Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rranta

Lainaus käyttäjältä: aapolas - 24.07.13 - klo:22:37
Lainaus käyttäjältä: rranta - 24.07.13 - klo:13:45
Vähän piti eilen pötkötellä Kemoran hevosenkengäsä. En oikein vieläkään tiiä mitä tapahtu. Siis perus lowside eli keula alta. Koetin race chronostaki kattua vaan ei näy kiihdytystä eikä jarrutusta kopitus kohassa. En oikein ymmärrä mitä tapahtu. Eilen vit... harmitti. Onneksi pyörään ei tullu oikeestaan mittään. Uus tatti siihen kylykeen on tilattu ja sen ku vaihtaa se on ok. Sitä en tiiä mistä tuohon harteitten välliin sais uuen tatin...

Teki eilen melkeen vähän mieli läimäytellä korville sua. Mies ajoi 11.3, kaatui kevyesti ja pyörä selvisi pelkällä tatilla ja mies henkisellä otsatatilla. Silti mies oli niinku maansa myynyt ja elämä lopussa Katoin ettei oo mitään terävää lähettyvillä ettet ala nirhata ranteita. Onneks oli vaimo mukana, muuten oisin pelänny että kotiin päästessä alat rasvata hirttoköyttä.  :D
Elekee elekee alakako. No joo. Tievostan, että ois voinu mennä vaikka ja mitä. Tievostan senki, että kippaus tahtoo vaikuttaa ajamiseen enemmän ja vähemmän. Se oikiastaan harmitti enemmän. Enköhän ens viikolla lähe taas raalle. Koetan lähtä hakkeen luottoa pyörään takas. Katteet pyssyy ehkä teipillä kasasa (kunnes jostain maailmalta saan uuet hankittua). Mulle on kyllä yks supertohtori luvannu jottain reikäpääroppia, jollei ajoa muuten saa kulukeen.

jarska

Millä te psyykkaatte itteenne pyllyliukumäen jälkeen?
Kierroksia vaan lisää, vielä enemmän kierroksia, kyl se siittä lähtee?

Alastarossa ja muuallakin tuntui ennen kippiä ettei se etunen lähde millään alta, hirmu luotto, kunnes...
noh, selkee syyhän tuohon oli, mut pari seuraavaa settiä meni fiiliksessä et ei se pidä enää olleskaan...varmaan lähtee taas alta, ei vieläkään...no seuraavassa kyllä, jne.

Kolmannella jo alkoi tuleen luottoo takas.
Onkohan konttaamisessa sama kuin leffoissa puhutaan ihmisen lahtaamisesta...se ensimmäinen kerta on pahin, sen jälkeen helpottaa ja menee ohi herkemmin?

Perustetaanko kriisipuhelin..mä voin vastailla pientä korvausta vastaan...kyl se kato siittä...ajat vaan meneen...älä turhaan mieti...näitä sattuu...kohti uutta konttausta vaan.

*olipa paska riisipuhelin, kallista eikä mitään apua...joku turha jätkä siellä lateli itestään selvyyksiä...kuulosti ihan homolta*

rranta

Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.07.13 - klo:23:19
Lainaus käyttäjältä: aapolas - 24.07.13 - klo:22:37
Lainaus käyttäjältä: rranta - 24.07.13 - klo:13:45


Teki eilen melkeen vähän mieli läimäytellä korville sua. Mies ajoi 11.3, kaatui kevyesti ja pyörä selvisi pelkällä tatilla ja mies henkisellä otsatatilla. Silti mies oli niinku maansa myynyt ja elämä lopussa Katoin ettei oo mitään terävää lähettyvillä ettet ala nirhata ranteita. Onneks oli vaimo mukana, muuten oisin pelänny että kotiin päästessä alat rasvata hirttoköyttä.  :D

Ollaan rrannan kans herkkiä miehiä, olisit puristanu palleista, toimi ainaki mulla.
Tästä lähtien ku joku kaatuu raalla kokoonnutaan varikolla pieneen rinkiin. Puristellaan ensin vasemmalta sitten oikealta. Vertaillaan tuntemuksia. Katotaan ku raatoauto hakkee pyörän pois. Seurataan katseella ja jatketaan vielä puristelua. Ajamista jatketaan vasta ku kellään ei enää pelota eikä mikään mietitytä.

app

25.07.13 - klo:07:51 #213 Viimeisin muokkaus: 25.07.13 - klo:08:05 käyttäjältä app
Mäkihyppyä kun kollina harrastin, kaatumisen jälkeen kiivettiin takaisin torniin, ja seuraava hyppy. Pelonpoistohypyksi kutsuttiin.
Kun kaaduin 2010 ensimmäistä kertaa Alastaron kahvilanmutkassa loppuun kuluneella takarenkaalla, olin ajanut edellisellä kierroksella ennätykseni 1.35.85. Mua nauratti niin perkeleesti, että jengi ihmetteli mitä hauskaa toi tilanteessa näkee. Tapanahan on olla sivistyneesti turparutussa, ja synkin ilmein vieta.  Mopo oli ajokunnossa, ja heti seuraavalle setille takaisin. Ajoin siinä 1.36.00.

Ainoa huono kohta oli viime syksynä, kun tuli viimeisenä päivänä kautta isompi kaato, jossa rystysessä ja olkapäässä pientä luunmurtumaa. Ne ketkä näki mun tulevan lanssista silloinkin ulos, näkivät että hauskaa oli taas.
Sittan pääsi radalle vasta tänä kesänä. Tuntuma pahasti kateissa, mutta pikku hiljaa se lähti.

Tämän kertainen kaato ei mörköjä tee. Ajan sen minkä fysiikka antaa periksi loppukaudesta. Jarrut jäänee lähes kokonaan pois, mutta keskitytään treenaamaan kaarreajoa.

Jos uskoisin synti-käsitteeseen, sanoisin, että extreme-lajeissa pelko on pahin synti. Täysin ehdottomasti. Peilejä kun meillä ei ole, niin mitä sinnje taakse tähyilemään.

Joo, ja minua valistuneimmille sanon suoraan oman mottoni; Virheistä et opi mitään, onnistumisista opit. Viisaus ei ole sitä että mietitään mikä meni päin viddua päivä- kuukausi- tai vuosikaupalla, jos se ei ole itsestään selvää. Hyvin hyvin harva kaato ei ole käsiteltävissä minuutissa parissa lipan jälkeen.

Alastarossa kun pääsin ambulanssista konkkaamaan pihalle 12.6. mua ei kiinnostanut mikään muu, kun se mikä oli vauhti viimeisellä kierroksella (onneksi puhelin löytyi hiekasta ehjänä, ja sain nähdä päässeni omaan vauhtiini). Ja toisena asiana, saanko mopon ja käden kuntoon viikonlopun kisaan.

Pahimmat lippani olen tehnyt lumella. Nyt kaatuillaan sitten asfaltilla, eikä mitään tietoa, milloin seuraavan kerran. Tänä kesänä en pysty enää konttaamaan, kun toipuminen vie niin kauan, mutta kyllä mä lupaan ens kesänä taas volttia heittää. Tosin saatan pettää lupaukseni, mutta näkee jos sinne asti elää.

HANAA!


tamik87

Tuli eka kunnon ratakaato alastaron ykkösmutkassa kun kämmäsin vähän jarrussa, linja leveäksi ja siihen monttuun ja etunen alta. Pyörään ei tullut käytännössä kuin katevaurioita ja vähän kuhmuja putkessa. Itellä on vasen nilkka kipeä. Pitää käydä ainakin kepit hakemassa ja kaiketi kuvauttamassa että saa varmuuden mikä siinä on.

eri-ernesti

Pitäsköhän tässä lopettaa koko laji? Pääsen jo punasissa lipuissa kohta Päivisen eelle.

Kemorassa, kakkosmutka meni vähä leveeks kun en osannu tarpeeks ajoissa vaan kääntää. Hiekalla aika pitkän aikaa takajarrulla menin, sitten pyörä alko väpättään ja falskaamaan joka helkkarin suuntaan, enkä enää pysynny pystyssä. Aivan täysin omaa tyrimistä koko ulosajo, ei voi syyttää ees pyörää. Vauhtia varmaan oli ~50km/h enää tässä vaiheessa.

Itselleni ei käyny mitään, mitä ny muutama mustelma olkapäässä. Pyörästä etuhäkki ja katteita.

TommoKe

Hiekat kaadat pois ajosaappaista ja katteiden välistä, sit taas hanaa!!!!   airrev_1
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

spedor

Tulipahan sitten itsekkin kemorassa vähän mukkelehdittua. Paluusuoran jarruissa, kesken jarrutuksen napsahti vasemman kliparin pultti poikki ja klipari jäi käteen. Mätkähdin siitä tankin päälle röhnöttään ja ihmettelemään tilannetta. Siinä sitten yhdellä kädellä yritin jarrutella sen minkä kerkesin ennen hiekkoja, sain vedettyä melko näyttävät endotkin siihen... Takapyörä oli parhaimmillan varmaan metrin verran maasta irti. :)  Hiekoille tullessa hölläsin jarrusta mutta en kyennyt enään pitämään pyörää pystyssä yhdellä kädellä. Sitten alkoi se maa,taivas,maa,taivas pyöritys...

Sen verran otti selkä kipeää tuosta pyörityksestä että en edes yrittänyt kömpiä pystyyn. Lanssi tuli paikalle, niskatuki paikalleen ja ilmeisti jonkinlaisella rankalaudalla kelkottiin äijä lanssin kyyttin. Varikolla sitten fileroitiin nahkat päältä pois ja ukko vakumoitiin tyhjiö patjaan. Siitä lähdettin sitten kokkolaan röntgeniin. Luojan kiitos röntgenistä ei löytynyt mitään rakenteelista vauriota tuolta ruodosta. Sieltä matka jatkui lanssilla Tays:iin jossa olin yön yli tarkkailtavana ja pääsin nyt aamulla sitten kotiin. Olo on kyllä vielä melko hakattu, kolottaa ja aristaa sinne tänne. Ja selkä on kyllä melkoisen jumissa. Mutta näillä näkymin siis selvisin säikähdyksellä tuosta rytäkästä.

TODELLA SUURI KIITOS JOKAISELLE AUTTANEELLE!

Ja pahoitteluni että ajot oli ilmeisesti hetken verran stopissa minun takiani.

Bobo

Pääasia on, että ukko on kunnossa. Kyllä "hieman" huolestutti tilanne. Kun tuota PP-tuning cliparia porukalla tutkailtiin mällin jälkeen, niin on kyllä totaalisen surkeasti suunniteltu, yhden ohuen pultin varassa koko putki. Noi ekana vaihtoon! Sitten vain uus ajopuku kaupasta (ilmeisesti liikennevakuutus korvaa kun ambulanssihenkilöstö sen leikasi kahtia), kypärään uus visiiri, pyörä ja äijä radalle Alastarossa parin viikon päästä ja kovaa ajoo  :)
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

app

Hyvä että äjä on kunnossa!!!

Mopokin oli kohtuullisen hyvässä kuosissa päällisin puolin katsottuna. Oli tosi vaarallinen tilanne. Hyvä että pystyit taiteilemaan niinkin pitkälle yhdellä kliparilla, ja sait vauhtiakin vielä ilmeisesti otettua pois, kun rengasvalli kaiken lisäksi siellä vastassa. Mahtoi olla aika kolkko tunne, kun kahva jää käteen nopeuden ollessa lähes 200. Huh huh.


raukkis

Hyvä tosiaan jos säästyit pahemmilta. Tuolla kun nuo turva-alueet suosii noita äkkitilanteita ja syystä tai toisesta vituiksi menneitä jarrutuksia.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 05.08.13 - klo:12:48
Pääasia on, että ukko on kunnossa. Kyllä "hieman" huolestutti tilanne. Kun tuota PP-tuning cliparia porukalla tutkailtiin mällin jälkeen, niin on kyllä totaalisen surkeasti suunniteltu, yhden ohuen pultin varassa koko putki. Noi ekana vaihtoon! Sitten vain uus ajopuku kaupasta (ilmeisesti liikennevakuutus korvaa kun ambulanssihenkilöstö sen leikasi kahtia), kypärään uus visiiri, pyörä ja äijä radalle Alastarossa parin viikon päästä ja kovaa ajoo  :)

Tuli taas muutaman vuoden tauon jälkeen viikonloppuna verestettyä muistoja siitä miltä se "pesukone" tuntuu. Alastaron nopeessa oikeessa jäähdyttelykierroksella heti jarrun alusta keula luisuun ja ei noussut enää vaikka välillä vähän lupailikin. Pyörä näytti päällisin puolin ehjältä kalliiden osien osalta, tosin kaikki pienempi tilpehööri on päreinä. Itse kykenin riisumaan puvun ja ajokamppeet, kivut alko tulemaan vasta jälkeen päin. Selkä kuvattiin ja mitään ei onneksi murtunut.

Sellainen kysymys tosta ajopuvusta, että kisakatsastukseen ei ilmeisesti sallita minkäänlaisia reikiä ajopuvussa ja jos sellaisia ilmestyy, niin saako niitä paikkauttaa esim. ammatti räätälillä sen jälkeen? Hyvällä tuurilla olis mahdollisuus olla vielä Motoparkissa viivalla (SBB tai YCC?), mutta jos puku menee vielä uusiksi ennen sitä, niin ei riitä dollarit mistään tohon lähtöön. Reikiä siis vaan muutama siellä täällä eivätkä ole mitään kämmentä isompia.

Onneksi töissä on perus työstökoneet ja lasikuituhommat hoituu, joten perus palilkoiden korjailu ei pitäisi mahdottomia maksaa. Samoin kaato-osaa tuli jo jonkun verran mopon mukana.

No mitä tästä opimme? No ei varmaan mitään. Asfaltti oli edelleen kovaa eikä hiekkakaan ollut pehmentynyt vuosien varrella. Huolimattomuuden piikkiin voisin tämän laittaa ja en keksi mitään muuta tapaa välttää näitä virheitä, kuin ajaa koko ajan kellon kuva silmissä tai pyrkiä edellä menevästä ohi. Silloin on tekeminen ja keskittyminen kohdallaan eikä pikku lipsahduksia pääse syntymään niin helpolla kuten nyt.
Silloin kun on yritys kohdallaan, niin mulla ajovirheet näkyy lähinnä leveäksi karkaavina linjoina tai tarpeettomina luistoina, mutta ei tällä tavalla.

raukkis

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 05.08.13 - klo:13:03

Sellainen kysymys tosta ajopuvusta, että kisakatsastukseen ei ilmeisesti sallita minkäänlaisia reikiä ajopuvussa ja jos sellaisia ilmestyy, niin saako niitä paikkauttaa esim. ammatti räätälillä sen jälkeen? Hyvällä tuurilla olis mahdollisuus olla vielä Motoparkissa viivalla (SBB tai YCC?), mutta jos puku menee vielä uusiksi ennen sitä, niin ei riitä dollarit mistään tohon lähtöön. Reikiä siis vaan muutama siellä täällä eivätkä ole mitään kämmentä isompia.

Onneksi töissä on perus työstökoneet ja lasikuituhommat hoituu, joten perus palilkoiden korjailu ei pitäisi mahdottomia maksaa. Samoin kaato-osaa tuli jo jonkun verran mopon mukana.



Mulla on tuossa varastossa pyöriny viime syksystä auki leikattu uus ajo puku (sweep t3 evo musta kulta, 54). Välillä meinannu heittää roskiin ja sitte taas jättäny sen siihen odottamaan että saan kirjoitettua ja kysyttyä että mahtaako tuolla tehdä kukaan mitään jos haluaa kaaduttua pukuaan korjata. Että onko tossa mitään ideaa, tarviiko kukaan?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: spedor - 05.08.13 - klo:12:26
Tulipahan sitten itsekkin kemorassa vähän mukkelehdittua. Paluusuoran jarruissa, kesken jarrutuksen napsahti vasemman kliparin pultti poikki ja klipari jäi käteen.

Ihan mielenkiinnosta: Sidotko pyörän klipareista vai alakolmiosta kärryyn/autoon kiinni?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.08.13 - klo:14:44
Lainaus käyttäjältä: spedor - 05.08.13 - klo:12:26
Tulipahan sitten itsekkin kemorassa vähän mukkelehdittua. Paluusuoran jarruissa, kesken jarrutuksen napsahti vasemman kliparin pultti poikki ja klipari jäi käteen.

Ihan mielenkiinnosta: Sidotko pyörän klipareista vai alakolmiosta kärryyn/autoon kiinni?

Ja jos clipareista. Kiritkö räikkäliinoilla vai vetämällä kiristettävillä? Ite olen sitonut aina stongista ilman ongelmia, mutta aina järki päässä kiristäen. Isommilla räikkäliinoilla saa äkkiä vahinkoa aikaan.

Powered by EzPortal