Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.13 - klo:14:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:13:47
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.08.13 - klo:13:37
Ettekö te katso ollenkaan siihen etusen viereen ajaessa :) minä kyllä ehdin nähdä kaikki saumat radasta. Jos osaisi vielä ajaakkin yhtä tarkasti, niin tuonkin voisi kiertää kai ulkopuolelta.

Aina jos on ollu pidempi ajotauko, on ainakin kaikki sisäkanttarit katseltava lähietäisyydeltä läpi, että vieläkö ne on samoissa paikoissa. :D

Mulla on toisinaan tapana kokeilla kans, Varmuuden vuoks.

Ja mä en välillä usko mitä näen, eli ajan varmuuden vuoksi niiden päältä tietyin väliajoin. Samalla tulee sydämen maksimisyke selvitettyä.

app

12.6. Lippa Alastarossa tuli lauantaina käytyä läpi wehnän kanssa, kun saatiin pikkukurssilla dataloggerin tiedosto hänen koneelleen. Tässä kerrankin tyylipuhdas kuskin kaato, joka ei ole doubattu pyörän heikkouksilla, pidon puutteella, tahi radan keljuilla sudenkuopilla.

Se meni näin: Tulin kakkosmutkasta ulos kovalla avauksella (tässä doseerattu mutka mahdollistaa). Hiukan suoran puolivälin jälkeen kaasu putosi (loggerin mukaan) jyrkästi nollaan, aueten kuitenkin n. 500 millisekunnin jälkeen uudelleen jyrkästi noin 20%, pudoten heti yhtä jyrkästi alas. Samaan aikaan Jarrupaine nousi todella jyrkästi n. 50% korkeammalle, kuin kakksosmutkassa suurimmillaan. Nopeus jarrun irtilaskussa 107 km/h, ja kallistuskulma 0 tai lähellä sitä. Pyörän kallistuskulmamittarin mukaan mopo pyöri 3-4 kierrosta pystyakselinsa ympäri, aina kolmosmutkan hiekalle asti, jossa kaatui kyljelleen. Takapyörä oli tullut jarrua runtatessa suoraan takaa yli. Pitoa etusessa riitti, varmistuksena abs.

Olin siis kaasulta jarrulle siirtyessäni hömelöinyt samalla kaasun auki, ja pyörä nykäisi rajusti eteen päin. Refleksinomaisesti olin runtannut jarrun kerralla lujaa kiinni, joka johti keulan pohjaamiseen, ja takapyörän tuloon takaa yli. Siitä sitten volttia.

Mustikuvassa kuinka jarrulle siirtyessä  nykäisee lujaa eteen päin, ja päässä ei tähän tilanteeseen toimintamallia, muuta kuin vastavoimaa jarrusta.

Hiekalla istuessani, jalattomana ja kädettömänä, vasen jalka ja oikea olkapää turtana,  tajusin hyvin nopeasti virheeni, jotka olivat:

Käsittämätön kaasukäden virhe, joka johtui motoriikan puutteesta tilanteessa. Tarttunut vaan hanska kaasukahvaan paineen tullessa käsille, jarrulle tullessa. veikkaan, että koko käsi vääntyi ranteesta kaasua avaten, tai ehkä toisena vaihtoehtona peukalo ruuvasi sen auki. Ei mitään merkitystä detaljeilla. Totuus vaan se, että liikaa kiirettä, liian vähän hallittua suoritusta.
Muistan kuinka ajo päättyi siihen kun kliparit taittuivat toiseen ääriasentoon nopeasti, ja erittäin voimakas voima tempaisi minut mukaansa.

Odottelin siinä istuallani, ilmat pihalla apujoukkoja. Saatuani happea tiesin ettei mitään hätää ollut, mutta kun en pystynyt ottamaan kypärää pois, enkä päässyt jaloilleni, tiesin myös että ajot on toistaiseksi ajettu. Oli rauhallista ja hiljaista. Tuntui mukavalta kun tuli siihen ihmisiä. Kysyivät että saanko kypärän pois. Sanoin ettei käsi pelaa, jospa joku auttaisi. Varovasti ja hallitusti joku otti sen pois. Raikas ilma tuntui hyvältä. Näkyi myös että oli aurinkoista, ja ilma tuntui raikkaalta. Sitten minulta kysyttiin pääsenkö ylös. Sanoin että jalat ja muutkin paikat tuntuu, kättä lukuunottamatta ehjiltä, toisessa vaan hermotus ei pelaa. Sitten minut autettiin varovasti ylös, ja olin baareilla, En ole varma taluttivatko autoon sisään, vai maassako oli baarit. Joka tapauksessa sitten ajettiin varikolle. Olo korjaantui nopeasti, ja minut tutkittiin. Olkapää oli rikkonaisen tuntuinen, mutta jaloilleni pystyin lopulta varaamaan, ja kaikki isot fyysiset asiat oli suht oli ok. Sanoin haluavani lähteä kokeilemaan kävelyä, koska en halunnut ambulanssikyytiä, joka olisi tiennyt päivystyspolille menoa, ja ratapäivän keskeytystä. Jälkimmäinen minulle kerrottiin, ja tiesin vakuutuksen korvaavan yksityissairaalaan menon (HUOM kaikki), kunhan hoito aloitetaan siellä.

Konkkasin autolle, ja sain soitettua sairaala Neon vastaanottoon, ja hinausauton mopolleni. Ihmiset auttoivat mopot kärryyn, ja tavaroita sain korjailtua itsekkin autoon. Sain kipulääkettäkin, vaikka ei vieläkään kipuja juuri ollut.

Suurkiitokset vielä kerran kaikille. Aikuisenakin tuntuu näköjään vielä joskus jossain kohtaa todella mukavalta, että ihmisiä on olemassa. Tuossa kohtaa se oli aivan uskomattoman konkreettista. Vaikkei kovin pahasti käynyt. Olisi tietty voinut.

Sen pituinen se.

paaton

Ethän vain app säädellyt jarrukahvaa tuona päivänä? Ainakin minun on pidettävä jarrukahva riittävän alhaalla. Joskus viisaana säädin sitä ylemmäs, enkä saanut kaasua kokonaan kiinni jarrulle tullessa. Oli aika viisas olo, kun pyörä ei hidastunut vaikka etunen oli lukossa.

Aika keljumaisia laitteita tuollaiset bemarit. Nakkelevat selästä ja ryntäilevät mihin suntaan tahansa kuin kengurut.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.13 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: heippa - 20.08.13 - klo:08:19


Eipä toi bemari noita kaatumisia estä, ei siinä oikeita apupyöriä oo. Mistä saumasta tää "lähtö" oikein tuli tarkalleen.

Sauman paikka muttuu koko ajan. Viime kesänä Palmasin sisääntulossa. Elokuussa Ahveniston 7-mutkan apeksissa. Kunnen taas syyskuussa hyppäs Alastaroon kutosmutkan Apeksiin.
Tänä kesänä kakkos- ja kolmosmutkan välisen suoran puolivälissä keskellä rataa. Hankala sauma, kun aina yllättää!

Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

20.08.13 - klo:20:21 #319 Viimeisin muokkaus: 20.08.13 - klo:20:23 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.08.13 - klo:20:01
Ethän vain app säädellyt jarrukahvaa tuona päivänä? Ainakin minun on pidettävä jarrukahva riittävän alhaalla. Joskus viisaana säädin sitä ylemmäs, enkä saanut kaasua kokonaan kiinni jarrulle tullessa. Oli aika viisas olo, kun pyörä ei hidastunut vaikka etunen oli lukossa.

Aika keljumaisia laitteita tuollaiset bemarit. Nakkelevat selästä ja ryntäilevät mihin suntaan tahansa kuin kengurut.

Murmelalle kiitos, hän sääti lipan jälkeen. Käännettiin varmaan 20-25 astetta alas päin. Kun istumatestiä tehtiin varilolla toissa viikonloppuna, nähtiin, että ranteen asento huono. Eteen päin nojatessa käsi taittui, ihan kun kaasua avatessa.

Silti olis ois pitänyt osata vähän paremmin mun, silloin, jos ja kun...

Lisäys. Samalla käänsi eteen päin, niin vielä vaikeampi vääntää tuppea nurin sormet jarrulla. Pätevä sälli on murmela! Kaikille tietysti sattuu joskus  :D


murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.13 - klo:19:40
Suurkiitokset vielä kerran kaikille. Aikuisenakin tuntuu näköjään vielä joskus jossain kohtaa todella mukavalta, että ihmisiä on olemassa. Tuossa kohtaa se oli aivan uskomattoman konkreettista. Vaikkei kovin pahasti käynyt. Olisi tietty voinut.
I feel you, brother.  :-*
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Xper77i

17.8. sadekaato alastaron ykkösmutkassa..mitä tosta videolta kattelee ni peli vaan lähtee alta ja datasta selvii, että vauhtia oli pikkusen enemmän ku edellisellä kierrosksella..ei jarrua eikä kaasua, enkä osaa ees sanoo kumpi pää lähti ensin :D se vaan lähti alta...en oo ihan varma voisko se korjattu railo olla jotenkin osallisena tähän..ku lähtee just siinä päällä irti..mut nurin se meni enivei..

pyörä muuten kunnossa, paitsi äänäri kasassa ja puhki.
mä kävin su lääkärissä polven kanssa joka tais siinä tohinassa vähän vääntyä tms.
Röntgenissä ei mitään, polveen tuki ja kepit käteen..tänään ortopedilta lähete magneettiin, epäily revenneistä nivelsiteistä ja kierukka vioista..3 vkoa saikkua ja nyt odotellaan vak. yhtiöltä laskutuslupaa magneettikuvaan...
tais olla munkin ajot sitten tältä kesältä siinä :/

app

Lainaus käyttäjältä: xreb - 20.08.13 - klo:20:35
17.8. sadekaato alastaron ykkösmutkassa..mitä tosta videolta kattelee ni peli vaan lähtee alta ja datasta selvii, että vauhtia oli pikkusen enemmän ku edellisellä kierrosksella..ei jarrua eikä kaasua, enkä osaa ees sanoo kumpi pää lähti ensin :D se vaan lähti alta...en oo ihan varma voisko se korjattu railo olla jotenkin osallisena tähän..ku lähtee just siinä päällä irti..mut nurin se meni enivei..

pyörä muuten kunnossa, paitsi äänäri kasassa ja puhki.
mä kävin su lääkärissä polven kanssa joka tais siinä tohinassa vähän vääntyä tms.
Röntgenissä ei mitään, polveen tuki ja kepit käteen..tänään ortopedilta lähete magneettiin, epäily revenneistä nivelsiteistä ja kierukka vioista..3 vkoa saikkua ja nyt odotellaan vak. yhtiöltä laskutuslupaa magneettikuvaan...
tais olla munkin ajot sitten tältä kesältä siinä :/

Auts! Voi harmi. Miten tää kesä näin paljon vammoja tekee?. Eihän mulla kokemusta montaa vuotta, mutta nyt on tullut aika paljon peräkanaa.

paaton

Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.13 - klo:20:21
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.08.13 - klo:20:01
Ethän vain app säädellyt jarrukahvaa tuona päivänä? Ainakin minun on pidettävä jarrukahva riittävän alhaalla. Joskus viisaana säädin sitä ylemmäs, enkä saanut kaasua kokonaan kiinni jarrulle tullessa. Oli aika viisas olo, kun pyörä ei hidastunut vaikka etunen oli lukossa.

Aika keljumaisia laitteita tuollaiset bemarit. Nakkelevat selästä ja ryntäilevät mihin suntaan tahansa kuin kengurut.

Murmelalle kiitos, hän sääti lipan jälkeen. Käännettiin varmaan 20-25 astetta alas päin. Kun istumatestiä tehtiin varilolla toissa viikonloppuna, nähtiin, että ranteen asento huono. Eteen päin nojatessa käsi taittui, ihan kun kaasua avatessa.

Silti olis ois pitänyt osata vähän paremmin mun, silloin, jos ja kun...

Lisäys. Samalla käänsi eteen päin, niin vielä vaikeampi vääntää tuppea nurin sormet jarrulla. Pätevä sälli on murmela! Kaikille tietysti sattuu joskus  :D

Eli johtui tuosta. Suotta murehtia syytä enää pidempään. Tuo jarrukahvan asento on tosiaan aika tärkeä. Ainakin itse tipautan sormen suoraan jarrukahvalle kaasua höllätessä ja jos kahva on liian ylhäällä, niin mitään ei ole tehtävissä. Kerrasta kyllä oppi.

app

Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.08.13 - klo:21:08
Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.13 - klo:20:21
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.08.13 - klo:20:01
Ethän vain app säädellyt jarrukahvaa tuona päivänä? Ainakin minun on pidettävä jarrukahva riittävän alhaalla. Joskus viisaana säädin sitä ylemmäs, enkä saanut kaasua kokonaan kiinni jarrulle tullessa. Oli aika viisas olo, kun pyörä ei hidastunut vaikka etunen oli lukossa.

Aika keljumaisia laitteita tuollaiset bemarit. Nakkelevat selästä ja ryntäilevät mihin suntaan tahansa kuin kengurut.

Murmelalle kiitos, hän sääti lipan jälkeen. Käännettiin varmaan 20-25 astetta alas päin. Kun istumatestiä tehtiin varilolla toissa viikonloppuna, nähtiin, että ranteen asento huono. Eteen päin nojatessa käsi taittui, ihan kun kaasua avatessa.

Silti olis ois pitänyt osata vähän paremmin mun, silloin, jos ja kun...

Lisäys. Samalla käänsi eteen päin, niin vielä vaikeampi vääntää tuppea nurin sormet jarrulla. Pätevä sälli on murmela! Kaikille tietysti sattuu joskus  :D

Eli johtui tuosta. Suotta murehtia syytä enää pidempään. Tuo jarrukahvan asento on tosiaan aika tärkeä. Ainakin itse tipautan sormen suoraan jarrukahvalle kaasua höllätessä ja jos kahva on liian ylhäällä, niin mitään ei ole tehtävissä. Kerrasta kyllä oppi.

Toivotaan että kahvan kääntö auttoi. Jarrulle myös hiukan enemmän hätäilemättä. Ei muutaman kymmenyksen rullauslisä välisssä näy juuri missään.

Syy siellä tai tuolla, oli nyppinyt jo viime kesänä eri mopolla, ja nyt tällä. kahva kuitenkin nyt korostetun alhaalla. Joutuu sormet oikein viemään sinne. katsotaan nyt oppisko sitä vielä kahden sormen jarrun.

slowrider

Minulla teki alkukesästä kanssa samaa kun jarrukahva oli väärässä asennossa. Onneksi minun mopo niin laiska ettei yhtä pahasti käynyt...

Kun korjasin väärin asennetun pikakaasun ja sain jarrukahvan oikeaan asentoon niin loppui täysin se ongelma.

En toki olisi ikinä tuotakaan itse keksinyt, eli toisenkin vahingosta viisastuu

app

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 20.08.13 - klo:22:36
Minulla teki alkukesästä kanssa samaa kun jarrukahva oli väärässä asennossa. Onneksi minun mopo niin laiska ettei yhtä pahasti käynyt...

Kun korjasin väärin asennetun pikakaasun ja sain jarrukahvan oikeaan asentoon niin loppui täysin se ongelma.

En toki olisi ikinä tuotakaan itse keksinyt, eli toisenkin vahingosta viisastuu

Kuulostaa hyvältä. Jos hyvin käy, alan taas kaatuilla kallellaan ollessa. Ei satu läheskään niin paljon  hesse_yahoo

jarska

Löyty tämmönenki...Strike...AUTS...aika pahan näköisesti keilattu:

http://www.youtube.com/watch?v=JDLjvwJOwcg

app

Murmela se pisti Kemorassa jo kyynärpään maahan. Vielä vähän treeniä, niin menee olkapääkin  wet-kiss-smiley

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: jarska - 21.08.13 - klo:14:31
Löyty tämmönenki...Strike...AUTS...aika pahan näköisesti keilattu:

http://www.youtube.com/watch?v=JDLjvwJOwcg

Pääasia, että kumpikin osapuoli on kunnossa, sitäpaitsi tuo on tosi hyvä paikka harjotella ohituksia.
Mister X:n kans ollaan väännelty pari napsua joka suuntaan.

Powered by EzPortal