Toukasta perhoseksi

Aloittaja Maria, 06.03.12 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maria

Tai munasta koteloksi -tyyppinenköhän tämä kysymys nyt on...  :o

Viime kesänä (kolmannella ratapäivälläni ever) sain kommentointia,
että minun on nostettava nopeutta, koska muuten jään vain hyrryyttelemään äärettömän hitaasti rataa ympäri,
oppimatta mitään.

Itse puolestani ajattelin, että annan ensin pään tottua edes siihen hitaaseen menoon ja vasta sitten joskus myöhemmin alkaisin ns. haastaa itseäni.
Epävarma olo kun ei oikein missään välissä höllännyt otettaan.

Tiedän, että omaa ajoasentoaan (tmv) ei "usko" muiden kommentoinneista
vaan vasta kun näkee sen omin silmin kuvista tai videolta.
No, minä kyllä haluaisin uskoa, että varikolta tuleva palaute on paikkaansa pitävää,
vaikka ei itsestä siltä tuntuisikaan.
Mutten kuitenkaan usko  :D

Täältäkin löytyy kommentteja siitä, että aina näkee ajotyylistä, kuka kuuluu siihen riskiryhmään, joka kaatuu,
niin jää väkiselläkin miettimään, että näkeekö sen tosiaan niin selvästi?
Onko omaan ns. sisäiseen ääneen mitään luottamista
sen suhteen, että tarvitseeko lisää toistoja vai lisäpainoja?

Miten sen voi vierestä seuraamalla päätellä, että aloittelijan olisi syytä lisätä vauhtia eikä ajella oman "mukavuusalueensa" sisällä varman päälle?
Onko se yhtä ilmiselvää vierestä katsojalle kuin näkisivät siivet selässä,
että hei, ei sinulle ole mahdottomuus kokeilla lentämistä  ;D

pena1

En ota kantaa vauhteihin, jokainen ajakoon oman halunsa mukaan. Kunhan koittaa pitää ajonsa loogisena. Muistaen kuitenkin että ollaan radalla, jos on aikaa katsella lintuja on parempi tyytyä kadulla ajeluun.

Itse usein ratatuomaripisteellä olleena, usein katson mitkä ovat päivän todennäköisimmät kaatajat.
Erittäin usein on veikkaukset menneet oikeaan osoitteeseen. Yleisesti syynä on ollut liiallinen yrittäminen ja/tai mopo liian lintallaan / kuski liian pystyssä. Koheltajat sitten vielä omana lukunaan.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Maria - 06.03.12 - klo:17:05
Täältäkin löytyy kommentteja siitä, että aina näkee ajotyylistä, kuka kuuluu siihen riskiryhmään, joka kaatuu,
niin jää väkiselläkin miettimään, että näkeekö sen tosiaan niin selvästi?

Kyllä sen näkee. Usein sen näkee jo ajajakokouksessakin. Etenkin jos on joku firman porukka tai kaveriporukka ja ensikertalaisia asialla. Näyttämisen tarve nousee reilusti yli osaamistason ja sitten ollaan lepikossa. Sen näkee jo ajajakokouksessa levottomana elehdintänä, hieman ylimielisinä hymähtälyinä jne. Yleensä ovat aika hiljaisia kavereita siinä vaiheessa kun käydään keräilemässä radan reunalta ja otetaan autosta top5-lista esille ja vedetään viiva yhden yli.

Perässä ajaessa näkee myös hyvin nopeasti riskikuskit. Ajaminen on holtitonta, ajolinjat päin hanuria, mutta yrittämistä piisaa. Tällaiset yritetään liputtaa mahdollisimman nopeasti pois, paitsi jos on oikein kusipäinen ollut ja radalla ei ole muita, niin ollaan sitten annettu koheltaa itsensä nurin ja haettu sitten jahka kahvit on ensin juotu ja raatoauto huollettu.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Oman lyhyen urani aikana en alkuun kiinnostunut tippaakaan kierrosajoista.
Tahkosin rataa, hyvien neuvojen kera, ratapäivästä toiseen, ei se vauhti kummoisesti noussut, eikä ollut väliäkään.
Jossain vaiheessa homma vaan lähti sujumaan niin, et omalla vauhdilla ajaessa huomas miten koko aika rentoutui siellä satulassa ja homma alkoi sujumaan.
Tuli lähes euforinen olo kun mutkaan tullessa ei enää jännittänytkään ja pelkokin oli kokonaan pois, tuli tunne et vois vaikka toisella kädellä sytyttää tupakan kesken kurvin.
Vois melkeen sanoa, et vauhti  otti mut kiinni ja sen jälkeen vasta rupes kiinnostamaan edes katella niitä aikoja.
Ton jälkeen on kyllä ajat kiinnostaneet, mut se onkin jo toinen juttu...

nopea57

06.03.12 - klo:20:38 #4 Viimeisin muokkaus: 06.03.12 - klo:20:47 käyttäjältä nopea57
Ahaa, nyt tais löytyä sopivasti kokeneempi ratakisaan: Maria   hesse_yahoo

Lupaan ajaa perässä ihan sov**un määrän kierroksia.  innocent_1

Hä, tää saitti on ohjelmoitu sensuroimaan v-un, ihan merkkijonona.  reps_1

Fasu

Kauden alussa jarskan asenteella liikkeelle. Ei ole mitään menetettävää vaikka "taluttaisi"mopoa eikä tarvetta näyttää mitään.  Kauden loppua kohden vauhti paranee
jo ihan rennon otteen vuoksi. Näkee sen siviiliajossakin ja mahdolliset sakot napsahtaa syksyllä.
VV

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: pena1 - 06.03.12 - klo:17:35
Itse usein ratatuomaripisteellä olleena, usein katson mitkä ovat päivän todennäköisimmät kaatajat.

Hyvä harrastus   :)

Mielestäni se nopeus kasvaa jos kuski on sitä valmis kasvattamaan. Voi olla, että on kynnys lähetä puskemaan kovempaa, mutta ei se ehkä pahaa tee kierros pari kokeilla ajaa kovempaa.

Fasu

06.03.12 - klo:21:15 #7 Viimeisin muokkaus: 06.03.12 - klo:21:24 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.03.12 - klo:21:01
Hyvä harrastus   :)

Mielestäni se nopeus kasvaa jos kuski on sitä valmis kasvattamaan. Voi olla, että on kynnys lähetä puskemaan kovempaa, mutta ei se ehkä pahaa tee kierros pari kokeilla ajaa kovempaa.

Ja se tuntuu syntisen hyvälle. :)
VV

murmela

Lainaus käyttäjältä: Maria - 06.03.12 - klo:17:05
Viime kesänä (kolmannella ratapäivälläni ever) sain kommentointia,
että minun on nostettava nopeutta, koska muuten jään vain hyrryyttelemään äärettömän hitaasti rataa ympäri,
oppimatta mitään.
Riippuu vähä miten ajoit; eli jos esim ajoit baut tasakaasulla koko suoran sovitellen koko sen suoran ajan nopeutta siihen suoran jälkeiseen mutkaan, niin ei siin oo mitään järkee.
Lainaa
Itse puolestani ajattelin, että annan ensin pään tottua edes siihen hitaaseen menoon ja vasta sitten joskus myöhemmin alkaisin ns. haastaa itseäni.
Epävarma olo kun ei oikein missään välissä höllännyt otettaan.
Kokeile joskus ennen pitkää suoraa pistää pykälää pienempi, ja kiihdyttää reippaasti, ja sit myöskin antaa moottorin jarruttaa reippaasti, niin huomaat miten esim pelkällä kaasulla voi hallita tehokkaasti sitä mopon nopeutta siellä radalla. Ts kokeilla jotain uusia asioita, jotka auttaa sua pääsemään eroon tosta turhasta jännityksestä. Jos sä käytät koko ajan isoa vaihdetta ja matalia kierroksia, niin ei se mopo kiihdy mihkään sillä kaasulla, eikä myöskään moottorijarru toimi. Päivastoin voi tulla fiilis että mopo ei ole hallinnassa.
Jos sä koko ajan jurnuttelet samalla tavalla, niin kestää kauan ennen kuin pään sisällä tapahtuu toi sun toivomas reaktio.
Lainaa
Tiedän, että omaa ajoasentoaan (tmv) ei "usko" muiden kommentoinneista
vaan vasta kun näkee sen omin silmin kuvista tai videolta.
No, minä kyllä haluaisin uskoa, että varikolta tuleva palaute on paikkaansa pitävää,
vaikka ei itsestä siltä tuntuisikaan.
Mutten kuitenkaan usko  :D
Kakspiippunen juttu. Riippuu vähän mitä sulle neuvotaan ja miksi, ett onks siitä sulle hyötyy.
Lainaa
Täältäkin löytyy kommentteja siitä, että aina näkee ajotyylistä, kuka kuuluu siihen riskiryhmään, joka kaatuu,
niin jää väkiselläkin miettimään, että näkeekö sen tosiaan niin selvästi?
Siinä vaiheessa kun sä olet pyörinyt kymmeniä päiviä radalla ja tarkkaillut satoja tai tuhansia eri tyylejä, niin kyllä sullakin jonkunnäkönen ööga on siihen millaset syy-seuraus-suhteet on noissa hommissa hyvin todennäköisiä.
Tai sitten kun olet oppinut jotain kantapään kautta, niin osaat ne samat asiat katsoa helposti jostain toisen kuskin tekemisistä.
Lainaa
Onko omaan ns. sisäiseen ääneen mitään luottamista
sen suhteen, että tarvitseeko lisää toistoja vai lisäpainoja?
On ja ei. Alottelijalla voi olla se ongelma, että hän ei tosiaankaan tiedä, mitä hän ei tiedä.
Lainaa
Miten sen voi vierestä seuraamalla päätellä, että aloittelijan olisi syytä lisätä vauhtia eikä ajella oman "mukavuusalueensa" sisällä varman päälle?
No jos seuraillut muutamaa sataa vastaavaa tapausta, niin hyvin mahdollista?
Lainaa
Onko se yhtä ilmiselvää vierestä katsojalle kuin näkisivät siivet selässä,
että hei, ei sinulle ole mahdottomuus kokeilla lentämistä  ;D
Eipä se toukkakaan suoraan lentoon lähde. Siin on paaaaljon muutakin välissä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

06.03.12 - klo:22:26 #9 Viimeisin muokkaus: 06.03.12 - klo:22:28 käyttäjältä app
nopea57, luulitko että diktaattorimme olisivat sortuneet sananvapauteen!!! reps_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.03.12 - klo:19:48
Oman lyhyen urani aikana en alkuun kiinnostunut tippaakaan kierrosajoista.
Tahkosin rataa, hyvien neuvojen kera, ratapäivästä toiseen, ei se vauhti kummoisesti noussut, eikä ollut väliäkään.
Jossain vaiheessa homma vaan lähti sujumaan niin, et omalla vauhdilla ajaessa huomas miten koko aika rentoutui siellä satulassa ja homma alkoi sujumaan.
Tuli lähes euforinen olo kun mutkaan tullessa ei enää jännittänytkään ja pelkokin oli kokonaan pois, tuli tunne et vois vaikka toisella kädellä sytyttää tupakan kesken kurvin.
Vois melkeen sanoa, et vauhti  otti mut kiinni ja sen jälkeen vasta rupes kiinnostamaan edes katella niitä aikoja.
Ton jälkeen on kyllä ajat kiinnostaneet, mut se onkin jo toinen juttu...
Noin päinhän toi baut kaikilla menee. Ett jos keskittyy siihen tekemiseen siel radalla, niin kierrosaika paranee. Ja jos keskittyy siihen kierrosaikaan siel radalla, niin tekemisestä ei tule hevon v***ua.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.03.12 - klo:22:25
Alottelijalla voi olla se ongelma, että hän ei tosiaankaan tiedä, mitä hän ei tiedä.

:o Ja justihin kun mä aloin vähän ymmärtämään sua, niin menet ja kirjotat tämmösen filosoohvisen ja korkialentosen lauseen. :D
Toisaalta voisko ajatella, et aloittelija ei myöskään tiedä mitä sillä hetkellä jo tietää. ::)

jarska

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 06.03.12 - klo:20:38
Lupaan ajaa perässä ihan sovitun määrän kierroksia.  innocent_1

Hä, tää saitti on ohjelmoitu sensuroimaan v-un, ihan merkkijonona.  reps_1

Lainaus käyttäjältä: app - 06.03.12 - klo:22:26
nopea57, luulitko että diktaattorimme olisivat sortuneet sananvapauteen!!! reps_1

Noniin, nyt on korjattu ja pitäs sensuroida vain yksittäinen sana, eikä merkkijonoo.
Sananvapaus jatkukoon, ainakin melkeen... :)

Nitrous

07.03.12 - klo:08:29 #14 Viimeisin muokkaus: 07.03.12 - klo:08:31 käyttäjältä Nitrous
Ajotyylistä: Kuten Jukkakin tuossa sanoi, tunnistaa todennäköisen kaatajan viimeistään radalla yhdellä silmäyksellä. Yleensä nämä kaverit ovat samalla myös niitä, jotka eivät kuuntele vaikka heidät liputetaan radalta sivuun ja käsketään rauhoittumaan tai päivän ajot loppuu kesken. Itselle tuo silmä on kehittynyt noita EAK-kursseja vetäessä ja keskiryhmän kohellusta vahtiessa. Alkuun ihan perusvirheiden huomaaminen oli aika haastavaa ja vaati kuskin seuraamista pidemmänkin pätkän, mutta nykyisin yleensä mutka tai kaksi riittää antamaan suht hyvän kuvan kuskin riskitasosta ja parannuksen kohteista.

Vauhdin nostamisesta:
1) Nettineuvoja lukiessa kannattaa pitää sensuurifiltteri todella tiukalla. Esim. tuo murmelan kehotus pienemmän vaihteen käyttöön, kiihdytykseen ja jarrutukseen voi toimia joillekin tosi hyvin, mutta toisille kuskeille se nostaa riskiä, koska perusajamisen taitotaso ei ole vielä riittävä. Edit. Mutta tuo uusien asioiden kokeilu riittävän pienin askelin on kyllä pirun hyvä neuvo.

2) Jos varikolla tullaan sanomaan, että vauhtia olisi hyvä nostaa, kannattaa hetken miettiä kuka tuon neuvon antaa. Jos kyseessä on saman firman isoegoisin "kaikkitietäjä" kannattaa neuvoon suhtautua eri tavalla kuin liivit päällä heiluvan kouluttajan samaan neuvoon.

3) Jos on epävarmuutta siitä mitä osa-aluetta omassa ajossa kannattaisi ensimmäisenä alkaa parantamaan, kannattaa käydä nykäisemässä liivillistä kaveria hihasta, että voisiko tulla katsomaan ajoa parin kierroksen ajaksi.

4) Joillain henkilöillä tulee vastaan tilanne, että kaikki on ajoteknisesti kunnossa ja edellytykset olisivat huomattavasti reippaampaankin menoon, mutta pää on jäänyt köröttelemään siihen omalle mukavuusalueella. Tällöin useimmiten kuulee tuota "aja kovempaa"-ohjetta. Se kuinka tuo vauhdin nosto realisoituu, on aika henkilökohtaista, eikä sihen netissä pysty antamaan tyhjentävää ohjetta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal