Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 05.08.13 - klo:20:39
Mutta joo olen kyllä noita vähän ihmetellyt.

Ihmetellään porukalla sitten lisää, jossain radalla, jonkun pitkän suoran päässä olevan jarrun jälkeen.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: jarska - 05.08.13 - klo:22:17
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 05.08.13 - klo:20:39
Mutta joo olen kyllä noita vähän ihmetellyt.

Ihmetellään porukalla sitten lisää, jossain radalla, jonkun pitkän suoran päässä olevan jarrun jälkeen.

Hyvä pointti kyllä :)

Reisca

05.08.13 - klo:23:06 #242 Viimeisin muokkaus: 05.08.13 - klo:23:13 käyttäjältä Reisca
Lainaus käyttäjältä: jarska - 05.08.13 - klo:22:17
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 05.08.13 - klo:20:39
Mutta joo olen kyllä noita vähän ihmetellyt.

Ihmetellään porukalla sitten lisää, jossain radalla, jonkun pitkän suoran päässä olevan jarrun jälkeen.

Olisko ensiavuksi uudet kiinnityspultit ja ne sitten oikeaan momenttiin?
Esim. tämän linkin mukaan liika pulttien kiristys voi murtaa pultin:
http://www.motoring.fi/product_catalog.php?c=759

Elikkä M6 pultit 12NM ja M8 15NM.

slowrider

05.08.13 - klo:23:11 #243 Viimeisin muokkaus: 05.08.13 - klo:23:15 käyttäjältä slowrider
ja permanent (vihree) locklite niin ei pääse tanko kiertyyn?

Mutta on toi rakenne pöljä noissa. pitää ylitiukkaan kiriä ettei liiku. Ton kanssa tapellut viime kesän. Eli kun sama pultti kirii sekä cliparin että rungon niin tarvii kuparia tms pistää tolpan ja rungon väliin että ei mee pultti liian kireelle

Bobo

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 05.08.13 - klo:23:06
Lainaus käyttäjältä: jarska - 05.08.13 - klo:22:17
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 05.08.13 - klo:20:39
Mutta joo olen kyllä noita vähän ihmetellyt.

Ihmetellään porukalla sitten lisää, jossain radalla, jonkun pitkän suoran päässä olevan jarrun jälkeen.

Olisko ensiavuksi uudet kiinnityspultit ja ne sitten oikeaan momenttiin?
Esim. tämän linkin mukaan liika pulttien kiristys voi murtaa pultin:
http://www.motoring.fi/product_catalog.php?c=759

Elikkä M6 pultit 12NM ja M8 15NM.

Itse en tuon Spedorin tapauksen jälkeen ajaisi metriäkään pyörällä, jossa nuo PP-tuning härpäkkeet on kiinni. Vaikka sitten minkälaiseen momenttiin ne kiertäisi. Toisaalta tuohan se jännitys väriä elämään ja joku voi saaada lisäkiksejä tuosta extrabonuksena tulevasta lisäjännityksestä  :)
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

jarska

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 05.08.13 - klo:23:06
Olisko ensiavuksi uudet kiinnityspultit ja ne sitten oikeaan momenttiin?
Esim. tämän linkin mukaan liika pulttien kiristys voi murtaa pultin:
http://www.motoring.fi/product_catalog.php?c=759

Elikkä M6 pultit 12NM ja M8 15NM.

Taatusti asiaa ja toki pultit pitää olla oikeessa momemtissa, mut jos nään kaverin makaavan paareilla pultin katkeamisen johdosta, en omaan pyörääni tuollasia clipareita jättäs vaikka olis seittemän insinööriä moponi vieressä tarkistamassa momentit.

edit: Bobo ehti ensin. :D

Reisca

05.08.13 - klo:23:30 #246 Viimeisin muokkaus: 05.08.13 - klo:23:31 käyttäjältä Reisca
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 05.08.13 - klo:23:11
ja permanent (vihree) locklite niin ei pääse tanko kiertyyn?

Mutta on toi rakenne pöljä noissa. pitää ylitiukkaan kiriä ettei liiku. Ton kanssa tapellut viime kesän. Eli kun sama pultti kirii sekä cliparin että rungon niin tarvii kuparia tms pistää tolpan ja rungon väliin että ei mee pultti liian kireelle

Juu itselläni ei ole kyseisiä clipareita, ihmettelin vaan miten tuollainen pultti voi mennä poikki. Mutta jos siinä on jokin rakenteelline vika, niin sitten on varmaan parempi olla käyttämättä kyseisiä kahvoja.

Vuorela

Ihan kuin alkaisi ukkojen jutut mennä vähän yli. Millaisillas clipareilla sitten uskallatte ajaa, jos niissä ei pultin katkeaminen saa ongelmia aikaan?

Sitä voi sitten jatkoksi miettiä että esim. jarruissa on muutama pultti jotka löystyessään saa ongelmia aikaan. Tai mitä jalkatapin pultin katkeaminen saa aikaan.

Mitä noita kaatoja ja läheltäpiti tilanteita on yhden pultin takia nähnyt, niin heti tulee mieleen:
-pääjarrusylinterin banjopultin löystyminen -> ei etujarrua -> kaato.
-Etujarrukahvan irtoaminen -> körötellen naama valkoisena varikolle.
-Lähtöruudukossa eturivissä irronnut vaihdepoljin ja vaihde vapaalla kun muut lähtee liikkeelle.

Sitten perus ajetaan kerran kaadetulla cliparilla, joka jääkin jossain kohtaa käteen.

jarska

06.08.13 - klo:00:00 #248 Viimeisin muokkaus: 06.08.13 - klo:00:08 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 05.08.13 - klo:23:45
Ihan kuin alkaisi ukkojen jutut mennä vähän yli. Millaisillas clipareilla sitten uskallatte ajaa, jos niissä ei pultin katkeaminen saa ongelmia aikaan?

Mitä yli menemistä se on jos näkee jossain "suunnittelukukkasen", pahan näköisen kaadon ja siihen johtaneen syyn, keskustelee ja varoittaa moisesta?
Minä uskallan ajaa sellasilla clipareilla, joissa on erillinen, kahdella pultilla oleva kiristys molemmissa erikseen, putkiin tulevassa pannassa ja cliparin tangossa.
En sellasella, joka on suht hentosen pultin varassa, molemmat, sekä putkeen kiristys, että cliparin tanko, josta aiheutui se et pultin katkettua koko paska pääsee avautuun ja irtoon.

Tässä lajissa nyt voi sattua mitä tahansa, mut en minä ainakaan halua enää lisäjännitystä hommaan ja tarkistelempa vielä sellasia paikkoja, jotka on joillain johtaneet kaatoon, unohduksen, pettämisen, ajovirheen tai minkä muun syyn takia tahansa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.08.13 - klo:00:00
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 05.08.13 - klo:23:45
Ihan kuin alkaisi ukkojen jutut mennä vähän yli. Millaisillas clipareilla sitten uskallatte ajaa, jos niissä ei pultin katkeaminen saa ongelmia aikaan?

Mitä yli menemistä se on jos näkee jossain "suunnittelukukkasen", pahan näköisen kaadon ja siihen johtaneen syyn, keskustelee ja varoittaa moisesta?
Minä uskallan ajaa sellasilla clipareilla, joissa on erillinen, kahdella pultilla oleva kiristys molemmissa erikseen, putkiin tulevassa pannassa ja cliparin tangossa.
En sellasella, joka on suht hentosen pultin varassa, molemmat, sekä putken kiristys, että cliparin tanko, josta aiheutui se et pultin katkettua koko paska pääsee avautuun ja irtoon.

Tässä lajissa nyt voi sattua mitä tahansa, mut en minä ainakaan halua enää lisäjännitystä hommaan ja tarkistelempa vielä sellasia paikkoja, jotka on joillain johtaneet kaatoon, unohduksen, pettämisen, ajovirheen tai minkä muun syyn takia tahansa.

Ymmärtääkseni yleisin kisamopoissa käytössä oleva ja hyväksi havaittu cliparimalli on nyt sitten oikein käytettynä kaiken pahan alku ja juuri? Hentonen M8 pultti, johon ei rasitusta tule kuin kaadossa? Tärinä tietysti pidemmässä käytössä tulee ongelmaksi kaikissa mopon osissa, mtta puuttumatta tähän kaatoon menee toi huutelu mun mielestä yli.

Tämän juttu oli omalta kohdaltani tässä, kaadot ja niiden näkeminen sattuu aina, joten turha tästä on enempää meinkäläisen jauhaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 06.08.13 - klo:00:16
Ymmärtääkseni yleisin kisamopoissa käytössä oleva ja hyväksi havaittu cliparimalli on nyt sitten oikein käytettynä kaiken pahan alku ja juuri? Hentonen M8 pultti, johon ei rasitusta tule kuin kaadossa?

En tiedä oliko oikein käytetty, varmasti tulee rasitusta muutenkin kuin kaadossa, en tiedä oliko jo ennen kaadettu...sen vaan tiedän että pultti meni poikki, koko hela hoito irtosi ja kuski kaatui.
Sen tiedän että kaksi pulttia, erillisenä molempiin, putkeen ja clipariin, pettää taatusti harvemmin yhtäaikaa kuin yksi.
Minusta ei mennyt yli ja käyttäköön kuka haluaa tätä hyväksi havaittua cliparimallia, minä en käytä.

marko_

06.08.13 - klo:00:27 #251 Viimeisin muokkaus: 06.08.13 - klo:00:29 käyttäjältä marko_
Ite kun ostan tuota kiinan kamaa hylkään aina niistä pultit ja vaihdan uusiin, siis sama mitä tulee ostettua niin pulttikaupasta haponkestävät pultit tilalle.

Kiinalaiset rosteripultit yleensä myös ruostuvat niin senkin takia ne tulee aina vaihdettua.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 06.08.13 - klo:00:27
Ite kun ostan tuota kiinan kamaa hylkään aina niistä pultit ja vaihdan uusiin, siis sama mitä tulee ostettua niin pulttikaupasta haponkestävät pultit tilalle.

Kiinalaiset rosteripultit yleensä myös ruostuvat niin senkin takia ne tulee aina vaihdettua.

Suuren murtolujuuden omaavilla teräksillä vetyhauraus on suuri ongelma. Tämä ilmenee perinteisesti erittäin korkea lujuuksisten pulttien ruostumisen yhteydessä. Vesi rautaa hapettaessaan vapauttaa myös aktiivista vetyä joka liukenee teräkseen aiheuttaen vetykorroosiota jolloin jo pieni ruosteläntti voi aiheuttaa haurasmurtuman äkillisen iskun johdosta. Kierteiden lovivaikutus tietenkin korostaa tätä. Siksi usein on parempi vaihtoehto käyttää alemman lujuuden pultteja sillä ne eivät haurastu vedyn vaikutuksesta läheskään yhtä helposti kuin työkaluteräkset yms. Rm yli 1300 MPa on yleensä kriittnen raja.

En tiedä oliko tässä kyse ruosteen aiheuttamasta vetyhaurastumasta vai ei, mutta on yksi mahdollisuus...

Terv, ystävällinen metallurginne

paaton

Minäkin käytän pehmeitä pultteja aina kun voin. Joskus olen joutunut niitä tekemäänkin. Tiheitä pultteja ei tahdo löytyä muutakuin kovina.

jarska

06.08.13 - klo:09:41 #254 Viimeisin muokkaus: 06.08.13 - klo:10:44 käyttäjältä jarska
Joo, kirjoittelin ehkä hieman tunnekuohun vallassa, sorry Vuorela.

Mut en siltikään käytä...pp-liparii

Powered by EzPortal