Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

paaton

Meniskö se app niin, että jos ajat vaikkapa sillä 50 asteen kallistuksella ilman roikkumista, niin se on silloin se 50 astetta. Mutta jos ajat samalla 50 asteen kallistuskulmalla ja roikut kuin apina, niin silloin se laskettu massamikäsenytolikaan on 40 astetta, eli voit vetää samalla kallistuksella selvästi kovempaa.

app

Lainaus käyttäjältä: paaton - 26.08.13 - klo:22:04
Meniskö se app niin, että jos ajat vaikkapa sillä 50 asteen kallistuksella ilman roikkumista, niin se on silloin se 50 astetta. Mutta jos ajat samalla 50 asteen kallistuskulmalla ja roikut kuin apina, niin silloin se laskettu massamikäsenytolikaan on 40 astetta, eli voit vetää samalla kallistuksella selvästi kovempaa.

Joo, ilman roikkumista massamikäsenyoli on sama kun rungon kulma. Roikkuessa massamikäsenyoli on jossain roikkujan ruhon ja rungon kulman välissä. Silloin mopo pystymmässä kuin roikkumatta, ja kovempaa voi ajaa. Näin minä sen ajattelen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 26.08.13 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: paaton - 26.08.13 - klo:22:04
Meniskö se app niin, että jos ajat vaikkapa sillä 50 asteen kallistuksella ilman roikkumista, niin se on silloin se 50 astetta. Mutta jos ajat samalla 50 asteen kallistuskulmalla ja roikut kuin apina, niin silloin se laskettu massamikäsenytolikaan on 40 astetta, eli voit vetää samalla kallistuksella selvästi kovempaa.

Joo, ilman roikkumista massamikäsenyoli on sama kun rungon kulma. Roikkuessa massamikäsenyoli on jossain roikkujan ruhon ja rungon kulman välissä. Silloin mopo pystymmässä kuin roikkumatta, ja kovempaa voi ajaa. Näin minä sen ajattelen.

Sen lisäksi on vielä se että kallistettaessa mopoa tukipiste ei ole mopon alla/keskilinjalla, vaan sivussa/renkaiden reunan linjalla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Tossa kolme annen ottamaa kuvaa the urasta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.08.13 - klo:22:14
Lainaus käyttäjältä: app - 26.08.13 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: paaton - 26.08.13 - klo:22:04
Meniskö se app niin, että jos ajat vaikkapa sillä 50 asteen kallistuksella ilman roikkumista, niin se on silloin se 50 astetta. Mutta jos ajat samalla 50 asteen kallistuskulmalla ja roikut kuin apina, niin silloin se laskettu massamikäsenytolikaan on 40 astetta, eli voit vetää samalla kallistuksella selvästi kovempaa.

Joo, ilman roikkumista massamikäsenyoli on sama kun rungon kulma. Roikkuessa massamikäsenyoli on jossain roikkujan ruhon ja rungon kulman välissä. Silloin mopo pystymmässä kuin roikkumatta, ja kovempaa voi ajaa. Näin minä sen ajattelen.

Sen lisäksi on vielä se että kallistettaessa mopoa tukipiste ei ole mopon alla/keskilinjalla, vaan sivussa/renkaiden reunan linjalla.

Kyllä. Nyt on kasassa pakka.

Sinänsä on täysin tasaisella radalla aivan sama, vaikkei roikkuiskaan, ja vieläpä sama vaikka ajais krossityylillä, jos vaan renkaan profiili, ja mopon kallistusvara riittäisi. Mutta kun jousittamatonta massaa on; renkaat, vanteet, laikat, svingi, keulan alaosa (jarrusatulat ym.), niin silloin jousitus joutuu käytännössä työskentelöemään enemmän radan pinnan vaihtelun mukaisesti, työntäessään joka ikisen montun pohjalle alas tuon jousittamattoman massan.

Siinä syy miksi roikutaan. Absoluuttisen tasaisella radalla voisi aivan hyvin asettua keskelle mopoa aina siihen asti, missä "rojut ottaa tonttiin". Eikö?

app

26.08.13 - klo:22:50 #410 Viimeisin muokkaus: 26.08.13 - klo:22:53 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.08.13 - klo:22:18
Tossa kolme annen ottamaa kuvaa the urasta.

Sain myös nuo kuvat tänään, ja kyllä nyt on todettava, että aikas paha ura siellä tosiaan on juuri niillä seutuvilla, mistä ajolinja menee.

Kulkee keskellä rataa tiukan oikean apeksista aina mäen päälle asti, ja on, kuten näkyy, melko syvä. Tuosta kun ajolinja kulkee maksimikallistuksen lähellä, saattaa lähteä irti. Tukee kyllä täysin murmelan kertomaa.

Näyttäisi olevan kahden asfalttikoneen leveyden välinen välinen sauma.

tamik87

27.08.13 - klo:07:18 #411 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:07:29 käyttäjältä jarska
Tossa on mun kippaaminen botnialla...

Botniaring .ORG 25.8.2013 Nopea ryhmä, kaato

Ettikääpäs tostakin joku sauma niin tulee parempi mieli! En tohon muuta selitystä keksinyt kuin että ahnehdin liian sisältä ja nyppäsin jarrua vähän ekstraa et sain vauhdin sovitettua kaverin vauhtiin.

jarska

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.08.13 - klo:07:18
Tossa on mun kippaaminen botnialla...

Botniaring .ORG 25.8.2013 Nopea ryhmä, kaato

Ettikääpäs tostakin joku sauma niin tulee parempi mieli! En tohon muuta selitystä keksinyt kuin että ahnehdin liian sisältä ja nyppäsin jarrua vähän ekstraa et sain vauhdin sovitettua kaverin vauhtiin.

Näytti kyllä ihan harmittomalta tilanteelta, eihän tuossa ollu muutaku halusit vaan laittaa pötkölleen, jarrulla hieman avittaen.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.08.13 - klo:07:18
Ettikääpäs tostakin joku sauma niin tulee parempi mieli!

Hauskasti kääntyi kamera kuvaamaan sua siinä radalla.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Räpsijä

Lainaus käyttäjältä: app - 26.08.13 - klo:22:50
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.08.13 - klo:22:18
Tossa kolme annen ottamaa kuvaa the urasta.

Sain myös nuo kuvat tänään, ja kyllä nyt on todettava, että aikas paha ura siellä tosiaan on juuri niillä seutuvilla, mistä ajolinja menee.

Kulkee keskellä rataa tiukan oikean apeksista aina mäen päälle asti, ja on, kuten näkyy, melko syvä. Tuosta kun ajolinja kulkee maksimikallistuksen lähellä, saattaa lähteä irti. Tukee kyllä täysin murmelan kertomaa.

Näyttäisi olevan kahden asfalttikoneen leveyden välinen välinen sauma.

Oikaisen huikan kirjoituksiani App:lle eli en tiedä voiko urasta sittenkään sanoa, että se on "syvä", mutta kyllä se kengän alla tuntuu. Siihen osumismahdollisuus on kyllä suuri, sillä ura on aikast pitkä ja jos siihen tosi vinossa tullaa niin miksikös ei lähtisi pyörä alta eli vain kameraa kantaneena yhdyn App:n ajatukseen...

Jokaisella meillä on määritelmämme ja ura siellä kurvissa säilyy, joten voitte halutessanne käydä sen itse tutkailemassa ja päätelemässä.. ;)

tamik87

27.08.13 - klo:08:22 #415 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:10:39 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: app - 26.08.13 - klo:22:49
Siinä syy miksi roikutaan. Absoluuttisen tasaisella radalla voisi aivan hyvin asettua keskelle mopoa aina siihen asti, missä "rojut ottaa tonttiin". Eikö?

Pääsyy roikkumiseenhan on kokonaismassakeskipisteen siirtäminen sisäkurvin puolelle, eli pyörällä voi ajaa kovempaa samalla kallistuksella.

app

27.08.13 - klo:10:48 #416 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:11:04 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.08.13 - klo:08:22
Lainaus käyttäjältä: app - 26.08.13 - klo:22:49
Siinä syy miksi roikutaan. Absoluuttisen tasaisella radalla voisi aivan hyvin asettua keskelle mopoa aina siihen asti, missä "rojut ottaa tonttiin". Eikö?

Pääsyy roikkumiseenhan on kokonaismassakeskipisteen siirtäminen sisäkurvin puolelle, eli pyörällä voi ajaa kovempaa samalla kallistuksella.

En väitä vastaan. Tämä tuntuu loogiselta. Kuitenkin saattaa olla että pito ja kiihtyvyyden suuruus on ratkaiseva tekijä, eikä päällä olevan kappaleen muoto. Tässä tapauksessa mopo + kuski. Siis täysin tasaisella radalla.

Me tosiaan roikutaan justiinsa tuosta syystä, eikä sitä tarvii enempää spekuleerata.

Jos nyt laitan tähän jälkiviisastelua, joka saattaisi haiskahtaa itsekehulta (jos en olisi ollut turvallani ite 4 kertaa reiluun kalenterivuoteen), niin totean, että samassa kohtaa, tuon uran kohdalla, suunnilleen samassa vauhdissa, tuosta datasta näkee, että pidän mopoa koko ajan 7 astetta pystymmässä, kun oli murmelalla lähtöhetkellä. Johtunee siitä, että olen tottunut omaan mopoon, kun taas murmela vetää kuussatasen tyylillä. Sitä vaan ihmettelen, kun murmelan ajoasento on silmin nähden huomattavasti parempi kuin mun. Miksi kuitenkin vien mopoa kaikki mutkat läpi pystymmässä, kuin hän joka roikkuu enemmän. Vertailudatassa vauhdin ero vaan 0.6 s.
Mulla siis oletettuun maksimikallistukseen varaa 6-7 astetta joka kohdassa.
Mä veikkaan että wehnän kurssilla päähän taottu ajotyyli on osaltaan vaikuttanut. Sitä olen koittanut kovasti opetella, kun vielä viime kesän alussa olin aivan liian keskellä mopoa.

Tästä jatketaan viikonloppuna Kemorassa keskiryhmässä. Kiirettä ei ole, vaan nyt alan paikkaamaan pahaa virhettä, joka ilmeni viimeksi sadetta pidellessä Alastarossa, wehnän katsottua loggerista mun kaasun käyttöä mutklissa. Säännöllisesti aivan liian aikaisin kaasulle hitaissa mutkissa. Lisäksi kaasun avaus tosi poukkoileva. Jarrulle siis liian aikaisin, ja sen seurauksena. Nyt pitää vaan päästää se jarru aikasemmin, jos vauhti kuolee, ja malttaa rullata, niin että siitä tulee ensin tapa, ja ei hätäile siinä avauksen alussa. Lähtee perä alta, ja ainakin joka kerta linja karkaa ulos, kun keula kevenee.

app

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 27.08.13 - klo:07:51
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.08.13 - klo:07:18
Ettikääpäs tostakin joku sauma niin tulee parempi mieli!

Hauskasti kääntyi kamera kuvaamaan sua siinä radalla.

Joo. Selvästi mopon virhe. Kääntyi heti katsomaan huolissaan onko isäntä kunnossa.

Cat

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.08.13 - klo:07:18
Tossa on mun kippaaminen botnialla...

Botniaring .ORG 25.8.2013 Nopea ryhmä, kaato

Ettikääpäs tostakin joku sauma niin tulee parempi mieli! En tohon muuta selitystä keksinyt kuin että ahnehdin liian sisältä ja nyppäsin jarrua vähän ekstraa et sain vauhdin sovitettua kaverin vauhtiin.

Kippi on aina harmi, mutta sain aivan järjettömän ajokuumeen tästä sun videosta..

Voi veljet..

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Cat - 27.08.13 - klo:16:44
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.08.13 - klo:07:18
Tossa on mun kippaaminen botnialla...

Botniaring .ORG 25.8.2013 Nopea ryhmä, kaato

Ettikääpäs tostakin joku sauma niin tulee parempi mieli! En tohon muuta selitystä keksinyt kuin että ahnehdin liian sisältä ja nyppäsin jarrua vähän ekstraa et sain vauhdin sovitettua kaverin vauhtiin.

Kippi on aina harmi, mutta sain aivan järjettömän ajokuumeen tästä sun videosta..

Voi veljet..

Hyvä että ees jonkun mieltä lämmittää  :D

Powered by EzPortal