Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: app - 25.08.13 - klo:18:30
Pankkiiriksiko rupesit? Enempää en ymmärrä.

Leo Jokela, ohjelmassa G. Pula-Ahon seikkailut, kun ulkomaan elävä mongersi lontoota: "Puhu jätkä suamee ku surelle puhut. prkl!!"
Nii siis luistokontrollin näkemä kallistuskulma oli 60-61 astetta, ja loggerin gepsidatasta laskema kulma 51-53 astetta, just ennen lippaa.
Johtunee siitä että dtc mittannee puhdasta mopon rungon kallistuskulmaa suhteessa vertikaalitasoon, kun taasen tuo gepsidatan kulma on enemmänkin ns tehollinen kallistuskulma, eli mopon ja kuskin painopisteiden yhteenlaskettu massakeskipiste versus kallellaan olevan mopon renkaiden reunojen antama tukilinja.

Massakeskipisteiden summasta ei ole satelliitin lentäjällä, sen enempää kun mopon gyroskoopilla, mitään tietoa. Eli sun liikkeet mopon päällä on täysin mittaamaton suure tässä.

Siis vain mopon asento on mitattavissa, ei kuskin liikkeet. :P

sloun

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:19:16
Lainaus käyttäjältä: sloun - 25.08.13 - klo:19:13
Sitten kun vielä sais moottorin ohjauksen rakennettua gps:n kautta, et sais syötettyä jonkun lasermitatun rataprofiilin korkeuseroineen ja pinnan kaltevuuksineen.
Talven pimeät illat kun tulee ni murmela lanseeraa keväällä sellaisen. peukku_1
HP4:een saa semmosen...
RaceDac yhteensopiva meiän tavallisten tallaajien saataville.  :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 25.08.13 - klo:19:49
Massakeskipisteiden summasta ei ole satelliitin lentäjällä, sen enempää kun mopon gyroskoopilla, mitään tietoa. Eli sun liikkeet mopon päällä on täysin mittaamaton suure tässä.

Siis vain mopon asento on mitattavissa, ei kuskin liikkeet. :P

Nimenomaan se tietää vain sen summan. Eli puhut hieman ristiin itseksesi.

Mopon asento ei ole mitattavissa gps-datasta johtuen juurikin siitä että kuskikomponentti on variaabeli siinä summassa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:21:20
Nimenomaan se tietää vain sen summan. Eli puhut hieman ristiin itseksesi.

Mopon asento ei ole mitattavissa gps-datasta johtuen juurikin siitä että kuskikomponentti on variaabeli siinä summassa.

Viitsisitkö vääntää asian rautalangasta?. Mun käsittääkseni GPS:n tarkkuus on jotain pari metriä eli se tietää vain ollaanko radalla ja kuin kovaa mennään. Miten ihmeessä se voi tietää kallistuksenkin ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.08.13 - klo:22:15
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:21:20
Nimenomaan se tietää vain sen summan. Eli puhut hieman ristiin itseksesi.

Mopon asento ei ole mitattavissa gps-datasta johtuen juurikin siitä että kuskikomponentti on variaabeli siinä summassa.

Viitsisitkö vääntää asian rautalangasta?. Mun käsittääkseni GPS:n tarkkuus on jotain pari metriä eli se tietää vain ollaanko radalla ja kuin kovaa mennään. Miten ihmeessä se voi tietää kallistuksenkin ?

Nopeuden ja kaarevuussäteen perusteella se laskee kallistuskulman.
Ja joo, tarkkuus on mitä on. Toki hyväksi käytetään interpolointia, keskiarvollistamista, algoritmeja jne shittii.

Tosa käppyrässä kierros alastaroa. Sinine on dtcn anturi, vihree gps datasta laskettu.
Ja tulipa mieleen ett kyl tost ihan vähän its as näkee millon ja kuinka paljo kuski liikuttaa ruhoaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

25.08.13 - klo:22:52 #350 Viimeisin muokkaus: 25.08.13 - klo:22:54 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:21:20
Lainaus käyttäjältä: app - 25.08.13 - klo:19:49
Massakeskipisteiden summasta ei ole satelliitin lentäjällä, sen enempää kun mopon gyroskoopilla, mitään tietoa. Eli sun liikkeet mopon päällä on täysin mittaamaton suure tässä.

Siis vain mopon asento on mitattavissa, ei kuskin liikkeet. :P

Nimenomaan se tietää vain sen summan. Eli puhut hieman ristiin itseksesi.

Mopon asento ei ole mitattavissa gps-datasta johtuen juurikin siitä että kuskikomponentti on variaabeli siinä summassa.

Tosiaan rautalankaa vaatii! Miten helvetissä gps-paikannus voi tietää lihaa, luuta ja nahkaa olevan elementin sijainnin, tai onko sitä ylipäätään mopon päällä, kuinka paljon, ja missä kohtaa?

Jäitä hattuun murmela. On tässä sentää pari vuotta teknisessä opistossa insinöörilinjalla lusittu, vaikka ne opinnot puolitiehen jäikin.

Mun käsittääkseni on ainoastaan mahdollista, että mopossa on itsessään jonkun sortin gyroskooppi, eli anturi (pitäis olla biimerissä satulan alla?), joka tunnistaa mopon asennon suhteessa siihen mikä oli käynnistettäessä, tai vaikkapa paikallaan ollessa gravitaation perusteella. Vielä muutama vuosikymmen sitten lentokoneissakin oli erittäin tarkka mekaaninen sellainen.

Ufojuttuja saattaa ola sun gps-paikannukseen perustuva mopon kallistuskulman mittaukses. Otetaas selvää.

Voin olla väärässä, mutta hevillä en niele sun massakeskipisteittes summaa, mikä on potaskaa silkan päättelyn perusteella.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 25.08.13 - klo:22:52
Jäitä hattuun murmela.

Ufojuttuja saattaa ola sun gps-paikannukseen perustuva mopon kallistuskulman mittaukses.

Jäitä on olkapäällä.

No eipä ole. Ks ed.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:22:44
Nopeuden ja kaarevuussäteen perusteella se laskee kallistuskulman.
Ja joo, tarkkuus on mitä on. Toki hyväksi käytetään interpolointia, keskiarvollistamista, algoritmeja jne shittii.

Tosa käppyrässä kierros alastaroa. Sinine on dtcn anturi, vihree gps datasta laskettu.
Ja tulipa mieleen ett kyl tost ihan vähän its as näkee millon ja kuinka paljo kuski liikuttaa ruhoaan.

Kiitti. Aika nätistihän tuo gps käyrä seuraa anturin käyrää. Ihmeellistä tuo matematiikka.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:23:04
Lainaus käyttäjältä: app - 25.08.13 - klo:22:52
Jäitä hattuun murmela.

Ufojuttuja saattaa ola sun gps-paikannukseen perustuva mopon kallistuskulman mittaukses.

Jäitä on olkapäällä.

No eipä ole. Ks ed.

tehdäämpä homma niin että kysytään, miten mittaa

Mulla vaan sellanen väre, että satelliittipaikannuksen kanssa ongelma, että myöhässä on luistoneston säätö, jos 10 hz mokkuloinnin perusteella pyöritetään tietoa ilmakehän taa, ja takas. Ehtiihän tuo ohjuksentorjuntaohjuksenkin tietsikka laskemaan ison ohjuksen radan, vaikka toisella puolella palloa suoritetaan laskenta, ja sieltä lähetetään ohjukasen lentoradasta karkea arvio torjuntaohjukselle, mutta se pikku ohjus hakee maalin lämöhaulla( tjms) itsenäisesti. Sehän on niin että viive tulee aina kalkuloinnissa ja tuloksen lähettämisessä paikasta toiseen.

Veikkaan siis että mopo itse mittaa kallistuskulmaansa ajaessa,. jolloin viive mitätön.

app

Ota huomioon murmela, että tuo tieto mitä katselet, on tallentunut loggeriin. Viivet on meillä täysin arvailun varassa, mahdollisessa tiedon siirrossa. Ymmärtäne, ettei tietoliikenne toimi raaliajassa langattomasti, ja tässä kohtaa sun teorias saattaa sortua.

app

26.08.13 - klo:00:18 #355 Viimeisin muokkaus: 26.08.13 - klo:00:23 käyttäjältä app
Ja edelleen murmela. Satelliitin paikannukseen perustuva kallistuskulman laskeminen, ja sen käyttö luistonestossa on lähtökohtasisesti järjetöntä, koska pinnan kaltevuuskulma ja liukkaus on poissa pelistä. Ei siis juuri mitään hyötyä mopon radan kaarevuudesta tässä.

On melkeinpä päättelemällä itsestäänselvää, että luistonesto toimii nimenomaan renkaiden pyörimisnopeuksien mittaamisella reaaliajassa, ja takarengasta pyörittävän momentin säädöllä. Tästä syystä on merkitystä silläkin, mikä on renkaan profiili, koska se on olellinen tieto paletissa. Rengasmerkki syötetään mopolle, esim Dunlop 195/65 ja 120/70.
'
Taivaskanavasta saa sitten sitä "filua" lisää jälkitarkasteluun.

app

Ja edelleen: ABS toimii ainoastaan mittaamalla renkaiden pyörimisnopeuksien muutoksia. Miksi ihmeessä luistonkontrolli ei toimisi samoin???

Joko alkoi torpedoja olla riittävästi murmela sun Enterpisen pudottamiseks taivaalta? :D.

Nyt nukkumaan. Ötyä.

app

Vielä tämä:

Pyörän nopeuden perusteella, suhteessa sen satelliittipaikannuksesta saatuun tietoon voidaan helposti laskea kaarevalla radalla hetkellisarvoja kiihtyvyydelle kohti kaaren keskipistettä, MUTTA kuskin olemassaolosta tässä baletissa ei ole tuossa laskennassa mitään tietoa; Paino saattaisi olla täysin krossityyppisesti väärällä puolella mopoa, ja kuskin painon suuruus käytännössäkin välillä 50-150 kg. Näin ollen erittäin merkittävä tekijä mopon kallistuskulmaan jäi sun nippelikaavassas laskematta.
Näin ollen kokonaismassan arviointi tuossa sinun laskentakaavassasi on täysin väärä, ja jo tämän yksinkertaisen päättelyn perusteella voimme todeta, että teoriasi sortui.

murmela

Ehkä sun app kannattais lukea mitä mä ihan aluks väitin:

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:18:57
Nii siis luistokontrollin näkemä kallistuskulma oli 60-61 astetta, ja loggerin gepsidatasta laskema kulma 51-53 astetta, just ennen lippaa.
Johtunee siitä että dtc mittannee puhdasta mopon rungon kallistuskulmaa suhteessa vertikaalitasoon, kun taasen tuo gepsidatan kulma on enemmänkin ns tehollinen kallistuskulma, eli mopon ja kuskin painopisteiden yhteenlaskettu massakeskipiste versus kallellaan olevan mopon renkaiden reunojen antama tukilinja.

Eli uskoakseni olin alunperinkin juurikin sitä mieltä kuin mitä sinäkin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

26.08.13 - klo:06:58 #359 Viimeisin muokkaus: 26.08.13 - klo:07:05 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.08.13 - klo:02:40
Ehkä sun app kannattais lukea mitä mä ihan aluks väitin:

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.13 - klo:18:57
Nii siis luistokontrollin näkemä kallistuskulma oli 60-61 astetta, ja loggerin gepsidatasta laskema kulma 51-53 astetta, just ennen lippaa.
Johtunee siitä että dtc mittannee puhdasta mopon rungon kallistuskulmaa suhteessa vertikaalitasoon, kun taasen tuo gepsidatan kulma on enemmänkin ns tehollinen kallistuskulma, eli mopon ja kuskin painopisteiden yhteenlaskettu massakeskipiste versus kallellaan olevan mopon renkaiden reunojen antama tukilinja.

Eli uskoakseni olin alunperinkin juurikin sitä mieltä kuin mitä sinäkin.

Luistokontrolli ei ota gepsidataa huomioon, vaan toimii kuten abs, eli vertaa mopon renkaiden pyörimisnopeuksia lähes reaaliajassa, ja kalkulointi luistokontrollissa ei ota huomioon satelliittipaikannusta.
Olit väärässä kun sotkit asiat. Usko nyt jo tässä kohtaa että gps-paikannus on täysin epäluotetava jo pilvisellä säällä ja ukonilmalla tulevien häiriöiden takia.

Eikä se myöskään voi tuntea radan pinnan lämpötilan vaihteluiden ja kosteuden aiheuttamia muutoksia.

Mopon rungon kallistuskulma pystyakseliin nähden oli luokkaa 50 astetta, mikä meidän vauhdeissa mahdollinen. Tuo 60-61 epärealistinen, ja laskettu juurikin radan kaarevuuden perusteella, ottamatta huomioon kuljettajan olemassa oloa, kuten sanoit. Sulla tais vipata päin vastoin vahingossa nuo lukemat?

Powered by EzPortal