Toukasta perhoseksi

Aloittaja Maria, 06.03.12 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:16:54
Käyttämällä esim kahta vaihdetta alkeisopetuksessa, ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen.

Ahaa. Jos käyttää vain kahta vaihdetta, niin vaihtuu itsekseen pienemmälle? Vai tarkoititko, ettei tarvetta ole, mutta tarpeen puutteesta huolimatta pienemmälle kuitenkin vaihdetaan?
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

Hieman pohdittavaa itse kullekin:
Otetaanpa esimerkkiradaksi vaikka Kemora: Aloittelija ajaa rataa ympäri yhdellä vaihteella: Huippunopeus kierroksella on n. 120km/h jos ei tarvitse ohitella ketään. Hitaimmassa paikkaa radalla nopeus on alle 40km/h. Yhtään pyöriä tunteva voi tästä helposti päätellä, että kierros voitaisiin ajaa vaikka pienimmällä vaihteella, mutta silti suositellaan ajettavan 3,4 tai jopa 5 -vaihteella. Miksi näin?

Jos kuvitellaan, että rataa kierretään nelosella, kuinka suuri on muutos kierrosluvussa jos vaihde vaihdetaankin kolmoselle radan hitaimmalle osalla? Kuinka suuri vaikutus tällä on
a) moottorijarruun
b) kaasun vastaavuuteen
c) Kiihtyvyyteen
d) Kuskin tekemisen määrään lähestyttäessä paluusuoran päässä siintävää pitkää vasenta?

Lisäkysymyksinä voi vastata seuraaviin: Onko aloittelijan helpompi tehdä virhe kaasun käytössä liian isolla vai liian pienellä vaihteella? Onko suuri vai pieni moottorijarru helpompi hallita?

Jokainen osannee muodostaa näiden kysymysten perusteella itselleen sopivan kuvan vaihtamisen tarpeellisuudesta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.03.12 - klo:18:21
Hieman pohdittavaa itse kullekin:
Otetaanpa esimerkkiradaksi vaikka Kemora: Aloittelija ajaa rataa ympäri yhdellä vaihteella: Huippunopeus kierroksella on n. 120km/h jos ei tarvitse ohitella ketään. Hitaimmassa paikkaa radalla nopeus on alle 40km/h. Yhtään pyöriä tunteva voi tästä helposti päätellä, että kierros voitaisiin ajaa vaikka pienimmällä vaihteella, mutta silti suositellaan ajettavan 3,4 tai jopa 5 -vaihteella. Miksi näin?

Jos kuvitellaan, että rataa kierretään nelosella, kuinka suuri on muutos kierrosluvussa jos vaihde vaihdetaankin kolmoselle radan hitaimmalle osalla? Kuinka suuri vaikutus tällä on
a) moottorijarruun
b) kaasun vastaavuuteen
c) Kiihtyvyyteen
d) Kuskin tekemisen määrään lähestyttäessä paluusuoran päässä siintävää pitkää vasenta?

Lisäkysymyksinä voi vastata seuraaviin: Onko aloittelijan helpompi tehdä virhe kaasun käytössä liian isolla vai liian pienellä vaihteella? Onko suuri vai pieni moottorijarru helpompi hallita?

Jokainen osannee muodostaa näiden kysymysten perusteella itselleen sopivan kuvan vaihtamisen tarpeellisuudesta.

Juurikin noin. Ennakoivan ajon kursseilla kuljettajaa neuvotaan jarruttamaan vauhti pois suoralla ja vasta sen jälkeen kallistamaan mutkaan, ajamaan mutkan tasakaasulla ja vasta sen jälkeen varovaisesti kiihdyttämään. Tällä tavalla valtaosa koulutettavista oppii ajamaan hyvinkin nopeassa ajassa luottavaisesti mutkat ilman turhaa panikointia. Kun se on muodostunut rutiiniksi, voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen.

Kärjistäen sama kuin että karaten alkeiskurssilla opetetaan potkaisemaan polven korkeudelle ja vasta sen jälkeen kun motoriikka on saavuttanut edes tuon tason, aletaan miettimään potkimista päähän tai hyppykiertopotkuja.

Itse en ole oppinut yksin rataa tahkoamalla tai netistä viisauksia hakemalla. Olen oppinut kun itseäni kokeneempi ja taitavampi ja taitonsa todistanut kuljettaja on näyttänyt mallia ja korjannut virheeni. Vähemmän on todellakin enemmän. On totta, etteivät omat kierroaikani parane jos ajan yhdellä vaihteella, mutta yhdelläkin vaihteella ajan Alastarolla nopeammin kuin alle 1:30 ja Kemoralla reilusti alle 1:20. Valtaosa radalle tulevista katukuskeista ei kuitenkaan tule koskaan ajamaan edes minua nopeammin, joten alkeisopetuksessa keskitytään perusteiden opettelemiseen äärimmäisen yksinkertaistetusti. Kun perusteet ovat selkäytimessä, voidaan ottaa seuraava askel, mutta jos yrittää useampaa asiaa yhtä aikaa, onkin sitten sekaisin eikä hommasta tahdo tulla mitään.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

SamiN

11.05.12 - klo:20:20 #63 Viimeisin muokkaus: 11.05.12 - klo:20:23 käyttäjältä SamiN
Hyviä vinkkejä ja vääntöä, lukaisin koko ketjun läpi.
---
Itse innostuin käymään ratapäivillä pari vuotta sitten, eli kolmas kesä näissä merkeissä on nyt menossa. Ajokokemusta mulla on n. 7v isoilla pyörillä. Ikää 41v.

Pääasiassa Alastarolla olen käynyt, jossa kierroksia tullut ajettua ehkä joku 400 joista suurin osa .org! koulutusryhmässä.

Kehitys on ollut siinä mielessä hyvää että ajoasento, rentous, katseen käyttö ja luotto pyörään(tai paremminkin renkaisiin) on alkanut pikkuhiljaa parantumaan enemmän ja enemmän.
Ongelmaksi kutenkin on muodostunut se, että vaikka ajaminen tuntuu mukavalta, nopeus ei ole kasvanut ollenkaan vaan päinvastoin - ajan suorat entistä hiljempaa enkä oikein uskalla ohitella edes selvästi hitaampia. Alastaron nopeat oikeat, varsinkin mutka 6, ovat erityisen vaikeita mulle vauhdin sovittamisen puolesta. Hitaat vasemmat ja kaikki oikeat tuntuu menevän rennosti ja tasaisesti - jopa niin, että jos pääsen omaa ajoa ajamaan, mutkanopeudet on 1kmh sisällä kierros toisensa perään.
Kierrosajat vaihtelee sen mukaan mitä fiilistelee suorilla. Ekana kesänä ("omaa ajoa kierrokset") luokkaa 2:00-1:58, tokana 1:58-1:49 ja tänä kesänä 1:58-1:53. Pääosin kuitenkin niitä 2min kierroksia kun jumitan letkoihin.

Aika paljon ajoin alkuun edelläkin mainituilla "yhden vaihteen" tyylillä sekä jarrutonta ajoa, ja ne kieltämättä auttoivat keskittymään oleelliseen, mutta sittemmin olen fiilistellyt vaihteiden yms kanssa ihan huvikseni. Mielestäni Zetorilla on äärettömän tylsää kiertää rataa pelkällä kolmosella.

Vaikeinta tuntuu olevan vauhdin sovittaminen nopeisiin mutkiin, josta johtuen ajelen suorista 2/3 matkan pintakaasulla körötellen. Mikä auttaisi kehittymään?
Vai pitääkö nämä hommat jättää suosiolla nuoremmille ja keskittyä ajamaan vain suoraan.

03Biker
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

Juha_K

Rohkeesti vaan kaasua, ei siinä sen kummempaa :)
Viime kesänä annoin veljen kokeilla rata-ajoa parin setin verran Alastarolla mun Suzukilla. Siitä taisi olla reilu 10v kun hän oli viimeksi ajanut moottoripyörällä. Eli ekaa kertaa mopon puikkoihin 10 vuoteen ja pääsi se sentään 1:57 kierrosaikaan :D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: SamiN - 11.05.12 - klo:20:20
Vaikeinta tuntuu olevan vauhdin sovittaminen nopeisiin mutkiin, josta johtuen ajelen suorista 2/3 matkan pintakaasulla körötellen. Mikä auttaisi kehittymään?
Pistä yks pykälä isompi vaihde kun kiihdytät nopeaa mutkaa edeltävällä suoralla. Jolloin sun koneen kierrokset on sulle tutulla alueella. Jos sä ajat yhdellä vaihteella koko radan ympäri, niin sä päädyt tilanteeseen jossa et uskalla pistää kierroksia koneeseen koska ajat kaikki muut 7-8 mutkaa eri kierroslukualueella kuin ne kaksi nopeeta. Joten yhellä vaihteella ajaessa pädyt ajaamaan kaikki mutkat samalla kierroslukualueella läpi, eli konttaamaan nopeet mutkat.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

SamiN

11.05.12 - klo:21:03 #66 Viimeisin muokkaus: 11.05.12 - klo:22:33 käyttäjältä SamiN
Kyllä mä kaasua uskallan vääntää, ei siinä mitään. Muistan kun ekana ohjaamattomana ratapäivänä päästelin suorat eniten täysiä ja jarruttelin mutkiin melkein pysähdyksiin  :-X
Ajolinjat mulla on ehkä pyöristyneet liikaa suorilla himmailun takia, eli koitan ajaa liian pehmeästi? Terävyyttä lisää kääntöihin?

Yläkroppaa mielestäni olen oppinut siirtämään jonkun verran, takapuolta pitäisi opetella siirtämään seuraavaksi?

Jossain tuollasessa asennossa mennään nyt, eli saan jo polven irti tankista  ::)  (liite).

Kooste .org! hidas ryhmästä 06.05.2012 @ Alastaro
(16:30 eteenpäin)

Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

SamiN

11.05.12 - klo:21:09 #67 Viimeisin muokkaus: 11.05.12 - klo:22:29 käyttäjältä SamiN
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.05.12 - klo:21:01
Pistä yks pykälä isompi vaihde kun kiihdytät nopeaa mutkaa edeltävällä suoralla. Jolloin sun koneen kierrokset on sulle tutulla alueella. Jos sä ajat yhdellä vaihteella koko radan ympäri, niin sä päädyt tilanteeseen jossa et uskalla pistää kierroksia koneeseen koska ajat kaikki muut 7-8 mutkaa eri kierroslukualueella kuin ne kaksi nopeeta. Joten yhellä vaihteella ajaessa pädyt ajaamaan kaikki mutkat samalla kierroslukualueella läpi, eli konttaamaan nopeet mutkat.

Piti hetken miettiä mitä tarkoitit, mutta joo... tuossa voisi olla ideaa!

Edit: siis nopeisiin mutkiin pykälää isommalla... ajelen tosiaan korvakuulolla, koska olen koittanut opetella pois nopeusmittarin katsomisesta (se auttoi ennen vauhdin sovittamiseen  nopeisiin mutkiin) Pitääpä tuota kokeilla ensi kerralla.
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

Fasu

12.05.12 - klo:12:43 #68 Viimeisin muokkaus: 12.05.12 - klo:12:56 käyttäjältä Fasu1000
Täysin asiaton kommentti, mutta ei voi tilannehuumorille mitään. Kuva kuin maaseutuGB:stä ja puskista lähtee Mp-poliisi perään. reps_1
VV

Powered by EzPortal