Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:00:57
Miten musta kuulostaa, että kaatumisen aikana mopon kierrokset nousevat juurikin sopien siihen, että takanen lähtee alta? Se taas viittaisi johonkin liukasteeseen tms radalla, kun niin vähän kuulosti kierroksia olevan, että ei varmaan takanen tuossa kallistuksessa lähde alta (riippuen tietty kumeista). Tai sitten se on joku muu ääni mikä vaan sattuisi tuohon sopimaan, pitäisi kuulla aiempiakin setin avauksia :) Mutta siis jos kierrokset tosiaan tuossa kaadon yhteydessä nousevat, niin silloin ei kait kyseessä voi olla jarrujumi?

Mun korvaan taas tuo ääni kuullostaa siltä kuin mopo sammuisi. Mistä muusta tuo savu voi tulla kuin lukkiutuneesta takarenkaasta?

wbaum

Jotain hiekkaa/tomua radalla mikä pöllähtää ja takanen sutahtaa? Kunhan spekuloin, mutta minustakin siellä kierrokset nimenomaan rynnähtää kun äänimaailmaa kuuntelee tarkasti.

T1mppa

Itse veikkaan liian suurta rengaspainetta takasessa. Renkaan ylikuumeneminen.
Videolta ainakin itse kuulen, että kuski lähtee kiihdyttämään ja sitten loppuu pito ja kierrokset nousee entisestään.
Toinen vaihtoehto on, että luisto alkoi aikalailla siitä kohtaa, missä videolla esiintyy valkoinen viiru. Olisiko siinä ympäristössä jotain öljyä/jäähdytysnestettä?
Normaali ajolinja menee aivan sisäkanttarin vierestä, jonka takia suurinosa ei aja valkoisen viirun päältä.
Minä jättäisin sen takajarruspekulaation pois.

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 10.06.14 - klo:02:44
Jotain hiekkaa/tomua radalla mikä pöllähtää ja takanen sutahtaa? Kunhan spekuloin, mutta minustakin siellä kierrokset nimenomaan rynnähtää kun äänimaailmaa kuuntelee tarkasti.

Tästä oon kans edelleen samaa mieltä, selkeesti lähtee kierrokset nousemaan heti kaatumisen alussa/yhteydessä. Jos vaihdepäällä tulee takarenkaan jarrulukko ni kierrosten nousu tuolloin ei kai mahdollista (ilman kytkintä)? ja mikä on todennäkösyys että se jarrulukko kestäis alle sekunnin jonka jälkeen kierrokset pääsis nousemaan (ei jarrunpaikka edes)? Mikäli taas mopo sammuu niin sen täytyisi tapahtua vasta sen jälkeen kun kierrokset on jo noussut (äänien perusteella) ja pyörä oli siinä vaiheessa lähtenyt jo alta.

Oikaiskaa jos olen ymmärtänyt kaiken aivan väärin  innocent_1

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.14 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 09.06.14 - klo:20:14
mutta jarrusylkkä vuotaa ja polkimen jatkona ollu tappi, mikä sitä sylkkää painaa on väärässä asennossa.
En löytäny mitään muuta selittävää tekijää kuin tuon takajarrun ja siinä jonkun toimintahäiriön. Toki tuokin voi olla kaadossa vaurioitunu, mutta en jaksa uskoa, kun oli ehjän suojan takana tuo säiliö+sylkkä. Jännintä on se, että pystyin kyllä ajamaan pyörän vielä varikolle tuon kaadon jälkeen, eli mikään ei ainakaan jumittanu totaalisesti sillon...

jää omalta osalta mysteeriksi, mutta käyn tuon takapään läpi vielä kunnolla ja vaihdan varmuuden vuoksi toiset renkaat alle. Sunnuntaina uus yritys...
Jos jarrupääsylinterin mäntä ei pääse palautumaan (toimintavirhe, säätövirhe, hapettunut, paskaa), niin jarru hieman laahaa, lämpenee, neste alkaa laajenemaan, laahaa enemmän, kuumenee, jne, lopuksi jumittaa.

Mulla kävi vanhemmassa Apriliassa näin. Pyörä hyytyi ja jouduin pysähtymään tien varteen. Lopulta takajarruletku räjähti paineen voimasta.

Taffu

TuplaRR vois tehdä videosta slomo-version reippaalla hidastuksella, niin näkis tarkasti mistä se savu tulee :) Jossain vaiheessa näyttäs siltä, että se ei välttämättä tulis takasesta, toki se savu nyt voi siinä kierrellä miten vain, mutta ladattuna tuubista videon laatu heikkenee niin paljon, että ei pysty sanomaan.

Niin mietin vain, että oisko oma kone spillannu jotain nestettä jkv putken kautta takaselle tms?

Jaria

10.06.14 - klo:09:25 #531 Viimeisin muokkaus: 10.06.14 - klo:09:27 käyttäjältä Jaria
Mystisiä juttuja kyllä. Mitään ei ainakaan valu pyörästä tällä hetkellä ja nesteet pysyny hyvin koneessa. Alan olee vähän vainoharhanen tuon kanssa, mutta laitan nyt sen takajarrun sylkän kuntoon, vaihtelen tossa jo hommatut Dunlopin D212 renkaat paikalleen, laitan koneeseen glykolien sijasta vettä+water wetteriä ja tuplawarmistan kaiken mahdollisen. Jos ens sunnuntaina vielä kaadun samalla tavalla, niin sitten alkaa usko loppumaan ja otan ton superluotettavan Rykkösen pois myynnistä

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:09:09
TuplaRR vois tehdä videosta slomo-version reippaalla hidastuksella, niin näkis tarkasti mistä se savu tulee :) Jossain vaiheessa näyttäs siltä, että se ei välttämättä tulis takasesta, toki se savu nyt voi siinä kierrellä miten vain, mutta ladattuna tuubista videon laatu heikkenee niin paljon, että ei pysty sanomaan.

Niin mietin vain, että oisko oma kone spillannu jotain nestettä jkv putken kautta takaselle tms?

Voin yrittää illalla väsätä hidastetun version. Tossa youtubeen laittamisessa just se huono puoli, et laatu kärsii. Vois olla ehkä parempi laatu jos latais tänne liitteenä, mutta haluuko sitä kukaan ladata omalle koneelleen. :D

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 10.06.14 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:09:09
TuplaRR vois tehdä videosta slomo-version reippaalla hidastuksella, niin näkis tarkasti mistä se savu tulee :) Jossain vaiheessa näyttäs siltä, että se ei välttämättä tulis takasesta, toki se savu nyt voi siinä kierrellä miten vain, mutta ladattuna tuubista videon laatu heikkenee niin paljon, että ei pysty sanomaan.

Niin mietin vain, että oisko oma kone spillannu jotain nestettä jkv putken kautta takaselle tms?

Voin yrittää illalla väsätä hidastetun version. Tossa youtubeen laittamisessa just se huono puoli, et laatu kärsii. Vois olla ehkä parempi laatu jos latais tänne liitteenä, mutta haluuko sitä kukaan ladata omalle koneelleen. :D

Näkyykö siitä alkuperäisestä videosta, että tuleeko takarenkaalta savua vai pöllähtääkö sieltä jotain muuta esim. radan pinnasta?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 10.06.14 - klo:09:25
Mystisiä juttuja kyllä. Mitään ei ainakaan valu pyörästä tällä hetkellä ja nesteet pysyny hyvin koneessa. Alan olee vähän vainoharhanen tuon kanssa, mutta laitan nyt sen takajarrun sylkän kuntoon, vaihtelen tossa jo hommatut Dunlopin D212 renkaat paikalleen, laitan koneeseen glykolien sijasta vettä+water wetteriä ja tuplawarmistan kaiken mahdollisen. Jos ens sunnuntaina vielä kaadun samalla tavalla, niin sitten alkaa usko loppumaan ja otan ton superluotettavan Rykkösen pois myynnistä
Millä mopolla sä ajoit ja mitkä renkaat siin oli alla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 10.06.14 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 10.06.14 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:09:09
TuplaRR vois tehdä videosta slomo-version reippaalla hidastuksella, niin näkis tarkasti mistä se savu tulee :) Jossain vaiheessa näyttäs siltä, että se ei välttämättä tulis takasesta, toki se savu nyt voi siinä kierrellä miten vain, mutta ladattuna tuubista videon laatu heikkenee niin paljon, että ei pysty sanomaan.

Niin mietin vain, että oisko oma kone spillannu jotain nestettä jkv putken kautta takaselle tms?

Voin yrittää illalla väsätä hidastetun version. Tossa youtubeen laittamisessa just se huono puoli, et laatu kärsii. Vois olla ehkä parempi laatu jos latais tänne liitteenä, mutta haluuko sitä kukaan ladata omalle koneelleen. :D

Näkyykö siitä alkuperäisestä videosta, että tuleeko takarenkaalta savua vai pöllähtääkö sieltä jotain muuta esim. radan pinnasta?

Nyt en uskalla sanoa varmasti, kun siihen en kiinnittänyt sen tarkemmin huomiota. Mutulla kyllä näytti enemmän renkaasta lähtevältä savulta, mutta suottaapi olla sekä-että. Onko mahdollista, että rengas savuaisi noin pikaisesti johtuen juurikin tuosta T1mpan mainitsemasta tilanteesta jolloin renkaassa liikaa painetta / ylikuuma? Voin laittaa vielä myöhemmin myös vähemmän pakatun videon liitteenä (versus youtube), niin toivottavasti siitä näkee paremmin.

Jaria

10.06.14 - klo:11:06 #536 Viimeisin muokkaus: 10.06.14 - klo:11:10 käyttäjältä Jaria
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.06.14 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 10.06.14 - klo:09:25
Mystisiä juttuja kyllä. Mitään ei ainakaan valu pyörästä tällä hetkellä ja nesteet pysyny hyvin koneessa. Alan olee vähän vainoharhanen tuon kanssa, mutta laitan nyt sen takajarrun sylkän kuntoon, vaihtelen tossa jo hommatut Dunlopin D212 renkaat paikalleen, laitan koneeseen glykolien sijasta vettä+water wetteriä ja tuplawarmistan kaiken mahdollisen. Jos ens sunnuntaina vielä kaadun samalla tavalla, niin sitten alkaa usko loppumaan ja otan ton superluotettavan Rykkösen pois myynnistä
Millä mopolla sä ajoit ja mitkä renkaat siin oli alla?

Pyöränä kilvetön ja minulla ekaa kertaa alla ollut Aprilia RSV 1000R Factory. Renkaina takana Metzelerin Racetec K2 ja edessä Pirellin Superbike SC1. Paineet kylmänä valmistajan speksin mukaiset 1.9bar edessä ja takana ja renkaita lämpätty brändittömillä, mutta ehjillä lämppäreillä 1,5h. Varikolla jouduin seisomaan minuutin puoltoista ennen lähtöä. Pyörä ihan uusi ja kauden eka ratapäivä, joten luottoa ja siten nopeutta ei tolla ekalla kierroksella ollu nimeksikään.. ja sitten kaato :P Lippaosia ei ollut mukana - nyt taas viisaampi sen puolesta...

T1mppa

10.06.14 - klo:11:10 #537 Viimeisin muokkaus: 10.06.14 - klo:11:33 käyttäjältä T1mppa
Rengaspaineet tulee katsoa lämpimästä renkaasta. Eli kun olet niitä lämmitellyt tunnin, niin katso paineet. Kun tulet ensimmäiseltä setiltä ja saat lämppärit lämmittämään, katso paineet uudelleen. Uskoisin, että syy selvisi.

edit. Muistaakseni edessä pitäisi olla paineet 2,4 Bar lämpimänä? Tuo takapaine hatustaheitettynä voi olla aika lähellä (lämpimänä).
edit2: Nyt sitten tarkkana sen D212:n takarenkaan paineen kanssa. Se on matalapainerengas, joten painetta on ~1,4Bar lämpimänä.
Dunlop D212 paineet

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 10.06.14 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 10.06.14 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 10.06.14 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:09:09
TuplaRR vois tehdä videosta slomo-version reippaalla hidastuksella, niin näkis tarkasti mistä se savu tulee :) Jossain vaiheessa näyttäs siltä, että se ei välttämättä tulis takasesta, toki se savu nyt voi siinä kierrellä miten vain, mutta ladattuna tuubista videon laatu heikkenee niin paljon, että ei pysty sanomaan.

Niin mietin vain, että oisko oma kone spillannu jotain nestettä jkv putken kautta takaselle tms?

Voin yrittää illalla väsätä hidastetun version. Tossa youtubeen laittamisessa just se huono puoli, et laatu kärsii. Vois olla ehkä parempi laatu jos latais tänne liitteenä, mutta haluuko sitä kukaan ladata omalle koneelleen. :D

Näkyykö siitä alkuperäisestä videosta, että tuleeko takarenkaalta savua vai pöllähtääkö sieltä jotain muuta esim. radan pinnasta?

Nyt en uskalla sanoa varmasti, kun siihen en kiinnittänyt sen tarkemmin huomiota. Mutulla kyllä näytti enemmän renkaasta lähtevältä savulta, mutta suottaapi olla sekä-että. Onko mahdollista, että rengas savuaisi noin pikaisesti johtuen juurikin tuosta T1mpan mainitsemasta tilanteesta jolloin renkaassa liikaa painetta / ylikuuma? Voin laittaa vielä myöhemmin myös vähemmän pakatun videon liitteenä (versus youtube), niin toivottavasti siitä näkee paremmin.

Katselin netistä useita high sider videoita eikä niissä rengas savunnut. Kai se normaalisti sen verran nätisti luistaa ettei nyt ihan savuamaan ala. Savuaminen minusta viittaa siihen, että takanen meni lukkoon.
Jääköhän renkaaseen ns. flat spottia noin lyhyesti lukittumisesta (tuskin?), jos se edes lukittui. Sen renkaan voisi kuski tsekkaa.

Jaria

Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 10.06.14 - klo:11:15
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 10.06.14 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 10.06.14 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 10.06.14 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:09:09
TuplaRR vois tehdä videosta slomo-version reippaalla hidastuksella, niin näkis tarkasti mistä se savu tulee :) Jossain vaiheessa näyttäs siltä, että se ei välttämättä tulis takasesta, toki se savu nyt voi siinä kierrellä miten vain, mutta ladattuna tuubista videon laatu heikkenee niin paljon, että ei pysty sanomaan.

Niin mietin vain, että oisko oma kone spillannu jotain nestettä jkv putken kautta takaselle tms?

Voin yrittää illalla väsätä hidastetun version. Tossa youtubeen laittamisessa just se huono puoli, et laatu kärsii. Vois olla ehkä parempi laatu jos latais tänne liitteenä, mutta haluuko sitä kukaan ladata omalle koneelleen. :D

Näkyykö siitä alkuperäisestä videosta, että tuleeko takarenkaalta savua vai pöllähtääkö sieltä jotain muuta esim. radan pinnasta?

Nyt en uskalla sanoa varmasti, kun siihen en kiinnittänyt sen tarkemmin huomiota. Mutulla kyllä näytti enemmän renkaasta lähtevältä savulta, mutta suottaapi olla sekä-että. Onko mahdollista, että rengas savuaisi noin pikaisesti johtuen juurikin tuosta T1mpan mainitsemasta tilanteesta jolloin renkaassa liikaa painetta / ylikuuma? Voin laittaa vielä myöhemmin myös vähemmän pakatun videon liitteenä (versus youtube), niin toivottavasti siitä näkee paremmin.

Katselin netistä useita high sider videoita eikä niissä rengas savunnut. Kai se normaalisti sen verran nätisti luistaa ettei nyt ihan savuamaan ala. Savuaminen minusta viittaa siihen, että takanen meni lukkoon.
Jääköhän renkaaseen ns. flat spottia noin lyhyesti lukittumisesta (tuskin?), jos se edes lukittui. Sen renkaan voisi kuski tsekkaa.

Renkaassa ei ollu flätspottia kaadon jälkeen, mutta se oli käytetty setti ja yhen oudon asian huomasin: pinta oli lähtiessä appelsiinipintainen ja nätisti kulunu. Nyt tuon kaadon jälkeen vasemmalla puolella oli appelsiinipinta kulunu kantin kohdalta (videolla näkyvän kallistuskulman kohdalta) täysin sileäksi. Tämä viittaa varmasti paineongelmaan - otan kuvan kunhan kotiin pääsen - oppirahojen vastineeksi olisi kyllä kiva tietää mikä meni vikaan ;)

Powered by EzPortal