Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

TuplaRR

Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 10.06.14 - klo:11:15
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 10.06.14 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 10.06.14 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: TuplaRR - 10.06.14 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:09:09
TuplaRR vois tehdä videosta slomo-version reippaalla hidastuksella, niin näkis tarkasti mistä se savu tulee :) Jossain vaiheessa näyttäs siltä, että se ei välttämättä tulis takasesta, toki se savu nyt voi siinä kierrellä miten vain, mutta ladattuna tuubista videon laatu heikkenee niin paljon, että ei pysty sanomaan.

Niin mietin vain, että oisko oma kone spillannu jotain nestettä jkv putken kautta takaselle tms?

Voin yrittää illalla väsätä hidastetun version. Tossa youtubeen laittamisessa just se huono puoli, et laatu kärsii. Vois olla ehkä parempi laatu jos latais tänne liitteenä, mutta haluuko sitä kukaan ladata omalle koneelleen. :D

Näkyykö siitä alkuperäisestä videosta, että tuleeko takarenkaalta savua vai pöllähtääkö sieltä jotain muuta esim. radan pinnasta?

Nyt en uskalla sanoa varmasti, kun siihen en kiinnittänyt sen tarkemmin huomiota. Mutulla kyllä näytti enemmän renkaasta lähtevältä savulta, mutta suottaapi olla sekä-että. Onko mahdollista, että rengas savuaisi noin pikaisesti johtuen juurikin tuosta T1mpan mainitsemasta tilanteesta jolloin renkaassa liikaa painetta / ylikuuma? Voin laittaa vielä myöhemmin myös vähemmän pakatun videon liitteenä (versus youtube), niin toivottavasti siitä näkee paremmin.

Katselin netistä useita high sider videoita eikä niissä rengas savunnut. Kai se normaalisti sen verran nätisti luistaa ettei nyt ihan savuamaan ala. Savuaminen minusta viittaa siihen, että takanen meni lukkoon.
Jääköhän renkaaseen ns. flat spottia noin lyhyesti lukittumisesta (tuskin?), jos se edes lukittui. Sen renkaan voisi kuski tsekkaa.

Tuo lukkiutuminen ei minusta edelleenkään selittäisi sitä, että kierrokset nousevat vielä sen jälkeen kun perä alkanut irrota.

jarska

Nerokkaana välispiikkinä heitän, että arvostan Jaria:ta ja muitakin konttaajia kun uskaltavat auliisti heittäytyä arvovaltaisen raadin "ruodittaviksi".
Aina näistä jotain ajatuksia saa ja jos jonkun tsekkauksen/ahaa-elämyksen seurauksena yksikin kaato vältetään, niin hjuva.

murmela

10.06.14 - klo:12:09 #542 Viimeisin muokkaus: 10.06.14 - klo:12:18 käyttäjältä murmela
Radasta löytyy myös sauma(!?) siitä kohtaa mistä perä lähtee irti.
Veikkaisin että kaatoon tarvittiin tälläKIN kertaa monta eri tekijää, eli satulassa pystyssä pönöttävä kuski (ei painonsiirtoa), uusi outo(?) pyörä jossa pikakaasu, renkaissa ei paras mahdollinen pito, ja viimeisenä finalisoivana tekijänä The Sauma! :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.06.14 - klo:12:09
Radasta löytyy myös sauma(!?) siitä kohtaa mistä perä lähtee irti.
Veikkaisin että kaatoon tarvittiin tälläKIN kertaa monta eri tekijää, eli satulassa pystyssä pönöttävä kuski (ei painonsiirtoa), uusi outo(?) pyörä jossa pikakaasu, renkaissa ei paras mahdollinen pito, ja viimeisenä finalisoivana tekijänä The Sauma! :)
Niin, sain mäkin kemoralla irti perän vatkaamaan paikassa, jossa juuri kukaan oo ikinä ollu ongelmissa. Aikalailla samat tekijät löytyy, eka kierros, kuluneehko kumi, avaus, outo linja ja nopeus ja the sauma.

Pöllähdys on kyl outo sinänsä.

Jaria

Taputellaan tämä nyt kasaan, eli sain TuplaRR:ältä still-kuvat tapahtuneesta. Meni täysin miten Murmela tuossa sanoi - pyörässä nyt ei ollu vikaa, vaan miehessä, joka ei nyt vaan osannu hallita tuota laitetta. Keräilen viikonloppuun mennessä vähän enemmän tietoa ja korjailen egoa, niin koitetaan uudestaan.

Taffu

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 10.06.14 - klo:15:47
Taputellaan tämä nyt kasaan, eli sain TuplaRR:ältä still-kuvat tapahtuneesta. Meni täysin miten Murmela tuossa sanoi - pyörässä nyt ei ollu vikaa, vaan miehessä, joka ei nyt vaan osannu hallita tuota laitetta. Keräilen viikonloppuun mennessä vähän enemmän tietoa ja korjailen egoa, niin koitetaan uudestaan.

On siinä varmaan jotain muutakin ollut mukana. Itsellä kanssa tuollainen metsun K2 ollut vuoden päivät alla (siis ihan sama rengas), eikä ole koskaan lipsunut, vaikka mulla on kerrottu olevan aikamoinen ruoskakaasu avauksissa. Tehoakin mun pyörässä lienee vähintäänkin samaa luokkaa kuin sulla. Eli paineiden kanssa varmaan myös ongelmaa, ja/tai radalla jotain ylimääräistä auttamassa asiaa. Ehkä myös jotain takapään jousituksessa, mutta siitä minä en ymmärrä yhtään mitään :)

app

10.06.14 - klo:20:42 #546 Viimeisin muokkaus: 10.06.14 - klo:20:51 käyttäjältä app
Kaatuminen aiheena, ja siihen liittyvä keskustelu alkoi jo väsyttämään jonkun aikaa sitten, enkä ole hirveän paljon tänne kommmentoinut, mutta laitan nyt uusimmat kuulumiset, niin on tämäkin alta pois.

Meidän seura http://www.endurance.fi/ järjestää vuosittain mm. 100 km:n Suomi-juoksun, joka juostiin nyt tässä lähellä Perniön yössä. Lähtölaukaus ammuttiin la 7.6 19.00.
Sain illan suussa ajatuksen lähteä katsomaan starttia, ja otin  kickbiken mukaan, tarkoituksena potkia pitkä iltalenkki siellä, keli kun oli myös upea. Kavereita oli tietysti paljon paikalla, sekä juoksemassa että huollon puolella. Puoli tuntia lähdön jälkeen, kuulumiset vaihdettuani, lähdin potkimaan 3.334 km:n kylän asfalttiteitä ja kevyen liikenteen väiliä kulkevaa reittiä. Potkittuani 20-30 km, huusi yks hörhö perääni; potkitko 100 vai 200 km? Sekunnin mietittyäni vastasin "ehkä satasen". Ajatus oli äärimmäisen houkutteleva, ja kaikki puolsi kokonaista satasta; parin vuoden tauon jälkeen ilmaannuttuani viivalle, kaikki näkisivät että olen edelleen edes jonkinlaisessa kondiksessa, ja aamulla Motoparkissa voin jättää ratapäivän ajamatta, niin että en ainakaan tänä kesänä toista viime kesäistä, eli kaatuminen toiseksi viimeisenä harjoituspäivänä, kolme päivää ennen kesäkuun puolivälin ycc-kisaa, johon olin ilmottautunut.
Pidin yllä ~90%:sta vauhtia, joka on huomattavasti kevyempää kuin maksimi, koska olin mukana kisan ulkopuolella ilman numerolappua, ja potkin myös tuplasti pidempää reittiä kin juoksijat, jotta en haittaisi heidän suoritustaan. Fiilis oli loistava, ja pysähtelin välillä pitämään tankkaustaukoja, jääden pöpisemään tuttujen kanssa hetkiksi.
Klo 01.50 tulin viimeiseltä kierrokselta, ja olin erinomaisissa voimissa, tankattuani säännöllisesti 50+ g/h hiilareita, jotka otin 3.0 litrasta matkan varrelta ostamastani tuoremehusta. Lähdevettä lisäklsi lantringiksi 1.0 l. Vaan tilkka jäi pullovyön viimeiseen satsiin.
Gepsi näytti kuitenkin  vasta 98.9 km, ja lähdin potkimaan sen pois, kylän keskustaan 600 m:n kääntöpaikalle, ja takas. Noin 100-200 m ennen maalia, joka oli simissäni, näin yön hämärissä kevyen liikenteen väylältä erkanevan pari metriä leveän asfaltoidun kävelytien, joka johti isolle parkkipaikalle, jonka toisella puolella maali. Otsalamppua mulla ei ollut, koska alun perin kotoa lähtiessäni ei ollut mielessä, että potkisin koko kisamitan. Yhtäkkiä näen että tuo n 20 m pitkä kävelytie putoaa edessäni vajaan metrin, ja siinä on per**le rappuset. En saanut jarrulla pysähtymään, ja pohjaputken kolahtaessa päätin hypätä kikkarin päältä pois, yrittäen selvitä juoksulla, ja hetken luulin jo onnistuvani, kun vauhti oli riittävän hiljainen, ja tukijalkakin alemman tason asfaltilla kesti. Samalla tunnen kuinka takimmainen jalka tarttuu keulan yli ympäri pyörähtäneeseen kickariin kiinni, ja siinä se sit oli: Kädet eteen, kyynärpäät luikkoon, ja turvalleen perniön öislelle asfaltille. 
Kaaduin siis lähes samalla tavoin kun viime kesänä 12.6 Alastarossa, suoralla hömelöidessäni itseni keulan yli. Isku käsille oli nyt kova, ja oikea ranne oli ja on kipeä, puritusvoiman ollessa osin kateissa, ja puristaessa voimakas kipu.

Tulin Äsken sairaala Neosta, jossa kuvattiin monesta suunnasta, ja kuvassa jossa puristan kädelläni samaan aikaan esinettä, näkyy kuinka yksi ranteen isoista nivelistä on antanut myöten, ja nivelrako suuri. Kirurgin mukaan, muutkin oireet huomioon ottaen, tyypillinen seuraus nivelsidevammasta, eli side on poikki. Tiistaina varmistetaan magneettikuvalla, ja katsotaan sitten mitä ja milloin tehdään. Yksi asia on kuitenkin lähes satavarma; Vaatii operaation, ja sen jälkkeen taas se 3-6-12 kk, jonka jälkeen kuntoutusta.
Saan tehdä kädellä kuitenkin mitä tahansa, ja saatan jopa pystyä ajamaan täysipainoisesti, kun puristusvoimasta oli mittauksessa noin 50% jäljellä. Kipu kuitenkin määrää mitä pystyy.
Paska mikä paska, enkä ole juuri nyt kiinnostunuut tulevasta viikonlopusta, enkä arvuuttele asialla. Tässä istutaan ja tää on tätä.
Potkiunpas v***u sata kilsaa nettoaikaan 5.14, ja brutto 6.45. Parempi koheltajatörpön maine kun kotihiiren, joka tosin myös olen sanan varsinaisessa merkityksessä. Nyt jääkaapista juustoa, margariinia ja suolakurkkua. Niitä ruisleivän päälle. Hiirenloukkuja pitää varoa.

Taffu

APP, kyllähän se jo viime kesänä Kemorallakin nähtiin, että sulle noi potkulaudatkaan eivät sovi, kun jo ajajakokoukseen kiiruhtaessa sattuu viikonlopun ensimmäinen kaatuminen :)

app

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:21:35
APP, kyllähän se jo viime kesänä Kemorallakin nähtiin, että sulle noi potkulaudatkaan eivät sovi, kun jo ajajakokoukseen kiiruhtaessa sattuu viikonlopun ensimmäinen kaatuminen :)

Ettet sekoita toiseen henkilöön. Siinä sai nahkaakin puhki kaveri. Saatan olla minäkin kaatunut, mutta nyt en muista (eikä ihme).

Taffu

Lainaus käyttäjältä: app - 10.06.14 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:21:35
APP, kyllähän se jo viime kesänä Kemorallakin nähtiin, että sulle noi potkulaudatkaan eivät sovi, kun jo ajajakokoukseen kiiruhtaessa sattuu viikonlopun ensimmäinen kaatuminen :)

Ettet sekoita toiseen henkilöön. Siinä sai nahkaakin puhki kaveri. Saatan olla minäkin kaatunut, mutta nyt en muista (eikä ihme).
Kyllä mä muistelisin, että se olit juurikin sinä  :-) MP-Tuen päivät oli, relanderi  saattaisi muistaa.

app

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:23:48
Lainaus käyttäjältä: app - 10.06.14 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 10.06.14 - klo:21:35
APP, kyllähän se jo viime kesänä Kemorallakin nähtiin, että sulle noi potkulaudatkaan eivät sovi, kun jo ajajakokoukseen kiiruhtaessa sattuu viikonlopun ensimmäinen kaatuminen :)

Ettet sekoita toiseen henkilöön. Siinä sai nahkaakin puhki kaveri. Saatan olla minäkin kaatunut, mutta nyt en muista (eikä ihme).
Kyllä mä muistelisin, että se olit juurikin sinä  :-) MP-Tuen päivät oli, relanderi  saattaisi muistaa.

Hämärästi muistaisin että jotain nauruhässäkkää siinä oli. Muistan selvästi toisen tapauksen mitä en itse nähnyt, mutta siinä Tuen aktiivi kiirehti pitämään ajajakokousta, ja veti lipat ihan siinä hallin edessä, jossa usein sisällä ilmot ym. En nyt nimeltä viitsi mainita, mutta kaveri jolla ei tapana konttailla, ja veteraani-ikäinen myös.

Taffu

Lainaus käyttäjältä: app - 10.06.14 - klo:23:54
Hämärästi muistaisin että jotain nauruhässäkkää siinä oli. Muistan selvästi toisen tapauksen mitä en itse nähnyt, mutta siinä Tuen aktiivi kiirehti pitämään ajajakokousta, ja veti lipat ihan siinä hallin edessä, jossa usein sisällä ilmot ym. En nyt nimeltä viitsi mainita, mutta kaveri jolla ei tapana konttailla, ja veteraani-ikäinen myös.

Saattaapi sitten olla, että muistan väärin :)

Mikko K.

15.06.14 - klo:14:06 #552 Viimeisin muokkaus: 15.06.14 - klo:16:13 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 10.06.14 - klo:15:47
Taputellaan tämä nyt kasaan, eli sain TuplaRR:ältä still-kuvat tapahtuneesta. Meni täysin miten Murmela tuossa sanoi - pyörässä nyt ei ollu vikaa, vaan miehessä, joka ei nyt vaan osannu hallita tuota laitetta. Keräilen viikonloppuun mennessä vähän enemmän tietoa ja korjailen egoa, niin koitetaan uudestaan.

Simuloin tuon tilanteen viikonloppuna täysin vastaavalla kaadolla ja ilman isompia spekulointeja voin sanoa että sinne se mopo menee kun ei vaan osaa :D

Edit: Ja mikä taas kyrpii eniten, on tämän pyörän kanssa jumppaaminen puolikuntoisena. Vois lopettaa nämä hommat siihen asti kunnes jaksan olla taas niin v**un mukava, että saan jonkun kaverinkin tähän innostumaan.

Jaria

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 15.06.14 - klo:14:06
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 10.06.14 - klo:15:47
Taputellaan tämä nyt kasaan, eli sain TuplaRR:ältä still-kuvat tapahtuneesta. Meni täysin miten Murmela tuossa sanoi - pyörässä nyt ei ollu vikaa, vaan miehessä, joka ei nyt vaan osannu hallita tuota laitetta. Keräilen viikonloppuun mennessä vähän enemmän tietoa ja korjailen egoa, niin koitetaan uudestaan.

Simuloin tuon tilanteen viikonloppuna täysin vastaavalla kaadolla ja ilman isompia spekulointeja voin sanoa että sinne se mopo menee kun ei vaan osaa :D

Edit: Ja mikä taas kyrpii eniten, on tämän pyörän kanssa jumppaaminen puolikuntoisena. Vois lopettaa nämä hommat siihen asti kunnes jaksan olla taas niin v**un mukava, että saan jonkun kaverinkin tähän innostumaan.

Itellä eilen positiivinen ratapäivä ehdottomasti. Kaatopeikon sain selätettyä ajamalla ensin hitaassa ryhmässä kallistuskulman ollessa jotain 0-10 asteen väliltä, mutta viimeisellä setillä aloin jo saamaan juonesta kiinni ja pyörähän toimi kuin unelma. Renkaiden pitokin oli infernaalisen hyvä, joten nyt vaan lisää reeniä :)

Onko sulla Mikko videota kaadosta?  

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 16.06.14 - klo:08:10
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 15.06.14 - klo:14:06
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 10.06.14 - klo:15:47
Taputellaan tämä nyt kasaan, eli sain TuplaRR:ältä still-kuvat tapahtuneesta. Meni täysin miten Murmela tuossa sanoi - pyörässä nyt ei ollu vikaa, vaan miehessä, joka ei nyt vaan osannu hallita tuota laitetta. Keräilen viikonloppuun mennessä vähän enemmän tietoa ja korjailen egoa, niin koitetaan uudestaan.

Simuloin tuon tilanteen viikonloppuna täysin vastaavalla kaadolla ja ilman isompia spekulointeja voin sanoa että sinne se mopo menee kun ei vaan osaa :D

Edit: Ja mikä taas kyrpii eniten, on tämän pyörän kanssa jumppaaminen puolikuntoisena. Vois lopettaa nämä hommat siihen asti kunnes jaksan olla taas niin v**un mukava, että saan jonkun kaverinkin tähän innostumaan.


Itellä eilen positiivinen ratapäivä ehdottomasti. Kaatopeikon sain selätettyä ajamalla ensin hitaassa ryhmässä kallistuskulman ollessa jotain 0-10 asteen väliltä, mutta viimeisellä setillä aloin jo saamaan juonesta kiinni ja pyörähän toimi kuin unelma. Renkaiden pitokin oli infernaalisen hyvä, joten nyt vaan lisää reeniä :)

Onko sulla Mikko videota kaadosta?  

Hyvä että kaatopeikko on selätetty. En omista kameraa eikä ole kuin katsojien näköhavainnnot. Liian aikasin kaasulle ja turhan leveä luisu... ei se muuta vaadi. Korkeella oli mopo käyny ja jäljistä päätellen nokka edellä on tultu alas. Kaasun avauksee sopii hyvin "aim and shoot" -tekniikka, eikä elokuvatyylinen lonkalta roiskiminen.

Powered by EzPortal