Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

paaton

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.06.14 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 03.06.14 - klo:08:49
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.06.14 - klo:23:23
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.14 - klo:16:22
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 02.06.14 - klo:16:12
^ Mites tommosessa tilanteessa, ku ymmärsin että takaa tultiin kylkeen, meneekö vanhingot silloin sen takaatulleen vakuutuksen piikkiin?

Riippunee vähän tilanteesta, mutta periaatteessa kyllä.

Kyllä tuo tapaus taitaa olla hyvinkin selvä kylkeen ajaneen liikennevakuutuksesta korvattava vahinko. Kuskihan on selvillä, joten ei muuta kuin yhteyttä häneen ja kaveri vakutusyhtiöön vahinkoilmoitusta laatimaan. Itse tein viimekeväänä yhden tuollaisen virheen, kylkeen ajoin, eikä kyllä tullut mieleenkään kieltää syyllisyyttä.

Niin siis korvataanko pyöränkin vahingot vai?
Liikennevakuutus korvaa kaikki henkilövahingot ja vastapuolen omaisuusvahingot.

Ihan kamalasti en ainakaan minä ihmettele, ettei niitä 250e maastoajoneuvovakuutuksia enää saa. Muutama vammautuminen crossi puolella ja kasa bemareita ja luita radalla. Ei ehkä näillä harrastajamäärillä mitään loistavsa bisnestä...

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:11:33
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 09.06.14 - klo:10:30
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:09:41
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 09.06.14 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.06.14 - klo:00:29
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 08.06.14 - klo:23:09
Meni suht reisille tuo kesän eka alastaron päivä. Kaikki valmiina, pyörä huollettuna, 1,5h renkaat lämppäreissä -> suoraan radalle ja palmasin jälkeisessä nopeessa vasurissa takanen alta ja ukko kumoon. Pyörää en saanu enää parsittua kasaan....

Takana tullut sai tuon kaadon nauhalle, joten odottelen sitä analysoitavaksi...

Voi prkel, johan oli huono tuuri.
Videolta päästäänki sitte ettimään kaikki mannerten väliset urat ja ohjukset, jotka aiheuttivat konttauksen.


Nauhalta löytyy ja pikasesti katsoin eilen kun pääsin kotiin. Todella harmillinen kaatuminen. Mutkan avauksessa sulla lähti takanen alta ja näytti kyllä todella keposasti lähtevän. Ei kai mitään kummempaa piiskakaasua(?), enemmän näytti siltä et olis kylmä rengas viel (sanoit et oli kuitenki ollu lämppäreissä). Sul tais olla slicksi takana, oisko kerenny jäähtyä ja vielä vähän kylmä tossa vaiheessa?

Voin törkätä tänne lyhyen videopätkän analysoitavaksi mikäli haluat?

Joo laita vaan ehdottomasti - Kesän eka kierros, joten eipä tuossa ajolinjoja kannata katella, mutta ainakin kaadon näkee :)

Sliksi tosiaan oli tasakaasulla mentiin :/ Oppirahoja makseltiin, onneksi tässä tapauksessa henkiset vauriot oli isommat kuin rahalliset. Yritän seuraavaks ajamalla lämmittää vielä noi renkaan sivut varovaisemmin...

Jos en hirveen väärin katsonut, ni näytti et takanen ois lähteny samantien alta ku menit mutkasta kaasulle. Mulla ku ei oo lämppäreitä ni tulee aina ajeltua ylivarovasti noi 1-2 ekaa kierrosta. Oisin kuvitellu et lämppäreistä lähteneenä oisit saanu rauhassa tuota vauhtia ajella. Ehkä joku rata-mestari pystyy videosta paremmin analysoimaan missä vika. confused_thinking

Nyt ei muuta ku parantelemaan haavoja ja leuka ylhäällä kohti seuraavia ajoja!

Yritän laittaa sen pätkän tänään illalla.

Joo saattaa hyvinkin olla, että kuskin oma moka - pyörässä oli nimittäin pikakaasu, johon ei nyt ollu mitään parasta mahdollista tuntumaa. Kiitos tsempistä ja odotellaan videota :)

Tässä viteota (en tienny saako muuten ympättyä kuin youtuben kautta):

http://youtu.be/qEX7rFtIpIc

Nitrous

Tuo näyttää ihan joltain tekniseltä vialta ainakin puhelimen ruudulta katsottuna. Tarkista se takakumi, takarenkaan laakerit, takajarru yms..
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jaria

Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 09.06.14 - klo:17:59
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:11:33
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 09.06.14 - klo:10:30
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:09:41
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 09.06.14 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.06.14 - klo:00:29
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 08.06.14 - klo:23:09
Meni suht reisille tuo kesän eka alastaron päivä. Kaikki valmiina, pyörä huollettuna, 1,5h renkaat lämppäreissä -> suoraan radalle ja palmasin jälkeisessä nopeessa vasurissa takanen alta ja ukko kumoon. Pyörää en saanu enää parsittua kasaan....

Takana tullut sai tuon kaadon nauhalle, joten odottelen sitä analysoitavaksi...

Voi prkel, johan oli huono tuuri.
Videolta päästäänki sitte ettimään kaikki mannerten väliset urat ja ohjukset, jotka aiheuttivat konttauksen.


Nauhalta löytyy ja pikasesti katsoin eilen kun pääsin kotiin. Todella harmillinen kaatuminen. Mutkan avauksessa sulla lähti takanen alta ja näytti kyllä todella keposasti lähtevän. Ei kai mitään kummempaa piiskakaasua(?), enemmän näytti siltä et olis kylmä rengas viel (sanoit et oli kuitenki ollu lämppäreissä). Sul tais olla slicksi takana, oisko kerenny jäähtyä ja vielä vähän kylmä tossa vaiheessa?

Voin törkätä tänne lyhyen videopätkän analysoitavaksi mikäli haluat?

Joo laita vaan ehdottomasti - Kesän eka kierros, joten eipä tuossa ajolinjoja kannata katella, mutta ainakin kaadon näkee :)

Sliksi tosiaan oli tasakaasulla mentiin :/ Oppirahoja makseltiin, onneksi tässä tapauksessa henkiset vauriot oli isommat kuin rahalliset. Yritän seuraavaks ajamalla lämmittää vielä noi renkaan sivut varovaisemmin...

Jos en hirveen väärin katsonut, ni näytti et takanen ois lähteny samantien alta ku menit mutkasta kaasulle. Mulla ku ei oo lämppäreitä ni tulee aina ajeltua ylivarovasti noi 1-2 ekaa kierrosta. Oisin kuvitellu et lämppäreistä lähteneenä oisit saanu rauhassa tuota vauhtia ajella. Ehkä joku rata-mestari pystyy videosta paremmin analysoimaan missä vika. confused_thinking

Nyt ei muuta ku parantelemaan haavoja ja leuka ylhäällä kohti seuraavia ajoja!

Yritän laittaa sen pätkän tänään illalla.

Joo saattaa hyvinkin olla, että kuskin oma moka - pyörässä oli nimittäin pikakaasu, johon ei nyt ollu mitään parasta mahdollista tuntumaa. Kiitos tsempistä ja odotellaan videota :)

Tässä viteota (en tienny saako muuten ympättyä kuin youtuben kautta):

http://youtu.be/qEX7rFtIpIc

Kiitos videosta... Alan tarkistamaan pyörää, koska ei tuo nyt ihan ajovirheeltäkään tunnu :(

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.14 - klo:18:04
Tuo näyttää ihan joltain tekniseltä vialta ainakin puhelimen ruudulta katsottuna. Tarkista se takakumi, takarenkaan laakerit, takajarru yms..

Jotain teknistä vikaa minäkin veikkaisin. Meinaan hyvin näkee videosta kuinka kumi alkaa heti savuamaan ihan kuin takarengas menisi lukkoon.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.14 - klo:18:04
Tuo näyttää ihan joltain tekniseltä vialta ainakin puhelimen ruudulta katsottuna. Tarkista se takakumi, takarenkaan laakerit, takajarru yms..

Mutuna ja maallikkona veikkaisin a) takarenkaan laakerivikaa b) ketjuja jotka rullanneet takarenkaan ympärille (melko nopeasti todettavissa) c) takajarrua joka hirttänyt kiinni (liikaa jarrunestettä ja takajarrua käytetty). Jälkimmäisin lienee melko teoreettinen vaihtoehto. Vahva oletus vaihtoehdossa b joka kylläkin melko harvinainen, mutta kai mahdollinen.

Itselläni viime kesänä etujarru ravisti ihan **tusti ja selvisi, että mekatsu oli laittanut pikkaisen liikaa jarrunestettä ja kun se lämmettyään laajeni niin ei mahtunut enää liikkumaan säiliössä ja alkoi hankaamaan vastaan. Ei kuitenkaan leiponut kiinni. Eräällä toisella kuskilla etujarru leipoi tänä keväänä kiinni Alastarolla kakkosmutkassa ja kun käytiin hakemassa niin ei liikkunut mihinkään. Kaadolta välttyi kylläkin.

Yli 95 %:ssa, sanoisin ehkä 99 %:ssa on puhtaasti kuskista kiinni, nyt ehkä jostain muusta.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jaria

Hmm, pääsin tuossa tutkimaan äsken pyörää:
-Laakerit on ok
-Ketju on ehjä, eikä oo koskenu renkaaseen
-Takajarrun männät on herkät, eivätkä jumita, mutta jarrusylkkä vuotaa ja polkimen jatkona ollu tappi, mikä sitä sylkkää painaa on väärässä asennossa.
En löytäny mitään muuta selittävää tekijää kuin tuon takajarrun ja siinä jonkun toimintahäiriön. Toki tuokin voi olla kaadossa vaurioitunu, mutta en jaksa uskoa, kun oli ehjän suojan takana tuo säiliö+sylkkä. Jännintä on se, että pystyin kyllä ajamaan pyörän vielä varikolle tuon kaadon jälkeen, eli mikään ei ainakaan jumittanu totaalisesti sillon...

jää omalta osalta mysteeriksi, mutta käyn tuon takapään läpi vielä kunnolla ja vaihdan varmuuden vuoksi toiset renkaat alle. Sunnuntaina uus yritys...

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:20:14
mutta jarrusylkkä vuotaa ja polkimen jatkona ollu tappi, mikä sitä sylkkää painaa on väärässä asennossa.
En löytäny mitään muuta selittävää tekijää kuin tuon takajarrun ja siinä jonkun toimintahäiriön. Toki tuokin voi olla kaadossa vaurioitunu, mutta en jaksa uskoa, kun oli ehjän suojan takana tuo säiliö+sylkkä. Jännintä on se, että pystyin kyllä ajamaan pyörän vielä varikolle tuon kaadon jälkeen, eli mikään ei ainakaan jumittanu totaalisesti sillon...

jää omalta osalta mysteeriksi, mutta käyn tuon takapään läpi vielä kunnolla ja vaihdan varmuuden vuoksi toiset renkaat alle. Sunnuntaina uus yritys...
Jos jarrupääsylinterin mäntä ei pääse palautumaan (toimintavirhe, säätövirhe, hapettunut, paskaa), niin jarru hieman laahaa, lämpenee, neste alkaa laajenemaan, laahaa enemmän, kuumenee, jne, lopuksi jumittaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.14 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:20:14
mutta jarrusylkkä vuotaa ja polkimen jatkona ollu tappi, mikä sitä sylkkää painaa on väärässä asennossa.
En löytäny mitään muuta selittävää tekijää kuin tuon takajarrun ja siinä jonkun toimintahäiriön. Toki tuokin voi olla kaadossa vaurioitunu, mutta en jaksa uskoa, kun oli ehjän suojan takana tuo säiliö+sylkkä. Jännintä on se, että pystyin kyllä ajamaan pyörän vielä varikolle tuon kaadon jälkeen, eli mikään ei ainakaan jumittanu totaalisesti sillon...

jää omalta osalta mysteeriksi, mutta käyn tuon takapään läpi vielä kunnolla ja vaihdan varmuuden vuoksi toiset renkaat alle. Sunnuntaina uus yritys...
Jos jarrupääsylinterin mäntä ei pääse palautumaan (toimintavirhe, säätövirhe, hapettunut, paskaa), niin jarru hieman laahaa, lämpenee, neste alkaa laajenemaan, laahaa enemmän, kuumenee, jne, lopuksi jumittaa.

Mutta ei sitä kyllä sitten kyllä enää ajella mihinkään varikolle. Ainakin muutama vk sitten kun bemussa jumitti, niin piti aika kauan odotella, ennenkuin alkoi pyörimään uudestaan ja sai kärryyn pyörän

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 09.06.14 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.14 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:20:14
mutta jarrusylkkä vuotaa ja polkimen jatkona ollu tappi, mikä sitä sylkkää painaa on väärässä asennossa.
En löytäny mitään muuta selittävää tekijää kuin tuon takajarrun ja siinä jonkun toimintahäiriön. Toki tuokin voi olla kaadossa vaurioitunu, mutta en jaksa uskoa, kun oli ehjän suojan takana tuo säiliö+sylkkä. Jännintä on se, että pystyin kyllä ajamaan pyörän vielä varikolle tuon kaadon jälkeen, eli mikään ei ainakaan jumittanu totaalisesti sillon...

jää omalta osalta mysteeriksi, mutta käyn tuon takapään läpi vielä kunnolla ja vaihdan varmuuden vuoksi toiset renkaat alle. Sunnuntaina uus yritys...
Jos jarrupääsylinterin mäntä ei pääse palautumaan (toimintavirhe, säätövirhe, hapettunut, paskaa), niin jarru hieman laahaa, lämpenee, neste alkaa laajenemaan, laahaa enemmän, kuumenee, jne, lopuksi jumittaa.

Mutta ei sitä kyllä sitten kyllä enää ajella mihinkään varikolle. Ainakin muutama vk sitten kun bemussa jumitti, niin piti aika kauan odotella, ennenkuin alkoi pyörimään uudestaan ja sai kärryyn pyörän

Tai jos huomaa ajoissa, niin takajarru jumittaa lopullisesti vasta varikolla. Vuosi sitten bemulla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Juu saman teki mullakin,  mutta tarkoitan että jos niin jumii et lukitsee ajossa niin tuskin ihan hetkessä palautuu

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.14 - klo:22:22
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 09.06.14 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.14 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:20:14
mutta jarrusylkkä vuotaa ja polkimen jatkona ollu tappi, mikä sitä sylkkää painaa on väärässä asennossa.
En löytäny mitään muuta selittävää tekijää kuin tuon takajarrun ja siinä jonkun toimintahäiriön. Toki tuokin voi olla kaadossa vaurioitunu, mutta en jaksa uskoa, kun oli ehjän suojan takana tuo säiliö+sylkkä. Jännintä on se, että pystyin kyllä ajamaan pyörän vielä varikolle tuon kaadon jälkeen, eli mikään ei ainakaan jumittanu totaalisesti sillon...

jää omalta osalta mysteeriksi, mutta käyn tuon takapään läpi vielä kunnolla ja vaihdan varmuuden vuoksi toiset renkaat alle. Sunnuntaina uus yritys...
Jos jarrupääsylinterin mäntä ei pääse palautumaan (toimintavirhe, säätövirhe, hapettunut, paskaa), niin jarru hieman laahaa, lämpenee, neste alkaa laajenemaan, laahaa enemmän, kuumenee, jne, lopuksi jumittaa.

Mutta ei sitä kyllä sitten kyllä enää ajella mihinkään varikolle. Ainakin muutama vk sitten kun bemussa jumitti, niin piti aika kauan odotella, ennenkuin alkoi pyörimään uudestaan ja sai kärryyn pyörän

Tai jos huomaa ajoissa, niin takajarru jumittaa lopullisesti vasta varikolla. Vuosi sitten bemulla.

Vajaa kuukausi sitten löytyi vika; Niissä bemuissa joissa jalkatappisarja vaihdettu, on ollut samaa ongelmaa. Liian vähän polkimella tilaa liikkua tjms. Johtuu pitkistä letkuista satulan alla absipötikälle ja takas. Jossain kohtaa ehkä ilmaa, joka paisuu lämmetessään.
Ongema ratkaistiin tulppaamalla pötikästä liittimet, ja vetämällä letku suoraan sylinteriltä jarrusatulaan. Rata-ajossa ei saiskaan olla absia takana, joten poistuihan tuokin turvaongelma.
O

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 09.06.14 - klo:22:38
Liian vähän polkimella tilaa liikkua tjms.
Joo, sitähän mä silloin ihmettelin, että todella ihmeellinen systeemi siinä jarrupolkimessa, eli itse polkimen liike on rajoitettu yhdellä rajoittimella molempiin suuntiin/ liikelaajuus on mielestäni liian pieni. Sillä suorastaan kerjätään ongelmia.
Ja tuo rajoitin taas on siinä vissiin sen takia, että männänvarsi ja jarrupoljin eivät tavallaan ole kiinni toisissaan vaan irtonaisina.

Esim mun japsivessassa takajarrupolkimessa ei ole mitään liikerajoittimia itse polkimessa, ja männänvarsi ja poljin ovat kiinni toisissaan, joten ainoa liikerataa rajoittava tekijä on männän liikelaajuus.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.14 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: app - 09.06.14 - klo:22:38
Liian vähän polkimella tilaa liikkua tjms.
Joo, sitähän mä silloin ihmettelin, että todella ihmeellinen systeemi siinä jarrupolkimessa, eli itse polkimen liike on rajoitettu yhdellä rajoittimella molempiin suuntiin/ liikelaajuus on mielestäni liian pieni. Sillä suorastaan kerjätään ongelmia.
Ja tuo rajoitin taas on siinä vissiin sen takia, että männänvarsi ja jarrupoljin eivät tavallaan ole kiinni toisissaan vaan irtonaisina.

Esim mun japsivessassa takajarrupolkimessa ei ole mitään liikerajoittimia itse polkimessa, ja männänvarsi ja poljin ovat kiinni toisissaan, joten ainoa liikerataa rajoittava tekijä on männän liikelaajuus.

Epäitiin myös silloin oisko sylinteri saanut kaadoissa osumaa, ja siellä jokin   sauma   rajoittamassa männän liikettä.

Taffu

Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 09.06.14 - klo:17:59

Tässä viteota (en tienny saako muuten ympättyä kuin youtuben kautta):

http://youtu.be/qEX7rFtIpIc

Miten musta kuulostaa, että kaatumisen aikana mopon kierrokset nousevat juurikin sopien siihen, että takanen lähtee alta? Se taas viittaisi johonkin liukasteeseen tms radalla, kun niin vähän kuulosti kierroksia olevan, että ei varmaan takanen tuossa kallistuksessa lähde alta (riippuen tietty kumeista). Tai sitten se on joku muu ääni mikä vaan sattuisi tuohon sopimaan, pitäisi kuulla aiempiakin setin avauksia :) Mutta siis jos kierrokset tosiaan tuossa kaadon yhteydessä nousevat, niin silloin ei kait kyseessä voi olla jarrujumi?

Powered by EzPortal