Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

slowrider

14.06.13 - klo:09:54 #150 Viimeisin muokkaus: 14.06.13 - klo:10:44 käyttäjältä slowrider
Tässä voi tosiaan olla osasyyllinen itsellä. Olen harmitellut kun toi maguran kahvan säätövara loppuu. Aavistuksen liian korkealla vaikka ala-asennossa

Mikko K.

Mulla vähän vastaavan jännän mutkaan tullessa aiheutti kemoran paluusuoralla se, kun mopo ehtikin nykäseen rajoitinta vasten just kun aloin jarruttamaan = ei toivottua elämista. Onneksi jarrutan sen verran ajoissa muutenkin, ettei menny edes linja pitkäksi ja nätisti taittu mutkaan. Eli jarrumerkki pomppas sen 15m lähemmäs sitä, missä sen suunnilleen pitäs olla :D
Tohon kaasu-jarru-kaasu kontrolliin auttaa yllättävän hyvin noi oikeat hallintakapuloiden asennot. Brempon puristimella sain jarrun vihdoin just sinne minne sen haluan, eikä noiden käyttöön tartte keskittyä edes ajatuksen tasolla enää.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.06.13 - klo:10:19
Brempon puristimella sain jarrun vihdoin just sinne minne sen haluan, eikä noiden käyttöön tartte keskittyä edes ajatuksen tasolla enää.

Tässäkin voi olla osasyyllinen, Bemarihan käyttää Tokicon pääsylkkää. :D

heippa

Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.06.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.06.13 - klo:10:19
Brempon puristimella sain jarrun vihdoin just sinne minne sen haluan, eikä noiden käyttöön tartte keskittyä edes ajatuksen tasolla enää.

Tässäkin voi olla osasyyllinen, Bemarihan käyttää Tokicon pääsylkkää. :D

Mut App taitaa olla ainut bemarikuski kuka onnistuu tuon "kaasuhypyn" tekemään jarrussa. Että ei taija olla Tokicossa mitään vikaa. App ajoi org:in päivillä samassa mutkassa ulos ja käsitin silloin, että sama tapahtuma oli silloinkin taustalla. Miettisin itsekin sitä käden asentoa, koska ei mullakaan oo mitkään pitkät sormet vaan ihan tynkä naisten sormet ja ei oo ikinä käyny noin. Aina on kaasun kiinni saanu ennen jarrua.

jarska

14.06.13 - klo:12:48 #154 Viimeisin muokkaus: 14.06.13 - klo:12:50 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: heippa - 14.06.13 - klo:12:46
Että ei taija olla Tokicossa mitään vikaa.

No ei toki, soli vaan huono läppä.


Lainaus käyttäjältä: heippa - 14.06.13 - klo:12:46
Mut App taitaa olla ainut bemarikuski kuka onnistuu tuon "kaasuhypyn" tekemään jarrussa.

App:lle kaasu vasempaan tolppaan?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.06.13 - klo:12:48
Lainaus käyttäjältä: heippa - 14.06.13 - klo:12:46
Että ei taija olla Tokicossa mitään vikaa.

No ei toki, soli vaan huono läppä.


Lainaus käyttäjältä: heippa - 14.06.13 - klo:12:46
Mut App taitaa olla ainut bemarikuski kuka onnistuu tuon "kaasuhypyn" tekemään jarrussa.

App:lle kaasu vasempaan tolppaan?

Jalloille kaasu ja kytkin, niin ei hanskat haittaa menoa?

Eiköhän tässä ole jo tarpeeksi monta kertaa sanottu se oleellinen: Yksittäisestä virheestä johtuen ei kannata säätää, vaan poistaa se virhe omasta toiminnasta. Näitä sattuu ja niistä oppii, nyt varmaan oppii moni muukin app:n lisäksi kun asiaa täällä ihmetellään.

Itelle tuosta osuu ihmeteltäväksi miksi edes on kaksi erillistä liikettä mennä pois kaasulta ja aloittaa jarrutus. Sormet osuu sopivasti jarrukahvalle samalla liikkeellä kun kaasun rullaa kiinni eikä tuo liike ole sen nopeampi tuossa kohtaa kuin muuallakaan. Alastaron kakkos-kolmosmutkan väliltä tullaan yhtälailla täyskaasulta kovalle jarrulle kuin vaikka siinä pääsuoralla, eipä vaan tarvitse vaihteiden kanssa pelata(lähinnä toi saattaa yllättää ohitusta hakevan A600 kuskin kun sen kaasun rullaakin tonnisella tuossa välissä kokonaan auki ja jarruttaa eikä vain rullaile kyseistä väliä ;) ).

Jonnu

Joo, paranemisia App:lle minunkin puolestani. Sulla meni sitten se RR-miesten sulake, onneksi ei sen pahempaa.


Minun mielestäni tämä on tosi hyvä kun tyypit jakaa täällä virheitään ja kaatumisiaan, niitä ja lähinnä niiden syitä pohtiessa porukalla voi itse kullakin tulla "ahaa" elämyksiä oman ajon suhteen. Jos omista virheistä oppii niin voi sitä (ehkä) oppia myöskin toisten virheistä.
Ja toisekseen tämä on hyvä foorumi jakaa näitä, koska täällä ymmärretään se tosiasia, että valitettavasti kaatumisia tässä harrastuksessa tulee, toisille enemmän, toisille vähemmän - mutta väistämättä tulee. Vastaanotto täällä ei myöskään ole niinkuin monilla "taustajoukoilla", että "hankkisit sinäkin pari rengasta enemmän tai sen kokoisen pyörän jonka kykenet hallitsemaan" ..."opettele ajamaan" (no sitähän tässä koko ajan yritetään tehä  :) ) näitä on itse jonkin verran kuullu :-/

app

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 14.06.13 - klo:09:40
Nimenomaan kahvaa alas! Silloinhan kaasua käytännössä pyöräyttää kiinnipäin tavoitellessaan jarrukahvaa. Jos kahva on ylhäällä, niin melko varmasti joskus avaa kaasua jarrutuksessa.

Ei tää nyt ihan näin ole, vaikkei välttämättä noinkaan; jos mä joudun kurkottamaan lyhkäsillä sormillani alas lasketulle kahvalle eteen päin, niin kääntyyhän se nimeno,aan silloin kaasu auki, kun alan nojaamaan käsille jarrussa. Sillon se se ranna suoristuu.

Toi Raaserin tapa lienee paras. Mä tsekkaan ton kahvan asennon, ja käännän siitä kun sormilinja on suora kyynärvarren kanssa, aavistuksen ylös. Sit kokeilen sitä.

Pääasia on, ettei hötkyile jarrulle mennessä, vaan antaa sen kaasun mennä kiinni. Kestänee 10 millisekuntia.

app

Jalkakaasu. Siihen vaan jarrun paikalle.

Ei vaan, kyllä se on 95.4512% varmuudella on kiinni vaan siitä että pitää ensin kaataa se mopo, ennen kun rupee sujumaan pompuitta. Nyt kaikki harjoittelemaan volttia etuperin ilman kierteitä, niin sitten on asia kunnossa.

app

Lainaus käyttäjältä: heippa - 14.06.13 - klo:12:46
App ajoi org:in päivillä samassa mutkassa ulos ja käsitin silloin, että sama tapahtuma oli silloinkin taustalla. Miettisin itsekin sitä käden asentoa, koska ei mullakaan oo mitkään pitkät sormet vaan ihan tynkä naisten sormet ja ei oo ikinä käyny noin. Aina on kaasun kiinni saanu ennen jarrua.

Laitoin videon siitä tänne. Juuri sama virhe siinä.

Tämä sattuu mulle vaan Kemoran viimeisen vasurin, ja Alastaron kakkos-, ja kolmosmutkien jarruissa. Yhteinen nimittäjä että joka mutkassa avataan voimakkaasti lyhyen välisuoran loppua kohti kiristäen. Kyse siis nopean toiminnan ja ajoasennon muutoksen yhteissummasta.

nopea57

14.06.13 - klo:14:47 #160 Viimeisin muokkaus: 14.06.13 - klo:14:48 käyttäjältä nopea57
Lainaus käyttäjältä: app - 14.06.13 - klo:14:17
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 14.06.13 - klo:09:40
Nimenomaan kahvaa alas! Silloinhan kaasua käytännössä pyöräyttää kiinnipäin tavoitellessaan jarrukahvaa. Jos kahva on ylhäällä, niin melko varmasti joskus avaa kaasua jarrutuksessa.

Ei tää nyt ihan näin ole, vaikkei välttämättä noinkaan; jos mä joudun kurkottamaan lyhkäsillä sormillani alas lasketulle kahvalle eteen päin, niin kääntyyhän se nimeno,aan silloin kaasu auki, kun alan nojaamaan käsille jarrussa. Sillon se se ranna suoristuu.

Toi Raaserin tapa lienee paras. Mä tsekkaan ton kahvan asennon, ja käännän siitä kun sormilinja on suora kyynärvarren kanssa, aavistuksen ylös. Sit kokeilen sitä.

Pääasia on, ettei hötkyile jarrulle mennessä, vaan antaa sen kaasun mennä kiinni. Kestänee 10 millisekuntia.

Joo, siis eihän se kahva voi ylettömän alhaalla olla tietenkään. Ranteen suora linja on oikea peruste. Suora linjahan sitten riippuu ajoasennosta/kuskista.

Katsoin hiljakkoin kehutusta asentokuvasta kahvojasi ja näyttäisi olevan kyllä ihan järkevässä asennossa. Ohessa yhden mestarin kahvat. Mieluiten alhaalla kuin ylhäällä.

heippa

Lainaus käyttäjältä: app - 14.06.13 - klo:14:17
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 14.06.13 - klo:09:40
Nimenomaan kahvaa alas! Silloinhan kaasua käytännössä pyöräyttää kiinnipäin tavoitellessaan jarrukahvaa. Jos kahva on ylhäällä, niin melko varmasti joskus avaa kaasua jarrutuksessa.

Ei tää nyt ihan näin ole, vaikkei välttämättä noinkaan; jos mä joudun kurkottamaan lyhkäsillä sormillani alas lasketulle kahvalle eteen päin, niin kääntyyhän se nimeno,aan silloin kaasu auki, kun alan nojaamaan käsille jarrussa. Sillon se se ranna suoristuu.

Toi Raaserin tapa lienee paras. Mä tsekkaan ton kahvan asennon, ja käännän siitä kun sormilinja on suora kyynärvarren kanssa, aavistuksen ylös. Sit kokeilen sitä.

Pääasia on, ettei hötkyile jarrulle mennessä, vaan antaa sen kaasun mennä kiinni. Kestänee 10 millisekuntia.

Pitäs vissiin verrata noita meijän kahvojen paikkoja, koska tosiaan meikäläisen sormet on aika lyhkäset kanssa. Onko niissä asennoissa mitään eroa. Ihan mielenkiintosta ois tietää onko niissä eroja. Ja mitataan vaikka meijän sormetkin. Jos se meikän pyörässä on hyvällä paikalla, niin vois saada vähän osviittaa mihin asentoon ne omas laitat. Tietty kahvoissakin on eroja, mut karkeesti...

app

Lainaus käyttäjältä: heippa - 14.06.13 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: app - 14.06.13 - klo:14:17
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 14.06.13 - klo:09:40
Nimenomaan kahvaa alas! Silloinhan kaasua käytännössä pyöräyttää kiinnipäin tavoitellessaan jarrukahvaa. Jos kahva on ylhäällä, niin melko varmasti joskus avaa kaasua jarrutuksessa.

Ei tää nyt ihan näin ole, vaikkei välttämättä noinkaan; jos mä joudun kurkottamaan lyhkäsillä sormillani alas lasketulle kahvalle eteen päin, niin kääntyyhän se nimeno,aan silloin kaasu auki, kun alan nojaamaan käsille jarrussa. Sillon se se ranna suoristuu.

Toi Raaserin tapa lienee paras. Mä tsekkaan ton kahvan asennon, ja käännän siitä kun sormilinja on suora kyynärvarren kanssa, aavistuksen ylös. Sit kokeilen sitä.

Pääasia on, ettei hötkyile jarrulle mennessä, vaan antaa sen kaasun mennä kiinni. Kestänee 10 millisekuntia.

Pitäs vissiin verrata noita meijän kahvojen paikkoja, koska tosiaan meikäläisen sormet on aika lyhkäset kanssa. Onko niissä asennoissa mitään eroa. Ihan mielenkiintosta ois tietää onko niissä eroja. Ja mitataan vaikka meijän sormetkin. Jos se meikän pyörässä on hyvällä paikalla, niin vois saada vähän osviittaa mihin asentoon ne omas laitat. Tietty kahvoissakin on eroja, mut karkeesti...

Kun törmätään samalle ratapäivälle, tule nykäseen hihasta. Sen jälkeen kääntää mun kahvaa, jos eri asennossa. Kahvojakin vois verrata, vaikka mulla ihan hyvän tuntuiset, ei orkkikset, vaan ratailuun tarkoitetut.

murmela

14.06.13 - klo:23:46 #163 Viimeisin muokkaus: 14.06.13 - klo:23:50 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: heippa - 14.06.13 - klo:12:46
Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.06.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.06.13 - klo:10:19
Brempon puristimella sain jarrun vihdoin just sinne minne sen haluan, eikä noiden käyttöön tartte keskittyä edes ajatuksen tasolla enää.

Tässäkin voi olla osasyyllinen, Bemarihan käyttää Tokicon pääsylkkää. :D

Mut App taitaa olla ainut bemarikuski kuka onnistuu tuon "kaasuhypyn" tekemään jarrussa.

Olen tänä keväänä ajanut aika paljon appn bemarilla, ja aluksi onnistuin montakin kertaa tekemään täysin vastaavan "kaasuhypyn". Ja kun ne tilanteet on niin nopeita/ hätä iskee/ yrittää pitää mopon radalla. Niin ei oo jääny muistilokeroon mitään "ahaa"-elämystä ett ois huomannu mistä se oikein johtuu.
Ja vaatii ihan erillistä varovaisuutta/ huolellisuutta/ keskittymistä jarrun käsittelyssä että sitä hyppyä ei enää tule.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.06.13 - klo:23:46
Lainaus käyttäjältä: heippa - 14.06.13 - klo:12:46
Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.06.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.06.13 - klo:10:19
Brempon puristimella sain jarrun vihdoin just sinne minne sen haluan, eikä noiden käyttöön tartte keskittyä edes ajatuksen tasolla enää.

Tässäkin voi olla osasyyllinen, Bemarihan käyttää Tokicon pääsylkkää. :D

Mut App taitaa olla ainut bemarikuski kuka onnistuu tuon "kaasuhypyn" tekemään jarrussa.

Olen tänä keväänä ajanut aika paljon appn bemarilla, ja aluksi onnistuin montakin kertaa tekemään täysin vastaavan "kaasuhypyn". Ja kun ne tilanteet on niin nopeita/ hätä iskee/ yrittää pitää mopon radalla. Niin ei oo jääny muistilokeroon mitään "ahaa"-elämystä ett ois huomannu mistä se oikein johtuu.
Ja vaatii ihan erillistä varovaisuutta/ huolellisuutta/ keskittymistä jarrun käsittelyssä että sitä hyppyä ei enää tule.

Toivotaan, että Heipalla on potkulauta mukana, ei se muuten saa sua hihasta kiinni kun painat kuin Duracell-pupu varikkoa ympäri. :D Pikaista paranemista siihen suuntaan. Toivottavasti pääset piakkoin radalle, jos vaikka saisit luotua mulle ajomotivaatiota loppukesälle kun vauhtikin näytti kiristyvän kivaa tahtia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal