Toukasta perhoseksi

Aloittaja Maria, 06.03.12 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.03.12 - klo:08:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.03.12 - klo:22:25
Alottelijalla voi olla se ongelma, että hän ei tosiaankaan tiedä, mitä hän ei tiedä.

:o Ja justihin kun mä aloin vähän ymmärtämään sua, niin menet ja kirjotat tämmösen filosoohvisen ja korkialentosen lauseen. :D
Toisaalta voisko ajatella, et aloittelija ei myöskään tiedä mitä sillä hetkellä jo tietää. ::)
Kyllä se varmaan noinkin päin on.

Yks käytännön esimerkki, tapauksesta kuski ei tiedä, mitä ei tiedä:
Tourinkimopoilija ajelee aurinkoisena kesälomapäivänä kaikin puolin ok hitaassa tai keskiryhmässä. Ja sit päivän päätteeksi takanen lähtee hitaan mutkan avauksessa alta, vaikka ko kuski avaa aivan samalla tavalla kuin aina aikaisemminkin.
Tuohon lipsautukseen voi olla montakin syytä mitä kuski ei tiennyt. Jos kuski olisi tiennyt ne kaikki, tai edes suurimman osan, niin hän olisi loppupäivästä osannut hieman pehmentää noita avauksia, ja kaato olisi jäänyt tekemättä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.03.12 - klo:08:29
Vauhdin nostamisesta:
1) Nettineuvoja lukiessa kannattaa pitää sensuurifiltteri todella tiukalla. Esim. tuo murmelan kehotus pienemmän vaihteen käyttöön, kiihdytykseen ja jarrutukseen voi toimia joillekin tosi hyvin, mutta toisille kuskeille se nostaa riskiä, koska perusajamisen taitotaso ei ole vielä riittävä. Edit. Mutta tuo uusien asioiden kokeilu riittävän pienin askelin on kyllä pirun hyvä neuvo.
Pilk viil:
Se kommenttihan oli osoitettu nimenomaan marialle, eikä noin yleisesti "kaikille".
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.12 - klo:11:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.03.12 - klo:08:29
Vauhdin nostamisesta:
1) Nettineuvoja lukiessa kannattaa pitää sensuurifiltteri todella tiukalla. Esim. tuo murmelan kehotus pienemmän vaihteen käyttöön, kiihdytykseen ja jarrutukseen voi toimia joillekin tosi hyvin, mutta toisille kuskeille se nostaa riskiä, koska perusajamisen taitotaso ei ole vielä riittävä. Edit. Mutta tuo uusien asioiden kokeilu riittävän pienin askelin on kyllä pirun hyvä neuvo.
Pilk viil:
Se kommenttihan oli osoitettu nimenomaan marialle, eikä noin yleisesti "kaikille".

Itse en Mariaa henk. koht. tunne, joten kirjoitin yleisesti kaikille samoja asioita pohtiville. Otin tuon neuvosi vain esimerkiksi kun nyt sopivasti sattui kohdalle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Maria

07.03.12 - klo:17:12 #18 Viimeisin muokkaus: 07.03.12 - klo:17:55 käyttäjältä Maria
No johan tuli ajattelemisen aihetta.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että ajelen nyt ensihätään normiajoa muutaman vuoden
ja alan sitten vasta haaveilla rata-ajosta, kun on perusjutut hanskassa.

Sitten tuli mieleen, että eipä siinä kenenkään päivä pilalle mene, vaikka tahkoankin radalla mukana, vaikkakin ihan omassa luokassani.

Ensimmäisellä ratapäivällä sain kouluttajalta, joka ajoi perässäni, neuvoksi mm. ettei kannata vaihtaa vaihteita, eikä kiihdytellä ja jarrutella, vaan pyrkiä ajamaan tasaisia tyylipuhtaita kierroksia, pitäen näytetyt ajolinjat.
Kuuntelin pää punaisena nuo neuvot ja ymmärsin, ettei ajossani ollut juuri mikään kohdillaan.
Odotinkin kyllä ekalta kerralta (itseltäni) niiiiin paljon, että pettymys omaan ajoon oli suuri ihan ilman kouluttajan sanojakin.

Toisella ratapäivällä kukaan ei sanonut mitään, en kyllä erikseen kysellytkään.
Ja tosiaan kolmansilla minulle hekotettiin avoimesti, miten kukaan voi ajaa noin niin kuin hidastetussa filmissä.
Kuulema ensin näytti takaapäin, että tuohan menee rennosti ja sulavasti,
mutta lähemmäs tullessaan pelkäsivät minun kaatuvan mutkissa kyljelleni - siis kellahtavan kanttarille pysähtymispisteessä  reps_1
Eivätkä tainneet irvileuat kovin paljoa edes liioitella.

Epävarmuuteni johtui kokemattomuudesta.
En haluaisi, mutta taidan lukeutua niihin tyyppeihin, joille asiat ei mene perille muuten kuin kantapään kautta.
Kaiken oppimisen ei soisi tapahtuvan epäonnistumisen kautta. Kuten tähän mennessä on päässyt käymään.
Houkuttelisi ajatus oppia ajamaan - mallia katsomalla ja ohjeita kuuntelemalla - onnistumisten kautta.

Sain tuntumaa ja ajatusta jarruttamiseenkin vasta kun kaaduin, koska puristin lukkoon  hesse_fool
viimeisellä ajotunnilla. Sitten suoritin käsittelykokeen(jarrutustehtävä tuntui paljon helpommalta kuin ennen kaatoa) ja inssin.

Tällä kaavalla minun pitäisi ajaa hiekalle, jotta tajuaisin, miten sinne ei joudu.
"Kouhottaminen" viehättää ajatuksena kuitenkin vähemmän kuin paikallaan junnaaminen,
joten mieluummin koulutan itseäni liian kauan liian hitaasti
kuin kirjoitutan yhtäkkiä nimeni siihen teidän top5-listaan.

Juu ei ajamista netissä opiskella tai opeteta,
mutta oivaltamisia voi saada mielenkiintoisista ja vakuuttavista vastauksista.

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 06.03.12 - klo:20:38
Ahaa, nyt tais löytyä sopivasti kokeneempi ratakisaan: Maria   hesse_yahoo
Lupaan ajaa perässä ihan sovitun määrän kierroksia.  innocent_1
Jos tämä oli haaste, niin montako kierrosta ajattelit ajaa perässä?
Joko mä voitin?  :)  :)

nopea57

Joo, sulla on nyt yksi voitto jo tilillä.   bowdown_1

Perässä ajaen saatan opiskella ajo- ym linjoja.  :P

murmela

Lainaus käyttäjältä: Maria - 07.03.12 - klo:17:12
Ensimmäisellä ratapäivällä sain kouluttajalta, joka ajoi perässäni, neuvoksi mm. ettei kannata vaihtaa vaihteita, eikä kiihdytellä ja jarrutella, vaan pyrkiä ajamaan tasaisia tyylipuhtaita kierroksia, pitäen näytetyt ajolinjat.
Kuuntelin pää punaisena nuo neuvot ja ymmärsin, ettei ajossani ollut juuri mikään kohdillaan.
Odotinkin kyllä ekalta kerralta (itseltäni) niiiiin paljon, että pettymys omaan ajoon oli suuri ihan ilman kouluttajan sanojakin.
Njoaa, jos se ajaminen on sulavaa, niin sit voi ihan hyvin käyttää vaihteita, kiihdytellä ja jarrutella.
Ei se sitä tarkota ett vaihteita pitää räpeltää koko ajan, vaan esim kemoralla hihasta vedettynä esimerkkinä kahvilan mutkan jälkeen yks isompi, katsomosuoralla yks isompi, ja sit paluusuoran jarrussa kaks pienempi. Ts neljä vaihtoo per kierros, kaikki pitkillä suorilla.
Ei sen kiihdyttelyn tarvi tarkottaa ett vedät sinkki kireellä listan TOP1seks, vaan pehmeä avaus mutkan jälkeen kun mopo on baut pystyssä.
Ei sen jarruttelun tarvi tarkottaa mutka tulee silmille paniikkia, vaan pehmeä puristava jarrutus, ja pehmeä jarrun päästö, jolloin ajo pysyy sulavana.

Nopeuden sovittaminen mutkiin on paljon helpompaa kun sulla on sopiva vaihde ja sopivat kierrokset. Ja kun saat sopivan nopeuden mutkiin, niin koko ajamisesta tulee helpompaa ja helpommin rytmitettävää.
Lainaa
Toisella ratapäivällä kukaan ei sanonut mitään, en kyllä erikseen kysellytkään.
Ja tosiaan kolmansilla minulle hekotettiin avoimesti, miten kukaan voi ajaa noin niin kuin hidastetussa filmissä.
Kuulema ensin näytti takaapäin, että tuohan menee rennosti ja sulavasti,
mutta lähemmäs tullessaan pelkäsivät minun kaatuvan mutkissa kyljelleni - siis kellahtavan kanttarille pysähtymispisteessä  reps_1
Eivätkä tainneet irvileuat kovin paljoa edes liioitella.
Jos sä jurnutat taajamavauhtia radalla, niin sä todellakin tulet kuolemaan vitutukseen ennen kuin "opit ajamaan".
Lainaa
Epävarmuuteni johtui kokemattomuudesta.
En haluaisi, mutta taidan lukeutua niihin tyyppeihin, joille asiat ei mene perille muuten kuin kantapään kautta.
Kaiken oppimisen ei soisi tapahtuvan epäonnistumisen kautta. Kuten tähän mennessä on päässyt käymään.
Houkuttelisi ajatus oppia ajamaan - mallia katsomalla ja ohjeita kuuntelemalla - onnistumisten kautta.

Tällä kaavalla minun pitäisi ajaa hiekalle, jotta tajuaisin, miten sinne ei joudu.
"Kouhottaminen" viehättää ajatuksena kuitenkin vähemmän kuin paikallaan junnaaminen,
joten mieluummin koulutan itseäni liian kauan liian hitaasti
kuin kirjoitutan yhtäkkiä nimeni siihen teidän top5-listaan.
Jos asenne on se että oppii vain kantapään kautta, niin silloin oppii vain kantapään kautta.

Ts varo mitä toivot, sillä ne toiveet toteutuu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

^Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla. Tonnisella neljä vaihtoa per kierros on itselleni sopiva määrä tuolla nopean ryhmän kyydissä. Tonnarilla aloitellessa kannattaa ajella vaikkapa kolmosella tai mieluummin nelosella rataa ympäri. Voimaa piisaa varmasti ja moottorijarruakin on ihan riittävästi mukana.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Maria

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.03.12 - klo:08:29

Vauhdin nostamisesta:
1) Nettineuvoja lukiessa kannattaa pitää sensuurifiltteri todella tiukalla. Esim. tuo murmelan kehotus pienemmän vaihteen käyttöön, kiihdytykseen ja jarrutukseen voi toimia joillekin tosi hyvin, mutta toisille kuskeille se nostaa riskiä, koska perusajamisen taitotaso ei ole vielä riittävä. Edit. Mutta tuo uusien asioiden kokeilu riittävän pienin askelin on kyllä pirun hyvä neuvo.

2) Jos varikolla tullaan sanomaan, että vauhtia olisi hyvä nostaa, kannattaa hetken miettiä kuka tuon neuvon antaa. Jos kyseessä on saman firman isoegoisin "kaikkitietäjä" kannattaa neuvoon suhtautua eri tavalla kuin liivit päällä heiluvan kouluttajan samaan neuvoon.

3) Jos on epävarmuutta siitä mitä osa-aluetta omassa ajossa kannattaisi ensimmäisenä alkaa parantamaan, kannattaa käydä nykäisemässä liivillistä kaveria hihasta, että voisiko tulla katsomaan ajoa parin kierroksen ajaksi.

4) Joillain henkilöillä tulee vastaan tilanne, että kaikki on ajoteknisesti kunnossa ja edellytykset olisivat huomattavasti reippaampaankin menoon, mutta pää on jäänyt köröttelemään siihen omalle mukavuusalueella. Tällöin useimmiten kuulee tuota "aja kovempaa"-ohjetta. Se kuinka tuo vauhdin nosto realisoituu, on aika henkilökohtaista, eikä sihen netissä pysty antamaan tyhjentävää ohjetta.

Mun koomisesta hitaudesta mainitsijat olivat kourallinen ducatisteja, eivät ensimmäistä kertaa radalla.
(en voi väittää, etteivätkö olisi olleet oikeassa, vaikka olisivat olleet hitaitakin, olisivat he voineet olla isoegoisiakin::)

Mun pitää vaan yksinkertaisesti skarpata.
Ja sitten kesän mittaan analysoida, missä pää pistää eniten vastaan, jos niin käy,
ettei reippaammat kierrokset ota onnistuakseen, kun pikkuhiljaa yrittää nostaa nopeutta.

Maria

Juu Murmela, voisin hyvin kuvitella. Ja jos en kuolisi vi*****seen jurnuttaessani, niin viimeistään sitten varikolla  knuppel_2
:D

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.12 - klo:19:43
Lainaus käyttäjältä: Maria - 07.03.12 - klo:17:12
Houkuttelisi ajatus oppia ajamaan - mallia katsomalla ja ohjeita kuuntelemalla - onnistumisten kautta.

varo mitä toivot, sillä ne toiveet toteutuu.

peukku_1 hope so! Tavoitteena olisi jatkossa välttää vaikeimman kautta tarpomista.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.03.12 - klo:20:37
Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla.

Oli Hondan CBR 1000 RR. Joten kouluttajan huomio vaihteiden turhasta räpläämisestä oli ihan aiheellinen.
Ensi kesän pelistä ei vielä varmuutta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.03.12 - klo:20:37
^Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla. Tonnisella neljä vaihtoa per kierros on itselleni sopiva määrä tuolla nopean ryhmän kyydissä. Tonnarilla aloitellessa kannattaa ajella vaikkapa kolmosella tai mieluummin nelosella rataa ympäri. Voimaa piisaa varmasti ja moottorijarruakin on ihan riittävästi mukana.
Kannattaa miettiä myös sitä että vaihtamalla niitä vaihteita; kierrokset pysyvät baut samalla alueella erinopeuksissa mutkissa. Ja samoin avauksissa ja suorilla on baut sama kierrosalue käytössä. Samoin kuin moottorijarrussa on aina baut sama kierrosalue käytössä.
Kun taasen jos sä et käytä vaihteita, niin silloin se kaasun vaikutus eri mutkissa avauksissa suorilla moottorijarruissa voi olla täysin erilainen. Ellei sit jurnuta sitä tasaista taajamanopeutta koko ajan.

Aivan samoin sinä vaihdat vaihteita sen takia, että sinulla olisi sopiva kierrosalue käytössä tarkoitukseesi/ jotta ajaminen olisi mahdollisimman helppoa niiltä osin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Maria - 07.03.12 - klo:22:09
Ja sitten kesän mittaan analysoida, missä pää pistää eniten vastaan, jos niin käy,
ettei reippaammat kierrokset ota onnistuakseen, kun pikkuhiljaa yrittää nostaa nopeutta.
Ei se nopeus tule nopeutta nostamalla. Vaan tekemällä "oikeita" asioita "oikeissa" paikoissa "oikeaan" aikaan.
Ja sit kun kun sä ajat "oikein" niin sun nopeus nousee automaattisesti. Usko tai älä, kysy vaikka jarskalta...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Maria - 07.03.12 - klo:22:15
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.03.12 - klo:20:37
Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla.

Oli Hondan CBR 1000 RR. Joten kouluttajan huomio vaihteiden turhasta räpläämisestä oli ihan aiheellinen.
Ensi kesän pelistä ei vielä varmuutta.

Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.12 - klo:22:33
Usko tai älä, kysy vaikka jarskalta...

Mä nyt en osaa ketään neuvoa ja jos yritänki, niin sitä ei uskota. :)
Sitten kun ajelen rennosti Raaserin aikoja, voin jotain vinkkiä antaa, taitaa vaan loppua kunto ja mopo ennen sitä.

raukkis

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.12 - klo:22:49
Lainaus käyttäjältä: Maria - 07.03.12 - klo:22:15
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.03.12 - klo:20:37
Tuo vaihtaminenki on aikalailla moposta riippuvainen juttu. Veikkaan tuon murmelan ohjeen perusteella, että Marialla on kuussatanen laites alla.

Oli Hondan CBR 1000 RR. Joten kouluttajan huomio vaihteiden turhasta räpläämisestä oli ihan aiheellinen.
Ensi kesän pelistä ei vielä varmuutta.

Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

En tiedä miten paljon on pyörästä kiinni mutta kemoralla ko. pyörällä ei tarvi vaihtaa vaihteita hitaassa eikä välttämäti vielä keskinopeassakaan. Helpottaa varmasti mutkaan keskittymistä ja nopeuden sovittamista kun ei tarvitse keskittyä siihen mikä vaihde on milloinkin. 3:lla vaan koko kierros ja jarrutonta ajoa paljon.

Nitrous

Ootko sä murmela millon viimeks ajanu tonnaria? Hitaan ja keskinopean (ja miksei nopeankin) vauhtiin riittää ihan loistavasti yksi vaihde. En ymmärrä sitäkään miksi suoralla pitäisi vaihtaa yksi isommalle ja takaisin pienemälle jos se alkuperäinen vaihdekin riittää. Tonninen kulkee kuitenkin kolmosella jo sen reilu 200, joten ei pitäisi siitäkään olla ihan heti kiinni. Lähinnä turha vaihteiden vekslaaminen häiritsee ajamista. Ai mistäkö tiedän? "Muutamaa" aloittelijaa olen radalla seurannut viimekin kesänä koko päivän ihan lähietäisyydeltä, enkä muista yhtään tapausta, joka olisi ajanut paremmin vekslaamalla turhaan vaihdeaskia kuin yhdellä vaihteella ilman jarruja rataa kiertäen.

Kesäkuussa tuli kytkimen työsylinterin sanottua sopimuksen irti kesken setin kokeiltua tuota yhdellä vaihteella ajamista. Silloinen ennätys Kemorassa oli 1:16.0 neljällä vaihdolla ja pelkästään nelosella ajellen kierrosajat olivat 1:16.5 kieppeillä. Tuokin ero tuli suurimmaksi osaksi katsomosuoralta kun välitys loppui kesken jo katsomon puolivälissä. Mulla on mopossa aika lyhyet välit ja tuo nelonen vastaa aika tarkasti vakiovälien kolmosta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal