille tasolle että se oikeasti toimii yhdellä kuskilla, yhdellä ajotavalla, yhdellä renkaalla, yhdellä radalla, yhtenä päivänä. Heti kun joku em asioista muuttu; pitäisi bazzasta hieroa lisää jotta kontrolli säilyisi samanlaisena.

Sinänsä tuohon systeemiin olisi tuon valmistajan todella helppo tehdä johdon päähän erillinen boxi (jotta se olisi helppo sijoittaa sopivaan paikkaan) jossa on kolmiakselinen gyro ja kolmiakselinen kiihtyvyysanturi. Ko tiedot auttaisivat tommosen PnP-tyyppisen TC:n toimintaa huomattavasti, ja käytännössä eliminoisivat säädön tarpeen.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 09.01.14 - klo:15:39
Kaasukontrollin ja avaamisen kehittämiseen suosittelisin ennemin tiedonkeruuta.
Ääni tälle.
Tiedonkeruussa olis myös se hyvä puoli ett kuski huomais ett ei se aika ja kehittämisen tarve ole niissä avauksissa, vaan niissä jarruissa.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Vuorela - 09.01.14 - klo:15:42
SM kuskeista osa ajoi tuon kanssa hyvinkin kilpailukykyistä vauhtia ainakin vuosi pari sitten. Tosin vauhdin vastapainona taisi sitten tulla järkyttävä määrä säätämistä kartan toimivaksi saamiseksi.
Oiskohan suurin ongelma siinä että bazzas ei tunnista kallistuskulmaa tai pyörän kiihtyvyyttä, ainoastaan koneen kierrosluvun kiihtyvyyden ja kaasun asennon. Ts systeemi saa liian vähän tietoa koska anturoi vain kahta aika tyhmää asiaa lopputuloksen kannalta.
Se mikä tuohon on johtanut, on se että bazzasista on haluttu helppo plug-and-play-tyyppinen ratkasu. Eli sama boxi sopii mihin tahansa ruiskukyykkään sopivilla liittimillä. Halpa valmistaa ja sitä kautta voidaan tehdä bisnestä.

Toki megalomaanisella hiromisella saadaan ton rpm ja tps tiedon avulla hierottua kontrolli sille tasolle että se oikeasti toimii yhdellä kuskilla, yhdellä ajotavalla, yhdellä renkaalla, yhdellä radalla, yhtenä päivänä. Heti kun joku em asioista muuttu; pitäisi bazzasta hieroa lisää jotta kontrolli säilyisi samanlaisena.

Sinänsä tuohon systeemiin olisi tuon valmistajan todella helppo tehdä johdon päähän erillinen boxi (jotta se olisi helppo sijoittaa sopivaan paikkaan) jossa on kolmiakselinen gyro ja kolmiakselinen kiihtyvyysanturi. Ko tiedot auttaisivat tommosen PnP-tyyppisen TC:n toimintaa huomattavasti, ja käytännössä eliminoisivat säädön tarpeen.
Jep. Rata, keli ja rengas tuokin jo sen verran mukavasti muuttujia, että aina kun ajetaan, ajetaan testiä ja säädetään.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Nitrous - 09.01.14 - klo:15:43
Kaasukontrollin ja avaamisen kehittämiseen suosittelisin ennemin tiedonkeruuta.
Ääni tälle.
Tiedonkeruussa olis myös se hyvä puoli ett kuski huomais ett ei se aika ja kehittämisen tarve ole niissä avauksissa, vaan niissä jarruissa.
Avauksissa pääse lähelle maksimia (jopa yli) aika kädetönkin tapaus, mutta tuo jarruttaminen vaatii jo vähän taitoakin. Tosin datasta ois voinu helpommin huomata sen, että mopo luistaa liikaa avauksissa, perse kun ei tuota kertonu ennen melkosta pähkäilyä. Näillä näkymin ens kesäks tuokin ongelma tosin on omalta kohdalta korjattu karsimalla tehosta n. 40% pois.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: tuomas - 10.01.14 - klo:07:34
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.
Oisko jotain linkkejä? Kiinnostais lueskella mitä muut on pohtineet.

Tässä on pari

http://www.perthstreetbikes.com/forum/f16/bazzaz-tc-zfi-nightmare-128747/ (http://www.perthstreetbikes.com/forum/f16/bazzaz-tc-zfi-nightmare-128747/)

Tosin tuossa taitaa olla paska tuuri, kädetön omistaja ja kädetön asentaja keittäneet yhdessä tuumin hyvän sopan

http://www.fireblades.org/forums/aftermarket-perfomance-parts-reviews/90423-bazzaz-traction-control-shifter.html (http://www.fireblades.org/forums/aftermarket-perfomance-parts-reviews/90423-bazzaz-traction-control-shifter.html)

Tämä honda-mies tuntui tästä tykkäävän

http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=132602 (http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=132602)

jammu-setien foorumilla menee mielipiteet vähän ristiin.

http://cbrforum.com/forum/general-tech-9/trouble-bazzaz-tc-install-138349/ (http://cbrforum.com/forum/general-tech-9/trouble-bazzaz-tc-install-138349/)

Jotain häikkää itse purkissa

Itse ajattelin tuosta luistonestosta, että sitä voisi käyttää tiettyyn pisteeseen asti turvaverkkona. Jos uskaltaisi availla hieman ronskimmin, niin olisi joku järjestelmä mikä puuttuisi peliin ennenkuin kaseikko ja honda kohtaavat.

-tuomas-
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Nitrous - 10.01.14 - klo:08:05
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.
Oisko jotain linkkejä? Kiinnostais lueskella mitä muut on pohtineet.

Itse ajattelin tuosta luistonestosta, että sitä voisi käyttää tiettyyn pisteeseen asti turvaverkkona. Jos uskaltaisi availla hieman ronskimmin, niin olisi joku järjestelmä mikä puuttuisi peliin ennenkuin kaseikko ja honda kohtaavat.

-tuomas-
Oli mopossa luistonestoa tahi ei, pitää avaaminen opetella täysin samalla tavalla. Käytännössä tuo on pirun yksinkertaista:
1) Odota, että mopo osoittaa oikeaan suuntaan. (Tämä on tärkeää varsinkin tonnarilla, ettei yritetä muuttaa suuntaa samalla kun avataan. Tällä vältetään aika iso highsider-riski, kun mopo ei enää muuta suuntaa, saa rengas luistaa ihan jonkin verran ilman, että perä karkaa liikaa sivulle).
2) Ala avaamaan kaasua pehmeällä liikkeellä ilman mitään nykäyksiä tai repäisyjä.
3) Kierrä rullaa sitä mukaa auki kun mopo nousee pystyyn.
4) Jos rengas/jousitus ei tehnyt mitään kummallista, avaa kaasua seuraavalla kerralla hieman enemmän (~ripeämmin), mutta muista pehmeys.
5) Toista kohtia 1-4 siihen asti, että mopo tai rengas alkaa tekemään jotain kummallista.
6) Kun se rengas alkaa luistaa, älä lyö rullaa kiinni vaan pidä se siinä, renkaan pito palautuu pehmeästi.
7) Sitten kun pidon raja on hanskassa, voi kääntää rullaa varovasti lisää siinä vaiheessa kun rengas luistaa, näin saadaan pidettyä se luistossa ja teoriassa tullaan komeassa sladissa mutkasta ulos. :D
8) Rauhoita ajamista kun olet tuhonnut riittävän monta takasta (tai solisluuta) liiallisella avaamisella.

Luistonesto on tarkoitettu tuota kohtaa 7) varten. Aika usein avauksissa kaadot jojtuvat siitä, että avataan liian ajoissa, jolloin linja lähtee levenemään ja joudutaan kaartamaan = muuttamaan suuntaa koko avauksen ajan. Tästä oppikirjaesimerkkinä voi katsella Alastaron kahvilanmutkaa. Keskiryhmä ja osa nopeasta ryhmästä ajautuvat tuossa liian aikaisin radan ulkoreunaan, kun ei malteta odottaa riittävästi ennen avaamista. Nopeat kuskit osuvat radan ulkoreunaan n. 50 metriä myöhemmin kuin keskiryhmän kuskit. Luonnollisesti myös pitoa on enemmän käytössä jos mopon annetaan kääntyä ensin ja avataan vasta sitten. Tässä toki on huomattava, että mutkanopeuden pitää olla riittävälla tasolla (nopea ryhmä), ennen kuin aletaan harjoittelemaan kovaa avaamista. Meni vähän aiheen viereen, mutta pitäähän modeillekin jotain töitä olla. :D Kiitos ja anteeksi, eriäviä mielipiteitäkin otetaan toki vastaan.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Vuorela - 10.01.14 - klo:08:19
Aika usein avauksissa kaadot jojtuvat siitä, että avataan liian ajoissa, jolloin linja lähtee levenemään ja joudutaan kaartamaan = muuttamaan suuntaa koko avauksen ajan.
Jos varman päälle haluaa ottaa ja löytää sen ensimmäisen high siderinsa, niin tuossa kohtaa kun huomaa linjan menevän leveäksi kallistaa mopoa lisää ja avaa edelleen kaasua ettei kierrosaika kärsi. Ylipäätänsä tuo avataan ja kallistetaan mopoa on aika varma tapa kokeilla solisluun kestävyyttä :)
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: tuomas - 10.01.14 - klo:08:28
Oli mopossa luistonestoa tahi ei, pitää avaaminen opetella täysin samalla tavalla. Käytännössä tuo on pirun yksinkertaista:
1) Odota, että mopo osoittaa oikeaan suuntaan. (Tämä on tärkeää varsinkin tonnarilla, ettei yritetä muuttaa suuntaa samalla kun avataan. Tällä vältetään aika iso highsider-riski, kun mopo ei enää muuta suuntaa, saa rengas luistaa ihan jonkin verran ilman, että perä karkaa liikaa sivulle).
2) Ala avaamaan kaasua pehmeällä liikkeellä ilman mitään nykäyksiä tai repäisyjä.
3) Kierrä rullaa sitä mukaa auki kun mopo nousee pystyyn.
4) Jos rengas/jousitus ei tehnyt mitään kummallista, avaa kaasua seuraavalla kerralla hieman enemmän (~ripeämmin), mutta muista pehmeys.
5) Toista kohtia 1-4 siihen asti, että mopo tai rengas alkaa tekemään jotain kummallista.
6) Kun se rengas alkaa luistaa, älä lyö rullaa kiinni vaan pidä se siinä, renkaan pito palautuu pehmeästi.
7) Sitten kun pidon raja on hanskassa, voi kääntää rullaa varovasti lisää siinä vaiheessa kun rengas luistaa, näin saadaan pidettyä se luistossa ja teoriassa tullaan komeassa sladissa mutkasta ulos. :D
8) Rauhoita ajamista kun olet tuhonnut riittävän monta takasta (tai solisluuta) liiallisella avaamisella.

Luistonesto on tarkoitettu tuota kohtaa 7) varten. Aika usein avauksissa kaadot jojtuvat siitä, että avataan liian ajoissa, jolloin linja lähtee levenemään ja joudutaan kaartamaan = muuttamaan suuntaa koko avauksen ajan. Tästä oppikirjaesimerkkinä voi katsella Alastaron kahvilanmutkaa. Keskiryhmä ja osa nopeasta ryhmästä ajautuvat tuossa liian aikaisin radan ulkoreunaan, kun ei malteta odottaa riittävästi ennen avaamista. Nopeat kuskit osuvat radan ulkoreunaan n. 50 metriä myöhemmin kuin keskiryhmän kuskit. Luonnollisesti myös pitoa on enemmän käytössä jos mopon annetaan kääntyä ensin ja avataan vasta sitten. Tässä toki on huomattava, että mutkanopeuden pitää olla riittävälla tasolla (nopea ryhmä), ennen kuin aletaan harjoittelemaan kovaa avaamista. Meni vähän aiheen viereen, mutta pitäähän modeillekin jotain töitä olla. :D Kiitos ja anteeksi, eriäviä mielipiteitäkin otetaan toki vastaan.

Teoria on kyllä tiedossa miten avauksissa pitää toimia. Ainoa ongelma on soveltaa tuota teoriaa käytäntöön ja happipaikkoja tulee silloin tällöin.

jos alle tonnin kustannuksella saa mopoon jonkun järjestelmän taustalle mikä mahdollisesti a) säästäisi terveyttä b) säästäisi mopoa ja c) säästäisi renkaita niin ei kuulosta mitenkään pahalta.

-t-
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: jarska - 10.01.14 - klo:10:10
Mullahan oli tuo Bazzaz  -11 kymppiärrässä.
Kuten murmis sanoikin, vaatii säätämistä ja taas säätämistä.
Puuttui peliin jopa suorilla(oma säätämättömyys moka), enkä mä oikeen päässy sinuiksi koko vehkeen kans.
Ennemmin mä tykkäsin sen muista mukana tuomista eduista, shifteristä ja pruutan säädöistä.

Se vaihdepolkimen kytkin alkoi mullakin vikomaan, mut otin sen irti ja puhdistin/rasvasin elektroniikan hommeleissa käytettävällä aineella ja sen koommin ei ongelmia.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: tuomas - 10.01.14 - klo:10:16
Tämä on niin tätä. pitäisi päästä testaamaan tuota kapistusta tai sitten ostaa sikaa puolittain säkissä.

Voiko tuota kapistusta muuten ajaa pelkkänä luistonestona, niin että jättää ruiskunohjauksen ja shifterin kokonaan pois?

-tuomas-
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 10.01.14 - klo:10:22
Itse ajattelin tuosta luistonestosta, että sitä voisi käyttää tiettyyn pisteeseen asti turvaverkkona. Jos uskaltaisi availla hieman ronskimmin, niin olisi joku järjestelmä mikä puuttuisi peliin ennenkuin kaseikko ja honda kohtaavat.

Ymmärrätkö miten tuo Bazzasin TC toimii?
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: tuomas - 10.01.14 - klo:10:31
Itse ajattelin tuosta luistonestosta, että sitä voisi käyttää tiettyyn pisteeseen asti turvaverkkona. Jos uskaltaisi availla hieman ronskimmin, niin olisi joku järjestelmä mikä puuttuisi peliin ennenkuin kaseikko ja honda kohtaavat.

Ymmärrätkö miten tuo Bazzasin TC toimii?
Joo, siis tiedän kyllä periaatteen millä se toimii, sen rajoitukset ja sen että se ei ole mikään idioottivarma järjestelmä mitä vasten voi ajaa ihan huolettomin mielin. Mutta lähtökohtana on kuitenkin mopo missä ei ole mitään tämänsuuntaista systeemiä, pakkohan sen on jotain auttaa/korjata/ehkäistä. 

-tuomas-
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 10.01.14 - klo:10:41
Itse ajattelin tuosta luistonestosta, että sitä voisi käyttää tiettyyn pisteeseen asti turvaverkkona. Jos uskaltaisi availla hieman ronskimmin, niin olisi joku järjestelmä mikä puuttuisi peliin ennenkuin kaseikko ja honda kohtaavat.

Ymmärrätkö miten tuo Bazzasin TC toimii?
Joo, siis tiedän kyllä periaatteen millä se toimii, sen rajoitukset ja sen että se ei ole mikään idioottivarma järjestelmä mitä vasten voi ajaa ihan huolettomin mielin. Mutta lähtökohtana on kuitenkin mopo missä ei ole mitään tämänsuuntaista systeemiä, pakkohan sen on jotain auttaa/korjata/ehkäistä.

-tuomas-
Ymmärrätkö sen että jos se on säädetty sun mukavuusalueen ylärajalle eli silloin kun ajat ns eniten täysiä/ limitillä, se ei toimi silloin kun availet ronskimmin?
Ja jos se on säädetty ronskimpiin avauksiin, se ei toimi silloin kun ajat ns eniten täysiä/ limitillä?

Eli sen toiminta-alue on hyvin kapea sektori, ja se toimii vain sillä tietyllä sekotrilla ajaessa. Ja kuskin pitää säätää se sille tietylle sektorille, ja ajaa sillä tietyllä sektorilla, ja kuskin ajotyylin pitää pysyä sillä sektorilla.
Ja ennen kaikkea kuskin pitää ymmärtää että heti jos kuski poistuu siltä kapealta sektorilta; Bazzasin TC ei toimi niin kuin kuski haluaa.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Streethawk - 10.01.14 - klo:10:43
Mullahan oli tuo Bazzaz  -11 kymppiärrässä.
Kuten murmis sanoikin, vaatii säätämistä ja taas säätämistä.
Puuttui peliin jopa suorilla(oma säätämättömyys moka), enkä mä oikeen päässy sinuiksi koko vehkeen kans.
Ennemmin mä tykkäsin sen muista mukana tuomista eduista, shifteristä ja pruutan säädöistä.

Se vaihdepolkimen kytkin alkoi mullakin vikomaan, mut otin sen irti ja puhdistin/rasvasin elektroniikan hommeleissa käytettävällä aineella ja sen koommin ei ongelmia.
Mulla on -09 bladessa tuo Bazzaz. Aika samoja fiiliksiä kuin tuossa yllä.
Paljon vaatisi säätämistä, että saisi hyväksi. Enkä varmaan senkään jälkeen luottaisi siihen sen vertaa, että uskaltaisin tietoisesti ajaa sen lustonestoa vasten, kun sen verran alkeellinen systeemi.
Sitä en osaa sanoa, että onko se pelastannut minut kaadolta. Renkaiden kuluminen oli toisinaan sitä luokkaa etten usko sen juurikaan siihen auttaneen.
Sen jälkeen kun pyörä laitettiin kisakuntoon ja siirryin seos kumeihin + lämppäreihin, niin aina ollut tämä systeemi kiinni, joten vaikea verrata pyörää ennen ja jälkeen Bazzazia. Ja mitä enemmän oma vauhti kasvoi, niin sitä epäherkemmälle luistonestoa säädin. Alussa minullakin liian tiukalla asetukset ja pätki sytytystä vähän joka kohdassa rataa.
Jos tarvitsee shifterin ja moottorinohjauksen, niin tämä luistonesto tulee kivasti paketissa mukana. Mutta, jos pelkkää luistoestoa tarvitsee, niin enpä tiedä ostaisinko.
Onhan siinä se psyykkinen puoli. Kun tietää pyörässä sellaisen olevan, niin ehkä uskaltaa enemmän. Tietty joku rämäpää taas uskaltaa sitten vähän liikaa.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 10.01.14 - klo:12:06
Ehkä tuon bazzazin tc:n säädön problematiikan/ tc:n "toimimattomuuden" ymmärtää paremmin esimerkin myötä?

Taulukoissa kaasun asento 0-100 % ja kierrosluku 1-10 * 1000 rpm.

Tasasäätö
Rajoittaa kierrosluvun/ takarenkaan maksimikiihtyvyyden johonkin arvoon.
Jos toimii pystyssä, niin perä karkaa avauksissa.
Jos toimii avauksissa, niin meno pätkii suorilla.

Kaasusäätö
Mitä enemmän avaa sitä vähemmän TC rajottaa. Eli perä karkaa kaasua vääntämällä, jos mopo on kallellaan.

Kierroslukusäätö
Kaasun asento ei vaikuta mitenkään.
Pyörä ei kiihdy matalilla kierroksilla; oli se sitten mutkassa lintallaan tai pystyssä suorilla.
Jos avauksessa on korkeat kierrokset, TC ei rajota, ja perä karkaa.

Diagonaalisäätö
Avauksissa kaasua vääntämällä saa perän karkaamaan; jos vääntää riittävästi kaasua, tai avauksessa sattuu olemaan valmiiksi korkeat kierrokset, tai tietyn kierrosluvun jälkeen TC:n vaikutuksen pienentyessä.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Bobo - 10.01.14 - klo:21:42
Mullahan oli tuo Bazzaz  -11 kymppiärrässä.
Kuten murmis sanoikin, vaatii säätämistä ja taas säätämistä.
Puuttui peliin jopa suorilla(oma säätämättömyys moka), enkä mä oikeen päässy sinuiksi koko vehkeen kans.
Ennemmin mä tykkäsin sen muista mukana tuomista eduista, shifteristä ja pruutan säädöistä.

Se vaihdepolkimen kytkin alkoi mullakin vikomaan, mut otin sen irti ja puhdistin/rasvasin elektroniikan hommeleissa käytettävällä aineella ja sen koommin ei ongelmia.
Tuohon Jarskan entisen pyörän ongelmaan oli helppo ja toimiva ratkaisu: Bazzaz luistonesto nupista pois kokonaan, jolloin Kawan oma luistonesto jäi yksinään päälle ja sehän toimii loistavasti. Mielestäni paremmin kuin Bemarin oma. Ongelma korjattu eikä tarvinnust edes säätää innocent_1
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: jarska - 10.01.14 - klo:22:07
Ööö, saiko siitä pelkästään luistoneston pois ja shifteri+ruiskunsäädöt jäi?
En muista enää.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Bobo - 10.01.14 - klo:22:37
Ööö, saiko siitä pelkästään luistoneston pois ja shifteri+ruiskunsäädöt jäi?
En muista enää.
Jep. Se namikka ohjaustangossa, jossa oli numeroita + ja - puolella, sääti pelkästään luistoneston toimintaa. Se nollaan, niin luistonesto on pois ja muut säädöt sekä shifter toimii kuten säädetty. Mantastic, joka tuon sinulle asensi, antoi valistuneen vinkin, ettei missään nimessä kannata noita kahta yhtaikaa päällä pitää. Tulee tavallaan kilpailua keskenään ja kun eivät "keskustele" toistensa kanssa, niin ei oikein voi toimia, vaikka miten Bazazia säätäisi. Sanoi myös, että tuo Bazzaz on aivan alkeellinen järjestelmä Kawan omaan verrattuna, joten sen käyttämiseen tuossa pyörässä ei siten oikein perusteita ole. On muuten Heinolla myynnissä tuo sun vanha, hae pois kuleksimasta. Uus konekin on, just sisäänajettu ja kaikki herkut löytyy peukku_1
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: jarska - 10.01.14 - klo:23:13
Jep. Se namikka ohjaustangossa, jossa oli numeroita + ja - puolella, sääti pelkästään luistoneston toimintaa. Se nollaan, niin luistonesto on pois ja muut säädöt sekä shifter toimii kuten säädetty. Mantastic, joka tuon sinulle asensi, antoi valistuneen vinkin, ettei missään nimessä kannata noita kahta yhtaikaa päällä pitää. Tulee tavallaan kilpailua keskenään ja kun eivät "keskustele" toistensa kanssa, niin ei oikein voi toimia, vaikka miten Bazazia säätäisi. Sanoi myös, että tuo Bazzaz on aivan alkeellinen järjestelmä Kawan omaan verrattuna, joten sen käyttämiseen tuossa pyörässä ei siten oikein perusteita ole. On muuten Heinolla myynnissä tuo sun vanha, hae pois kuleksimasta. Uus konekin on, just sisäänajettu ja kaikki herkut löytyy peukku_1

No siinä se nähtiin, en paljoa ottanu selvää koko laitteesta vaan ajelin vaan meneen, en tienny et sen olis saanu ihan kokonaanki poijes päältä, luulin et potikasta karkeesti vaan vähentää ja säädättämällä loput.
Tosin hieman skeptinen olen että lähtiköhän kokonaan pois.


En mä sitä entistä enää takas, tää vanhempi malli on mulle passelimpi, eikä mun-sun- exästä nykymaun mukaan löydy juuri mitään herkkuja. :P
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Reisca - 25.03.14 - klo:16:10
Tee se itse ohjeita:

1. Luistonestonvalo, eli se valo joka loistaa kun luistonesto puuttuu peliin:

Bazzaz pinni #16 on 5v
Bazzaz pinni #15 kytkeytyy 0v kun valo palaa

tarvitaan led ja sille etuvastus, johtoa sekä liittimet kytkentää varten.
etuvastuksen mitoitus: ledcalc.com/ (http://ledcalc.com/)
Osat jotain <5€ ja alkuperäinen valo ~80€

2. Kartanvalintakytkin:

Bazzazin johtosarjassa on ruskea johto lenkillä, korvataan lenkki kytkimellä.
Kytkin kiinni -> kartta 1, kytkin auki -> kartta 2.
http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=90919 (http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=90919)
osat ~5€, alkuperäinen kytkin ~70€

3. luistonestonsäätöpotikka

tämä ei ole vielä selvillä, osaisiko joku jolla tuollainen kytkin on, kertoa mitä kytkin tekee?
Vaihtaako se esim. vastusarvoa joka askelleella, vai onko siinä jotain hienompaa tekniikkaa.
Alkuperäinen maksaa yli 100€, ja osat tuskin montaa euroa.

Ruskea johto=maa
Punainen =5v
Sininen = lähtö?

http://wforiders.com/forums/showthread.php?25935-Homemade-Bazazz-switches (http://wforiders.com/forums/showthread.php?25935-Homemade-Bazazz-switches)
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 25.03.14 - klo:17:11
Jos jollain sattuu olemaan mopossaan tuo bazzasin TC ja se TC-säätönämiskä. Niin sen voi mitata yksinkertaisesti siten että ottaa sen säätönämiskän liittimen irti bazzazizta, ja mittaa yleismittarilla resistanssit sen säätönämiskän kolmen eri johdon väliltä.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: wbaum - 25.03.14 - klo:19:25
Just tuossa pöydällä odottelee activity led asennusta. Toinen ledi kameralle ja toinen kuskille. Muut hilut löytyykin.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Reisca - 25.03.14 - klo:19:42
Just tuossa pöydällä odottelee activity led asennusta. Toinen ledi kameralle ja toinen kuskille. Muut hilut löytyykin.

Onko sinulla käytössä yleismittaria?
Jos on niin voisitko mitata ns. ohmipuolella tuon säätönumikan kolminapaisesta liittimestä vastusarvoja.
Huom liitin irrallaan!
Jos se on sellainen mitä kuvittelen, niin ruskean ja punaisen johdon välillä on esim. 10000/100000ohm,
ja ruskean ja sinisen johtimen välinen resistanssi muuttuu potikan asennon mukaan portaittain.


Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: wbaum - 25.03.14 - klo:22:11
Just tuossa pöydällä odottelee activity led asennusta. Toinen ledi kameralle ja toinen kuskille. Muut hilut löytyykin.
Onko sinulla käytössä yleismittaria?
Jos on niin voisitko mitata ns. ohmipuolella tuon säätönumikan kolminapaisesta liittimestä vastusarvoja.
Huom liitin irrallaan!
Jos se on sellainen mitä kuvittelen, niin ruskean ja punaisen johdon välillä on esim. 10000/100000ohm,
ja ruskean ja sinisen johtimen välinen resistanssi muuttuu potikan asennon mukaan portaittain.
On juu. Meen joku ilta tällä viikolla tallille niin voin koittaa katsoa mitä sieltä näkyy.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: wbaum - 26.03.14 - klo:22:21
No niin, mittailin vähän.

Bazzaz TC handlebar dial switch

Arvot KOhms

      Sin-Ora Sin-Rus Rus-Ora
OFF     1,1     0,0     1,1
-5      1,0     0,1     1,1
-4      0,9     0,2     ...
-3      0,8     0,3
-2      0,7     0,4
-1      0,6     0,5    
0       0,5     0,6
1       0,4     0,7
2       0,3     0,8
3       0,2     0,9
4       0,1     1,0    
5       0,0     1,1

kaikki oli tyyliin 10ohmia vaille, mutta liekö tuo +5c lämpötila ja mittari ihan parhautta.
Ruskeen ja oranssin vastus on fiksattu tuohon ~1.1kOhm

Meni muuten ihan helposti ledinpiuhoituksenki liittimet tuohon yksikköön, käytin d-subin naaras-crimppejä.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 26.03.14 - klo:23:57
No niin, mittailin vähän.

Bazzaz TC handlebar dial switch

Arvot KOhms

      Sin-Ora Sin-Rus Rus-Ora
OFF     1,1     0,0     1,1
-5      1,0     0,1     1,1
-4      0,9     0,2     ...
-3      0,8     0,3
-2      0,7     0,4
-1      0,6     0,5    
0       0,5     0,6
1       0,4     0,7
2       0,3     0,8
3       0,2     0,9
4       0,1     1,0    
5       0,0     1,1

kaikki oli tyyliin 10ohmia vaille, mutta liekö tuo +5c lämpötila ja mittari ihan parhautta.
Ruskeen ja oranssin vastus on fiksattu tuohon ~1.1kOhm
Tossa vielä infoa miten tommone systeemi toimii. Esim TPS-anturi (kaasuläppien asentoanturi) pelaa ihan samalla idealla.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: jarska - 27.03.14 - klo:07:40
Tossa vielä infoa miten tommone systeemi toimii.

No on kyllä erittäin havainnollinen kuva ja selitys potikan toiminnasta. bowdown_1
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Reisca - 11.04.14 - klo:18:03
Nyt on kokeiltu rakentaa tuota tc-kytkintä.

Käytin tässä 12-asentoista kiertokytkintä, tyyppi:Lorlin CKS1049.
Kytkimen suojausluokka on IP67, eli on vesitiivis.
Napojen välille juotin 100ohm vastukset, väli 12->1 jää tyhjäksi.
Napaan A tulee sininen johto
Napaan 1 tulee ruskea johto
Napaan 12 tulee oranssi johto

Kytkimen johtojen liittämiseen Bazzaz boxiin käytin Motonetin kolminapaisia vesitiiviitä liittimiä.

Kytkentä on testattu ja ja toimivaksi todettu.
Vastukset pitää vielä suojata esim. kuuma- tai epoxiliimalla.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: tuomas - 14.07.14 - klo:14:30
Sain eilen asennettua bazzazin luistoneston kartanvaihto ja säätöpotikan sekä diy ledin kera. koska hondaan tuo purkki tulee kahdella eri kartalla (04-05 ja 06-07 malleille eri) niin nollasin tuon 04-05 kartan. Nyt siis toisella kartalla on luistonesto ja toisella ei. Bazzazin ohjelmisto on ainakin helppokäyttöinen.
Kävin mopoa vähän testailemassa muun liikenteen seassa ja ehkäpä tuosta saa vielä käyttökelpoisen laitteen. Liikenneympyrässä ei täysillä asetuksilla saanut katurenkaasta pitoa enää irti ledin vaan vilkkuessa. Nyt pitäis lähteä vaan radalle tuota viilaamaan ja jos loppukaudesta saisi tuon vielä johonkin penkkiin säädettäväksi bensakartan osalta.
Shifteri vielä jäi hyllyyn, oli niin kiire päästä kokeilemaan.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: TommoKe - 14.07.14 - klo:19:11
Sain eilen asennettua bazzazin luistoneston kartanvaihto ja säätöpotikan sekä diy ledin kera. koska hondaan tuo purkki tulee kahdella eri kartalla (04-05 ja 06-07 malleille eri) niin nollasin tuon 04-05 kartan. Nyt siis toisella kartalla on luistonesto ja toisella ei. Bazzazin ohjelmisto on ainakin helppokäyttöinen.
Kävin mopoa vähän testailemassa muun liikenteen seassa ja ehkäpä tuosta saa vielä käyttökelpoisen laitteen. Liikenneympyrässä ei täysillä asetuksilla saanut katurenkaasta pitoa enää irti ledin vaan vilkkuessa. Nyt pitäis lähteä vaan radalle tuota viilaamaan ja jos loppukaudesta saisi tuon vielä johonkin penkkiin säädettäväksi bensakartan osalta.
Shifteri vielä jäi hyllyyn, oli niin kiire päästä kokeilemaan.

Sifterianturit on särkyviä, jos jotain laadukkaampaa voi käyttää, niin laita suosista heti.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Streethawk - 14.07.14 - klo:23:51
Sain eilen asennettua bazzazin luistoneston kartanvaihto ja säätöpotikan sekä diy ledin kera. koska hondaan tuo purkki tulee kahdella eri kartalla (04-05 ja 06-07 malleille eri) niin nollasin tuon 04-05 kartan. Nyt siis toisella kartalla on luistonesto ja toisella ei. Bazzazin ohjelmisto on ainakin helppokäyttöinen.
Kävin mopoa vähän testailemassa muun liikenteen seassa ja ehkäpä tuosta saa vielä käyttökelpoisen laitteen. Liikenneympyrässä ei täysillä asetuksilla saanut katurenkaasta pitoa enää irti ledin vaan vilkkuessa. Nyt pitäis lähteä vaan radalle tuota viilaamaan ja jos loppukaudesta saisi tuon vielä johonkin penkkiin säädettäväksi bensakartan osalta.
Shifteri vielä jäi hyllyyn, oli niin kiire päästä kokeilemaan.
Sifterianturit on särkyviä, jos jotain laadukkaampaa voi käyttää, niin laita suosista heti.

Mulla kun oli -09 blade, niin siinä se anturi alkoi temppuileen. Sitten sain vinkin kääntää sen anturin asennuksen siten, että se kytkin on lähempänä vaihdekiksiä ja sen jälkeen mitä ajoin niin hyvin toimi. Tuli vähemmän sivuttais-/pitkittäisvääntöä sille kytkimelle. Ekana se asennus oli siis siten, että se kytkin oli aika ylhäällä.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: TommoKe - 15.07.14 - klo:00:56
Me jouduttiin puolassa kuseen ja teipattiin paketti kasaan.... Melki uuden kanssa. Vitu, jaksa kirjottaa, mutta jos muutkin viittis raportoida  HUONOSTA  LAADUSTA! Tiämmä välttää niitten ostamisen silloin.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: nykanju - 26.08.14 - klo:14:44
löytyy ylimääräinen Bazzaz zfi+tc ja afm boksit jos jota kuta kiinnostaa... ollut r1 -09 pyörässä.... shifterin mokkula puuttuu....
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: peitsamo - 27.08.14 - klo:23:42
Mites noita asetuksia saa ihan käytännön tasolla säädettyä itselleen sopivaksi? Purkki tuli ostamani mopon mukana, eikä oo käytännön tasolla hajuakaan, miten "tiukalle" se on säädetty. Omissa avauksissa ei valot vielä oo vilkkunu, moottorijarrussa kyllä. Pystyykö jotenkin kotikonstein laittamaan "alueelle" vai pitääkö olla erikoislaitteita homman hoitamista varten?
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 27.08.14 - klo:23:53
Mites noita asetuksia saa ihan käytännön tasolla säädettyä itselleen sopivaksi? Purkki tuli ostamani mopon mukana, eikä oo käytännön tasolla hajuakaan, miten "tiukalle" se on säädetty. Omissa avauksissa ei valot vielä oo vilkkunu, moottorijarrussa kyllä. Pystyykö jotenkin kotikonstein laittamaan "alueelle" vai pitääkö olla erikoislaitteita homman hoitamista varten?
Lue ny ees ensin tää triidi...?
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: peitsamo - 28.08.14 - klo:00:01
Luin joo, mutta jäi ilmeisesti jotain huomaamatta tai tajuamatta. Mutta kiitos vastauksesta, se ainakin osoitti oman kyvyttömyyteni tähän hommaan. 


Ei minua itsessän kiinnosta, miten ne potikat toimii, tai se monta milliohmia on vastusta, vaan se kuinka saan tuon vehkeen toimimaan itselleni kaikkein optimaalisimmin. Pitääkö siis olla jotkut säätölaitteet ja systeemit vai voiko tuon purkin laittaa jotenkin helposti ikäänkuin perusasetuksiin? Tietokone ja USB on tuttuja juttuja, mutta jos pitää alkaa vastuksia mittaamaan, niin sitten ei oo mun juttu.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: murmela - 28.08.14 - klo:02:02
Luin joo, mutta jäi ilmeisesti jotain huomaamatta tai tajuamatta. Mutta kiitos vastauksesta, se ainakin osoitti oman kyvyttömyyteni tähän hommaan.


Ei minua itsessän kiinnosta, miten ne potikat toimii, tai se monta milliohmia on vastusta, vaan se kuinka saan tuon vehkeen toimimaan itselleni kaikkein optimaalisimmin. Pitääkö siis olla jotkut säätölaitteet ja systeemit vai voiko tuon purkin laittaa jotenkin helposti ikäänkuin perusasetuksiin? Tietokone ja USB on tuttuja juttuja, mutta jos pitää alkaa vastuksia mittaamaan, niin sitten ei oo mun juttu.
No lue toiseen kertaan tän triidin viestit 1-20, ja jätä kokonaan lukematta millioomeja käsittelevät viestit 21-40.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Nitrous - 28.08.14 - klo:07:22
Luin joo, mutta jäi ilmeisesti jotain huomaamatta tai tajuamatta. Mutta kiitos vastauksesta, se ainakin osoitti oman kyvyttömyyteni tähän hommaan.


Ei minua itsessän kiinnosta, miten ne potikat toimii, tai se monta milliohmia on vastusta, vaan se kuinka saan tuon vehkeen toimimaan itselleni kaikkein optimaalisimmin. Pitääkö siis olla jotkut säätölaitteet ja systeemit vai voiko tuon purkin laittaa jotenkin helposti ikäänkuin perusasetuksiin? Tietokone ja USB on tuttuja juttuja, mutta jos pitää alkaa vastuksia mittaamaan, niin sitten ei oo mun juttu.

Siitä saa helposti sellasen, ettei se salli mitään luistoa, mutta silloin se pätkii myös suoralla ja mopo pystyssä. Jos siitä haluaa hyvän, pitää erikoislaitteistona olla semmoset hanskat, joilla mopon saa ajettua luistolle ja sitten perstuntumalla/tiedonkeruun avulla hierotaan se sille päivälle, renkaalle, kelille ja tähtienasennolle hyväksi. Seuraavana päivänä eri renkaalle, kelille, radalle ja tähtienasennolle se on taas hierottava uudestaan. Alkuun varmaan pääset helpoiten kun vaan käytät sitä pikasäädintä siinä ohjaustangon tuntumasta. Sillä nyt saa sentään sen vaikutuksen tuntumaan.
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: peitsamo - 29.08.14 - klo:15:41
Minun nyt on ihan pakko vähän avautua tästä asiasta. Kun tässä olen noviisina uutta harrastusta ollut tämän kesän aloittelemassa, niin luonnollisesti on aika monta asiaa joita en tiedä. En välttämättä omaksu niitä heti vaikka joku selittäisikin tai lukisin ne jostain palstalta, eli asiat muovautuu uomiinsa pikkuhiljaa. Minulle on useaan otteeseen sanottu, että jos et tiedä, niin sitten rohkeesti kysymään viisaammilta tai kokeneemmilta, niin tein tässäkin tapauksessa. Vähän vastaavan tyylisiä kysymyksiä olen esittänyt alustan säädöistä, renkaista, ajovarusteista ja ties mistä. Se, mikä tässä jutussa ottaa pattiin, on vastaukset tyyliin: "se on sulle ihan sama mitkä renkaat laitat, kunhan on mustat ja melkein pyöreet" tai "Noihin kierrosaikoihin pääset ihan vakioalustalla, kun ajat alkaa olla siellä nopean ryhmän kärkipäässä, ni sit voit alkaa vaivata päätäs niillä Öhlinsien säädöillä". Mutta, kun se ei oo mulle ihan sama. Toki varmaan on niin, että minua paljon kovempaa voi ajaa vaikka mummon vanhalla potkukelkalla, mutta se ei edelleenkään ole se pointti. Pointti on se, että olen pyrkinyt hankkimaan sellaiset vehkeet, että ei tarviis niiden kanssa miettiä, onko tarpeeksi vaiko eikö oo ja kyllä kova halu olis saada laitteet toimimaan sillä tavalla kun se tällä hetkellä olisi minun ajosuoritus huomioon ottaen optimaalisinta. Sittenhän niitä voi uudelleen säätää kun taidot ja vauhti karttuu, sitä vartenhan ne on "säädettäviä", eikö? Haluaisin myös ostaa alle sellaiset renkaat, jotka olisivat minun ajovauhtiin parhaimmat, eli se varmaan tässä kohtaa tarkoita niitä vetomiesten sliksejä, vaan jotain ihan muuta. Minä väitän, että myös minun kierrosajat paranee paitsi kovalla treenillä, myös sillä että saan laitteet sellaisiin asetuksiin ja kuosiin, että on hyvä ja sopivan tuntuinen ajaa. Miks helvetissä, minun ei kannata/pidä käyttää tällaista mahdollisuutta hyväkseni, kun sellainen kerta on? Jottei nyt koko vuodatus olis OT:tä, niin valitettavasti kolmenkaan lukukerran jälkeen en osaa säätää tuota ohjausboksia, menköön se sitten oman osaamattomuuden ja tyhmyyden piikkiin tai ei.

Että silleen. Pyytäsin siis mahdollisimman yksiselitteistä ja käytännönläheistä vastausta, kun jotain kysyn. Jos tulee mieleen vastata jotain näistä 1) KVG, 2) Lue nyt tämä palsta ensi alusta loppuun ja tuu kyselee uudelleen jos et jotain tajunnut tai 3) älä vaivaa päätäs moisilla, ennekuin oot nopeessa ryhmässä, niin pyydän jättämään vastaamatta. Uskon, että rataharrastajat on fiksua porukkaa ja toivon sen mukaisia vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Toivottavasti kelit vielä sallii sen että vois harrastaa muutakin tätä näppisrallia. Hyviä ratapäiviä itse kullekin.

Pekka
Otsikko: Vs: Bazzaz luistonesto
Kirjoitti: Reisca - 29.08.14 - klo:19:13
Minun nyt on ihan pakko vähän avautua tästä asiasta. Kun tässä olen noviisina uutta harrastusta ollut tämän kesän aloittelemassa, niin luonnollisesti on aika monta asiaa joita en tiedä. En välttämättä omaksu niitä heti vaikka joku selittäisikin tai lukisin ne jostain palstalta, eli asiat muovautuu uomiinsa pikkuhiljaa. Minulle on useaan otteeseen sanottu, että jos et tiedä, niin sitten rohkeesti kysymään viisaammilta tai kokeneemmilta, niin tein tässäkin tapauksessa. Vähän vastaavan tyylisiä kysymyksiä olen esittänyt alustan säädöistä, renkaista, ajovarusteista ja ties mistä. Se, mikä tässä jutussa ottaa pattiin, on vastaukset tyyliin: "se on sulle ihan sama mitkä renkaat laitat, kunhan on mustat ja melkein pyöreet" tai "Noihin kierrosaikoihin pääset ihan vakioalustalla, kun ajat alkaa olla siellä nopean ryhmän kärkipäässä, ni sit voit alkaa vaivata päätäs niillä Öhlinsien säädöillä". Mutta, kun se ei oo mulle ihan sama. Toki varmaan on niin, että minua paljon kovempaa voi ajaa vaikka mummon vanhalla potkukelkalla, mutta se ei edelleenkään ole se pointti. Pointti on se, että olen pyrkinyt hankkimaan sellaiset vehkeet, että ei tarviis niiden kanssa miettiä, onko tarpeeksi vaiko eikö oo ja kyllä kova halu olis saada laitteet toimimaan sillä tavalla kun se tällä hetkellä olisi minun ajosuoritus huomioon ottaen optimaalisinta. Sittenhän niitä voi uudelleen säätää kun taidot ja vauhti karttuu, sitä vartenhan ne on "säädettäviä", eikö? Haluaisin myös ostaa alle sellaiset renkaat, jotka olisivat minun ajovauhtiin parhaimmat, eli se varmaan tässä kohtaa tarkoita niitä vetomiesten sliksejä, vaan jotain ihan muuta. Minä väitän, että myös minun kierrosajat paranee paitsi kovalla treenillä, myös sillä että saan laitteet sellaisiin asetuksiin ja kuosiin, että on hyvä ja sopivan tuntuinen ajaa. Miks helvetissä, minun ei kannata/pidä käyttää tällaista mahdollisuutta hyväkseni, kun sellainen kerta on? Jottei nyt koko vuodatus olis OT:tä, niin valitettavasti kolmenkaan lukukerran jälkeen en osaa säätää tuota ohjausboksia, menköön se sitten oman osaamattomuuden ja tyhmyyden piikkiin tai ei.

Että silleen. Pyytäsin siis mahdollisimman yksiselitteistä ja käytännönläheistä vastausta, kun jotain kysyn. Jos tulee mieleen vastata jotain näistä 1) KVG, 2) Lue nyt tämä palsta ensi alusta loppuun ja tuu kyselee uudelleen jos et jotain tajunnut tai 3) älä vaivaa päätäs moisilla, ennekuin oot nopeessa ryhmässä, niin pyydän jättämään vastaamatta. Uskon, että rataharrastajat on fiksua porukkaa ja toivon sen mukaisia vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Toivottavasti kelit vielä sallii sen että vois harrastaa muutakin tätä näppisrallia. Hyviä ratapäiviä itse kullekin.

Pekka

Tuosta on hyvä aloittaa : http://www.bazzaz.net/index.php/software-overview (http://www.bazzaz.net/index.php/software-overview)
Sieltä löytyy softa ja ohjeet siihen, lisäksi tarvitset tietokoneen ja  USB-piuhan.
Nyt voit ladata Bazzazboxilta -> pc-koneellesi nykyiset säädöt ja pähkäillä niitä.
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020